eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
6. انسان شناسی زن و مرد1-.mp3
28.35M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه ششم 🔸 استاد 🔹یکی از مکاتب انسان شناسی، جریان فمینیسم بود. در قبال این جریان فمینیسم ما چه حرفی برای گفتن داریم؟ 🔹در غرب چه اتفاقی افتاد؟ مسئله ما چیست؟ این جا باید به جریان فمینیست رجوع نموده و همگام با آن جلو بیاییم. ما می خواهیم این دغدغه ی موجود را به یک مسئله تبدیل نماییم. چگونه می توانیم مسئله ی خود را در قبال مسئله ی غربی شناسایی نماییم. مسئله و مشکل کی رخ می دهد؟ کی می گوییم مشکل هست؟ 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات خوانی ▶️ ( اللهم انی افتتح الثناء بحمدک... خدایا به حمدت زبان می‌گشایم به امید رحمت به سمتت می‌آیم... تو خود باعث و علت هر صوابی تو سرچشمه و اصل و مهر و عقابی) 🔸کلیپ تصویری، موسسه مأوا ⚜️ @taammolat74
🔰آیا مصلحت‌اندیشی موجب عرفی‌گرایی می‌شود؟ (نظام اولویت‌بندی در جهت مصلحت‌سنجی) ✍️گفتگو با حجت الاسلام ایزدهی 💠شناخت یک مدل دینی جهت دستیابی به تصمیمات سیاسی و اجتماعی صحیح، آمال تمام کنشگران جامعه است. در شرایط امروز و عدم ورود فقه حکومتی در موضوعات مختلف، به نظر می‌رسد مدل «مصلحت‌اندیشی» ظرفیت به عهده گرفتن نقش جایگزین فقه حکومتی را دارد. 💠با توجه به نگاه منفی که نسبت به مصلحت‌اندیشی وجود دارد، بررسی مدل مصلحت‌اندیشی و شناخت راهکار مناسب جهت فهم مصلحت از ضرورت ویژه‌ای برخوردار می‌شود که در مصاحبه‌ی زیر، این موضوع را دنبال می‌کنیم. 🔺در فقه شیعه مصلحت‌ها اولویت‌بندی می‌شوند. مصلحت‌های اساسی شیعه، که نمی‌توان از آن‌ها عدول کرد، عبارت‌اند از: مصلحت حفظ دین، حفظ جان، حفظ خانواده، حفظ اقتصاد و حفظ عقل. لذا فلسفه‌ی‌ احکام ارتداد، قصاص، سرقت، حد زنا و حد شرب خمر تأمین مصالح دین است. 🔺در اولویت‌بندی مصالح، مصلحت حفظ دین تقدم دارد. سپس مصلحت حفظ جان، حفظ عزم، حفظ خانواده و حفظ اقتصاد و مال اولویت می‌یابند. البته مصلحت حفظ نظام سیاسی بر همه‌ی این موارد مقدم است، زیرا اگر حفظ نظام سیاسی نباشد، همه‌ی آن‌ها از بین خواهند رفت و چه بسا دین هم به اضمحلال کشیده شود. 🔺به این ترتیب، در بحث اولویت‌سنجی، اولویت با نظام سیاسی است. حفظ نظام اقتضا می‌کند که حاکم به خاطر امنیت، مصلحت مجموعه‌ی مردم، حفظ کشور از تسلط بیگانه و… به صورت خاص از مواردی عدول و موقتاً آن‌ها را تعطیل کند. بنا به گفته‌ی امام (رحمت الله علیه)، حفظ نظام از نماز و حج واجب‌تر است و لذا حج را برای چند سال تعطیل کردند. یا مثلاً ممکن است به خاطر ضرورتی خاص، مسجدی را که در مسیر خیابان قرار گرفته تخریب کنند یا به اجبار خانه‌های مردم را بخرند. 🔗 «برای مطالعه مقاله کامل به لینک ذیل مراجعه کنید» 🌐 borhan.ir/7354/ ⚜️ @taammolat74
🔰 نفتکش‌های ایرانی و دوران جدید 🔸۵ نفتکش حامل سوخت به سمت غرب کره خاکی در حرکت است، ۵ نفتکش حامل نفت خام به سمت مشرق زمین می رود و یک نفتکش هم از جزیره مرجانی (خارگ) بارگیری کرده تا در غربی ترین نقطه آسیای غربی یعنی بندر طرطوس محموله خود را تحویل مشتری دهد. رومینا می‌رود تا در سالگرد گریس۱ خاطره بسازد‌‌‌.... 🔹در حالیکه در دومین سال از شروع تحریم نفتی ایران به سر می‌بریم، مسئولان و اتاق فکر کشور تصمیم گرفته‌اند تا به همه دنیا ثابت کنند ایران بیدی نیست که با بادهای آمریکای ترامپ کمر خم کند و دیگران بتوانند در گرده‌اش سوار شوند. ایران وارد یک انتخاب و راهبردی با دشمن شماره یک بشریت و عامل بدبختی و فلاکت ساکنان کره خاکی شده است. این بر عهده اهالی‌زمین است که بخواهند با عزت و زندگی کنند یا با نکبت. 🔸دنیا می‌تواند نظاره‌گر باشد و ساکنان کاخ سفید هم این وسط با همه گلو پاره کردن، بیش از همه چیز کیک هستند. نفتکش های ایرانی عامل کالای راهبردی برای مشتریان هستند و تجارت ایران با دنیای خارج از اراده آمریکا تشدید شده است... دنیا وارد دوره‌ای جدید شده است...‌ ⚜ @syriankhabar@taammolat74
🔰صدا و سیما نیاز به نقد جدی دارد! ✍️ محسن مقصودی 🔘 بخش ۲ از ۳ | بخش نخست 🔹 ۵. اخیرا دوباره انتقادها در ماجرای دستمزد برخی مجری ها و سلبریتی ها و ضرورت شفافیت مالی در صدا و سیما بالا گرفته است. و جالبتر آنکه دیدم برخی مدیران رسانه ملی هم در میزگردی انتقادی در یکی از خبرگزاری ها شرکت کرده اند و پاسخ های داده اند. آقای پور محمدی معاون سابق سیما و‌ مدیر سابق شبکه سه که هنوز هم از مدیران ارشد رسانه‌ ملی هستند، در میزگرد تسنیم گفته اند «نظام سرمایه داری بر برنامه های صدا و سیما اسیر حاکم شده است» و سپس به رقابتهای منفی درون سازمانی میان شبکه های سیما اشاره کرده اند که عامل افزایش بی قاعده دستمزدهای سلبریتی ها بوده است. این که بالاخره برخی مدیران تلویزیون حاضر شده اند (و‌ یا مجبور شده اند) در گفتگوی انتقادی پاسخگوی مطالبات مردم و‌ منتقدین باشند را باید یه فال نیک گرفت. این یعنی اینکه انتقاد ‌و مطالبه برای اصلاح‌ جواب می دهد. اما این همه ماجرا نیست... 🔸 ۶. آقای پورمحمدی ماجرا را به رقابت بین مدیران شبکه ها تقلیل داده اند. سوال اصلی این است که چه جریانی ‌و‌ چه ساختاری در تلویزیون باعث شده است چنین رقابتی پیش بیاید؟ آیا این رقابت، تنها رقابت کاری چند مدیر است یا ریشه های ایدیولوژیک هم‌ دارد؟‌ 🔹اساسا چرا اخیرا هر دو هفته و یا هر یک ماه یک‌بار درصدهای نظرسنجی مخاطبان با آب و تاب فراوان برای رسانه ها اعلام می شود؟ چه جریانی سعی دارد تنها معیار موفقیت شبکه ها را در تعداد مخاطب خلاصه کند؟ آیا با این روش تولید برنامه های سطحی و عمدتا سرگرمی با حضور سلبریتی ها _که بعضاً مخاطب بالایی دارند_ تنها هدف مدیران شبکه ها نمی شود؟ آیا تا به حال در نظرسنجی از متخصصان و‌ مردم، محتوا و‌ اثرگذاری مثبت و‌‌ منفی سریال ها و برنامه ها و‌ جریان سازی آنها در حل مسایل کشور پرسش شده است؟ 🔸آیا در خصوص برنامه های «ساخته نشده» و موضوعات بر زمین مانده در سریال ها و برنامه های شبکه ها نظرسنجی شده است؟ آیا امروز کارگران و کشاورزان مظلوم همان سهمی را در سریالها و‌ برنامه های رسانه ملی دارند که سلبریتی ها و سرمایه دارها و بانک دارها و موسسات کنکوری و...؟ آیا تلویزیون باید کارخانه سرگرمی سازی (به هر قیمتی) باشد یا دانشگاه عمومی و کارخانه انسان سازی؟! ⚜️ @taammolat74
📮سخنان صریح، شجاعانه و دردمندانه نمایندگان دانشجویان در دیدار رمضانی با رهبر انقلاب بار دیگر برتری دانشجویان را در کنشگری سیاسی و دفاع از حقوق مردم، بر طلاب و روحانیون نشان داد. حوزه های علمیه باید نگران تعمیق فاصله خود با اقشار گوناگون و متنوع مردم در میدان سیاست باشند. ✍ مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان @taammolat74
🔰 چرا می‌گوییم اسرائیل به زودی نابود شدنی‌ست؟ ✍ محمد عبدالهی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔺بنيان‌هاي رژيم بر چند ستون متزلزل و دروغ بنا شده است: 1⃣ اسرائيل، موجوديت خود را بر «زمين» ملت ديگري ساخته است. شرط اول تشکيل يک جامعه و حکومت، است. جامعه و حکومتي که حتي زمين آن اشغالي و از آن مردم ديگري است، چگونه میتواند به بقاي خود اميدوار باشد؟ 2⃣ دومين چالش بزرگ اين رژيم شهروندان و است. ، نه تنها حکومتي بدون زمين است که حتي واحدي ندارد. ساکنان آن مهاجراني از بيش از 100 کشور و مليت مختلف، با رنگ و نژاد و زبان و فرهنگ‌هاي متفاوتند که به صرف بودن، به فلسطين آمده اند. آنها هويتي يکسان و واقعي ندارند و گسلهاي فعال و شديدي بين آنها وجود دارد که مهمترين آن سياست و برتري است! برتري اشکنازي ها بر سفاردي ها! برتري سفيدها بر سياه‌ها! برتري يهودي ها بر عرب‌ها و مسيحي ها و... 3⃣وجه سوم موجوديت و پاشنه آشیل اسرائيل، ايدئولوژي آن است: و . اکثريت ساکنان اين رژيم، و هستند. به تعبير ، اسرائيلي ها مي‌گويند را به آنها بخشيده، ولي خدايي که آنها به وجودش باور ندارند! با افزايش زاد و ولد ها و رسيدن آنها به 25% جمعيت اسرائيل، دعواي هميشگي سکولارها با يهوديان و حريدي ها در سال‌هاي اخير شدت گرفته، بحران سياسي «قداست شنبه يهودي»، بحران خدمت اجباري سربازي، آزادي همجنسبازان و اختلاط‌هاي زن و مرد و.. کشمکشهاي متعددي را برانگيخته است. ها معتقدند دولت اسرائيل يک دولت است و نه يهودي و بر مبناي ! آنها حاضر به خدمت در نيستند... تامير پاردو، رئيس سابق موساد گفته: «جنگ داخلي بزرگ‌ترين تهديد براي موجوديت اين رژيم به شمار مي‌رود حتی بزرگ‌تر از تهديد ايران و حزب‌الله و يا گروه‌هاي فلسطيني» ⚜ @taammolat74
🔰 چرا می‌گوییم اسرائیل به زودی نابود شدنی‌ست؟ ✍ محمد عبدالهی 🔘 بخش ۲ از ۲ 4⃣ پس از سالها «ايده سازش» اينک فلسطيني به عيان فهميده که تنها راه آزادي فلسطين، همان راهي است که باعث فلسطين شده: . مبارزه . مبارزه اي. مبارزه در هر شکلي و با هر ابزاری. امروز جبهه جديدي از ناامني را براي اسرائيل گشوده که اسرائيل ناتوان از مواجهه با آن است. با وجود کشتارهاي وسيع، اسرائيل نتوانسته هاي پي در پي را مهار کند و تنها در خون بيشتر در حال دست و پا زدن است. ايجاد ناامني دائمي براي اشغالگران بهترين راه براي ضعيف کردن اين رژيم است. 5⃣ بر اساس جنگ رسانه اي و خدعه هاي رواني شکل گرفته که مهمترين آن و معروفترین آن ادعای است. اما با فراگير شدن جنايات اين رژيم در رسانه ها، ظهور مورخان نوانديش انکارکننده هولوکاست و شهادت فعالان صلح غربي بدست اسرائيل و...، اينک تابلوي مظلوم نمايي اسرائيل فرو ريخته است. جنبش جهاني تحريم و انزواي اسرائيل توسط فعالان و اکتيويست هاي اروپايي و آمريکايي، امروز به يکي از چالش هاي جدي رژيم جنايتکار اسرائيل تبديل و سبب شده دول غربي نيز بتدريج حمايت هاي خود از اسرائيل را کاهش دهند و حتي مجالس کشورهاي مختلف غربي (ايرلند، انگلستان، فرانسه، سوئد و 136 کشور جهان و..) «دولت فلسطين» را به رسميت بشناسند. همين باعث شده اسرائيل با صرف هزينه هاي هنگفت در صدد اتحاد با کشورها و گروهک هاي جنايتکار و بدنام مثل ميانمار، نيجريه، سودان جنوبي و کشورهاي عربي حامي داعش يعني امارات و عربستان برآيد. 6⃣ براي فروپاشي اسرائيل، ترکيب همه اين عوامل ضروري است. فعال شدن گسست هويتي و مذهبي و نژادي در جامعه اسرائيل، ادامه مقاومت نظامي و شبکه سازي حماس در کل فلسطين، ايجاد شکايات حقوقي از اسرائيل براي اشغال کرانه باختري، قدس، جولان، سينا و.. با هدف آزادي کامل مناطق اشغالي، تداوم مقاومت نظامي و ايجاد ناامني و ترس و وحشت دائمي در اسرائيل براي پايان اشغال 70 ساله. تداوم کمپين هاي سياسي و رسانه اي (مثل کمپين تظاهرات بازگشت) و خصوصا آگاهي بخشي در جامعه آمريکا بعنوان مهمترين حامي مالي و سياسي اين رژيم که با مردم آمريکا جنايت مي کند. جهان بايد به اين نتيجه برسد که چاره حل موضوع فلسطين، ايده يک کشوري (فقط اسرائيل) يا دو کشوري (هر دو اسرائيل و فلسطين) نيست. اولي سرنوشتي جز آپارتايد آفريقاي جنوبي ندارد و دومي با خوي جهانخواري اسرائيل در تصرف وجب به وجب خاک فلسطين و لبنان و سوريه و مصر و اردن محال است. راه حل چنانکه مورخ برجسته ضدصهيونيست "ايلان پاپه" به‌عنوان يکي از سردمداران «بي دي اس» دنبال مي کند، تنها و تنها ايده "يک کشوري" با همه فلسطينيان به خانه هاي خود و بازگشت همه مهاجران غصب کننده به کشورهايي است که از آنجا آمده اند. ما اين روز را به اذن خدا و بنا به وعده حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، نزديک مي بينيم. بسيار نزديک... ⚜ @taammolat74
🔰چند درصد از مردم تهران امسال روزه‌دار بودند؟! 🔸نظرسنجی تلفنی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می دهد که تقریباً نیمی از شهروندان روزه نمی گیرند. 🔹نتایج این نظرسنجی که از طریق سوال کردن از افراد بالای ۱۸ سال صورت گرفته نشان می دهد که ۴۷٫۴ درصد پاسخگویان به این نظرسنجی گفته اند که در سال جاری روزه نگرفته اند. بدین ترتیب از هر ۱۰ تهرانی تقریباً ۵ نفر روزه نمی گیرد. 🔸بر اساس ادعای ایسپا، ۴۷٫۴ پاسخ دهندگان گفته اند که امسال نگرفته یا نمی گیرند، ۳۷٫۷ نیز گفته‌اند که تمام یا اکثر روزها را روزه گرفته‌اند، ۱۳٫۸ درصد افراد نیز گفته‌اند برخی از روزهای ماه را روزه گرفته و یک درصد هم به سوال مورد نظر پاسخی نداده‌اند. 🔻پ.ن: تقریباً 51 درصد از کسانی که گفتند کلاً روزه نمی‌گیرند، «بیماری» را مهم ترین دلیل ذکر کرده اند. 12.1 درصد «اعتقاد نداشتن به روزه»، 8.2 درصد «ترس از ابتلا به »، 8.2 درصد «ناتوانی جسمی» و ... را به عنوان مهم ترین دلیل روزه نگرفتن بیان کرده اند. ⭕️ نظر شما چیست؟ ⚜ @taammolat74
به نمودار نظرسنجی درمورد کسانی که در تهران روزه‌دار هستند دقت کنید! آیا جز این است که القا می‌کند که فقط ۴۰ درصد مردم تهران به روزه معتقدند؟ حال توضیحات این نظرسنجی ایسپا را بخوانید. بله با کمال تعجب می‌بینید که ۵۱ درصد کسانی که روزه نمی‌گیرند بخاطر بیماری است، عده‌ای به‌خاطر عذر شرعی، عده‌‌ای بخاطر ناتوانی جسمی و... تنها ۱۲ درصد از کسانی که روزه نمی‌گیرند به خاطر بی‌اعتقادی به آن بوده، یعنی حدود ۷ درصد کل! حال به کسانی که نمودار را به صورت تصویری و اینگونه منتشر می‌کنند و تمامی افرادی را که نمی‌توانند روزه بگیرند را هم در دسته‌ی بی‌روزه‌ها قرار می‌دهد چه باید گفت؟ چه منظوری داشته‌اند؟ @mosabereh@taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه هفتم 🔹🔹انسان شناسی زن و مرد؛ نقد فمنیسم (2) 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
7. انسان شناسی زن و مرد2.mp3
22.76M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه هفتم 🔸 استاد 🔹اسلام دین آرمان‌گرای واقع بین است. اسلام آرمانگرا نیست به هر قیمتی، واقع گرا هم که می دونیم نیست. 🔹اصل حقیقت این است که مصلحت تامین بشود. علی (ع) اولین کسی بود که حقیقت را فدای مصلحت کرد. انقلابی گری یعنی آرمان گرایی. آرمان گرایی حتما باید با واقع بینی همراه باشد.واقع بینی یعنی شما آرمان هایت را بتوانی اجرا کنی و دراز مدت را ببینی. ما باید آرمان گرایی را با واقع بینی جمع کنیم. 🔹فرق واقع بینی و واقع گرایی چیست؟ واقع بینی می گوید من برای مصلحت اسلام سکوت می کنم، واقع گرایی می گوید من ببینم اوضاع چطور می چرخد منم همونجوری می چرخم هدفی از خود ندارم و هدف را واقعیت تعیین می نماید. واقع بینی یعنی مراعات خود، توان خود و ظرفیت خود. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش نخست ✍️ علم و امید / یحیی شعبانی ✍️ حاتمی‌کیا علیه تئوری «جوکر» خروج کرده است؟ ✍️ سویه خطرناکِ ناپیدای اومانیسم / محمدمهدی حاتمی ✍️ دانلود pdf | آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش / دکتر جوارشکیان ✍️اورجینالیته معماری ایران اسلامی / محمد سلیمی ✍️ سعدی در عصر خشونت/ احسان رضایی ✍️ ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟ / سعید شربیانی ✍️ تخصص چندگانه و نقد رائفی‌پور/ امید رامز ✍️توطئه قدرت در پشت‌صحنه کرونا / آیت‌الله میرباقری ✍️فرهیختگان، رائفی‌پور و بچه‌های انقلابی / سیدجواد نقوی ✍️سعدی آغازگر عصر جدید / رضا داوری اردکانی ✍️حسن آقامیری، پیامبر اباحی‌گری / محمدامین رضایی ؛ بخش نخست ، بخش دوم ✍️قدسی‌ترین زمان و مکان / محمدعلی روزبهانی ✍️ دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری ✍️"عصر حیرت" یا "عصر حسرت!" / مهران صولتی ✍️ تنها جاهلان، ادعای عصمت و تشبه به پیامبران و امامان (علیهم السلام) را دارند. / مهدی نصیری ✍️تحلیلی انتقادی بر کتاب عصرحیرت / رضا کریمی ✍️نصیری چرا از «نمی‌شود» می‌گوید؟ / سعید قبادی ✍️وارثان پروتستانتیسم و سلفی گرایان مدرن / سجاد اسلامی ✍️دانلود pdf | شهید صدر فقیه گذار حوزه نجف / امین اسدپور 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات خوانی ▶️ ( نازم به این خدا که گنه کار می خرد هر روزه‌دار را دم افطار می‌خرد...) 🔸روز بیست و یکم رمضان 1399 ⚜️ @taammolat74
🔰 علوم انسانی ایرانی، مصرفِ بحران یا ایده‌ای برای عبور از بحران؟ ✍️ محمدعلی بیگی 🔘 بخش ۱ از ۳ 🔹آقای عباس عبدی اخیرا نوشته که چه خوب بود اگر جمعی از دانشمندان و مشاوران جمع می‌آمدند تا راه‌حلی برای مدیریت کرونا پیشنهاد کنند و البته اظهار ناامیدی از همت دولت برای تشکیل چنان جمعی نیز کرده است. این اظهارات آقای عبدی در اصل، ارزیابی عملکرد دولت تا به امروز است؛ یعنی مدیریت نکردن درخور و به‌حال خود رها کردن بحران. 🔸این تلقی رئیس دولت که با شیوع و ابتلای همگانی، بحران به پایان می‌رسد، هرچه باشد، سیاستگری یا مدیریت بحران نیست. رئیس‌جمهور صراحا اعلام داشته که «تعدیل پیک» راه‌حل مدنظر او در مدیریت این بحران است. اما آیا نادانی‌ها و محدودیت‌های دانش در این تصمیم لحاظ شده است؟ ما نمی‌دانیم با شیوع گسترده این ویروس چه در انتظارمان خواهد بود. 🔹آیا ابتلای همگانی ناگزیر است؟ آیا ابتلای همگانی به این ویروس به‌معنی مصون‌سازی خواهد بود؟ آیا در اثر شیوع بیشتر و کثرت محیط‌های سازگاری ویروس با تنوع ژنوم، جهشی دیگر در کار نخواهد بود؟ آیا میزان مرگ‌ومیر ویروس در اقصای عالم همان است که در چین رخ داده یا اعلام شده یا پارلمان ایتالیا پیش‌بینی کرده بود؟ امروز می‌دانیم که مرگ‌ومیرها بیش از تلقی اولیه ما است. به‌هرحال ایده دولت «پیک معتدل» است. اما اهالی علوم انسانی ایرانی راجع به این ایده و راه‌حل چه گفته‌اند؟ 🔸علوم انسانی ایرانی بیشتر به مسائلی انتزاعی مشغول شده است؛ مسائلی چون مناسک دینی در مواجهه با کرونا یا بحث کودکانه‌ای چون ضریح سکولار یا مقدس یا نسبت علم و دین و... که ربطی به «ایده دولت»، «تصمیم جاری دولت» یا مساله خاص «کروناویروس» ندارد. اغلب اهالی علوم انسانی ایرانی متوجه مخاطرات پاندمی نبودند و اگر به‌فکر افتاده باشند، دیر به فکر افتاده‌اند. 🔹البته برخی هم در فکر این بحران بوده‌اند و فی‌المثل دکتر محمد فاضلی 25روز پیش از تعطیلات نوروز نوشت که اگر بناست با تعطیلی مدارس مردم به سفر بروند، بهتر است مدارس تعطیل نشوند! این به‌فکر بودن هم همیشه منجر به سخنان عاقلانه نمی‌شود؛ گویا تنها سفر موجب شیوع است و مدارس موجب شیوع بیماری نیستند و یا اینکه گویی دولت مخیر است تنها بین دو گزینه تعطیلی مدارس و پایین‌نگه‌داشتن آمار سفرها. دولت باید و می‌توانست جلوی هردو را بگیرد، نه اینکه در دوگانه «تعطیلی مدارس-ازدیاد سفر» مانده باشد. اصلا مگر مشخص است که کدام‌یک از این دو حالت مضرتر است و بیشتر موجب شیوع بیماری می‌شود؟ 🔸ما جهل و محدودیت‌هایمان را در بحران جاری جدی نگرفتیم و از اصل مطلب غافل شدیم. هنوز هم از اصل مطلب، یعنی راهی که باید پیش روی دولت قرار داده شود، غافلیم. دولت هم حدود دانش و جهل خود را جدی نگرفته و تصمیمات دشوار را سهل پنداشته است. مدیریت شهری هم که به‌طرز خنده‌آوری کارآمدی «ایده ضربدری» خود را به نمایش گذاشته است. علوم‌انسانی ایرانی به‌رغم ادعای فراوانش، چون از حدود علم غافل است، جهل را جدی نگرفته است. ⚜️ @taammolat74
📮قدس جلوه ی برکت خدا و پله ی نخستین معراج انسان است و مسلمین برای دست یابی به اهداف نهایی اسلام چاره ای ندارند جز اینکه بر قدس شریف دست یابند، و راه قدس نیز از کربلاست که می گذرد. ✍ شهید سید مرتضی آوینی ⚜️ @taammolat74
🔰افسانه‌زدایی از فلسطین ✍️ محمد اصغری 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸بسیاری از ما چیزهایی درباره نسخه رمانتیزه و اساطیری فلسطین شنیده‌ایم، گوش ما پر است از افسانه‌های تاریخی گم شده در پیچ و خم‌های قدس و نیروهای مرموزی که آن را احاطه کرده‌اند، چیزی شبیه قصه‌های رازآلود هالیوودی. 🔹اما این داستان‌ها از کجا آمده‌اند؟! پرواضح است که قدس محل تلاقی تاریخی ادیان ابراهیمی و دارای ارزشی معنوی برای پیروان این ادیان است، هرچند در میزان این اهمیت نباید دچار اغراق شد. از سویی دیگر قدس از دیرباز به واسطه فرهنگ خاص مسیحی زنده در تار و پود آن، محل رشد و نمو جریان متصوفه و عرفان اسلامی بود. 🔸 البته از آزادی نسبی فرق و نحله‌های فکری در این سرزمین و فرهنگ رواداری تاریخی حاکم بر آن نیز نباید غافل شد. همه‌ی این‌ها به خودی خود هاله‌ی قدسی سرزمین مقدس را تقویت می‌کنند. در ادامه و خاصه پس از قرن 17 نیز با توجه دوباره جریان مسیحیت تبشیری به سرزمین مسیح، شاهد پرورانده شدن روایات اساطیری از فلسطین و تبلیغات گسترده حول این مساله در افکار عمومی غرب هستیم. 🔹این پروپاگاندای مذهبی که یکی از اهداف اصلی آن عرب‌زدایی از فلسطین بود، آنچنان گسترده بود که حتی نگاه قدسی‌شده‌ی مسلمانان به فلسطین نیز در قرون اخیر به شدت از آن متاثر شده است. 🔸با همه‌ی این زمینه‌های تاریخی و فرهنگی اما بسیاری از خرده‌روایت‌های اساطیری از سرزمین فلسطین و در معنایی عام‌تر، مساله‌ی فلسطین، برآمده از رهیافت صهیونیستی و یهودستیز به این موضوع است. دو رویکرد با سویه‌های بنیادگرایانه و به ظاهر متضاد که البته اشتراکات بسیاری در صورت‌بندی گفتمان تاریخی خود دارند. 🔹بخش اعظمی از روایت‌هایِ اولین و اساطیری از سرزمین فلسطین و قوم یهود، متاثر از رهیافت صهیونیستی به تاریخ است. تاریخ‌پردازان بنیادگرای صهیونیست در همه‌ی این سال‌ها برای تثبیت آنچه قوم یهود می‌خواندند، دست به تحریف تاریخ و بازآرایی افسانه‌های قومی به مثابه واقعیت‌های تاریخی زدند و در مسیر ملت‌سازی از یهودیت، خرده‌روایت‌های اسرارآمیزی را دستمایه هویت ملی یهودی قرار دادند که امروزه حتی تاریخ‌نگاران پساصهیونیستی اسرائیلی نیز در صحت آن‌ها تشکیک جدی می‌کنند. ⚜️ @taammolat74
🔰افسانه‌زدایی از فلسطین ✍️ محمد اصغری 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸بنیادگرایی صهیونیستی در جریان پروژه‌ی ملت‌سازی، تباری تاریخی از یهودیت در پیوند با قدرت در اروپا تراشید و به دنبال پررنگ کردن نقش تاریخی یهودیان به مثابه یک ملت بود. احتمالا شنیده‌اید که بسیاری از پیشگامان علم در تاریخ اروپا را صهیونیست می‌دانند، این خود یکی از جعل‌های مرسوم تاریخ‌سازان صهیونیست است. 🔹 یا آنچه داستان استر و مردخای خوانده می‌شود؛ فراخوانی این افسانه از دالان‌های تاریخ و تکیه بر روایت آن توسط بنیادگرایان صهیونیست و رنگ واقعیت زدن بر افسانه‌ای مذهبی، مثالی دیگر از مسیر تاریخ‌سازی صهیونیستی است. ساده‌تر بگوییم، صهیونیست‌ها از چنین خوانش‌های اساطیری از خود خرسندند؛ اساسا جریان بدیع و فاقد هویت تاریخیِ صهیونیستم، به دنبال کش دادن خویش در طول تاریخ است و چه چیزی بهتر از همین افسانه‌ها که می‌تواند آنچه ملت یهود خوانده می‌شود را به ابتدا و انتهای تاریخ پیوند بزند و از این رهگذر مانایی تاریخی آن را تضمین کرده و برای ادعاهای بی‌اساس صهیونیستی تبارتراشی نماید. 🔸اما لبه‌ی دیگر این ماجرا، رهیافت یهودستیزانه به تاریخ فلسطین و یهودیت است. خالی از اغراق است اگر مدعی شویم هرآنچه تاریخ‌سازان صهیونیست پرداخته‌اند را این قماش از یهودستیزان باور کرده‌اند. از ریشه‌های تاریخی یهودستیزی اگر بگذریم، آنچه امروزه با آن روبرو هستیم، نشخواری شلخته و وارداتی از دستپخت پروپاگاندای ضدیهودی اخرانای تزاری و گشتاپوی نازی و سنت‌گرایان ضدیهود اروپایی است که در پیوند با تصویرسازی اسرارآمیز و آخرالزمانی مسیحیت تبشیری از فلسطین و پسماند باورهای یهودستیزانه‌ی شرقی، ملغمه‌ای اسلامی از تبار افسانه‌ای یهودیت و بعدها فلسطین را حاصل داده است؛ که البته شرح و بسط آن مجالی دیگر می‌طلبد. 🔹کوتاه سخن آنکه هر دو رهیافت یهودستیزانه و صهیونیستی به تاریخ فلسطین و یهودیت، با ایجاد هاله‌ای اسرارآمیز حول مساله فلسطین، عملا امکان هرنوع تحلیل واقع‌بینانه از این مساله و رسیدن به راه‌حل آن را بیرون از همین فریم افسانه‌ای غیرممکن ساخته‌اند. فلسطین در تعلیق همین قصه‌هاست، داستان‌هایی که وجه مشترک آن‌ها، مردم‌زدایی از این سرزمین مقدس‌شده و عاملیت‌زدایی از فلسطینی‌هاست. 🔸 تقویت و تحکیم کران تاریخی برای صهیونیسم، این نکبت نوپدید، نتیجه‌ی مستقیم همین افسانه‌هاست، گویی خودمان هم پذیرفته‌ایم که صهیونیسم از ابتدای تاریخ بوده و تا انتهای تاریخ هم ادامه خواهد داشت، فقط بیچاره مردم فلسطین که زندگی‌شان وسط این افسانه‌ها افتاده است. برای آزادی فلسطین، باید ابتدا از آن افسانه‌زدایی کرد و فلسطین را از همین بندهای اساطیری رهانید؛ فلسطین معطل افسانه‌ها نیست! ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل کرونا است! 💠 در خانه خواهیم ماند و اسرائیل را از بین خواهیم برد. 🔸اینجا شعار “در خانه بمانیم ” معنی دیگری می دهد؛ 🔹فلسطینی ها سالیانی که می گویند: “ما در خانه خود خواهیم ماند و ویروس اسرائیل را از بین خواهیم برد” 🔸و اما آنها تنها نیستند، ملت ایران و تمام آزادی خواهان جهان همراه آنها هستند. 🔹شعاری که ان شالله به زودی محقق خواهد شد، اسرائیل خواهد مرد و “فلسطینِ «از نهر تا بحر» است، نه حتّی یک وجب کمتر” ⚜️ @taammolat74
🔰 غربی 🔸چرخه باطلی به نام چاپ مقالات در ژورنال‌‎های ISI 🔹وقتی سود پژوهش‎های دانشمندان ایرانی در جیب غربی‎ها می‎رود! ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید👇 🌐 kayhan.ir/fa/news/188814@taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه هشتم 🔹🔹انسان شناسی زن و مرد؛ نقد فمنیسم (۳) 🌷احیای جایگاه زن🌷 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
8. انسان‌شناسی زن و مرد 3.mp3
24.34M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه هشتم 🔸 استاد 🔹ما به وسیله شهید مطهری جایگاه زن را می خواهیم احیا کنیم. شهید مطهری احیای حقوق زن را در دو عرصه حقوق و اخلاق مطرح می کند. وقتی ما می گوئیم جایگاه و معرفت زن، منظورمان جایگاه و منزلت اجتماعی است.(منزلت در قبال دیگران) نه منزل فردی و اجتماعی خودش. 🔹در طراحی نظام حقوقی زن و مرد آن تفاوت هایی که برایمان مهم است، تفاوت های زن و مرد در قبال یکدیگر است. مثلاً مرد روحیه اش ابتدایی است و زن انعکاسی است. این مسأله در ساحت روان قابل بررسی است. چراکه این تفاوت نه جسمی است و نه روحی. 🔹زن و مرد دارای تفاوت غایی هستند. مرد باید مدیر شود، چون حق فاعلی در مرد وجود دارد. چراکه هر جا اقتصاد است، همانجا باید مدیریت باشد. بودجه دست رئیس است. این اقتضای درست حرکت کردن یک مجموعه است. پس وقتی قرآن اصطلاح «بعضهم علی بعض» را مطرح می سازد، نوبت به قرارداد و توافق نمی رسد. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش دوم ✍️در نسبت حکمت و سیاست / محسن مهدیان ✍️ دو‌هفته نامه مجازی دیده‌بان اندیشه / شماه دوم ✍️ تاب‌آوریِ جالبِ بعضی آدم‌ها / محمود مقدسی ✍️آقایان مدیران صدا و سیما. شفافیت معجزه می کند! / میثم مهدیار ✍️مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ / حسینعلی رحمتی ✍️"قرآن! من شرمنده توام!" / علی شریعتی ✍️ شبکه‌های اجتماعی و اضطراب درونی ✍️معلم و زندگی سرکاری ✍️ معلمی و تولد ثانی / غلامحسین دینانی ✍️تلاش برای منطق فهم قرآن / میلاد دخانچی ✍️ کرونا: معلم آخر / خسرو باقری ✍️ در یک سرزمین با دو ملت مواجه ایم! /بیژن عبدالکریمی ✍️در موسسه حکمت و فلسفه چه می‌گذرد؟! ✍️این نیز بگذرد.../ حنیف طاهری ✍️جنگ ماسک‌ها و وضع‌طبیعی هابزی / محمدمحسن راحمی ✍️مرگ‌اندیشی جمعی / حامد قدوسی ✍️ کارناوال لایوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام / حمیدرضا دانش‌نازی ✍️ افسانۀ پراید / مهدی تدینی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
50.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات خوانی ▶️ ( طعنه خلق مرا سخت اذیت کرده...) 🔸روز بیست و سوم رمضان ۱۳۹۹ هیات فداییان حسین(ع) ⚜️ @taammolat74