صدای داود
چه فرق میکند اصلاً که دیر یا زود است
خیالم از تو و از وعدۀ تو آسودهست
نوشتهاند میآیی و وقت آمدنت
چه فرق میکند اصلاً که دیر یا زود است
همین به راه رسیدن، رسیدن است آری
که موجِ اوّل دریا، تلاطمِ رود است
فقط نه هر کس هیزم بیاورد، هر کس
نسوخت پای غمت، در سپاهِ نمرود است
هر آنکه منتظر قائم است، برخیزد
هر آنکه منتظر غایب است، مردود است
به گوشِ لشکر جالوت این خبر برسد
صدا ز کوه میآید؛ صدای داود است
#سیدمحمدمهدی_شفیعی
#شعر_انتظار
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
کتابشناسی برای آموختن نویسندگی و ویراستاری و درستنویسی
مطالعهٔ این کتابها برای نویسندگان و ویراستاران مفید و بلکه چنانکه توصیه میکنند ضروری است. البته اینها بیشتر برای متنهای علمی و آموزشی مفید هستند؛ نه متنهای ادبی مانند شعر و داستان. کتابهای زیر یا جنبهٔ آموزشی دارند، یا دستنامه هستند، یا کتاب مرجع که باید همیشه دمدست نویسنده و ویراستار باشند.
اینها را به خودم توصیه کردهاند و تلاش میکنم هرکدام را که نخواندهام بخوانم. امیدوارم این کتابشناسی مختصر و مفید برای دیگران هم سودمند باشد.
کتابهای مهمتر:
۱ـ ابوالحسن نجفی، غلط ننویسیم: فرهنگ دشواریهای زبان فارسی، تهران: نشر دانشگاهی
۲ـ حسن ذوالفقاری، آموزش ویراستاری و درست نویسی، تهران: نشر علم
۳ـ رضا بابایی، بهتر بنویسیم، قم: ادیان (با متن روان و جذاب)
۴ـ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دستور خط فارسی، تهران: فرهنگستان
۵ـ علیاشرف صادقی، فرهنگ املایی خط فارسی، تهران: فرهنگستان (واژهنامهای که شکل درست کلمات فارسی را مطابق دستور فرهنگستان گردآوری کرده است) (نسخهٔ وبی)
۶ـ یوسف عالی عباسآبادی، فرهنگ درستنویسی سخن، تهران: سخن
۷ـ احمد سمیعی، نگارش و ویرایش، تهران: سمت (بخش ویرایش زبانی)
۸ـ غلامرضا ارژنگ، ویرایش زبانی برای زبان نوشتاری فارسی امروز، تهران: قطره (بیان ساده و با مثال فراوان)
۹ـ بهروز صفرزاده، دستنامه ویرایش، تهران: سده (مختصر و بهترتیب الفبا)
#در_مسیر_نوشتن
#معرفی_کتاب
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
کتابشناسی برای آموختن نویسندگی و ویراستاری و درستنویسی مطالعهٔ این کتابها برای نویسندگان و ویراست
دیگر کتابهای مفید:
۱۰ـ نصرالله پورجوادی، دربارهٔ ویرایش، چاپ ۲ به بعد، تهران: نشر دانشگاهی
۱۱ـ نصرالله پورجوادی، دربارهٔ زبان فارسی، تهران: نشر دانشگاهی
۱۲ـ ناصر نیکوبخت، مبانی درستنویسی زبان فارسی معیار، تهران: چشمه
۱۳ـ محمد اسفندیاری، کتابپژوهی، قم: صحیفهٔ خرد
۱۴ـ بهاءالدین خرمشاهی، کژتابیهای ذهن و زبان، تهران: ناهید
۱۵ـ عبدالحسین آذرنگ، بازاندیشی در مباحثی از نشر و ویرایش، تهران: ققنوس
۱۶ـ علی صلحجو، نکتههای ویرایش، تهران: مرکز
۱۷ـ محسن باغبان، مصائب آقای ویراستار، تهران: قطره
#در_مسیر_نوشتن
#معرفی_کتاب
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
بگو به خواب که امشب میا به دیدهی من
جزیرهای که مکان تو بود آب گرفت
منسوب به ظهیرفاریابی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی ۱۷۶.mp3
10.58M
#جهانِ_جان
#انسان_شناسی_۱۷۶
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
عبارت "أفضل الأعمال" را شنیدهاید؟
یعنی بهترین عملی که انسان را به "هدف نهایی خلقتش " نزدیک میکند.
به نظر شما "أفضل الأعمال" برای من و شما چیست؟
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دستی ز کَرَم، به شانهی ما نزدی
بالی، به هوای دانهی ما نزدی
دیری است دلم چشم به راهت دارد
ای عشق، سری به خانهی ما نزدی
مجموعهی کامل اشعار قیصر امینپور، تنفس صبح، ص ۴۲۷.
#قیصر_امینپور
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
نی دولت دنیا، به ستم میارزد
نی لذت مستیاش، اَلَم میارزد
نه هفتهزارساله شادیّ جهان
این محنت هفتروزه غم میارزد
الم: رنج، سختی
دیوان کامل حافظ، دکتر برزگر خالقی، ص ۳۴۲.
#حافظ
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#آرایههای_ادبی
و اما #جناس های ناهمسان یا ناقص
که گفتیم یا اختلافی است، یا افزایشی، یا قلب یا ریشه (اشتقاق)
اختلافی وقتی است که دو کلمه "به جز در یک حرف" مشابه باشند.
مثلا باد و بود
عادل، عامل
مِلک، مُلک
.....
حالا
وقتی دو حرفی که مختلفند، به اصطلاح قریبالمخرج باشند، جناس مضارع است: مثل گام و کام، یا مثل حالی و خالی در بیت زیر:
علمی که ز ذوق شرع "خالی" است ••• "حالی" سبب سیاه حالی است (سنایی)
نکته ۱. قریب المخرج یعنی حروفی که مخرج تلفظ آنها نزدیک به هم باشد مانند :
ب پ
ک گ
ت د
و...
نکته ۲.مصوتهای بلند هم قریب المخرج حساب میشوند مثل باد و بید و بود
اما اگر بعید المخرج بودند به آنها جناس لاحِق میگوییم.
مثل: زندان و خندان
و اگر در حرکت(مصوتهای کوتاه) متفاوت باشند جناس حرکت گفته میشود.
مثل: مَرد/ مُرد
و جناس لفظ هنگامی است که کلمه یک حرفش در شکل نوشتن متفاوت باشد ولی تلفظش در فارسی یکی باشد مانند:
قریب و غریب
ثواب و صواب
عمل و اَمل(آرزو)
آهان... جناس مُصحَف هم داریم! یعنی کلماتی که در نقطهگذاری متفاوتند. مثل شیر و سیر و سبز و ....
پ.ن. یادآوری میکنم این توضیحات طبق تعاریف دکتر شمیساست. ممکن است در کتب دیگر کمی متفاوت باشد.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
سخنی از گلستان سعدی
نیکبختان، به حکایت و اَمثال پیشینیان پند گیرند؛ زان پیشتر که پسینیان، به واقعهی او، مَثَل زنند. دزدان، دست، کوته نکنند تا دستشان کوته کنند.
نرود مرغ سوی دانه فراز
چون دگر مرغ، بیند اندر بند
پند گیر از مصائب دگران
تا نگیرند دیگران به تو پند
لغات:
مرغ: پرنده
فراز رفتن: نزدیک رفتن
کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم در آداب صحبت، ص ۱۹۰.
#گلستان_سعدی
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
عشق است که آتشزنهی آفاق است
انگار که آتشی در این اوراق است
خاکستر سرنوشت دل سوختگان
در خط به خط «سوانح العشاق» است
#سوانح_العشاق
#احمد_غزالی
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی ۱۷۷.mp3
10.39M
#جهانِ_جان
#انسان_شناسی_۱۷۷
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
✖️ چرا باید نماز بخونَم ؟
اگه نماز میتونست کسی رو از فحشا و منکرات حفظ کنه، اینهمه نمازخوانِ خلافکار پس از کجا اومدن؟
من همینطور میشینم روبروی خدا، باهاش حرف میزنم، بهتر از نمازِ خیلیهاست❗️
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
#آرایههای_ادبی و اما #جناس های ناهمسان یا ناقص که گفتیم یا اختلافی است، یا افزایشی، یا قلب یا ری
دوستان توضیح جناس لفظ رو فراموش کرده بودم اضافه کردم.
هدایت شده از حدیث (نیکوسخن)
سلام و نور
با کلام معصومین قلبهای زنگار گرفته جلا مییابد.
نیکوسخنانشان روح را پالایش و مسیر انسانیت را روشن میکند.
در این کانال روزی یک حدیث میخوانیم تا نور بتابانیم بر تاریکخانهی دل و با انتشار احادیث، امر معصومین علیهمالسلام را زنده نگه داریم.
در انتشار احادیث سهیم باشید و ثوابش را هدیه کنید به حضرت ولیعصر عج؛ و به همه علما و شهدا و کسانی که در مسیر ظهور با دمی یا قدمی یا قلمی یا درمی کوشیدند.
https://eitaa.com/hadis_nikusokhan
تا چهل پیمانه نوشیدم ولی معلوم نیست
از شراب عمر در ساغر چه باقی مانده است
#فاضل_نظری
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
در حیرتم که دیده از او برنداشتم
دل را چگونه برد که چشمم خبر نداشت؟
#قدسی_مشهدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
اینجا جواب نامهی عاشق تغافل است
بیهوده انتظار خبر میکشیم ما...
#بیدل_دهلوی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
این همه رنج کشیدیم و نمیدانستیم
که بلاهای وصال تو کم از هجران نیست
#هوشنگ_ابتهاج
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دل به هرکس که رسیدیم سپردیم ولی
قصهی عاشقی ما سر و سامان نگرفت...
#فاضل_نظری
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ما خویش ندانستیم، بیداریمان از خواب
گفتند که بیداریم، گفتیم که بیداریم...
#حسین_منزوی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
لحن در شعر حافظ.pdf
954.5K
📚 لحن در شعر حافظ
#مقاله
• سهیلا فرهنگی
• تعداد صفحات: ۱۶
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ابوالقاسم فردوسی
توسی (۳۲۹ – ۴۱۶ هجری قمری) شاعر حماسهسرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران است. فردوسی را بزرگترین سرایندهٔ پارسیگو دانستهاند که از شهرت جهانی برخوردار است. وی را حکیم سخن و حکیم توس گویند.
فردوسی دهقان و دهقانزاده بود. او آغاز زندگی را در روزگار سامانیان و همزمان با جنبش استقلالخواهی و هویتطلبی در میان ایرانیان سپری کرد. شاهان سامانی با پشتیبانی از زبان فارسی، عصری درخشان را برای پرورش زبان و اندیشهٔ ایرانی آماده ساختند و فردوسی در هنر سخنوری آشکارا وامدار گذشتگان خویش و همهٔ آنانی است که در سدههای سوم و چهارم هجری، زبان فارسی را به اوج رساندند و او با بهرهگیری از آن سرمایه، توانست مطالب خود را چنین درخشان بپردازد.
در نگاهی کلی دربارهٔ دانش و آموختههای فردوسی میتوان گفت او زبان عربی میدانست، اما در نثر و نظم عرب چیرگی نداشت. در «پیشگفتار بایسنقری» نام فردوسی با «حکیم» همراه است، که از دید برخی اشاره به حکمت خسروانی دارد.
پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی میدانند. تنها سرودهای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. شاهنامه پرآوازهترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگترین نوشتههای ادبیات کهن پارسی است. فردوسی شاهنامه را در ۳۸۴ ه.ق، سه سال پیش از برتختنشستن محمود، بهپایان برد و در هفتاد و یک سالگی، تحریر دوم را به انجام رساند.
برخی اول بهمن را زادروز فردوسی دانستهاند که سند تاریخی و رسمی ندارد.
#فردوسی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
ز هر دانشی چون سخن بشنوی
ز آموختن، یک زمان نَغنَوی
به رنج اندر آری تنت را رواست
که خود رنج بردن به دانش، سزاست
به رنج اندر است ای خردمند، گنج
نیابد کسی گنج، نابرده رنج
غُنودن: آسودن
#فردوسی
#شاهنامه
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#امام_جواد علیهالسلام
🔹باب المراد🔹
عشق گاهی در جدایی گاه در پیوندهاست
عشق گاهی لذت اشکی پس از لبخندهاست
عشق گاهی یک اجابت نزد حاجتمندهاست
عشق گاهی بین باباها و تک فرزندهاست
عشق میآید که بعد از شب سحر پیدا شود
عشق گاهی میرسد تا یک نفر بابا شود...
ای زمین از عرش، بر فرش آسمانت را ببین
ای پرستوی مهاجر آشیانت را ببین
ای دل غمگین امام شادمانت را ببین
امشب ای سلطان ولیعهد جوانت را ببین
ای امام مهربان باب المرادت آمده
میوهٔ قلبت، دل آرامت، جوادت آمده
مزد چل سال انتظار و چل شب احیای سحر
میشود طفلی که از او نیست طفلی خوبتر
سیب سرخ احمد است و باز هم داده ثمر
کوثری دیگر عطا کرده به قرآن این پسر
کوثر و یاس است جاری در رگ و در خون تو
مردمان ری فدای روی گندمگون تو
سبط موسی هستی و کار مسیحا میکنی
مثل عیسایی که در گهواره لب وا میکنی
بیعصا هم معجزه مانند موسی میکنی
دیدهٔ کور «موفق» را تو بینا میکنی
بر حقیری بنیعباس دامن میزنی
پور اکثم را به تیغ علم گردن میزنی...
#محمدعلی_بیابانی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی 178.mp3
11.43M
#جهانِ_جان
#انسان_شناسی_۱۷۸
#آیتالله_فاطمینیا
#استاد_شجاعی
ما سعادتمند نمیشویم :
نه با زیادی آموختههای زیبایمان
نه با زیادی گفتار زیبایمان
نه با زیادی عبادات مان
ما سعادتمند میشویم با: خروجیهای رفتاری زیبا و صادقانهمان.
چگونه کسی اهل خروجی زیبا میشود؟
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast