eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
768 عکس
257 ویدیو
278 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸می‌توانید یک *تست شخصیت شناسی* بدهید👇در میان 16 گونه شخصیتی، در 4 دسته کلی. https://www.16personalities.com/fa *دسته تحلیلگران* معمار / منطق دانان / فرمانده / مجادله گر *دسته دیپلمات‌ها* حامی / میانجی / قهرمان / پیکارگر *دسته نگهبانان* تدارکاتچی / مدافع / مجری / سفیر *دسته کاوشگران* چیره دست / ماجراجو / کارآفرین / سرگرم کننده 🔻 توضیحات مربوط به انواع شخصیت‌ها 👇 https://www.16personalities.com/fa/انواع-شخصیت
۵١ 💬 🔻 : «استاد سلام خدمت شما ... ما در روایات و احادیث مختلف داریم که در دعا و طلب حاجت خودتون اصرار و پافشاری نکنید چون خداوند مصلحت شما رو بهتر میدونه اما در آداب دعا کردن فرمودند اصرار در دعا و مُصِر بودن در اون ... استاد این دو مورد چطور با هم جمع میشوند؟؟ بالاخره اصرار در دعا خوب است یا نه؟ » 🔸پاسخ‌ صوتی ۵١: 👌«الدعا مخ العبادة؛ اصرار بر اصل دعا کردن است، ضمن محدود نشدن به یک مورد خاص در اجابت دعا» 👇 ایتاء 🌐 eitaa.com/salehi786/794 تلگرام 🌐 t.me/msalehi786/338
پاسخ۵١ - الدعا مخ العبادة - اصرار بر اصل دعا کردن و محدود نشدن به یک مورد خاص در اجابت دعا .mp3
2.39M
۵١ 👆 🔸«الدعا مخ العبادة؛ اصرار بر اصل دعا کردن است، ضمن محدود نشدن به یک مورد خاص در اجابت دعا» 🔻اصرار در اصل دعا باید داشت و ابراز حاجت و نیاز به خدا کرد. نه اصرار بر آن مورد خاصی که به نظر ما رفع نیازمون با اون هست، ولذا نباید محتوای دعا رو محدود کنیم به چیزی که خودمون گمان میکنیم! 🔻قَالَ اَلصَّادِقُ (علیه السلام) : 💫لَقَدْ دَعَوْتُ اَللَّهَ مَرَّةً فَاسْتَجَابَ لِي وَ نَسِيتُ اَلْحَاجَةَ لِأَنَّ اِسْتِجَابَتَهُ بِإِقْبَالِهِ عَلَى عَبْدِهِ عِنْدَ دَعْوَتِهِ أَعْظَمُ وَ أَجَلُّ مِمَّا يُرِيدُ مِنْهُ اَلْعَبْدُ وَ لَوْ كَانَتِ اَلْجَنَّةَ وَ نَعِيمَهَا اَلْأَبَدَ وَ لَكِنْ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ إِلاَّ اَلْعَامِلُونَ اَلْمُحِبُّونَ اَلْعَابِدُونَ اَلْعَارِفُونَ صَفْوَةُ اَللَّهِ وَ خَاصَّتُهُ . (بحارالانوار، ج٩٠ ص٣٢٣) eitaa.com/salehi786/793 :سؤال
﷽ 🔸در مناقب مولا علی (علیه السلام) 💫عن أبي حمزة الثمالي، عن الإمام الباقر (عليه السّلام)، قال: 💥قال أمير المؤمنين (علیه السلام) : إنّ اللّه (عزّ و جلّ) واحد أحد تفرّد في وحدانيّته، ثمّ تكلّم بكلمة صارت نورا، ثمّ خلقني من ذلك النور، ثمّ تكلّم بكلمة أخرى فصارت روحا فأسكنه في ذلك النور، فأنا روح الله (عزّ و جلّ) و كلمته، فما زلت في ظلّ عرشه حيث لا شمس و لا قمر و لا سماء و لا هواء و لا أرض و لا ماء، و لا ليل و لا نهار، و لا ملك و لا جنّ و لا إنس، و إنّ الله قد أخذ ميثاقي مع ميثاقه في الذرّ الأوّل، و إنّ لي الكرّة بعد الكرّة، و الرجعة بعد الرجعة، و أنا صاحب الكرّات و الرجعات، و صاحب الآيات و الدلالات و العجائب و النقمات، و أنا قرن من حديد، و أنا أبدأ جديد، و أنا عبد اللّه و خليفة اللّه، و أنا أمين اللّه و خازنه، و أنا عيبة سرّه و حجابه و رحمته و صراطه و ميزانه. و أنا الحاشر إلى الله، و أنا كلمة الله، و أنا عين الله الناظرة، و أنا يد الله القادرة، و أنا قوّة الله الغالبة، و أنا غلبته القاهرة، و أنا الصراط المستقيم و أنا النبأ العظيم، و أنا اسم الله العليّ و مثله الأعلى، و أنا صاحب الجنّة و النار. أسكن أهل الجنّة بالجنّة، و أسكن أهل النار بالنار، و إليّ روح أهل الجنّة، و إليّ عذاب أهل النار، و إليّ مرجع الخلق جميعا، و إياب الخلائق إليّ بعد الفناء، و إليّ حساب الخلق جميعا. أنا الأوّل و أنا الآخر، و أنا الظاهر و أنا الباطن، و أنا بكلّ شي‏ء عليم، و أنا الشاهد، و أنا الحاضر، و أنا الغائب، و أنا الحجّة على أهل السماوات و الأرض، و أنا الذي احتجّ الله تعالى بي عليكم في ابتداء خلقكم، و أنا الذي علمت المنايا و البلايا و الوصايا و فصل الخطاب، و أنا صاحب العصا و الميسم و الخاتم، و أنا الذي أجريت السحاب و الرعد و البرق، و جعلت النور و الظلمة، و أجريت الرياح و البحار و النجوم و الشمس و القمر. و أنا الذي أهلكت عادا و ثمود و أصحاب الرسّ و قرونا بين ذلك كثيرا، و أنا الذي أذللت الجبّارين و المتكبّرين، و أنا صاحب مدين و مهلك فرعون و منجي موسى بن عمران، و أنا الذي أرسلت الطوفان على قوم نوح، و أنا الذي أحصيت كلّ شي‏ء عددا، و أنا فعّال لما أريد، و أحكم ما أشاء بحول اللّه تعالى و قوّته، و لا حول و لا قوّة إلّا باللّه العليّ العظيم، و أنا مع هذا كلّه عبد من عباد الله عزّ و جلّ. يا معشر الناس، سلوني قبل أن تفقدوني. ثمّ نزل صلّى اللّه عليه عن المنبر و انصرف. 🔻 منبع: المناقب (للعلوی)؛ الکتاب العتیق، حدیث30، ص113 الی 115. / بحارالانوار ج53 ص46 الی49 (نقل مفصلتر). / مختصر البصائر (للحسن بن سليمان الحلی)، ص130 الی 134. 🔸 @Salehi786
32.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷عید بزرگ غدیر بر شما و خانواده‌تان مبارک🌷 🌸 کلیپ ابوتراب 🌸 🌻 🌻 🌹چهار زبانه (فارسی عربی آذری اردو)🌹 @Salehy @Salehi786
هدایت شده از چند کلام حرف حساب !؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ابداع روش نوین آسان و ارزان درمان پوسیدگی‌های دندانی در ایران ⭕️گروهی از محققان دانشکده پزشکی شهید بهشتی به سرپرستی دکتر عسگری حدود 15 سال تلاش و کار تیمی برای رسیدن به آرمان مرجعیت جهانی توانستند این دستاورد پزشکی نوین را ثبت اختراع کنند😃 👈 روش درمانی پالپ زنده به عنوان روش محققان ایرانی در درمان پوسیدگی دندان، امروز در آخرین کُتب مرجع جهانی پزشکی ثبت شده و مورد تاکید و توصیه انجمن‌های جهان دندانپزشکی دنیا قرار دارد👌 🔰امروزه یکی از نکات مهم در دنیا کسب و حفظ علمی است که امروز یک جنبش فزاینده و پر شتابی در عرصه‌های علمی داریم که به ثمر رسیدن تحقیقات 15 ساله دکتر عسگری و همکارانشان ، یکی از این موفقیت هاست که توانستند قله‌های اعتماد بنفس و ما می‌توانیم را فتح کرده و به مرجعیت جهانی در این حوزه برسند👏 پ،ن: تحریـــــم بودیم این شدیم ...تحریم نبودیم چی می شدیم 💪✌️
صالحی - ارتباط کاربران
🎥ابداع روش نوین آسان و ارزان درمان پوسیدگی‌های دندانی در ایران ⭕️گروهی از محققان دانشکده پزشکی شهید
*اختراع دندان پزشکی ایرانی* (صرفا جهت اطلاع، و البته حمایت از آن در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» ) 🔸ترمیم پوسیدگی دندان بدون عصب کشی، با نصف هزینه، و حفظ حیات دندان، در روش جدید ثبت جهانی شده، *دکتر سعید عسگری* پزشک دانشگاه شهید بهشتی 🔻بیماری پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی شایع ترین بیماری بشر است. https://www.sbmu.ac.ir/index.jsp?siteid=518&fkeyid=&siteid=518&pageid=42632&newsview=106622 🔸دکتر عسگری  درباره این روش نوین توضیح داد: با توجه به اینکه دندان های زنده انسان به واسطه پوسیدگی به پالپ می رسند می توان با استفاده از زیست مواد دندانی جدید CEM CEMENT که هزینه کمی دارد دندان پوسیده را معالجه کرد.   این محقق ادامه داد: شش یا هفت روش درمانی پالپ زنده وجود دارد که تعدادی از آن ها به نام جمهوری اسلامی ثبت شده است.   دکتر عسگری درباره مزایای این روش توضیح داد: این روش درمانی نسبت به سایر روش ها ساده تر، ارزان تر، امن تر، کم تهاجم تر و با عوارض جانبی کمتر است که استرس کمتری دارد و از موفقیت بالایی برخوردار است.  در دندانپزشکی با این روش موفق به بازسازی بافت از دست رفته شدیم. وی ادامه داد: همچنین در مطالعات جهانی برای درمان پایپ زنده به استفاده از این ماده توصیه شده اند و نام این ماده ایرانی در MeSH کتابخانه ملی آمریکا قرار گرفته است.   عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: همچنین اولین و بزرگترین مطالعه کارآزمایی اثبات اثربخشی پایپ زنده با استفاده از ماده ایرانی  CEM  cement  در دندان های مبتلا به پالیتیت برگشت ناپذیر انجام شده است.   دکتر عسگری به ورود این خدمت به بسته خدمات دندانپزشکی مراکز بهداشتی و درمانی کشور در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: همچنین در سال ۹۴ این روش در گایدلاین درمان پالپ زنده برای دندان های مبتلا به پالتیت انتشار یافته است.   وی درباره میزان موفقیت درمان پالپ زنده پس از پیگیری دوساله، توضیح داد: موفقیت این روش در مواردی که توسط دندانپزشکان عمومی انجام شده است ۸۶ دندان از هر ۱۰۰ دندان و در مواردی که توسط متخصصین انجام شده ۹۸ دندان از هر ۱۰۰ دندان است که یک توفیق فوق العاده برای درمان در حوزه دندانپزشکی محسوب می شود. ... 🔸 🔻 *اطلاعات ارتباط با دکتر سعید عسگری (مخترع این روش)* https://www.sssco.ir/مدیریت-دندانپزشکان/id/64/دکتر-سعید-عسگری پزشک کلینیک تخصصی دندانپزشکی مهرگاندی تهران 02157836 آدرس و تلفن مطب دکتر  سعید عسگری : ولی عصر - خیابان بهرامی - پلاک ۲۹ - طبقه اول 02188789827 🔸 ✅ در مورد *سم سمنت* ماده زیست دندانی که در این روش اختراعی استفاده میشه برای ترمیم دندان قیمت 255.000 تومان سم سمنت CEM Cement | فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی دنداب https://www.dandab.ir/product/cem-cement/ ویژگی‌ها: – 1گرم پودر+ 2 میلی لیتر مایع – پوششی بدون منفذ برای پالپ – بهبود درد دندان پس از درمان عفونت و التهاب پالپ – یک ماده بایومتریال 🔻 می‌توان این ماده درمانی به عنوان جایگزینی برای درمان اندو (عصب کشی) استفاده نمود. با استفاده از این روش دندان زنده باقی می‌ماند و در نتیجه شانس ماندگاری دندان در طول زندگی افزایش می‌یابد. اولین شرط امکان انجام این درمان زنده و سالم بودن پالپ دندان است. در مواردی که به علت ضربه و یا پیشرفت پوسیدگی و ایجاد عفونت داخل کانال پالپ دندان مرده باشد امکان درمان پالپ زنده موجود نیست. همچنین در مواردی که به علت پوسیدگی مقدار قابل توجهی از نسج دندان از دست رفته باشد و قرار دادن پست و روکش و یا پین داخل کانال نیاز باشد انجام درمان روت کانال الزامی است. در درمان پالپ زنده دندانپزشک معالج هنگام برداشتن پوسیدگی‌های تاج دندان دقت فراوانی می‌نمایند تا که به پالپ آسیب دیگری وارد نشود. پس از برداشتن پوسیدگی و تمیز کردن تاج دندان در صورت قابلیت دندان برای پذیرش درمان دندانپزشک روی پالپ را با یک ماده بایومتریال مانند سمان غنی‌شده کلسیمی(Cem Cement) پوشانده و سپس اقدام به ترمیم تاج دندان می‌نماید. ماده دندان “سم سمنت” به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌تواند پس از درمان عفونت و التهاب پالپ مانند پوششی بدون منفذ با پر کردن همه خلل و فرج‌های موجود در ناحیه سد پوششی مناسبی برای پالپ که حاوی اعصاب ریشه دندان است به وجود بیاورد و به این شکل موجب بهبود درد دندان شود ضمن اینکه در این شرایط پالپ دندان هم زنده می‌ماند و خارج نمی‌شود. 🔸 @Salehi786
شیدای گمنامی_120321125644.pdf
7.03M
🔸 فایل کتاب *«شیدای گمنامی»* 🔻 عرفانی و اخلاقی *آیة الله سید حسین قاضی طباطبایی* (برادرزاده آیت الله سیدعلی قاضی) 🔻گردآوری محمد الوانساز خوئی بهمراه مقدمه و ارائه اسناد توسط سید محمدصادق قاضی فرزند آقاسیدحسین قاضی 🔹 🔸 @Salehi786
🔸 *یادداشت‌های مرحوم آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی(ره)* (بنظر میرسد این مطالب را رونوشت گرفته‌اند از نوشته‌جات آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی در احضارات‌شان، که سوال کننده از ارواح آقای الهی هستند) 🔻 بند ١۵، در سوال و جواب ایشان در احضار روح جناب حافظ 🔻و بند ١۷ : 💫از آقای (سید علی) قاضی سؤال کردم از اسم اعظم الهی، فرمود: درحروف نورانی است و فرمود: حروف نورانی، حروف مقطعه سوره قرآنی نیست، بلکه حروف اسما چهارده معصوم به است به حذف مکرر عرض کردم: چطور؟ فرمود: مجاز نیستم بگویم. 🌐 کتاب شیدای گمنامی، ص۵۵ 🔸 @Salehi786
بسم الله ⚡️ *«اسم اعظم در حروف اسامی چهارده معصوم (علیهم السلام)»* 🔸 🔸 در نقلی که قبل از این از کتاب *«شیدای گمنامی»* به نقل از *آیت آلله سید حسین قاضی طباطبایی* (برادرزاده آیت الله سید علی قاضی) ذکر کردیم، در ص55 بند 17 یادداشت های ایشان که فرمودند: ⚡️«از آقای (سید علی) قاضی سؤال کردم از «اسم اعظم الهی»، فرمود: «درحروف نورانی است»، و فرمود: *«حروف نورانی، حروف مقطعه سوره قرآنی نیست، بلکه حروف اسما چهارده معصوم به است به حذف مکرر»* . عرض کردم: چطور؟ فرمود: «مجاز نیستم بگویم.» https://eitaa.com/salehi786/804 🔸 🔸حال تکمیل آن نقل را در بیان *علامه حسن زاده آملی* به نقل از اساتیدشان در کتاب «هزار و یک کلمه» کلمه 343 (ج3 ص419) به جان بنوشید، که میفرمایند: ⚡️«روز پنجشنبه بيستم شعبان المعظم 1378 ه ق 2 آذر 1346 ه ش، در قم در محضر روحانى بزرگوار جناب آقاى حاج سيد حسين قاضى طباطبائى ابن عم آية الله حاج سيد على قاضى تبريزى (رضوان الله عليهما) بودم، فرمودند مرحوم كفعمى كتابى به نام صفوة الصفات فى شرح دعاء السمات دارد؛ در آن كتاب مى‏گويد كه اسماى دوازده امام (عليهم السلام) آنچه مكرر است القاء شود باقى مى‏شود *«علم حين فسّر وجد»* ، و ما اين را ندانستيم يعنى چه، از جناب آقا سيد محمد حسن إلهى (آية اللّه استاد إلهى برادر علامه آقا سيد محمد حسين طباطبائى صاحب تفسير الميزان، و اين هر دو بزرگوار (روحى لهما الفداء) از استادان اين كمترين بوده‏اند) سؤال كرديم، آن جناب مرحوم آية اللّه حاج سيد على قاضى (نام برده) را إحضار كرده است و معنى جمله مذكور را از ايشان پرسيدند، آن مرحوم در جواب فرمود كه با *اسماء چهارده معصوم* چنين كنند كه مى‏شود *«طاها علم حين فسّر وجد»* ولى آن را بيان نفرموده‏اند.» انتهای بیان علامه حسن زاده (حفظه الله). 🔸 🔻بنده: به نظر میرسد این کلام *«طاها علم حين فسّر وجد»* معنایی اینگونه تحت اللفظی دارد: «طاها علم (اسم اعظم) است، هنگامی که تفسیر شود وجد و یافت (شهودی) میگردد». والسلام 🔸 @Salehi786
هدایت شده از احمد فربهی
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –به‌حق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کامل‌‌ترین مفاهیم هدایت‌گر و بهترین شیوه‌های تبیین و استدلال را در خود دارد، از این‌رو می‌تواند؛ بدون این‌که به ضمیمه‌کردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند. ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛ (1) انسان‌ها برای فهم هیچ‌کدام از لایه‌های دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین) (2) برای فهم دین، هیچ‌یک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گر‌چه دانستن آن‌ها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی) این نظریه‌ی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت. اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی به‌غایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامه‌ی طباطبائی در این زمینه می‌گوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسی‌های اسلامی ج2 ص85) پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایه‌‌ی عرفی دین‌اند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایه‌ی متعالی دین‌اند، و هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌عام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌خاص) و هم‌چنان‌که لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفی‌اند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمی‌اند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است. معارف بشری، طریق فهم دین‌اند، نه ضمیمه‌هایی که دین را تکمیل کنند. خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
صالحی - ارتباط کاربران
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –به‌حق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ ب
بسم الله 🔸مطلب استاد حجت‌الاسلام احمد فربهی دقیقه👌 🔻 به تعبیری دیگر، نظیر همان نزاع این آقایان تفکیکی برعلیه روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی است. استاد حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی در کتاب خوبش در جواب به اشکال تفکیکیها علیه روش تفسیری علامه پرداخته (کتاب روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی)، eitaa.com/salehi786/812 https://mhva.ir/product/روش-تفسیر-قرآن-به-قرآن/ و در مقاله خود با عنوان «علامه طباطبایی و تفسیر قرآن به قرآن»، در فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث «سفینه» شماره ۵۸ eitaa.com/salehi786/814 safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html آقای وکیلی استشهاد میکنن به بیانات علامه، که قرآن (دین) در مقام تفهیم و دلالت بر معنی و مرادش مستقل است و نیاز به غیر ندارد، اما ما در مقام فهم نیاز به طریق فهم داریم، که از جمله آن روش تفسیری اهل بیت ع (روش قران به قرآن) در طریق فهم است، و نیز «دقت و تدبر عقلی» طریق فهم است، و... . و اساسا چون خود کتاب با تدبر فهمیدنیست، در مقام تحدّی برآمده و به چیزی تحدی نموده که خودش بذاته قدرت تفهیمش را دارد، و اگر خودش قابل فهم نبود این‌گونه خطاب تحدی در قرآن معنا نداشت. در مورد جزئیات احکام فقهی هم اساسا قرآن در مقام بیان آن نبوده و تخصصا از مراد آیات خارج است، نه اینکه این موارد تخصیص و استثنا شده باشد. و خود قرآن ضمن بیان کلیات احکام، تفاصیل جزئیات آنها را به تبیین از سوی پیامبر و اهل بیت ع ارجاع داده. اما تفکیکیها میگن که قرآن بدون محتوای احادیث فهمیدنی نیست! (نیاز به شخص معصوم ع را خلط کردن با روایات ظنی منقول از معصومین، و دلالت قرآن را بدون روایات گنگ و مبهم می‌دانند). "از این دیدگاه قران کتابی گنگ، مرده و بی اثر می‌باشد، که در عصر غیبت نسبت به همه و در عصر حضور نسبت به غائبان از امام معصوم ع هیچ دردی را از کسی دوا نمی‌کند، و بشر نمیتواند با مراجعه به آن، شفای خود را بیابد، زیرا عبارات و الفاظ قرآن تنها با معصومین ع سخن می‌گوید و ما را راهی برای درک آن نیست! و برای ما تنها فایده اش روخوانی آن برای بهره از نورانیتش است، و تعقل و تدبر در آیات قرآن و تلاش برای کشف دقایق و ظرایف آن امری لغو بیهوده است (ص۷۵). آقای وکیلی ذیل عنوان «بهره ما از فهم قرآن» (ص٧۵ الی ۸٣) می‌نویسند: قرآن کریم در دلالت بر معانی و مقاصد خود تامّ است، ولی این مسأله لزوماً بدان معنا نیست که ما نیز می‌توانیم به تنهایی تمام مقاصد آن را ادراک کنیم و بفهمیم. برای فهم مقاصد قرآن به امور بسیاری احتیاج است که برخی از آن‌ها در فهمیدن کامل هر متنی ضروری است و برخی از خصائص قرآن می‌باشد؛ اموری از قبیل: تسلّط بر ادبیات عرب (صرف و نحو، لغت و...) فرهنگ و تاریخ عرب، قواعد عمومی فهم متن، مهارت فهم متن و بررسی دقائق آن، شناخت زبان خاصّ قرآن، رشد عقلی و توان ادراک حقائق مجرّده و معارف عالیه. دو عامل آخر، از خصائص قرآن کریم است. مراد از شناخت زبان قرآن، آشنایی با اسلوب بیانی قرآن است که یکی از جنبه‌های آن، روش تفسیر قرآن به قرآن و استقلال قرآن در دلالت است که ما به برکت اهل بیت (علیهم السلام) با این زبان آشنا شده‌ایم. خداوند متعال بر اساس حکمت خود در قرآن چنان سخن گفته که هر کس به فراخور استعداد و سطح فهم خود، از قرآن بهره ببرد. زبان قرآن از دید علاّمه طباطبائی به سبک «سخن در سخن» است که حقائق عالی آن در لابلای معارف ساده‌تر پنهان شده و هر کس در سطح خود، درجه‌ای از آن را ادراک می‌کند؛ لذا هیچ کس از این مائده دست خالی بر نمی‌خیزد، بر خلاف کتب حکما و عرفا یا برخی کتب ادیان پیشین. 🔻برای مطالعه بیشتر، فایل کتاب و مقاله را در ادامه می‌فرستم 👇
روش تفسیر قرآن به قرآن - استاد وکیلی .pdf
2.37M
کتاب «روش تفسیر قرآن به قرآن» - استاد حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی https://mhva.ir/product/روش-تفسیر-قرآن-به-قرآن/
علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن - محمدحسن وکیلی .docx
476K
مقاله «علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن» - حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی http://safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html
علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن - محمدحسن وکیلی .pdf
996.5K
مقاله «علامه طباطبایی و روش تفسیر قرآن به قرآن» - حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی http://safinahmagazine.ir/article-1-128-fa.html
بسم الله *برای تقویت حافظه* 🔸[عارف بالله سید هاشم حداد] براى زيادى قواى حافظه فرمودند: 🔻با (گلاب و) زعفران در کف كاسه (یا بشقاب) بنويسند: *«سَلامٌ‌ قَوْلاً مِنْ‌ رَبٍّ‌ رَحِيمٍ»* (سوره یس، آیه ۵٨) و (در آن آب بریزند که نوشته در آن حل شود و) چند صبح ناشتا آب آن را بخورند. 🔸 🔻نیز فرمودند: «سَلامٌ‌ قَوْلاً مِنْ‌ رَبٍّ‌ رَحِيمٍ» را هر روز با (گلاب و) زعفران در كاسه‌اى (یا کف بشقابی) بنويسيد و (بعد حل کردن آن در آب) به تمام اهل خانه بدون استثناء بدهيد بخورند. (یکبار که انجام دهند، هر بار به همان آب قبلی، مقداری آب دیگر اضافه کنند همان خاصیت را خواهد داشت. ضمنا در نوشتن آن، باید حرف «س» را با دندانه هایش بنویسند، نه بصورت خط صاف. و نقطه های «قـ» و «ـیـ» را هم جدا جدا قرار دهند، نه بصورت یک خط برای دونقطه. فقط نوشتن حروف کافیه و نیاز به گذاشتن اعراب و حرکات نیست. برای قلم جهت نوشتن با گلاب و زعفران، می‌توان از قلم خطاطی یا قلم موی نقاشی با سر ریز و تمیز، استفاده کرد. و بر روی کف خود ظرف بشقاب یا کاسه نوشت -نه کاغذ-، تا بعدش با ریختن آب در ظرف، نوشته های زعفرانی در آب حل شوند.) 🔸 🔻و هم ایشان در مورد همین آیه «سَلامٌ‌ قَوْلاً مِنْ‌ رَبٍّ‌ رَحِيمٍ» و دستور نوشیدن آن می‌فرمودند: "در قرآن يك آيه هست كه شانزده حرف است و در آن اسم اعظم است، و آن آيه دو حرفش منقوط‍‌ به بالا (قولا / من) و دو حرفش منقوط‍‌ به پايين (رب / رحیم) است، و هركس كه آن را بخواند، يا بنويسد با (گلاب و) زعفران و بخورد، خواص عجيبى دارد و اسرار بر او منكشف گردد. [در] سوره يس [که] قلب قرآن است." 🌐 (مطلع انوار، ج٢ ص١۵٧ و١۵٩، بند ٢ و١١ و١٢ از دستورات مرحوم سیدهاشم حدّاد به مرحوم علاّمه طهرانى، پس از مراجعت از حج بيت الله الحرام) 🔸 🔻همچنین آیت‌الله سیدعبدالکریم کشمیری (متوفای ١٣٧٨ ه.ش) می‌فرمایند: اسم اعظم از اسماءاللّه «يا حىّ يا قيّوم»، و از آیات قرآن «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» و «سلام قولاً من رّب رّحيم» و «چهار آيه آخر سوره حشر» است. 🌐 ‏(روح و ریحان : شرح حال عالم ربانی و عارف صمدانی آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری، سید علی اکبر صداقت، صفحه ١۰٧ و ١٠٨) 🔸 🔰 نکات تکمیلی در مورد این آیه شریفه👇 🌐 eitaa.com/salehi786/816 ایتا 🌐 t.me/SalehiBooks/1491 تلگرام 🔸 @Salehi786
بسم الله ⚡️ *اسم «سلام»* ⚡️ *آیه «سلام قولا من رب رحیم»* ▫️١ 🔸در ادامه دستورالعمل نوشیدن آیه «سلام قولا من رب رحیم» 🌐 eitaa.com/salehi786/815 ایتا 🌐 t.me/SalehiBooks/1490 تلگرام 🔰 *نکاتی در مورد آیه ۵۸ مبارکه یس* : 🔻قلب قرآن «سوره یاسین» است. قلب سوره یس، آیه ۵۸ آن، «سَلامٌ‌ قَوْلاً مِنْ‌ رَبٍّ‌ رَحِيم» است. قلب این آیه، اسم مبارکه «سلام» است. قلب این اسم، در زُبُر آن، حرف «س» است، که اشاره به ذات انسان کامل نهایی (محمدیین علیهم السلام) است. 🔻هر حرفى كه در تلفظش، ابجد زُبُر آن (حرف اول) و ابجد بيّنه آن (حروف دوم به بعد) با هم مساوى باشند، آن حرف را «حرف كامل» نامند؛ حرف «س» كه از حروف نورانى است و زُبُر ملفوظى آن‏كه «س» است 60 است، و بيّنه آن‏كه «ين» است نیز 60 است، لذا «س» را حرف «انسان كامل» گفته ‏اند («س» در آیه اول سوره «یس»). (علامه حسن‌زاده آملی، کتاب «انسان و قرآن»، ص١٧٠) 🔻در ابتدای سوره یس، با خطاب «یا *سین*»، ذات پیامبر خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مورد خطاب قرار گرفته است، لذا در روایات شریفه یکی از پنج نام پیامبر (ص) در قرآن، «یس» معرفی شده است. 🔻امين الاسلام طبرسى، در مجمع البيان، در تفسير يس (یا سین) نقل می‌کند: ⚡روى عن الكلبى انه قال هى بلغة طىّ «يا انسان». و قيل معناه «يا انسان» عن ابن عباس و اكثر المفسّرين. ⚡ روى محمد بن مسلم عن ابى جعفر (امام باقر عليه السلام) قال: ان لرسول اللّه اثنى عشر اسما خمسة فى القرآن محمد و احمد و عبد اللّه و *يس* و ن (نون). ⚡️«برای رسول الله (ص) 12 اسم است که از آنها پنج اسم در قرآن آمده: محمد (الفتح29، احزاب40، آل عمران144، محمد2)، احمد (الصف6، که نام مذکور در انجیل عیسی ع هم هست)، عبدالله (الجن19)، یس [یاسین] (یس1)، ن [نون] (قلم1). 🔻حافظ رجب برسى، در کتاب مشارق الانوار (ص211) آورده است كه: قال امير المؤمنين (عليه السلام) : «انا باطنُ السّین و انا سِرُّ السّين»، من باطن «سین» هستم (باطن و جان پیامبر خاتم ص)، و من سرّ (پنهان) در «سین» هستم. 🔻ابجد «یاسین» = ابجد «سلام» = 131 🔻ابجد «السلام» = ابجد «آل یاسین» = ابجد «انسان» = 162 🔻هنگام لقاء خداوند رحمان در بهشت، «تحیت» برای ورود به لقاءالله اسم «سلام» است، یعنی با حقیقت مقام ولایت محمّدی تحت اسم «سلام»، باب ورود به لقاء الهی برای بهشتیان باز شده است: ⚡️ *«تحيَّتُهم يوم يَلقَونَهُ سلام»* (احزاب۴۴) ⚡️ *«تَحِيَّتُهُم فيها سَلامٌ»* (یونس١٠، ابراهیم٢٣) 🔻 ابجد «سلامٌ قَولاً من رَبّ رحيم» = ابجد «تحیت» = 818 🔻تاثیر باطن حرف «س» در «یاسین» و در اسم «سلام»، از حقیقت «مقام ولایت محمّدی» است، که اولین وصی، مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) تابلودار و پرچم‌دار ولایت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) است (باطنُ السّین)، و آخرین وصی، مولا امام م‌ح‌م‌د مهدی (عجل الله فرجه الشریف) ظهور تامّ و نهایی این ولایت کبری در جهان هستی می‌شوند (ظهورُ السّین). 🔻ابجد «السین» = ابجد «م‌ح‌م‌د مهدی» = ابجد «قایم» (قائم) = 151 🔻شیوه ای از ختم سوره یس، که مرحوم امام خمینی (ره) انجام می‌دادند، در ابتدای آن آیه «يس و القرآن الحکيم» را یک نفس هفت مرتبه می‌خواندند، و وقتی به آیه «سَلامٌ قَولاً من رَبٍّ رحيم» می‌رسیدند آن را هفتاد مرتبه تلاوت می‌نمودند، و سپس سوره را به اتمام می‌رساندند. (البته برخی آیات دیگر، شامل آیات ٢٠ الی ٢۴ انتهای سوره حشر و آیه ٢و٣ سوره طلاق را هم به ترتیب خاصی بعد از سوره یس بصورت ذکر داشتند، و نیز دعای سیفی صغیر، که تفصیل آن در اینجا👇آمده است). 🌐 eitaa.com/salehi786/819 ایتا 🌐 t.me/SalehiBooks/1096 تلگرام (کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت»، ص۶۴ الی ۶٧) 🔻در شیوه ای دیگر از ختم یس به نقل جناب سیدهاشم حدّاد (ره) و آیت الله سیدعبدالکریم کشمیری (ره)، اینطور است که آیه «يس و القرآن الحکيم» را ٣٣٣ بار بصورت ذکر بخوانند، سپس سوره را ادامه داده، و آیه «سَلامٌ قَولاً من رَبٍّ رحيم» را ١٠٠٠ بار بصورت ذکر بگویند، و سپس سوره را تمام نمایند. (روح و ریحان، ص١۵٣) 🔻در هردوی این دو ختم، توجه خاصشان به باطن حرف «سین» (در یس) و اسم «سلام» در آیه ۵۸ سوره می‌باشد، که سرّ باطن ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است. 🔻همچنین علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) می‌فرمایند: ⚡"در قرآن تدوینى، یس قلب قرآن است کما ورد فى الحدیث؛ و قلب یس‏ «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ‏» است، پس‏ «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ‏» وسط «یس» است، یعنى «قلب قلب قرآن» است، فتبصّر." ⚡"در یک جلسه براى قضاى جمیع حاجات ۴٣٢ مرتبه *«سَلامٌ قولاً مِن رَبِّ رَحیم بِحَقِّ سِرِّ امیرالمومنین ع»* بگوید مجرّب است. (هزار و یک کلمه، کلمه٣۴٣، ج‏٣ ص۴٢٢ / رساله رموز کنوز ص۴۶؛ تعداد ذکر شده به ابجد «عالمُ السِّر = ۴٣٢» است) 👇👇👇
▫️٢ 🔻از آیت الله سید عبدالکریم کشمیری از اسم اعظم پرسيده شد، فرمودند: از اسماءالله «يا حىّ يا قيّوم»، و از قرآن «بسم الله الرّحمن الرّحيم» و «سلامٌ قولاً من رّب رّحيم» و «چهار آيه آخر سوره حشر» (شامل اسم «سلام») است. (روح و ریحان، ص١٠٧و١٠٨) 🔻این «سلام» در آیه «سلام قولا من رب رحيم» (مرتبه اعلای آن) از جانب خود خداى سبحان (بی واسطه به مؤمنان) می‌باشد، و این غیر از آن مرتبه‌ی سلامى است که بواسطه ملائکه به بهشتیان مى‌گویند «والملائکة یَدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (الرعد، ٢٣و٢۴). (المیزان فی تفسیر القرآن، ج‌١٧ ص١٠٢) 🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود آیا خبر دهم شما را به بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت؟ گفتند: بفرمایید یا رسول الله. فرمود: «إِفشَاءُ السَّلَام فی العَالَم» انتشار و نشر سلام در عالم هستی. (بحارالانوار، ج۷۳ ص۱۲) 🔻یکی از نامهای بهشت در قرآن «دار السلام» است، که مؤمنان به درون خانه‌ی «سلام» وارد می‌شوند، و متنعم از نور ولایت در باطن اسم «سلام» هستند، و در بهشت دائماً ذکر «سلام» را برای همدیگر دارند، همانطور که در دنیا هم در ابتدای ملاقات با هم با هدیه اسم «سلام» به همدیگر (سلامٌ علیکم)، نور ولایت الهی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را برای هم تمنا می‌کنند: ⚡«لَهُم دارُ السَّلامِ عِندَ رَبِّهِم وَهُوَ وَلِيُّهُم بِما كانوا يَعمَلون» (انعام، ١٢٧) ⚡«وَاللَّهُ يَدعو إِلىٰ دارِ السَّلامِ وَيَهدي مَن يَشاءُ إِلىٰ صِراطٍ مُستَقيمٍ» (یونس، ٢۵) ⚡ «لا يَسمَعونَ فيها لَغوًا وَلا تَأثيمًا، إِلّا قيلًا سَلامًا سَلامًا (الواقعه، ٢۵و٢۶) ⚡وَإِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤمِنونَ بِآياتِنا فَقُل سَلامٌ عَلَيكُم كَتَبَ رَبُّكُم عَلىٰ نَفسِهِ الرَّحمَةَ... (انعام، ۵۴) 🔻ادراک درجات «بهشت الهی» یا «دارُ السلام» همان دریافت مراتب نورانیت اسم «سلام» است، که در ادامه به حدیث شریفی در ارتباط با این معنا اشاره می‌شود. 👇👇👇
▫️٣ 🔸 در تفسیر ذیل سوره قدر که حقیقت شب قدر را نیل به مراتب اسم *سلام* معرفی می‌فرماید: 💫« *لَيْلَةُ الْقَدْرِ* خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣) *تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها* بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (٤) *سَلامٌ هِيَ* حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)» 🔻 ذیل سوره در حدیث بیان آن می‌فرماید که ملائکه الهی برای رساندن *مراتب اسم سلام الهی* به جان مؤمنان نازل می‌شوند، که این *سیر در اسم سلام*، در پنج موعد برای رسیدن به لقاءالله است که خدای سبحان *حضرت سلام* است👇👇👇 🔸 أَنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَهْبِطُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ إِلَى اَلْأَرْضِ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ مِيكَائِيلَ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ *يَأْتُونَ بِلِوَاءِ اَلْحَمْدِ* وَ لَهُ أَرْبَعُ زَوَايَا وَاحِدَةٌ بِالْمَشْرِقِ وَ وَاحِدَةٌ بِالْمَغْرِبِ وَ وَاحِدَةٌ تَحْتَ اَلْعَرْشِ وَ وَاحِدَةٌ تَحْتَ اَلْأَرْضِ اَلسَّابِعَةِ وَ عَلَى اَللِّوَاءِ مَكْتُوبٌ *أُمَّةٌ مُذْنِبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ*، 💫وَ مَا مِنْ بَيْتٍ إِلاَّ وَ يَأْتِيهِ جَبْرَئِيلُ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ يُسَلِّمُونَ عَلَيْهِمْ وَ إِلاَّ *فَيُبْلِغُهُمُ اَلسَّلاَمَ  فِي خَمْسَةِ مَوَاطِنَ* : 🌟١. اَلْأَوَّلُ يَوْمَ اَلْمَوْتِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى : «اَلَّذِينَ تَتَوَفّٰاهُمُ اَلْمَلاٰئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاٰمٌ عَلَيْكُم» (النحل ٣٢) 🌟٢. وَ اَلثَّانِي فِي بَابِ اَلْجَنَّةِ «وَ قٰالَ لَهُمْ خَزَنَتُهٰا سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ » (الزمر ٧٣) 🌟٣. وَ اَلثَّالِثُ فِي اَلْجَنَّةِ فِي قَوْلِهِ «وَ اَلْمَلاٰئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بٰابٍ سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ» (رعد ٢٣) 🌟۴. وَ اَلرَّابِعُ فِي اَلْغُرُفَاتِ «سَلاٰمٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس ۵۸)  🌟۵. وَ اَلْخَامِسُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى «تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلاٰمٌ» (احزاب ۴۴). 🔻روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن - تفسیر ابوالفتوح رازی ج۵ ص۵۶٢ / مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل  ,  جلد۷  ,  صفحه۴۵۹ 🔸 🔴 *ترجمه حدیث* : 🔸همانا جبرئیل نازل می شود در شب قدر به سوی زمین به همراه هفتاد هزار ملک، همچنین میکائیل نازل می‌شود به همراه هفتاد هزار ملک، و با خود می آورند لواء حمد الهی (پرچم اختصاصی ولایت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی -صلی الله علیه و آله- و حقیقت ملکوتی سوره اختصاصی ایشان در سوره حمد) را بسوی اهل زمین. 🔻و برای آن پرچم و لواء حمد، چهار گوشه است گوشه‌ای از آن به سوی مشرق است، و گوشه‌ای به سمت مغرب، و گوشه‌ای تحت عرش الهی است، و گوشه‌ای در زمین هفتم (یعنی تمام نظام عالم خلق تحت پوشش رحمت الهی در آن لواء حمد است) و بر آن لواء حمد مکتوب است: «امة مذنبه و رب غفور» امتی گناهکار و خدایی بخشایشگر. 🔻هیچ خانه ای نیست الا اینکه جبرئیل به همراه ملائکه بر اهل آن خانه نازل می شوند در شب قدر و سلام الهی را به آنها می رسانند. همچنین هیچ خانه اهل ایمان در احیاء شب قدر نیست الا اینکه برای اهل آن خانه مراتب سلام الهی در پنج موطن به آنها ابلاغ خواهد شد و آن ها را سیر خواهد داد : 🌟 اول، در روز مرگ و انتقالشان به دارالسلام آخرت، که خداوند متعال میفرماید: " آنهایی که ملائکه بصورتی طیب و پاک توفی شان می‌کنند به آن ارواح پاک می گویند *سلام الهی* بر شما." (النحل ٣٢) 🌟و دوم، در جلوی درب بهشت: "نگهبانان بهشت به آنها می گویند *سلام الهی* بر شما." (الزمر ٧٣) 🌟و سوم، در داخل بهشت است که خداوند در قرآن می فرماید: "و فرشتگان داخل می شوند بر آنها از هر درب بهشت، و به ایشان می گویند *سلام الهی* بر شما ". (الرعد ٢٣) (چنانچه در آیات ٢۵و٢۶ سوره واقعه هم پیرامون بهشت السابقون السابقون میفرماید: لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً إِلاّ قِيلاً *سَلاماً سَلاماً*). 🌟چهارم در غرفه ها و منازل بهشتی که می فرماید: " *سلام* قولی است از رب رحیم (برای شما) " (یس ۵٨) 🌟و پنجم در هنگام لقاء خدای سبحان، میفرماید: " تحیت آن‌ها در آن روزی که خدا را ملاقات می‌کنند *سلام الهی* است" (احزاب ۴۴). 🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/205212/translate? (پایان نکات) 🔸 @Salehi786
ختم توحیدی سوره یس و حشر از امام خمینی .pdf
8.65M
🔸 ختم توحیدی سوره یس و آیات پایانی سوره حشر و آیاتی از سوره طلاق، از ختوم مورد علاقه امام خمینی (قدّس سرّه)👆 🔻نقل از کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت» 💫انجام این ختم در یک یا چند اربعین، آثار توحیدی عالی دارد، و برای عموم سالکین خوب و مؤثر خواهد بود. ⚠️اصلاحیه (در ویرایش جدید کتاب) : ذکر «هو الله الذی لا اله الا هو» را هم باید 100 بار بگوید (نه ده بار) 🔸 @Salehy @Salehi786
بسم الله 🔸 *۶۶ جایگاه قدم ملائکه و اسماء و صفات و لغات زبان مربوط به هر کدام* 🔻 قَالَ امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : کُنْتُ ذَاتَ لَیْلَةٍ تَحْتَ سَقِیفَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ *إِنِّی لَأُحْصِی سِتّاً وَ سِتِّینَ وَطْأَةً مِنَ الْمَلَائِکَةِ* کُلُّ وَطْأَةٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ أَعْرِفُهُمْ بِلُغَاتِهِمْ وَ صِفَاتِهِمْ وَ أَسْمَائِهِمْ وَ وَطْئِهِمْ. 🔻 مولا علی (علیه السلام) فرمودند: روزی همراه رسول الله (صلی الله علیه و آله) در زیر یک سقف سایبان نشسته بودیم در حالی که من شصت و شش جای پای فرشتگان را می‌شمردم. همه جایگاه قدم فرشتگانی بودند که من با زبانشان و صفات و اسم و جایگاه قدمشان آنها را می‌شناسم. 🌐 [بحارالانوار ج۲۶ ص۸۶، و ج۴١ ص١٩٧] https://hadith.inoor.ir/hadith/235104 🔸 @Salehi786
بسم الله ⚡ *مقام ولایت یا نبوت تعریف یا نبوت مقامی (انبائی/ برای عموم)* ⚡ *الحاق به مقام محمود معصومین (علیهم السلام)* ▫️١ ✅ در زیارت عاشورا، در تمنای ملحق شدن خودمان به «مقام محمود معصومین ع (نزد خداوند)» می‌خوانیم: *«وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ»* ، «و از خدا مي‌خواهم كه مرا برساند به آن مقام محمود كه براي شما نزد خداست». 🔸 اگر رسیدن به *مقام محمود* (در مقام نورانیت انسان کامل اولیاء محمدیّین) محال بود، به ما خطاب نمی‌فرمودند *«تعالوا»* (بالا بیایید) 🔻 رسیدن با تبعیت محض و فنا در برابر حقیقت اطلاقی نور محمدیه است، که طبق قاعده قرآنی *«مَن تبعنی فإنه منّی»* هرکسی از من تبعیت کند پس او از من است (فإنه مِنّی) (ابراهیم٣۶)، به مانند اصحابی مثل سلمان که با اطاعت محض *«منّا اهل البیت»* شدند. ⚡چنانکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مورد او فرمودند: *سَلْمَانُ مِمَّنْ يُطِيعُ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ أَمِيرَاَلْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) فَيُطِيعُهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ لاَ يَضُرُّهُ شَيْءٌ* سلمان از کسانیست که اطاعت خدا و رسول خدا و امیرمؤمنین (ع) را می‌کند، پس همه اشیاء نیز از او اطاعت می‌کنند و هیچ چیزی به او ضرر نمی‌رساند (وبرای همین کرامات یافته). (مستدرک الوسائل ج ۱۲، ص ۲۱۶) ⚡و امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کنند که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در مورد سلمان به ابوذر فرمودند: *«يَا بَا ذَر، إِنَّ سَلْمَانَ بَابُ اَللَّهِ فِي اَلْأَرْضِ مَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ إِنَّ سَلْمَانَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْت»*، ای ابوذر! به درستی که سلمان باب خدا در زمین است. هر کس او را بشناسد مؤمن و هر کس او را انکار کند کافر است. به درستی که سلمان از ما اهل بیت است. (بحار الأنوار، ج ۲۲، ص ۳۷۳) 🔸 🔻در ادامه نقل‌هایی از علامه حسن زاده آملی (حفطه الله) : ⚡استاد ما علامه طباطبایى فرمودند: *ما اگر قابل فهم حقایق قرآن، و ادراک مقامات انسانهاى کامل نمى‏بودیم به ما خطاب نمى‏فرمودند که «تعالوا»* (هزار و یک کلمه، ج‏3، ص: 48) ⚡ *اى عزیز، اوحدى از اوتاد معارف، در هر عصرى به زیارت جمال دلاراى حقیقت قرآن توفیق تشرّف مى‏یابند، بشتاب تا در زمره آنان درآیى.* *خداوند سبحان در چند جاى قرآن کریم آدمیان را به خطاب‏ «تَعالَوْا» دعوت فرموده است*، عرب «تعال» را در جایى به کار مى‏برد که آمر در اوج بوده باشد و مخاطب در حضیض، مثلا آمر در بالاى کوه است و مخاطب در دامنه آن و بدو مى‏گوید: *«تعال» ؛ یعنى بالا بیا*. فتدبّر. در بند یازدهم «دفتر دل» ثبت است که: «تعالوا» را شنو از حق تعالى‏ ترا دعوت نموده سوى بالا چه بودى مر تعالى را تو لایق‏ *تَعالَوْا* آمدت از قول صادق‏ چه مى‏خواهى در این لاى و لجنها چرا دورى ز گلها و چمنها (هزار و یک کلمه، ج‏5، ص: 303) 🔸 ⚡ در ادبیات فصیح عرب، اگر کسى مثلا در دامنه کوه است و بخواهد دیگرى را امر کند که به قلّه کوه بالا برود به او مى‏گوید: «اطلع» ؛ یعنى بالا برو. در شهر مدینه بودم. دیدم شاگرد شوفر در گرداگرد ماشین پى‏درپى به مسافرین داد مى‏زد: اطلع. اطلع؛ یعنى بالا بروید، سوار شوید. و اگر آن‏کس در قلّه کوه است و دیگرى در دامنه کوه و بخواهد او را امر کند که به قلّه کوه بیا به او مى‏گوید: «تعال» ؛ یعنى بالا بیا، که مشتق از «علو» است، و آن را به حسب مذکّر و مؤنّث بودن مخاطب، و افراد و تثنیه و جمع آن صیغه‏هاى گوناگون است. ⚡ *حق (سبحانه) به زبان سفیر کبیرش خاتم انبیاء و آل او به ما فرمود: بالا بیایید؛ اگر ما قابل و لایق نبودیم که نداى آنان را لبّیک بگوییم، حاشا که ما را به گزاف دعوت کنند، و حاشا که دهان عصمت به سخریّه باز شود.* و لکن این مطلب شریف نه بدان معنى است که کسى هوس کند مثلا به مقام ختمى نائل شود؛ زیرا که مقام ختمیت از اسماى مستأثره آن جناب است و به مثل از صفایاى ملوک است. باید به چنین اهل هوس گفت: لا تتعب نفسک؛ خویشتن را در این هوس رنج مده، و مقدّس عاقل باش، و ره چنان رو که رهروان رفتند. مقام ختمى خواستن تجاوز در دعا و طلب است و خداى سبحان فرمود: وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ‏ (سوره بقره، آیه 191). *مطلب عمده در این امر توجّه به (تفاوت میان) «نبوّت تشریعى» و «نبوّت انبائى» است که نخستین (نبوت تشریعی) به حضرت رسول اللّه ختم شده است، و دومى (نبوت انبائی یا مقامی) وقف عام است*، به تفصیلى که در کتاب انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تقریر و تحریر کرده‏ایم. (هزار و یک کلمه، ج‏6، ص: 45) 🔸 👇👇👇
▫️٢ ⚡اى عزیز بسیارى از احوال و اقوال حضرت رسول الله (صلّى الله علیه و على آله) منبعث از *«نبوّت انبائى»* است، نه نبوّت تشریعى، قوله سبحانه: *«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»* (احزاب٢٢)،  فافهم و تدبّر. (که جنبه نبوت انبائی و مقامی ایشان برای رسیدن دیگر انسان‌ها بعنوان اسوه و الگو قرار گرفته است). ⚡در این امر أهمّ- اعنى در تمایز «نبوّت تشریعى» از «نبوت انبائى»، به فرموده حضرت وصىّ امام امیرالمؤمنین على (علیه السلام) در آخر خطبه قاصعه نهج البلاغه توجّه بفرمائید:  *«أرى نور الوحى و الرسالة، و أشمّ ریح النبوة، و لقد سمعت رنّة الشیطان حین نزول الوحى علیه -صلّى اللّه علیه و آله- فقلتُ یا رسول اللّه ما هذه الرّنّة؟ فقال: هذا الشیطان قد أیس من عبادته، إنک تسمع ما أسمع و ترى ما أرى إلّا أنّک لست بنبیّ و لکنّک وزیر و إنّک لعلى خیر ...»* غرض این که جناب رسول اللّه (صلّى اللّه علیه و آله) به حضرت وصی امام امیرالمؤمنین على (علیه السلام) فرمود: *«انک تسمع ما أسمع و ترى ما أرى إلّا أنک‏ لست بنبیّ» پس انسانى که نبىّ تشریعى نیست مى‏تواند آنچه را که نبىّ تشریعى مى‏شنود بشنود، و آنچه را که مى‏بیند ببیند، پس از تو حرکت از خدا برکت*. و بما فرموده‏اند: *«تعالوا»* یعنى بسوى ما بالا بیایید، و اگر ما قابل براى چنان تعالى و ترقّی نبودیم ما را چنین دعوت نمى‏فرمودند، فافهم، *و اقرأ و ارق* (بخوان و بالا برو). در باب اوّل کتاب ما به نام «انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه» به تفصیل در این موضوع خطیر و عظیم بحث نموده‏ایم، خواننده گرامى را بدان کتاب قیّم و قویم ارجاع مى‏دهیم. (در ادامه خلاصه ای از آن باب اول مذکور را ارائه می‌کنیم) 👇 (هزار و یک کلمه، ج‏5، ص: 415 و 416) 🔸 ✅ گزیده‌ای از باب اول کتاب «انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه» (ص۶۳_۶۶) : ⚡ *در اصطلاح اهل ولایت نبوت غیر تشریعى گاهى به «نبوت عامه» (انبائی)، و گاهى به «نبوت مقامى»، و گاهى به «نبوت تعریف» در مقابل نبوت تشریع، تعبیر مى‏گردد*. در نبوت عامه، إنباء و اخبار معارف و حقایق الهیه است، یعنى ولىّ الهی در مقام فناى فى الله بر حقائق و معارف الهیه اطلاع مى‏یابد و چون از آن گلشن راز باز آمد، از آن حقائق إنباء یعنى اخبار مى‏کند و اطلاع مى‏دهد. چون این معنى براى اولیاءالله است و اختصاص به نبى و رسول تشریعى ندارد در لسان اهل ولایت به نبوت عامه و دیگر اسماى یاد شده تعبیر مى‏گردد. ⚡ *نبوت مقامى را که در حقیقت نیل به ولایت است، از این اشارت دریاب که مظاهر اتم ولایت مطلقه و وسائط فیوضات الهیه انسان‏ها را بسوى خود که در قله شامخ معرفت قرار گرفته‏اند، دعوت کرده‏اند و «تعالوا، تعالوا» گفته‏اند، یعنى بالا بیائید.* ⚡ خداوند سبحان در قصص قرآن در قصه موسى کلیم فرماید: *«وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏، آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِین»* (قصص 14). از این کریمه و نظائر آن در قرآن، نبوت تشریعى از نبوت مقامى تمیز داده‏ مى‏شود، چه مفاد *«و کذلک نجزى المحسنین»* در سیاق آیه این است که انسان واصل و نازل به منزل احسان به مشرب موسوى یعنى به *«نبوت مقامى»* در اصطلاح اهل توحید نائل مى‏گردد هرچند وى را منصب موسوى که فضل نبوت تشریعى است حاصل نمى‏شود، و آن بزرگى که گفته است: *«از عبادت نى توان الله شد / مى‏توان موسى کلیم الله شد»* همین معنى را اراده کرده است. و *«منزل احسان»، «مقام مشاهده و کشف و عیان» است* و آن را مراتب است: آغاز آن این که *«أنّ اللّه کتب الاحسان على کلّ شى‏ء»*، و پس از آن این که *«الاحسان أن تعبد اللّه کأنّک تراه»* که تعلیم و خطاب به اهل حجاب است، و انجام آن به رفع «کأن» (در «کأنک تراه»)، یعنى (برسی به مقام أنّ و رویت تام، که) *«لم أعبد ربا لم أره»*، زیرا که *«والله فى قبلة المصلّى»*، خوشا آنان که دائم در نمازند. 🔸 @Salehy @Salehi786
مأموریتِ علمی و عملی حوزه، عبور از سکولاریسم پنهان، با اقامه‌ی مصداقی دین .pdf
6.2M
🔸 *مأموریتِ علمی و عملیِ حوزه، عبور از سکولاریسمِ پنهان، با اقامه‌ی مصداقیِ دین* - فاطمیه و عاشورا، قیام در برابر دینداریِ مفهومیِ سکولارها! - حوزه متکفّل کدام علم و عمل؟! - انقلابی بودن، در علم یا عمل؟ - انسانِ اسلامی، مقدّم بر علوم انسانیِ اسلامی 🔻مقاله بنده است در سال ۹۵ برای نشریه رسائل خبرگزاری حوزه، که در امتداد پرونده «عرفی شدن حوزه و روحانیت» در رابطه‌ی آن با «سکولاریسم و مدرنیته»، در «شماره سوم رسائل ص١٩۵، بهمن‌ماه ۹۵» چاپ شد. 🔸 @Salehy @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله ⚡️ *«اسم اعظم در حروف اسامی چهارده معصوم (علیهم السلام)»* 🔸 🔸 در نقلی که قبل از این از کتاب
بسم الله 🔸 *طی الأرض در طه* (ادامه مطلب ذیل👇) https://eitaa.com/salehi786/805 🔸 🔻 در یکی از قرائات نقل شده از آیه اول سوره طه در قرآن کریم دارد: *«طَأها»* که طَأ فعل امر از وطئ هست و ها به زمین برمی‌گردد *(طأها) أمرا من وطئ، بمعنی: دس علیها، أی علی الأرض بقدمیک* (طأ الأرض بقدمیک) (الموسوعة القرآنیة المتخصصة، ص۴۰۴) 🔸 ✅ قال الطبرسی رحمه الله روی عن الحسن أنه قرأ طه بفتح الطاء و سکون الهاء فإن صح ذلک عنه فأصله طأ فأبدل من الهمزة هاء أو معناه *طأ الأرض بقدمیک جمیعا*، فقد روی أن النبی (صلی الله علیه و آله) کان یرفع إحدی رجلیه فی الصلاة لیزید تعبه فأنزل الله «طه *(طأها)* ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی» فوضعها  [بحارالانوار ج۶٨ ص٢٧] 🔸 در مورد پاهای پیامبر در قرآن کریم : ✅ *رِجْلَهُ «طه ما أَنْزَلْنا»  یَعْنِی طَأِ الْأَرْضَ بِقَدَمَیْکَ*  [بحارالانوار ج١۶ ص٣٣٩] 🔸 ✅ الإمامُ علیٌّ علیه السلام : *لَمّا نَزَلَ علَی النَّبیِّ صلی الله علیه و آله «یا أیُّهاالمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیلَ إلّا قَلیلاً» (المزمل 1و2) ، قامَ اللَّیلَ کلَّهُ حتّی تَوَرَّمَت قَدَماهُ ، فجَعَلَ یَرفَعُ رِجلاً ویَضَعُ رِجلاً ، فهَبَطَ علَیهِ جِبریلُ فقالَ : «طه» یَعنی الأرضَ بِقدَمَیکَ یا محمّدُ «ما أنزَلْنا عَلَیْکَ القُرْآنَ لِتَشْقی» ، وأنزَلَ «فاقْرأوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرْآنِ»* (میزان الحکمه، ج۸ ص۵٨۵) 🔸 ✅ مقاتل بن حیّان گفت، معنی طه آن است که: *طَاءِ الارض بقدمیک*، و گفت سبب آن بود که: رسول- علیه السّلام- در نماز یک پای بر گرفتی و بر یک پای باستادی تا رنج بیش بود و ثواب بیشتر باشد، خدای تعالی اینکه آیت فرستاد و گفت: *هر دو پای بر زمین نه*. جعفر بن محمّد الصّادق- علیهم السّلام- گفت: طه، طهارت اهل البیت رسول است. آنگه اینکه آیت برخواند: ... «إِنَّما یُرِیدُ اللّه ُ لِیُذهِب َ عَنکُم ُ الرِّجس َ أَهل َ البَیت ِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً» (احزاب، ٣٣). (روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج١٣ ص١۶۵و١۶۶) 🔸 🔸علامه طباطبایی راجع به طىّ‌ الأرض فرمودند: «حقيقت آن پيچيدن زمين در زير گام راه رونده است.» فرمودند: برادر مرحوم ما آقاى سيّد محمّد حسن قاضى، يك‌روز به وسيله شاگردى كه داشت و احضار ارواح مى‌نمود (نه با آئينه يا با ميز سه گوشه، بلكه دستى به چشم خود مى‌كشيد و فوراً احضار مى‌كرد) از روح مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى - رضوان الله عليه - راجع به طىّ‌ الارض سؤال كرده بود؛ مرحوم قاضى در جواب فرموده بودند: طىّ‌ الأرض شش آيه از اوّل سورۀ طه (تا آخر «له الاسماء الحسنی») است: 🔻بسم الله الرحمن الرحیم طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ‌ الْقُرْآنَ‌ لِتَشْقى‌ (1)* إِلاّ تَذْكِرَةً‌ لِمَنْ‌ يَخْشى‌ تَنْزِيلاً مِمَّنْ‌ خَلَقَ‌ الْأَرْضَ‌ وَ السَّماواتِ‌ الْعُلى‌ (2)* اَلرَّحْمنُ‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ اسْتَوى‌ (3)* لَهُ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ‌ الثَّرى‌ (4)* وَ إِنْ‌ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ‌ فَإِنَّهُ‌ يَعْلَمُ‌ السِّرَّ وَ أَخْفى‌ (5)* اَللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَهُ‌ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ (6)* من عرض كردم: مراد از اين آيات چيست‌؟ آيا مرحوم قاضى خواسته‌اند به طور رمز صحبت كنند و مثلاً بگويند طىّ‌ الارض به اتّصاف به صفات الهيّه حاصل مى‌شود؟ علامه طباطبایی فرمودند: نه، برادر ما مردى باهوش و چيز فهم بود، و طورى مطلب را بيان مى‌كرد مثل آنكه دستورالعمل براى طىّ‌ الارض را خودش از اين آيات فهميده است، و اين آيات بسيار عجيب است به خصوص آيه: اللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَهُ‌ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ ؛ چون اين آيه تمام اسماء را در وجود مقدّس حضرت پروردگار جمع مى‌كند و مانند جامعيّت اين آيه در قرآن كريم نداريم. (نقل علامه طهرانی از علامه طباطبایی، در کتاب «مطلع الانوار ج٢ ص٢۵٩ و ٢۶٠») 🔸 @Salehy @Salehi786