eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برنده‌ها و بازنده‌ها در مناظره امروز ✍ مصطفی آرانی 🔸مناظره امروز حسن آقامیری و رفیعی، به نظرم دو برنده بزرگ داشت. اول دوست دارم از خود رفیعی شروع کنم. او با بغض و کینه وارد مناظره نشده بود. سوال داشت و اشکال. نمی‌خواست حسن آقامیری را به خاک بمالد و با این کار خود را قهرمان مخالفان او کند. رفیعی به وضوح دغدغه دین داشت. مودب بود. تواضع داشت. به شخصه شیفته رفتارش شدم. 🔹حسن آقامیری دیگر برنده این مناظره بود. کاری به محتوای مناظره و اینکه فکر می‌کنم نظر کدام درست است، ندارم. او سال‌ها در معرض این اتهام بود که نمی‌تواند در مناظره شرکت کند. متهم بود که در حال تحریف دین است. این اتهامات حتی به دادگاه رسید و شد آن حکم معروف. اینجا اما آقامیری نشان داد که می‌تواند از مواضع متفاوت خود، با آرامش و ادب بگوید. نشان داد که حرف‌هایش بی‌مبنا نیست، مبانی متفاوتی دارد که البته می‌تواند درست باشد یا غلط. 🔸مناظره امروز اما سه بازنده بزرگ هم داشت. اول، برخی مخالفان سید حسن آقامیری. نه به خاطر اینکه مخالف او بودند، نه به خاطر اینکه او لزوما از نظر همه مخاطبان توانسته از نظرات خود دفاع کند. برای اصل گفت‌وگو. آن‌ها این فضای گفت‌وگو را برنمی‌تابیدند. آن‌ها دوست داشتند رفیعی، پهلوانی شود برای زمین زدن آقامیری. برای اینکه پشت او را به خاک بمالد. برای اینکه او را ضایع کند. اصلا دوست داشتند مثل همه این سال‌ها یک طرفه به آقامیری ناسزا بگویند و افترا ببندند. دوست داشتند سنگ بزنند و چراغی را خاموش کنند نه اینکه شمعی برافروزند. 🔹بازنده بزرگ دیگر صداوسیما بود. در ساعات صبح پنج‌شنبه، یعنی مرده‌‌ترین تایم برای پخش یک محصول رسانه‌ای، لایو این مناظره فقط از صفحه آقامیری، در برخی اوقات ۵۱ هزار بیننده داشته است. در این شرایط دوست دارم بدانم که دوستان چه توضیحی دارند برای اینکه این برنامه را روی آنتن تلویزیون نبردند؟ در واقع سوال این است که چه اشکالی داشت این برنامه از تلویزیون پخش می‌شد؟ و سوال بزرگ‌تر این است که صداوسیما باید از چند مناظره و لایو اینستاگرامی دیگر شکست بخورد که بفهمد مسیری که پیموده و می‌پیماید غلط است؟ 🔸و بازنده دیگر، با کمال احترام به قانون، دستگاه قضایی است. دستگاهی یک سال پیش حسن آقامیری را به خاطر بیان برخی از اندیشه‌ها به دادگاه کشاند و محاکمه و خلع لباس کرد. دستگاه قضایی، حالا باید فهمیده‌ باشد که برخورد با اندیشه‌ای که شاید غلط باشد، در دادگاه نیست. دادگاه جای محاکمه کردن رفتار خلاف قانون است، نه بیان اندیشه متفاوت. جای نقد اندیشه هم در گفت‌وگوهای این چنینی است نه محکمه. ⚜ @taammolat74
🔰دو نکته درباره مناظره آقای رفیعی و سیدحسن آقامیری ✍️ محمدامین رضایی 🔸بارها نوشته ام جامعه ما تشنه ست، دیالوگ هم "تولید مفهوم" میکند هم "رفع سوتفاهم" ، دیالوگ جامعه را از سکون به حرکت سوق میدهد، دیالوگ مفاهیم مشترک را زیاد و اختلاف را اندک میکند؛ جنگ خروجی منطق تحکم و منولوگ هست، ما حرف زیاد میزنیم، حرف زیادی هم زیاد میزنیم اما با هم کم حرف میزنیم ، در ایام کرونا یک سری لایوها برگزار کردم با عنوان اصرارم بر این بود به جای اینکه خودم حرف بزنم از افراد دعوت کنم، حتی افرادی که اختلاف باهم داریم تا گفتگو شکل بگیرد، دوره منبرهای یک طرفه گذشته است، روزگار گفتگوست، همان سیره امام موسی صدر در لبنان، البته قبلا هم نوشتم گفتگو باید برای هدفی باشد، گفتگو برای گفتگو بی معنی است، از جنس همان لایوهایی که گاهی آقامیری میگذارد، لذا از این جهت اصل گفتگو بین آقای و آقای کار مبارکی بود اما 🔹مناظره معنایش مشخص است، جای نصیحت کردن و صرفا بگو و بخند نیست جای بحث جدی هم هست؛ دیشب هم در یک استوری پیش بینی کردم، مناظره مخصوصا جایی که مخاطب میخواهد به این برسد کدام منطق و مواجهه و برداشت درست است علاوه بر سواد باید فهم رسانه ای و هم داشت از اول هم مشخص بود حاج آقای رفیعی با تمام علمیتش آدم این فضا نیست، تک جمله هایی مثل "قران برای پیشگیری آمده نه پیشگویی" از سمت آقا حسن آقامیری، خنده ها، تیکه های مناسب فضای رسانه ای و جوان پسند، کوتاه آمدن های مکرر آفا رفیعی؛ لحن گونه، شاید ها و اماهای ایشان و سرسری رد شدن از خیلی مسائل و نگفتن خیلی از اشتباهات سیدحسن آقا میری ؛ مخاطب را به این نتیجه رساند که لابد پس منطق آقامیری و نوع ورودش به مسائل کاملا درست است حالا یک اشتباهاتی هم دارد در لحنش که سعی کند درستش کند! امیدوارم این بحث ها ادامه پیدا کند اما آدمهایی که رسانه ای باید با آدم های رسانه ای مناظره کنند و الا علمیت تنها به کار نمی آید بلکه نتیجه معکوس میدهد 💢در پایان باید تاسف خورد برای که هر روز دارد به سقوط خودش نزدیک تر میشود و ما به جای اینکه این برنامه های گفتگو محور را از قاب تلوزیون ببینیم باید از اینستاگرام ببینیم، بیش از ۷۰ هزار نفر مستقیم این گفتگو را میدیدند و خیلی ها غیر مستقیم! کاش این حرکتها مسئولین صدا وسیما را ازخواب بیدار کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 کویر ✍️ دکتر علی شریعتی 🔸کویر، این هیچستان پراسراری که در آن، دنیا و آخرت، روی در روی هم‌اند. دوزخ زمینش و بهشت، آسمانش، و مردمی در برزخ این دو، پوست بر اندام خشکیده، بریان؛ پیشانی، هماره پرچین؛ لبها همیشه چنان که گویی مرد می‌گرید یا دلش از حسرتی تلخ یا از منظره‌ای دلخراش می‌سوزد؛ ابروانی که چشمها را در دو بازویشان می‌فشرند و پناهشان می‌کنند و پلکهايی که همواره، از ترس، خود را از دو سو، بهم می‌خوانند و بر روی چشمها می‌افکنند تا پنهانشان کنند، و چشم‌ها که همواره گويی مشت می‌خورند و به درون رانده می‌شوند و نگاههای ذلیلی که این چشمهای بی‌رمق و بگود افتاده کتمانشان می‌کنند و... 🔹اینها، همه، کار آن خورشید جهنمی کویر! که در کویر نگاه کردن دشوار است و باید چشمها را با دست سایه کرد تا کویر نبیند. که در کویر سایه را می‌پرستند و نه آفتاب را، شب را می‌خواهند و نه روز را، نه پرتو عنایت بزرگان، که سایه‌شان را و نه نور خدا... 🔸شب کویر! این موجود زیبا و آسمانی که مردم شهر نمی‌شناسند. آنچه می‌شناسند شب دیگری است، شبی است که از بامداد آغاز می‌شود. شب کویر به وصف نمی‌آید. آرامش شب که بیدرنگ با غروب فرا می‌رسد ـ آرامشی که در شهر از نیمه شب، در هم ریخته و شکسته، می‌آید و پریشان و ناپایدار ـ روز زشت و بی‌رحم و گدازان و خفه کویر می‌میرد و نسیم سرد و دل‌انگیز غروب آغاز شب را خبر می‌دهد... ⚜️ @taammolat74
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔘 بخش (6) / بخش 5 💠
«رابات پاتنیک»

🔸اقتصاددادن و تحلیلگر سیاسی هند است که نزدیک به 10 جلد کتاب، عموماً درباره مسائل سیاسی دنیا از دریچه اقتصاد بین‌الملل نوشته است. او از منتقدان نظام سرمایه‌داری است و پیش‌بینی‌اش درباره افول هژمونی آمریکا را هم بر اساس نقائص ذاتی این نظام استوار ساخته است. 🔹به باور پاتنیک، بحران اقتصادی دنیا در سال 2008 بحرانی در هم‌بافته در ذات سرمایه‌داری جهانی است و گذر از این بحران در آمریکا و سایر نقاط دنیا، نه با راه‌حل‌های ریشه‌ای بلکه با راه‌حل‌های گذرا و مسکن‌وار صورت گرفته است. 🔸وی اخیراً در یادداشتی نوشت: «بعد از بحران سال 2008، در آمریکا و سایر نقاط دنیا "سیاست پولی انبساطی" به کار گرفته شد و نرخ بهره را تا نزدیک صفر پایین بردند. این کار، فقط یک فضای تنفس موقتی برای سرمایه‌داری دنیا ایجاد کرد، اما الان مجدداً نشانه‌های رکود ظاهر شده است.» 🔹پانتیک درباره این نشانه‌ها می‌گوید: «در آمریکا، سرمایه‌گذاری تجاری رو به کاهش گذارده و شاخص تولید صنعتی در ماه جولای 0.2% پایین‌تر از ماه قبل بود. اقتصاد انگلیس در سه‌ماهه دوم سال جاری با رشد منفی مواجه شد و اقتصاد آلمان هم شرایط مشابهی داشت. این تصویر تقریباً در همه جای دیگر دنیا از جمله ایتالیا، برزیل، مکزیک، آرژانتین و هند یکسان است. حتی چین هم شاهد کاهش نرخ رشد در نتیجه رکود جهانی است.» 🔸راه حل سیاست‌گذاران در کشورهای غربی برای حل چنین بحران‌هایی معمولاً کاهش مجدد نرخ بهره است. به باور پانتیک، آنها بیش از آن‌که با چنین راهکاری به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری باشند، در پی ایجاد «حباب در قیمت دارایی‌ها» هستند که به افزایش تقاضای کل منجر می‌شود. این افزایش تقاضای کل در واقع از جانب کسانی خواهد بود که به دلیل افزایش حبابی قیمت دارایی‌هایشان احساس می‌کنند که ثروتمندتر شده‌اند و به همین دلیل مخارج خود را نیز افزایش می‌دهند. 🔹این اقتصاددان همچنین معتقد است در دوران بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم، یعنی قبل از آغاز جهانی‌سازی نئولیبرال، دولت‌ها در صورت وجود خطر رکود، هزینه‌های دولت را افزایش می‌دادند تا تقاضای کل را بالا ببرند. دولت‌ها می‌توانستند در مواقع لزوم بدهی‌های مالی را بالا ببرند، چون مکانیسم‌های کنترل سرمایه وجود داشتند و خطری برای فرار سرمایه، در صورت افزایش بدهی مالی وجود نداشت.» 🔸پاتنیک می‌گوید جنگ تجاری آمریکا و چین که با هدف خارج کردن اقتصاد آمریکا از بحران آغاز شده اکنون در حال تسری دادن بحران داخلی آمریکا به اقتصاد جهانی است و اندک انگیزه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در جهان را کاهش داده است. 🔹به نظر او، با آنکه ممکن است اینطور تصور شود که این سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است که دنیا را در آستانه یک رکود اقتصادی دیگر در دنیا قرار داده، تحلیلگران، انتخاب او در سال 2016 را «نشانه» (و نه «عامل») حرکت رو به سقوط نئولیبرالیسم اقتصادی می‌دانند که از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، مبنای سیاست‌گذاری اقتصادی در آمریکا بوده است. ⚜️ @taammolat74
🔰 پایان پرده‌نشینی اهل تحقیق؟! ✍️ محمد زعیم‌زاده 🔘 بخش 1 از 2 🔸گفت‌وگوی اینستاگرامی حجت‌الاسلام رفیعی و جناب حسن آقامیری در روز پنجشنبه که فقط در یکی از صفحات به‌طور زنده 50 هزار بیننده داشت، یک اتفاق فکری و فرهنگی مهم است. آغازی خوب برای گفت‌وگو و البته ناکافی و ناتمام. 🔹فارغ از محتوای ردو‌بدل‌شده دینی در گفت‌وگو که بنده تخصص کافی برای قضاوت آن را ندارم، این رویداد از جنبه ارتباطی و فرهنگی نکات قابل‌تاملی داشت. 1️⃣ گفت‌وگوی دوساعته روز پنجشنبه فقط یک مکالمه ساده بین دو نفر نبود، با همه انتقاداتی که می‌توان به این گفت‌وگو داشت ولی می‌شود امیدوار بود به بستری برای اعمال برخی تغییرات در دستگاه تبلیغی کشور تبدیل شود. رفیعی به‌عنوان نمادی از رسمی‌ترین شکل پیام‌رسانی مذهبی و حسن آقامیری به‌عنوان صورتی حداکثری از ساحت غیررسمی تبلیغ روبه‌روی هم نشستند و در کمال ادب حتی شاید با عدول از برخی مواضع برای نزدیک‌شدن به دیدگاهی مشترک حرف‌هایشان را زدند و این ماجرا تا همین جای کار اتفاق مهمی است. 2️⃣ نگارنده به‌عنوان یکی از منتقدان حسن آقامیری که از سر کنجکاوی برخی از کلیپ‌های سخنرانی او را دیده و شنیده‌ام باید بگویم بعد از این گفت‌وگو تغییری در میزان انتقادم به ایشان رخ نداد، اشکال اصلی که به دال مرکزی سخنرانی‌های قبلی او یعنی ارائه تصویری ناقص و غیردقیق از دین وارد بود، همچنان وارد است. آقامیری سال‌هاست نبض مخاطبی را که دوست دارد فقط از رحمانیت دین بشنود و دین را در سطح مدل‌های سکولار ترکیه‌ای قبول داشته باشد، در دست دارد. 🔸به تعبیر بسیاری از علما این شناخت متقن و کاملی از دین نیست، رفیعی در این جلسه سعی کرد با بیانی ساده این ایراد را گوشزد کند و البته آقامیری در جلسه چیزی از عیوب قبلی را عملا نپذیرفت. اینکه او بعدا چه می‌گوید و آیا مطالب طرح‌شده در این گفت‌وگو بر سیاق فکری آقامیری تاثیری خواهد داشت یا نه بر ما پوشیده است؛ اما تحلیلم به‌عنوان یک کارشناس رسانه این است که این گفت‌وگو در فضای اینستاگرام و در صفحه آقامیری که مخاطبان خاص و متفاوتی دارد که معمولا کمتر پای منبر امثال رفیعی می‌نشینند بر مخاطبان او موثر خواهد بود، اینستاگرام و فضای غیررسمی بیشتر زمین بازی آقامیری است و شبکه‌های سیما و منابر رسمی زمین بازی رفیعی، لذا به‌لحاظ اثر‌گذاری بعید می‌دانم تصویر منتقدان آقامیری بعد از این گفت‌وگو تغییر چندانی نسبت به او داشته باشد، ولی احتمال می‌دهم بخشی از مدافعانش نسبت به صحت آن سخنان اندکی تشکیک کنند. ✔️[ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰 پایان پرده‌نشینی اهل تحقیق؟! ✍️ محمد زعیم‌زاده 🔘 بخش 2 از 2 3️⃣یک جنبه مثبت رویداد پنجشنبه این بود که رفیعی به‌رغم فاصله سنی و اختلاف معنادار در سطح تحصیلات حوزوی و... حاضر به حضور در این گفت‌وگو شد، این حضور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که به رفتار برخی حضرات هم‌سلک و هم‌رتبه ایشان نگاهی بیندازیم، بزرگوارانی که عموما دون شأن خود می‌دانند در فضاهایی این‌چنینی که ممکن است پرتنش باشد، حضور پیدا کنند. آنها ترجیح می‌دهند بیشتر در اتاق‌فکرها یا جلسات تخصصی یا سخنرانی‌های یک‌طرفه خاص که به‌سختی با عموم مردم ارتباط می‌گیرد، شرکت کنند و ساحت عمومی تبلیغ را به دست آقامیری‌ها یا نمونه‌های سیاسی آنها که از هر دری سخن می‌گویند و اقیانوسی پرتلاطم از ضدونقیض‌ها با عمق یک وجب هستند، بسپارند. 🔹مستوری و پرده‌نشینی علمای اهل تحقیق و دقت سبب رونق بازار چنین افرادی شده، افرادی که ممکن است با ‌انگیزه‌های خیر وارد صحنه شده باشند اما خروجی کار آنها در این سال‌ها ساختن نیروهایی کم‌عمق و بعضا پرخاشگر بوده است. 🔸البته آقامیری در این فقره کمی از آن دوستان عالمانه‌تر رفتار کرد و بالاخره حضور در یک گفت‌وگوی انتقادی را پذیرفت- اما حالا باید بگوییم همه اشکال به آنها وارد نیست، بخشی از ایراد به سازوکار تبلیغ دینی و سیاسی ما و البته گوشه‌نشینی و وسط صحنه گفت‌وگو نبودن برخی بزرگان برمی‌گردد، حافظه تاریخی گواه این مساله است که در سال‌های نخست انقلاب سطح گفت‌وگو‌ها و مناظره‌ها در سطح روسای قوا بود اما حالا بسیاری از آقایان با مشغله‌های پایین‌تر اساسا چنین رویکردی را خطا می‌دانند. 4️⃣ رسانه‌های رسمی که صداوسیما هم جزئی از آنها و البته مهم‌ترین آنهاست همچنان در دوراهی به‌رسمیت شناختن فضای غیررسمی یا پاک‌کردن صورت‌مساله گرفتارند، اینکه بگوییم سیما از چنین وقایعی جامانده است خیلی حرف جدیدی نیست، اما هرچقدر بر سر این دوراهی بیشتر بماند، فقط شدت عقب‌ماندگی‌اش از مسائل بیشتر می‌شود. ⚜️ @taammolat74
🎥انقلاب جنسی این‌بار از حجاب و پوشش می‌گوید. 🔸 نام مستندی به کارگردانی است. هرچند شمقدری، با مستند «میراث آلبرتا» دیده و شناخته شد اما «انقلاب جنسی» بدون شک جنجال برانگیزترین مستندی اوست. مستندی که نه تنها سنت های موجود در حوزه ی مستند سازی بلکه باور های موجود در ذهن مخاطب را نیز تغییر می دهد. 🔹انقلاب جنسی چهار، پیرامون مساله آزادی پوشش در ایران و غرب است. در این فیلم مستندساز با اشاره به جنبش‌های نیچریستی در اروپا و حضور در این مناطق به نمایش و تبیین نهایت آزادی در دنیای غرب می‌پردازد. 🔗 لینک دانلود این مستند به صورت قانونی: 🌐 https://www.1film.ir/Movie?Movie=22 ⚜️ @taammolat74
🔰نقدی بر مستند انقلاب جنسی ✍️ مریم کثیری 🔸چند جوان تصمیم میگیرند که به سفر بروند و لذت ببرند و از خود سفر پول سفر را بدست بیاورند. خب چه کاری بهتر از این که یک دوربین به دست بگیرند و از آنچه که در ایران تابوی اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی است فیلم بگیرند و یک روایت، بدون کمترین تلاش خاصی برای پژوهش کردن هم به آن اضافه کنند و مستند بسازند! اسمش را هم می گذارند انقلاب جنسی ۱و ۲و.... 🔹۴ قسمت از مستند انقلاب جنسی می گذرد و من هنوز منتظرم که آقایان با ۴ کارشناس جدی و کاربلد مشورت کنند برای یک روایت عمیق و پخته از معضلی که در جامعه ی ما، زیر پوست شهر به سرعت و با تنوع وحشتناکی در حال رشد است و هیچ کس از مسئولین هم حتی دغدغه ی پرداختن به آن را ندارند چه برسد به فکر راه حلی باشند. 🔸جناب شمقدری و دوستانشان متخصص سوزاندن سوژه های خوب هستند، سوژه را دستمالی می کنند بدون آنکه صورت مسئله ی دقیقی طرح کنند و حداقل به چند راهکار احتمالی نیز برسند. صرف مطرح کردن تابوی های جامعه ی ما و پرداختن بدون پشتوانه فکری به آن هیچ دردی از ما دوا نمی کند... 🔹در لایوهای جناب شمقدری این سطحی نگری یا بهتر بگویم خطی نگاه کردن منبعث از ذهن مهندسی به مسائل اجتماعی و علوم انسانی را به وضوح می توان دید. 💢حرف زدن درباره ی مسائلی که کسی درباره ی آنها حرف نمی زد جسارت میخواهد اما اگر نتوان آن را دسته بندی کرد، نظامدار و با چهارچوب دقیق به مخاطب ارائه داد قطعا نه تنها از مشکلات کم نمی کند که بر مشکلات نیز می افزاید... 🔸انقلاب جنسی ۴ به مراتب ضعیف تر و بی محتوا تر از سه قسمت قبل آن بود بدون آنکه حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد! ⚜️ @taammolat74
⚠️ دوستان عزیزی که این مستند را تماشا کرده‌اند، ارزیابی و تحلیل و نقدی اگر نسبت به این مستند دارید، برای ما ارسال کنید. بیشتر دوست دارم با نوع نگاه دوستان و همراهان آشنا بشم و استفاده کنم. ⚜️ @taammolat74
💐 دل‌نوشته‌هایی از دکتر مصطفی چمران 🔸خدایا... از بد کردن آدمهایت شکایت داشتم، به درگاهت اما شکایتم را پس میگیرم... 🔹من نفهمیدم! فراموش کرده بودم که بدی را خلق کردی، تا هر زمان که دلم گرفت از آدمهایت، نگاهم به تو باشد... 🔸گاهی فراموش میکنم که وقتی کسی، کنار من نیست،معنایش این نیست که تنهایم... معنایش این است که همه را کنار زدی تا خودم باشم و خودت... با تو تنهایی معنا ندارد!مانده ام تو را نداشتم چه میکردم...! ❤️دوستت دارم، خدای خوب من... خدایا آتقدر به ما قدرت‌تحمل ده ڪه اگر از زمـــین و آسمـان رگبار دشمنــــے و باران تهـــــمت ببارد در خالصانه ما به تو خللی وارد نشود. ⚜️ @taammolat74
🔰نکاتی در باب مناظره اخیر ✍️ حجت الاسلام فربهی 🔸من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1️⃣ بنده آقای آقامیری را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم «مواجهه‌ی رو در رو»، می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌ها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیت‌های اشتباه از همدیگر است، 2️⃣ آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کرده‌اند! فارغ از موجه‌بودن یا نبودن این‌سخن، بنده بارها گفته‌ام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیت‌ها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوت‌های جهت‌دار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانه‌ای مردم باید بالا برود؛ باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی می‌شود تا قضاوت‌ها را مهندسی کنند. 3️⃣ به نظرم مسأله‌ی خلود مشرکان، مسأله‌ای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلی‌ترین محورها در این‌گونه گفتگوها شود، بلکه آن‌چه بایستی محور گفتگو قرار می‌گرفت؛ «نقش بازدارنده‌ی عذاب‌ الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحی‌گری» از غفلت جامعه‌ی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده می‌کند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته. جریان اباحی‌گری، تلاش می‌کند همه‌ی بازدارنده‌ها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛ انکار عذاب‌‌‌‌های شدید الهی، گسترش فرهنگ «به‌تو‌چه!»، تفکر «از دینش مپرس» و نفی مقاومت‌ اجتماعی در مقابل هنجارشکنی‌ها، همگی، از این‌قبیل‌اند. ⚜️ @taammolat74
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیش‌بینی می‌کنند! 🔘 بخش (7) / بخش 6 💠 «کریستوفر لین » 🔸کریستوفر لین از تحلیلگران برجسته سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده خدمات دولتی در دانشگاه تگزاس است. او تا کنون نزدیک به یکصد مقاله در رسانه‌های آمریکایی به رشته تحریر درآورده و مولف سه عنوان کتاب در حیطه سیاست خارجی آمریکا و مسائل مربوط به آن است. لین علاوه بر این ده‌ها عنوان مقاله پژوهشی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی درباره موضوعاتی مانند هژمونی امریکا، ائتلاف ناتو، سیاست آمریکا بعد از جنگ‌های جهانی، سیاست آمریکا در عراق و ... به چاپ رسانده است. 🔹کریستوفر لین در مقاله‌ای که در اندیشکده چتم‌هاوس منتشر شده توضیحات مفصلی درباره عوامل و ریشه‌های افول هژمونی آمریکا ارائه کرده است. وی ظهور چین را نخستین و مهم‌ترین عامل در این افول می‌داند. لین نوشته است: «امروزه ستون‌های نظامی، اقتصادی و سازمانی که نگهدارنده پکس آمریکانا (سلطه آمریکا) بوده‌اند توسط چین به چالش کشیده شده‌اند.» 🔸او درباره افول قدرت نظامی آمریکا نوشته چین در این حوزه فاصله‌اش با آمریکا را کمتر کرده. لین به نقل از اندیشکده رند نوشته بین سال‌های 2020 تا 2030 ساختار نظامی چین در زمینه‌های مانند دکترین، تجهیزات، پرسنل و آموزش تقریباً با آمریکا برابری خواهد کرد. در تحلیل این اندیشکده همچنین پیش‌بینی شده سلطه نظامی آمریکا بین همین سال‌ها در آسیای شرقی به شدت کاهش خواهد یافت. 🔹لین معتقد است در طول دهه گذشته نشانه‌های کاهش قدرت اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی چین بیشتر از آن بوده‌اند که بتوان آنها را نادیده گرفت. از زمان شروع دوران رکود بزرگ، چین به طور مستمر در زمینه صادرات، تجارت و تولید جزو کشورهای رده بالا بوده است. سال 2014 بانک جهانی با اعلام اینکه چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده، جهان را شگفت‌زده کرد. 🔸لین علاوه بر این معتقد است حوادثی که در صحنه دنیا اتفاق افتاده‌اند قدرت نرم آمریکا را هم به شدت کاهش داده‌اند. او معتقد است یکی از بزرگترین تأثیرات دوران رکود اقتصادی بزرگ، اثراتی بود که روی ادراک‌های عمومی در جهان از قدرت نرم آمریکا ایجاد کرد. 🔹 این واقعیت که نظام مالی تحت سلطه آمریکا به دلیل بحرانی که در خود آمریکا ایجاد شده بود دچار تشویش شد حیثیت و قدرت این کشور را لکه‌دار کرد و این ادعاهای جهان غرب مبنی بر اینکه اقتصاد بازار آزاد، دموکراسی و جهانی شدن تنها مسیرهای تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی هستند را به شدت بی‌اعتبار کرد. لین همچنین به نقل از تحلیلگران دیگر نوشته است این واقعیت که نظام مالی تحت سلطه آمریکا به دلیل بحرانی که در خود آمریکا ایجاد شده بود دچار تشویش شد حیثیت و قدرت این کشور را لکه‌دار کرد و این ادعاهای جهان غرب مبنی بر اینکه اقتصاد بازار آزاد، دموکراسی و جهانی شدن تنها مسیرهای تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی هستند را به شدت بی‌اعتبار کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰 قلب تعقل! نگاهی به سری مستند ✍️ سید علی حسنی 🔸دقیق‌ترین شیوه‌ پرداختن به مسائل، نگرش عقلانی به سوژه است. منظور از دخیل کردن عقلانیت در تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌ها، بررسی همه جانبه‌، در کنار دوری از پرداختن به حواشی و روشهای غیر مستدلی است که نهایتا آورده‌ای نسبت به محصولات دیگر نخواهد داشت. . 🔹آن‌چه امروز بر شیوه‌ بررسی غلبه دارد، هنجار‌شکنی و تابوشکنی است! تابوهایی که شکستن بدون درنظرگرفتن بسترهای اجتماعی و هویت‌سازشان عملا همراه با انحطاط و تخریب فرهنگی خواهد بود. 🔸مثال خوبی که میتواند حکم تاییدی بر گزاره‌ فوق باشد، مجموعه‌ مستند به کارگردانی است. نقطه‌ای که او دست رویش گذاشته، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیست جنسی اساسا یکی از موضوعات نادیده‌گرفته‌شده و همیشه در حال سانسور امروز ماست. 🔹شیوه‌ بررسی شمقدری اما، همان مدلی است که او سعی میکند خود را در جایگاه نقدش قرار دهد. یعنی سانسور اصول، بلد کردن حواشی و به ابتذال کشیدن موضوع‌. کاری که دقیقا رسانه‌های رسمی با انجام میدهند، او با انجام میدهد! تنها امری که در این میان مغفول است، تعقل در موضوع است. 🔸عدم درنظر گرفتن بسترهای تاریخی و اجتماعی-فرهنگی جامعه‌ی هدف در ساخت محصول واضح است‌ و عملا پس از تماشای هرچهار قسمت این مستند، نه راهکاری دست‌گیرتان میشود، نه حتی کارگردان میتواند صورت‌بندی صحیح و جامعی از شرایط موجود در نسبت با بحران جنسی ترسیم کند‌. 🔹فلذا باید مهم‌ترین نقد وارد بر مجموعه‌مستندهای شمقدری، از تا و را، قلب گفتمان عقل‌گرایانه و صرفا، شکست هزینه‌ساز تابوها معرفی کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقد مقدمه نظریه‌پردازی ✍️ سید یحیی یثربی 🔸دانش و تکنولوژی و همه دستاوردهای دو سه قرن اخیر انسان باید در زمینه قرار بگیرند و تکیه گاه آنها از علوم انسانی باشد. تمدن امروز بر علوم انسانی استوار است. چنانچه پیشرفتهای انسان در دانش و تکنولوژی نتیجه پیشرفت و تحول او در علوم انسانی بود. بنابراین در جامعه امروزی ما نیز علوم انسانی بنیادی‌ترین ضرورت زندگی است. در علوم انسانی به تناسب روز روزگارمان پیشرفت نکرده‌ایم. 🔹ما از نظر تشکیل یک جامعه الگو و پیشرفته امروزه در عرصه جهانی و افتخارآفرین باشد، کاستی‌های زیادی داریم. بنابراین باید هرچه زودتر اهمیت و ضرورت علوم انسانی روزگارمان را در یابیم. 🔸ما در علوم انسانی رشد نداشته‌ایم، زیرا رشد باید با انجام پذیرد و نظریه‌پردازی خودش با دو مقدمه لازم، امکان دارد؛ یکی نقد است و دیگری مسئله. ما باید نخست در جامعه‌مان با نقد رایج و همگانی، کاستی‌هایمان را مشخص کنیم. در قدم دوم مشکلات خودمان را که همان کاستی‌هاست مشخص کنیم. 🔹و در قدم سوم با نظریه‌پردازی به حل آن مشکلات و بن‌بست‌ها اقدام کنیم تا علوم انسانی بتواند به رشد لازم دست یابد اما دریغا که در جامعه ما نقد خریدار ندارد و تحقیر هم می‌شود و کسی را که نقد جدی داشته باشد کنار می‌زنند و تحویل نمی‌گیرند. چون نقد نداریم شناختی از مشکلاتمان نداریم و چون شناخت از مشکلاتمان نداریم مسئله نداریم و چون مسئله نداریم نظریه‌پردازی نداریم. 💢برای اینکه بتوانیم در عرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز داشته باشیم، باید اجازه نقد داده و از نقد جدی قدردانی کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔰 قضاوت با لب‌ودهان ✍️محمدصالح سلطانی 🔸دبیرستانی بودم که و تیمش، را ساختند. دغدغه‌هایشان بکر بود و اثرشان، برای بچه‌هایی مثل من جذاب و جسورانه به نظر می‌رسید. بعدها و در دوران دانشگاه، داوطلبین عزیز و ۳۳سال سکوت و را هم دیدم. همچنان جسورانه بودند اما جذابیت‌شان کم‌کم رنگ می‌باخت. 🔹ما بزرگ شده‌بودیم اما انگار آرمان‌مدیا هنوز بزرگ نشده‌بود. اصرار داشت تولیداتش را مستند صدا کند اما دستِ بالا با چیزی شبیه آیتم‌های خبریِ تلویزیونی مواجه بودیم. کلیپ‌هایی سردستی که بهتر است با حرف‌زدن درباره‌ی فرمِ نداشته‌شان، وقت همدیگر را نگیریم. در این موضوع، یک نمونه‌ی کامل است. بلوغِ بی‌تکنیکی و شلختگی. بگذریم. 🔸انگار شمقدری و تیمش برای ساخت اثر، فقط ایده دارند. بقیه‌ی کارشان، خط تولید ثابتی دارد. دوسه‌تا سوژه پیدا می‌کنند و دوربین دست می‌گیرند و می‌روند سراغشان. یک جور مردم‌نگاریِ کیفی شاید. این به خودیِ خود مشکل نیست. مشکل از جایی آغاز می‌شود که کارهای آرمان‌مدیا، مبنای تئوری‌بافی و نظریه‌سازی درباره‌ی مسائل اساسیِ کشور شود. چه از جانب خود سازندگان و چه از طرفِ شمقدری‌فَن‌ها. 🔹به طور خاص و به طور اخص ۴ در بهترین حالت یک کلوز‌آپ از مساله‌ای هستند که می‌خواهند درباره‌اش صحبت کنند‌. هروقت نمایی بسته از لب‌ودهانِ یک نفر توانست معیار و ملاک قضاوت درباره‌ی چهره‌اش باشد، سریِ انقلاب جنسی هم می‌تواند به درک و حل مساله، کمک کند. 🔸من شمقدری و دوستانش را درک می‌کنم که دوست داشته‌باشند دیده‌شوند و فالوور بگیرند. اما هر چیزی قیمتی دارد و قیمتِ این مدل دیده‌شدنی که دوستان انتخاب کرده‌اند، بالاست. واقعیت این است که مردم اگر بخواهند اپوزیسیون و منتقد را دنبال کنند، سراغ نسخه‌ی اصل می‌روند و اگر دنبال فیلم رقص و آواز باشند، نسخه‌ی اورجینالش را در همین اینستاگرام پیدا می‌کنند. 🔹بنابراین اپوزنمایی و شیطنتِ جنسی، نه به قد و قواره‌ی شمقدری و دلاوری می‌‌آید، نه مخاطب را شیفته و مفتون می‌کند. تن‌لرزانِ رفقا توی ماشین با آهنگ ساسی، قبل از آن‌که مخاطب‌آور باشد، خنده‌آور است. بسیاری از تماشاگرانِ این صحنه هم بیش از آن‌که ماجرا را جدی بگیرند، احتمالا با نیشخند از کنارش رد می‌شوند. دیده‌شدن و مخاطب‌داشتن، بد نیست اما ادای مخالفان را درآوردن و "آقای جمهوری اسلامی!" گفتن، برای امثال رفیقمان برکت نخواهد کرد. اصالت، همچنان مخاطب دارد و کاش اهالیِ در این بازاری که با کلیپ‌هایشان راه‌انداخته‌اند حداقل اصالت را نفروشند، فرم و تکنیک پیشکش! ⚜️ @taammolat74
🔰 چ مثل چمران ✍️ محمد مهدی شکوهی 🔸چندسال با خودم كلنجار مي رم از آقامصطفا چمران بنويسم با اون همه كشش و تعليقي كه در زنده گي اين مرد موج مي زنه؛ اما هربار به يك دليل دستم به قلم نمي ره؛ مصطفاچمران ممنوعياتي دارد در اطرافش،در رفقايش، در اسطوره هايش، در عادت هايش و در ملاحظات و برخوردهايش، قهركردن ها و آشتي كردن ها و هجرت هايش كه هنوز جامعه ي از زمين گيرِ ما كشش درك و هضم آن را ندارد و بايد به يك چمران اتوكشيده و بچه ي مثبتِ در چهارچوب اكتفاء كرد وگرنه حكم تكفير آماده ي صدور است، 🔹انگار نه انگار كه آنچه چمران را محبوب دلهاكرد همين عدم تمكين به مشهورات و مقبولات بود، همين بود كه چمران با حرف زور نمي ساخت حتا به قيمت قهر ازجماعت و هجرت به دفعات از اين سرزمين به آنجا و از آن مردم به اين ملت؛ به تمثيل چونان ي صدرا كه از دانشكده ي فني دانشگاه تهران شروع شد و پس از آمريكا و لبنان، در جنگ هاي نامنظم كردستان و خوزستان به طرز مشكوك و غريبي و با حالت قهر و وداع به پايان رسيد، 🔸اما چمران ديگر آن جوان پركينه ي ورود نيكسون به تهران نبود، يك و يك چريك دنياگريز شده بود كه و را درون خود به وحدت آورده و جمع اضداد را بار ديگر به شيوه ي همه ي پيروان راستين علي مرتضا به ميدان ديد بشريت آورده بود. چمران را نشاندن كنار خط كشي هاي پرالتهاب اول انقلاب ايران همان قدر مضحك است كه محدودكردنش به اين خط و آن خط و اين شخص و آن يكي؛ 🔹 چمران مردي بود كه سريعتر از همه ي انقلابيون صف اول از گريخت و پاي به ابديت گذاشت،و چقدر اين رهايي براي افرادي كه كيسه ي منفعت ندوخته و كشكول مناعت طبع به دوش دارند برازنده و شيرين است و آقامصطفا مُنعِم بود به اين درويشي و خرسندي و طوبي له كه هيچ گاه هيچ كجا لنگ عنوان و اطراف و خوش آمد اين و آن نماند و هماره بنده ي فهم و ستيز خويش از معارف جان و معايب نفس بود. 🔸بزرگي آقامصطفا به اندازه ي آزاده گي وي از قيد و بند دنيا بود و چقدررر اين كبوتر بال گشوده بر بلنداي و ايران از فهم و دسترس لاشخورهاي هرجايي بالاتر و تميزتر است و انصافن كسر چمران از روزگار را بايد هم كه به ولي نعمت آرمان شيعه حضرت بقيه الله ارواحنافداه تعزيت گفت؛ 💢 مگر تاريخ چقدر كشش دارد كه بتواند امثال را بزايد و مگر شيعه چقدر عدد دارد كه فهم ومعرفت جهانشمول امثال چمران را مدام انتظار بكشد و مگر بنده گي و وارسته گي امثال چمران شوخي هرروزه ي ولگردان تاريخ است كه نبودنش جبران شود. آقامصطفانوشتن ازتو بماند براي روزي كه بتوان اسم تورا از امانت داري تاريخ تحويل گرفت! ⚜️ @taammolat74
🔰 عدالت‌خواهی جوکری... ✍️حمیدرضا باقری 🔸نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد. شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و... است. 🔹فرصتی شد تا فیلم جوکر را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔸جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔹اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و... است. 🔸اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔹نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. 🔸باطل حیاتش در افراط و تفریط است، تفریط بی‌تفاوتی یا افراط آشوب‌طلبی، وقتی فضای اعتراض به بی‌منطق کشیده شد و هرکس هرطور خواست عمل کرد و انتقام گرفت، اولین قربانیش عدالت است، در انقلاب اسلامی هم گروه‌های چپ سبک کارشان همین‌گونه بود و هرکس اراده می‌کرد تصمیم به ترور و بمب‌گذاری می‌گرفت اما نسخه حضرت امام اعتراض مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی بود. 🔹بعد از انقلاب هم باز ماجرا از همین قرار است عدالت‌خواهانی که در ابتدای انقلاب زمانی افراطی بودند، بعداً خود به بخشی از طبقه سرمایه‌داری تبدیل شدند که مردم را به تفریط و بی‌تقاوتی دعوت می‌کردند؛ جریان عدالت‌خواه نوپدید در بستر انقلاب نیز چندسالی است در این برزخ مانده است، سوق دادن عدالت‌خواهی به سوی گفتمان‌سازی،‌ تصمیم‌سازی و فضای مطالبه‌گری همراه با منطق یا یک عدالت‌خواهی سوق یافته به سوی آنارشیسم و بی‌منطق؛‌ یک اعتراض هیجانی و صرفاً برای تخلیه هیجان یا یک اعتراض منطقی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود. ⚜️ @taammolat74
🔰کرونا و عصیان علم بنیاد ✍️ دکتر مجید امامی 🔸هر چند در صد سال اخیر تا حد زیادی مورد خدشه قرار گرفته است ولی همچنان، مخصوصاً کشورهای در حال توسعه مثل ما فکر می‌کنند «علم، مطلق تطابق با واقع و به روز بودگی انسان است». ما به لحاظ تاریخ علم و فناوری می‌توانیم دوره‌های مختلفی را در تاریخ ببینیم که عقب بودن از قانون طبیعت یا یا حتی واکنش طبیعت اتفاق افتاده است و باعث تحول در تاریخ علم شده است. 🔹مهم است که ما این موضوع را متوجه بشویم و درک بکنیم. پس درک کلی از مسئله امروز، درک عدم به روز بودن علم ما و عصیان علم‌بنیاد انسان است. در دوره‌های قبل این طور بوده است که جریان علمی، نداشته است؛ یعنی همواره فرضش بر این بوده است که ناشناخته‌هایش بیشتر از شناخته‌هایش است. 🔸درست است هم می‌گوید ما هنوز چیزهایی را نشناختیم ولی نحوه مواجهه‌اش با جهان ناشی از این است که چنین غروری دارد و مدعی است من جهان را در تسلط گرفته‌ام. این امر نشان دهنده این است که تسخیر طبیعت اتفاق نیفتاده است. درست است که ما طبیعت را اذیت و تخریب میکنیم ولی سلطه ای بر طبیعت نداریم. به خاطر همین در اوایل قرن بیستم این سوال مطرح شد آیا انسان میتواند بر عارضه مرگ فائق شود یا خیر؟ برخی می‌گفتند بله، می‌توانیم جلوی مرگ را بگیریم. واقعیت این است در این ماجرا ما مسخّر طبیعت هستیم و طبیعت مسخّر ما نیست. 🔹پس یا علم راهش را ناقص پیش آمده است یا ما هنوز در اوایل الفبای علم هستیم. این حرفی است که ادیان هم می‌زنند و می‌گویند تا قبل از زمان ظهور حقیقت در عالم، فقط دو حرف از ۲۷ حرف علم برای ما آشکار می‌شود. ثمره عملی این حرف، کرنش بیشتر به عالم امر است که مسلط بر است. ثمره دیگر آن کمک گرفتن بیشتر از برای مدیریت عالم خلق است. 🔸وقتی‌ و و… مصاحبه می‌کنند اصلا به این موضوع اشاره نمی‌کنند. آنها در این شرایط چه پاسخ می‌دهند؟ برخی از آنها مشکلات ساختاری جهان را بر می‌شمارند، برخی هم سعی می‌کنند به بحران حقیقت احاله بدهند؛ یعنی همان حالت آویزان‌بود‌گی و درماندگی انسان. ما باید اینجا مطالبه گری داشته باشیم. البته باید بگویم ، و در این مسئله با ما همراه هستند و معتقدند که علم زیاد گنده‌گویی کرده است. ⚜️ @taammolat74
🔰پریشانی شهرهای جدید ✍️ رضا داوری اردکانی 🔸، شهر بشر جدید است. اما این شهر در عین حال شهر ملال است. و به اعتباری می‌توان گفت که بشر جدید و ندارد. شهر و خانه جدید پر از ابزار و وسایل زندگی و کالای مصرفی است و حتی ساکنان آن هم به کالا مبدل شده اند. اساسا هر چیزی و هرجایی از جمله شهر و خانه و مکان‌های قدسی صرفا با اراده ما صفت و یا غیرقدسی پیدا نمی‌کند، بلکه ما در اتصال با عالم قدس با امر قدسی آشنا می‌شویم. 🔹در این بریدگی اماکنی که در گذشتهْ تقدسی داشته و هنوز بقایایشان باقی مانده است، صرفا مورد تماشای جهانگردان قرار می‌گیرد معنابخش مکان‌ها و اشیا آزاد شده از عالم مدرن می‌شود، و ساخت بهترین اماکن عبادی هم در جهت قوام بخشیدن به عالم کنونی قرار می‌گیرد. شهرهای کنونی دیار غربتند. هیچ‌کس اهل هیچ شهری نیست و همهْ همه‌جایی یعنی هیچ‌جایی اند و از این رو و وطن دنیای غرب به جهانگردی روی آورده و حق دارد اماکن گذشته را ببیند، تا قدری تسلی پیدا کند. حال آن‌که آن اماکن را برای جهانگردان نساخته بودند. 🔸هیچ‌جایی‌ بشر کنونی سبب شده که شهرها و خانه هایی که ما می‌سازیم، بیشتر به ایوانچه‌ی کاروانسراها شبیه باشد، با این تفاوت که کاروانیان کنونی میان خود پرده کشیده اند. شهر در عالم کنونی و به خصوص در جاهایی که مردم از تاریخ خود رانده و از مانده اند، وطن هیچ‌کس نیست. مردم این شهرها غریبند و اگر چیزی به نام خانه دارند بهتر است آن را خوابگاه و مخزن اشیایی دانست که هر چند حقیقتا مورد نیاز نیستند زندگی به آن‌ها وابسته است. ⚜️ @taammolat74
🔰 رهیافت جدید از انقلابی هویتی ✍️سید مجید امامی 🔸پس از مواجهه با ، جامعه‌ی ایران خودش دنبال نسخه افتاده است. از میان آنها طرح یا اندیشه‌ی ، اساس گذار و میثاق هویتی ایرانیان شد. بزرگترین مقاومت یا به عبارتی نقطه‌ی عطف مقاومت، در برابر انحطاط هویتی است. این که بعد از انقلاب اسلامی در نظریه‌های انقلاب آشوب درمی‌گیرد و تأثیرات بسیار مهمی بر نظریه‌های انقلاب گذاشته می‌شود به این خاطر است که این انقلاب ذاتش اقتصادی و سیاسی و به تعبیری علمی و ساختاری نیست. 🔹این است که برای مطالعه‌ی این انقلاب یک ره‌یافت جدیدی باید باز شود و این تحولی است که انقلاب اسلامی بر نظریه‌های انقلاب در حوزه‌ی می‌گذارد؛ این انقلاب هم اجتماعی است، هم رهبری خاص دارد و هم ویژگی‌های انقلاب‌های قبلی را ندارد. 🔸تأثیر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی هویتی است. حتی انقلاب فرهنگی هم نبوده است. یعنی عمیق‌تر از یک انقلاب فرهنگی بوده است. بوده است. 🔹هر چند در لایه‌هایی به برکت وجود حوزه و دیگر نهادها و وجود اقشار اجتماعی خاص مثل بازار، مثل خانواده‌های سنتی که در بعضی از شهرها وجود داشتند، یک امکانی و کورسویی از فرهنگ سنتی ایرانی توان باز تولید خودش را داشته است؛ چون فرهنگ پویاست و نمی‌تواند مثل یک باتلاق ایستا و درجا باشد، اما چیزی که باعث فراگیری انقلاب اسلامی در سپهر اجتماعی ایران می‌شود؛ هویتی بودن آن است. 💢ما بحران در هویت‌مان را تحمل نکردیم، چون تاریخ ایران زنده بوده است. ⚜️ @taammolat74
♨️
«ژورنالیسم و اندیشه»

[بخش نخست]📍 🔰 ژورنال به چه کار می‌آید؟! ✍️ حجت الاسلام احمد رهدار 🔸برای تأمل عمیق‌تر بر روی موضوع ژورنالیسم اندیشه‎ای می‌توان قیاسی از جنس کاری که جریان روحانیت در طول تاریخ انجام داده‌ است. با این موضوع داشت. روحانیت یک لایه‌ی تخصصی دارد مانند فقه، اصول، تفسیر، اخلاق، فلسفه و... که معمولا در شرایط قبض و خفقان سیاسی حکومت‎ها، بیش‌تر در آن لایه می‎رفتند و درس می‎خواندند و به ادبیات کاملا تخصصی در این زمینه می‌پرداختند. 🔹اما روحانیت چون داعیه‌ی رهبری اجتماع را داشت، حتی در همان موقعیت‌ها ناگزیر بودند که یک بستر یا تریبونی برای ارتباط بین خود و لایه‌ی عمومی‎تر فراهم کنند که این بستر سنتی، کار منبر بوده است. منبر جای حرف‎های تخصصی نبود؛ بلکه این‌ حرف‎ها را با حوزه‌ی نیازمندی‎های روزمره‌ی مردم تطبیق می‎دادند. 🔸تقریبا از اوایل حکومت قاجاریه همین منبر هم تقریبا جواب‌گو نبود جواب ندادن نه به این معنا ‎که باید حذف می‌شد، بلکه می‌بایست کارهای دیگری هم صورت می‌گرفت؛ زیرا در آن زمان به علت ایجاد بستری مانند روزنامه، پخش و انتشارِ شبهات در جامعه طبیعی بود. البته باید به این نکته هم توجه کرد که منبر با رسانه تفاوت ماهوی دارد و برای دو عالمی متفاوت‌ند.رسانه شأنیت هدایت ندارد؛ از این حیث تفاوت ماهوی‎ست. 🔹ما ما اکنون در عصر جدید به سر می‌بریم و فرار از آن بی‌معناست. پس یکی از کارهایی که روحانیت در این مقطع انجام داد و از قضا سر سفره دیگران صورت گرفت، به این معنا که خودش مبدع آن نبود، بلکه اتفاقی افتاده بود و روحانیت از آن خوب استفاده کرد؛ هم فضای سبک نگارش جدید بود 🔸از آن اتفاقی که در بنیانی‎ترین لایه‌های فکری روحانیت رخ می‎دهد تا تبدیل آن به فرهنگِ ساری و جاری مردم، اندیشه باید مقاطعی را طی کند؛ زیرا نفس آن اندیشه، به مردم جوابی نمی‎دهد و حتی گوشی برایش نیست؛ زیرا سنگین می‌باشد. بنابراین همان کسانی که کارشان بحث‎های کاملا تخصصی بود، توانسته‎اند با جامعه یک نحو ارتباطی بگیرند که سرِ گردنه‎های تاریخی، جامعه را هدایت کنند و نهضت‌های تاریخی ایجاد کنند و نقش مردم را در جامعه به آنان نشان دهند. 🔹هم‌چنین دیگر متفکرانی هستند که می‌خواهند در بستر رسانه‎هایی مثل روزنامه و مجله تریبونی داشته باشند که بتوانند با عموم مردم تفکرشان را به اشتراک بگذارند. آن چیزی که سریع به ذهن انسان خطور می‌کند، این است که خود این بستر باید قابلیت حمل آن اندیشه را داشته باشد؛ آیا رسانه‎های مدرن اعم از روزنامه، مجله و تلویزیون این‎ قابلیت را دارا هستند؟ بنده تردید جدی دارم. 💢به همین علت فکر می‎کنم کارکرد ویژه رسانه‎هایی مثل روزنامه و مجله، پاسخ دادن به سؤالات عمومی نیست، بلکه طرح پرسش‎هایی‎ست که می‎تواند زمینه‎سازیکند برای این‎که در جای دیگر و به شکل دیگری پاسخ داده شود و این کار کمی نیست. یعنی مطبوعات بستری است تا یک متفکری پرسش‎های خود را با عقلانیت جمعی به اشتراک بگذارد. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/Cy3s3 ⚜️ @taammolat74
🔰دوران تفکر شریعتی تمام شده است! ✍️ قاسم پورحسن 🔸 هم درد دین داشت و هم متفکری در حوزه دین بود، اما جامعه‌شناسانه. شریعتی در رهیافت دست به مطالعه‌ای ایدئولوژیک زد که نه واقع‌گرایانه بود و نه عینیت‌گرایانه، به همین علت در فهم دین، سنت اسلامی، علل انحطاط و زوال و فراز و صعود دچار اشتباهاتی اساسی شد. 🔹گرچه رویکرد جامعه‌شناسانه او در دین تازه و بدیع و مشتمل بر رویکرد پراقبالی بود، اما خردنگرانه و در نهایت تقلیل‌گرایانه بود. شاید بتوان گفت که شریعتی پایه‌گذار رویکرد مطالعه جامعه‌شناسانه در حوزه دینداری بود، اما نمی‌توان رویکرد او را حتی جامعه‌شناسی دین نامید، چراکه در این منظر باید بی طرفانه دست به مطالعه زد، در حالیکه شریعتی جانبدارانه و گاه منکرانه دست به داوری می‌زند. 🔸درک جامعه‌شناسانه شریعتی برخلاف بسیاری از تحقیقات انجام شده در ایران و حتی دیدگاه مسلط، درکی جامع نیست، بلکه از جزئی‌نگری و ناتمامیت رنج می‌برد. وی به سبب سیطره رویکرد خردنگرانه نتوانست نسبت آزاد با دین و سنت اسلامی داشته باشد. درک آزاد با تفکر عقلانی در پیوند است، در حالیکه درک جامعه‌شناسانه او به توجیه‌سازی نزدیک است، نه معقول ساختن مطالعه. (البته مرادم توجیه ایدئولوژیک است نه توجیه معرفتی). 🔹شریعتی تنها به مطالعه دست زد. رویکرد جامعه‌شناسانه به دلیل خصلت تقلیل‌گرایانه توجهی به مطالعه پدیدارشناسانه دین ندارد، از این رو ماهیت دین و حیث وجودی دین را نمی‌کاود. شریعتی خود تاکید دارد که رویکردش در دین جامعه‌شناسانه است، لذا مرادش از توحید، توحید در تاریخ و جامعه است. 🔸رویکرد جامعه‌شناسانه شریعتی، رویکردی تقلیل‌گرایانه می باشد که فهمی نحیف و لاغر و تک‌ساحتی از دین و سنت اسلامی ارائه داده و صرفا به کارکرد انضمامی دین (آن هم اجتماعی محض) التفات نشان داده است. سنخ مطالعه شریعتی از دین، نیست. 🔹به عقیده من دوران تفکر شریعتی تمام شده است البته نه به این معنا که او آدم بزرگی نبود اما دوران نگاه جامعه شناسانه دیندارانه دین تمام شده است. دیدگاهی که شریعتی عرضه کرد دیدگاه جامعه شناسی دین نیست و معتقدم که شریعتی جامعه شناس نیست و بیشتر به تاریخ شناسی تمایل دارد. 💢توجه داشته باشید که تلقی من از تمام شدن دوران تفکر شریعتی الزاما تلقی منفی نیست بلکه فکر می کنم که برای شریعتی نظریه انحطاط از هرچیز دیگری مهم تر بوده است. او نگاه حداکثرگرایانه به دین دارد که به نظر من این دوران به سرآمده و تمام شده است. ما می توانیم برگردیم شریعتی را بخوانیم اما فکر نمی کنم دیدگاه او به عنوان یک رهیافت و نه یک سنت قابل استفاده باشد. ⚜️ @taammolat74
📮 «درواقع مرگ یک سیاه‌پوست توسط پلیس سفیدپوست، کبریت زدن به یک انبار باروت بوده است. محرک ماجرا اعتراض به خشونت و تبعیضِ نهادینه‌شده در پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوست‌هاست، اما تداوم آن، موجب ورود به مرحله دوم و اعتراض مردم به شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی جامعه آمریکا خواهد انجامید. روندی که با سکته سال 2008 به‌تدریج شروع شد و زیگزاگی عمل کرد و منجر به اختلال در گسترش سطحی و عمقی بازتولید سرمایه گردید و در ادامه مدت کوتاهی در دو سه سال اخیر با برخی تغییراتی که ترامپ ایجاد کرده بود موقتاً این روند اختلال، شیب نزولی پیدا کرده بود اما در پی فشار ناشی از شیوع ویروس کرونا بر دوباره این روند اختلالی شدت گرفته و فشار اقتصادی روی لایه‌های میانی و پایینی طبقه متوسط و بخشی از طبقه فرودست و محرومین گسترش پیدا کرده و منجر به آثار اعتراضی شده که بهانه آن اقدام پلیس علیه یک سیاه‌پوست است. یکی از پیام‌های این اعتراض، نه گفتن به مناسبات اقتصادی در جامعه آمریکاست. همچنین این حادثه نشان می‌دهد سیستم سرمایه‌داری نئولیبرالی در روند حرکت خود دچار اختلال شده است.» ✍️شهریار زرشناس در تحلیلی از وقایع آمریکا ⚜️ @taammolat74
🔰 من بت پرستم ✍️ رفیع‌الدین اسماعیلی 🔸کجایند سنگ‌های نتراشیده نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور! کجایند مجسمه‌های چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود ! کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر می داد؟! بیایید و الهگان مرا بنگرید ... 🔹خدایان من با اندام هایی به غایت زیبا،‌ چهره‌هایی فرشته سان در نهایت کمال. الهگانی آراسته با بهترین زینت ها! خدایگان مدرن من... چهره‌های بی‌نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود می‌کشند. گاهی بهترین غذایی که می‌خورند را تصویر می‌کنند،‌ گاهی بهترین لباسی که به تن می‌کنند را نمایش می‌دهند و گاهی برایم می‌خوانند و می‌رقصند! من آن ها را می پرستم! را و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده می‌کردند، که هر لحظه در حال سجده‌ام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شده‌ام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم ! در خیال، خود را به او شبیه می‌کنم. در فقر، ادای او را در میآورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر می‌بینم ! 🔸من الهگان مدرن را می پرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق می‌پرستم. ما بردگانی اجیر شده‌ایم برای پرستش الهگان جدید و حتی نمی‌فهمیم که چقدر و مچاله شده ایم! و حال! کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟ کجاست آن رسول‌خاتم که با قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطان‌های تزیین شده مدرن! ما خسته از پرستش های پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟ ⚜️ @taammolat74
♨️ مهم ترین و پربازدیدترین عناوین مطالب کانال تاملات در 🔘 بخش نخست ✍️ علوم انسانی ایرانی، مصرفِ بحران یا ایده‌ای برای عبور از بحران؟ / محمدعلی بیگی / بخش نخست ، بخش دوم ، بخش سوم ✍️افسانه‌زدایی از فلسطین / محمد اصغری ✍️یهودیان و حیات اقتصادی مدرن / محمدعلی روزبهانی ✍️فراستی مردی از جنس نقد ✍️صدرا، ما و معاصراندیشی / میلاد نوری ✍️چرا شبکه چهار از شبکه یک پیشی گرفت؟ / محمد عبداللهی ✍️ واقعاً هیچ چاره‌ای نیست؟ / حمید حسینی ✍️فقه حکومتی و معضل رویت هلال / رسول لطفی ✍️باز هم اختلاف! / سیدعلی میرموسوی ✍️ عصر حیرت و اختلاف فقها بر سر تعیین عید فطر / مهدی نصیری ✍️ آری اینچنین بود برادر! / صادق فرامرزی ✍️انقلاب اسلامی و بازسازی هویتی / حسین کچوئیان ✍️تعریف سیستماتیک از تهدید امنیت ملی / امید رامز ✍️اینهمه هزینه و آخرش هم هیچ، کمی عجیب نیست؟ ✍️رومینا نام مستعار دخترانی است که هر روز می‌کُشیم؟/ احسان محمدی ✍️همه حساب و کتابم بهم ریخته‌است! / عطیه همتی ✍️قاتل رومینا فقط پدرش نبود! / علیرضا زادبر ✍️رومینا و یک پرسش / امیررضا مافی ✍️ابواب جمعی اسلام هراسی و داستان تلخ رومینا /محمدرضا کائینی ✍️غم رومینا و غم های بزرگ‏تر / میکاییل دیانی ✍️مجلس انقلابی به چه معناست؟ / جعفر برزگر ✍️چرا باید از سبک زندگی سخن گفت؟! / عطالله بیگدلی 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994