جزوه اغتشاشات 1401 نهایی.pdf
1.52M
1⃣ یادداشتهایی درباره اغتشاشات 1401
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی سال گذشته درباره ابعاد مختلف اغتشاشات 1401 به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#یادداشتها
#جزوه
🆔@taalighat
جزوه حجاب نهایی.pdf
1.03M
2⃣ یادداشتهایی درباره مسئله حجاب
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره #مسئله_حجاب به نگارش درآمد (بیش از 20 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#یادداشتها
#حجاب
#جزوه
🆔@taalighat
جزوه طوفان الاقصی نهایی.pdf
1.33M
3⃣ یادداشتهایی درباره طوفان الاقصی
📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (بیش از 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است.
#آرشیو_تعلیقات
#طوفان_الاقصی
#یادداشتها
#جزوه
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1) مقدمه 1. امروز باید
📝 چه باید کرد؟ (2)
1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیلها و آسیبشناسی میشویم. بعد از مدتی که به شرایط موجود عادت کردیم و درد شکست التیام یافت، برمیگردیم به تنظیمات کارخانه و کارهای قبلی.
2) ما معمولا حوصله کارهای بلندمدت و #صبر_راهبردی نداریم. لذا به جنس کارهای سیاسی دمدستی و کنشگری آنچنانی دم انتخابات روی میآوریم. درحالیکه تعامل با جامعه و گرفتن نبض آن را نمیتوان از لایه سیاست و آن هم با هیجان زودگذر دنبال کرد.
3) قبلاً در دوران دولت شهید #رئیسی دربارهی مسئلهای بهنام "فرصتِ داشتنِ دولت" نوشتم که جبهه انقلاب در مسند قوه مجریه بود.
https://eitaa.com/taalighat/1149
اکنون باید درباره "فرصتِ نداشتن دولت" تأمل کرد. بهجای حرص خوردن باید دراین مقطع یک فرصت راهبردی دید. فرصت #بازسازی_جبهه_انقلاب و فرصت #رجوع_به_مردم
4) سخن از بازسازی جبهه، مناسبات جبهه انقلاب باهم و با جامعه است. گفتگو درباره ابعاد و اضلاع این بحث فراتر از کشش یادداشتهای فجازی است و برخی نیز غیر قابل انتشار. اما تلاش میکنم برخی موارد را بهمرور تقدیم کنم و باقی موارد را در حلقه مباحثات دوستانه انشالله بحث میکنیم.
#جبهه_انقلاب
#بازسازی_جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه باید کرد؟ (2) 1) ما معمولاً پس از هر شکست سیاسی، مشغول انواع تحلیلها و آسیبشناسی میشویم. بع
📝 چه بايد کرد؟ (3)
فرصت نداشتنِ دولت
1⃣ فصل بازگشت به مردم
🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کانون حرکت او با کانون حرکت و اقدام #جریان_غربگرا متفاوت است. انقلاب از #مردم آغاز میکند و جریان غربگرا از #قدرت و مسندهای حاکمیتی. پس نقطه عزیمت و تمرکز همتها متفاوت میشود. پس "نداشتن دولت" نیز "فرصت" میشود.
🔹 همین تفاوت در #نقطه_عزیمت موجب میشود کنشگری هریک چه در زمان برخورداری از دولت یا عدم برخورداری متفاوت شود. هرچند جریان انقلابی نیز برخورداری از دولت را فرصت میداند و برای آن برنامهریزی نیز دارد اما نبودن در رأس هرم قدرت، او را متوقف نکرده و از کنش باز نمیدارد.
🔹 پس امروز که جریان انقلابی در رأس قوه مجریه نیست، وظایفش پایان نمییابد. و باید از این #عزلت به نفع انقلاب بهره ببرد. عزلت مایه #تفکر و بازیابی و #بازسازی است و حال که بار اداره را بر دوش نداریم باید درباره مسائل مهم بیاندیشیم و بارهایی که در چنين موقعیتی امکان برداشتن دارد را برداریم.
🔹 بنابراین مهمترین اقدام جریان انقلابی طراحی مناسبات اجتماعی و #بازگشت_به_مردم است. چرا که رأس المال انقلاب مردم اند و با مردم است که انقلاب پدید آمد، میماند و به پیش میرود. پیشنیاز این امر #بازسازی_روابط_اجتماعی جبهه انقلاب و اساساً احیای زیست اجتماعی است.
2⃣ فصل بازسازی جبهه
🔹 از سوی دیگر بخشی از فهرست کارهایی که در فرصت نداشتن دولت میتوان به آن اندیشید عبارتند از:
1. بازیابی هویتی و بازسازی فکری
2. بازسازی ساختاری و قوام درونی
3. امتدادیابی اجتماعی و توسعه
4. شناسایی آسیبها و درمان
5. ایجاد زیرساختهای اجتماعی
6. تلاش برای شناخت بهتر کشور، امر اداره و حکمرانی و گلوگاه مشکلات
7. شناخت راهحلها و حل مسئله در مقیاس مقدور
8. بهرهمندی از دسترسی به نقاط اتصال به حاکمیت (نهادهای ذیل ولی فقیه) و ارتقای عملکرد آنها
9. اتصال به ذهنیت اجتماعی و ایستادن در نقطه پاسخ و اقناع (نقطه تبیین)
10. آینده پژوهی نیازهای انقلاب و ایجاد آمادگی برای آیندههای محتمل
11. طراحی #رؤیای_ایرانی انسان عصر انقلاب اسلامی و تلاش برای کشف مسیر تحقق آن و تبدیل آن به خواست عمومی
12. تجربهنگاری نخبگان انقلابی که در حاکمیت حضور داشتند از زاویه حکمرانی و مسئله #اداره_کشور برای مماس شدن با مسئله عینیت
13. شناسایی مدیران انقلابی نسل جدید که در دولت شهید رئیسی خوش درخشیدند و بهرهمندی از ظرفیت آنها
14. خیز بلند برای ساخت ایران قوی براساس همه لوازم ایجابی و سلبی آن
🆔@taalighat
"قالوا بلی" به گریه برای تو گفتهایم...
ما پای سوختن ز غمت ایستادهایم
#شعر
🆔@taalighat
#حوزهای_که_نمیشناسیم
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "#توتالیتاریسم_شبه_علم" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و میتوان آن را ادامه دغدغه یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" دانست:
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576
#حوزه_پساانقلاب
#علوم_انسانی
#وزیر_علوم
#دکتر_بابایی
🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمیدانیم
☘ یادم میآید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای #منبر را میخوانند و به نام مبارک رسولالله صلی الله علیه و آله میرسیدند، به نشانه احترام نیم خیز میشدند و سر را به نشانه تعظیم فرود میآوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگیهای قدیمیها #قدرشناسی بود. قدر نعمتها را میدانستند.
☘ ما #قدر_پیامبر را نمیدانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمیدانیم. پیامبری که از میانه #عصر_جاهلیت فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بینظیری چون عمار و #سلمان و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد.
☘ ما حتی معنای #خاتمیت را درست تبیین نمیکنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، #اندیشه_قاهر و غالب است، اندیشه بیپایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بنبستی در مقابل دنيای #غرب و تمدن مادی نداریم. راه عبور از #جاهلیت_مدرن و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است.
☘ #پیامبر خاتم ما را به عالیترین #حیات_انسانی که خدای متعال وعده داد بود، میبرد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود.
☘ ما #حیات_برتر خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و #غریب است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار #غفلت_تاریخی شدهایم. با آنکه آموزههای دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف میکند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
☘ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
🆔@taalighat
#غصه
وضعیت دارد از #جریان_سیاسی به #فرقه_سیاسی تنزل پیدا میکند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است.
#جریان_خاص
🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان...
1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت:
دوقطبی سازی بد است.
هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید.
چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2. اما درباره پناهیان، او کیست؟
وقتی به #روند_دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند:
طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی.
طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از #بچههای_انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند.
پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
آغاز ماجرای #پیادهروی_اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
همین پناهیان سالهای سال #اسلام_سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها #فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3. همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از #قدرنشناسی است. خدا از انسانهای #ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند. آخرین مورد پیش روی مان #رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت #ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای #جریان_خاص پررنگ است.
5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم #قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی #احقاد_بدریه است.
نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
رویکرد جبههای و الگوی نقد
(الگوی مواجهه درون جبههای)
🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچههای جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده میشود. یکی دیگری را متهم میکند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه #خطای_راهبردی است. مسئلهها تمام نمیشوند و هر روز با مسئلهای جدید مواجهیم پس نمیتوانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم.
🔻 #تضارب_آرا موجب رشد است و #تنازع موجب فشل شدن و نابودی.
وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46)
گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها.
🔻 مختصات رویکرد جبههای
🔹 ما در چه جبههای ایستادهایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن میکند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و #طرد کسی میگذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت میشود. رویکرد جبههای #اولویت مواجهه و کنش را نشان میدهد.
🔹 رویکرد جبههای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری میداند اما درعینحال #مسئله و نامسئله را از هم تفکیک میکند، #روش_نقد و #سطح_واکنش را تعيين میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمیپسندیم را تأمین و اصلاح میکند. رویکرد جبههای بعد #اخوت را برجسته میسازد تا حتی در #دل نسبت به کسی که نقد دارم، #کینه نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشمپوشی نمیکنم اما در مدل ابراز آن دقت میکنم. چراکه #نسبت_روحی ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد.
🔹 رویکرد جبههای #ظرفیتساز است نه #ظرفیتسوز ، ظرفیت ارتباط و #انسجام و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش میدهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمیشود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است.
🔹 #رویکرد_جبههای بستر #آزاداندیشی است چرا که #امکان_گفتگو و امکان شنیده شدن نقد را فراهم میکند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمیکند و نقد او را هدیهای برادرانه میداند نه اقدامی خصمانه.
🔹 رویکرد جبههای #نگاه_صفروصدی ندارد تا راحت #حذف کند، بلکه #نگاه_طیفی دارد. طیف را میبیند، مجموع را لحاظ میکند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمیبیند که فقط خودش بماند و دوستانش.
🔹 #رویکرد_جبههای مخالف #برچسبزنی است. راحت دیگری را #صورتی یا #عدالتخوار خطاب نمیکند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. #اخلاق و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت میزند، نه برچسب، نه قضاوت میکند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای میداند #ما آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم.
#رویکرد_جبههای
#الگوی_مواجهه
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#آزاداندیشی
#اخوت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat