🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_دوم:
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
گفتیم که #جـنـاس_تـام، #دونـوعِ #ساده (مماثـل) و #مـرکّـب است.جناس تامی که پیشتر گفتیم، بین دوکلمه ی ساده، جناس ساده بود.
اکنون جناس تام مرکّب را شرح میدهیم.
✅ ۲_ #جـنـاس_مـرکّـب:
🖍از اقسام جناس تام است.
🖍نام دیگرش #مـرفـوّ (رفو شده) است.
🖍جناس، همیشه دو رکن یا دوقسمت یا دوکلمه دارد.
🖍 وقتی از دو رکن، یک یا هر دوی آنها، کلماتی ترکیبی غیرساده باشند، #جـنـاس_مـرکّـب است.
🔴 جناس مرکّب #دو_نـوع است.
✅ ۱_جناس مرکّب #هم_وزنِ تک وجهی
✅ ۲_جناس مرکّب #ملفّق
❇️ ۱_ یکی از دو رکن مرکّب است و باید هم وزن و هم هجا باشند، که ما آن را مرکّب هم وزنِ تک وجهی می نامیم. (که خود دو نوعِ #مقرون و #متشابه را دارد.)
❇️ ۲_هر دو رکن ،مرکّب می باشند که به آن #مـلـفـّق میگویند.یعنی تلفیقی از دومرکّب.
✅ ۱_ #مـرکـّب_هم_وزن (تک وجهی):
✓۱_باید هردو رکن #هم_وزن یا هم هجا باشند.
✓۲_از دو رکن، یک رکن ساده (بسیط) یا در یک کلمه باشد؛ و رکن دیگر بین دو یا چندکلمه تقسیم و ترکیب شود.
🖍جناس #مرکـّبِ_هم_وزن نیز #دونـوع است:
✓۱_ #مقرون (متشابه یا متقارب)
✓۲_ #مفروق (مختلف در تکیه)
⭕️پس جمعا ۴نوع جناس تام داریم
♡۱_جناس تام #ساده (مماثـل)
♡۲_جناس تام #مرکّبِ_هم_وزن_مقرون
♡۳_جناس تام #مرکّبِ_هم_وزن_مفروق
♡۴_جناس تام مرکّب #ملفّق
🔰جلسه سوم جناس، مرکب هم وزن #مـقـرون است
🖍 #مـهیناسدیآسـترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس_تام
🖍 #قسمت_سوم
ــــــــــــــــــــ
🖍انواع جناس تام #مرکـّب_هم_وزن:
⭐️۱_ #مقرون (متشابه)
⭐️۲_ #مـفروق (مختلف در تکیه)
✅ ۱_ #مقرون:
هر دو رکن در طرز #نگارش_واژه یا #امـلـاء، یكسان باشد.
👇 #مثال:
گلیم،گلیم (گـِل هستیم)
كمند(طناب)،كمند(کم می باشند)
رحمت،رحمت(رحم تو)
سلامت،سلامت(سلام تو)
زیاد،ز یاد(از یاد)
خواجه درابریشم وما در گلیم
عاقبت ای دل همه یكسر گلیم
#اهلی_شیرازی
گربگویم که مرا باتو سر و کاری هست
در و دیوارگواهی بدهد کآری هست
#سعدی
(کاری، کآری_که آری)
قوم گفتندش که ای خر! گوش دار
خویش را اندازهی خرگوش دار
#مولوی
✅ ۲_ #مفروق:
دو رکن، #اخـتـلاف_در_تکیه دارند.
👇 #مثال:
پایدار،پایِ دار
سردار،سرِ دار
پیکار،پیِ کار
چالِ، چاله
خالِ، خاله
دستان،دستِ آن
حولِ، حوله
اشکان،اشکِ آن
سیروس،سی روس
بینا،بی نا(بدون توان)
بیستون،بی ستون
زنبیل، زن بیل
همسر،هم سر
بیدار،بی دار
بازار، باز آر
گرچه خوداین پایه ی بی همسریست
پایِ مرا هم ،سرِ بالاتریست
#نظامی
همسر_هم،سرِ
پایه_پایِ
چرا از دوستان دل برگرفتی
چرا از دشمنان دلبر گرفتی
#مغربی
شاهان زمانه خصم بردار كـُشند
آن نرگس #بیدار تو #بی_دار كـُشد
#مولانا
وفا و جوانمردی و راستی
#سه_عادت که عین #سعادت بوَد
#کاهی_کابلی
آن زن ، بیل رابه همسرش داد و زنبیل غذایی که همسرش خورده بود را برد.
#زن_بیل
#زنبیل
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_چهارم:
ـــــــــــــــــــــ
⭕️ پــیـشتر گفتیم:
✅ #جناستام #دونوع #ساده (مماثل) و #مرکّب است.
✅ #جناستاممرکب نیز #دونوع #مرفـّو و #ملفّق است.
✅ جناس تام #مرفّو، که تک وجهی است و فقط یکی از دو رکن مرکب است،
#جناستاممرفـّو ؛دونوع مقرون و مفروق دارد.
●●□○□●●
✅ ۳_ #جـنـاس_تامّ_مرکّب_ملفـّق
در جناس ملفّق ، کلمات هر دو رکن، مرکـّب می باشند. و در شعر به ندرت استفاده می شود.
👇 #مـثـال
درد یار، در دیار
چرخ و فلکـْ گردان، فلکِ گردان
جنگاور، جنگ آور
همــسنگر، هم سنگر
آهنگر، آهن گر (مخفف اگر)
میدانْ دار، میدانِ دار
رزمــگاه (مکان رزم)، رزم گاه (گاهی،زمان)
خاموش باش (زمان خاموشی)؛ خاموش باش (ساکت شو)
دامداری ، دام داری
در یادداشت (دفتر)، در یاد داشت
دلبخواه (باب میل دل)، دل بخواه
سردمدار، سردم دار
کارگردان، کارِ گردان
و....
زان شده در پیش شاهان دور باش
كی شده نزدیك شاهان، دور باش
#عطار
✅ #نکتهیتقسیمبندی
در تقسیم بندی جناس ها،نظریات متفاوتی وجود دارد.
مثلا عده ای چند جناس دیگر را جزو جناس تام میدانند.
عده ای باقیمانده اجناس غیر از تام را، تماما جزو جناس ناقص میدانند.
عده ای نیز سه دسته ی بندی تام، ناقص و جناس مستقل دارند.
عده ای نیز نامگذاری های دیگری در تقسیم بندی قائلند.
همین تنوع تقسیم بندی موجب سردرگمی شاعران میشود.
سعی ما، رعایت سهولت است.
قسمت بعد به جناس ناقص میپردازیم.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽
ــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_پنـجـم:
ـــــــــــــــــــــ
⭕️ جلسه ی قبل گفتیم که اساتید شعر، تقسیم بندی های متفاوتی برای انواع جناس قائل شدند.
💐 ما بنا داریم تقسیم بندی ای بکار ببریم، که علاوه بر سادگی، کمک یار شعرآموزان باشد.
✅ ۱_ تام
✅ ۲_ ناقص و انواع آن
✅ جناس تام را پیشتر با مثال توضیح دادیم.
🖌اکنون به جناس ناقص می پردازیم.
🖍نکته ی مهم اینکه تقسیم بندی های جناس ناقص نیز گاهی در نظر اساتید متفاوت است. مثلا برخی جناس قلب، زاید، مضارع و لاحق را جزو جناس ناقص میدانند و برخی نیز اینها را یک جناس مستقل میداند.
اما در دو نوع جناس ناقص، عموما اتفاق نظر دارد.
۱_ جناس ناقص حرکتی (مصوتی)
۲_جناس ناقص اختلافی در صامت
🖍 ما بنا داریم بگوییم،جناس های غیرتام، تماما اختلافی و ناقص اند.
🖍 و در یک نقطه ی لفظی از محرک مصوت تا صامت ، از تعداد واج ها تا محل قرارگیری واج ها و حتی معنوی ، در عین شباهت، نقص و اختلافی دارند.
🖍 بنابراین ویژگی مهم جناس ناقص، و علت نامگذاری جناس ناقص، وجود یک یا چند اختلاف یا نقص در دو رکن جناس میباشد.
🖍 در پست بعد به ترتیب به شرح انواع جناس ناقص اختلافی، می پردازیم.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_شـشـم:
ـــــــــــــــــــــ
✅ ۴_ #جناسناقصمحرّف_مصوّتکوتاه
👆وقتی دوکلمهء متجانس در #حروف_صـامتی_یکی_باشـنـد ولی در #اعراب و #مصوت_کوتـاه مـتـفاوت باشند. نام دیگر آن ناقص #مـحـرّف می باشد.
👇 #مــثــال:
لَب،لُب / گـُل،گـِل
نِگـَریست،نَـگِریست
ســَر، سـِر / تــَنگ، تـُنگ
سِحـْر، ســـَحَر / جـَنگ، جُنـگ
رحــِم، رحـْـم / دَم.دُم / خـَم،خـُم
کـِشتی، کـــُشتی،کــَشتی
ســُم، ســَم/ کــُل، کــَل
پـَر، پـُر / دُر، دَر/ لَنگ،لــُنگ
جِرم،جـُرم / پَست،پُست و...
لَب شیرین لبان را خصلتی هست
که غارت میکند لُبِّ لبیبان
#سعدی
صبحدم ناله ی "قُمری" شنو از طرف چمن
تافراموش کنی فتنه ی دور "قَمری"
#ظهیر_فاریابی
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_هـفـتـم:
#جناس_ناقص_صامتی
#قسمت_اول_کلّیات
ـــــــــــــــــــــ
✅ ۵_ #جناس_ناقص_صامتی
🖍۱_ دو رکن در تـعداد حروف برابرند. ولی در یک یا دو تا از حروف صامتی،در یک محل، متفاوت اند.
🖍۳_ اما جناس صامتی در #تقسیم_بندی_جنس ، سه نوع است که هر کدام از سه جنس ناقص صامتی،میتوانند بر اساس محل تفاوت حروف در کلمات، چهار حالت را به خود بپذیرند.
سه جنس جناس صامتی عبارتند از:
✅ ۱_ #جناس_خطـ
✅ ۲_ #جناس_مضارع
✅ ۳_ #جناس_لاحق
🖍 عده ای این سه جنس را کلا یک جناس مستقل و غیرناقص میدانند.
🖍 اما در تقسیم بندی ما، به ضرورت شـبـاهـت حداکـثری ،و پـرهـیز از زیـاده گـویـی، این سه جنس،ناقص صامتی اند.
🖍 لذا جناس ناقص صامتی، اصطلاح جدید ما می باشد.
🖍 این سه جناس ناقص صامتی، بر اساس #محل_جایگذاری_حروف می توانند هر کدام، #چهار_حالت زیر را به خود بپذیرند.(که در جلسات بعد بطور کامل به آن ها می پردازیم.)
✅ ۱_ #مختلف_الاول_صامتی
☆ در صامت یا حرف اول کلمات متفاوتند.
✅ ۲_ #مختلف_الوسط_صامتی
☆ در صامت یا حرف میانی دو کلمه متفاوتند.
✅ ۳_ #مختلف_الآخـر_صامتی
☆ در صامت یا حرف پایانی کلمات متفاوتند.
✅ ۴_ #ترکیب_مختلف_المحل
☆ترکیبی از دو یا سه حالت بالا باشد.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_هـشـتـم:
#جناس_ناقص_صامتی
#قسمت_دوم
ـــــــــــــــــــــ
✅ ۵_ #جناس_ناقص_صامتی
👇گفتیم که :
سه جنس ناقص صامتی (خط ،مضارع و لاحق) داریم که هرکدام بر اساس تفاوت محل جایگذاری حروف، سه حالتِ اختلاف در (اول ،وسط ،و آخر کلمه) را میپذیرد.
اکنون به تعریف ۳جناس ناقص صامتی بامثال میپردازیم.
🖍جناس صامتی در تقسیم بندی جنس،سه نوع است.
✅ ۱_ #اختلاف_خط
☆ درظاهر نوشتن شبیه و در #نقطه_گذاری متفاوت است.۳حالت دارد.
۱_ #جناس_خط_مختلف_الاوّل
بست،پست
تار،بار
۲_ #جناس_خط_مختلف_الوسط
هشت،هست
رحیم،رجیم
۳_ #جناس_خط_مختلف_الآخر
کاخ،کاج
ساز،سار
۴_ #جناس_خط_ترکیب_مختلف_المحل
بساط،نشاط
✅ ۲_ #جناس_مضارع :
باید #دو_حرف_قریب_المخرج باشند.
👆 #محل_ادای_صوت یکسان است.
۱_ #جناس_مضارع_مختلف_الاول
خال،حال
سرد،زرد
چرم،شرم
تاس،داس
فصل،وصل
خادم،قادم
۲_ #جناس_مضارع_مختلف_الوسط
بهر،بحر
مقدَّر،مخدَّر
۳_ #جناس_مضارع_مختلف_الاخر
ماچ،ماش
فراق،فراخ
۴_ #جناس_مضارع_ترکیب_مختلف_المحل
فضل،وصل
ضخیم،سقیم
✅ ۳_ #جناس_لاحق:
درمحل ادای صوتی #مختلف_المخرج می باشند
۱_ #جناس_لاحق_مختلف_الاول
همزه،لمزه
مست،دست
قند،پند
ضخیم،وخیم
۲_ #جناس_لاحق_مختلف_الوسط
چمان،چران
رزم،رحم
۲_ #جناس_لاحق_مختلف_الآخر
سیم،سیر
برف،برگ
۳_ #جناس_لاحق_ترکیب_در_محل_اختلاف
بستن،رفتن
قاصد،وارد
مُفَرّح،مُسَطّح
🖌 #مهیناسدیآسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_هـشـتـم:
#جناس_ناقص_قلب
#قسمت_یک
ـ
✅ ۶_ #جـنـاس_نـاقـص_قـلـب
قلب در لغت به معنی واژگون کردن و مقلوب به معنی واژگونه است. در فن بدیع، آوردن کلماتی است که حروف آنها مقلوب یکدیگرند.
دوکلمه حروف یکسان دارند و. #جایگاه_حروف #متفاوت است.
👇 #اقسام_قـلـب:
👇#پـنـج_نوع جناس ناقص قلب داریم.
۱_ #قلببعض (عکس و مشوّش)
۲_ #قلبکل
۳_ #قلبکامل_مستوی
۴_ #قلبمجنّح
۵_ #قلبملحق
🖍۱_ #قلب_بعض :
جابجایی حروف در #بعضی کلمات است. #دو_نوع_است.
🔸۱_ #قلب_بعض_عکس
🔸۲_ #قلب_بعض_مشوش
🔸۱_ #قلب_بعض_عکس
✓حروف دو رکن به طور منظم و معنادار، از اول به آخر #ترتیبِ_برعکس_هم را دارند
✓حرف میانی کلمه سرجای خود باقی میماند.
👇 #مـثـال
دور،رود/لاف،فال/فرش،شرف
لیف،فیل/گرم،مرگ
عرش،شرع/راز،زار
زور،روز/زیر،ریز/کاخ،خاک
جنگ،گنج/زرد،درز/مار،رام
🔸۲_ #قلب_بعض_مشوش
بعضی از حروف به طور #نامنظم، جابجا میشوند.
👇 #مـثـال
بنات،نبات/رمز،مرز/صاف،صفا
صباح، صاحب/شعر،شرع
کمر،مکر/رحم،حرم
جنٌت رقمی ز #رتـبـت اوست
تبّت اثری ز #تـربـت اوست
#رشید_وطواط
#قلب_بعض، #موسقایی_ترین انواع قلب است.اوج ادبی بودن آن وقتی است که جنبه ی #کنایی پیداکند،یعنی باکمک قلب باید به مقصودشاعر پی برد.
🖍 ۲_ #قلب_کل
به طور نامنظم و غیرترتیبی ولی معنا دار، #تمام_حروف دو رکن، جابجا میشوند.
👇 #مـثـال
عرش،شعر/قبر،برق/قصر،رقص
رزم،مرز/ردا،دار/ بحر،حرب
ترسا،راست
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽
ــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_هـشـتـم:
#جناس_ناقص_قلب
#قسمت_دوّم
ـــــــــــــــــــــ
✅ ۶_ #جناس_ناقص_قلب :
🖍 ۳_ #قلب_کامل (مستوی)
اگر تمام عبارات نثر یا نظم طوری باشد که وقتی از حرف اول به آخر یا از آخر به اول بخوانیم هر دو یکی می شود.
👆 این نوع قلب هیچ گونه ارزش موسیقیایی ندارد؛ زیرا ذهن تا این حدود متوجه این عکس نمیشود و چندان مثال زیادی در ادبیات ندارد.
👇 #مـثـال
۱_شکر به ترازوی وزارت برکش
۲_ شو همره بلبل به لب هر مهوش
🖍 ۴_ #قـلـب_مـجـنّـح:
مجنح یعنی مرغ بالدار. وقتی است که دو کلمه مقلوب مستوی یا کامل باشد، یکی در ابتدای بیت و مصرع، و دیگری در عروض و آخر بیت،یا مصرع باشد.
👇 #مـثـال
✓ #حور بر یاد جمال تو روان بخشد #روح
✓#میغ از کف دست تو شود تیره که بحر است
بحر از سر کلک تو شود طیره که #غـیـم است
🖍 ۵_ #قلب_ملحق:
شبیه قلب مجنح است به جز اینکه قلب مجنح (مقلوب کل) دارد، اما قلب ملحق بر (مقلوب بعض) اعمال میشود.
👇#مـثـال
✓ #بحر خون پیدا شود از هر طرف
زَ ابر تیغ همچو آبت، گاه #حرب
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽
ــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_نـهـم:
اکنون به انواع باقی مانده جناس ناقص، می پردازیم.
✅ ۷_ #جناس_ناقـص_زاید :
👆وقتی که یکی ازکلمات متجانس نسبت به دیگری، حرفی در #آغاز یا #وسط یا #آخر #اضافه یا #زیادی دارد. یعنی #اختلاف در #تعدادحروف است.
👇سه نوع است.
♡ ۱_ #مختلف_الاول (مطرَّف)
#زايدالاوّل
♡ ۲_ #مختلف_الوسط
#زایدالوسط
♡ ۳_ #مختلف_الآخر (مـُذیَّـل)
#زایدالآخر
👇مثـال:
♡ #مطرّف:
رمیده،آرمیده/قدم،مقدم
رحم،مرحم
♡ #وسط:
برق،بیرق/دام،دوام
کوخ،کلوخ
♡ #آخر:
آیین،آیینه/دود،دوده
زخم،زخمه
شرف مرد به #جود است وکرامت به #سجود
هرکه این هردو ندارد،عدمش به ز #وجود
✅ ۸_ #جناس_لفظ :
👆 #جناس_لفظ درمقابل #جناس_خط است.
👆کلمات متجانس در #تلفظ_یکی و در #نگارش_متفاوت اند
کم کاربرد می باشد
👇#مثـال:
خوار،خار
خواب،خاب
خویش،خیش
که کمتر کس ار جنگ را #خاستی
درآورد گه لشکری #خواستی
#اسدی_طوسی
✅ ۹_ #جناس_مکرر
👆(مزدوج یا مردّد )
👆دو رکن (ازهرنوع جناسی) را #بدون_فاصله و #کـنـارهم بیاوریم.
♡گاه در آخر سجع های نثر یا در آخر ابیات و گاه در ابتدا و یا میان آنها ،ولی کنارهم می آیند.
👇 #مثـال:
تهمتن تن
عادل دل
فرّخ رخ
منوچهر چهر
هست شکّربار یاقوت تو ای عیار یار
نیست کس را نزد آن یاقوت شکّربار، بار
#معزی
چشم تو خونخواره و هر جادویی
مانده از آن چشمک خونخوار،خوار
تا رخ رخشان توگلنار گشت
بر دل من ریخته گلنار،نار
#منوچهری
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جـنـاس :
👇 #قسمت_نـهـم:
#انواعدیگرجناسناقص
✅ ۱٠_ #جناس_اشتقاق (اقتضاب)
👇#سه_نوع است
🔔 ۱_دورکن #ازیکریـشه مشتق شده و #همریشه اند و گاهی #اختلافدرمصوّتبلند دارند
👇 #مثـال
ولی،والی،مولا،ولایت
سحر،ساحر،مسحور
نی،نای
لیلا_لیلی
والی_والا
کبیر_کبار
صغیر_صغار
✅ ۱۱_#شبهاشتقاق(#مطلق)
دو رکن مشابه؛ #همریشهنیستند. #گاهیدرمصوتبلنداختلافدارند
صافی،صوفی/زیر،زور،زار
/تیر،تار،تور/ریز،روز،راز
دار،دیر،دور/کار،کور/ناز،نیز
لاله،لوله/نار،نور
زمان،زمین/کمان،کمین
مرا زِ انْصاف یاران نیست #یاری
تظلّم کردنم زآن نیست #یارا
#خاقانی
✅ ۱۲_ #جناس_معنوی
👆به آن(اشاره یا تلویـح، ایهام و توریـه) هم میگویند
💠 وقتی که یکی از دو رکن روشن بیان شود و رکن دیگر با اشاره
علمای علم بلاغت جناس معنوی را دو نوع #اضمار و #اشاره میدانند که بنابر شباهت حداکثری این دو،ضرورتی به شرح بیشتر نمیبینم
👇#مثـال
احتمال نیش خوردن واجب است از بهر نوش
حمل کوه بیستون با یادشیرین، سخت نیست
👆از نوش که مستقیم است، به شیرین معشوق فرهاد اشاره میکند
✅ ۱۳_ #جـنـاساجناس (مـشـوّش)
دو رکن بیش از یک جناس دارد
👇 #مـثـال
کـُشَنده،کشیده
جناسِ ناقص محرّف و خط
✅ ۱۴_ #شبه_جـنـاس
🖍دو رکن شباهت لفظی نامنظم دارند.
🖍مشتقِّ هم نیستند.
🖍گاهی درتعداد حروف متفاوتند.
🖍و برخی ازحروف یکدیگر را ندارند.
🖍نوعی #واج_آرایی دارد.
👇#مـثـال
صبوح،صاحب
رستم،ترسیم
ترانه،ترنّم
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹🌹
یا
#سـخـنـی داشته باش
#دلــپـذیـر
یا
#دلـی داشته باش
#سـخـن_پـذیـر ...
🌹 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
🔹️ #نـکته_مهـمّ_آمـوزشـی :
🖍 "ی نکره" و "نشانه های جمع" در زبان فارسی جدید، دیگر وابسته پسین نیستند.
👇 وابسته های پسین سه تا است:
✓۱_مضاف الیه
✓۲_صفت شمارشی ترتیبی باپسوند ُم
✓۳ _صفت های بیانی (مطلق،مفعولی،نسبی،لیاقت،فاعلی)
🌹 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
✍️ شاعر_شو
🌹 #آموزشعروضشعر 🔴#درس_سه 🔰#قسمت_سوم 🔰#وزنعروضی_و_هجا 🔰#نکات_تقطیع 👇👇 🔰 🌷 #نـکات_تقطیع 1⃣ #تـقطی
👆 آموزش وزن و عروض را تا تقطیع، بیان کردیم.
و بعد آرایه ی جناس و انواعش رو، اموزش دادیم.و تمام کردیم.
🌹ان شاءالله بعد از یک جمع بندی کلی نهایی از جناس، ادامه ی وزن و عروض رو انجام میدیم.
✍️ شاعر_شو
💐🦋💐🦋💐 🔻 #نویسندگی (شعر و متن) ✅ #علائم_نگارشی در متون 🖌 منظور از نشانه گذاری به کاربردن نشانه ها
👆👇
🍀 علائم نگارشی در شعر و نویسندگی
🖍 #کمی_تامل
سرقت علمی- ادبی یعنی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران، به عنوان نظریه و ایده خود. این عمل در حقیقت نوعی دستبرد فکری است. سرقت علمی- ادبی دستبردهای آگاهانه یا کپی کردن های اتفاقی مطالب دیگران را شامل می شود.
#ادامه_دارد ...
🖍 #پـریـسـامـصـلـح ( @khatdl )
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
☆☆♡♡☆☆
💐 #الهامگیری_استقبال
❌ #سرقت_ادبی
✅ #قـســمت_اوّل
ـــــــــــــــــ
🖍 #مقـــــدّمـــــہ ⇩
🌹 #گاهی
✅ #کم_و_استثنا_غیرمحسوس
❌ #نه_زیاد_و_محسوس
👇پیش میاید که
✅ یک مصرع (نه بیت)
❌ #نه_بیشتر (مهم)
✅ #شبیهِهم_بشن
❌ #نه #دقیقا #تکرار_و_عین_هم
اینکه در #ترتیب_واژگان #عین_هم بشن، و #بیش_از_یکبار #در_یک_شعر استفاده بشه میشه #سرقت_ادبی
⭕️ عموما این شباهتا، در اشعاری اند که زبان بیان #سادهی_غیرحرفهای و #ضعیف و #فلهای و #بدون_آرایه_بدیع دارند.
❌ نه زبان بیان حرفه ای خاص و زیبا و پرآرایه.
✅ چون زبان حرفه ای هرفردی خاص خودشه و از دیگری متفاوته.
❌ الان برخی افراد، بیش از یک مصرع و بیش از یک بیت (شباهت ندارند) بلکه متاسفانه #عینیت دارند، و در زبان شعر ساده ی فله ایشون فقط همون یک بیت سرقتیه قشنگ و حرفه ای و پرآرایه از آب درمیاد.
❇️ یعنی ابیات یک شعرشون از نظر #عیار_و_ارزش و #قوت_و_زیبایی یکدست و در یک سطح نیستن و تفاوت ارزش ابیات شون زیاده.
👆 اینجا واضحه سرقت شعری کرده و #قابل_دفاع_هم-نیست
♡♡♡
🌹 فرق ۳موضوع رو با مثال شرح میدم.
🍒 ۱_ #الهامگیری_ازشاعردیگر در #موضوع #وزن_قافیه_قالب یا #تقلید
🍒 ۲_ #استقبال یا #جواب
🍒 ۳_ #سرقت_ادبی
✅ ۱_ #ویژگی_های_الهام_گیری
👇 #چهار_نوع_الهام_درشعر
📿 #الهام_الهیعرفانی_وحی
🌳 #الهام_ازطبیعت_و_وقایع
📚 #الهام_ازشاعردیگر
☺️ #الهام_نام_دختــر 😁
🌹 #شرح_کلی
👆#الهام_گرفتن_ازشاعردیگر نوعی #تقلیدکلی (نه جزءبهجزء و کامل و عینی) از #موضوع و مفهوم، یا #قالب و #وزنوقافیه ی شعر شاعردیگری است.
👆عموما تمرینی برای #نوشاعران هست که ایرادی نداره
👆 #چون به صورت #کلی (نه جزئی) داره یک موضوع و مفهوم رو از شاعر دیگر تقلید و الهام گیری میکند
❌ نه به صورت واژه به واژه و جزئی.
#مثلا مفهوم (حالت اتشفشانی داشتن) رو الهام کنه شبیهش مضمونی بیاره. نه اینکه عین مصرع و واژگان شاعر دیگری رو در همون مفهوم بیاره که میشه یا #تضمین که #اخلاقا_وظیفه دارند داخل «...» بزارن. یا اگر نزارن میشه #سرقت_ادبی.
🌹 ۱_ الهام گیری، فقط در حالات و #شرح_حال و #موضوعکلی ؛ یا #وزنوقافیه هست.
❌ نه در #ترتیبواژگان و #توصیفات و #ترکیباتواژگانی .❌
🌺 #مثلا من میبینم یک شاعر درمورد #ابوریحان_بیرونی شعری گفته، منم میام درمورد ابوریحان بیرونی یک شعر میگم.ولی این #دوشعرنبایدتوصیفشونیکیباشه.
🖍بلکه #موضوعواحد_ویکیاست ولی #توصیفوترکیباتمتفاوتاست.
مثلا من دیدم شاعری با #قافیه ی (ـانی) و #ردیف (می رویم) و #وزن (چهارمستفعلن) درمورد #موضوع (امام حسین) شعری گفته.
منم برهمین وزن و قافیه و ردیف و موضوع، شعری با توصیفاتی متفاوت میگم. این #الهام گیریتام هست و ایرادی هم نداره.ولی #توصیفات #نبایدیکیباشد وگرنه سرقته.
🌹 ۲_ الهام گیری، چون الهام از #کلیت_موضوع و وزن و قافیه ی شاعر دیگریه ، و چون دیگه #ترکیبات_واژگان_و_آرایهها و #تشبیهات دو شعر #عینهمنیستند، پس شعر شاعر خیلی عینِ شعر شاعری که ازش الهام گرفته شده؛ نیست.
پس خیلی لزومی نداره بگیم از کی الهام گرفتیم. #چونتمامتوصیفاتوترکیبهایادبیآرایههایدوشعرباهمفرقدارند_ویکینیستند.
♡♡♡
✅ ۲_ #استقبال
🦋 #استقبال به معنی #بهپیشواز_رفتن نوعی #تضمین است . یعنی من از شعرکسی #خوشم_آمده، و آن قسمت شعرش را #داخل_گیومه «...» داخل شعرم می آورم و جوابی به آن قسمت شعرش میدهم و بیشتر توضیحش میدهم یا به تمام شعرش استقبال میزنم.
👇مثال #استقبال 👇
#خواجوی_کرمانی
دل براين پيرزن عشوه گر دهر مبند
كاين عروسی است که درعقد بسی داماد است
⇩و #حافظ تقريباً با #همان_مضمون ولی باشرح و #آرایههایادبیِمتفاوتتر و بیشتر مى گويد:
مجو درستى عهد از جهان سست نهاد/ كه اين عجوزه، عروس هزار دامادست
⇩ #مثال
(مردی عاشق سوار ماشینش میره، معشوق قدیمیشو گوشه جاده منتظرتاکسی میبینه، سوارش میکنه و بعدازیک سکوتی، بین این دو عاشق و معشوق درماشین حرفایی رد و بدل میشه، به مقصد میرسن، و معشوق برای همیشه میره)
👆 استقبالش چیه؟!
(زنی عاشق،گوشه جاده منتظر تاکسیه، معشوق قدیمیش میاد سوارش می کنه و همان داستان ولی با نقش اولی زن بیان میشه. همان داستان برعکس شده)
🖍 ۲_ در #سبک_استقبال #باید_حتما #حفطامانتبا_ارجاعمخاطب کرد. یعنی #باید نقل کرد ازکدام شاعر استقبال و تضمین کردیم. یا با «...» #گیومه_گذاری یا با #بیان_ذیل_شعر. بالای شعر بزنم استقبال از فلان شعر از فلان شاعر
👆 وگرنه
❌ #سـرقـت_ادبی_است
💠 ۳_ گاهی ممکنه ما در یک شعر، هم الهام بگیریم هم استقبال. ایرادی نداره ولی باید حفظ امانت #تضمین در #گیومه بشه.
✅ #سرقتادبی_درپستبعد
✍ #مـهـیـن_اسدی_آسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
☆♡🌸♡☆
❌ #سـرقــت_ادبی
✅ #قســمت_دوّم
👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇
🌺 #الهامگیری_ازشاعردیگر عموما در #کلیات_موضوعی، #وزن و #قافیه است. و چون #تکرار_عینی_ترکیباتواژگانی در #آرایههای_ادبی ندارد و شعر دو شاعر خیلی عین هم نیست و تفاوت های بالایی با هم دارند ، لازم به ذکر نام شاعری که ازش الهام گرفتیم نیست. و عموما یک نوع #تمرین برای #نوشاعران است.
🌺 #استقبال نوعی #تضمین و #شرح و #پاسخی است از #تمام یا #بخشی از شعرِ شاعر دیگری که از آن #خوشمان_میآید. و لازم به یا #گیومه_گذاری و یا #شرح_استقبال است که بالا یا پایین شعر درج کنیم که از فلان شعرِ فلان شاعر،استقبال کردیم.
■■●💓●■■
❌ ۳_ #سرقت_ادبی، یا واژگانیه، یا معنوی. و یا مخلوط هر دو.
❇️ #سـرقتادبـی_درشعـر یعنی، شاعری ، از مصراع یک شاعر دیگر، #تمامیاقسمتیازمصراعش را ، عینا با همان ترتیب یا ترکیب رو با کمی دستکاری و جابجایی، یا بریده بریده، داخل شعر خودش بیاورد و #داخل_گیومه_گذاشته_نشود. و آن شعر را به نام خودش منتشر کند.
👆 عموما سرقت واژگانی بیشتر رخ میده. و همراه با سرقت معنوی میباشد.
👇 #چندمثال_سرقتادبی
(ای کاروان آهسته ران کآرام جانم می رود) #سـعـدی
👇 ما به صورتای زیر بگیم میشه سرقت ادبی 👇
❌ ای کاروان آهسته ران ،دارم گلی در کاروان
❌ آرام جانم می رود، ای کاروان آهسته ران
❌ ای کاروان آهسته ران، #جا_ماندهام_پشت_سرت
👆 اینا واضحه که سرقت ادبی واژگانیه. و دلیل توجیه کننده و قابل دفاعی هم ندارند.
🖍 #مـهـیـناسدیآسترکی
⇩ #ادامـهدارد...
✅ #ردّشـبـہـه_سرقتادبی
در پـسـت بـعـد
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر_شو
☆♡🌸♡☆ ❌ #سـرقــت_ادبی ✅ #قســمت_دوّم 👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇 🌺 #الهامگیری_ازشاعردیگر عموما
♡♡☆☆♡♡
👇 سه بیت از برادر شاعرمون
🖍 #محمدرضا_علوی_نسب درباره ی #سـرقـت_ادبی_درشعـر
👇پیرامون پست 👇
ـ eitaa.com/sorkhesabz/751
♡♡☆☆♡♡
👇👇
از سرقت شعر و ادب و نطق ادیبان
چیزی نشود عاید تو سارق بد ذات
شاعر شده ای با قلمت شعر بگویی
این سرقت شعر و ادب و نطق، هنر نیست
" هر که نان از عمل خویش خورد "
شاعر پخته و خوشنام شود 😏😏
🖍 #محمدرضا_علوی_نسب
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #زبانشعر_سنتیوامروزی
🌹 #عللِلزومِامروزیشدنزبانشعـر
🌹 #راهکارهایتمرینیِامروزیکردنزبانشعر
🖍 #قسمت_اوّل
🔶 #زبانشعر_سنتیوامروزی
✏️ ابتدا (جدای از خوب بودن یا نبودنِ زبان امروزی و سنتی در شعر) به توضیحِ علت هایی می پردازیم که موجب تغییر زبان و بیان ما از سنتی به امروزی شده است.
✅ ۱_ پدیده تغییر زبان و بیان ،فقط مختصّ ِزمان ما نیست. بلکه گذشتگان مان نیز بنابر دلایلی برخی از واژگان و دستور زبان های کلامی گذشته تر خویش را کنار گذاشته یا فراموش میکردند و به زبان نوتری پناه می آوردند
✅ ۲_ عموما در گذشته مکاتبان، اهالی سواد درباری و غیردرباری و شاعران، و در زمان ما نیز رسانه های ملی و اطلاعاتی، صاحبان نشریه، روزنامه نگاران، آموزشگران و نویسندگان و... نقش عمده ای داشتند که به مردم و دانش آموزان بگویند چه کلمه ای سنتی و مهجور و منسوخ و چه کلمه ای امروزی و جایگزین است. و کلماتی را (به درست یا غلط) از دایره ی زبان امروزی خارج کرده اند
✅ ۳_ برخی واژگان قدیمی، نیز بخاطر استعمال مداوم مردم، در زبان امروز، ماندگار شده و امروزی حساب می شوند و برای مردم واژه ی مهجور و منسوخی نیستند
❌ ۴_ متاسفانه گاهی اهالی رسانه و نویسندگی، باسلایق یک طرفه و متکبرانه ی باسواد بودن شان، و محدودیت اطلاعاتشان از زبان رایج بین مردم ،بدون توجه به اینکه هنوز واژه ای واقعا بین عوام مردم، منسوخ و مهجور نشده است، آن واژگان را قدیمی و منسوخ معرفی میکنند
❇️ #ادامه_دارد
🖍 #مـهـیـن_اسدی_آسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #زبانشعر_سنتیوامروزی
🌹 #عللِلزومِامروزیشدنزبانشعـر
🌹 #راهکارهایتمرینیِامروزیکردنزبانشعر
🖍 #قسمت_دوّم
ــــــــــــــــــــ
🔶 #زبانشعر_سنتیوامروزی
✅ ۵_ پیشتر گفتیم رسانه ها و اهل قلم، به درست یا غلط، نقش عمده ای در تحمیل سلایق زبانی خود بین مردم دارند. گاهی برخی کلمات قدیمی درواقع بین مردم فراموش شده و نامفهوم نیستند، ولی برخی اهالی نویسندگی و رسانه، یک طرفه آنها را منسوخ تصور و معرفی می کنند. و می خواهند سلیقه ی خود را به خورد زبان مردم بدهند.و به نوعی سلیقه سازی خود را به مردم تحمیل کنند.
اکنون بحث مهم ما اینست که گاهی ملاک رسانه ها برای منسوخ کردن کلمات، ملاک درستی نیست و این روش، نوعی فرهنگ سازی زبانی غلطی است.
چه بسا ضرورتی نداشت بعضی کلمات با جوسازی اهالی رسانه از دایره زبان امروزی طرد شوند.
بلکه باید ملاک شان، سطح فهم مردم از واژگان نیز باشد. سلایق زبانی زنده و جاری و ساری بین مردم و قومیت ها را بیشتر بشناسند و قدر بدانند و ملاک شان این باشد که ببینند واقعا عوام و عموم مردم، چه کلماتی را هنوز زیبا و مورد استفاده ی خود می دانند یا نمیدانند.
❇️ #ادامه_دارد ...
🖍 #مـهـیـن_اسدی_آسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #زبانشعر_سنتیوامروزی
🌹 #عللِلزومِامروزیشدنزبانشعـر
🌹 #راهکارهایتمرینیِامروزیکردنزبانشعر
🖍 #قسمت_سوّم
ــــــــــــــــــــ
🔶 #زبانشعر_سنتیوامروزی
✅ ۶_ پس از رسانه ها، #دوّمین علت عمده ای که موجب تغییر زبانی و حذف پاره ای از کلمات میشود، خواست و سلایق زیباشناسانه ی اکثریت مردم است.
برای مثال گاهی در یک مفهوم ، کلمات متعددی با معناهای مترادف وجود دارند. حال بین کلمات مترادف، مردم برخی را راحت و زیباتر از دیگری میدانند و بیشتر به کار می برند.
مثلا در مفهوم عشق و دوستی ،کلمه ی یار، کاربرد بیشتری نسبت به نگار دارد.
مـِی نسبت به باده و دُرد
جام نسبت به ساغر
غم نسبت به اندوه
باجناق نسبت به همزلف
صبر نسبت به شکیب
جنگ نسبت به رزم
ابر نسبت به میغ
مثل و شبیه نسبت به همچون و چو و همانند
از نسبت به ز
خجالت و حیا نسبت به شرم
آتش نسبت به اخگر و آذر
چشم نسبت به دیده
جمعه نسبت به آدینه
و...
✅ ۷_ #سوّمین علت تغییر برخی کلمات، ترکیب فرهنگ ها و زبان ها بر اثر همـزیستی اجتماعی بین قومیت های دو زبان و یا دو لهجه می باشد.
🦋 مثلا زندگی قومیت های عرب و فارس. چنانچه با ورود اسلام به ایران، زبان و موسیقی عرب که بسیار کامل تر بود بر زبان و موسیقی ایران تاثیر گذاشت.
🦋 حتی همزیستی دو قوم با دو لهجه ی متفاوت، روی لهجه ی یکدیگر موثر است. چنانچه برخی کلمات بین لهجه ی سمنانی و کردی، یا بین لهجه های مشهدی و بختیاری و لری و مازندرانی مشترک می باشند
❇️ #ادامه_دارد
🖍 #مـهـیـن_اسدی_آسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #زبانشعر_سنتیوامروزی
🌹 #عللِلزومِامروزیشدنزبانشعـر
🌹 #راهکارهایتمرینیِامروزیکردنزبانشعر
🖍 #قسمت_چهارم
ـــــــــــــــــــ
🔶 #زبانشعر_سنتیوامروزی
✅ ۸_ #چهارمین مورد موثر بر زبان، تحمیل و استحاله فرهنگی زبانی توسط قومیت های معاند میباشد
🌹عموما شباهت زبانی شرقی و کشورهای همسایه، بر اثر هـمزیستی های فرهنگیِ نسبتا مسالمت آمیزِ مردمی بوده است
🔥 اما باهجوم استعماری کشورهای غربی به سرزمین های شرقی و حتی غربی خودشان و استحمار فرهنگی، واژگان و اصطلاحات غریب زبانی غربی، وارد زبان مردم تحت استعمار می شد
💠 جالب اینکه دربرخی کشورها، همراهی علت سوم و چهارم، بیشتر ملموس است.هند که واژگان فارسی، عربی و انگلیسی را دارد
✏️ درحال حاضر ۲۲ زبان مهم در هند است که هریک ادبیات جالبی دارند
🔸 زبان هندی اشتراکات واژگانی حداکثری با فارسی دارد و در شعر و موسقی و ادبیات، بیشترین تاثیر را از فارسی پذیرفته است
🔺 نه تنها در زبانهای شمالی هند مانند کشمیری و پنجابی و سندی بلکه در زبانهای جنوبی هند مانند مراتی و تامیل و تلگو نفوذ فارسی وجود دارد
❌ اما متاسفانه در زبان هند از جهت استحمار زبانی، اصطلاحات انگلیسی نیز رایج شده است. جالب است که تعداد شبکههای انگلیسی زبان، از تعداد شبکههای هندوستان به زبان هندی بیشتر است و زبان هندی فقط توسط ۴٠ درصد مردم هند استعمال میشود
🔹 اما کشوری نظیر چین، زبان رایج خود را در معرض استحاله ی اینچنینی قرار نداده است
❇️ #ادامه_دارد
🖍 #مـهـیـن_اسدی_آسترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🍀🌺💓🌺🍀
🌸 #کشکول_الشعرا
🍀 #داستان_شـاعران
🖍 #قسمت_اوّل
💐 #شاعروأمیرالمؤمنین امامعلی علیه السلام
یکى از طلبههاى حوزه باعظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیرقابل تحملى بود. روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) عرضه مىدارد: شما این لوسترهاى قیمتى و قندیلهاى بىبدیل را به چه سبب در حرم خود گذاردهاید، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟!
شب امیرالمؤمنین (ع) را در خواب مىبیند که آن حضرت به او مىفرماید: اگر مىخواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فیجیل (نوعی سبزی) و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادى قابل توجهى مىخواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد به خانه فلان کس مراجعه کنى، چون حلقه به در زدى و صاحبخانه در را باز کرد به او بگو:
به آسمان رود و کار آفتاب کند!
پس از این خواب، دوباره به حرم مطهر مشرف مىشود و عرضه مىدارد: زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مىدهید؟! بار دیگر حضرت را خواب مىبیند که مىفرماید: سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مىتوانى استقامتورزى اقامت کن، اگر نمىتوانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى:
به آسمان رود و کار آفتاب کند!!
پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتابها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مىرساند و اهل خیر هم با او مساعدت مىکنند تا خود را به هندوستان مىرساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مىگیرد. مردم از اینکه طلبهاى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مىکنند.
وقتى به در خانه آن راجه مىرسد در مىزند، چون در را باز مىکنند، مىبیند شخصى از پلههاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مىشود، مىگوید: به آسمان رود و کار آفتاب کند. فوراً راجه پیشخدمتهایش را صدا مىزند و مىگوید: این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگىاش وى را به حمام ببرید و او را با لباسهاى فاخر و گران قیمت بپوشانید.
مراسم به صورتى نیکو انجام مىگیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مىشود.
فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف، چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پرزینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند. از شخصى که کنار دستش بود، پرسید: چه خبر است؟
گفت: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است. پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است. هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد. همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست.
او نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مىشود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم و همه مىدانید که اولاد من منحصر به دو دختر است؛ یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مىبندم و شما اى عالمان دین، هماکنون صیغه عقد را جارى کنید.
چون صیغه جارى شد طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید: شرح این داستان چیست؟
راجه گفت: من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (ع) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم. به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم. مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود. به شعراى ایران مراجعه کردم. مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمىزد. پیش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (ع) قرار نگرفته است؛ لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایىام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او درآورم.
شما آمدید و مصراع دوم را گفتید. دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است. طلبه گفت: مصراع اول چه بود؟ راجه گفت: من گفته بودم: به ذره، گر نظر لطف، بوتراب کند، طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (ع) است. راجه سجده شکر کرد و خواند:
به ذره گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
⭕️ #ارسالی استادشاعرمون
✅ #محـسـنعلیـخـانـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 #کشکول_الشـّعرا
🖍 #قسمت_سوّم
🎥 کـلـیـپ شــعــرخـوانـی
😁 #طـنـزپـدرسوختههستم
🖍 #شاعـر_رسـولسـنـایی
🍀 شاعر،نویسنده،نمایش نامه نویس
متولد1358 لیلک استان کهگلویه و بویراحمد. اشعار ایشان عموما به لهجه ی لری است. نام کتاب گزیده اشعار ایشان #کلهپاچهیعروسی می باشد.
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
هدایت شده از انارستانعشق_ناردُهْدَر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🍀 #کشکول_الشـّعـرا
🖍 #قسمت_چـهـارم
🏴 #شـاعـرآییـنی
🏴 #مـقـبـلکـاشـانـی
🏴 #امـامحـسین علیه السّلام
🏴 #قـسـمـتاوّل
🏴🏴🏴
🌹 #مقبل_کاشانی شاعری بوده که خیلی آرزوی زیارت امام حسین علیه السلام رو داشته اما از نظر مالی در مضیقه بوده . هر وقت سایر افراد کربلا میرفتن اشک حسرت میریخته وآرزوی زیارت ارباب بی کفنش رو داشته .
🏴 یک روز یکی از دوستان خرج سفرش رو تقبل میکنه و از کاشان راه میفتن به سمت کربلا .
در راه و نزدیکی های گلپایگان دزدان قافله رو تاراج میکنن .یک عده از افراد بر میگردن کاشان .
یک عده هم میرن سمت گلپایگان و از اونجا با توجه به اعتباری که داشتند و یا از فامیلاشون پول قرض میکنن و سفر رو ادامه میدن .
اما مقبل در گلپایگان نه آشنایی داشت و نه اعتباری . از یک طرف هم دوست نداشت دیگه راهی رو که اومده برگرده . دلش هوای امام حسین علیه السلام رو داشت.
با خودش می گفت یک قدم نزدیکتر به امام حسین علیه السلام هم یک قدمه .
همینجا میمونم کار میکنم تا خرج ادامه سفرم جور بشه.
چند وقتی تو گلپایگان موند تا محرم از راه رسید .
مثل همه شیعیان در مجالس عزاداری شب و روز محرم شرکت میکرد تا اینکه شب عاشورا شد ، اشعاری رو که سروده بود در شب عاشورا خوند و غوغا کرد ….
🏴 همون شب پس از اتمام مجلس و در عالم رویا خواب دید مشرف شده به کربلا و وارد صحن شد . خواست بره طرف ضریح که از ورودش جلوگیری کردن .
🏴 مقبل میگه :با خودم گفتم خدایا نباید در رابطه با دخول به حرم کسی دیگری را مانع شوند .
🏴 یکی گفت درست میگویی مقبل اما الان فاطمه زهرا (س) و خدیجه کبری(س) و آسیه و هاجر و ساره با عده ای از حوریان در حرم مشغول زیارتند چون تو نامحرمی اجازه ورود نخواهی داشت .
پرسیدم توکیستی ؟ گفت : من از فرشتگان حافّین هستم ، حالا برای اینکه ناراحت نشوی بیا تا تو را به قسمت های دیگر حرم هدایت کنم . در سمت غربی صحن مطهر مجلسی با شکوه بود . از وی راجع به حاضرین در مجلس سوال کردم . گفت : پیامبرانند از آدم تا خاتم که همه برای زیارت قبر سید الشهدا (ع)آمده اند.
🏴 مقبل میگه : حضرت رسول صلی الله علیه و آله را دیدم که فرمود بروید به #محتشم بگویید بیاید.
🏴 ناگاه دیدم محتشم با همان قیافه ، قدی کوتاه و چهره ای نورانی و عمامه ای ژولیده وارد شد
حضرت به منبری که در آنجا بود اشاره فرمودند که ای محتشم برو بالا و هر چه بالا میرفت ، حضرت میفرمود برو بالاتر تا پله نهم رسید ایستاد ومنتظر دستور پیامبر بود .
🏴 حضرت فرمود ای محتشم امشب شب عاشوراست ، از آن اشعار جانسوزت بخوان.
و محتشم شروع کرد به خواندن اشعارش:
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
😭 - اینجا بود که صدای گریه و ناله از پیامبران بلند شد … حضرت رسول صلی الله علیه و آله گریه کنان می فرمود :ای پدران من ای عزیزان ببینید با فرزندم حسین چه کرده اند ، آب فراتی که همه حیوانات از آن مینوشند بر فرزندم حرام کردند . سپس اشاره کرد که محتشم باز هم بخوان .
محتشم ادامه داد:
روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار
خورشید سر برهنه برآمد ز کوهسار
- در این لحظه گریه آنقدر زیاد شد که گویی صدای گریه به عرش میرسید.
محتشم خواست تا پایین بیاید حضرت فرمود باز هم بخوان زیرا هنوز دلها از گریه خالی نشده .
محتشم اطاعت امر کرد و در حالیکه عمامه اش را از سر برداشت و فریاد کنان صدا زد یا رسول الله:
این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
این نخل تر کز آتش جان سوز تشنگی
دود از زمین رسانده به گردون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست
زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست
😭 با رسیدن محتشم به این قسمت از اشعارش رسول الله غش کرد و انبیا همه بر سر میزدند و گریه میکرند .و ملکی این شعر محتشم را میخواند:
خاموش محتشم که دل سنگ آب شد
بنیاد صبر و خانهٔ طاقت خراب شد
خاموش محتشم که از این حرف سوزناک
مرغ هوا و ماهی دریا کباب شد
🏴 محتشم لب فرو بست و از منبر پایین آمد . پس از ساعتی که مجلس به حالت عادی بازگشت پیامبر (ص)عبای خود را بر دوش محتشم انداخت🌹
🏴 #مقبل میگوید : من هم شاعر اهل بیت بودم و دوست داشتم پیامبر به من هم بگوید تو هم اشعارت را بخوان . هر چه انتظار کشیدم نفرمود .
مایوسانه.......
🏴 #ادامـهداسـتـان_پسـتبـعـد 👇
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر_شو
🏴🏴🏴🏴 🍀 #کشکول_الشـّعـرا 🖍 #قسمت_چـهـارم 🏴 #شـاعـرآییـنی 🏴 #مـقـبـلکـاشـانـی 🏴 #امـامحـسین علیه ال
🏴🏴🏴🏴
🍀 #کشکول_الشـّعـرا
🖍 #قسمت_چـهـارم
🏴 #شـاعـرآییـنی
🏴 #مـقـبـلکـاشـانـی
🏴 #امـامحـسین علیه السّلام
🏴 #قـسـمـتدوّم
🏴🏴🏴🏴
🖍 مقبل میگوید : من هم شاعر اهل بیت بودم و دوست داشتم پیامبر به من هم بگوید تو هم اشعارت را بخوان . هر چه انتظار کشیدم نفرمود .
مـأیوسانه از حرم خارج شدم که دیدم حـوری مرا صدا میزند ای مقبل ، فاطمه زهرا سلام الله علیها به نزد پدر آمد و فرمود به مقبل هم بگویید تا اشعارش را بخواند . مقبل گوید رفتم روی منبر پله اول ولی دیگر پیامبر(ص) به من نفرمود برو بالاتر فهمیدم . مقام محتشم از من خیلی بالاتر است .
🏴 شروع کردم به خواندن اشعارم:
نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت
نه سید الشهداء بر جدال طاقت داشت
هوا ز باد مخالف چو قیرگون گردید
عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید
بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد
اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد
تا این اشعار را خواندم حوریه ای آمد و گفت مقبل دیگر نخوان که زهرا سلام الله علیها بی هوششدند.
مقبل گوید : از منبر فرود آمدم و پیامبر (ص) به عنوان صله چیزی به من عطا نفرمود .
🏴 ناگهان امام حسین علیه السلام را درهمان حالت رویا دیدم که ازآن حلقوم بریده صدا زد :
🏴 ای مقبل من خودم خلعت تو را خواهم داد . مقبل گوید در این حال از خواب بیدار شدم . فردای آن روز قافله ای به قصد زیارت کربلا حرکت کرد و مرا همراه خود بردند.
براى سلامتی و فرج مولای مهربانمان صلوات
اللهم عجل لولیک الفرج...
اللهم ارزقنا توفیق زیارة الحسین ع اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا .
اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبيلك.
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🏴🏴🏴🏴
🍀 #کشکول_الشـّعـرا
🖍 #قـسـمـت_پـنـجـم
🏴 #گـریـهوتـباکیبرحـسیـن علیه السَّلام.
🏴🏴🏴🏴
🏴 بر امام حسین علیه السلام گریه کنید و بگریانید🌹🌹
در میان روضه هایت سر به زیر افکنده ام
آنقدر خوبی ، خدا گریه حســابش می کند
🖍 #نـاهـیـدخـلـفـیـان
✸ یک وقتی یک نفر در خواب دیده بود که امام حسین علیه السلام، از حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام پرسیده بودند که: «روضه خوانها چند نفر هستند؟ صورتشان را بده من ببینم»
✸ صورت را که به امام حسین علیه السلام مےدهند، نام بعضے از روضه خوان ها را قلم می زنند. زمان شاه بعضی روضه خوانها و واعظ ها از طرف دولت به گلستان دعوت میشدند، شاه آن بالا می نشست و اینها روضه میخواندند. امام حسین علیه السلام نام این روضه خوان ها را خط می زند.
✸ آن کسی که این خواب را دیده بود متوجه میشود که نام« آسید عبدالهادی» هم جزو روضه خوان هاست. تعجب میکند چون که آسید عبدالهادی مرجع بودند. بعد از رحلت آقای بروجردی رحمت الله، آسید عبدالهادی مرجع شد.
✸ فردای آن شب خدمت آسید عبدالهادی رسید و گفت: که آقا من یک چنین خوابی دیده ام که اسم شما را جزوه روضه خوان های امام حسین علیه السلام نوشته بودند.
✸ ایشان فرموده بودند: درست است من کتابی خواندم روایاتی بود راجع به فضیلت گریاندن بر امام حسین علیه السلام؛ مثل این روایت که مَنْ بَکیٰ؛ کسی که خودش بر مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کند، أَوْ اَبْکیٰ یا مردم را بر مصیبت آن حضرت علیه السلام بگریاند یعنی روضه بخواند و دیگران را به گریه بیندازد، أَوْ تَباکیٰ یا گریہ اش نمےآید، اما تباکی کند، مثل گریه دروغین که دختر بچه ها مےکنند، وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة؛ بهشت بر او واجب میشود.
✸ من این روایات را مطالعه کردم و با خودم گفتم: «عجب، ما خودمان چرا این کار را نکنیم؟ من در هفته یک شب کتاب مقتل را به دست میگیرم و برای زن و بچه ام روضه میخوانم»
✸ بعد آسید عبدالهادی فرمودند: «معلوم می شود که این کاری که ما کردیم مورد قبول واقع شده است، که اسم ما را هم جزو روضه خوان ها نوشته اند»
"از بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)"
🌹 ارسـالـی از شاعـره بـانـو :
🖍 #بانـونگـیـننـقـیـبی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••