᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و نیز نویسنده آن مرحوم حر عاملی تصریح میکند که احادیث معتبر و روایات صحیح متواتر صراحت دارند امام دوازدهم خاتم الأوصیاء و خاتم ائمه و خاتم خلفاء میباشد:
«إن الأحادیث المعتبرة و الروایات الصحیحة المتواترة صریحة فی حصر الأئمة فی إثنی عشر (ع) و أن الثانی عشر منهم خاتم الأوصیاء و الأئمة و الخلفاء»🔻
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 . الفوائد الطوسیة ص117
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله پیروان احمد بصری میگویند: امام علی نیز خاتم الأوصیاء نامیده شدهاند پس خاتم به معنای پایان دهنده نیست بلکه به معنای زینت اوصیاست.
غافل از آنکه اگر معنای پایان دهنده را از کلمه خاتم کنار بزنیم، پایان دهنده بودنِ نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه السلام آله نیز زیر سوال میرود زیرا تنها لفظ قرآنی درباره ختم نبوت، همان خاتم النبیین میباشد، لذا این سخن از بی اطلاع بودن آنها از علم لغت و اصطلاحات کلام نشأت گرفته است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
اینها از علم لغت بی خبرند زیرا هر آشنا به لغتی میداند خاتم در دو معنا استفاده میشود: یکی انگشتر و یکی پایان دهنده، اما عرب، خاتم به معنای انگشتر را در معنای زینت استفاده نمیکند و الا معنای خاتم النبیین میشود انگشترِ همه انبیاء، در حالیکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تاج سر انبیاست نه انگشترشان.
بلکه خاتم از ختم به معنای پایان گرفته شده و به انگشتر هم از آن جهت خاتم میگفته اند که پایانِ نامههای خود با مهر کردن توسط انگشتر اعلام مینمودند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
و همچنین از اصطلاحات کلامی بیخبرند چون خاتم الأوصیاء دارای دو اصطلاح است:
یکی کسی که پایان دهنده سلسله وصایت انبیاست که حضرت علی علیه السلام میباشند و دیگری پایان دهنده سلسله اوصیای پیامبر اسلام که امام دوازدهم علیهما السلام اند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
💢 چکیده:
1. حدیث وصیت تنها در یک کتاب و با یک سند وجود دارد.
2. بعضی راویان حدیث وصیت نا شناخته و بعضی شناخته شده به کذب و جعل حدیث میباشند.
3. مضمون حدیث وصیت منحصر به فرد است و در هیچ روایت دیگری نیامده است پس تواتر معنوی ندارد.
4. بعضی فقرات این حدیث با هم نا سازگار و متعارض است.
5. فقرات متعدد این حدیث مخالف روایات فراوانی است که حتی شیخ طوسی در همان کتاب غیبت آورده است، از جمله اینکه ائمه و اوصیاء منحصر در دوازده نفرند یا اینکه امام دوازدهم اصلاً فرزند ندارد یا اینکه مهدیهای دوازدهگانه همان ائمه علیهم السلام میباشند.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
6. به گواهی مرحوم عاملی، طریق این حدیث شاذ بوده و متنش غریب و محتوایش غیر یقینی و مخالف روایات متواتر میباشد.
7. احتمال تقیه در این روایت میرود.
8. احتمال تصحیف «أبیه» به «إبنه» در آن وجود دارد.
9. طبق یک نقلِ بحار الأنوار عبارت «فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ» نیامده که پایه استدلال احمد الحسن را ویران میکند.
10. ظاهراً این روایت درباره رجعت سخن میگوید و ضمیر «إبنه» به امام حسن عسکری بر می گردد.
11. بر فرض که به متن این وصیت عقیده پیدا کنیم، این حدیث صریحاً اعلام میکند وقتی وفات امام دوازدهم علیه السلام فرا رسید خلافت را مهدی اول میدهد نه زمان غیبتش که احمد الحسن ادعا دارد.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بله بعضی مانند شهیدان محمد باقر و محمد صدر از مهدیهای دوازدهگانه سخن گفتهاند اما نه به عنوان ائمه 24 گانه زیرا آنها در کتاب های دیگر خود تصریح به حصر تعداد ائمه در 12 نمودهاند، از طرفی زمان این مهدیها را بعد از اتمام دولت امام دوازدهم می دانند نه قبل از ظهور امام دوازدهم علیه السلام.
و این هر دو، نقض آشکار عقیده احمد الحسن است. 🔻
بلکه سید محمد باقر صدر در کتاب بحث حول الرجعة تصریح میکند که دلیلی بر التزام ما به امامت فرزندان امام دوازدهم وجود ندارد:
«لیس لنا أن نلزم بصحة الأطروحة الأولی دینیاً ... فإن مقتضی القاعدة فی مذهبنا علی الأقل هو صحة الأطروحة الثانیة بالخصوص لعدة وجوه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻. المجتمع الفرعونی، ص175، السید محمد باقر الصدر، تاریخ ما بعد الظهور ص647، السید محمد صدر.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٢٣)
گاهی بعضی از اتباع احمد می گویند اگر یک حدیث از کتاب غیبت طوسی را رد کنید کافرید چون همه احادیثش صحیح است!!!
یعنی آنها برای دفاع از حدیث وصیت، حاضرند کتاب غیبت طوسی را تا حد قرآن بالا ببرند!!!
حال آنکه این یک کتاب حدیثی معمولی است که مثل دیگر کتب حدیثی، مشتمل بر روایات صحیح و غیر صحیح می باشد.
گویی اینها از اهل سنت اند که دارای صحاح سته می باشند!!!
سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : توقیع چه می گوید؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
میخواستم در مورد روایت سمری بگید که چرا در اون میگه هر کی ادعای مشاهده کرد کذابه؟؟
ولی این همه عالم میگن امام زمان رو دیدن؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
به نظر عموم علما، توقیع سمری برای بیان پایان نیابت خاصه صادر شده و منظورش از نفی مشاهده نیز نفی مشاهده به گونه نواب خاصه و در راستای مساله نیابت است نه صرف دیدار.
و این با توجه به صدر توقیع، فاء تعلیل، و کلمه ی افتراء روشن است.
و نیز به نظر عموم علما، دیدار با امام زمان علیه السلام در دوره غیبت کبری بارها رخ داده است.
تفصیل مطلب را در "کتاب راه های ارتباط با حضرت مهدی علیه السلام" بیان کرده ام:👇🏾👇🏾👇🏾
https://t.me/sssmmmnnn313/90
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
💢°← #ڪتابلـوحوقلـم
🔻 [ در واکاوی حدیث وصیت ]
📚🔷 #فهرست موضوعی ڪتاب🔷📚
🔰•بر روی موضوع مورد نظر ڪلیڪ ڪنید:
●√•| قسمت(١): چند نکته مهم درباره سندشناسی
●√•| قسمت(٢): راه های شناخت راویان
●√•| قسمت(٣): اندر جایگاه تقیه و یقین
●√•| قسمت(۴): نکاتی مهم درباره حدیث شناسی
●√•| قسمت(۵): جایگاه مهدیین نزد شیخ صدوق و شیخ طوسی
●√•| قسمت(۶): منبع شناسی احادیث
●√•| قسمت(٧): معنای تواتر، جایگاه تواتر
●√•| قسمت(٨): دوران فترت
●√•| قسمت(٩): تفسیر امر مخفی و امر جدید
●√•| قسمت(١٠): راه حل تعارض بین بعضی احادیث
●√•| قسمت(١١): موافقت قرآن با احادیث حصر امامان
●√•| قسمت(١٢): پاسخ از حدیث ساعات
●√•| قسمت(١٣): جایگاه حدیث وصیت در کتاب غیبت
●√•| قسمت(١۴): بررسی حدیث لوح جابر
●√•| قسمت(١۵): اعتبار کتاب غیبت، قرآن گرایی فرقه ها
●√•| قسمت(١۶): بررسی وثاقت علی بن سنان
●√•| قسمت(١٧): دست و پا زدن برای وثاقت علی موصلی
●√•| قسمت(١٨): احمد بن خلیل کذاب
●√•| قسمت(١٩): باید حدیث وصیت را بپذیرید!!!
●√•| قسمت(٢٠): اصلا این وصیتِ مکتوب نیست.
●√•| قسمت(٢١): بالاخره مهدی نام کیست؟
●√•| قسمت(٢٢): سه اسم یا سه شخص؟
●√•| قسمت(٢٣): نسخه بدل وصیت، فرزند بلا فصل
●√•| قسمت(٢۴): مهدیین همین امامان شیعه هستند.
●√•| قسمت(٢۵): حدیث ابوبصیر، امام زمان علیه السلام فرزند ندارند.
●√•| قسمت(٢۶): نسل مهدی یا حسین، وصیت ناقص، آخرین وصیت نیست.
●√•| قسمت(٢٧): چه کسی حضرت مهدی علیه السلام را غسل میدهد؟
●√•| قسمت(٢٨): تعارض با رجعت
●√•| قسمت(٢٩): در فرزندِ فرزندش بود انکار نکنید.
●√•| قسمت(٣٠): حضرت مهدی علیه السلام آخرین وصی
✍️⊹سیدمهدےمجتهدسیستانے
💥•ڪاناݪشڪستمدعۍیمانۍ•💥
💠| @sistanymogtahed
💠| @sssmmmnnn313
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٢۴)
عزیزانم
گول فتنه ها و فریب ها را نخورید.
حتی اگر حدیث وصیت معتبر هم بود، کوچکترین ربطی به احمد بصری ندارد که به دروغ، سخن شیخ طوسی را سند این حدیث تحریف کرده است.
سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : احمد و وصیت.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
احمد الحسن ادعا دارد بر اساس روایات هر کس ادعای صاحب وصیت بودن را بکند، بر حق است و دروغ نمیگوید...
این توجیه اش چطوری رفع میشود؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
او برای این ادعای باطل فقط توانسته یک آیه و یک حدیث دست و پا کند.
اما آیه که درباره مدعی راستگو صحبت می کند و می فرماید: اگر پیامبر کوچکترین دروغی بر ما ببندد رگ قلبش را قطع می کنیم. یعنی پیامبر هر چه می گوید از طرف ماست.
و اما حدیث که راویش مجهول علی الاطلاق است و نامش در سند هیچ حدیث دیگری نیامده!!!
از طرفی نمی گوید مدعی وصیت اگر دروغگو باشد در جا هلاک خواهد شد، بلکه در حدیث صحیح اعلایی از امام سجاد علیه السلام تصریح شده که ادعای بی جای امامت موجب کوتاه شدن عمر می شود، و احمد هم خدا را شکر از سال ۲۰۰۸ یعنی شش سال پس از ادعای امامت و خلافت و وصایت و رسالت و ربوبیت و الوهیت و قائمیت و یمانیت و عصمت و حجیت و نورانیت و تناسخ و تناقض، برای همیشه ناپدید شده است.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : گرداننده کیست؟
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم
فرقه یمانی توسط چه کسانی اداره میشوند؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
این فرقه دارای دو شاخه اصلی است:
فرقه مکتب نجف، فرقه رایات سود.
فرقه مکتب توسط چهار روحانی نما و یک کروات زن در عراق اداره می شود که البته روحانی اولی مرده.
این شاخه، در ایران فعالیت زیادی دارد و افراد متعددی به عنوان مبلّغ این جریان شناخته می شوند که عموماً به دور از علم و اخلاق می باشند.
فرقه رایات نیز توسط یک دو رگه آمریکایی مصری به نام عبد الله هاشم در مصر اداره می گردد. انحراف این شاخه بسیار زیاد است به صورتی که منکر عموم مسائل بدیهی اسلام، حتی قبله بودن کعبه هستند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
#سخنی_با_اتباع_احمد_بصری (٢۵)
عزیزانم
مسیری که اهل بیت علیهم السلام برای شیعه در دوران غیبت مشخص کرده اند خیلی روشن است.
و حتی شخص حضرت مهدی علیه السلام در آخرین توقیع خود تکلیف شیعه را روشن نموده اند.
و حدیثِ وصیتی که عند الوفاة و عاصم از ضلال می باشد، در اصل این توقیع شریف است:
تا صیحه نیاید و سفیانی خروج نکند، منتظر هیچکسی نباشید.
سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
#پدرانه
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : یمانی و بیعت
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام خدمت استاد گرامی ببخشید اتباع احمد در مورد ظهور یمانی می گویند قبل از هر خروج و قیامی باید یار جمع کنند تا بتوانند قیام کنند پس یمانی باید ظهوری داشته باشد و از مردم بیعت بگیرد.
جواب این دلیل عقلانی را چگونه باید بدهیم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اینگونه که ممکن است یمانی قبل از خروج، دارای قدرت نظامی یا سیاسی باشد و اصلاً نیازی به دعوت بیست ساله و یارگیری و بیعت گرفتن نداشته باشد.
همچنانکه می شود دارای قدرت اجتماعی بالا باشد که با یک فتوا همه سریع تشکیل لشکر داده و خروج کنند، مخصوصاً که در خود حدیث مورد استناد آنها گفته وقتی یمانی خروج کند حرّم بیع السلاح: فروش سلاح را حرام می کند، یعنی نفوذ اجتماعی بالایی دارد.
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
خوب اتباع احمد می گویند یمانی از اول این قدرت سیاسی یا اجتماعی را ندارد پس باید دعوتی داشته باشد که همان قدرت سیاسی یا اجتماعی را پیدا کند.
لطفاً راهنمایی فرمایید.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
عرض شد که آنها مثلاً با دلیل عقلانی می خواهند ثابت کنند یمانی باید قبل از خروج ظهور داشته باشد تا دعوت کرده و بیعت بگیرد.
ما هم در برابر این دلیل مضحک، دو فرضیه معقول دیگر مطرح کردیم که منکر لزوم ظهور و دعوت و بیعت یمانی است.
پس آنها نمی توانند با این دلیل مثلاً عقلانی، ظهور و دعوتی برای یمانی ثابت کنند.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : خط فکری!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
در این وانفسای فرقه بازی و دفتر و دستک درست کردن برای مهدویت، باید اول روشن کنید ریشه فکری و مرام شما به کجا وصله،
اصلاً شما کی هستید؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
اصل و اساس مهدویت، روایات معتبر اهل بیت علیهم السلام است که ما با روش اصولی و منطقی از آنها راهنمایی می جوییم.
خط فکری، هیچ ارتباطی با مساله مهدویت ندارد و صرف تقوا در کنار تخصص، کفایت می کند که احادیث گهربار اهل بیت علیهم السلام را تفسیر به رای نکنیم.
بله آنها که تقوا یا تخصص ندارند، با تفسیر به رای و تکیه بر ذوقیات ذهنی، مهدویتی نا صحیح به جامعه ارائه می دهند.
نمونه های مهدویت نا صحیح، عبارتند از:
۱. مهدویت نو اخباری
۲. مهدویت کهنه اخباری
۳. مهدویت نو رجالی
۴. مهدویت احساسی
۵. مهدویت تطبیقی
۶. مهدویت تصوفی
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹