eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.6هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3.9هزار ویدیو
79 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
لازم است چند نکته درباره یادداشت با قید فوریت جناب را متذکر شوم 1⃣ اینکه حادثه رخ داده در مشهد نشانگر افول است را از کجا دریافته اید؟ 🔹اگر تنها فیلم های منتشر شده از لحظه جنایت و بعد از آن را ملاحظه کنید، در خواهید یافت که تنفر مردم از ضارب و حمله های پی در پی آنها برای خالی کردن غیظشان از این عمل، نشانگر آن است که مردم نه تنها از این اتفاق شاد نیستند بلکه بسیار متأثرند. 🔸ضمنا اگراندکی در سیر کنید خواهید دید که افرادی که تصورش را هم نمیتوان کرد در اکانت های توییتر و اینستاگرام به این مساله واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کردند. 🔹تشییع با شکوه این مسافران الی الله توسط مردم هم که سند دیگری بر صحت این گفتار است. 2⃣ درباره حضور در مناصب باید گفت اگر روحانی بمعنای حقیقی کلمه روحانی باشد در بالاترین منصب هم قرار بگیرد کاری میکند تا همگان نظرشان نسبت به روحانیت تغییر کند کما اینکه در مدت شروع به کار شاهد تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، نظام و روحانیت هستیم. ‏ 3⃣ موضوع عجیبی که در این یادداشت به چشم‌ میخورد. دومین اشتباهی است که بنظر جنابتان روحانیت مرتکب شده (فاصله گرفتن روحانیون از مردم) ‏شاید اگر این مطلب را به بهانه دیگری نشر میدادید اینقدر عجیب نبود، چرا که آنچه درباره این سه روحانی عزیز بیش از همه بر آن تکیه شد حضور در مناطق محروم و حاشیه ای مشهد برای کمک رسانی و خدمت بوده است که هر شخص منصفی را وادار به احترام به این عزیزان کرد. 🔹 لازم است کمی در نظراتتان تأمل فرمایید چرا که فرمودید روحانیت باید از مناصب فاصله بگیرند و حتی برای آن قانون وضع شود در حالیکه :مقام_معظم_رهبری میفرمایند: هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد ... این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش است، با همه‌ی وجود استقبال کند. بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.۱۳۹۱/۰۹/۱۱ 📎در پایان هم لازم است به سفر هیأت دولت به قم توجه فرمایید که ریاست جمهور از درخواست کمک برای پیشبرد مسائل کشور کرد که این نه در حد یک تعارف بلکه اقراری است به این که حوزه برخلاف آنچه مخالفانش میگویند در بسیاری از موضوعات ریز و کلان صاحب نظر است و افرادی را آماده برای مدیریت های کلان تربیت نموده است. ‏والسلام 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| لحظاتی از حضور مقام معظم رهبری در تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی آوینی 🎙 : 🔹آن روز که ما از این آقایان خواهش می‌کردیم و من اصرار می‌کردم که این ادامه پیدا کند، درست نمی‌دانستم چگونه ادامه پیدا کند. بعد که برنامه‌ها اجرا شد، دیدیم همین است. 🔸یعنی زنده کردن ارزش‌های در خاطرها. آن خاطره‌ها را یکی یکی از زبان‌ها بیرون کشیدن و آن‌ها را به تصویر کشیدن و آن فضای جنگ را بازآفرینی کردن. این کاری بود که ایشان داشت می‌کرد و هرچه هم پیش می‌رفت، بهتر می‌شد. یعنی پخته‌تر می‌شد. 🔹چون کار نشده‌ای بود. غیر از این بود که بروند در میدان جنگ و با رزمنده حرف بزنند. آن کار خیلی آسان‌تر بود. این کار هنری‌تر و دشوارتر و محتاج تلاش فکری و هنری بیشتری بود. اول ایشان شروع کرد و بعد کم‌کم بهتر و پخته‌تر شد.(دیدار با خانواده ، 1372.2.2) 🆔 @sedayehowzeh
طلبه‌کشی با دینامیت 🔹 پس از شهادت دو طلبه در ، موج نگرانی از حمله و تهاجم به طلاب در فضای مجازی بالا گرفته و خیلی‌ها بابت مظلومیت طلاب و ظلم‌های مختلفی که به این قشر می‌شود، قلم‌فرسایی کردند ... 🔸اما آن روزهایی که فیلم " " جایگاه و لباس و مرام و باورهای طلاب را به لجن کشیده و مضحکه مردم کرد، صدا از کسی در نیامد و کسی برای مظلومیت طلاب عزا نگرفت و حتی با حمایت رئیس این فیلم چند هفته در ده‌ها سینمای متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نمایش درآمد!! 🔹 وقتی دربرابر طلاب به صورت جدی واکنش نشان می‌دهیم چرا در برابر ، لباس و آبروی طلاب توسط تروریست‌های فرهنگی رسانه‌ای، سکوت می‌کنیم؟؟ 🔸 آیا آبرو، شخصیت و اعتقادات طلاب مهم‌تر از حیات مادی آنها نیست؟ 🖊دکترکوشکی 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| هرچه می‌خواهند بگویند؛ بگویند کشور ملّایان؛ حکومت آخوندیسم؛ ما از میدان بیرون نمی‌رویم… 🎙 ‹ره›؛ ۳۱ خرداد ۶۱: 🔹در مصاحبه‌های نجف و پاریس گفتم اسلام پیروز بشود می‌روند سراغ شغل‌های خودشان. لکن آمدیم و از این حرف عدول کردیم چون دنبال مصالح اسلام هستیم. 🔸هرچه می‌خواهند بگویند، بگویند کشور ملایان، حکومت آخوندیسم، این هم یک حربه‌ای است که ما را از به در کنند. ما از میدان بیرون نمی رویم. 🆔 @sedayehowzeh
📣 هاشم الحیدری؛ دبیرکل عراق در مراسم افطاری جبهه جهانی که با حضور جوانان سی ملیت جهان برگزار شد، مطرح کرد: 🔹امروز دشمن به جای موشک با هشتک و کمپین به جنگ عقاید جوانان ما می آید. تنها راه مقابله، است که برای ما ترسیم کرده اند 🔸دولت‌های غربی به رهبری آمریکا و مزدوری کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات و در تمام ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به جنگ اسلام آمده است. 🔹رسانه‌های بزرگ امروز تماما در خدمت این جنگ هستند و تنها راه نجات خطی است که امام خامنه‌ای برای ما ترسیم کرده‌ است. خطی با نام جهاد تبیین. 🔸دشمن با ایجاد تردید، درصدد است تا جوانان محور را از جمهوری اسلامی که ستون خیمه مقاومت است جدا کنند تا با کنار رفت این ستون، تمام محور مقاومت فرو بریزد. امروز دشمن نیاز به موشک‌پراکنی ندارد، او با هشتک و کمپین به جنگ عقاید ما و جوانان ما می‌آید. 🆔 @sedayehowzeh
✍از «روایت» تا «فَرا روایت»؛ منزلت اجتماعی روحانیت 🔹به‌نظر می‌رسد قاطبه ، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیف‌های گوناگون رسیده‌اند و آن‌هم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است. 🔸در این‌باره چندین نکته و نظر وجود دارد که إن‌شاءاللّٰه تلاش خواهدشد تا به‌مرور زمان، به آن‌ها پرداخته شود. 🔹در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجش‌ها»ی مستند آن، بیافکنم. 🔸سنجش‌ها، حتی از نوع علمیِ آن، در چند نقطه می‌توانند دارای سوگیری باشند: « »، «گویه‌های برآمده از آن»، «نوع » و «دستگاه تحلیل داده‌ها». 🔹ازاین‌جهت، اگر پژوهش‌گر، اهل بی‌تقوایی در باشد، یا اگر دقت کافی در هرکدام از موارد فوق را از دست بدهد، امکان « غیر واقع»، در آن وجود دارد. 🔸به‌نظر می‌رسد اگر روایت برآمده از یک سنجش را نتوان به‌صورت پسینی، مؤید به ادلّه، شواهد و قرائن نمود، استناد به آن، جای تأمل دارد؛ به‌خصوص اگر استناد به چنین روایتی، جهت «سیاست‌گذاری کلان» یا «شکل‌دهی به فرهنگ عمومی و باورهای رایج»، صورت پذیرفته باشد. 🔹سنجش‌های علمی و یا ارتکازی موجود، باید بتواند به‌صورت پسینی، از روایت ارائه‌شده که «کاهش منزلت اجتماعی روحانیت» است، دفاع نماید. 🔸برخی از پرسش‌ها و چالش‌هایی که این روایت را محتاج استناد پسینی می‌سازد، از این‌قرار است: 1️⃣ «منزلت اجتماعی روحانیت» با «قداست اجتماعی روحانیت» چه نسبتی دارد؟ آیا لزوماً کاهش قداست اجتماعی، با کاهش همراه است؟ (ادبیات نظریِ پشتیبان و گویه‌های سنجش) 2️⃣ بین منزلت اجتماعی روحانیت و نقش‌های جدیدِ تعریف‌شده برای روحانیت، چه نسبتی برقرار است؟ به‌صورت روشن و شفاف، آیا انتقال و در «پرسش‌گری و مطالبه‌گری مردم» از سؤالات و مطالبات پیرامون طهارت، صوم و صلاة، به پرسش‌ها و مطالبات حاکمیتی و تمدنی که از نظر کمّی و کیفی، قابل‌مقایسه نیستند، نشان‌دهنده کاهش منزلت اجتماعی است؟ (ادبیات نظری پشتیبان) 3️⃣ روایت پیشینی قالب و غالب در بین مردم از از روحانیون چه تأثیری در «باز سنجش‌ها» و «بازخوردگیری‌ها» داشته و دارد؟ به‌شکل واضح و روشن: وقتی به‌هر علتی، در یک همراهی بین سه قشر پیش‌گفته («روحانیون»، «متدینین»، «مخالفین و معاندین») گزارهٔ نارضایتی، روایت قالب و غالب شده است، در سنجش‌های جدید، به‌صورت فزاینده، این گزاره تأیید نخواهد شد؟ (گویه، جامعه آماری، دستگاه تحلیلی) 4️⃣ نقض تحلیل: قریب‌به‌اتفاق کسانی‌که در تحقیقات اجتماعی با آن‌ها روبرو شده‌ام، علی‌رغم «نقد بنیادین»،‌ « » و «تهاجم» به روحانیت، یک گزاره را مطرح می‌کردند که دالّ بر حاکم‌بودن یک «فراروایت»، بر روایتی با اشکالات فوق‌الذکر بود. تمامی این افراد اذعان می‌کردند که «مسئول روحانی، دوست و یا دوستانی روحانی دارند که استثناء محسوب می‌شوند و بسیار آدم‌های شریفی هستند». ⁉️ به نظرتان: تکرار حداکثری و چه‌بسا کامل این گزاره، نشان‌دهنده چه چیزی است؟ آیا چنین نمی‌نمایاند که گویا همهٔ مردم، علی‌رغم ناراضی‌بودن و ناراحت‌بودن از «جامعه روحانیت»، اما همه‌شان یک یا تعدادی روحانی می‌شناسند که مورد قبول و وثوق‌شان است و این‌ها را استثناء می‌کنند؟! 🔹 به‌نظر می‌رسد که با پاسخ به پرسش‌های فوق و ارائه تناقضات موجود در تحلیل‌های رایج در این‌باره، می‌توان به فراروایتِ روایتِ مذکور پی بُرد. ➖ پ.ن: ⟨1⟩ نگارنده، به «کاهش نسبی قداست اجتماعی روحانیت» که از قضا آن‌را مثبت می‌داند، «وجود شدید مردم از روحانیت» که آن‌را نشانه‌ای بر ارتقاء کیفی منزلت اجتماعی روحانیت می‌داند و «وجود نارضایتی شدید در بخشی از جامعه نسبت به روحانیت» قائل است و در این یادداشت، تنها درصدد ارزیابی روایت فوق‌الذکر است. ⟨2⟩ وقایعی مانند حرم مطهر و تلاش در جهت قراردادن آن در طول روایت فوق‌الذکر و پخش کلیپی از سوی شخصی مجهول‌الهویه (حجت‌الاسلام ذکایی) جهت بازگویی رسانه‌ای و عوامانه روایت فوق و…، نشانه‌هایی از وجود چنین فراروایتی است. 🖊 عبدالحسین مشکانی 🆔 @sedayehowzeh
✍ ناقد محترم بین مسئولیت سیاسی و مسئولیت اجرایی (که مستقیما با وضعیت مردم ارتباط دارد) خلط کرده اند 🔹سخن در عدم پذیرش توسط روحانیان جز در شرایط اضطرار است, و این منافاتی با پذیرش مسئولیت های قضایی و تقنینی و ... ندارد. 🖊مبینی 🆔 @sedayehowzeh