eitaa logo
خرد اجتماعی
408 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بازنشر مقالات و مصاحبه‌های مربوط به اندیشه علامه طباطبایی(ره) در سالگرد ارتحال ایشان👇👇
هدایت شده از خرد اجتماعی
رابطه-عامليت-و-ساختار-از-ديدگاه-علّامه-طباطبائي.pdf
379.4K
♦️رابطۀ عاملیت و ساختار از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️ سید حسین شرف الدین و نصرالله نظری ✴️ منتشرشده در فصلنامه معرفت فرهنگی-اجتماعی، شماره 19، تابستان 1393 ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبایی-و-رویکرد-جامعه-شناختی-به-دینمصاحبه.pdf
469.8K
♦️علامه طباطبایی و رویکرد جامعه‌شناختی به دین 🎙 سید حسین شرف الدین ✴️ منتشرشده در ویژه‌نامه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آبان 1393. ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
نظریه-معنا،-مطالعه-تطبیقی-پرس-و-علامه-طباطبایی.pdf
435.5K
♦️نظریه معنا، مطالعه تطبیقی پرس و علامه طباطبایی ✍️ حمید پارسانیا و سید حسین شرف الدین 🔷 «معنا» از پردامنه‌ترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیع‌ترین و جامع‌ترین تفسیرها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده که در آن، ویژگی‌هایی ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانه‌ها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا را بررسی می کند. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است. 🔶 در میان فیلسوفان مسلمان نیز علامه طباطبایی در این باب مطالبی ارائه کرده است. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح می‌گردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر می‌برد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیه‌گاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود می‌شود. ✅ در این مقاله تلاش می‌شود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطبایی، فراهم گردد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از خرد اجتماعی
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
♦️علامه طباطبایی و بنیاد‌های هستی‌شناختی فرهنگ ✍️ سید حسین شرف الدین ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ریشه‌یابی التهابات اخیر کشور 🎙 سید حسین شرف‌الدین ♻️ پروژه‌‌ای که در چهل روز اخیر در کشور به صورتی پرنوسان تعقیب شد، اگرچه می‌توانست به مثابه یک جنبش مدنی، فرصت مناسبی برای طرح برخی مطالبات و نقد برخی سیاست‌ها و عملکردهای مسئولان اجرایی کشور از سوی مردم باشد؛ اما متاسفانه به واسطه موج سواری، خشونت‌ورزی، تعرض به اموال عمومی، تابوشکنی و کشته‌سازی برخی اراذل و اوباش به انحراف کشیده شده و جریان اعتراضی تحت تاثیر فرصت‌طلبی ضد انقلاب، به طورکلی مخدوش شد. ⚠️ از این رو، با فرض این که ماوقع را یک جنبش ناکام و مصادره‌شده تلقی می‌کنیم، می‌توان اصل تحقق آن را به وجود برخی علل و دلایل زمینه‌ای (در وضعیت کنونی کشور) و دلایل پیرامونی و خارجی مستند ساخت. 🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه 598 دنبال کنید: https://www.598.ir/fa/news/517431/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تأملی جامعه‌شناسانه در نسبت جامعه و قانون 🎙 سید حسین شرف‌الدین ♻️ تردیدی نیست که جامعه‌پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت‌هایی را بر او تحمیل می‌کند و فرد معمولا به دلیل این ته‌نشست‌ها و رسوبات عموما همانگونه عمل می‌کند که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل می‌شود. ⚠️ اگرچه صرف جایگزینی نسلی، نمی‌تواند ملاک و مجوز تغییر اعتبارات، قوانین، سنت‌ها، رسوم، آیین‌ها و عادت‌های پیشین باشند؛ اما اگر در گذر زمان و تحت تاثیر تغییر مصالح و نیازها و طرح ضرورت‌ها و اقتضائات جدید، امکان عملی التزام به هر یک از این قواعد بنیادین و نظام‌های هنجاری میسر نشده یا معقول و موجه نبود، در آن صورت، تغییر آنها نیز که عمدتا نقش ابزاری در هدایت کنش‌ها دارند، منطقا بایسته و مرجح خواهد بود. 🌐 متن کامل این مصاحبه را در پایگاه فرهنگ سدید دنبال کنید: https://farhangesadid.com/0001xL 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ دانشجو موذن جامعه است....!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔴جامعه ایرانی علیرغم پایبندی به عرف و شرع، قانون‌گرا نیست 🖊تأملی جامعه‌شناسانه در نسبت جامعه و قانون در گفتگو با سید حسین شرف‌الدین؛ 🔻تردیدی نیست که جامعه پذیری به ویژه در مراحل آغازین به دلیل ریزش تدریجی عناصر معنایی جامعه در نظام شخصیت فرد و ایجاد نوعی طبیعت ثانوی و هویت اجتماعی، محدودیت هایی را بر او تحمیل می‌کند و فرد معمولا به دلیل این ته نشست‌ها و رسوبات عموما همانگونه عمل می‌کند، که جامعه از او انتظار دارد. این فرایند با فرایند دیگری به نام نظارت و کنترل اجتماعی اعم از رسمی و غیررسمی تکمیل می‌شود . 🔻قوانین و اعتبارات عقلایی در شکل ایده‌آل، مجموعه‌ای از ارزش‌های اجتماعی پذیرفته شده را نمایندگی می‌کنند. به بیان دیگر، اعتبارات هر جامعه اعم از عرفیات و قوانین مصوب توسط نهاد‌های رسمی معمولا با هدف عینیت دادن به ارزش‌های پذیرفته شده در قالب دستورالعمل‌های اجرایی و هدایت کنش‌های انسانی در مسیر تحقق آن‌ها طراحی و تمهید شده است. 📎https://farhangesadid.com/0001xL 🆔 @farhangesadid
حقوق-ووظایف-اخلاق-اجتماعی-متقابل-در-صحیفه-سجادیه.pdf
401.6K
♦️حقوق و وظایف اجتماعی متقابل در صحیفه سجادیه ✍️ سید حسین شرف‌الدین ♻️ از دید امام سجاد(ع) بنیادی‌ترین حق متقابل مؤمنان این است که به فکر هم باشند، به امورات و مصالح یکدیگر تعلق خاطر داشته باشـند و بـرای موفقیـت یـکدیگـر در پیشبرد امور مادی و غیرمادی، فردی و اجتماعی و کسب مراتب تعـالی و تقـرب، دعـا کنند. امام درضمن فرازهای متعددی به مصادیق توفیقات و انتظارات آرزویی خـود کـه قاعدتا برای عموم مؤمنان، ارجحیت بلامنازع دارد، اشاره می‌کند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
FalsafehFarhnag.mp3
29.36M
💯🔊 🔸 کرسی علمی- ترویجی فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 آذرماه 1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
♦️دومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی 🔶 با سخنرانی آیت‌الله مدرسی یزدی 🗓 پنج‌شنبه، ۸ دی ۱۴۰۱ بعد از نماز مغرب و عشاء ⬅️ شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ فقه؛ کنترل و نظارت اجتماعی 🎙 سیدحسین شرف‌الدین 🔶 فقه برای کنترل اجتماعی از عوامل درونی و بیرونی استفاده می‌کند. عوامل درونی همچون میزان دینداری، تأکید به لزوم حسابرسی، محاسبه اعمال خود، برانگیختن روح اخوت مومنانه، توجه دادن به ولایت متقابل مومنان. و عوامل بیرونی همچون نوع تعامل حکومت و سازمان‌های مربوطه، ضرورت اهتمام به امور مسلمین، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، الزام به عبادات و بندگی به معنای خاص، توصیه به حفظ و تقویت همبستگی اجتماعی حول باورها و ارزش‌های مشترک، توصیه به تعاون و همکاری بر پایه نیکی‌ها. 🔷 متأسفانه به دلیل فقدان حکومت شیعی در طول تاریخ اسلام، بخش کنترلی و نظارتی فقه تحت عنوان عام «امر به معروف و نهی از منکر» در منابع فقهی غنای چندانی متناسب با انتظارات حاکمیتی و اقضائات حیات جمعی نیافته است. حتی بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه که در سالهای حکومتشان مطرح شده و در مقایسه با سایر ائمه زمینه بیشتری برای طرح آن یافته است؛ نیز تا آنجا که اطلاع دارم با این نگاه خوانش نشده و انعکاس فقهی برجسته‌ای نیز نیافته است. 🌐 متن کامل این سخنرانی: http://ijtihadnet.ir/?p=69125 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
☑️ در دومین سالگرد ارتحال استاد فکر و اندیشه ✅ مقاله بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه علامه مصباح یزدی ✍️ به قلم سید حسین شرف‌الدین 🌐 در سایت ایشان منتشر گردید.👇 http://sharafoddin.ir/3004/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✴️ رهبر انقلاب در دیدار خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی: ✅ ابتکارات و راه آقای مصباح باید ادامه پیدا کند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔷 چـــون دو ابــــر آرزو در هــم شدنــد 🔶 سوختند از وصل و از هم کم شدند... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
رویکردی-تحلیلی-به-اسطوره-شناسی-رولان-بارت.pdf
425.4K
♦️رويكردي تحليلي به اسطوره‌شناسي رولان بارت ✍️ سید حسین شرف‌الدین ♻️ بارت توانسته است از اسطوره به معناي افسانه،‌ عبور کرده و از آن به‌مثابه سازوكاري براي برساختن جهان اجتماعي استفاده کند. او با استناد به قواعد زبان‌شناسي و نظام مفهومي سوسور و نيز با اقتباس از نشانگان جمعي دورکيم، به اين نتيجه رسيد که اسطوره به نمادهاي لفظي و مکتوب منحصر نمي‌شود؛ بلكه هر چيزي در عالم انساني، بالقوه مي‌تواند به اسطوره بدل شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سرگرمی در عُرف رسانه‌های معاصر 🎙 سیدحسین شرف‌الدین ✴️ مرکز فرهنگی_هنری دفتر تبلیغات اسلامی 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ نظریه طبیعت‌گرایانه افول دین‌مداری با رویکرد اجتهادی تجربی 🎙 ارایه کننده: حسین بستان 🔺 ناقدان: 🔸علیرضا شجاعی زند؛ 🔸 سید حسین سراج؛ 🔸 محمدرضا طالبان؛ 🔸 شمس‌الله مریجی. 🔻 داوران: 🔹 غلامرضا صدیق اورعی؛ 🔹حسن خیری؛ 🔹مسعود آذربایجانی؛ 🔹حمید پارسانیا. ♦️دبیر نشست: کریم خان محمدی. 🕰 پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت 18 الی 21 🏛 قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت 🌐 ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ انگيزه طلاب ازروي‌آوردن به تحصيلات دانشگاهي ✍️ سید حسین شرف‌الدین 🔷 يکي از تحولات شگرف و در عين حال غيرمنتظره‌اي که حوزه‌هاي علميه تقريبا در تمام سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با آن مواجه شدند، تمايل شديد طلاب جوان به تحصيل در دانشگاه‌هاي کشور و اخذ مدارک دانشگاهي است. 🔶 انگيزه‌هاي محتمل طلاب در گرايش به تحصيلات دانشگاهي براساس مطالعات اکتشافي و گمانه‌زني‌هاي تحليلگران عبارتند از: ☑️ تامين معاش و به‌دست‌آوردن شغل مناسب؛ ☑️علم‌دوستي و آشنايي با علوم جديد؛ ☑️کسب پايگاه وارتقاء مقبوليت اجتماعي؛ ☑️رهايي نسبي ازکاستي‌هاي موجود در نظام آموزشي حوزه؛ ☑️اخذ مدرک دانشگاهي به عنوان يک امتياز مضاعف در جنب مدرک حوزوي؛ ☑️فراگيري برخي ويژگي‌هاي برتر نظام دانشگاهي مانند پايان‌نامه‌نويسي، تحقيق و...؛ ☑️الگوپذيري از برخي شخصيت‌هاي روحاني که علاوه بر تحصيلات حوزوي از تحصيلات دانشگاهي نيز برخوردارند؛ ☑️متخصص‌شدن همزمان در يکي از رشته‌هاي علوم انساني(امکان تلفيق ديدگاه‌هاي اسلام و علم جديد)؛ ☑️امکان‌يابي بيشتر جهت ورود به دانشگاه با هدف تبليغ اسلام و تدريس دروس معارف اسلامي؛ ☑️ترديد در کسب موفقيت شايان در دروس حوزه و نيل به مدارج عالي حوزوي؛ ☑️اصرار و ترغيب اطرافيان. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir