eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
53 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 گزارشی گذرا از جلسه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش اول) 🔻 چندی پیش بود که جلسه‌ای با استاد در قامت دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم. در این یادداشت تلاش می‌کنم گزارشی مختصر از جلسه ارائه کنم. 🔹 جلسه در فضایی صمیمی، نخبگانی و با حضور 15 نفر از طلاب جوان نخبه که عمدتاً یا مسئول یک اندیشکده و مؤسسه بودند و یا فعال در این فضا برگزار شد. 🔹 جلسه از ساعت 4.5 عصر تا حوالی 8.5 شب ادامه داشت. ابتدا استاد توضیحی درباره برنامه‌های جدید برای شورا دادند و بعد هر یک از حضار دقایقی نکات خودشان ناظر به بایسته‌های تحول و نگرانی‌ها نسبت به شورا را مطرح کردند. در پایان نیز ایشان از مباحث یک جمع‌بندی ارائه کردند. نماز جماعت را بین جلسه به امامت ایشان اقامه کردیم. 🔹 جلسه در عین صمیمیت بسیار جدی بود و در فرازهایی با نقدهایی صریح همراه شد که مواجهه استاد خسروپناه با حلم و سعه‌صدر بود. 🔻🔻مهمترین نکات بیان شده از سوی استاد خسروپناه 🔻🔻 🔹 یکی از پرسش‌های مهم از اذهان کثرت مشاغل ایشان و ضرورت تمرکز بر کار جدید بود. ایشان گفتند بنده از 6 صبح روز شنبه تا ساعات پایانی روز چهارشنبه تهران هستم و در شورا تمرکز دارم. همه کارهای دیگر را تعطیل کرده‌ام و روزانه بین 18 تا 20 ساعت فعالیت مستمر دارم. 🔹 بنابر توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند درس و بحث حوزوی تعطیل نشود فقط پنجشنبه‌ها صبح تا ظهر تدرس فقه دارم که مطالعه آن را جمعه انجام می‌دهم و سه‌روز اول هفته ساعت 6:45 دقیقه صبح تا 7:30 تدریس اسفار دارم که به‌دلیل کثرت تدریس نیاز به مطالعه چندانی ندارد. اما سایر تدریس ها و فعالیت‌ها کاملاً تعطیل شده است. 🔹 طی این مدت کوتاه تلاش کردم با گروه‌های مختلف از طلاب و و هنری و رسانه‌ای و سینمایی دیدار و گفتگو داشته باشم و ایده‌های مختلف را بشنوم. 🔹 را آغاز کردم تا در استان‌ها نیز افراد صاحب را از نزدیک ببینیم. 📌 ادامه دارد... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
📝 گزارشی گذرا از جلسه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش دوم) شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌مثابه کشور 📌 استاد خسروپناه در ادامه در تبیین برنامه‌های خود برای این مسئولیت جدید گفتند: 🔻مقام معظم رهبری نظرشان این است که شورا باید باشد. لذا شورا باید بر حوزه سیاست‌گذاری و هدایتگری و نظارت تمرکز بیشتر داشته باشد. به تعبیر بنده این قرارگاه که کار هدایتگری دارد چهار وظیفه دارد: 1⃣ راه‌بینی: یعنی رصد و اولویت شناسی و نیازسنجی ... 2⃣ راهبردی: یعنی سیاست نویسی سند هایی که می نویسند سیاست های عملیاتی است که ذیل سیاست های کلان مجمع تشخیص و رهبری باید نوشته شود. یعنی کار شورای عالی مقررات گذاری نیست بلکه سیاست گذاری عملیاتی است. 3⃣ راهبری: یعنی حالا این سیاست ها نوشته شد باید تقسیم کاری بشود این سیاست ها را چه کسی باید عملیاتی کند چه کسی برای این ها باید برنامه بنویسد؟ وظیفه سازمان تبلیغات چیست؟ ارشاد چی وزارت علوم چطور وزارت بهداشت چطور فرهنگستان ها چه وظیفه ای دارند؟ مثلا وزارت ارشاد معاونت علمی وزارت گردشگری و... 4⃣ راه‌سنجی: که کار چهارم است یعنی نظارت و بازرسی فرهنگی که آیا دستگاه ها عمل کرده اند یا نه گوش داده اند یا نه و اثر سنجی. یعنی گاهی دستگاه مصوبه را خوب انجام داده است اما در اثر سنجی می بینی اثر نگذاشته است و مشخص می شود سیاست یا برنامه ایراد داشته است. 🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی غیر از هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مانند وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات، باید نسبت به تشکل های مردمی هم این شأن را داشته باشد. یعنی تشکل های مردمی هم تحت هدایت این شورا پیش برود. تشکل‌ها بر اساس بیانیه ای از این شورا پیش برود. آقا توجه به این دارد که تشکل های مردمی هر کدام ساز خودشان را می زنند. آقا اشراف دارد که تشکل های مردمی جبهه، انسجام لازم را ندارند و گاهی اقداماتشان بیشتر موجب کشیدن دیواری دور خودشان می شود. این درباره شان و جایگاه شورای عالی که باید این‌گونه باشد. 📌 ادامه دارد... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
💠 اینفوگرافی ... 🔅 خبرهای خوب سال 1401 در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، صنعتی و فرهنگی... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
🔻 مردم خوب ایران... ☘ شب دوم ماه شعبان بود. رفته بودم میوه فروشی، پسر جوانی میوه فروش بود. ظاهری داش مشتی داشت و اصلا قیافه‌ش مذهبی نبود. به‌نظر دهه هشتادی می‌رسید. میوه را حساب کردم گفت حاج آقا: گفتم: جانم! گفت: خیلی امشب خوشحالم. احساس می‌کنم حال و هوای گرفته همه جا. دلم پر زده برا ماه رمضان. به چهره‌ش که نگاه کردم واقعاً تو آسمونا بود. ☘ رفته بودم مکانیکی برای تعمیر ماشین. چندسالی هست اینجا میرم با همه شون رفیقم. داشتم تعریف می‌کردم حال بقیه همکاراش رو می‌پرسیدم. گفتم شنیدم میثم و وحید که باهم تو یک مغازه کار می‌کردند دیگه باهم نیستند! گفت: بله حاج آقا، جدا شدند. گفتم: چیزی شده؟ گفت: حاج آقا بگذریم بخوام بگم چی شده میشه. ☘ سوار تاکسی شدم. راننده مرد میان‌سالی بود. گفتم شما اسنپ هم هستی؟ گفت: نه. گفتم از وقتی اسنپ آمده کار و کاسبی شما کساد نشده؟ بالاخره مسافر کمتر میشه ملت بیشتر با اسنپ میرن و میان. گفت: نه حاج آقا. اون خدایی که باید روزی بده همون خدای قبل از اومدنه اسنپه. هر چی روزی بوده همون می‌رسه. ♻️ اگر در بین خاطرات روزانه مان مروری کوتاه کنیم، نمونه‌های بسیاری از این دست خواهیم یافت. دین‌داری در بین از هر صنف و قشری جلوه‌گر است. شاید گوشه و کنار ناراستی هم باشد که هست ولی در مجموع مردم خوبی داریم. 🆔 https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر عزم نخبگان 🔻 پرده اول: یکی از اساتيد عزیز و بزرگوار که از معاریف قم هستند را دیدم، بسیار ناراحت و غمگین، با حالتی که انگار بغض در گلو داشتند، گفتند فلانی چند روز پیش چند جوان مرا پراندند. آنقدر این اتفاق بر ایشان اثر منفی گذاشته بود که کاملاً مشهود بود. همین بزرگوار درباره وضعیت بسیار بود و تحلیلش این بود که نمی‌شود کاری کرد و همه چیز از دست رفته است. 🔻 پرده دوم: استاد بزرگوار دیگری از معاریف قم مورد واقع شد. خیلی خوشحال بود. می‌گفت این همه سال طلبه هستم و داستان‌های پیامبر و جسارت ها به ایشان را شنیدم اما با خودم می‌گفتم من چه هزینه‌ای برای طلبه بودنم دادم؟ الان که عمامه ام را انداختند گفتم الحمدلله! 🔹 منجر به عقب‌نشینی در تحلیل می‌شود و در نتیجه توقف در مقام اقدام. 🔹 باید باشد، جامعه بتواند به او تکیه کند و به پیش رود. بین دو استاد بزرگ حوزه که هر دو از نخبگان حساب می‌شوند چقدر تفاوت هست؟ مدل اول کی می‌تواند تکیه‌گاه باشد؟ کی می‌تواند مبدأ تصميم‌های بزرگ و عزم های راقی باشد؟ و چقدر از این دو جنس نخبه زیاد داریم که فقط در بزنگاه‌ها ضعف خود را نشان می‌دهند. 🔹 جهاد و و رسیدن به قله‌ها در عزم راسخ و بدون خلل می‌خواهد. نخبگانی که فاقد و مناسب باشند نمی‌توانند قرار بگیرند. 🔹 بزرگانی را پیشگام و مقتدا قرار دهیم که عزم قوی، روح بزرگ و در عمل دارند. نیازمند است. امروز، در جنگِ اراده‌ها، انسان‌های صاحب می‌توانند سرنوشت جنگ را تغيير دهند. 🆔https://eitaa.com/taalighat
اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ... ☘ ای خدای علی، به حق علی، ما را در این ماه علیِ عالی أعلی به أعلی درجات و کمالات برسان... 🆔https://eitaa.com/taalighat
گزارشی از رویداد ایده‌پردازی حجاب 1⃣ بعد از اغتشاشات اخیر کشور با تجربه‌ی جدیدی در حوزه حجاب مواجه شد و آن عبارت بود از عادی‌سازی . بسیاری از متدینین نگران شدند و محور گفتگو در بسیاری از جمع ها اعلام نگرانی از این شرایط بود. فضا اما بیش از آنکه به‌سمت پیش رود به‌سمت یا به‌همان تعبیر خودمانی نق زدن های مکرر پیش رفت. 2⃣ جمعی از دغدغه‌مند به این نتیجه رسیدند که کشور با مسئله‌ای عینی روبرو است که نمی‌توان با اکتفا به نگران بودن آن را حل کرد و باید در پی بود. اما رفتن به سمت جبهه انقلاب انتخاب شد. به این نحو که در قالب سلسله نشست‌هایی و نظرات اصطیاد شده، تجمیع و صورت‌بندی شود و در نهایت به حاکمیت ارائه گردد. علاوه بر این با ارائه یک فراخوان عمومی از افراد دارای ایده خواسته می‌شود به‌صورت مکتوب ایده‌های خود را ارسال کنند. 3⃣ سلسله نشست‌های از 6 بهمن تا 18 اسفندماه 1401 در قم برگزار شد و 24 استاد حوزه و دانشگاه در 21 نشست ایده‌های خود را ارائه کردند. همچنين حدود 20 ایده نیز از سوی اساتید حوزه و دانشگاه به دبیرخانه نشست ارسال گردید که در حال ارزیابی و داوری است. 4⃣ در این سلسله نشست‌ها حجج اسلام و المسلمین آقایان فلاح شیروانی، پیروزمند، قنبریان، محمدی، مهدیزاده، کدخدایی، دهقان، بیاتی، سرلک، الهی منش، صدوق، موسوی، وکیل پور و آقایان دکتر اقبالی، کاویان، فروغی فر، و خانم ها دکتر شریف، زارعی، منصوری، زاهدی فر، دارابی و... حضور یافتند. 5⃣ این نشست‌ها در قالب‌های زیر ارائه می‌شود: 🔸 یک مجلد کتاب حاوی متن همه سخنرانی‌ها 🔸 یک گزارش سیاستی از ایده‌ها، آسیب‌شناسی ها و ملاحظات جهت ارائه به دستگاه‌های حاکمیتی 🔸 یک گزارش محتوایی از صورت‌بندی انواع ایده‌ها 🔸 چندین اینفوگرافی تفکیکی ارائه محتوا 6⃣ باید به این نتیجه برسیم که راه‌حل مشکلات، و است و با تکرار غصه و نقد این و آن و اصطلاحاً در گوشه‌ای نشستن و غُر زدن مسئله‌ای حل نمی‌شود. 7⃣ این رویداد فشرده و به‌هنگام محصول تلاش جهادی جناب حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی و دوستان و شاگردان شان بود که بايد این جدّ و جهد را ارج نهاد. همچنین عنایت دوستان بزرگوار در مسجد مقدس جمکران، پژوهشکده باقرالعلوم، مؤسسه آموزش عالی امام رضا ع، که با در اختیار قرار دادن سالن جلسات زمینه برگزاری جلسات را فراهم کردند. 🔻 این رویداد بدون دریافت حتی یک ریال کمک و به‌صورت خودگردان برگزار شد. تلخی بی‌مهری نهادهای متولی امور فرهنگی با شیرینی کار جهادی طلاب جوان جبران می‌شود. ➖➖➖➖➖➖➖ 💢 لینک پوستر رویداد ایده‌پردازی حجاب 🔻https://eitaa.com/D_gofteman/133 💢 لینک پروپوزال معرفی رویداد 🔻https://eitaa.com/fekrefarda/8 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/taalighat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 تحلیل مهم و راهبردی شهید از وضعیت 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔻 مسئله اصلی امروز ما این است. اولا تحلیل جامعی از صحنه درگیری و نداریم. ثانیا طرحی برای این موقعیت نداریم. لذا تدبیرهای ما جواب نمی‌دهد. 🔻 وقتی به مسئله نگاه می‌کنیم دقیقاً باید از چه چیزهایی نگران شویم؟ دقیقاً مسئله را چه چیزی می‌بینیم؟ این مهم است و تعیین‌کننده سطح نگاه ماست. حول مسئله حجاب، چه حجمی و تنوعی از مسائل وجود دارد که سال‌ها از آن غفلت داشتیم. 🔻 دوباره این جمله آقا را مرور کنیم: "دشمنان ما دارند در يک مي‌تازند و ما نمي‌توانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم" 🔻 آقا به تأکید دارند. یعنی حجم پاسخ باید متناسب با حجم حمله و هجمه باشد. ما در مواجهه با یک درگیری همه‌جانبه و چندلایه نباید سطحی و تک وجهی اقدام کنیم. تقریر ما از مسئله است که اثر مستقیم در دارد. 🆔https://eitaa.com/taalighat
🔺نگاهی به پندار «زمستان دینداری» ▫️بعد از مسئله همه به پدیده دهه هشتادی‌ها و خلاءهای جدی در این نسل اشاره کردند و این‌که ما دیگر این نسل را از دست دادیم. اما در گام بعدی ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پا را فراتر نهاده و سخن از «زمستان دینداری» به میان آوردند. 🔹یعنی تلاش برای القای یک خوانش خاص و جدید از ایران و ایرانی عصر انقلاب اسلامی. حال باید پرسید آیا واقعاً ما همه نسل جدید یا قاطبه آنان را از دست داده‌ایم؟ اگر به این باور برسیم، همانطور که رسانه چنین می‌گوید، دچار فراگیر و احساس قرارداشتن در لبه پرتگاه پیدا خواهیم کرد و یقیناً ترس برادر مرگ است… ▫️دقیقا زمانی که جبهه حق رزمایش‌های بزرگ فرهنگی خود را به رخ جهان کشید، به گونه ای که همه مقیاس‌های کنش ملی را جابجا کرد و تحلیل‌های جامعه شناختی یارای توصیف و تحلیل این رخداد را نداشتند، اتاق فکر غرب به این نتیجه منطقی ‌می‌رسد که باید این مسیر را کنترل و این حرکت را تخریب کرد. 🔹بیش از ۵ سال بود که «راهپیمایی میلیونی اربعین» تحلیل گران غربی را به چالش کشیده بود.از سوی دیگر رویداد ««سلام فرمانده» از یک سرود و اجرای معمولی فراتر رفته و وارد فرهنگ عمو‌می‌ملت‌های مسلمان و حتی فراتر از کشورهای جبهه مقاومت شده بود. ▫️برگزاری مراسمات مذهبی چون اعتکاف، شب قدر، عاشورا، فاطمیه، عید غدیر و … همه موجب شده بود عناصر فرهنگی جلوه گری کرده و خود را به رخ بکشد. در چنین فضایی جبهه حق «مصصم تر از قبل» و عازم تر از همیشه آماده کنش گری ‌می‌شد. 🔹این گارد اجتماعی و این اعتماد به نفس ملی که زمینه ساز اقدام ملی است، موجب تجمیع اراده‌های سست در میدان که از آن به عنوان قشر خاکستری یاد میشود نیز بود. یعنی توان یارگیری از همه اقشار را دارد. اساسا امور مذهبی چون اربعین، عاشورا، غدیر و جلوه‌های این چنینی از فرهنگ اسلا‌می‌ از ظرفیت فوق العاده ای برای ایجاد وحدت و گردهم آیی امتی برخوردار است. ▫️إنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ﴿۱۷۵﴾ این برای ایجاد تزلزل در جبهه حق است که با ، عزم آن‌ها را به چالش می‌کشد. این همان چیزی است که رهبری از آن به‌عنوان نظام محاسباتی یاد کردند. جامعه ای که تصویر مثبتی از خود دارد، و در نبرد تمدنی خود را فاتح میداند، ‌می‌کوشد فتوحات خود را گسترش دهد. 🔹اما اگر به همین جبهه گفتید شما در اقلیت هستید، جامعه از دست رفته است، نسل سوخته اند، مردم از دین و مذهب رویگردان شده اند، همه این‌ها موجب برهم خوردن و تصویر این ملت از خود و آینده ‌می‌شود. ▫️حتی و تظاهر به آن هم نباید ما را از متن حقیقت جاری در جامعه تغییر دهد و دشمن ‌می‌کوشد با برجسته‌سازی برخی هنجارشکنی‌ها و زیاد نشان دادن آنچه در واقعیت محدود است اما جلوه ظاهری دارد، ما را تغییر دهد. از این روی باید واقعیت را بر اساس حدود آن و نه متأثر از رسانه خوانش کرد. مطالعه متن کامل یادداشت: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=43755 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔https://eitaa.com/taalighat
بارقه‌های امید در دل ناهنجاری حجاب... 🔰️ فارغ از اتفاقات خرد و کلانی که این روزها پیرامون مسئله در جریان است، ظرفیت‌هایی پدید آمده که امیدآفرین و قابل مطالعه است. اساسا یکی از وجوه فتنه‌ها ایجاد برای جامعه مؤمنین است. سختی دارد، آسیب دارد، رنج و مشقت دارد اما اگر کسی از آن به سلامت بیرون آید به رشد و یسر می‌رسد. 🔹 بازیابی هویتی زن مسلمان 🔻 بخشی از زنان جامعه انقلابی و مذهبی برای خود فاقد یک هویت اجتماعی بودند. اما با پدیدآمدن جریان به‌یک باره احساس کردند ما دارای یک هویتیم که مورد هجمه قرار گرفته است. اولا این هویت را به رسمیت شناختند، ثانیاً برای حراست از آن و جامعه خود دست به کار شدند و همدیگر را در این اقدامات پیدا کردند. ثالثاً برای خود نقش‌آفرینی اجتماعی تعريف کردند. این يعنی وضعیت جدید زن انقلابی که نیاز به مطالعه و ارتقا دارد. 🔹 برجسته شدن اهمیت حجاب و عزیز بودن آن 🔻 برخی نعمت‌ها آنقدر جلوی چشم است که گاه نادیده گرفته می‌شود. فرصت داد تا بفهمیم چقدر عزیز است، چقدر به یک جامعه آرامش، سامان، طهارت و افق می‌دهد. چقدر فقدان آن آسیب‌زا است. حتی جامعه شل حجاب نیز این آسیب را درک کردند. 🔹 فرصت بازخوانی ضعف‌های متراکم جبهه انقلاب در حوزه حجاب: 🔻 در دل این مسئله بسیاری از افراد دست به مطالعه، آسیب‌شناسی و بازخوانی گذشته زدند. این‌که چه‌کارهایی نکردیم یا چه‌کارهایی غلطی کردیم که امروز بخشی از دختران ایران می‌توانند به راحتی حجاب از سر بردارند. اینکه بدانیم چقدر کارهای نکرده داریم یا چقدر ضعف در عمل داریم و از اطمینان و خوش‌بینی مطلق نسبت به کارهایمان دست برداریم نعمت بزرگی است. 🔹 مطالعه برنامه‌ریزی طولانی دشمن برای رسیدن به این نقطه: 🔻 امروز بسیاری از افراد در حال بازخوانی فعالیت‌های گسترده دشمن هستند. اینکه دشمن برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ریزی چندلایه می‌کند، صبر می‌کند و بلندمدت اقدام می‌کند می‌تواند موجب بازنگری در شیوه اقدام ما شود. 🔹 مواجهه با فردای آزادسازی حجاب 🔻 برخی ساده‌دل گمان می‌کردند آزادسازی حجاب، به برداشتن روسری ختم می‌شود و از آن دفاع می‌کردند، حال دیدند که به یکباره دیوار حیا فرو می‌ریزد و برهنگی همسایه کشف حجاب است.. 🔹 تصحيح تصویر جامعه انقلابی نسبت به شل حجاب ها 🔻 هنگامی‌که آقا یا از شل حجاب ها سخن می‌گفتند بسیاری از انقلابی ها برنمی‌تابیدند. بخشی از جامعه مذهبی مرزی بین شل حجاب و نمی‌گذاشت. برخی از افراد سطحی‌نگر هرگونه بدحجابی را با هرزگی و فحشا مساوی می‌شمردند. اما در دوره اخیر بااینکه امکان فراهم بود، طیف وسیعی همان حجاب حداقلی را رعایت کردند یعنی به سطحی از حجاب اعلام پای‌بندی کردند. اصلاح این تصور می‌تواند زمینه اصلاح مدل تعامل را در پی داشته باشد. 🔹 حرکت به‌سمت متولی دارشدن مقوله عفاف و حجاب 🔻 این جمله معروف شد که 32 نهاد در امر حجاب دارای وظیفه هستند. این به‌معنای بدون متولی بودن حجاب بود. چه‌کسی این‌ها را بازخواست، هماهنگ و مدیریت می‌کرد؟ عدم متولی موجب فقدان اقدام مناسب شده بود. حال بسیاری در حال تلاش برای ایجاد هستند که می‌تواند نخ تسبیح این تشتت ها باشد. 🔹 رشد عقلانیت جبهه انقلاب 🔻 جبهه با فکر کردن رشد می‌کند. اما فکر انتزاعی رشدآفرین نیست. فکر کردن ناظر به صحنه و نیاز عینی است که موجب ارتقا می‌شود. حال جبهه با یک واقعیت و مواجه شده است و می‌کوشد به‌نوعی آن را حل کند. این تلاش‌ها و تأملات ناظر به عینیت در صورت رسیدگی به رشد تصاعدی جبهه منجر خواهد شد. 🆔 @taalighat
💠 سانسور بخشی از بیانات رهبری توسط برخی دوستان انقلابی 🔻 در این مدت که مسئله برجسته بود، دیدیم خیلی ها افراد بدحجاب و بی‌حجاب را با الفاظی چون هرزه، فاحشه و... مورد خطاب قرار می‌دادند. خب، امشب همه دوستان از اینکه آقا درباره حجاب و ضرورت آن صحبت کردند، مسرور و خوشحال بودند. 🔻 اما وقتی کانال‌ها و گروه‌های مختلف را نگاه می‌کردم، بسیار جالب بود که خیلی از رفقای انقلابی این بخش را پوشش ندادند و منعکس نکردند. جایی که آقا حتی برخی از این افراد مکشفه را اهل دین خطاب می‌کند. چرا این جملات را کنار سایر کلمات آقا نمی‌گذاریم؟ چرا رهبری را می‌کنیم؟ چون آنچه ما نمی‌پسندیم را گفته؟ خب، فرق منِ مدعی انقلابی بودن با دیگری چیست که آقا را تا جایی که با میل من همراه است، روایت می‌کنم؟ 🔻 نه اینکه مسئله ناهنجاری حجاب را انکار کنیم. اما آن را درست ببینیم. در این جملات دقت کنیم. ما شهر را در حال روایت کردیم و آقا تحلیل دیگری از بن مایه‌ها و لایه‌های عمیقی دارد که انقلاب رقم زده است. پس بپذیریم در و سطح با آقا فاصله داریم. و این فاصله معنادار است. بیانات سانسور شده رهبری توسط طیفی از برادران و رسانه‌های انقلابی 🔻🔻🔻 🔹 خیلی از کسانی که می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند. 🔹 من می‌دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که ، ، اهل ماه رمضان‌اند، اهل گریه و هستند؛ 🔹 توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتماً نمی‌کنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام در اولین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. جزو کارهای اوائل امام راحل (رضوان‌الله‌علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔 @taalighat
☘ میلاد امام مجتبی علیه السلام مبارک ☘ روزی حسینی، حسنی دارم و بس در مملکت ری وطنی دارم و بس عشاق ره عشق سبکبال ترند من نیز فقط پیرهنی دارم و بس دوری مسافت نشود مانع من تا شوق اُویس قرنی دارم وبس حالا که حرم نیست، مرا شمع کنید امشب هوس سوختنی دارم و بس دنیا تو اگر یوسف کنعان داری من نیز امام حسنی دارم و بس تا لطف حسن هست، خریداری هست تا زلف حسن هست، گرفتاری هست 🌸🌸🌸 باید سر ما را به طنابی بزنند در مقدم خورشید جنابی بزنند عشاق نشستند سر راه کسی تا دست به حسن انتخابی بزنند باید که به جای چلچراغ و گنبد بالای بقیع، آفتابی بزنند حالا که در رحمت زهرا باز است زشت است اگر حرف عذابی بزنند آن طایفه ای که پسر زهرایند خوب است که در شهر نقابی بزنند ای یوسف کنعان علی ادرکنی ای ذکر حسن جان علی ادرکنی 🌸🌸🌸 ما از قِبَل تو لقمه نانی داریم مثل سگ کهف، استخوانی داریم هر جا کرم است سائلی در کار است ما با تو همیشه داستانی داریم تو واسطه می شوی که هنگام دعا این گونه خدای مهربانی داریم اصلا چه نیاز لیله القدری هست تا نیمه ماه رمضانی داریم ای سوره ی یوسف مدینه، در شهر ما ترس نظر ز این و آنی داریم این قد رشید تو تماشا دارد لا حول ولا قوه الا . . . دارد 🌸🌸🌸 ماییم و تقاضای نظر داشتنت یک شب ز محله ام گذر داشتنت ای یوسف ما به ازدحام عادت کن ماییم و تویی و درد سر داشتنت تو صبر و سکوت کرده ابراهیمی قربان تو و چنین تبر داشتنت تو بانی کربلا شدی و حتی روزی حسین شد پسر داشتنت مبهوت شدند لشگریان جمل از یک تنه این همه جگر داشتنت ای آیینه عزّ و جلّ ادرکنی ای حیدر کرار جمل ادرکنی 🌸🌸🌸 تو میوه هر سال خودت می گشتی پرواز پر و بال خودت می گشتی هر وقت مقابل علی می رفتی آیینه ی اِجلال خودت می گشتی حیف است که با مردم دنیا باشی جا داشت فقط مال خودت می گشتی بهتر که همان پیش خدا می ماندی با مردم امثال خودت می گشتی گفتند: تو گوشواره ی زهرایی در کوچه به دنبال خودت می گشتی هیهات از آن دست بدی که بد زد دستی که میان کوچه تا آمد زد 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند. 🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم می‌شود. 🆔 @taalighat
کانال‌های زرد انقلابی و پمپاژ ناامیدی به اسم انقلابی گری 🔻 امروز داشتم کانالی موسوم به را می‌دیدم. در کمتر از 2 ساعت 4 مطلب با تم انتقادی و مثلا از زاویه مطالبه گری مطرح کرده است. کاری که از بی بی سی و اصلاح طلبان هم برنمی‌آید. 🔻 بعضی‌ها عادت کرده‌اند به غر زدن، نق زدن، اصلا عینکی که بر چشم دارند، است. فقط انتقاد دارند و اعتراض. به عالم و آدم نقد دارند. خودشان هم انگار محور حق هستند. 🔻 آقا بارها و بارها از لزوم گفتند و اینکه نا امید کردن مردم است. این‌ افراد ظاهراً انقلابی نمی‌دانند با این رویه چه بر سر جامعه مخاطبین انقلابی خود می‌آورند. قطعاً فعل شان ناخواسته است اما نتيجه‌اش همان است که رهبری آن را خیانت نامیدند. 🔻 بدتر اینکه محتوا و و شکننده ارائه می‌کنند و تراز تحلیل و افق نگاه مخاطب را تقلیل می‌دهند. 🔻 آقایان، عزیزان این سبک کار رسانه‌ای فقط ضربه زدن است به جامعه انقلابی. مطالبه قاعده دارد. ریتم منظم دارد. کار رسانه‌ای هم قواعدی دارد. قرار نیست هرچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید و در مغز مخاطب فرو کنید. شما نسبت به ذهن مخاطب مسئول هستید. ما هم به و اعتقاد داریم اما بشرطها و شروطها و با رعایت موازین. این مدل کار همان یافتن با دشمن است. 🔻 و چقدر از این کانال‌های زرد در حال گسترش است. باید بیشتر مراقب جامعه انقلابی و ورودی‌های آن باشیم. این چند نمونه را ببینید تنها در 2 ساعت چهار متن که اشکالات اساسی هم دارد منتشر کرده و این مشتی است نمونه خروار🔻🔻 https://eitaa.com/bidariymelat/111142 https://eitaa.com/bidariymelat/111149 https://eitaa.com/bidariymelat/111151 https://eitaa.com/bidariymelat/111152 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
درباره آوینی (1) 🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسان به عالم شکل می¬گیرند و همانگونه که اندیشیدن درباره دفاع مقدس با نگاهی تمدنی و تاریخی ما را متذکر به نحوه برقراری «نسبتِ جدیدِ انسان با عالم می¬کند» _(که این نسبت همان تمدن نوین اسلامی و متفاوت از تمدن غربی است)_ بازاندیشی در آثار و یا فعالیت رسانه ای هم، ما را به همین نسبتِ متفاوتِ انسان با عالم رهنمایی میکند. از این جهت آوینی سخنگوی فردای تمدنی ماست و غور در اندیشه آوینی یعنی بستری برای الگوگیری های بیشتر و توسعه هر چه بیشترِ تمدن نوین اسلامی. از این زاویه می¬توان آوینی را سروشی از غیب انقلاب اسلامی دانست که آمده تا تبیین¬گر افقهای انقلاب اسلامی باشد. 🔻 آوینی را باید در بستر اقتضائات و زمانه انقلاب اسلامی شناخت. از سویی اقتضای عصر مدرن سرعت تکنولوژی است و از طرفی دیگر اقتضای سرعت مسائل انقلاب اسلامی، تولید مسائل متکثر است و این مسائل متکثر، کارهای بر زمین مانده زیادی را ایجاد می¬کند. هنر یک انسان تراز انقلاب اسلامی نه در پاسخگویی به مسائل، بلکه در یافتِ اولویت میان مسائل و آنگاه پاسخ به مسائل است. آوینی به تصریح دوستانش، پیش از تحول هم یک خصلت مهم داشت؛ هیچوقت از کنار هیچ مسئله ای بدون فکر عبور نمی¬کرد؛ سید مرتضی پرسش¬گری بود که مسائل را درهم و برهم نمی دید. توان تحلیل از مسائل پیرامونی و یافت نقطه کانونی درد را داشت. به تعبیری آوینی بمثابه طبیبی فرهنگی بود که علائم مختلف بیماری و بعضا داده های غلط بیمار او را به تجویز غلط نمی کشاند. شاید همین هنر آوینی است که آثار او را برای جوان نسل چهارمی هم جذاب می¬کند. البته نباید این هنر را جدا از سیره و سلوک باطنی آوینی فهمید. وقتی حضرت خدیجه سلام الله آن ثروت عظیم را در راه اسلام خرج نمود، قسمتش کوثر شد و آوینی هم از کثراتش گذشت و همه¬ی آثار پیش از تحولش را برای خدا آتش زد و خدا بینشی کوثری به او اعطا نمود و شد تجلی این آیه که «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا». 🔻 سید مرتضی دیدبانی بود که سابقا در زمین حریف زیسته و بعد از تحولش، عمیقا آنرا بازاندیشی و تحلیل کرده بود؛ از همین رو حقیقت انقلاب اسلامی را به یک تقابل در سطح سیاسی تقلیل نداد. انقلاب را عمیق و دقیق فهمید و در نقطه نزاع تمدنی گراهای درستی داد، اما او در دیدبانی تمدنی متوقف نماند و به رزم در میدان پرهیاهوی رسانه، مبتنی بر بینش انقلابی پرداخت. او بدرستی از افق دیدبانی فهمیده بود که اگر واقعیت دفاع مقدس درست روایت نشود، در جنگ روایتها از دفاع مقدس، تمدن غرب و غربگرایان روایتی دیگرگونه از حقیقت قدسی دفاع مقدس ارائه خواهند کرد و از آن حقیقت قدسی بیانی تنزل یافته، مادی و هضم شده در می نمایانند. 🔻 بنابراین آوینی ماموریت را نه در دهه نود بلکه در دهه شصت به درستی دریافت و برایش از جان و آبرو مایه گذاشت. آوینی به درستی دریافته بود که در جهاد تبیین باید «واقعیت» را «آنگونه که هست» روایت کرد والا دشمن روایتی دلخواه و متناسب با اغراضش از واقعیت ها می¬سازد و مخاطب را ریاکارانه می¬فریبد. 🔻 سید بخوبی می دانست عادت نوعِ اهل رسانه این است که پروپاگاندا محور روایتی از واقعیت بسازند و از آنجا که روایتِ حاقِ واقعیت اساسا مد نظر اهل رسانه نیست لذا این روایت در بهترین حالاتش مبتلا به بی دقتی است. اما او مبتنی بر بینش عمیق از انقلاب اسلامی، در میدان رزم رسانه ای نه تنها از بی دقتی عبور می¬کند بلکه به کارش یقین دارد و این یقین آنچنان برایش مقدس است که در شب قدر، نوارکاست روایت فتحش را بجای قران بر سر می¬گیرد و بک یا الله می¬گوید. اساسا میزکار آوینی همان سجاده دیگری است که آوینی بارها تا به صبح بر سر همین سجاده به خواب رفته، گریسته و مراتب قرب را تا وصول به مقام شهادت پشت سر گذاشته است. 🔻 شاید این حرف برای بعضی سنگین باشد اما در مقام شناخت او چاره ای جز بیان این حقیقت نیست: آوینی در مقامِ شهودِ حقیقتِ انقلاب اسلامی بود و کنش او در میدان رزم رسانه ای، تجلی گاه همین بینش شهودی در نسبت با انقلاب اسلامی بود. مبتنی بر همین بینش الهی، بر خلاف روند متداول مستندهای جنگ، سید مرتضی نه آزادسازی زمین و نه انهدام نیروها و تجهیزات دشمن، هیچیک را به تصویر نکشید؛ بلکه او فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی را که «انسان انقلاب اسلامی» باشد، به قاب تصویر برد و در یک تغییر مهم بجای خبرنگار، رزمنده را در کانون روایت نشاند و از ظاهر رزمنده به باطن او رفت و مخاطب را بر سر سفره باطن رزمندگان نشاند. 📌 ادامه دارد... 📝 به قلم: فاضل ارجمند حجت‌الاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام) 🆔https://eitaa.com/taalighat
درباره آوینی (2) 🔻 سید شهیدان اهل قلم در مقام کنش‌گر جنگ رسانه ای، خودش را زیسته است. یعنی میان او و اثرش فاصله ای نیست، دوگانگی میان اثر و وجودش دیده نمی¬شود. او همان چیزی را که زیسته، بیان کرده است و کلمات آوینی نازله¬ی مقام وجودی او هستند؛ برخلاف خیلی¬ها که میان اثر و عمل¬شان دوگانگی دیده می-شود و این دوگانگی دیر یا زود طشت رسوایی شان را به زمین می اندازد. 🔻 آوینی در جایگاه دیدبان نزاع تمدنی حق و باطل با بینشی تاریخی به تمامیت این جبهه نظر دارد و تحلیل او از روند انقلاب اسلامی و تحلیلی خرد نیست بلکه به رشد و افول این جبهه تاریخی نظر دارد. مبتنی بر چنین بینشی آوینی شاهد تحولات نوینی است که با وقوع انقلاب اسلامی در گستره تاریخ پدیدآمده است و وعده دهنده¬ی تمدن مقدمه عصر ظهور است: "حتی اگر هیچ برهان دیگری در دست نداشتم ، ظهور انقلاب اسلامی – و بهتر بگویم ، بعثت تاریخی انسان در وجود مردی چون حضرت امام خمینی(ره)- برای من کافی بود تا باور کنم که عصر سپری شده است و تا وضع موعود که انتظار اوست ، فاصله چندانی باقی نمانده است." مجاهد عرصه هنر و جهاد تبیین مادامیکه متذکر این بینش تاریخی نباشد و دیدبانی تاریخی نکند در فهم انقلاب اسلامی و یافت «رشدهای» در درون جبهه انقلاب و تحول تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند و بمرور به ورطه شکست فکری و ارتجاع درمی¬غلطد. شاید بعضی بپرسند راستی اگر آوینی امروز زنده بود چه میکرد؟ 🔻 نقطه تمایز آوینی با دیگران در این بود که از اسلامی و با زبان انقلاب اسلامی با مخاطبانش سخن میگفت نه اینکه از افق تمدن غرب و با زبان تمدن غرب به دفاع از انقلاب برآید. بنظر او مواجهه با پدیده¬های معاصر باید از عالَم انقلاب اسلامی باشد. آوینی در روایت فتحش، راوی توسعه حقیقت انسان بود. قران کریم این حقیقت را در مقام آموزش دعا به رسولش چنین تصویر نموده که یا رسول الله علم را چنین بخواه: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» یعنی وجود من را از حیث علم توسعه بده نه اینکه خدایا علمم را زیاد کن. توسعه وجودی در تناسب با علم است که موضوعیت دارد و آوینی اگر امروز بود از صِرف توسعه علم در جمهوری اسلامی یا درباره کیفیت حل معضل کرونا مستند نمی ساخت بلکه توسعه انسان انقلاب اسلامی ذیل این مسایل روایت میکرد. 🔻 زبان سرخ آوینی در دوره حیاتش بی تعارف و بعضا گزنده بود و همین هم حضور او را در حوزه هنری و... مشکل می¬کرد. او بدون بعضی از ملاحظات که امروز برای ما پررنگ شده، سخن میگفت. او حقیقت را بی لفافه و بی لکنت به میان می¬آورد و امروز لازمه آوینی شدن، تقوایی است که شجاعت و زبان سرخ بدهد، تقوایی از جنس تقوای مجاهدان نه تقوای عارفان گوشه نشین منفک از اجتماع. 🔻 رفتار سید مرتضی چه در روایت فتح و چه در سوره بمثابه ملکه زنبور عسلی بود که دیگران بر گردش حلقه می¬زنند تا شهدی بسازند. چشاندن شیرینی شهد انقلاب اسلامی جز به خون دل خوردن و جمع کردن مومنان به انقلاب اسلامی با وجود اختلاف سلیقه¬ها ممکن نبوده و نیست و این گسست های ناشی از اختلاف سلیقه¬ها ریشه در آن دارد که سید مرتضی ¬های جمع ما کم شده¬اند. راستی جهادگر جهاد تبیین، چگونه می تواند در جنگ روایتها مانند سید مرتضی به پیش بتازد و عقب ننشیند شک به دل راه ندهد؟ 🔻 یکی از نگرانی های آوینی خوفِ تاثر از هیمنه تکنیک، تکنیک زدگی و تکنولوژی بارگی بود. آنچنان که بعضی گفته بود من به قرائت عبدالباسط گوش نمی¬دهم چون در قرائت او غلبه فرم بر محتوا اتفاق افتاده است. گاهی ما با خود می اندیشیم که یاد گرفتن بعضی فنون سخنوری یا مناظره یا نگارش و فیلمبرداری و... دست ما را برای دفاع از انقلاب در جنگ روایتها پر میکند، حال آنکه بی مایه فطیر است و سید مرتضی نگران همین تکنیک زدگی، غلبه فرم بر محتوا و کنشگری بی پایه بود. راه طی شده آوینی دو گذرگاه را برای کنشگری در جهاد تبیین به ما می نمایاند: 1. شناخت حقیقت غرب: سید شهیدان اهل قلم در مقام شناخت و خصوصا شناخت غرب بدنبال عمق شناخت بود نه یک شناخت سردستی و گذرا. از اینرو هیچگاه خود را مهیمن و مسیطر ندید و کیفِ دوشی آوینی در لحظه شهادت هم حاوی کتابی درباره تقابل غرب و شرق بود. بر خلاف ما که با خواندن یک جزوه یا کتاب نقطه آغاز را نقطه اوج می پنداریم. 2. شناخت حقیقت انقلاب اسلامی: کنشگری در راستای دفاع از انقلاب اسلامی بدون فهم عمیق و دقیق از انقلاب اسلامی نتیجه عکس میدهد. و البته فهم این حقیقت جز با سابیدن زنگار دلها هم به تفصیل حاصل نمی¬شود. برای سیدِ شهید، حقیقت انقلاب یک امر شهودی بود و او که حقیقت انقلاب را زیسته بود، صدایش هم انسان را به وادی دیگری می¬بَرد و دل را نورانی می¬کند. اساسا جنس انقلاب اسلامی که به نور ولایت متصل است نمی¬تواند کنشگری برای تنویر ذهن را، بی تحول در قلوب تصور نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا