eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت در حرکت‌های دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیب‌شناسی جریان دانشجویی جدید است. درکنار این آسیب‌شناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم یزدی و یاد کردن از وی با عنوان نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی (جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها) 🔻 گویی مهمترین نقطه‌ای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر تحلیل می‌کند، می‌فهمد، انتقاد می‌کند و کنش دارد. 🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی بود و بااین جمله آغاز شد: "اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم." آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند: تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی) نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی) نظام سیاسی (دست‌نشانده و فرمانبردار آمریکا) وضعیت فرهنگی (مصرف‌کننده غرب) فاصله طبقاتی (فساد نهادینه‌شده و سیستمی) وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید) هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرت‌های بزرگ) این سرفصل‌ها دقیقاً متناظر آن دغدغه‌هایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه می‌کند. آقا ضمن مثال‌های عینی توضیح می‌دهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست. 🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه به‌دست‌ آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیره‌کننده است که با داشتن آن‌ها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد. 🔻 آقا گویی می‌خواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمی‌دانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمی‌بینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن می‌گویید؟ 🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که درباره‌ی کار تشکل‌ها در داخل دانشگاه بیان کردند.) اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود: "یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته." رهبر انقلاب می‌گویند حتی در آن زمینه‌ای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمی‌بینید: "شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان می‌آورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعه‌ی شما و به انقلاب شما است." این آسیب‌شناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
عزیزان لطف کنید برای عافیت و سلامتی جناب استاد سیداحمد فقیهی (از اساتید اخلاق و شاگردان آیت‌الله بهاءالدینی) یک حمد شفا قرائت بفرمایید 🌺
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجات‌خوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3) 📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات 🔹 خیلی زیاد بر این نکته تأکید می‌کنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمی‌دهد. آمادگی‌هایی لازم است. 🔹 وقتی یک در قامت می‌ایستد، می‌کوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگی‌های آن‌ها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالت‌های تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستی‌ها و نقصان ها باشد. یک ضمنی نشان می‌دهد نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر دارد. 🔹 خواندن آن هم به‌طور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچه‌های انقلاب: باید اهل مناجات نیمه‌شب بود. باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت. باید اهل مناجات و روضه توأمان بود. می‌توان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب... در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون شب به جهاد روز نائل نمی‌شود. 🔻 شاید این‌ها سطوری است که استاد می‌خواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچه‌های انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجات‌خوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمی‌فهمم. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم و به شب‌های مناجات و دعا محتاجم از رها بودن شیطان به خدا می‌ترسم من به امداد و عنايات شما محتاجم دست در دست ابوحمزه به معراج روم به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم بروی باز سحر خواب مرا می‌گیرد پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم می‌شناسند مرا اهل کرم یک عمر است من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم "خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است" هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری من به هم‌صحبتی باد صبا محتاجم تا گره زود ز کار دل من باز شود... به هوای حرم کرب و بلا محتاجم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (2) 📝 وجه مسئله‌بودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگی مسئله و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است. 🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز می‌بینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخه‌ای نمی‌توان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بی‌تردید مفید است. 🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی به‌ویژه بعد از است و کشف حجاب عبور از یک و ترکیبی است. 🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار شده‌ایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغه‌ها می‌گوییم و غصه می‌خوریم اما هیچ در بین نیست. به آن‌ها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان را داشتند نمی‌توان تکیه و اعتماد کرد. 🔻 با قبول و اذعان به این پیش‌فرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالش‌های حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است. 🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم به‌صورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیب‌زا) نیز حذف شد. 🔻 طیف زیادی از دخترانی که می‌کنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام می‌شوند. بارها دیده‌ایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را می‌نگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بی‌عملی حاکمیت این را به یقین تبدیل می‌کند. ما این پیام را به جامعه می‌دهد که حاکمیت از حجاب عبور کرده است و بی‌خیال آن شده است. 🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و است. بسیاری از دختران محجبه طی یک‌سال اخیر ابراز می‌کنند که توان روحی حضور با در جامعه را ندارند چرا که احساس آن‌ها مخدوش شده است. 🔻 از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و اجازه شکسته‌شدن دومینووار خطوط قرمز را نمی‌دهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد می‌کند. 🔻 مهمترین کارکرد اثرگذاری بر روی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجاب‌کنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست می‌شود و توسعه آن محدود می‌گردد و عزم طیف محجبه تقویت می‌شود. 🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه است. چگونه اقتدار را هوشمندانه به‌کار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟ چالش‌های اعمال اقتدار چیست؟ نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟ آسیب‌های اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟ روش‌های آسیب‌زدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانه‌ای و اجتماعی آن؟ بسترهای تحقق اقتدار؟ و پرسش‌هایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
حال و هوای وقت سحر فرق کرده است باریدن دو دیده‌ی تر فرق کرده‌ است نبودنت احساس می‌شود... حالا که نیستی چقَدَر فرق کرده است 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگ
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی در ماجرای مهسا ضرب شد، نتیجه آن چشم‌پوشی از هرنوع ورود حاکمیت در مسئله حجاب شد. همین خلط بین و اختناق باعث شد عنصر مهمی را کنار بگذاریم. 🔻 در دفاع از این عزیزان بگویم: بله خشونت و بگیر و ببند بد است. مردم را دو دسته کردن و در مقابل حاکمیت قراردادن بد است. سرمایه‌سوزی است. نبايد جامعه را به‌سمت پلیس_مردم یا حاکمیت_مردم سوق داد. این‌ها صحیح اما هر اقتداری خشونت نیست. و اقتدار جایگزین سایر راه‌های ایجابی هم نیست. 🔻 اقتدار، الزاماً خشونت نیست. اقتدار یک تلقی اجتماعی است. اقتدار ابزار فصل‌الخطاب اجتماعی است. اقتدار احترام به مرزبان است. اقتدار بازتاب یک در مواجهه با حاکمیت است. اقتدار پدری کردن است از موضع پدر، که محبت او ادراک می‌شود هرچند با اخم و تشر و گاه تندی باشد. اقتدار محبت است اما با ابراز جلال نه جمال. 🔻 نوعی بروز احترام عمومی به قانون است. جامعه‌ای که در آن نیروی انتظامی اقتدار دارد، یعنی جامعه‌ای که بیشتر در آن قانون محترم است. اقتدار یعنی ترجمان احترام قانون و البته بین این دو نوعی دیالکتیک و تعامل دوسویه برقرار است. پس خاستگاه اقتدار فرهنگ است آن هم فرهنگ عمومی است. 🔻 با اقتدار است که آن بچه سرکش که کمتر تن به نظم و انضباط می‌دهد، کرنش می‌کند. با اقتدار است که جوانی که باد در سر دارد و از سر میخواهد هنجارشکنی کند، عقب می‌نشیند. با اقتدار است که های آماده برای عبور از قانون سست می‌شود. 🔻 اقتدار رمز بقا و دوام قانون و تضمین‌کننده است. اقتدار مهم است. محترم است. راهبردی است. اما از آن غفلت می‌کنیم. اما اقتدار را اختناق و بگیر و ببند ترجمه می‌کنیم و عملاً خودمان را از آن محروم می‌کنیم. جامعه‌ای که در آن قانون محترم نباشد، سامان نمی‌پذیرد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔻 بیان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر که فرمودند: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را باید انجام بدهند." دلالت‌های فراوانی دارد از جمله اینکه نبايد نقش حاکمیت در اجرای قانون و پاسداشت حدود الهی را انکار کرد و نادیده گرفت. و البته بی‌شک با عنایت به ده‌ها فرمایش دیگر ایشان از وجوه ایجابی نیز نباید غافل شد. 🔻 حال باید بیاندیشیم راهبرد که دارای مرز واضح با خشونت یا همان بگیر و ببند باشد، چیست؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُنتَقِمُونَ... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
قَٰتِلُوهُمۡ يُعَذِّبۡهُمُ ٱللَّهُ بِأَيۡدِيكُمۡ وَيُخۡزِهِمۡ وَيَنصُرۡكُمۡ عَلَيۡهِمۡ وَيَشۡفِ صُدُورَ قَوۡمٖ مُّؤۡمِنِينَ وَيُذۡهِبۡ غَيۡظَ قُلُوبِهِمۡۗ ... وَمَا رَمَيۡتَ إِذۡ رَمَيۡتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ
☘عملیات دیشب علیه اسرائیل بیش از آنکه محصول شجاعت، تکنولوژی، برنامه‌ریزی و... باشد، نماد وجود یک باورِ عمیقِ صادقانه به و بود. ☘امام را از میان کتاب‌ها به متن زندگی ما آورد و شاگرد ممتاز درس توحید امام شد. باور به وعده‌های الهی در آقا موج می‌زند که جلوی تمام و با همه هیمنه و شوکت و ارعابش ایستاد. امام آموخت پیروزی در توحید است. وگرنه از ژست‌های متهورانه و مثلاً انقلابی کار برنمی‌آید. رحمت خدا بر روح‌الله رحمت بر شهدای دفاع مقدس رحمت بر طهرانی مقدم و حاج قاسم رحمت بر همه آنانی که پای ولی ایستادند و با در همراهی با ولی این بنای مستحکم و را ساختند. ❤️❤️❤️ ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تعلیقات
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته ت
📍مهمتر از هر حادثه از آن و تبدیلش به یک احساس مشترک ملی است. مراقب باشیم حماسه عملیات در به محاق نرود. 🆔 @taalighat