eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
267 عکس
86 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷خوشحالی مردم غزه و برگزاری جشن و پایکوبی بعد از پیروزی یوزهای ایرانی
فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان در ایران کلید خورد 🔹این فناوری پیشرفتهٔ درمان سرطان با نام «کارتی‌سل تراپی» پیش از این تنها در انحصار آمریکا و چین بود و حالا در نتیجه ۷ سال تلاش محققان، ایران سومین کشور صاحب این فناوری شده‌ است. 🔹ژن‌درمانی در شهریور امسال بر روی آرمان قاسمی، کودک ۵ ساله مبتلا به سرطان خون مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت آمیز بود. آرمان پیش از این، در طی سه سال تمامی روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی را تجربه کرده بود و پزشکان از درمان وی با روش‌های مرسوم ناامید شده بودند. 🔹حالا آرمان با گذشت سه‌ ماه از درمان با روش ژن‌درمانی، در سلامت کامل به‌سر می‌برد و قرار است این روش برای درمان سایر مبتلایان به سرطان خون به کار گرفته شود
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت(بخش دهم) ✅ مروری کلی بر نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 با مروری بر آثار ا
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی 1⃣ لایه ی فلسفی و حکمی 🔻مهمترین بعد نظریه اجتماعی شهید مطهری را در همین بخش باید جست و جو کرد. ایشان تکلیف بسیاری از مسائل بنیانی جامعه شناسی را در همین لایه از مباحث خویش روشن کرده و آن را مبنای مباحث بعدی خود قرار داده است. مسائلی چون بررسی هستی شناختی جامعه و نحوه ی وجود آن، عاملیت و ساختار و مباحث فلسفه ی تاریخ از مهمترین بخش های فلسفه ی اجتماعی ایشان است. در مباحث هستی شناختی، ایشان بنابر استدلال خود، جامعه را دارای هویت و ماهیت خاص و متمایز از فرد می داند که دارای خواص و ویژگیهای متمایز از فرد انسانی است. حتی بالاتر از این، ایشان در برخی آثار خود سخن از "فطرت جامعه" بمیان آورده است. برخورداری جامعه از "فطرت" عرصه ی کاملا جدیدی را در مباحث جامعه شناختی پیش می کشد که بی سابقه می نماید. بحث عاملیت و ساختار نیز که برخی آن را بنیانی ترین مسئله ی جامعه شناسی می دانند، از مباحث نسبتا پرمایه در آثار استاد شهید است. نظریه ی ایشان در باب عاملیت و ساختار عینا امتداد مباحث هستی شناسی جامعه ی ایشان است که در اثبات آن علاوه بر استدلال فلسفی از آیات قرآن نیز مدد گرفته اند. اما شاید مهمترین بخش لایه ی فلسفی اندیشه ایشان، مباحث فلسفه تاریخ ایشان باشد. اهمیت این بخش شاید از آن روست که فلسفه ی تاریخ ایشان، عصاره و امتداد تمام مباحث فلسفی ایشان است و ایشان آن جهان بینی حکمی بر آمده از را به زیبایی بر بستر تاریخ محقق کرده است. گزارش مستوفی از مباحث فلسفه ی تاریخ ایشان در این موضع امکانپذیر نیست، اما تاثیر مسائلی چون اصل واقعیت، اصل امکان شناخت واقعیت، تمایز حقیقت از اعتبار و احکام آنهاو.... در این مباحث به روشنی مشهود است. رحمة الله علیه رحمة واسعة. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 بعد التحریر1 🔹 طرح مباحث اجتماعی بر بستری از مبانی حکمی و فلسفی منجر به تولید نوع خاصی از علم اجتماعی می شود که با سایر علوم های اجتماعی متفاوت است. طبیعتا جریانات پوزیتیویستی مخالفان اصلی این نوع نگرش به پدیده های اجتماعی هستند و آن را بر نمی تابند. دکتر سروش در مقاله ای که در اولین یادنامه استاد شهید منتشر شده حملات تندی را علیه ایشان صورت می دهد که چرا علوم اجتماعی را بر بنیان حکمت بنا کرده. غرض آنکه طرح علوم اجتماعی بر مبنای حکمت را نباید امری دست کم و ساده گرفت. نتایجی دارد که به مذاق برخی نحله ها خوش نمی آید. امیدوارم که بتوانم در یادداشت های بعد، اشاره ای به این جریانها و نتایج شان داشته باشم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش یازدهم) ✅ ظرفیت های اندیشه ی شهید مطهری برای تولید نظریه اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه ی اجتماعی ایشان 🔹 هیچکدام از جامعه شناسان بزرگ دنیا در نظریه ی اجتماعی خود نتوانسته اند بدون نظر به تاریخ و فلسفه ی تاریخ اظهار نظری کنند. برخی از نظریات اجتماعی مانند مارکسیسم اساسا بر یک فلسفه ی تاریخی خاص و روشن بناشده و پیش رفته اند. فلسفه های تاریخ نیز بنوبه ی خود از فلسفه های مطلق متولد شده اند. چنانکه فلسفه ی تاریخ مارکس محصول فلسفه ی علمی او و نگاه تاریخی دورکیم نیز امتداد نگاه پوزیتیویستی اگوست کنت بوده است. 🔹 در فضای اسلامی نیز آنچه تابحال از فلسفه های تاریخ تولید شده از مبانی فلسفی و کلامی متاثر بوده. چنانکه مباحث ابن خلدون در دامن کلام اشعری و فلسفه ی تاریخ شهید مطهری نیز بر بستر حکمت متعالیه متولد شده است. 🔹 مباحث فلسفه ی تاریخ استاد شهید چند نقطه ی اساسی دارد که بروشنی مبنای حکمی و تاثر آن از حکمت متعالیه را باز می نمایاند. بیگانه نبودن حکمت عملی از حکمت نظری و تاثیر پذیری از آن، راهیابی جمله ای از قواعد حکمت نظری در حکمت عملی مانند مسئله ی علیت، اصالت توامان فرد و جامعه، تکامل تاریخ و.... نمونه های از کلان مسائل فلسفه ی تاریخ شهید مطهری است که در نظریه ی اجتماعی ایشان تاثیر مستقیم دارد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
✅بعدالتحریر1 📌 میراث اسلامی و علوم انسانی 🔹 آنچه که ما در فضای فلسفه ی علوم اجتماعی بر آن اصرار داریم آنست که تراث علوم اسلامی موجود که در طول هزار و اندی سال، بوسیله ی روش اجتهادی مرسوم تکامل یافته و جلو آمده، از ظرفیت کافی برای تولید علوم انسانی اسلامی برخوردار است و برای رسیدن به این هدف نیازی به تکیه به پارادایم های خارج از جهان اسلام نداریم. (اگرچه از ظرفیت آنها استفاده می کنیم.) تراث اسلامی هم در حوزه ی علوم نظری (مانند فلسفه و کلام) و در حوزه ی علوم عملی (مانند فقه، اخلاق و سیاست) به قدر کافی عمیق و عریق هست که برای تولید علوم انسانی به بیرون از آن حاجتمند نباشد. 🔹تبیین نظریه ی اجتماعی شهید مطهری نیز از همین روست که نشان داده شود نه تنها میراث علمی جهان اسلام چنین ظرفیتی دارد، بلکه این ظرفیت بالقوه به فعلیت رسیده و به تولید نظریه ای اجتماعی منجر گردیده است. البته این اقدام مهم منحصر به ایشان نیست و ابعاد دیگر نظریه ی اجتماعی برآمده از میراث اسلامی، در آثار سایر متفکران علوم اسلامی قابل رهگیری و اثبات است. والله هوالموفق و المعین. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مسائل اجتماعی یه چیزی تو این مایه هاس. لایه های متعدد داره و نمیشه از روی لایه بیرونی و ظاهری به شناخت نهایی رسید. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2 🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی عینیت در پدیده های اجتماعی دور می کند؟ 🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند. در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است. 🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است. 🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد. 🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛ چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد. در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌بعدالتحریر2 🔹 آیا فلسفه ی تاریخ ما را از دستیابی به "عینیت" در پدیده های اجتماعی دور می کند؟ 🔻ممکن است برخی اینطور فکر کنند که فلسفه ی تاریخ بر فهم واقعیت اجتماعی اثر گذار بوده و با تحمیل انگاره های تاریخی بر واقعیت عینی، ما را از واقعیت عینی دور می کند. در نتیجه نظریه اجتماعی مبتنی بر فلسفه تاریخ رهزن جامعه شناسی است. 🔹 جالب است یادآوری شود که این اشکال به اصل کاربرد فلسفه در علوم اجتماعی هم وارد شده و یکی از جهات جدایی افتادن بین متافیزیک و علوم انسانی همین بهانه بوده است. 🔹 اما واقعیت آن است که فلسفه ی تاریخ تنها چارچوب های کلان فهم واقعیت اجتماعی را فراهم می کند و فهم آن واقعیت ها را در یک چارچوب ضابطه مند قرار می دهد. 🔹 نباید گمان کرد که اگر فلسفه تاریخ فروگذاشته شد، عینیت حاصل می شود؛ خیر؛ دستیابی به عینیت در پدیده های اجتماعی همواره بر نوعی از جهان بینی فلسفی (از جمله فلسفه ی تاریخ) مبتنی است؛ چه متفکر آن را بپذیرد و چه نپذیرد. چه به آن مبانی التفات داشته باشد و چه نداشته باشد. در هر حال، هر نظریه ی اجتماعی خواسته یا ناخواسته بر دیدگاهی از فهم تاریخ مبتنی است. @taamollat
🌹 : ▫️برادران من! ♦️شیعه کسی است که از دل یک شکست تاکتیکی، بزرگترین پیروزی های استراتژیکی را بیرون می‌کشد. شیعه نه از مشاهده نقاط قوت خودش دچار غرور می شود و نه با دیدن نقاط ضعف خودش، دستخوش یأس و وادادگی می شود. اولیای ما می گویند: "اشجع الناس من غلب هواه؛ شجاع ترین انسان‌ها کسانی هستند که به هوای نفس خودشان غالب باشند." باید خودمان را از یاد ببریم. باید به امام حسین (ع) اقتدا کنیم 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا
📌 مدیریت فرهنگی با رویکرد امنیتی! 🔹 وقتی پیچیدگی و چند لایگی پدیده های اجتماعی را نمی بینیم؛ 🔹وقتی در مقابل آسیب های اجتماعی دست پاچه می شویم و میخواهیم مسئله را به سرعت حل کنیم؛ 🔹وقتی نگاه بلند مدت نداریم؛ 🔹 وقتی به کار سطحی رضایت می دهیم و از کار و فکر عمیق شانه خالی می کنیم؛ 🔹 وقتی حساب همه چیز را نکرده ایم و فقط یک علت را دیده و سراغ همان می رویم 🔹 وقتی... 🔹وقتی.... ❌ نتیجه آن می شود که در یک مسئله ی کاملا فرهنگی مثل ، رویکرد کاملا اتخاذ می کنیم. 🔻 رویکرد امنیتی شاید برای مدتی مسئله را پنهان کند، اما بیست سال دیگر دوباره بر می گردد و جامعه ای که از تجربیات قبلی نیاموخته دوباره همان اشتباهات را تکرار می کند. نقطه سر خط. این است که بعد سالهای طولانی و تلاشهای انبوه، فرهنگ و اعتقادات سر همان پله ی اول است. والسلام. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش دوازدهم) ✅ مروری بر فلسفه ی تاریخ شهید مطهری و تاثیر آن بر نظریه
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سیزدهم) ✅ سایر لایه های فلسفی و حکمی در نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره 🔻هستی شناسی جامعه 🔹 پس از فلسفه ی تاریخ، مباحث هستی شناسی جامعه و دنباله های آن را باید مهمترین لایه فلسفی نظریه ی استاد شهید قلمداد نمود. استاد شهید با اشراف بر اینکه مهمترین مسئله در دانش اجتماعی بحث از خود واقعیت اجتماعی است، صدر مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی خود را به تبیین فلسفی اجتماع و نسبت آن با فرد قرار می دهد. این نکته هم قابل تذکر است که از آنجا که موضوع دانش فلسفه وجود و تمیز موجودات واقعی از غیر واقعی است، اثبات اصل وجود یا عدم وجود "جامعه" نیز منحصرا بر عهده ی دانش فلسفه است. 🔹 ایشان پس از اثبات اصل وجود جامعه و برخورداری آن از هویت مستقل از فرد انسانی، به تبیین نسبت بین نهاد جامعه و فرد انسانی می پردازد. همین مسئله نقطه ی اساسی اختلاف میان تفکر اسلامی و تفکرات دیگر مانند مارکسیسم است که استاد شهید به مدد استدلال و استشهاد به آیات قرآن کریم به اثبات اصالت توامان فرد و جامعه می رسد. 🔹 باید اذعان نمود که اگرچه ایشان مبانی بحث هستی شناسی جامعه را بخوبی تنقیح نموده اند، با اینحال این مسئله هنوز هم نیازمند توسعه و تدقیق بیشتر است. @taamollat
🖇 جمله ی معترضه 🔻صحبت درباره ی لایه فلسفی نظریه اجتماعی استاد شهید بسیار وسیع تر از اینهاست. خصوصا در حوزه ی فلسفه ی تاریخ کلمات بسیاری دارند که نیازمند دقت و مرور مستقل است که در فضای محدود نمی گنجد. (کتابهای جامعه و تاریخ، جامعه و تاریخ در قرآن، ترقی و انحطاط تمدنها، فلسفه ی تاریخ و ... مهمترین منابع در شناخته فلسفه ی تاریخ و فلسفه ی اجتماع ایشان هستند.) غرض این نوشتارها، معرفی ساختار کلی نظریه ی اجتماعی ایشان است و کلیات آن در قالب های دیگر عرضه خواهد شد. انشاءاله از اینرو از یادداشت بعد به سراغ آسیب شناسی ایشان از وضع موجود می روم که نشانگر لایه ی تجربی نظریه ی اجتماعی ایشان است و خود بتنهایی دارای نکات جالب توجه بسیاری است. آسیب شناسی ایشان از وضع موجود، از سویی بر فلسفه ی هستی شناسی و فلسفه تاریخ مبتنی است و از سوی دیگر بر عینیت اجتماعی. مطالب ایشان در این بخش خواندنی تر و شیرین تر از بخش های دیگر است. با ما همراه باشید.😉 @taamollat
📌 آنچه خود داشت .... 🔹 امشب بمناسبتی گفت و گویی در گرفت با یکی از دوستان، که در حال اتمام دوره ی سطح بود و در حوزه ی مطالعه و تحقیق می کرد. گله مند بود که در منابع بومی چیز دندان گیری در این حوزه وجود ندارد و هر چه هست کار غربی هاست. تعجب کردم که چرا اینقدر از میراث خودمان بی خبریم. بر خلاف گمان غالب اتفاقا دست ما در این حوزه اصلا خالی نیست. علاوه بر آیات قرآن که مملو از آیاتی در این حوزه است (مانند روانشناسی قوم بنی اسرائیل، یا تبارشناسی مومنان و منافقان و...)، حجم زیادی از آثار بومی در دست ماست که اگر چه با ادبیات علمی امروزه نوشته نشده اما دربرگیرنده حجم زیاد و قابل توجهی از مطالب در حوزه ی است. علاوه بر فارابی که تقسیم بندی اجتماعی اش اساسا بر مقیاس همین روانشناسی (و کنش های ناشی از آن) است، خواجه نصیر نیز همین مبنا را پذیرفته و بسط داده است. اما توسعه ی این حوزه در میراث ما بیش از همه بدست علامه ی شهید استاد مطهری ره رخ داده است. اثبات اصل وجود مستقل از فرد جامعه، هویت و آثار مستقل داشتن آن و از همه مهمتر برخورداری جامعه از فطرت، مهمترین بخش های اندیشه ی ایشان است که می تواند شکل دهنده ی نظریه ی "روان شناسی اجتماعی" ایشان باشد. مباحث ایشان در تقابل ایشان با نظریات جبر تاریخی مارکسیسم نیز بر غنای این بخش اندیشه استاد شهید افزوده است. اگر یاری خدا شامل شود، پرونده ای در این باره خواهم گشودن. والله هوالموفق و المعین @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 آنچه خود داشت .... 🔹 امشب بمناسبتی گفت و گویی در گرفت با یکی از دوستان، که در حال اتمام دوره ی س
📌بعدالتحریر 🔹 دانشی میان رشته ای است که بررسی روحیات یک جامعه (و نه فرد) می پردازد. صفات اخلاقی، فضیلت ها و رذیلت ها گاهی ممکن است به فرد انسانی و گاهی ممکن است به جامعه نسبت داده شود. حالت دوم موضوع بررسی دانش روانشناسی اجتماعی است. عوامل مختلفی ممکن است بر روح و روان یک ملت اثرگذار باشد: موقعیت طبیعی، بافت و ساخت اجتماعی، تجربه تاریخی، وضعیت زیستی و ژنتیکی و.... عواملی است که ممکن است بر روحیات یک ملت اثرگذار باشد. روانشناسی اجتماعی سهم مهمی در مدیریت جوامع ایفا می کند؛ از اینرو اطلاع از آن در مسیر حکمرانی بسیار با اهمیت است. علاوه بر منابع ذکر شده در یادداشت بالا، در میان منابع غربی، کتاب روح القوانین منتسکیو یکی از آثار قابل توجه در این حوزه بشمار می رود. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سیزدهم) ✅ سایر لایه های فلسفی و حکمی در نظریه ی اجتماعی شهید مطهری
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش چهاردهم) ✅ مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻لایه ی دوم: تحلیل کلان از جوامع موجود 🔹 مقدمه: -یکی از ویژگیهای برجسته در اندیشه ی اجتماعی شهید مطهری، امتداد آن در بستر اندیشه ی حکمی ایشان است. مسائل اجتماعی مورد اشاره ی استاد شهید گاهی در امتداد "نظام اندیشه ی حکمی" ایشان و گاهی امتداد یک مسئله ی خاص است. بخش اول بدان معناست که اندیشه ی حکمی ایشان رویهمرفته جهانی را می سازد که اندیشه ی اجتماعی ایشان در طول همان جهان شناسی شکل می گیرد. در بخش دوم نیز برخی از مسائلی که در اندیشه ی اجتماعی ایشان بصورت مستقیم بکار گرفته شده اند عبارتند از: اصل واقعیت، ادراکات حقیقی و اعتباری، وجود و احکام آن، علیت، قوه و فعل و... . 🔹 از مجموع کلمات ایشان چنین بر می آید که ایشان جامعه ی انسانی را بر آمده از معانی ذهنی کنشگران آن می داند. یعنی جوامع بسته به معانی موجود در ذهن کنشگران تعین بخش هویت و ویژگیهای آن جامعه است. به عبارت دیگر مهمترین عنصر شکل دهنده ی جامعه است. هدف از بیان این مقدمه آن بود که بر اساس نگاه فرهنگی ایشان به جامعه، ملاک شکل گیری جوامع انسانی نیز نه مرزهای جغرافیایی و نژادی و زبانی که عامل فرهنگی است. تمام مردمانی که دارای نگرش واحد به انسان و هستی هستند یک امت و یک جامعه شناخته می شدند و لحکام اجتماعی آن بر اساس همین معیار از سایرین جدا می شود. ⏪ نتیجه ی این همه آنکه موضوع مطالعه و تحقیق اجتماعی ایشان نه فقط "جامعه ی ایران"، که امت اسلامی است. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش چهاردهم) ✅ مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻لایه ی دوم: تحلی
📌 بعد التحریر 🔹ملاحظه ای در باب نظریات اجتماعی و جهانشمولی آنها 🔻هیچ الزامی وجود ندارد که نظریه ی اجتماعی در فضای خلا و بریده از واقعیت عینی خلق شود. غالب نظریات اجتماعی پذیرفته شده، در رهگذر بررسی یک حادثه ی خاص (مانند تغییر جهان از جهان قدیم به جهان جدید) متولد شده و سپس خود را به عنوان مبنایی برای تحلیل سایر حوادث به کرسی نشانده اند. 🔻 از اینرو نمی توان بر شهید مطهری خرده گرفت که چرا نظریه ی او با عطف نظر به جهان اسلام شکل گرفته. درست است که مطهری جهان اسلام را مبنای نظریه و تحلیل خود قرار داده و جلو رفته، اما رهیافت هایی پیش می کشد که در هر زمان و مکانی می تواند مبنای تحلیل اجتماعی قرار گیرد. رحمة الله علیه، رحمة واسعة. @taamollat
📌 این روزها 🔹یکی از طبقات اجتماعی که این روزهای سرمایه گذاری زیادی برای تغییر، روی آنها صورت گرفته طبقاتی هستند که هویت خود را اساسا از فضاهای غیر واقعی گرفته اند. این طبقه اجتماعی با همان فضای غیر واقعی که دورش تنیده شده می بیند، با همان فضا درک می کند و با همان هم کنش می کند. ویژگی اصلی این طبقه است. از اعضای این طبقه هرکاری بر می آید. هر کاری. و به این راحتی هم بیدار نمی شوند. به روزگار جدید، با انسانهایی متفاوت از گذشته وارد می شویم. @taamollat
📌 سخنان امروز رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها را از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. 🔹ایشان مهندسی صحیح فرهنگی را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواندند و گفتند: هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. 🔹رهبر انقلاب،‌ مهندسی فرهنگی را موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی دانستند و افزودند: اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. 🔹ایشان احیای گزاره ضرورت پیشرفت علمی را نیازی مبرم خواندند و با اشاره به نتایج درخشانِ رواج گزاره عبور از مرزهای دانش در دو دهه قبل افزودند: جهش علمی و جهش فناوری از جمله آثار پُر برکت آن حرکت بزرگ بود که باید استمرار یابد. 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاههای مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد. @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش شانزدهم) ✅مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻 تحلیل و آسیب شناسی امت اسلامی 🔻محیط اجتماعی که در مدار تحلیل شهید مطهری قرار می گیرد، "امت اسلامی" است. وجه گزینش امت بجای ملیت، همان محوریت "فرهنگ" در جوامع انسانی است. . از همین رو امت اسلامی بتنهایی یک جامعه است با مسائل و احکام ویژه ی خود و وشورهای مسلمان اجزای این کل هستند که تحلیل هرکدام بتنهایی بدون لحاظ کلیت امت اسلامی ره بجایی نمی برد. 🔻 نکته ی مهم دیگر توجه به دوگانه ی اجتماعی موجود در اندیشه ی شهید مطهری است. جامعه شناسان کلاسیک دنیای مدرن جامعه شناسی خود را بر تبیین چرایی تغییر جهان قدیم به جدید (آنهم فقط در جهان غرب) قرار دادند. آنها در پی این بودند که چه عواملی موجب شد ساختار قدیمی اروپا و آمریکا فرو بریزد و جهان جدیدی سر بر بیاورد. این سیر در اندیشه کسانی چون امیل دورکیم، ماکس وبر و گئورگ زیمل به روشنی مشهود است. 🔻اما دوگانه ی شهید مطهری چرایی عقب افتادگی امت اسلامی پس از دوران درخشان تمدن اول در قرن چهار و پنج است. او در پی تبیین چرایی توقف رشد علمی و اجتماعی جهان اسلام است. از نگاه ایشان در تبیین این مسئله عده ای از مسائل را باید مد نظر قرار داده و هر یک را جداگانه بررسی کرد. ایشان در مقدمه ی کتاب انسان و سرنوشت 29 عاملی را که احتمال تاثیر می دهد را بررسی می کند و اذعان می کند که "نه مدعی حسن استقصا ست و نه حسن ترتیب". در میان این فهرست 29گانه، عامل فکری و اعتقادی را مهمترین عامل عقب افتادگی امت اسلامی می داند. نظری بر مجموع آثار استاد شهید نشان می دهد که فهم ناصحیح از مسائلی چون توکل و شفاعت و سرنوشت نتایج سهمگینی در پی داشته که با رسوخ در روح و جان امت اسلامی، او را دچار انحطاط کرده است. پرداخت ایشان به مسئله ی در مجموعه ی "جهان بینی اسلامی"، انسان و سرنوشت، عدل الهی، رشد و... را باید در همین راستا ارزیابی کرد. @taamollat