eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
688 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 موضوعی را می‌خواهم برایتان عرض کنم که شاید تا حالا نشنیده باشید. و آن این است که خداوند پیامبر را برای این قرار داده بود که بندگانش هدایت بشوند و هدایت چند ساله پیامبر به‌منظور پایه‌ریزی بود. چون حضرت عمرش کوتاه بود و نشد که دین اسلام را و تعلیمات اسلام را و تأدیبات و ادبیات اسلام را وسعت بدهد، این بود که این مشکلات را برای علی علیه‌السلام گذاشت. اگر می‌گذاشتند که حضرت علی به کرسی پیغمبر بنشیند، حضرت می‌دانست که چطور تعلیمات بدهد، چطور تأدیبات بدهد، چطور این‌ها را تربیت کند که مسلمانی که خدا خواسته تهیه بشود. 🔸 اما آن کسانی‌که فرصت به این پیشوای خدایی ندادند و روی منبر آمدند، آن‌ها هم ناچار بودند از اسلام صحبت کنند. از نماز جماعت صحبت کنند اما این‌طور: 🔹 وقتی خبر به ابن زیاد ملعون رسید که حسین علیه‌السلام وارد کربلا شده، دستور داد مردم را مسجد جامع کوفه جمع کنید. آمد و بالای منبر رفت: "ای مردم، شما آل ابوسفیان را آزموده‌اید. این حرف این سخن‌ور وقت و زمان اسلام آن‌طوری است. شما معاویه و کارهای آن‌ها را می‌دانید. همان‌طوری با شما رفتار می‌کنند که می‌خواهید. این امیرالمؤمنین یزید است که می‌شناسید او را! چه اخلاق خوبی دارد، چقدر عطا و بخشش دارد، چقدر راه‌ها و جاده‌ها را امنیت داده، معاویه چقدر بندگان خدا را نواخت و به مال و این‌ها رساند! یزید بیش از او دارد حقوق می‌دهد. این‌ها را که گفت و مقدمه حرفش شد، گفت دستور یزید به من رسیده که نعمت‌ها را بیشتر از این در اختیار شما بگذارم، پول بدهم، حقوق بدهم، فقط از شما می‌خواهد که به جنگ با دشمن او حسین بن علی بروید!" بعد از منبر پایین آمد و به مأمورین اموال دستور داد که به این مردم هر چه می‌خواهند و هر چه هست بدهید. ♦️ این است که حضرت آن مغز و متن مردم را شناخته و تا در کربلا وارد شد می‌فرماید: «النَّاسَ‏ عَبِيدُ الدُّنْيَا»؛ یعنی ما با مسلمان‌ها طرف نیستیم! ما با غیر مسلمانِ به نام مسلمان، اذان‌گو و نمازِ بی معناخوان طرف شده‌ایم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اگر کسی اشتباه کرده باشد و گفته باشد که فلان خلیفه، ایران را مسلمان کرد، پاسخش این است که: این‌ها در قید این نبودند که کسی مسلمان باشد چون خودشان هم مسلمان نشده بودند. بعضی از صحابه پیغمبر اصلاً از اسلام خبر نداشتند. همین "عَبِيدُ الدُّنْيَاهایی" بودند که آمده بودند کنار حضرت که به جایی برسند. بعد هم اگر به جای حضرت شمشیر به دست گرفتند و دستور به جنگ و جدال و غزوه و شکست روم و ایران را صادر کردند، برای اسلامِ این‌طوری بود که ابن زیادها روی منبر بروند. در همین ایران، در همین تهران فعلی که ری سابق بوده، مسلمان‌ها به جان هم افتادند. نوشته‌اند که گویا 60000 کشته دادند. شافعی‌ها و حنفی‌ها هر کدام می‌گفتند مذهب ما باید باشد. این طور مسلمان تهیه دیدند. 🔸 بعد خداوند به برکت امام رضا علیه‌السلام و مشهد مقدس و این‌ها توفیق داد جوانی به نام شاه اسماعیل صفوی دست به کار شد و کم‌کم ایران عوض شد، نه این‌که آن‌ها مردم شام را مسلمان کردند. مردم شام وقتی به مدینه ریختند، آن‌قدر کشتار کردند که تا نزدیک قبر مطهر پیامبر را خون گرفت، از بس از مردم کشتند. این‌طور مسلمان‌ها، مسلمان‌هایی بودند که آن‌ها تهیه کرده بودند. 🔹 اگر یک وقتی کسی به شما گفت فلان خلیفه باعث شد ما مسلمان شدیم، این‌طور مسلمان بودیم. مسلمان شام را شما ببین. مسلمان مصر را الآن ببین. ببین در مصر الآن چند تا زن با حجابی که حجاب شرعی داشته باشد، پیدا می‌شود؟ شاید بدتر از لندن باشد. این‌طورند مسلمان‌هایی که آن‌ها می‌خواستند. آن‌ها فقط برای این می‌خواستند که جمع بشوند و این‌ها روی منبر بروند و حکم جنگ بدهند. حالا هر که کشته شد به نفع آن‌ها باشد ولو امام معصوم هم باشد باید او را کشت. این‌طور اسلام را این‌ها رونق می‌دادند. ولی به برکات ائمه‌ی معصومین که هر کدام در زمان خودشان زحماتی متحمل شدند تا کم‌کم این شیعه در ایران بحمدلله رونقی گرفت. باید ما شیعه‌شناس بشویم، باید مسلمان‌شناس بشویم، باید خلیفه‌شناس بشویم، باید جهاد و جنگ و نماز و حج اسلامی را از آنی که دارد واقع می‌شود تمییز بدهیم که این‌ها چیست؟ ♦️ الآن حاکم وقت در لبنان یک مسلمان است. یک مسلمان سنی مذهب است. او آمده اما رئیس حزب عیسوی‌ها و مسیحی‌ها با او مخالف است. می‌گوید تو چرا با آمریکایی‌ها داری همکاری می‌کنی؟ می‌خواهید لبنان را به آمریکا بدهید؟ یک مسیحی دارد به یک مسلمان این را می‌گوید!؛ این‌طور مسلمانی را می‌خواهند این‌ها درست کنند و مدنظر داشتند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه صفر المظفر 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت حلول ماه المظفر و تازه شدن مصائب خاندان رسالت 🔹 دشمن بود و برای از بین بردن دین به بهانه‌ی خون‌خواهی بر سر کار آمد و با این حربه که (علیه‌السلام) نیز در کشته شدن عثمان دخالت داشته، جنگ را به راه انداخت و سبب کشته شدن هزاران نفر از هر دو طرف گردید. بنابراین ترین و خطرناک‌ترین فرد برای اسلام و که خطر او از سایر بیشتر می‌باشد؛ همین معاویه، پایه‌گذار دولت بود و بعد از او (لعنة‌الله‌علیه) که به ناحق برجای پدرش نشست و با و خاندان او آن‌گونه رفتار کرد و را به اسارت گرفت و تمام ماه و را با کشتار و اسارت و به رساندن پیامبر سپری کرد. بنابراین ماه محرم و صفر ماه خود است. آن حضرت با معاویه و پدر او در و به دلیل جنگیده بود و آن‌ها به زور شده و به‌دنبال فرصتی برای تلافی بودند وإلّا هیچ اعتقادی به خدا و قرآن و حتی به هیچ دینی نداشتند! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 وقتی در کربلا تشنگی سخت شد، یکی از اصحاب، بریر ابن خزیر حمدانی-مرد زاهد و شیعه- عرض کرد یابن رسول‌الله! اجازه بده من بروم با ابن سعد دو کلمه صحبت کنم، شاید از این کار پشیمانش کنم. فرمود بسیار خوب. آن مرد، مرد شیعه اسلامی واقعی پیش ابن سعد آمد و خلاف دستور اسلام که کسی جایی می‌رود سلام می‌کند، سلام نکرد. ابن سعد گفت چطور شد بی‌سلام آمدی؟ مگر من مسلمان نیستم؟! ⁉️ حالا شما ببینید این مسلمانی در آن زمان یعنی این. مسلمانی‌هایی که خلفا درست می‌کردند این‌طور مسلمانی بود. - مگر من مسلمان نیستم؟ مگر من خدا و رسول او را نمی‌شناسم؟ - چطور می‌شناسی؟ می‌دانی اسم پیغمبر چیست؟ این شد شناختن؟ خب همه‌ی بت‌پرست‌ها هم اسم پیغمبر را بلدند. این که دین نشد. - گفت اگر مسلمان بودی به جنگ با خاندان پیغمبرت نمی‌آمدی. آمدید که را بکشید؟ آمدید خاندان پیغمبر را بکشید، آن وقت می‌گویی من مسلمانم؟ سگان و خوکان دارند از آب فرات استفاده می‌کنند. تو این آب فراتی را که حیوانات نجس دارند از آن آب می‌خورند، از پسر پیغمبرت گرو می‌گیری؟ خاندان پیغمبر از تشنگی دارند می‌میرند! 🔹 قدری فکر کرد دید او راست می‌گوید. جوابش چه بود؟ گفت: «أَ أَتْرُكَ‏ مُلْكَ‏ الرَّيِ؟» آخر به من گفته‌اند تو حاکم و استاندار تهران و ری و این‌ها می‌شوی! من چه کار کنم؟ از استانداری دست بردارم؟! این مسلمان است! «أَ أَتْرُكَ‏ مُلْكَ‏ الرَّيِ‏ وَ الرَّيُّ رَغْبَة»؛ جگرم برای استانداری می‌سوزد. دلم می‌خواهد آن‌جا باشم. «أم أرجِعُ مطلوباً بِقَتل حسینٍ؟»؛ یا این‌که او را بکشم و از آن استانداری ری و فلان محروم نشوم. 🔸 آن‌وقت می‌گوید: «فَفِی قَتلِهِ النَّارُ الَّتی لَیسَ دُونَها حجابُ و مُلکُ الَّریِّ قُرَّةُ عَینِی» ؛گفته‌اند اگر کسی حسین‌کش باشد، جایش در آتش است ولی من چشمم روشن می‌شود وقتی به ری بروم و آن‌جا بر کرسی بنشینم و امیر بشوم. ♦️ این مجالس حسینی باید با این تواریخ معلوم بشود که حسین بن علی برای چه قیام کرد؟ در چه دوره‌ای، با چه ادبیاتی؟ با چه اسلام و دینی؟ قرآن را قبول دارند و روی سر می‌گذارند ولی علی بن ابیطالب را می‌کشند و می‌گویند او کافر است! این‌طور مسلمانی را آن‌ها می‌خواهند. الآن هم همین‌ها و شیعیان همین‌ها در اردن و شام و عراق و در همه‌جا دنبال انگلیسی‌ها و به فرمان آمریکایی‌ها عمل می‌کنند. این‌ها این‌طور مسلمانند. این است که ما طبق فرموده‌ی بزرگانمان باید بدانیم که بقای اسلام به حسین بن علی‌ علیهماالسلام است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 خطر افکار و بدعت‌های معاویه‌ای 🔹... زمانی‌که دوران ضعفِ پس از اسلام، به وسیله‌ی دولت پیدا شد؛ امر به و نهی از رواج گرفت!. و به خاطر جنگی که بین و علیه‌السلام رخ داد و خون‌های بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک دشمنی پایان‌ناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیثِ این ، نشانده شد و هنوز هم باقی است. همه‌ی این آثار شوم این طایفه‌ی ها و آن گروه ها و این آدم‌کشی‌ها که کار هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن می‌باشد. ۹۴/۷/۱۶ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی الله علیکِ یا رقیة یا بنت الحسین 🔺 علیه‌السلام بزرگواری است‌که در روز به خدای متعال عرض می‌کند که تمام تاروپود وجودم از توست و تو حاضری و بچه‌ی کوچک من هم که دارد از تلف می‌شود، همگی در اختیار تو هستیم؛ با این حال چیزی عرض نمی‌کند؛ برای نمی‌خواهد، و هیچ برای خود، و اش نمی‌خواهد!. 🔹 وقتی که رفت پیش امام ، کأنّه واسطه نیست و پیش خدا رفته؛ چون امام حسین علیه‌السلام یک سر مو برای خودش کار نکرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴صلی الله علیک یا ابامحمد الحسن ابن علی 🔻 آن بزرگوار در دو مسئله، امتیاز مخصوصی دارد: ۱) دوره‌ی سختی که برای آن حضرت و یاران و خانواده او پیش‌آمد کرد. ۲) مسئله‌ی و گذشت، که بسیار مطالب عجیبی نشان دادند. حالا حضرت مجتبی علیه‌السلام در یک زمانی قرار گرفت که امتحانات سختی پیش‌آمد کرد. 🔸 «جاءَ بَعضُ الأعراب»؛ یک کسی از اعراب و بیابانی‌ها وارد شد و از ایشان هنوز چیزی نخواسته بود، حضرت دستور داد که ۲۰ هزار درهم به او بدهند!. اعرابی گفت: آقا خب فرصت می‌دادی من عرض حاجتم را بکنم و شما را یک مقداری و بکنم و را رعایت کنم!. هنوز فرصت ندادی تا رسیدم به خدمت‌تان، دستور پرداخت صادر کردید!. 🔹 بعد حضرت نوشته‌اند که دو بیت شعر عربی که زبان آن‌وقت بود در پاسخ این مرد بیان کرد: ♦️ «نَحنُ اُناسٌ نَوالُنا خَضِلُ» این‌که می‌گویند؛ امام مجتبی، اهل‌بیت است، مال این‌جور چیزهاست! ما یک طایفه و قوم و گروه خاصی هستیم و از جهت اعطا و بخشش، ما بخشش که داریم؛ آن بخششی است که بچسبد به طرف و گوارایش باشد را داریم!. ♦️ «یَرتَعُ فیهِ الرَّجاءَ و الأملُ» جوری ما بخشش می‌کنیم که مردمان جلب بشود به بخشش‌های ما. «تجودُ قَبلَ السّؤال أنفُسُنا» قبل از این‌که این‌ها چیزی از ما بخواهند، ما جود باید بکنیم! ♦️ «خَوفاً علی ماءِ وجهِ مَن یَسلُ» از این‌که شخص در حضور ما از دست برود. همین‌که بگذاریم بخواهد، این خودش یک تحقیری از اوست!. فرصتی داریم، آمده پیش ما و لابدّ کاری دارد؛ موجودی هر چه هست، می‌دهیم خدمتش و بعد حرفش را بزند که با این کار جلوگیری کردیم از این‌که یک ناراحتی پیدا بکند. ♦️ «لو علم البحر فضل نائلنا *** لغاض من بعد فيضه خجل» ما یک کاری می‌کنیم در بیان نشان دادن الهی -که ما نماینده‌اش هستیم- که اگر دریا بفهمد، از آن کار ما خجالت بکشد!. چرا؟ برای آن‌که ما نماینده‌ی خدای جهان می‌خواهیم باشیم. نمایندگی پیدا می‌کند در بیان اخلاق خداوند. همان‌طوری‌که نمایندگی پیدا کرده در بیان و تحریر و نوشتاری اخلاق خداوند. این دوتا معرِّف خداوند هستند. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 شهادت سید جوانان اهل بهشت، سبط رسول الله، مولای کریمان، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه تسلیت باد. @seyedololama
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹 در زمان حضرت علیه‌السلام اول به آن بزرگوار حضرت بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان پایه‌ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از و کربلا بود، نمی‌ماند. فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد، حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این را و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و می‌شدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ شد، جنگ شد، جنگ با شد؛ یک هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست فی الارضی به نام و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 روز بزرگ‌داشت و سال‌روز وفات جناب سلمان فارسی سلام الله علیه ؛ ( ۸ المظفر ۳۶ ق) 🔺 می‌گویند: از حرکت کرد. دور دنیا به هر جایی شد، می‌گردید پی آن کسی که می‌خواست. می‌دانست که از طرف خدای متعال و پروردگار عالم، یک کسی هست که صدای خدا را در جهان بلند می‌کند و می‌دانست که این صدا، به او خواهد رسید، تا بالأخره به محضر شریف رسید و شد: «سلمان مِنّا اهلَ البیت»¹. چه مقامی است!. از یک کسی پا بشود، با آن وسائل آن روز پیاده‌روی، با عصای چوبی و، تو این سنگ و چوب و خار و این‌ها راه برود تا آن خواسته‌ی خودش را پیدا کند. افرادی که این‌جور هستند، این‌ها از طرف مقام اقدس کبرای الهی، با آن‌ها می‌شود و زیر بال‌شان گرفته می‌شود!. ۹۵/۵/۱۷ 🔺 ... در اخبار دارد که «سلمان مِنّا اهلَ البیت» خب این "منّا اهل البیت" که بیان شده، اگر کسی در مقام ترقیات نباشد که "منّا اهل البیت" نیست. هم در جوار بود، ولی "منّا" نبود. پس جناب سلمان که در مقام و و ادراک و می‌آید در ردیف آن‌ها قرار می‌گیرد، به خاطر این است که آن و تأدیبات و آن ها را می‌پذیرد؛ وقتی پذیرفت، خودش به می‌رسد. خودش که به بلوغ رسید، می‌فهمد که برای چه بوده و خودش که بوده است. خلاصه این‌که و (علیهم‌السلام) تحمیلی نیستند. مربیان طبیعی اند و تجارب‌شان، تجارب بسیار عمیق و مفید و نافع برای است. ۷۷/۲/۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ ج ۱۰ ص ۱۲۳] @seyedololama
📆 سال‌روز شهادت جناب عمار رضی الله عنه؛ (۹ المظفر ۳۷ ق) 🔹 مذهب ، همان‌هایی که نه شان، نه شان و نه شان مثل ماست، احادیثی نقل کرده‌اند که خداوند به واسطه‌ی این‌که می‌خواسته ما سند داشته باشیم، این‌ها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر ای در نداشته باشیم. می‌فرماید: حضرت (صلی‌الله‌علیه وآله) خطاب به فرمود: «تقتلک الفئة الباغیة». همان دسته‌ای که نویسندگان این وقتی اسم بزرگ‌شان را می‌برند، یک "رضی‌الله‌عنه" نیز می‌گویند این حدیث را نقل کرده‌اند. به طوری در این مطلب ثابت است که در روز با معاویه، وقتی که جناب عمار شدند، در لشکر معاویه همهمه‌ای رخ داد و همه به یاد این کلام حضرت افتادند و معاویه که دست‌پاچه شده بود گفت: ، عمار را کشت نه ما، چون او عمار را به جنگ آورد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔹 با این‌که حضرت (علیه‌السلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیه‌السلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را می‌شناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!. اسلام هم همین‌گونه حضرت (علیه‌السلام) را در خم معرفی فرمود، و و را در حديث همین‌گونه معرفی نمودند. پس این‌ها را بايد از مقام و مجزا دانست و کاملاً جدا کرد. 🔹 مردانی که می‌شوند و تا آخر عمر و و تحمل زحمات می‌کنند و روزها، و شب‌ها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشم‌شان را در راه خدا فدا می‌کنند، همه‌ی این‌ها مقاماتی مربوط به انسان خوب است که عزم راسخ دارد، اما راسخی که مخصوص و است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی» تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیه‌السلام هم دومين نداشت؛ حضرت سلام الله عليها نيز دومين نداشت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اللهم صل علی علیٍّ امیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین عبدک و ولیک و اخی رسولک و حجتک علی خلقک و آیتک الکبری و النبأ العظیم @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
به مناسبت سال‌روز درگذشت شهریار رحمه‌الله ♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کرده‌اند: "همه دردها از تو و خود نبینی همه نسخه‌ها در تو و خود نخوانی" خوب اگر همه‌ی دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاری‌هایت از خودت سرچشمه می‌گیرد. خب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد. 🔹 پس معلوم می‌شود این خواست همه‌ی بشر است. چون بشر از دردها می‌نالد، از بدبختی‌ها می‌نالد، از گرفتاری‌ها می‌نالد. خب به او می‌گویند که گرفتاری‌هایت از خودت است. عجب! پس من چرا خودم را نشناختم، که گرفتاری‌های خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم. 🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا، از هر کس این سخن بیاید این حرف‌ها دنبالش هست که پس چرا قانون‌های بین‌المللی که در همه‌ی کشورها هست، از این‌جا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همه‌ی گرفتاری‌های خودش است و همه‌ی دواهای خودش هم در خودش است؟ 🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را می‌شناسی؟ من خودم را می‌شناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفته‌ا‌ند که از خود ماست و نسخه‌اش هم در خود ماست. می‌بینیم این‌طور نیست. همه غافلند. ⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر این‌طور است، اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرف‌ها را زده‌اند؟! پس همه‌ی این حرف‌ها را قبول دارند. اگر درست نبود که این‌طور نبود. همه‌ی این کتاب‌ها را قلم سرخ باید روی‌شان می‌کشیدند و می‌گفتند این‌ها حرف‌های چرتی و بی‌فکر و بی‌عقلی زده‌اند. 🔹 هیچ‌کس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 دعایی است از پیامبر اسلام که در روز اول سال در مفاتیح نقل شده که حضرت دعا می‌کردند خدایا: اللّهُمَّ أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ‏ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، اول کلمه انبیاء و اولیاء این است که بشر تو یک میوه‌ای از یک باغستانی هستی که صاحب آن و باغبان آن، قدرتمندِ جهان‌آفرین است. این چرخه ماه و سال را داری می‌گردانی. 🔸 حالا اول سال است من از تو خواهش دارم که مرا به خود وا نگذاری که من سرگرم عواملی شوم که مرا از سعادت دور کند. 🔹 پس معلوم می‌شود که اول وظیفه خودشناسی از اینجا شروع می‌شود که انسان صاحب خودش را ملتفت می‌شود. صاحبی که نمی‌تواند بگوید ندارم. 🔺 من خودم صاحب خودم نیستم، در 10 سال پیش، 20 سال پیش، 50 سال پیش، 100 سال پیش اصلاً معلوم نبود آهکی ریگی سنگی معدنی آتشی گازی تو اینطوری هستی! تو هیچی نبودی. حالا آمدی به صورت یک انسان. چه کسی تو را اینطوری کرده؟ خب سروکارت را با او بنداز، با او حرف بزن، از او کمک بگیر، راه بیفت رو بسوی سعادت. 🔻 پس اول نقطه شد، شناخت انسان خودش را و وظیفه خودش را که از خودش در نسخه خودش ثبت شده. 🔹 اگر ما طوری بودیم که هیچ کجای وجود ما از طرف غیر نبود، خوب غافل می‌شدیم. اما حالا می‌بینیم تمام وجود ما، از ناخن ما گرفته تا موی سر ما، از خود ما نیست. 🔸 أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، وارد عمری شدیم جدید از تو کمک می‌خواهیم. تو باید دست ما را بگیری و به راه سعادت ما بکشانی و حرکت بدهی. ❗️ بالاخره این نوشته‌ها و این حرفها باید بوی عمل بدهد، باید وارد تحرک بشود و سرچشمه تحرک هم باید از همه جای کشور بالخصوص شورای انقلاب باشد، مجلس شورا باشد. دانشمندان و معلمین باشند، تمام این موضوع را بدانند که این شهریار مرحوم فرموده: همه دردها از تو و خود نبینی؛ چشم نداری ببینی. چشم عیب بینی از خود نداری. پس این یک قسم کوری است که بشر گرفتار آن شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💠 عبادت معصومین علیهم‌السلام 🔺 ائمه ما در کنار خانه خدا، در مساجد، در جاهای دیگر، این‌طور عبادات می‌کردند و غیرمستقیم به کسانی که مثل این بنده خدا اهل این مسائل بودند تعلیم می‌دادند. آن‌هایی که اصلاً کاری به این چیزها ندارند که نمی‌فهمند، ولی آن کسانی که اهل فهم و شعور و عبادت بودند، این‌ها تربیت می‌شدند، این‌ها به خود می‌آمدند. 🔹 مثل همان حالی که جد بزرگوارش در آن نیمه‌شب که از بالای دارالحکومه‌اش پایین می‌آمد، دست به دیوار می‌گرفت؛ ـ خواندیم ـ نزدیک بود بیفتد، نمی‌توانست خودش را حفظ بکند، از بس آیه شریفه در وجودش اثر کرده بود؛ «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آل عمران:۹۱) 🔸 می‌خواند و ناراحت بود و ـ به فارسی ماـ تِلو تِلو می‌خورد و نمی‌توانست تعادل خودش را حفظ بکند. بعد آن دو نفر گریه‌کنان گفتند این چه حالی است داری یا امیرالمؤمنین و ما چه کنیم؟! فرمود خدا بر من و تو حاضر است و این مصیبت را نمی‌شود تحمل کرد. ❌ بالاترین مصیبات بنده این است که در حضور خداست. اگر در این قدری تأمل کند مثل فولاد، مثل سرنیزه به جگرش فرو می‌رود و نمی‌تواند تحمل کند. حالاتی برایش ایجاد می‌کند و این‌طور می‌شود. 🔺 بنابراین اقرار به گناه، اقرار به معصیت، اقرار به تقصیر از زبان و وضعش می‌بارد که همان «یا مَن تَجلَّی بِقلوبِ اَولیائِه حتّی قامَ بینَ یَدیک مُتِمَلِّقین» این‌ها حال‌شان عوض می‌شود، از خود دیگر حرف نمی‌زنند، وجودشان حرف می‌زند، وجودشان اظهار عجز و ناراحتی می‌کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 بیاناتی بسیار ارزشمند از علما پیرامون ضرورت اتصال روحی با ائمه علیهم‌السلام از راه توسل 🔺 فرموده‌اند: علامت و این است که انسان مثل حال کسی باید باشد که گمشده‌ای دارد. چطور وقتی کسی در سفر مثلاً کیف پولش را گم می‌کند در همه‌ی احوال به گمشده‌اش است، حتی در حال غذا خوردن، خوابیدن و از خواب برخواستن. و بیدار نیز باید یک چنین حالی داشته باشد. برای این مطلب بزرگان اهل در بیان روحانیتِ اشعاری آورده‌اند: هست قرآن حال‌های انبیاء ماهیانٍ بحر پاک کبریا ور بخوانی ور نه این قرآن پذیر انبیاء و اولیاء را دیده گیر¹ (علیهم‌السلام) کسانی هستند که از طرف خدا مأموریت دارند تا و و های بشری را کنند. این‌ها کسانی هستند که با دریای و و خدا آشنا و در آن شناور هستند. با خدا هم‌نفس‌اند و با او هم‌سخن و هم‌مجلس‌اند که شرح حال آن‌ها در سوره‌های قرآن مثل ، ، و… آمده است و راه آشنائی با روحیات انبیاء (علیهم‌السلام) خواندن و شنیدن قرآن مثل قاریان قرآن نیست بلکه راه آن: چون تو در قرآنِ حق بگریختی با روان انبیاء آمیختی این است که انسان از خود فرار کند و به حالات انبیاء (علیهم‌السلام) متوجه بشود و بین خود و آن‌ها تناسب و آمادگی ایجاد کند. برای همین است که انسان به وسیله‌ی و آن، از یزیدی و ابن زیادی و عمرسعدی و شمری (لعنهم‌الله) فرار کند و به روح ابوالفضلی (علیه‌السلام) پناه ببرد و این ممکن نیست مگر این‌که انسان طعم دوری از روحانیت را درک کرده باشد. در احوال شیخ (علیه‌الرحمة) آمده است که در شبانه‌روز دو مرتبه زیارت عاشورا می‌خوانده است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که طلبگی با این‌گونه عباداتِ وقت‌گیر خیلی سازش ندارد. در جواب باید گفت که طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب می‌شوند. مرحوم حاج میرزا جواد آقا (علیه‌الرحمة) از شیخ (رحمه‌الله) نقل می‌کند که طلبه‌ای به ایشان عرض کرد که من به خاطر و نمی‌توانم بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان می‌کشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که دارد، مطالعه را با نماز شب معاوضه نمی‌‌کند، بلکه با کارهائی که برای انسان ضرر دارد جای‌گزین می‌کند، نه با کارهائی که نباید آن‌ها را حذف کرد. مرحوم آمیرزا عبدالعلی آقا (رحمه‌الله) پدر بزرگوار حاج آقا (رحمه‌الله) به من سفارش می‌کردند که در روز یک زیارت (علیه‌السلام) بخوان ولو نیم صفحه‌ای، یا یک صفحه‌ای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست. باید این برای انسان دل‌سوختگی بیاورد و خود را با اولیاء هم‌درد ببیند. طلبه‌ای که هم‌درد حضرت (علیه‌السلام) شد خوشا به حالش، هر و ای برود، در هر گوشه‌ی باشد، را بیدار و هوشیار می‌کند. ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد در وجود زنده‌ای پیوسته شد یعنی تا یک موجود زنده‌ای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، او در وجود انسان دمیده نمی‌شود. و حالا که ما دسترسی به این نداریم راهش همین به (علیهم‌السلام) می‌باشد ولو نیم ساعت در شب یا . حتی در قدم زدن بعد از صبح می‌شود انسان در تماس با ارواح انبیاء(علیهم‌‌‌السلام) قدم بزند. ۸۸٫۷٫۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ ] @seyedololama