شیدای گمنامی_120321125644.pdf
7.03M
🔸 فایل کتاب *«شیدای گمنامی»*
🔻 #زندگینامه عرفانی و اخلاقی
*آیة الله سید حسین قاضی طباطبایی*
(برادرزاده آیت الله سیدعلی قاضی)
#PDF
🔻گردآوری محمد الوانساز خوئی
بهمراه مقدمه و ارائه اسناد توسط سید محمدصادق قاضی فرزند آقاسیدحسین قاضی
🔹
#عرفان
#سلوکی
🔸
@Salehi786
🔸 *یادداشتهای مرحوم آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی(ره)*
(بنظر میرسد این مطالب را رونوشت گرفتهاند از نوشتهجات آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی در احضاراتشان، که سوال کننده از ارواح آقای الهی هستند)
🔻 بند ١۵، در سوال و جواب ایشان در احضار روح جناب حافظ
🔻و بند ١۷ :
💫از آقای (سید علی) قاضی سؤال کردم از اسم اعظم الهی، فرمود:
درحروف نورانی است و فرمود: حروف نورانی، حروف مقطعه سوره قرآنی نیست، بلکه حروف اسما چهارده معصوم به است به حذف مکرر
عرض کردم: چطور؟
فرمود: مجاز نیستم بگویم.
🌐 کتاب شیدای گمنامی، ص۵۵
🔸
@Salehi786
بسم الله
⚡️ *«اسم اعظم در حروف اسامی چهارده معصوم (علیهم السلام)»*
🔸
🔸 در نقلی که قبل از این از کتاب *«شیدای گمنامی»* به نقل از *آیت آلله سید حسین قاضی طباطبایی* (برادرزاده آیت الله سید علی قاضی) ذکر کردیم، در ص55 بند 17 یادداشت های ایشان که فرمودند:
⚡️«از آقای (سید علی) قاضی سؤال کردم از «اسم اعظم الهی»، فرمود: «درحروف نورانی است»، و فرمود: *«حروف نورانی، حروف مقطعه سوره قرآنی نیست، بلکه حروف اسما چهارده معصوم به است به حذف مکرر»* . عرض کردم: چطور؟ فرمود: «مجاز نیستم بگویم.»
https://eitaa.com/salehi786/804
🔸
🔸حال تکمیل آن نقل را در بیان *علامه حسن زاده آملی* به نقل از اساتیدشان در کتاب «هزار و یک کلمه» کلمه 343 (ج3 ص419) به جان بنوشید، که میفرمایند:
⚡️«روز پنجشنبه بيستم شعبان المعظم 1378 ه ق 2 آذر 1346 ه ش، در قم در محضر روحانى بزرگوار جناب آقاى حاج سيد حسين قاضى طباطبائى ابن عم آية الله حاج سيد على قاضى تبريزى (رضوان الله عليهما) بودم، فرمودند مرحوم كفعمى كتابى به نام صفوة الصفات فى شرح دعاء السمات دارد؛ در آن كتاب مىگويد كه اسماى دوازده امام (عليهم السلام) آنچه مكرر است القاء شود باقى مىشود *«علم حين فسّر وجد»* ، و ما اين را ندانستيم يعنى چه، از جناب آقا سيد محمد حسن إلهى (آية اللّه استاد إلهى برادر علامه آقا سيد محمد حسين طباطبائى صاحب تفسير الميزان، و اين هر دو بزرگوار (روحى لهما الفداء) از استادان اين كمترين بودهاند) سؤال كرديم، آن جناب مرحوم آية اللّه حاج سيد على قاضى (نام برده) را إحضار كرده است و معنى جمله مذكور را از ايشان پرسيدند، آن مرحوم در جواب فرمود كه با *اسماء چهارده معصوم* چنين كنند كه مىشود *«طاها علم حين فسّر وجد»* ولى آن را بيان نفرمودهاند.»
انتهای بیان علامه حسن زاده (حفظه الله).
🔸
🔻بنده: به نظر میرسد این کلام *«طاها علم حين فسّر وجد»* معنایی اینگونه تحت اللفظی دارد: «طاها علم (اسم اعظم) است، هنگامی که تفسیر شود وجد و یافت (شهودی) میگردد».
والسلام
#علم_حروف
🔸
🔸 #طی_الارض در طه 👇
🌐 https://eitaa.com/salehi786/826
🔸
🔻 «ماجرای طی الارض #علامه_حسن_زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)» 👇
🌐 https://eitaa.com/salehy/1842
🔸
@Salehi786
هدایت شده از احمد فربهی
استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از اینرو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
صالحی - ارتباط کاربران
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته ب
بسم الله
🔸مطلب استاد حجتالاسلام احمد فربهی دقیقه👌
🔻 به تعبیری دیگر، نظیر همان نزاع این آقایان تفکیکی برعلیه روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی است.
استاد حجتالاسلام محمدحسن وکیلی در کتاب خوبش در جواب به اشکال تفکیکیها علیه روش تفسیری علامه پرداخته (کتاب روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی)،
eitaa.com/salehi786/812
https://mhva.ir/product/روش-تفسیر-قرآن-به-قرآن/
و در مقاله خود با عنوان «علامه طباطبایی و تفسیر قرآن به قرآن»، در فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث «سفینه» شماره ۵۸
eitaa.com/salehi786/814
safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html
آقای وکیلی استشهاد میکنن به بیانات علامه، که قرآن (دین) در مقام تفهیم و دلالت بر معنی و مرادش مستقل است و نیاز به غیر ندارد، اما ما در مقام فهم نیاز به طریق فهم داریم، که از جمله آن روش تفسیری اهل بیت ع (روش قران به قرآن) در طریق فهم است، و نیز «دقت و تدبر عقلی» طریق فهم است، و... . و اساسا چون خود کتاب با تدبر فهمیدنیست، در مقام تحدّی برآمده و به چیزی تحدی نموده که خودش بذاته قدرت تفهیمش را دارد، و اگر خودش قابل فهم نبود اینگونه خطاب تحدی در قرآن معنا نداشت.
در مورد جزئیات احکام فقهی هم اساسا قرآن در مقام بیان آن نبوده و تخصصا از مراد آیات خارج است، نه اینکه این موارد تخصیص و استثنا شده باشد. و خود قرآن ضمن بیان کلیات احکام، تفاصیل جزئیات آنها را به تبیین از سوی پیامبر و اهل بیت ع ارجاع داده.
اما تفکیکیها میگن که قرآن بدون محتوای احادیث فهمیدنی نیست! (نیاز به شخص معصوم ع را خلط کردن با روایات ظنی منقول از معصومین، و دلالت قرآن را بدون روایات گنگ و مبهم میدانند).
"از این دیدگاه قران کتابی گنگ، مرده و بی اثر میباشد، که در عصر غیبت نسبت به همه و در عصر حضور نسبت به غائبان از امام معصوم ع هیچ دردی را از کسی دوا نمیکند، و بشر نمیتواند با مراجعه به آن، شفای خود را بیابد، زیرا عبارات و الفاظ قرآن تنها با معصومین ع سخن میگوید و ما را راهی برای درک آن نیست! و برای ما تنها فایده اش روخوانی آن برای بهره از نورانیتش است، و تعقل و تدبر در آیات قرآن و تلاش برای کشف دقایق و ظرایف آن امری لغو بیهوده است (ص۷۵).
آقای وکیلی ذیل عنوان «بهره ما از فهم قرآن» (ص٧۵ الی ۸٣) مینویسند:
قرآن کریم در دلالت بر معانی و مقاصد خود تامّ است، ولی این مسأله لزوماً بدان معنا نیست که ما نیز میتوانیم به تنهایی تمام مقاصد آن را ادراک کنیم و بفهمیم. برای فهم مقاصد قرآن به امور بسیاری احتیاج است که برخی از آنها در فهمیدن کامل هر متنی ضروری است و برخی از خصائص قرآن میباشد؛ اموری از قبیل: تسلّط بر ادبیات عرب (صرف و نحو، لغت و...) فرهنگ و تاریخ عرب، قواعد عمومی فهم متن، مهارت فهم متن و بررسی دقائق آن، شناخت زبان خاصّ قرآن، رشد عقلی و توان ادراک حقائق مجرّده و معارف عالیه. دو عامل آخر، از خصائص قرآن کریم است. مراد از شناخت زبان قرآن، آشنایی با اسلوب بیانی قرآن است که یکی از جنبههای آن، روش تفسیر قرآن به قرآن و استقلال قرآن در دلالت است که ما به برکت اهل بیت (علیهم السلام) با این زبان آشنا شدهایم.
خداوند متعال بر اساس حکمت خود در قرآن چنان سخن گفته که هر کس به فراخور استعداد و سطح فهم خود، از قرآن بهره ببرد. زبان قرآن از دید علاّمه طباطبائی به سبک «سخن در سخن» است که حقائق عالی آن در لابلای معارف سادهتر پنهان شده و هر کس در سطح خود، درجهای از آن را ادراک میکند؛ لذا هیچ کس از این مائده دست خالی بر نمیخیزد، بر خلاف کتب حکما و عرفا یا برخی کتب ادیان پیشین.
🔻برای مطالعه بیشتر، فایل کتاب و مقاله #استاد_وکیلی را در ادامه میفرستم 👇
روش تفسیر قرآن به قرآن - استاد وکیلی .pdf
2.37M
کتاب «روش تفسیر قرآن به قرآن»
#PDF
- استاد حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
https://mhva.ir/product/روش-تفسیر-قرآن-به-قرآن/
علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن - محمدحسن وکیلی .docx
476K
مقاله «علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن» #Word
- حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
http://safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html
علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن - محمدحسن وکیلی .pdf
996.5K
مقاله «علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن» #PDF
- حجتالاسلام محمدحسن وکیلی
http://safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html
بسم الله
*برای تقویت حافظه*
🔸[عارف بالله سید هاشم حداد] براى زيادى قواى حافظه فرمودند:
🔻با (گلاب و) زعفران در کف كاسه (یا بشقاب) بنويسند:
*«سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»*
(سوره یس، آیه ۵٨)
و (در آن آب بریزند که نوشته در آن حل شود و) چند صبح ناشتا آب آن را بخورند.
🔸
🔻نیز فرمودند: «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» را هر روز با (گلاب و) زعفران در كاسهاى (یا کف بشقابی) بنويسيد و (بعد حل کردن آن در آب) به تمام اهل خانه بدون استثناء بدهيد بخورند.
(یکبار که انجام دهند، هر بار به همان آب قبلی، مقداری آب دیگر اضافه کنند همان خاصیت را خواهد داشت. ضمنا در نوشتن آن، باید حرف «س» را با دندانه هایش بنویسند، نه بصورت خط صاف. و نقطه های «قـ» و «ـیـ» را هم جدا جدا قرار دهند، نه بصورت یک خط برای دونقطه. فقط نوشتن حروف کافیه و نیاز به گذاشتن اعراب و حرکات نیست. برای قلم جهت نوشتن با گلاب و زعفران، میتوان از قلم خطاطی یا قلم موی نقاشی با سر ریز و تمیز، استفاده کرد. و بر روی کف خود ظرف بشقاب یا کاسه نوشت -نه کاغذ-، تا بعدش با ریختن آب در ظرف، نوشته های زعفرانی در آب حل شوند.)
🔸
🔻و هم ایشان در مورد همین آیه «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» و دستور نوشیدن آن میفرمودند:
"در قرآن يك آيه هست كه شانزده حرف است و در آن اسم اعظم است، و آن آيه دو حرفش منقوط به بالا (قولا / من) و دو حرفش منقوط به پايين (رب / رحیم) است، و هركس كه آن را بخواند، يا بنويسد با (گلاب و) زعفران و بخورد، خواص عجيبى دارد و اسرار بر او منكشف گردد. [در] سوره يس [که] قلب قرآن است."
🌐 (مطلع انوار، ج٢ ص١۵٧ و١۵٩، بند ٢ و١١ و١٢ از دستورات مرحوم سیدهاشم حدّاد به مرحوم علاّمه طهرانى، پس از مراجعت از حج بيت الله الحرام)
🔸
🔻همچنین آیتالله سیدعبدالکریم کشمیری (متوفای ١٣٧٨ ه.ش) میفرمایند: اسم اعظم از اسماءاللّه «يا حىّ يا قيّوم»، و از آیات قرآن «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» و «سلام قولاً من رّب رّحيم» و «چهار آيه آخر سوره حشر» است.
🌐 (روح و ریحان : شرح حال عالم ربانی و عارف صمدانی آیتالله سید عبدالکریم کشمیری، سید علی اکبر صداقت، صفحه ١۰٧ و ١٠٨)
🔸
🔰 نکات تکمیلی در مورد این آیه شریفه👇
🌐 eitaa.com/salehi786/816 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1491 تلگرام
#اذکار
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
⚡️ *اسم «سلام»*
⚡️ *آیه «سلام قولا من رب رحیم»*
#علم_حروف
▫️١
🔸در ادامه دستورالعمل نوشیدن آیه «سلام قولا من رب رحیم»
🌐 eitaa.com/salehi786/815 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1490 تلگرام
🔰 *نکاتی در مورد آیه ۵۸ مبارکه یس* :
🔻قلب قرآن «سوره یاسین» است.
قلب سوره یس، آیه ۵۸ آن، «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيم» است.
قلب این آیه، اسم مبارکه «سلام» است.
قلب این اسم، در زُبُر آن، حرف «س» است، که اشاره به ذات انسان کامل نهایی (محمدیین علیهم السلام) است.
🔻هر حرفى كه در تلفظش، ابجد زُبُر آن (حرف اول) و ابجد بيّنه آن (حروف دوم به بعد) با هم مساوى باشند، آن حرف را «حرف كامل» نامند؛ حرف «س» كه از حروف نورانى است و زُبُر ملفوظى آنكه «س» است 60 است، و بيّنه آنكه «ين» است نیز 60 است، لذا «س» را حرف «انسان كامل» گفته اند («س» در آیه اول سوره «یس»).
(علامه حسنزاده آملی، کتاب «انسان و قرآن»، ص١٧٠)
🔻در ابتدای سوره یس، با خطاب «یا *سین*»، ذات پیامبر خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مورد خطاب قرار گرفته است، لذا در روایات شریفه یکی از پنج نام پیامبر (ص) در قرآن، «یس» معرفی شده است.
🔻امين الاسلام طبرسى، در مجمع البيان، در تفسير يس (یا سین) نقل میکند:
⚡روى عن الكلبى انه قال هى بلغة طىّ «يا انسان». و قيل معناه «يا انسان» عن ابن عباس و اكثر المفسّرين.
⚡ روى محمد بن مسلم عن ابى جعفر (امام باقر عليه السلام) قال: ان لرسول اللّه اثنى عشر اسما خمسة فى القرآن محمد و احمد و عبد اللّه و *يس* و ن (نون).
⚡️«برای رسول الله (ص) 12 اسم است که از آنها پنج اسم در قرآن آمده:
محمد (الفتح29، احزاب40، آل عمران144، محمد2)،
احمد (الصف6، که نام مذکور در انجیل عیسی ع هم هست)،
عبدالله (الجن19)،
یس [یاسین] (یس1)،
ن [نون] (قلم1).
🔻حافظ رجب برسى، در کتاب مشارق الانوار (ص211) آورده است كه: قال امير المؤمنين (عليه السلام) : «انا باطنُ السّین و انا سِرُّ السّين»، من باطن «سین» هستم (باطن و جان پیامبر خاتم ص)، و من سرّ (پنهان) در «سین» هستم.
🔻ابجد «یاسین» = ابجد «سلام» = 131
🔻ابجد «السلام» = ابجد «آل یاسین» = ابجد «انسان» = 162
🔻هنگام لقاء خداوند رحمان در بهشت، «تحیت» برای ورود به لقاءالله اسم «سلام» است، یعنی با حقیقت مقام ولایت محمّدی تحت اسم «سلام»، باب ورود به لقاء الهی برای بهشتیان باز شده است:
⚡️ *«تحيَّتُهم يوم يَلقَونَهُ سلام»* (احزاب۴۴)
⚡️ *«تَحِيَّتُهُم فيها سَلامٌ»* (یونس١٠، ابراهیم٢٣)
🔻 ابجد «سلامٌ قَولاً من رَبّ رحيم» = ابجد «تحیت» = 818
🔻تاثیر باطن حرف «س» در «یاسین» و در اسم «سلام»، از حقیقت «مقام ولایت محمّدی» است، که اولین وصی، مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) تابلودار و پرچمدار ولایت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) است (باطنُ السّین)، و آخرین وصی، مولا امام محمد مهدی (عجل الله فرجه الشریف) ظهور تامّ و نهایی این ولایت کبری در جهان هستی میشوند (ظهورُ السّین).
🔻ابجد «السین» = ابجد «محمد مهدی» = ابجد «قایم» (قائم) = 151
🔻شیوه ای از ختم سوره یس، که مرحوم امام خمینی (ره) انجام میدادند، در ابتدای آن آیه «يس و القرآن الحکيم» را یک نفس هفت مرتبه میخواندند، و وقتی به آیه «سَلامٌ قَولاً من رَبٍّ رحيم» میرسیدند آن را هفتاد مرتبه تلاوت مینمودند، و سپس سوره را به اتمام میرساندند. (البته برخی آیات دیگر، شامل آیات ٢٠ الی ٢۴ انتهای سوره حشر و آیه ٢و٣ سوره طلاق را هم به ترتیب خاصی بعد از سوره یس بصورت ذکر داشتند، و نیز دعای سیفی صغیر، که تفصیل آن در اینجا👇آمده است).
🌐 eitaa.com/salehi786/819 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/1096 تلگرام
(کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت»، ص۶۴ الی ۶٧)
🔻در شیوه ای دیگر از ختم یس به نقل جناب سیدهاشم حدّاد (ره) و آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری (ره)، اینطور است که آیه «يس و القرآن الحکيم» را ٣٣٣ بار بصورت ذکر بخوانند، سپس سوره را ادامه داده، و آیه «سَلامٌ قَولاً من رَبٍّ رحيم» را ١٠٠٠ بار بصورت ذکر بگویند، و سپس سوره را تمام نمایند.
(روح و ریحان، ص١۵٣)
🔻در هردوی این دو ختم، توجه خاصشان به باطن حرف «سین» (در یس) و اسم «سلام» در آیه ۵۸ سوره میباشد، که سرّ باطن ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است.
🔻همچنین علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) میفرمایند:
⚡"در قرآن تدوینى، یس قلب قرآن است کما ورد فى الحدیث؛ و قلب یس «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» است، پس «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» وسط «یس» است، یعنى «قلب قلب قرآن» است، فتبصّر."
⚡"در یک جلسه براى قضاى جمیع حاجات ۴٣٢ مرتبه *«سَلامٌ قولاً مِن رَبِّ رَحیم بِحَقِّ سِرِّ امیرالمومنین ع»* بگوید مجرّب است.
(هزار و یک کلمه، کلمه٣۴٣، ج٣ ص۴٢٢ / رساله رموز کنوز ص۴۶؛ تعداد ذکر شده به ابجد «عالمُ السِّر = ۴٣٢» است)
👇👇👇
▫️٢
🔻از آیت الله سید عبدالکریم کشمیری از اسم اعظم پرسيده شد، فرمودند:
از اسماءالله «يا حىّ يا قيّوم»،
و از قرآن «بسم الله الرّحمن الرّحيم» و «سلامٌ قولاً من رّب رّحيم» و «چهار آيه آخر سوره حشر» (شامل اسم «سلام») است.
(روح و ریحان، ص١٠٧و١٠٨)
🔻این «سلام» در آیه «سلام قولا من رب رحيم» (مرتبه اعلای آن) از جانب خود خداى سبحان (بی واسطه به مؤمنان) میباشد، و این غیر از آن مرتبهی سلامى است که بواسطه ملائکه به بهشتیان مىگویند «والملائکة یَدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (الرعد، ٢٣و٢۴).
(المیزان فی تفسیر القرآن، ج١٧ ص١٠٢)
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود آیا خبر دهم شما را به بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت؟ گفتند: بفرمایید یا رسول الله. فرمود: «إِفشَاءُ السَّلَام فی العَالَم» انتشار و نشر سلام در عالم هستی.
(بحارالانوار، ج۷۳ ص۱۲)
🔻یکی از نامهای بهشت در قرآن «دار السلام» است، که مؤمنان به درون خانهی «سلام» وارد میشوند، و متنعم از نور ولایت در باطن اسم «سلام» هستند، و در بهشت دائماً ذکر «سلام» را برای همدیگر دارند، همانطور که در دنیا هم در ابتدای ملاقات با هم با هدیه اسم «سلام» به همدیگر (سلامٌ علیکم)، نور ولایت الهی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را برای هم تمنا میکنند:
⚡«لَهُم دارُ السَّلامِ عِندَ رَبِّهِم وَهُوَ وَلِيُّهُم بِما كانوا يَعمَلون» (انعام، ١٢٧)
⚡«وَاللَّهُ يَدعو إِلىٰ دارِ السَّلامِ وَيَهدي مَن يَشاءُ إِلىٰ صِراطٍ مُستَقيمٍ» (یونس، ٢۵)
⚡ «لا يَسمَعونَ فيها لَغوًا وَلا تَأثيمًا، إِلّا قيلًا سَلامًا سَلامًا (الواقعه، ٢۵و٢۶)
⚡وَإِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤمِنونَ بِآياتِنا فَقُل سَلامٌ عَلَيكُم كَتَبَ رَبُّكُم عَلىٰ نَفسِهِ الرَّحمَةَ... (انعام، ۵۴)
🔻ادراک درجات «بهشت الهی» یا «دارُ السلام» همان دریافت مراتب نورانیت اسم «سلام» است، که در ادامه به حدیث شریفی در ارتباط با این معنا اشاره میشود.
👇👇👇
▫️٣
🔸 در تفسیر ذیل سوره قدر که حقیقت شب قدر را نیل به مراتب اسم *سلام* معرفی میفرماید:
💫« *لَيْلَةُ الْقَدْرِ* خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣) *تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها* بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (٤) *سَلامٌ هِيَ* حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)»
🔻 ذیل سوره در حدیث بیان آن میفرماید که ملائکه الهی برای رساندن *مراتب اسم سلام الهی* به جان مؤمنان نازل میشوند، که این *سیر در اسم سلام*، در پنج موعد برای رسیدن به لقاءالله است که خدای سبحان *حضرت سلام* است👇👇👇
🔸 أَنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَهْبِطُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ إِلَى اَلْأَرْضِ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مِيكَائِيلَ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ *يَأْتُونَ بِلِوَاءِ اَلْحَمْدِ* وَ لَهُ أَرْبَعُ زَوَايَا وَاحِدَةٌ بِالْمَشْرِقِ وَ وَاحِدَةٌ بِالْمَغْرِبِ وَ وَاحِدَةٌ تَحْتَ اَلْعَرْشِ وَ وَاحِدَةٌ تَحْتَ اَلْأَرْضِ اَلسَّابِعَةِ وَ عَلَى اَللِّوَاءِ مَكْتُوبٌ *أُمَّةٌ مُذْنِبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ*،
💫وَ مَا مِنْ بَيْتٍ إِلاَّ وَ يَأْتِيهِ جَبْرَئِيلُ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ يُسَلِّمُونَ عَلَيْهِمْ وَ إِلاَّ *فَيُبْلِغُهُمُ اَلسَّلاَمَ فِي خَمْسَةِ مَوَاطِنَ* :
🌟١. اَلْأَوَّلُ يَوْمَ اَلْمَوْتِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : «اَلَّذِينَ تَتَوَفّٰاهُمُ اَلْمَلاٰئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاٰمٌ عَلَيْكُم» (النحل ٣٢)
🌟٢. وَ اَلثَّانِي فِي بَابِ اَلْجَنَّةِ «وَ قٰالَ لَهُمْ خَزَنَتُهٰا سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ » (الزمر ٧٣)
🌟٣. وَ اَلثَّالِثُ فِي اَلْجَنَّةِ فِي قَوْلِهِ «وَ اَلْمَلاٰئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بٰابٍ سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ» (رعد ٢٣)
🌟۴. وَ اَلرَّابِعُ فِي اَلْغُرُفَاتِ «سَلاٰمٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس ۵۸)
🌟۵. وَ اَلْخَامِسُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى «تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلاٰمٌ» (احزاب ۴۴).
🔻روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن - تفسیر ابوالفتوح رازی ج۵ ص۵۶٢ / مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل , جلد۷ , صفحه۴۵۹
🔸
🔴 *ترجمه حدیث* :
🔸همانا جبرئیل نازل می شود در شب قدر به سوی زمین به همراه هفتاد هزار ملک، همچنین میکائیل نازل میشود به همراه هفتاد هزار ملک، و با خود می آورند لواء حمد الهی (پرچم اختصاصی ولایت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی -صلی الله علیه و آله- و حقیقت ملکوتی سوره اختصاصی ایشان در سوره حمد) را بسوی اهل زمین.
🔻و برای آن پرچم و لواء حمد، چهار گوشه است گوشهای از آن به سوی مشرق است، و گوشهای به سمت مغرب، و گوشهای تحت عرش الهی است، و گوشهای در زمین هفتم (یعنی تمام نظام عالم خلق تحت پوشش رحمت الهی در آن لواء حمد است) و بر آن لواء حمد مکتوب است: «امة مذنبه و رب غفور» امتی گناهکار و خدایی بخشایشگر.
🔻هیچ خانه ای نیست الا اینکه جبرئیل به همراه ملائکه بر اهل آن خانه نازل می شوند در شب قدر و سلام الهی را به آنها می رسانند.
همچنین هیچ خانه اهل ایمان در احیاء شب قدر نیست الا اینکه برای اهل آن خانه مراتب سلام الهی در پنج موطن به آنها ابلاغ خواهد شد و آن ها را سیر خواهد داد :
🌟 اول، در روز مرگ و انتقالشان به دارالسلام آخرت، که خداوند متعال میفرماید:
" آنهایی که ملائکه بصورتی طیب و پاک توفی شان میکنند به آن ارواح پاک می گویند *سلام الهی* بر شما." (النحل ٣٢)
🌟و دوم، در جلوی درب بهشت: "نگهبانان بهشت به آنها می گویند *سلام الهی* بر شما." (الزمر ٧٣)
🌟و سوم، در داخل بهشت است که خداوند در قرآن می فرماید: "و فرشتگان داخل می شوند بر آنها از هر درب بهشت، و به ایشان می گویند *سلام الهی* بر شما ". (الرعد ٢٣)
(چنانچه در آیات ٢۵و٢۶ سوره واقعه هم پیرامون بهشت السابقون السابقون میفرماید: لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً إِلاّ قِيلاً *سَلاماً سَلاماً*).
🌟چهارم در غرفه ها و منازل بهشتی که می فرماید: " *سلام* قولی است از رب رحیم (برای شما) " (یس ۵٨)
🌟و پنجم در هنگام لقاء خدای سبحان، میفرماید: " تحیت آنها در آن روزی که خدا را ملاقات میکنند *سلام الهی* است" (احزاب ۴۴).
🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/205212/translate?
(پایان نکات)
🔸
@Salehi786