هدایت شده از اسماعیل فخریان
چارهای جز خواندن #نماز_شب نداریم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
وَ بِالاِسنادِ قالَ: حَدَّثَنَا الحُسَینُ بنُ اَحمَدَ بنِ اِدریسَ قالَ: حَدَّثَنا اَبی قالَ: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بنُ عَلیٍّ، عَن مُحَمَّدِ بنِ الحُسَینِ بنِ اَبِی الخَطّابِ، عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِّ وَ اسمُهُ سُلَیمَانُ بنُ سُفیانَ، قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ "عَزَّ وَ جَلَّ"، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه.
عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیه
شما که صبح از خواب بیدار میشوید و از بستر خود بیرون میآیید، سه جور هستید؛ [یعنی] مردم دنیا که صبح از خواب برمیخیزند بر سه نوعند:
یک دسته هستند که این بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شرّی ندارد؛ به «لَهِ» آنها است و «عَلیهِ» آنها نیست؛ این، یک صنف.
یک دستهی دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، عَلیهِ آنها است و به نفعشان نیست؛ «لَهِ» آنها نیست. یک دستهی دیگری هم هستند که [وقتی] از خواب بلند میشوند و از رختخواب بیرون میآیند، این بیرون آمدن، نه «لَهِ» آنها است، نه «عَلیهِ» آنها است. پس [مردم] سه جور هستند.
فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلّ)
ظاهراً از ادامهی حدیث این جور فهمیده میشود که مراد از «یُصَلّی»، صلاة صبح نیست؛ چون آن صنف سوّم را هم در آنجا ذکر میکند که خب نماز صبح باید بخواند، اگر نخواند که [کلّاً] علیه است؛ پس بنابراین، اینجا مراد از نمازی که خوانده میشود، نماز صبح نیست، نماز یا نافلهی صبح است یا نافلهی شب است که این بیدار شدن، به نفع او است، به ضرر او نیست. [این] خیلی مهم است.
نقل کردند از قول مرحوم آقای طباطبائی "رضوان الله علیه" که ایشان اوایلی که وارد نجف شده بودند، با مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی تازه آشنا شده بودند؛ یک روز ایشان را در کوچه میبیند و حاج میرزا علی آقای قاضی -آن عارفِ بزرگِ نامدار(رضوان الله تعالیعلیه)- به او میگوید که پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان؛ اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! نماز شب و تهجّد این جوری است. برای امثال ماها که روز مشغولیم و گرفتاریم و مشکلات داریم و سر و کلّه به این بزن، کار با آن بکن، در بین این همه گرفتاریها، در محیط زندگی سخت است اگر بخواهیم یک رابطهی خوبی، یک استغاثهای، یک تضرّعی داشته باشیم؛ چاره منحصر است در همین که انسان سحر بلند شود؛ این [عبارت] ظاهراً آن سحر را بیان میکند. این، یک صنف.
وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَه
[دستهی بعدی] در خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی -حالا معصیتهای قلبی، جوارحی، جوانحی- مشغول است تا بلند میشود که این بیدار شدن، به ضرر او است؛ چون بیدار هم که بشود، آن معصیت را ادامه میدهد.
وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه
[دستهی سوّم] که این بیدار شدن نه به نفعش است، نه به ضررش است، میخوابد تا صبح -حالا علیالظّاهر مراد از صبح، اوّلِ اذان است، اوّلِ فجر است؛ اما حالا یک خُرده دستِکم بگیریم، بگوییم که مثلاً [اینجا] صبح یعنی همین بینالطّلوعَین از خواب پا میشود- [بعد] نماز صبحش را میخواند، امّا «لا لَهُ وَ لا عَلَیه»؛ یک فریضهای است که بر عهدهی او است، واجب است، باید به جا بیاورد، آن را به جا میآورد، [امّا] دیگر خیری از این بلند شدن نمیبیند.
۹۸/۱۱/۱۴ رهبر انقلاب اسلامی
@ostad_fakhrian
#پیام_صبحگاهی
#نعمت_ماه_رجب🔻
🔸ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدس پروردگار و فرصت خودسازی است. هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد، ماه رجب از این نعمتها است.
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
از خردسالی، یکی از دورانهای مهم بیداری اسلامی را شاهد بودهام، که از آغاز حرکت نواب صفوی "رحمةاللهعلیه" تا نهضت امامخمینی "قدس سره" و انقلاب اسلامی و برپایی نظام مبارک اسلامی امتداد داشت.
مرحوم شهید نواب صفوی نخستین جرقهای بود که راه اسلام را به معنای فراگیر انقلابی و پویای آن در برابرم روشن ساخت. این مرد در جامعه ایرانی آنچنان جنبشی برانگیخت که وجدان مسلمانها را از خواب غفلت بیدار کرد، و عزمها را جزم کرد و در دلها غیرت و حمیتی نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی ایجاد نمود. اثرگذاری او محدود به ایران نبود بلکه به برخی نقاط جهان عرب سفر کرد و آتش شور و حماسه را در دل مجاهدان برافروخت.
#کتاب_خون_دلی_کهلعل_شد
#کتاب_پیش_نیاز
#فصل_چهارم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
آدمهایی که ایمان ندارند، باوری ندارند، فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطاً میروند، اینها در حوزه قلمرویِ فکر اسلامی داخل نیستند.
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#کتاب_اول_سیر_مطالعاتی
#جلسه_سوم
@ketabetarhekoli
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
بحث ما دربارهی ممشا و زندگی ائمه "علیهمالسلام" است و زندگی امام دوازدهم "علیهالسلام" برای ما یک صورت خارجی ندارد، چون حضرت در غیبت بودهاند. بنابراین درباره یازده امام بحث میکنیم. ما این یازده امام را یک انسان فرض میکنیم - یک انسان ۲۵۰ساله - برای خاطر اینکه خودشان فرمودهاند که همهٔ ما در حکم انسان واحدیم...
ملاک وحدت در اینها هست و آن، وحدت فکر و وحدت شخصیت است. و «کلّهم نور واحد»؛ اینها همه یک نورند. یعنی به سوی یک طرف، انسانها را هدایت میکنند؛ چون نور هدایتگر است. اینها شاخص راه انسانیّتند به یک جهت و به یک طرف. بنابراین اینها یک انسانند.
#کتاب_همرزمان_حسین "علیهالسلام"
#کتاب_دوم_سیر_مطالعاتی
#گفتار_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
ولايت الهى به پيغمبر منتقل شد. از پيغمبر هم ـ بهاتفاق همه مسلمين ـ ولايت و حكومت به غيرِ پيغمبر منتقل شده است. حالا به كى منتقلشده؟ اين، بين فِرَق مسلمين، محل اختلاف است. شيعه دراینبین، معتقد است كه ولايت پيغمبر منتقل شده است به ائمه معصومين كه دوازده نفرند ... اگر آن روز امّت اسلامى، نصب پيغمبر را درست و با معناى حقيقىِ خودش درك مىكرد و تحويل مىگرفت و دنبال علىبنابىطالب "علیهالسلام" راه مىافتاد و اين تربيت نبوى استمرار پيدا مىكرد و بعد از اميرالمؤمنين هم انسانهاى معصوم و بدون خطا، نسلهاى بشرى را مثل خودِ پيغمبر، پىدرپى زير تربيت الهىِ خويش قرار مىدادند، بشريت بسيار زود به آن نقطهاى مىرسيد كه هنوز به آن نقطه نرسیده است. علم و فكر بشرى پيشرفت مىكرد؛ درجات روحى انسانها بالا مىرفت؛ صلح و صفا در بين انسانها برقرار مىشد و ظلم و جور و ناامنى و تبعيض و بىعدالتى از بين مردم رخت برمىبست. اينكه فاطمه زهرا سلاماللهعلیها... فرمود اگر دنبال على راه مىافتاديد، شما را به چنين سرمنزلى هدايت مىكرد و از چنين راهى مىبرد، به همين خاطر است.
#کتاب_سوم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_ولایت_فقیه
#فصل_دوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
مردمی بودن یکی از ویژگیهای شناخته شدهی روحانیون برآمده از حوزه علمیّه است، حتی روشنفکرانی که درباره مسائل اجتماعی پژوهش کرده و قلم زدهاند اغلب به ارتباط وثیق مردمی و پایگاه اجتماعی روحانیّت اذعان کرده یا غبطه خوردهاند.
آیتالله خامنهای بعنوان یک روحانی از چنین ویژگیای برخوردار است و این یک نگرش ویژه نسبت به مردم را در ذهنیت ایشان شکل داده که بر مبنای آن، مردم ولی نعمتِ کارگزارن کشور در هر مقام و مرتبهای هستند.
[آیتالله خامنهای]: فلسفه وجودی بنده و امثال بنده و دیگر مسئولان، خدمت است، ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معّین کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند (۱۵بهمن ۱۳۸۲)...
#کتاب_چهارم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_از_نیمه_خرداد
#بخش_یکم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
حقیقتاً امام بزرگوار ما یك استثناء در تاریخ ما و یك قلهی بلند در حركت ملت ایران
بود. این را نه از باب عشق وعلاقهای كه همچنان كانونش در دل ما نسبت به ایشان گرم
است، عرض میکنیم، بلکه نگاه منصفانهی هر كسی این را تأیید میکند. امام
حقاً و
انصافاً یك عنصر استثنایی بود. رجال تاریخ كشور را ما میشناسیم. بنده كم و بیش با
تاریخ آشنا هستم. این شخصیت جامع نه در بین علمای بزرگ ما نظیر دارد، نه در بین
زمامداران این كشور نظیردارد، نه در بین مصلحان و منادیان تحول در این كشور نظیر دارد.
۱۳۸۴/۰۳/۱۰
#کتاب_پنجم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_امام_خمینی
#صفحه ۳۰
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
آزادی اساساً در مفهوم غربیاش همین است که تمنیات انسانی و خواستها و شهوات و هوی و هوس و قوهی شهویه وغضبیهی او آزاد باشد. و بتواند هر کاری میخواهد انجام بدهد، در چهارچوب آن قانونی که آن قانون هم باز برآمده از همین تمنیات و خواستهاست.
۱۳۶۵/۱۰/۱۹
#کتاب_ششم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_انقلاب
#فصل_اول
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری