eitaa logo
سالن مطالعه
197 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
1هزار فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 🔶🔸عهدنامه گلستان 🔶🔸عهدنامه ترکمنچای 🔶🔸عهدنامه پاریس 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24275 ◀️ قسمت دوم 🔹درخواست منشیکوف مبنی بر فرستادن سفیری از‌ ایران به روسیه برای «تهنیت جلوس امپراتور جدید» و «تعزیت امپراتور متوفی» پذیرفته نشد. علما نیز تقاضای او را برای ملاقات و گفتگو نپذیرفتند و تأکید کردند که مهربانی با کفار بنا بر نص کلام‌ ایزدِ جبّار، حرام است. و افزودند: «در صورت ردّ ولایات، باز جهاد با‌ ایشان واجب‌تر از روزه ماه صیام است». 🔹منشیکوف که تلاش‌هایش برای‌ ایجاد صلح، به رغم تمایل عباس میرزا بی‌نتیجه مانده بود، بسرعت به روسیه رفت و بدین‌ترتیب، دوره دوم جنگ‌های‌ ایران و روسیه در ذیحجّه ۱۲۴۱ آغاز شد. 🔶🔸سقوط تبریز و تقاضای صلح 🔹با سقوط تبریز در ۱۲۴۳ق و شهرهای دیگری چون مرند و خلخال و مشکین (مشکین شهر) و سراب و گرمرود تا میانه، تنها برخی مناطق، از جمله اردبیل و ارومیه و ساوجبلاغ و تالش و مغان، تحت حاکمیت قاجار باقی ماند. 🔹عباس میرزا برای برقراری صلح تلاش کرد. نخستین اقدام رسمی را برای مذاکره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی انجام داد و در تبریز درخواست صلح را به پاسکویچ تسلیم کرد. 🔹دومین اقدام رسمی، پیامی بود که بیژن خان گرجی برای پاسکویچ برد. روس‌ها پیشنهاد مذاکره درباره صلح را پذیرفتند و منطقه دهخوارقان (آذرشهر کنونی) در پنج فرسنگی تبریز، را برای برگزاری جلسات گفتگو تعیین کردند. 🔹جان مک دونالد کینر، سفیر انگلستان، که در طی جنگ به فتحعلی شاه پیوسته بود، به همراه جان مک نیل در گفتگوهای صلح دهخوارقان شرکت داشت و تلاش می‌کرد که مذاکرات نهایی صلح را به انجام رساند. 🔶🔸پیش شرط‌ها 🔹خبر پذیرش گفتگوی صلح دهخوارقان همراه با پیشنهاد چهار مادّه‌ای پاسکویچ، به عنوان پیش شرط مصالحه، به عباس میرزا رسید. مفاد‌ این پیشنهاد عبارت بود از: واگذاری‌ ایروان و نخجوان و اردوباد به روسیه و تعیین رود ارس به عنوان مرز دو کشور؛ واگذاری تالش و مغان به روسیه؛ پرداخت بیست کرور اشرفی (ده هزار سکه طلا) غرامت به روسیه؛ عذرخواهی نایب السلطنه یا شاه‌ ایران از امپراتور در سن پترزبورگ. 🔹فتحعلی شاه نخست‌ این پیشنهاد را قبول نکرد، ولی پس از کم شدن مبلغ غرامت و آگاه شدن از وخامت اوضاع، آن را پذیرفت. 🔹سرانجام در ۲۷ رجب ۱۲۴۳، هنگامی که نیروهای پاسکویچ از تبریز خارج شده بودند، منوچهر خان معتمدالدوله نخستین بخش غرامت را به پیشقراولان سپاه روسیه تحویل داد. پاسکویچ نیز در نامه‌ای به عباس میرزا، وی را برای ادامه مذاکرات صلح به روستای ترکمان چای دعوت کرد. 🔹در ۵ شعبان ۱۲۴۳/ اول فوریه ۱۸۲۸، عباس میرزا، آصف الدوله، قائم مقام، منوچهرخان معتمدالدوله، پاسکویچ، جان مک نیل، میرزا مسعود (مترجم زبان فرانسه)، میرزا محمدعلی منشی الممالک و میرزا ابوالحسن خان شیرازی، در اردوگاه نظامی روس‌ها در ترکمان چای گفتگوهای صلح را به انجام رساندند و نمایندگان‌ایران و روسیه عهدنامه ترکمان چای را امضا کردند. 🔹در اواخر همان ماه، میرزا ابوالحسن خان شیرازی و ژنرال روزن متن مذاکرات و قرارداد را در تهران به شاه دادند. 🔶🔸محتوا 🔹عهدنامه ترکمان چای در دو بخش سیاسی و بازرگانی، به ترتیب در شانزده و نُه مادّه، تنظیم شده بود که هر کدام شرایط سنگینی را به مردم و حکومت‌ ایران تحمیل می‌کرد. 🔹روس‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی دارای چنان امتیازاتی در‌ ایران شدند که تا آن زمان از هیچ‌یک از همسایگان خود به دست نیاورده بودند. 🔶🔸بخش سیاسی 🔹محورهای اساسیِ بخشِ سیاسیِ عهدنامه ترکمان‌چای در مواد سوم، چهارم، هفتم، هشتم، دهم و سیزدهم آن آمده است. 👈 بر طبق مادّه سوم، ناحیه و شهر مهم نخجوان و‌ ایروان از‌ ایران جدا و به روسیه واگذار شد. 👈 مادّه چهارم به تعیین مرزهای‌ ایران و روسیه اختصاص یافت و مجرای رود ارس سرحد دو کشور شد. 👈 طبق مادّه هفتم، روس‌ها عباس میرزا را ولیعهد و جانشین مشروع شاه می‌دانستند. 👈 بر طبق مادّه هشتم، کشتی‌های تجاری روسیه همچنان از حق کشتیرانی آزاد در دریای خزر در طول کرانه‌های آن بهره‌مند بودند.‌ این مادّه، برای‌ ایران در دریای خزر هیچگونه حقی قائل نبود. 👈 مادّه دهم، بیشترین امتیاز را نصیب سیاست‌های توسعه‌طلبانه روسیه تزاری می‌نمود.‌ این مادّه «استقرار و توسعه روابط بازرگانی را میان دو دولت یکی از محسّنات بازگشت به صلح» می‌دانست و در پی آن، بر عقد قراردادی جداگانه در‌ این زمینه تأکید داشت، 💥 به‌این صورت که‌ ایران به روسیه حق می‌داد که هر نقطه‌ای را که سود بازرگانی آن کشور‌ ایجاب می‌کرد، انتخاب کند تا از‌ این طریق روسیه بتواند کانون‌های نمایندگی و کنسولی‌ ایجاد کند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد ؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24328 🇵🇸🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚 @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24276 ◀️ قسمت پنجم: ✳️ پس از آزادی از زندان 🔹راغب حرب پس از آزادی گفت: «ادامه جنبش امل مردمی برای ثمربخش بودن قیام همگانی و آزادی لبنان از وجود اشغالگران ضروری است ... امیدوارم بتوانم با برادران مجاهد خود برای تحقق هدف‌هایمان با تمام وسایل موجود در راه صحیح گام برداریم. آزادی من به فضل خدا و تلاش مردم خداپرست که به مقابله با صهیونیست‌ها پرداخته‌اند، انجام گرفته و توکل بر خدا و تکیه بر خود بهترین وسیله برای رویارویی با دشمن و رسیدن به پیروزی است. صهیونیست‌ها از من خواستند در برابر آزادیم با آن‌ها همکاری کنم ولی من این پیشنهاد را رد کردم و به آن‌ها گفتم؛ باید بدانید بدون هیچ شک و تردیدی به مبارزه خود علیه شما ادامه خواهم داد. صهیونیست‌ها درباره امام خمینی و این که به هنگام دیدارم از ایران با وی ملاقات کرده‌ام از من سؤال کردند که در جواب آن‌ها گفتم؛ بله، الحمد لله از راهنمایی‌های ایشان برخوردار شدم. آن‌ها همچنین درباره نقش امام خمینی و درجه پایبندی ما به رهبری ایشان سؤال کردند. گفتم؛ امام خمینی مرجع دینی ما محسوب می‌شوند و از آن جایی که وی نائب امام مهدی می‌باشد ما ملزم به اجرای امر و نهی ایشان می‌باشیم.» ✳️ مصاحبه خبرنگار ترکیه با شیخ راغب 🔹خبرنگار روزنامه ملیت ترکیه طی مقاله‌ای در مورد دیدارش از لبنان خاطر نشان کرد: «کسی که اسم وی بیش از دیگران در جنوب لبنان به گوش می‌رسد شیخ راغب حرب است. تصاویر وی تمام در و دیوار جنوب لبنان را پوشانده است. از سازمان امل گرفته تا حزب‌الله لبنان و حتی سازمان جهاد اسلامی شیخ راغب حرب را از آن خویش می‌دانند. اکثر سازمان‌های شیعه لبنان علاقه زیادی به شیخ راغب حرب نشان می‌دهند و او را سایه امام خمینی در لبنان می‌دانند.» 🔹شهید شیخ راغب حرب طی مصاحبه‌ای که با خبرنگار مذکور در منزلش واقع در حوالی نبطیه داشت، اهداف مبارزه خود را این گونه بیان داشت: «تا به امروز در مقابل صهیونیست‌ها که با اشغال اراضی و مناطقمان در تلاش نابود کردن ما هستند، با چنگ و دندان مقاومت کرده‌ایم و تا ریشه کن کردن آنان هم از پیر و جوان و کودک گرفته تا زنان به مقاومت خود ادامه خواهیم داد. ما می‌دانیم که اشغال‌گران قدس در صورت عقب نشینی از این سرزمین‌ها این مناطق را به دریاچه‌ای از خون تبدیل خواهند کرد. نابودی آنان و قطع موجودیتشان از سرزمین‌های اشغالی فلسطین وظیفه تمامی مسلمین جهان ا ست. تا به امروز ما فقط در برابر نیروهای اشغالگر قدس مقاومت کرده‌ایم بعد از این روش‌های دیگری را به کار خواهیم برد. اگر همراه ما باشید طرز استفاده از این شیوه‌ها را خواهید دید، تنها هدف ما مسلمانان لبنانی و فلسطینی رهایی کامل بیت المقدس از چنگال صهیونیست‌هاست.» ✳️ شرکت در کنفرانس جنایات صدام 🔹شهید راغب حرب آخرین بار، اواخر سال ۱۳۶۲ش برای شرکت در کنفرانس جنایات صدام که از سوی مجلس اعلای شیعیان عراق در تهران برگزار شد، به ایران مسافرت و در این کنفرانس سخنرانی کرد. فرازی از آن چنین است: «... شاید برخی از کسانی که در این جا گرد آمده‌اند فقط از طریق مطبوعات با جنایات صدام آشنایی مختصری پیدا کرده باشند، لیکن ما خود گرفتار جنایات صدام بوده‌ایم. جنایات صدام منحصر به مردم عراق نیست و شامل حال همه مسلمین جهان می‌باشد و من هر وقت درباره شهر نجف اشرف می‌اندیشم، سابقه تاریخی آن در ذهنم مجسم می‌گردد. نجف اشرف شهری که گهواره علم و مرکز تجمع طلاب علوم و پرچمداران هدایت بوده در محاصره نیروهای صدام قرار گرفته و تعداد قابل ملاحظه‌ای از علمای این شهر به شهادت رسیدند و برخی دیگر پیوسته تحت تعقیب می‌باشند. ما هر کجای دنیا قرار گرفته باشیم همواره اخبار جنایات صدام در حق ملت مسلمان عراق را دریافت می‌کنیم...» ✳️ شهادت 🔹راغب حرب پس از بازگشت به لبنان به منطقه جنوب رفت و کار خود را دنبال کرد. اسرائیل که تمام نقشه‌های شوم خود را بر باد رفته می‌دید، دست به جنایتی هولناک‌تر زد. 🔹نیمه‌شب جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۶۲ش، در حالی که شیخ راغب حرب پس از ادای نماز و سخنرانی در مسجد جبشیت به خانه‌اش می‌رفت، نیروهای اشغالگر قدس سر راه ایشان کمین کردند و با رگبار مسلسل او را به شهادت رساندند. دو مرد دیگر نیز که همراه وی بودند به شدت مجروح شدند. به گفته خبرنگاران، شیخ راغب حرب پیش از مرگ فریاد زد: "الله اکبر آنها مرا کشتند." 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24329 🇵🇸🔸🌺🔸 -------------- "سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚@salonemotalee
12.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🇮🇷 بنیانگذار سازمان انرژی اتمی ایران در زمان شاه دعوت کرد تا بیاید و برنامه هسته‌ایی ایران به چالش بکشد. حالا ببینید پاسخ های زیبای دکتر اکبر اعتماد ،که رئیس سازمان انرژی اتمی در زمان شاه بوده! با سخنان خوب ، دقیق ایشان ، بهتر به سخنان رهبری پی می‌بریم البته این مصاحبه مال زمان احمدی‌نژاده! 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
19.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 امام زمان در غزه! بیعت مبارزان حماس با امام زمان دکتر حسینی کارشناس جبهه مقاومت 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 : از فریتیوف شوان تا (۳) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24280 ◀️ قسمت چهاردهم: 🔶🔸تئوسوفیسم و بهائیت 🔹ایرانشهر در توصیف «برادران سفید» به‌رغم این‌که از مفاهیم دینی برای اثبات آن‌ها استفاده می‌کند و خضر و الیاس نبی را مثال می‌آورد، ولی تأکید می‌کند که ربطی به ادیان ندارند. او می‌افزاید: «این برادران نور هم اسامی مختلف و غریب دارند که در نظر کوته‌بینان و بی‌خبران عجیب خواهد آمد، لیکن باید دانست که این‌ها اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند و حالا آن‌ها را خواه خضر بنامیم و خواه نام دیگر بدهیم اهمیت ندارد. این‌ها همه‌وقت بوده و باز هم خواهند بود و به نام‌های مختلف ظهور کرده و قافله بشر را به‌سوی مقصد معین که تکامل نوع است سوق خواهند داد.» [۱۰] این «برادران نور» از قدرت‌های ماوراء طبیعی برخوردارند: «قدرت‌هایی که این رجال‌الغیب دارا می‌باشند و عقول نارس بشر آن‌ها را سحر و یا معجزه نام می‌دهد بی‌حدود است و بسیاری از آن‌ها در ابتدای تشکیل جمعیت تئوسوفی و در سال‌های نخستین او که برای جلب کردن انظار لازم بود به منصه ظهور پیوست که شرح آن‌ها با اوراق و وثایق معتبر و حتی عکس بعضی از اوراق و مکتوبات که در مجالس متعدده از هوا افتاده و به خط این رجال‌الغیب بوده در کتب تئوسوفی در زبان‌های مهم اروپا درج و چاپ شده است. ولی این رجال‌الغیب، که خود را فقط برادر می‌خوانند، اولاً کراهت و نفرت از ارائه خوارق و کرامات دارند مگر در مقام ضرورت و ثانیاً می‌گویند که این‌ها نه سحر است و نه معجزه بلکه همه از روی تطبیق قوانین و احکام طبیعت و عوالم غیرمرئی و علوم مخفی است.» [۱۱] ایرانشهر سپس قدرت‌هایی چون طی‌الارض و ترک کردن جسم مادی و اشراف بر زمان و مکان و تسخیر در طبیعت و غیره را به این «برادران نور» نسبت می‌دهد. ولی مهم‌ترین کار «برادران نور» نه در عالم ناسوت بلکه در عالم لاهوت است:‬ «لیکن عمده قدرت‌ها و وظایف رجال‌الغیب در عالم غیب و ملکوت و عالم ارواح است و خدماتی که در آن عوالم می‌کنند از حیث اهمیت و عظمت به‌مراتب بیش‌تر و بیرون از دایره وهم و تصور ماها است.» [۱۲] رجال‌الغیب عامل و موتور توسعه بشری هستند و ایرانشهر در بخش دوّم مقاله به مسئله توسعه می‌پردازد: «یکی از سؤالاتی که در این موضوع به‌جهت تنگی دایره عقول و ادراکات ما مسلمانان مخصوصاً وارد خاطر می‌شود این است که اگر این رجال‌الغیب می‌خواستند اصلاحاتی در عالم به‌وجود بیاورند و کاروان ترقی بشر را در جاده تکامل پیش ببرند، چرا این کار را در آمریکا شروع کردند و چرا از میان ملیون‌ها افراد انسانی یک زن روسی و یک مرد آمریکایی را انتخاب و مظهر افکار خود نمودند.» و در پاسخ می‌نویسد: «آمریکا از حیث ثروت و تجارت و صنایع مترقی‌ترین ممالک بوده و بیش از همه غرق مادیات گشته و خطری بزرگ برای عالم معنوی و روحانی شده بود … لهذا بایستی دفع این مرض از سرچشمه شروع شود.» او دلایل دیگری نیز ذکر می‌کند که مهم‌ترین آن این است: «چون بر حسب تعالیم تئوسوفی نژاد ششم بشر، که در قرن‌های آینده تشکل یافته و دور جدیدی به ظهور خواهد آورد، در آمریکا و اوسترالیا نشئت خواهد کرد، لهذا بایستی این تعلیمات جدید که روح تازه به مردم می‌بخشد در آمریکا شروع شود تا کم‌کم نژاد ششم در بطن‌های امروزی شروع به تشکل کند.» [۱۳] ولی ایرانشهر توضیح نمی‌دهد چرا انجمن تئوسوفی کمی بعد مرکز فعالیت خود را به هند منتقل کرد و به نیروی مهمی در آن کشور بدل شد ولی در آمریکا رواجی نیافت. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24331 🔸🌺🔸-------------- "سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ، عهد عتیق و قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24282 ◀️ قسمت سوم: تأثیرپذیری پیوریتان‌های انگلیس و آمریکا از جریان یهودیزه شدن مسیحیت کالوین نیز علایم و شواهد یهودیزه شدن را (در افکار و اندیشه‌های خود) داشت. حلیّت سود و بهره، پذیرش تورات مقدس به عنوان مرجع اصیل – بنابر بیان قرآن – انباشت سرمایه و مقبولیت آن، با ویژگی‌های دین عبرانی انطباق داشت. اصولاً کالوین نیز همانند لوتر سخنان ستایش‌آمیزی در ارتباط با یهودیان بر زبان آورده بود (به طوری که) بعضی از مذاهب دیگر، این اظهارات کالوین را به عنوان دوستی او با یهودیان مورد استناد قرار داده، او را یهودی انگاشته و به یهودی‌گری متهم نمودند. (۲۸) اشتراکات موجود بین یهودیان آن عصر و پروتستانیزم به عنوان مثال در هلند به طور واضح و آشکاری قابل مشاهده است: هلند اولین دولتی بود که پروتستان شدن خود را رسماً اعلام داشت. بلافاصله پس از این موضوع تعداد زیادی از یهودیان سفاردی به هلند به ویژه آمستردام نقل مکان کردند. یهودیان آمستردام که پس از مدت کوتاهی به قدرت اقتصادی بزرگی تبدیل شدند، برای اولین بار سیاست‌های کاپیتالیتسی را به اجرا در آوردند. ویژگی‌ها و خصوصیات یهودیان آمستردام را که به عنوان قدس جدید مورد تجلیل قرار می‌گرفت در دایرة‌المعارف یهود چنین می‌خوانیم: از نقطه‌نظر اقتصادی تا سال ۱۶۴۸ یهودیان آمستردام از موقعیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار نبودند اما از این تاریخ به بعد تعداد زیادی از یهودیان مهاجر اسپانیا به آمستردام مهاجرت کردند و نفوذ جماعت یهودی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. تجار یهودی آمستردام برای اولین بار با استفاده از روش‌های مدرن سرمایه‌داری آغاز به فعالیت نمودند. مناطق مورد علاقه آنها در تجارت خارجی شبه‌جزیره ایبری، انگلستان، ایتالیا، آفریقا، هندوستان و جزایر شرقی و غربی هند را شامل می‌شد. یهودیان آمستردام همچنین به فعالیت‌های صنعتی در ارتباط با توتون، چاپ و نشر و الماس نیز روی آوردند. به ویژه این‌که صنعت الماس کلاً در دست یهودیان قرار گرفته بود. در پایان قرن ۱۷م. بخشی از یهودیان آمستردام در بازار بورس بسیار فعال بودند. آنها در سطح گسترده‌ای بر بازار بورس مسلط شدند و در توسعه و سازماندهی آن نقش پیشتازی داشتند. بعضی از نویسندگان، ثروتمندی قابل توجه آن زمان آمستردام را به قدرت اقتصادی یهودیان مربوط می‌دانند. (۲۹) یهودیان آمستردام بخش بزرگی از سهام شرکت‌های بزرگ عصر استعمار یعنی کمپانی‌های هلندی هند شرقی (۳۰) و غربی (۳۱) و مدیریت آنها را در اختیار گرفتند. (۳۲) بازار الماس آمستردام هنوز هم در اختیار جماعت یهودی آن است. نتیجه این‌که پروتستانیزم با پذیرش عهد عتیق و جهان‌بینی عبرانی پروسه مهم یهودیزه شدن را آغاز کرد. این روند یهودیزه شدن به طور شفاف و آشکار در مذهب پیوریتانیزم که انگلستان و آمریکا را عمیقاً تحت تأثیر خود قرار داد قابل مشاهده است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24391 🇵🇸🔸🌺🔸 -------------- "سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡️ [۲۷] قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24285 ✳️ قسمت ۲۷م؛ 🔶🔸تغلیظ و وجوب مجانبت [۵] 💥 آنان که دین شما را به سخره می‏گیرند! 🔹«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید. این عبارت علاوه بر این‌که در الفاظ آن آهنگ نشاط‌آوری وجود دارد، از لحاظ معنا نیز به‌قدری لطافت و ظرافت دارد که شنونده و خواننده را ترغیب به شنیدن و خواندن و دانستنِ ادامهٔ آیه می‌سازد. 🔹می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَ لَعِباً مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ الْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اهل کتاب را که دین شما را به مسخره و بازی می‌گیرند، و نیز کافران را سرپرستان و دوستان خود مگیرید؛ و اگر ایمان آورده‌اید از خدا پروا کنید. 🔹قاعدهٔ مشهوری است که می‌گوید: «اَلاِنْسَانُ حَرِیصٌ عَلَی مَا مُنِعَ مِنهُ». اگر به انسان بگویید: نخور؛ دوست دارد بخورد! بگویید: نبین، دوست دارد ببیند! بگویید: نشنو، دوست دارد بشنود! به‌طور کلّی انسان به اتیان و انجام آن چیزهایی که از او بازداشته می‌شود، تمایلِ بسیار دارد. 🔹از این حالت به حرص تعبیر می‌کنند. در کلمهٔ حرص بار منفی وجود دارد، و انسانِ حریص گویا به یک بیماری مهلکی گرفتار شده است. 🔹این حرص در آدمی محدود به گناهان هم نیست. اگر آدمی به واسطه‌ای از امر مباحی هم محروم شود، علاقه‌مند است آن امر مباح را هم انجام دهد! 🔹«برای این‌که از حرص انسان کاسته شود، بهتر این است که برای موردِ منع، دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه شود.» از همین‌روست که می‌بینیم خدای حکیم در آیهٔ فوق، پیش از این‌که نهی از دوست‌گرفتنِ و نصاری و دیگر کفّار را به تازه‌مسلمانان ابلاغ کند، علتِ نهی را آورده است. 👈 «آنانی که دین شما را به استهزاء و بازی می‌گیرند»، علتِ نهی است، 👈 و: «این جماعت را ولیّ و اولیاء خود قرار ندهید»، خودِ نهی. 🔹قرآن حکیم برای این‌که مؤمنان و تازه‌مسلمانان گرفتار دوگانگی در رفتار و سردرگمی در افکار نشوند، متعرّض مبارزه نرم دشمن می‌گردد؛ و مؤمنان را از دوستی و ارتباط با آنانی که دین‌شان را به استهزاء و بازی می‌گیرند، منع می‌کند. 🔹«هُزو» (بر وزنِ گفت) به مجموعه سخنان، اشعار و الفاظی گفته می‌شود که به هدفِ «بی‌ارزش نشان دادن» و به قصدِ «دور از شأن» و «دور از عقل و حکمت» نشان دادنِ موضوع و عقیده‌ای به‌کار می‌رود. 🔹استهزاء، بدترین نوعِ سربرتافتن از یک عقیده است. زیرا استهزاءکننده می‌پندارد سخافت فکرِ طرف مقابل یا رذالت او به حدّی است که دیگر برای ردّ آن نیازی به آوردن دلیل و برهان نیست! از این‌رو به کلمات مسخره‌آمیز روی می‌آورد و بدین‌گونه به او می‌گوید که اندیشه‌اش سخیف و فکرش نابه‌جاست. 🔹جنگ روانی تدارک دیده شده توسط دشمن، سمعی و بصری است. و واضح است این‌چنین جنگی امروزه به‌واسطهٔ رشد فن‌آوری نوین در عرصهٔ مخابرات، و به‌کارگیری صنعت ساخت و پخش تصاویر ثابت و متحرک، از تحرّک بیشتری برخوردار است. 🔹آن‌چه در این «مبارزهٔ نرم» و در این قابل ملاحظه است، هماهنگی و اتحادی است که در جبههٔ دشمن مشاهده می‌شود. یهود، نصاری، مشرکین، ملحدین، منافقین، رقّاصه‌ها، مطربان، نمایش‌گرها، و جمیعِ کفّار دست‌دردست هم در این به استهزاء دین مؤمنان و به بازیچه گرفتن آیات الهی می‌پردازند. 💥 تکلیف مؤمنان 🔹این اتّحاد و اتّفاق در به سخره گرفتن و به بازی گرفتن دین مؤمنان به دو جهت است: مِن شِدَّةِ کُفْرِهِمْ وَ غَلَبَةِ سَفَهِهِمْ البحرالمدید فی تفسیر القرآن‌المجید، ج٢، ص۵۴ اینان به همان اندازه که تزلزل در ایمان به خدا و حقّ و حقیقت دارند، نسبت به کُفری که گرفتارش شده‌اند، سخت پای‌بندند! 🔹و از آن‌جا که پایگاه فکری و عقیدتی کفّار ریشه در القائات شیاطین دارد: «وَ إِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ هنگامی‌که با شیطان‌های خویش خلوت می‏‌کنند، می‏‌گویند: ما با شما هستیم، ما فقط (آن‌ها را) مسخره می‏‌کنیم!» سورهٔ بقره، آیهٔ١۴ 🔹و «شَیَاطِینِهِمْ» در این‌جا بنابر فرمایش امام محمد باقر علیه‌السلام: «أَنَّهُمْ کُهَّانُهُمْ»؛ منظور، است. مجمع البيان، ج١، ص١٠٧. یعنی در خلوت‌شان با «علمای یهودی»، علاوه بر این‌که پای‌بندی‌شان به آیین یهود را اعلان می‌کنند، با صراحت از «استهزاء مؤمنان» سخن می‌گویند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24335 🇵🇸🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📚 @salonemotalee