سیدالعلماء
🔺 اهمیت ایمان
🔹 آدم نمیداند ایمان یعنی چه؟ خیلی از شما الآن از فلان دانشجو یا دانشآموز سال آخر بپرسید کدام کار در دنیا بهتر و فاضلتر است؟ ببینید آیا میتواند جواب دهد که مهمترین کار، یک کار قلبی است.
همانطور که قلب انسان باید سواددار بشود؛ همانگونه هم باید محبت دار شود. باید ایماندار بشود و این خیلی مشکل است. در قرآن آیاتی دربارهی ایمان آمده که اگر یأس و مأیوس شدن حرام نباشد، امثال بنده اصلاً باید از ایمان خودمان مأیوس شویم؛ چون یکی از علاماتش این است که انسان نسبت به خدا و رسول بیشتر از خودش، جان و فرزندان و مال و اموالش علاقه داشته باشد. وقتی بیشتر علاقه داشت، اگر در خطر قرار گرفت، مال و خانواده و جانش را فدا میکند. این معنی ایمان است. خوب آیا اینطور مسائل همینطوری به دست میآید؟ همین که ما فرزندمان را فرستادیم و دیپلم گرفتند، از ایمان هم چیزی گیرشان آمده؟ بعد که رفتند دانشگاه آیا مؤمن شدند؟ اینها اصلاً دو بحث است، دو کتاب است، دو رساله است، دو صحبت است و با هم ارتباطی ندارند. اینکه خدا ایران ما را تا به حال نگه داشته باید ببینیم برای چه بوده. از برکت چه بوده؟ از برکت امام رضا علیهالسلام بوده؟ از برکت حضرت عبدالعظیم بوده؟ وإلّا شما همین آیهای که میفرماید: «قُل اِن کُنتم تُحبّونَ اللهَ فَتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللهُ»¹ یا این آیه: «قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ»²؛ که خلاصه میفرماید: هرگز ایمان ندارید مگر اینکه خدا و رسول پیش شما محبوبتر از همهچیز باشد که اگر اینگونه نباشد، خدا تهدید کرده است؛ فلذا اینها خیلی کار مشکلی است. مشکل آن این است که ما به آن اهمیت نمیدهیم!.
۸۴٫۱۱٫۲۸
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
_
۱) [ #آل_عمران :۳۱]
۲) [ #توبه :۲۴]
@seyedololama
🔺 "دخل العباسیّون علی صالح بن وصیف، عندما حُبِسَ ابومحمد علیهالسلام فقال له ضیّق علیه"
عباسیون یک گروه درباری طاغوت صفتِ شراب خوارِ خوش گذرانی بودند که وجود ائمه و عبادات آنان برای اینها خوار در چشم بود. چون مردم، پاکی و طهارت و تزکیه را از اینها میدیدند. امام حسن عسکری علیهالسلام تزکیه نفس چنان به همراهان خودش نشان میداده که اینها بالاترین دشنام برای آنان بوده، که در دورهای که اینها میخواهند زندگی کنند و خور و خواب حیوانیتشان را روز به روز بچربانند، یک کسی باشد که وقتی در زندان از او مطلع شوی، زندانبان بگوید شبش نماز و روزش روزه است.
🔸 این است که اینها آمدند به زندانبان و مامور زندان توصیه کردند، دستور دادند و گفتند: "ضیِّق علیه و لا تُوَسِّع" نگذار که این راحت باشد، بلکه این سرگرم به مشکلاتش بشود که دست از عبادتش بردارد.
🔹 "فقال صالح ما اصنعُ به فقد وکّلتُ به رجلینِ شرَّ مَن قدَرتُ علیه" گفت چی میگویید به من! من دوتا از بدترین موذیها و شرورها در زندان آوردم که با او باشند، "فقَد صارا مِن العِبادةِ والصّلاةِ إلى أمرٍ عظيمٍ" عوض شدند اینها به طوری که عبادت میکنند، نماز میخوانند، روزه میگیرند.
این خاصیت برخورد و ملاقات با این کانون اصلاحات و با این اولیاست.
🤲 خدایا به زودی ظهور فرج فرزندش را نزدیک کن که مردم انسانیت کاملهای را که خدا در اینها قرار داده، در او ببینند که چگونه است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 وقتی آن طاغوت وقت معتمد (علیه اللعنة) که دستور زندانی کردن امام حسن عسکری را میدهد، گاهی هم میپرسد که وضعش چهجوری است؟
میگویند اگر شب است دارد نماز میخواند و اگر روز است در حال روزه است.
🔸 و این وضع که در اخبار ما نقل شده، برای ساختن ملیونها انسان کافی است. چرا؟ برای خاطر اینکه طرز درون و ضمیر و باطن ما اصلاً اینطور نیست. ما اگر راحتی درک بکنیم میگوییم شکر خدا، الحمدلله - در صورتی اهل ذکر و عبادت باشیم- اما اگر ما را زندان ببرند، شکنجه بکنند، دور از خانواده ببرند، آنجا هم اینطور شکر میکنیم؟ اینها آنجا را خلوتگاه عبادت برای خود حساب میکنند.
🔹 فلذا دربارهی جدّشان حضرت کاظم علیهالسلام وارد شده که وقتی در سیاهچال زندان مبتلا شد، آنجا تشکر کرد از خداوند که من در پی این بودم که یک جایی و یک مکانی برای عبادت پیدا کنم و به من مرحمت کنی، حالا دیدم به من دادی.
♦️ پس زندان برای آنها محفل انس با خدای زندان، خدای جهان و خدای انسان است و این راه، راه وصولشان است.
ولی زندان برای ما بدبختی و شقاوت و بیچارگیمان است و از آن همیشه فراری هستیم. اگر خدای ناکرده یکوقت گرفتارش بشویم، دیگر آن عبادتی که در خارج از زندان بوده که نخواهیم داشت. از ما نمیآید دیگر، نه حواسش را داریم و نه فکرش را داریم.
این است که باید گفت طرز وجود این بزرگان مثل طلای ناب است و طرز وجود امثال بنده چیز دیگری است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌸🌸🌸 صلی الله علیک یا ابامحمد الحسن ابن علی العسکری
🔺 من امروز ارمغاني خدمت شما تقديم ميكنم كه آن را جايي نديدهام ولي اميدوارم برايتان مفيد باشد:
« اللهم صل علي محمد و آل محمد، اللهم صل علي الحَسَنِين( امام حسن مجتبي و امام حسن عسکري عليهما السلام) و الحسين و اهل بيتهم و شيعتهم و عجل فرجهم و اهلك اعدائهم.»
♦️ من شنيدهام كه حاج شیخ عباس قمي (رحمه الله) ساعتش را كه بايد ميبرد پيش ساعت ساز تا درست كند، كمي تربت در آن ريخته و ساعتش به كار افتاده است. پس ما يك چنين چيزهايي داريم ، منتهي بايد خودمان لمس كنيم و از روي تقليد نباشد و اين زماني محقق ميشود كه ما هر شب يا هر روز وقتي را براي توسل به ولي امر حضرت مهدي(صلوات الله و سلامه عليه) بگذاريم. خودمان كه لمس كرديم، راه را که یافتیم، آنوقت رهبر دیگران بشویم و جوانها را نجات بدهیم.
🔹 بنابراین الحمدلله، راه و چاه براي حوزههاي علميه ما روشن است منتهي يك شرط دارد و آن بيچارگي داشتن است و فهميدن اينكه ما به جايي نميرسيم و در اجتماع گم ميشويم و از بين ميرويم و حريف آمريكا و اسراييل نمي شويم مگر با اين مسائل.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 بیماریهای قلبی!
🔹 همیشه این هراس را مؤمنین دارند که نکند بیماریهای قلبی که مثل خوره است و دین و اخلاق را از بین میبرد، درونشان پیدا شود.
در یکی از حکمتهای نهجالبلاغه حضرت میفرماید: «ما زالَ الزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنّا اَهْلَالْبَيْتِ حَتّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّهِ»؛ [ نهج البلاغه ح۴۵۳]. زبیر از ما بود. او از قهرمانان رزمنده اسلام بود تا وقتیکه این پسرش عبدالله بن زبیر روی کار نیامده بود. این جوان مثلاً خوشسیما یا دارای به نظرش هنر و امثالهم که پیدا شد، زبیر به او علاقهمند شد و این جوان هم اتفاقاً منافق بود!. کمکم زبیر از ما کنده شد و به او پیوست!.
عدهای بودند در اول اسلام که اینها به خاطر آن شخصیتیکه برای خود قائل بودند، زورشان میآمد و شرم داشتند که محصل علوم دینی هم باشند؛ چون اسلام بر اساس ایمان است و ایمان هم بر اساس علم تفسیر و مسائل مبدأ و معاد و صفات الهی است و همهی اینها اموری است که در دسترس نیست. اینها کنجکاوی و بحث و نوشتن میخواهد و جلسه داشتن میخواهد، ولی آنها زورشان میآمد که این امور را پیگیری کنند و این شخصیتشان در آنها بیماری ایجاد کرده بود و مصداق این آیه شده بودند که: «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا»؛ ( بقره :۱۰).
۸۲٫۱۱٫۴
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
🔺 جهل بسیط در انسان خاصیت زیادی دارد.
انسان باید در درونش همیشه خود را جاهل بسیط بشناسد، نه عالم به همه چیز.
❌ یکی از آفات لباس روحانیت مثل آفات شغلهای طبابت، مهندسی، استادی، پرفسوری، وکالت، وزارت و هر عنوانی که روی انسان می آید و انسان لباس آن عنوان را بر خودش می پوشاند، این است که انسان را از جهل بسیط خارج میکند. چرا؟ برای اینکه میگوید خب اگر از من مامورین من بپرسند که چه کار کنیم؟ اگر بگویم فعلا نمیدانم، میگویند پس چرا وزیر شدی! وکیل شدی! معلم شدی! روحانی شدی!
🔸 یک وقتی ما اول جوانی- طلبه بودیم یا نبودیم- عمامه داشتیم، رفته بودیم شهرستانی، به یک کسی گفتیم که مثلا ریشت را چرا تراشیدی؟ او هم خواست به ما بگوید که تو خودت چیزی بلد نیستی، گفت تو از قم آمدی- از ظاهر ما این معلوم بود که ما از قم امده بودیم- گفت: حضرت معصومه شوهر کرده یا نه؟
گفتم نمیدانم. گفت پس چی میدانی؟! همان جا جلوی ما را گرفت که تو که نمیدانی حضرت معصومه شوهر کرده یا نه، پس دیگر حرف نزن! دیگر به من میگویی چرا ریشت را تراشیدی؟!
🔹 مقصود این است که هر لباسی که آدم به خودش بپوشاند، انسان را از جهل بسیط خارج میکند و یک سرمایه دروغی به انسان میدهد که آدم خیال می کند، من دیگر ملا هستم، من دیگر مهندسم، معمارم، من دیگر استادم.
⚠️ آن وقت اینها میشوند روحانی نما، عالم نما که چیزی را بلد نباشد و به خودش آن چیز را نسبت بدهد و ببندد.
🔻 در دعای عرفه هم وارد شده که حضرت عرض میکند: خدایا من در علمم هم جاهلم! الهی انا الجاهل فی علمی فکیف لا اکون جهولا فی جهلی.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر یا فاطمة المعصومة اشفعی لی فی الجنة
وفات حضرت معصومه سلاماللهعلیها را تسلیت عرض مینمائیم.
@seyedololama
🔺 ارزش عمر گرانبها
🔹 نکند که مصداق «اذا مَاتُوا انتَبِهُوا» بشویم و وقتی موقع مرگ ما رسید، یکدفعه ملتفت شویم که جهانمان، جهان ظاهری بود. خوابی بود و تمام شد و کاری نکردیم!. بعضی از اهل علم گفتهاند هر کسی در دنیا مسائل معارفی برایش حل نشود، در موقع مردن خطرناک میشود. چون میبیند آنچه را که حقیقت میپنداشته، دارد از دستش میرود. آنچه را هم که دیدنی نبوده یعنی عالم غیب، آن را باور نکرده است. پس این شخصیت اتلاف عمر کرده و دست خالی است.
۸۸٫۲٫۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#دنیا
#جهان_شناسی
🔹 سعی کنیم که علاقهی به غیر خدا را کمکم [از دل بیرون کنیم] در عرض پنجاه سال، نه اینکه در عرض امسال این کلاس را بگذرانیم، فردا کلاس دیگر را.
بعضیها میآیند سؤال میکنند، مثل اینکه میخواهند مثلاً یک چیزی را امسال یاد بگیرند و تمام کنند، سال دیگر آنجور، میگویند: نمیشود. نشد، دیر شد، فلان شد.
نه آقا این حرفها نیست!
شما بیست سال زحمت بکش که حب دنیا از دلت برود بیرون، ببین میشود؟ خدای نخواسته اهل ریا هستی، ریا از دلت برود. اهل بخل هستی، بخل از دلت برود.
اصلاً این دبستان دنیا را خدا برای این چیزها آفریده، نه برای چیزهای دیگر. تهیهی مال و حقوق و اینها مثل علفی میماند که برّهها استفاده میکنند. اینها که قیمتی ندارد!
زندگی که چندتا بچه انسان دارد و اینها مثل چند تا برّه است که یک گوسفند دارد. اینها که چیزی حساب نمیشود.
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 اگر در کتاب شریف "نقطههای آغاز در اخلاق عملی" مرحوم آیت الله مهدوی کنی نگاه کنید چند جا نام ریاضت برده شده و به دانشجوهایشان فرموده که انسان با ریاضت باید دینش را اصلاح کند. ریاضت در اسلام یعنی تحمل مشکلات نه اینکه نشستن به گوشهای و مانند هندوها کارهایی انجام دادن که مدرکی صحیح ندارد، ولی این [ریاضت در اسلام] مدرک دارد؛ چون حضرت علی علیهالسلام هم در نهجالبلاغه میفرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ»؛ مردم به سه قسم تقسیم میشوند. «عَالِمٌ رَبَّانِيٌ»؛ عالم ربانی. «وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی شاگرد عالم ربانی که میخواهد خودش را از جهل و تاریکی نجات دهد یا مردم زمان خودش را از جهل و نادانی نجات بدهد. این نجات دادن یعنی ریاضت. پس ریاضت اسلامی در قسمت علمی همین است.
🔹 بعد که گردیدند و جستجو کردند و اموال خرج کردند و سفرها رفتند، آنوقت نوبت به ریاضت عملی میرسد. چون مطالبی را میفهمند که مردم نمیدانند. در نتیجه منفور مردم میشوند و در ملت خودشان، شهر خودشان مورد آزار قرار میگیرند. اینها همه میشود ریاضت. پس ما یک ریاضتی داریم که خیلی هم مهم است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 کسب معرفت و شناخت و محبت الهی
🔹 ما باید هدفمان را این قرار دهیم که تا آخرین نفس در راه تمکن دادن و جایگیر کردن معرفت الهی و محبت الهی در وجود خودمان کار کنیم و بدانیم که این امر یک چیزی نیست که با تحصیلات درست شود، با عبادات درست شود. همهی اینها اجزای این کارند، ولی کافی نیستند.
باید توسل، ناله، فریاد، خدمت به خلق، احسانها، و هر چه که قابل انجام است، انجام دهیم، شاید یک بویی از این مسائل بیریم.
در مناجات شعبانیه یک جملهاش هست که خدایا من مأیوس نیستم که در مسألهای که عمرم را در آن صرف کردم مرا محروم کنی.
عمر انسان اگر بخواهد عمر گربه و موش حساب نشود، آن چیزی است که در این راه خرج میشود. از وقتی میفهمد خدا دارد و او را نمیشناسد، باید در جادهی شناخت او تا دم مرگ بیافتد.
حالا هر چه قسمتش شد، شد؛ دیگر این تقدیرات دست ما نیست. ما نمیدانیم پیش خدا چه ارزشی داریم و اعمال ما نزد او چه ارزشی دارند و چه نتیجهای بر آنها بار میشود. برنامه این است.
۸۲.۱.۲۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نمونهای زیبا و دلنشین از ظرائف رفتاری و گفتاریِ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، در پاسخ به سؤالاتی که از ایشان میشود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حالات ملا فتحعلی سلطانآبادی
🔹 حاجی نوری شاگرد مرحوم آخوند ملافتحعلی سلطانآبادی، در شرح حال ایشان نوشته که ایشان نقل کرده که به خاطر اینکه زوّاری که میآیند از اراک میگذرند تا به کربلا بروند، آب داشته باشند؛ بنا گذاشتیم در سر راه مثلاً سر جاده یک آبانبار بسازیم. دست به کار که شدیم، مردم مثلاً مسجد و اینها گفتند که ما تصمیم داریم به مشهد مشرف بشویم، شما هم با ما بیا.
آن موقع مشهد رفتن با قافله و بابان سواری و اینها کار خیلی مهمی بود و شاید بیست روز تا یک ماه طول میکشید. در راه هم خطر بود، حملهی دشمنان و دزدها و مخصوصاً ترکمنها که دشمن بودند و زوار را میکشتند و گاهی مالشان را هم غارت میکردند. خلاصه تا حالا یک چنین پیشامدی برایشان نکرده بود که عدهای بخواهند بروند آنها هم بخواهند کسی را مهمان کنند. با وجود اینها به ما گفتند اگر شما بروید ساختن این آبانبار هم تعطیل میشود. من ترجیح دادم که بمانم. به آنها گفتم نه! شما بروید، من کار دارم. بعد شب در خواب دیدم که به مشهد مشرف شدهام، و آمدم به زیارت بروم، دیدم آنقدر جمعیت است که درها را بستند و کسی را راه نمیدهند. کسی بیرون آمد و گفت ملافتحعلی سلطان آبادی با یک نفر دیگر، این دو نفر بیایند داخل.
در را باز کردند و ما رفتیم حضرت رضا (علیهالسلام) را زیارت کردیم و کارهایمان را کردیم و بیرون آمدیم. مردم هم همینطور پشت در بودند. به قدری که آمدم دیدم قافله خودمان که از اراک میآیند تازه رسیدهاند و تا ما را دیدند گفتند، کِی آمدی؟ گفتم من امشب رسیدم و بیدار شدم.
پس بنابراین مرحوم ملافتحعلی چنین آدمی بود که قبل از اینکه آنها به زیارت بروند ایشان زیارتشان را کرده.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حالات ملا فتحعلی سلطانآبادی 🔹 حاجی نوری شاگرد مرحوم آخوند ملافتحعلی سلطانآبادی، در شرح حال ایشا
🔺 آقای حکیم در کتاب اصولشان نوشتند که برای من نقل کردند با چند تن از مراجع وقت و علما، خدمت آخوند ملافتحعلی سلطان آبادی میرفتیم. مرحوم ملافتحعلی آنوقت در نجف تفسیر قرآن میگفتند. آنوقت آقای حکیم از قول بعضی از مراجع وقت نقل کرده که ما به جلسهی تفسیر ایشان میرفتیم و میدیدیم آیهای را دارد تفسیر میکند. با اینکه خیلی وقت بود که آن آیه را میخواندیم، اما این معنایی که ایشان داشت میکرد به نظر ما نیامده بود و حق هم با ایشان بود. و میدیدیم تفسیری که ایشان از آن آیه دارد میکند، درست است و به نظرمان هم نیامده بود. رفتیم فردا آمدیم دیدیم باز هم همین آیه را به یک معنای دیگر دارد تفسیر میکند که به راستی هم آیه همین معنا را میدهد که غیر از آن معنای دیروز است.
ما قبلاً تا حدود یک ماه نمیفهمیدیم آیهای ۳۰ تفسیر داشته باشد که معنای هر تفسیر با تفسیر دیگر متفاوت باشد. همهاش را هم وقتی آدم گوش میکند میگوید آیه همین را دارد میگوید.
اینها علومی است که خدا به بعضیها میدهد و سابقاً میداده و حالا ما نمیدانیم که چه کارهایی کردیم که خیلی از امثال بنده محروم شدند.
شما میخواهید وارد چنین دریایی شوید. میخواهید موج شما را غرق نکند، شما را بیرون نیندازد، بلکه قابلیت پیدا کنید، استفاده کنید. کتاب و سنت معنایش این است؛ نه اینکه چند کلاس دبیرستان رفتیم درس، حالا هم آمدهایم مدرسهی فلان، چهار سال هم اینجا میخواهیم درس بخوانیم. این دو در یک ردیف نیست.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
✅ معنای طلبگی
♦️ ما میخواهیم ده سال پانزده سال در حوزه باشیم به شرطی که این چیزها از اول در گوش ما خوانده شده باشد و برای آن هر کسی به مقتضای استطاعت و وضع خودش برنامهریزی کرده باشد:
من اول در ساعت فلان بیدار میشوم، بعد چه میکنم؟ معلوم باشد. یک: طهارت و فلان. دو: نافله شب. سه: چند آیه تلاوت قرآن. چهار: شرکت در یک مجلس ولو دو نفر سه نفره، تذکراتی که کمک میکند به اینکه این دانش به عمل برسد، نیرو میدهد قدرت میدهد تکان میدهد خواب غفلت را برطرف میکند.
🔹 دیگر من بیشتر از این قدرت ندارم که به شما برادران و عزیزان و فرزندان مطلب را حالی کنم که اگر تا حالا در فکر این برنامهریزی تربیتی نبودید، توبه کنید و بنشینید برای خودتان- یا با استاد یا بیاستاد یا با رفیق یا تنهایی- برنامهریزی کنید؛ اگر برنامهریزی شد ممکن است روز اول و دوم بر خلافش رفتار کنید، یادتان برود، اشکال ندارد دوباره سهباره که کم کم جا بیفتد در کار شما. شما طلبهی دینی بشوید و مشغول تربیت خودتان بشوید. ابتدایش آنقدر مشکل است... برای اینکه انسان عادت کرده که از حجره در بیاید و یکی به او برسد و با هم صحبت کنند. اصلاً فکر نمیکردند که همدیگر را میبینند که شرکت کنند در یک مطالعهای. فوری صحبت میکنند... او میگوید فلان روزنامه را دیدی؟ او میگوید آره، اینطور نوشته بود... بعد او هم دنبالش را میگیرد؛ همینطور نیم ساعت یک ساعت وقت میگذرد.
❗️ همهی اینها به حساب تربیت، گناه است. چون بنا بود ما خودمان را تربیت کنیم اما حال داریم از دست میدهیم رشته را...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 نصرت و پیروزیها اقسامی دارد، پیروزی انسان بر شیطان درون خودش که سرکشی میکند، و انسان را به کارهایی که خدا راضی نیست وادار میکند. وقتی انسان توانست جلوی آن را بگیرد این یک پیروزی است ، فلذا فرمودهاند: هر روز صبح فرصتی بگذار که با خود شرط و شروط کنی که من امروز را به عنوان یک نعمت میخواهم از خدا بگیرم، نگذار که این نعمت به زحمت و نقمت من تبدیل شود. انسان با این تعهدی که کرده هرجا میرود ، اداره، تجارت و... در فکر این است که: من همراهم یک دشمنی هست که نمیگذارد به وظایفم در محضر خدای خودم عمل کنم. و هر نَفَسی که میکشد باید از خداوند کمک بگیرد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای #مراقبه : «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»؛ [ مقدمهی مرحوم علامه طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات ]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)
بسم الله الرحمن الرحیم
"و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین"
🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔹 از برکات حرم مطهر #اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس #قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله #حائری_یزدی و تأسیس #حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله #بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند #مرحوم_امام راحل و مرحوم علامه #طباطبایی میباشد.
🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی
🔹 جلسات #اخلاقی و هشداردهندهی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید #مطهری و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید #انسان_سازی باشند. ولذا استاد شهید در سفری به #اصفهان با استاد #نهج_البلاغه؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهجالبلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت #قرآن را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیلهی #مهاجرت مرحوم علامه طباطبایی (رضیاللهعنه) از الطاف خاصهی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم.
🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان
🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقامشان مرحوم #قاضی کسب شده بود، دستگیری و #نجات دادن #طلاب و #دانشجویان از خواب #غفلت و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزهی عمر در #عبودیت الهی بود، به طوریکه تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا ادارهی پستها و مقامها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبهی بندگی باشد، آنگونه که در ابتدای #تفسیر سورهی #فاتحه در صفحات اول فرمودهاند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشیء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان عن النبی صلیاللهعلیهوآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان دربارهی اینکه اولین آیهی سورهی مبارکهی فاتحه که اولین سورهی قرآن است و با آیهی شریفهی "بسم الله" آغاز میشود، مطرح میکنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعدهی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به اینکه به فعل "أبتَدِءُ" بر میگردد یعنی من ابتدا میکنم به نام خداوند بخشایندهی مهربان. در صورتیکه شاید مفسرین و لغتشناسانِ دیگر اینطور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسألهی تفسیرشان بود، از یک #روایت نبوی متابعت کردهاند که آن روایت این است که #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودهاند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفادهشان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی دربارهی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفادهاش از #روایات با سایر #تفاسیر هیچ فرقی ندارد، منتها آنها آیه را بیان میکنند و در تفسیرش روایت میآورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع میکند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم میکنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آنها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفتهاند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتیکه خدمتشان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمیفهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار میشد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات #ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.
ص ۱
1⃣
@seyedololama
⬇️
⬆️
ص ۲
2⃣
🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی
🔹 مرحوم استاد شهید #مطهری فرمود: تفسیر #المیزان سالها بعد جلوه شایستهاش بُروز میکند. در تأیید فرمودهی ایشان عرض میشود که ببینید در زمان ما که سالها از #انقلاب مقدس اسلامی میگذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دورهای برای #اساتید محترم #دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به #دبیران و #آموزگاران عزیز و زحمتکش و دلسوز که مانند یک جهش #ریاضی یا #طبیعی و یا #اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیهی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک #انقلاب_فرهنگی شایستهی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسانها، مسأله #فنای طبیعت و #بقای وجههی الاهیت را چنان پایهریزی کند، که اگر استاد #فیزیک یا #ریاضی متوجه شود که کلاس را #غافلانه گذرانده، #توبه و #استغفار کند.
مرحوم علامه #طباطبایی این بیت #مولوی را فراموش نمیکرد:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
#لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که #فرد و #جامعه اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد. #مرحوم_امام (رحمهالله) هم دربارهی پیروزی در #جنگ با دشمنان، مسألهی #وظیفه را تکرار میکرد. وظیفه همان #بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت #مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کرهی زمین #قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن #دولت و #ملت #ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام #وزارتخانه ها چه رسد به #حوزه ها و #دانشگاه ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دورهای که از پیش از #دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوهای که #کودک با #بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا میشود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.
#بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اینگونه اساتید #انسانساز به وضوح دیده میشد.
🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر
🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شبهای ماه #رمضان خوابیده باشم.
به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، #تفسیر را در حدود بعد از نیمهشب، در صحن شریف #قم ترتیب دادند، به طوریکه پس از درس به #حرم مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کمخوابی و بیتوفیقی بیمار شده و از #روزه هم محروم گردیدم.
🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی
🔹 #امتحانات در همهگونه امور برای ارائهی #قابلیات وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ #قاضی رحمهالله] بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ میدهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره بهطور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمهالله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موَّحد و آشنای با #معارف!.
🔺 از اویی و به سوی اویی!
🔹 مرحوم استاد شهید دورهی دروس #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی را به همین منظور برای نسل #جوان آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامهریزی های همهی دورههای #آموزشی و #فرهنگی از آن استفاده شود. در #مجموعه_آثار ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرمودهاند.
«جهانبینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تکمحوری» است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسهی #انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق #نیّت و کوشش صحیح و درستش #پاداش میدهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطعالآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحهی اعمال قرار دادن و جهاد #فرهنگی و علمی، دربارهی اینکه لحظهای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف #فرهنگ های روز ما است، که حتی در کشورهای #اسلامی سران منفور #عرب دستور #دشمنان اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیدهی پذیرش مینهند و #فلسطینیان را رها میکنند.
ص ۲
2⃣
@seyedololama
⬇️
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوان سازیِ #انسان ها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزه ها، چه #دانشگاه ها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانواده ها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسائل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعه ها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در #قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصهی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب #توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرت شان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️