تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هفدهم) ✅مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻لایه ی سوم: لایه
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت(بخش هجدهم)
✅مروری بر لایه ی سوم نظریه اجتماعی شهید مطهری
🔹 مباحث استاد شهید در این لایه بسیار به میدان عمل نزدیک و عملا در پی گره گشایی از مسائل میدانی در امت اسلامی است.
در این لایه جمله ای از مسائل مورد بحث استاد شهید را چنین می توان فهرست نمود:
اصلاحگری اجتماعی
اقتصاد و بانکداری
اخلاق و روابط اجتماعی
زن و خانواده
تعلیم و تربیت
استاد شهید تمام مبانی فلسفی و علمی خود را در حل معضلات اجتماعی عصر خود بکار می گیرد که به نظر می رسد مهمترین حوزه های مورد نظر ایشان، همان باشد که در این فهرست بازنمایی شده است.
در ادامه لایه ی سوم اندیشه استاد شهید را در سه حوزه (اصلاحگری اجتماعی و زن و خانواده و تعلیم و تربیت) مرور می کنیم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت(بخش هجدهم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 مباحث ا
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نوزدهم)
✅مروری بر لایه ی سوم اندیشه اجتماعی شهید مطهری ره
🔹 #اصلاحگری_اجتماعی را باید یکی از مهمترین دغدغه های استاد شهید بر شمرد.
ایشان در مقدمه ی کتاب عدل الهی از بی توجهی متولیان امور دینی به سوالها و مسائل عصر و بیفایده بودن منشورات دینی سخت شکوا سر می دهد.
همچنین در مقدمه ی کتاب داستان راستان، در پاسخ به این اشکال که "شما با این جایگاه علمی چرا سراغ داستان انهم برای کودکان رفته اید" تحلیلی کوتاه اما عمیق درباره ی روش اصلاحگری اجتماعی بیان می دارد که بیانگر خط سیر کلی اصلاحگری ایشان است.
مقدمه ی کتاب انسان و سرنوشت -که ذکر آن قبلا گذشت- نیز مشتمل بر مطالب است که روش اصلاحگری اجتماعی ایشان را بیش از پیش بیان می کند.
در میان منابع اثرگذار بر اندیشه ی اصلاحی استاد شهید به نظر می رسد که قرآن کریم بیشترین تاثیر را بر اندیشه ی ایشان داشته است.
علاوه بر این تاریخ را نیز باید یکی از منابع مهم در روش اصلاحگری اجتماعی ایشان قلمداد نمود.
✅ مبانی اندیشه اصلاح اجتماعی در نظریه ی اجتماعی استاد شهید
به نظر می رسد که برخورداری جامعه از هویت مستقل و نتایج آن، مهمترین رکن اندیشه اصلاح اجتماعی ایشان است.
توضیح آنکه بر اساس قول به هویت مستقل جامعه، این مطلب نیز باید پذیرفته شود که جامعه -بصورت مستقل از فرد- دارای احکامی مانند حیات و ممات، صلاح و فساد و صحت و مرض نیز می باشد.
البته این مفاهیم درباره ی جامعه، مفهومی غیر از معنای فردی آن دارد.
چنانکه صلاح و فساد و صحت و مرض درباره ی فرد انسانی یک چیز است و درباره ی جامعه چیز دیگر.
🔹 استاد شهید با همین مبنا اقدام به آسیب شناسی امت اسلامی کرده و برای حل فسادها و امراض آن نسخه ارائه می دهد.
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
#اصلاحگری_اجتماعی
#امتداد_حکمت
@taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_وقت_پرواز ⚘️🕊
۱:۲۰ بامداد جمعه...
دامن کشان رفتی؛ دلم زیر و رو شد
چشم حرامی، با حرم رو به رو شد
#حاج_قاسم
#شب_جمعه
#انتقام_سخت
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نوزدهم) ✅مروری بر لایه ی سوم اندیشه اجتماعی شهید مطهری ره 🔹 #ا
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیستم)
✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری
🔹بد فهمی و دوری از عمل دو عامل عمده در وضعیت امت اسلامی
🔻بدفهمی تعالیم دین
از نگاه استاد شهید، بد فهمیدن تعالیم اسلامی یکی از علل عمده در عقب افتادگی امت اسلامی است.
آسیب شناسی ایشان از فهم دین، هم توده های مردم و هم عالمان را در بر می گیرد و ایشان هر دو را مورد خطاب و نقد قرار می دهد.
مخاطب بخش عمده ای از انتقادات علمی ایشان در کج فهمی دین فضای عمومی جامعه است. (بنگرید به: انسان و سرنوشت، حماسه حسینی و...) .
از سوی دیگر با تبیین روش صحیح اجتهاد و همگام سازی تعالیم دینی با مسائل روز به نقد خواص و اولیای دین می پردازد. (بنگرید به: اسلام و مقتضیات زمان، خاتمیت و...)
(مع الاسف در این فضای محدود مجال شرح دیدگاه های استاد در این بخش وجود ندارد و به یاری خدا این مطالب را در قالبی موسع بازخواهم گفت.)
🔻دوری از عمل...
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
#اصلاحگری_اجتماعی
@taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 یک حسن و یک عیب ما ایرانیان
🔹 ما مردم ایران یک حسن داریم و یک عیب. حسن ما مردم این است که در مقابل حقیقت، تعصب کمی داریم و شاید میتوانیم بگوییم بیتعصب هستیم؛ یعنی اگر با حقایقی برخورد کنیم و آنها را درک کنیم، شاید از هر ملت دیگر زودتر تسلیم آن حقایق میشویم.
🔸 ولی یک عیب بزرگی در ما ملت ایران هست که به موازات اینکه در مقابل حقایق تسلیم میشویم، به حماسهها و ارکان شخصیت خودمان زیاد پایبند نیستیم و با یک حرف پوچ، زود آن را از دست میدهیم و رها میکنیم.
🔹 هیچ ملتی به اندازه ما نسبت به شعائر خودش بیاعتنا نیست. شما هندیها و ژاپنیها و اعراب را دیدهاید؛ آنها هم مثل ما مشرق زمینی هستند، لکن از این نظر مثل ما نیستند. به اندازهای که ما در مقابل لغات و عادات اجنبی تسلیم هستیم، هیچ ملتی تسلیم نیست.
🔸 به عکسهایی که در کتابهای تاریخ علوم هست نگاه کنید. میبینید دانشمندان درجه اول هند با همان عمامه و لباس خودشان هستند... میخواهد به همه مردم دنیا بگوید که من هندی هستم و باید هندی باقی بمانم و در مقابل علم و صنعت تعصب ندارم، که علم و صنعت مربوط به کشور خاصی نیست؛ در مقابل عقاید بزرگ فلسفی و دینی تعصب ندارم اما در مورد شعارهای ملی، هر کسی به شعارهای خودش پایبند است.
🔹 من چرا باید شعار یک ملت دیگر را بپذیرم؟ ولی ما، اگر فرنگی یک زُنّار ببندد، ما دو تا زنّار میبندیم، با اینکه او روی حساب شعار خودش این کار را میکند. در جامعه ما این حسابها نیست.
📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۴۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
تأملات اجتماعی
📌در طی حدود بیست یادداشت گذشته تلاش کردیم تا پرتوی بیفکنیم بر نظریه ی اجتماعی استاد شهید ره.
لازمه ی چنین بحثی، تعریف دقیق خود مفهوم "نظریه ی اجتماعی" و ابعاد آن است.
هر چند ما در اینجا در حد یکی دو یادداشت از کنارش گذشتیم اما در حال تدوین نوشته وسیع تری با همین موضوع هستم که انشالله عرضه خواهم کرد.
تا آن موقع چند کتاب و مقاله از نویسندگان داخلی و خارجی معرفی خواهم کرد که دید ما را نسبت به "نظریه ی اجتماعی" بازتر و دقیق تر می کند.
کتاب فوق (تفکر نظری در جامعه شناسی، ویلیام اسکید مور، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) یکی از منابع مفید در باب معرفی نظریه ی اجتماعی، تعریف، مسائل و سایر ویژگیهای آن است که در انتها هم برخی از نظریات اجتماعی را کاویده و تحلیل کرده.
مجموعا کتاب مفیدی است.
🔹نکته قابل توجه دیگر اینکه ما اصراری نداریم که تعریف های غربی از نظریه را بپذیریم یا به آن پای بند باشیم و اعتقادمان آن است که اگر لازم باشد حتی در این حوزه (تعریف نظریه ی اجتماعی) نیز می توانیم دست به نوآوری بزنیم.
#نظریه_اجتماعی
#معرفی_کتاب
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیستم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔹بد ف
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم)
✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (اصلاح اجتماعی)
🔻گریز از ایمان و گریز از عمل
🔹استاد شهید بطور کلی، شرط سعادت انسان و بشر را برخورداری از ایمان به یک #جهان_بینی و نظام فکری متقن و واقع نما و همچنین ساخت زندگی بر اساس آن می داند.
از همین رو جریانات علم گرا، مادی گرا و روشنفکری را که هر کدام به داعیه ای از مذهب رویگردان شده اند را عامل انحراف بشر می داند.
از نگاه ایشان رشد فنی و تکنولوژیک بشر را نباید به پای رشد انسانی و اخلاقی او حساب کرد، بشر امروز علی رغم پیشرفت های فنی، بیش از گذشته به بحران هویت و بحران اخلاقی دچار است و راه حل آن چیزی جز ایمان مذهبی نیست.
🔹از همین رو مهمترین گام استاد شهید اصلاح نگرش های اسلامی ناصحیح و احیانا متاثر از جریانات دیگر غیر اسلامی است.
ایشان در این راستا به دو اقدام مهم دست می زند:
- تبیین دیدگاه اسلام ناب، در نسبت با جریانات رقیب مانند مارکسیسم
-تبیین شیوه ی صحیح فهم اسلام و هماهنگ سازی آن با شرایط و اقتضائات روز.
بحمدلله آثار زیادی از استاد شهید در این دو ساحت در دست است که در فهم شیوه اصلاحگری اجتماعی ایشان بسیار مفید است.
#نظریه_اجتماعی
#اصلاحگری_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره
📌بعد التحریر
🔹نکته ی قابل توجه در شیوه ی #اصلاح_اجتماعی استاد شهید، توجه به عنصر #فرهنگ و ذهنیت عامه بعنوان زیربنای هر اصلاح اجتماعی است.
در اندیشه ی ایشان و عموم متفکران انقلاب اسلامی تا فرهنگ و ذهنیت جامعه اصلاح نشود، اصلاحات دیگر راه بجایی نخواهد برد.
🔹توجه به این نکته از این رو مهم است که در شرایط بحران فرهنگی وعقیدتی امروز، برخی به سراغ کوتاهترین راه رفته اند و همچنان راه اصلاح معضلات فرهنگی (مانند حجاب) را در همان برخوردهای انتظامی می بینند.
اینگونه برخوردها بجای خود، اما راه اصلاح فرهنگی راه دیگریست.
شیوه ی عمل استاد شهید در تبیین مسیر حق و تمایز آن از راه های باطل، برای امروز بسیار درس آموز است. رحمت خدا بر او باد.
@taamollat
📌 شب و خلوت و یک جرعه نازک اندیشی
🔹 بعضی وقت ها زندگی کردن می شود مانند حرکت کردن در یک تار عنکبوت در هم تنیده، که از هر طرف می خواهی بروی به یک یا چند تار بر می خوری که جلوی حرکتت را می گیرد.
چاره ای نداری جز آنکه پایت را بلند و بلندتر کنی و از رویش رد شوی.
اوایل با این قدم های بلند احساس قدرت می کنی؛ اما پس از مدتی، احساس فرسودگی.
گاهی تارها آنقدر در هم تنیده و فشرده اند که به تلاش برای گشودن راهی از میانه اش نمی ارزد؛ اصلا ترجیح می دهی دور بزنی، راهت را دور کنی و از جای دیگری بروی.
یا اینکه اصلا بیخیال مقصد شوی و بروی دنبال هدف دیگری.
فکر گشودن تارها از هم نیز، از همان ابتدا، فکر بی ربطی است که ارزش فکر کردن ندارد.
در چنین فضایی حرکت کردن دشوار است، چه برسد به پرواز کردن.
این، حکایت زندگی در یک شهر مدرن، یا شبه مدرن مثل تهران است.
نمی دانم مشکل از "تار" هاست که مزاحم ما هستند، یا اینکه تارها خوب و درستند، اما نگاه ما معیوب است که نمی خواهیم با "واقعیت" کنار بیاییم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره
📌تتمه
🔹 تبیین نظریه اجتماعی شهید مطهری در #لایه ی سوم حقیقتا کار دشوار و گسترده ایست که هم نیازمند مطالعات و تدقیقات بیشتر است و هم اینکه در این مقال قابل گنجایش نیست.
در اینجا و در این بخش پایانی این سلسله یادداشت ها معتقدم استخراج نظریه اجتماعی در خلال مباحثات و رفت و برگشت ها میسر است و از این رو منتظر "لبیک" دوستان علاقمند برای پیشبرد این طرح کلان می مانم.
#لایه_سوم
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
✅ از فردا شب انشاءالله پرونده ی جدیدی خواهم گشودن در باب مسائل برهانی علوم اجتماعی.
🔹موضوعی میان رشته ای، جذاب و مهم و اثرگذار در فهم مسائل اجتماعی.
"قلمرو و کاربرد برهان در علم مدنی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی" موضوع پایان نامه ی دوره ی ارشد خودم و این موضوع پیشنهاد یکی از اساتید فاضل بوده که بسیار قدردان اویم.
استاد ناقد در جلسه ی دفاع، آن را "دفاعی تمام قد از حکمت اسلامی" خواند.
اگرچه آن رساله، برهان را در یکی از آثار سلف بررسی کرده، اما امروز با وجود مکاتب جامعه شناختی مختلف اثر و نتایج آن بیش از پیش آشکار شده است.
به یاری خدا از شب های آینده گزارشی از آن نوشتار عرضه خواهم کردن و در پایان نتایج آن را در عرصه ی مدیریت اجتماعی و خصوصا تاثیرات رسانه ای آن باز خواهم نمودن. بعون الله و کرمه.
@taamollat
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول)
🔹 مقدمات:
🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا بحثی در حوزه ی روش شناسی علوم اجتماعی است.
در این حوزه در پی آنیم که بدانیم آیا علاوه بر روش های تجربی و... آیا می توانیم برخی از پدیده های اجتماعی را از راه استدلال برهانی کشف کنیم یا خیر؟
🔻مشخصا چند دسته بطور جدی با راهیابی استدلال و برهان در حریم علوم اجتماعی مخالف هستند.
بیش از همه جریان های پوزیتیویستی که علم را منحصر در تجربه می دانند و سپس جریانات تفهمی که پدیده های اجتماعی را برخاسته از تاریخ و فرهنگ می دانند، با بکارگیری و اثر بخشی استدلال برهانی در علوم اجتماعی مخالفند و نتایج آن را نیز بر نمی تابند.
حاجت به بیان نیست که استنتاج پارادایم هایی که استدلال برهانی را در علوم اجتماعی راهیاب می دانند با استنتاجات دو دسته ی دیگر تفاوت اساسی دارد.
بدان معنا که ما با سه گونه فهم اجتماعی و علم اجتماعی روبرو هستیم.
🔻دلیل عمده در امکان بکارگیری استدلال و برهان در علوم اجتماعی، آنست که در حکمت اسلامی، اساسا علوم عملی به علوم نظری وابسته است و این دو ساحت از یکدیگر جدا نیستند.
حکمای مسلمان در این باب بسیار سخن گفته اند.
🔻بنابر این، بکارگیری استدلال برهانی در علوم اجتماعی علاوه بر سایر روش ها یکی از ویژگی های بنیانی "علوم اجتماعی اسلامی" است که علم آن بدست فیلسوفان اجتماعی مسلمان، از فارابی تا خواجه نصیر و از خواجه نصیر تا مطهری افراشته شده است.
🔻درباره ی آسیب های حذف استدلال برهانی از حریم علوم اجتماعی و ناپیدا ماندن برخی ابعاض پدیده های اجتماعی در اثر آن پرونده ی مستقلی باید گشوده شود.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌بعد التحریر
🔹استدلال برهانی چه می گوید که برخی زیر بار آن نمی روند؟
▪️مخالفت ها با استدلال برهانی یا اساسا به روش استدلال (کل به جزء) و یا به وجود قضایای بدیهی باز می گردد.
قائلین به این مبانی فلسفه را هم آلوده به همین اشکالات می دانند و از اساس آن را وا می گذارند.
از اینرو بیراه نیست که مخالفت با راهیابی برهان در علوم اجتماعی را مخالفت با راهیابی "فلسفه" در علوم اجتماعی قلمداد کنیم، چنانکه واقعیت نیز همین است.
▪️یکی دیگر از ریشه های اشکال در این مسئله، اعتباری دانستن علوم اجتماعی است، در حالیکه استدلال برهانی مربوط به علوم حقیقی است.
قابلیت به راهیابی برهان در علوم اجتماعی باید از زیر خم این اشکال نیز سالم بیرون بیایند.
▪️این بحث برای آنانی که دغدغه امتداد حکمت اسلامی را دارند بحث مفیدی است.
#امتداد_حکمت_الهی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم)
‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی
🔹استفاده از استدلال در فکر ناشی از نوعی نگاه طبقه بندی شده و ساختار مند به عالم است.
به عبارت دیگر ذهن ابتدا به شناختی اولیه از پدیده ها می رسد و سپس با شناسایی اجناس و فصول آنها را طبقه بندی می کند و سپس بر اساس همین ساختار بدست آمده جنس مجهولات جدید را نیز شناسایی و در طبقه بندی قرار می دهد.
این خلاصه ی فرایندی است که در استدلال رخ می دهد.
علاوه بر این وقتی صحبت از شناخت ذاتی و جنس و فصل بمیان می آید ذهن مجبور به کوچ کردن از عالم محسوس به عالم ذهن می شود و در آن ظرف ذهن دیگر برای استدلال از مفاهیم جزیی عبور کرده و به سراغ مفاهیم کلی می رود. در نتیجه استدلال با نوعی فهم کلی آمیخته است.
این هر دو ویژگی استدلال که از فطرت و طبیعت ذهن آدمی بر می خیزد مقبول طبع اثبات گرایان واقع نشده و آنان با اکتفا به ظاهر پدیده ها از بررسی و شناخت عقلی پدیده ها طفره رفته می روند.
در نگاه پوزیتیویست ها پدیده های انسانی بمانند پدیده های طبیعی ساز و کار مشخص و واحدی دارند که ما می توانیم از طریق تکرار مشاهده و تجربه به قواعد آن پی ببریم و در این راه نیازی به دور و دراز کردن مسیر از طریق استدلالهای پیچیده فلسفی نداریم.
این گوشه ای از نظرگاه پوزیتیویست ها به مسئله روش شناسی علوم اجتماعی است.
🔸مانع عمده دیگر در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی، اعتباری دانستن همه ی مراتب علوم اجتماعی است.
معنی این حرف آنست که پدیده های اجتماعی مطلقا بر آمده از اراده ی آدمیان اند و از اینرو واقعیتی مستقل از وجود آدمیان ندارند.
در نتیجه در هیچ یک از مراتب پدیده های اجتماعی امر حقیقی ثابت، کلی و دائمی وجود ندارد و پدیده ها با یکدیگر اختلاف ذاتی دارند.
▪️اعتباری دانستن علوم اجتماعی نه تنها آن را از قطعیت مطلوب در علوم دور می کند بلکه امکان پیش بینی حوادث آینده را نیز سلب می کند.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
@taamollat
این کتاب را اخیرا از خیابان انقلاب تهیه کردم.
تلاش کرده تا تاثیر جهان بینی ارسطویی را بر پارادایم های علمی نشان دهد.
از جمله توضیح می دهد که همان نگاه ذات گرایانه ی ارسطو -که در یادداشت های قبلی ذکرش گذشت- چگونه بر روش ها و فرآیندهای علمی اثرگذار بوده.
فصل دوم کتاب ناظر به عبور از جهان بینی ارسطویی به جهان بینی نیوتنی است, بعنوان سمبل جهان بینی مادی یا پوزیتیویستی.
کتاب مجموعا سه بخش است که این تطورات علمی را با شواهد فراوان قدم به قدم تا دوره ی معاصر جلو می آورد.
قلم کتاب آسان، ترجمه اش بسیار روان و چاپش نیز عالی است. هنیئا لکم.
#تاریخ_علم
#فلسفه_علم
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم) ‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی 🔹استف
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم)
🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب
🔸 هر چند ما در اینجا بر مباحث فلسفه علوم اجتماعی و روش آن متمرکز هستیم، اما مناقشه راهیابی برهان در علوم اجتماعی خواه ناخواه در کف جامعه و بین کنشگران عادی هم در جریان است، گرچه خود از آن بی خبرند!
مثلاً آنانی که حجاب را یک مسئله ی شخصی دانسته و آثار واقعی بر آن مترتب نمی دانند و نهایتا آن را مربوط به جامعه ی جاهلی عرب یا ادیان گذشته تلقی می کنند، طبیعتاً مسئله ی حجاب را یک قرارداد اجتماعی و عرفی می دانند که آثار آن هم محدود به همان زمان ها و مکان های گذشته است.
طبیعتاً با اندیشه ای که حجاب را اینگونه تفسیر می کند، #استدلال_برهانی و از روی منطق و دلیل بیفایده است.
اما در مقابل آنانی که حکم حجاب را حکمی واقعی دانسته و برای آن آثار حقیقی -مانند استحکام خانواده و...- قائلند طبیعتاً معتقدند که این آثار دائمی، کلی و ضروری است و چنانکه بی بند و باری در گذشته آثار مخربی داشته، امروز هم همان آثار بر بی حجابی مترتب است. در نتیجه بر لزوم رعایت آن #استدلال می کنند.
#حکمت_اسلامی معتقد است که بخش قابل توجهی از مسائل علوم اجتماعی #حقیقی است و در نتیجه برای اثبات و تحلیل آن می توان از استدلال، خصوصا #استدلال_برهانی مدد گرفت.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
#قطعیت_ضرورت_دوام_در_علوم_اجتماعی
#حجاب
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم) 🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب 🔸 هر چند ما در
📌بعد التحریر ۱
🔹دوستانی که به مطالعات کلامی هم علاقه مند قطعا پی برده اند که این همان مناقشه معتزله و اشاعره در باب واقعیت احکام است که به اینجا (مطلق واقعیت) سرایت کرده و رنگ و بوی فلسفی و اجتماعی گرفته.
در یک نگاه عمیقتر مناقشه معتزله و اشعری نیز همان دعوای فیلسوفان و سوفیست هاست که با رنگ و بوی کلامی ظاهر شده و آن دعوا چیزی نیست جز بر سر واقعیت و حقیقت.
قرنهاست که بشر در جست و جوی ققنوس حقیقت به جست و جو مشغول است.
آیا #حکمت_اسلامی می تواند بشر را به مسیر این گمشده راهنمایی کند؟ 🧐🤔
@taamollat
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان تهران
⚜️ يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
💢خروش انقلابی حوزویان تهران
در محکومیت اقدام شنیع و مذبوحانه نشریه صهیونیستی فرانسه در توهین به مقام شامخ مرجعیت و ولایت
❗️ار عموم طلاب و اساتید و مردم غیور و ولایتمدار استان تهران دعوت می شود در این تجمع شرکت نموده و به یاوه گویی های این نشریه هتاک و دولت فرانسه پاسخ قاطعانه دهند.
📅زمان: یکشنبه 18 دی ماه ساعت 15 الی 16
📌مکان: مقابل سفارت فرانسه
💠 روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
🔗جمله معترضه
📌 علوم اجتماعی در دامن فیزیک یا حکمت؟
🔹خیلی فرق می کند که جامعه و مسائل آن را شاخه ای از فیزیک ببینیم یا شاخه ای از حکمت.
اگر جامعه و مسائل آن شاخه از فیزیک باشد، همه چیزش هم مثل اشیای طبیعی و فیزیکی خواهد بود و همه ی قوانین فیزیک هم در آن جریان دارد.
و چنانکه پدیده های طبیعی روح ندارند و معنا سرشان نمی شود و بر اساس قانون علت و معلول کارشان را می کنند و جلو می روند، پدیده های اجتماعی هم.
این همان نگاه جامعه شناختی است که آگوست کنت ساخته و پرداخته اش کرد و اسمش را گذاشت فیزیک اجتماعی، و امیل دورکیم بر اساس آن پدیده ی خودکشی را تبیین کرد.
در حالیکه اگر پدیده های اجتماعی را ذیل حکمت ببینیم اولا ذات جامعه و زندگی اجتماعی تبیین می شود، ثانیا لایه های گوناگون آن و ثالثا نسبت آن با سایر پدیده ها.
در نگاه حکمی به جامعه، سهم وجودهای غیر مادی و غیرمحسوس نیز در ساخت جامعه ادا می شود و بسیاری چیزهای دیگر.
حکمت صرفا یک دانش نیست، بلکه سبک نگریستن یکپارچه به عالم وجود و یافتن روابط میان اجزای آن است.
#حکمت_اسلامی در پرتو رهنمودهای قرآن کریم و سنت پنجره های جدیدی رو به عوالم انسانی گشوده است.
این است قدر و قیمت و ظرفیت حکمت اسلامی.
#حکمت_اسلامی
#علوم_انسانی
#علوم_اجتماعی
@taamollat
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 استاد فکر و فیلسوف انقلاب
🔹فیلسوف متأله حضرت آیت الله مصباح یزدی از جرگه حکیمان و فقیهان بود که به بنیان حکمت و منطق فقاهت اعتقاد قلبی داشت و در دفاع از این بنیان و منطق از هیچ کوششی دریغ نداشت. ایشان در برابر شبهات و اشکالات برآمده از فلسفه غرب ایستادگی کرد و به نقد فلسفهی شدن هگلی-مارکسی و همچنین ارادهگرایی اقتدارگرایانه، تاریخینگری و ایمانگرایی احساسی پرداخت و به تقویت بنیانهای حکمی و عقلانیت معرفتگرای انقلاب اسلامی اهتمام ورزید و بنیانهای فلسفی اخلاق و فقاهت اسلامی را تقویت کرد. از این رو، حضرت آیتالله العظمی خامنهای ایشان را #استاد_فکر و متفکر اصیل انقلاب اسلامی لقب دادند.
🔸آیت الله مصباح یزدی در ادامهی نهضت فلسفی و الهیاتی اسلام و در ادامه شیخ مفید، فارابی، ابن سینا، نصیرالدین طوسی، علامه حلی، ملاصدرا، سبزواری، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری به فهم فلسفی از عالم و آدم پرداخت. ایشان مفهوم مرکزی معارف اسلام را #توحید میدانست و با دفاع از حجیت عقل و منطق و با بهرهگیری از وحی و سنت به تبیین حقیقت توحید و اسما و صفات الهی پرداخته و از این طریق به استنباط نظام اندیشهی اسلامی بر محور توحید روی آورد و در طرح کلان #معارف_قرآن یک دوره نظام اندیشه اسلامی و امتدادات توحید را با رویکرد اجتماعی و تمدنی عرضه کرد به نحوی که زیرساخت عقلانی ایمان و حضور فعال و سازندهی انقلابی باشد. از اینرو، آیت الله مصباح یزدی فیلسوف #تعالیاندیش انقلاب اسلامی است.
🔹 برخلاف برخی جریانها، ایشان فرایند کشف نظامات اخلاقی و اجتماعی اسلام را منوط به ایمانگرایی، انکار حسن و قبح ارزشها، نفی حجیت منطق فقاهت، تخریب حکمت و تاسیس فلسفهی ارادهگرا ندانست و با اعتماد به تراث علمی موجود در تمدن اسلامی و منطق اجتهاد و فقاهت، در ادامه سلف صالح حرکت کرد و به چپ و راست گرایش پیدا نکرد. به همین جهت #اضطرار_اندیشی در عصر عسرت و عصر حیرت در دستگاه فکري ایشان مردود است و حاصل ایمانگرایی و معرفتشناسی نسبیگرایانه، نفی هدایتگری عقل و تصور ناصواب ارادهگرایانه از فلسفه و فقاهت است. اگر حجیت و هدایتگری عقل و کاشفیت علم و تقدم آگاهی بر اراده نفی شود دست بشر از دامن وحی و علم و حقیقتیابی کوتاه میشود و حیرت و اضطرار بر فکر و جان آنها استیلا مییابد.
🔸 کلامی جاودانه از استاد فکر:
"يافتن ايدئولوژى صحيح يعنى همان نظام ارزشى حاكم بر رفتارهاى اختيارى در گرو داشتن جهان بينى صحيح و حل مسائل آن است و تا اين مسائل را حل نكند نمىتواند قضاوتى قطعى درباره ارزش رفتارها داشته باشد، چنانكه تا هدف، معلوم نباشد تعيين مسيرى كه منتهى به آن مىشود امكان نخواهد داشت. پس اين شناختهاى نظرى كه مسائل اساسى جهان بينى را تشكيل مىدهد در واقع مبناى نظام ارزشى و احكام عملى عقل بشمار مىرود."(آموزش عقاید)
🔹سخن پایانی:
جبهه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی همچنان به تفکر اصیل و حکیمانهی امام خمینی، امام خامنهای، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی نیاز دارد و میبایست نسل جدید متفکران اصیل انقلاب اسلامی که ریشه در حکمت اسلامی و فقاهت اصولی دارند به جامعه معرفی شوند تا با فکر و اندیشه صائب و فقاهت عمیق جواهری از بنیانهای معرفتی انقلاب اسلامی و وحدت امت اسلام حفاظت کنند و افقهای متعالی آینده را به روی بشر بگشایند. و الا برخی جریانها و رسانهها با #فیلسوفسازی و #متفکرتراشی، اندیشههای التقاطی و فلسفههای انحرافی و اندیشههای ارادهگرایانه و تفسیرهای اقتدارگرایانه به اسم انقلابیگری و تمدنسازی به زیرساختهای فلسفی و فقاهتی انقلاب ضربههای کاری خواهند زد و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامي را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و جبههی انقلاب را گرفتار #چپ_اسلامی و یا #راست_اسلامی میکنند هر چند ممکن است ادعای خلوصگرایی و غربستیزی و یا توسعهگرایی و تمدنگرایی هم داشته باشند.
♦️ نسل جدید حکیمان و متفکران اصیل انقلاب اسلامی چه کسانی هستند ⁉️
♦️چقدر آنها را میشناسیم⁉️
#استاد_فکر
#معارف_قرآن
#انقلاب_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#فقه_جواهری
#تعالی_اندیش
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121