✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش اول)
🔸به طور كلى بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. خواجه نصير الدين طوسى (ره) در فصل نبوت از كتاب «تجريد الاعتقاد» به بيان فلسفه هاى بعثت انبياء پرداخته و علامه حلى در شرح آن كلام، مجموعاً به نُه فلسفه اشاره كرده است كه فهرست وار اشاره ميكنيم، و چنان كه خواهيم ديد بسيارى از آنها در مورد نصب «امامان معصوم» نيز صادق است:
1⃣تقويت شناخت عقلى به وسيله بيان نقلى، به اين ترتيب كه انسان با نيروى عقل، بسيارى از حقايق را چه در اصول و چه در فروع دين درك مى كند، ولى گاه در اعماق دلش وسوسه هايى وجود دارد، و همين تزلزل مانع از اعتماد بر آن و انجام آن مى گردد؛ اما هنگامى كه اين احكام عقلى با بيان پيشوايان معصوم الهى تأييد و تقويت شود، هرگونه ابهام و تزلزل زدوده خواهد شد، و انسان با قوت قلب به سراغ انجام آن مى رود.
2⃣گاه انسان از انجام كارهايى بيم دارد، چرا كه مى ترسد بر خلاف رضاى خدا تصرف در قلمرو حاكميت او كرده باشد، بيان پيشوايان الهى اين بيم و ترس را زايل مى كند.
3⃣تمام اعمال انسان در محدوده حسن و قبح عقلى جمع نمى شوند، و چه بسيار هستند امورى كه عقل انسان حسن و قبح آن را درك نمى كند، در اينجا انسان بايد دست به دامان پيشوايان الهى شود، و خوبى و بدى آنها را درك كند.
4⃣بعضى از اشياء مفيد و بعضى زيانبخش هستند، و انسان تنها با فكر خود و بدون راهنمايى پيشوايان الهى قادر به درك سود و زيان همه آنها نيست، اينجاست كه احساس نياز به آنها مى كند.
5⃣انسان يك موجود اجتماعى است، يعنى بدون همكارى و تعاون با ديگران قادر بر حل مشكلات زندگى خود نمى باشد، اين نكته نيز مسلم است كه اجتماع، بدون داشتن قوانينى كه حقوق همه افراد را حفظ كند و آنها را در مسير صحيح پيش ببرد، سامان نخواهد يافت و به كمال مطلوب نخواهد رسيد. تشخيص اين قوانين به طور صحيح و سپس اجراى آنها جز به وسيله رهبران آگاه و پاك و معصوم الهى صورت نخواهد گرفت.
6⃣انسانها در درك كمالات و تحصيل علوم و معارف و كسب فضايل متفاوت هستند. بعضى توانايى حركت در اين مسير را دارند، و بعضى عاجز و ناتوانند. رهبران الهى گروه اول را تقويت مى كنند، و گروه دوم را مدد مى دهند تا هر دو گروه به كمال ممكن برسند.
7⃣نوع انسان نيازمند به وسايل و صنايع و علوم است؛ رهبران الهى مى توانند بنيانگذار و محرك انسانها در وصول به اين هدف گردند.
8⃣مراتب اخلاق در انسانها متفاوت است، و براى پرورش اين فضايل تنها راه، رهبران پاك و معصوم الهى هستند.
9⃣پيشوايان الهى از ثواب و عقاب و پاداش و كيفر الهى در برابر طاعت و گناه، آگاهى كامل دارند، و هنگامى كه ديگران را از اين امور آگاه كنند، انگيزه نيرومندى براى انجام وظايف در آنان پيدا مى شود. [۱]
🔹با توجه به اينكه #امامت چيزى جز استمرار خط نبوت نيست، غالب اين فلسفه ها در مورد #امامان_معصوم (عليهم السلام) نيز ثابت است. در قرآن مجيد تمام اين امور و حتى فراتر از آن در سه عنوان خلاصه شده است. تعليم و تربيت و قيام به قسط كه در آيات متعددى به آن اشاره شده است. در يكجا درباره فلسفه قيام پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُمِّيينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُم الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضلال مُبين؛ [جمعه، ۲] او كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنان مى خواند و آنها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد و مسلّماً پيش از آن در گمراهى آشكار بودند».
🔹در اينجا به مسأله تعليم و تربيت كه اهم مقاصد انبياء و امامان معصوم است اشاره شده و در جاى ديگر میفرمايد: «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لَيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ [حدید، ۲۵] ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و به آنها كتاب [آسمانى] و ميزان [شناسايى حق از باطل و قوانين عادلانه] نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند». در اينجا به مسأله عدالت اجتماعى و قيام به قسط كه زمينه ساز تعليم و تربيت صحيح است اشاره شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] كشف المراد، علامه حلى، تصحيح و تحقيق و تعليقات از آيت الله حسن زاده آملى، مؤسسة النشر الاسلامى، چ ۴، ص ۳۴۶ (المسألة الأولى فی حسن البعثة - با كمى تلخيص و اقتباس).
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چ ۶، ج ۹، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برگزیده ای از روايات جهاد با نفس
🔹 #امام_علی علیه السلام در خطبهای می فرماید: «ای #مردم! من برای شما از دو چیز بیش از هر چیزی میترسم: تبعیت از #هوای_نفس، و #درازی_آرزو، اما تبعیت از هوای نفس انسان را از #حق باز میدارد، و اما آرزوی دراز باعث فراموشی #آخرت میگردد».
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۲۸۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش اول)
🔹دنیای امروز در پرتو دانش و فناوری، شاهد تحولات بی شماری است که در این میان، گسترش امکانات ارتباطی در راس آنها قرار دارد. در چنین شرایطی، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و... با انتقال اطلاعات لحظه ای مسئولیت مبادله افکار و عقاید عمومی را بر عهده دارند. بنابراین شاید بتوان گفت که امروزه دوران حاکمیت سیاسی و سلطه قدرت های نظامی به پایان رسیده و عصر تسخیر اذهان افکار عمومی با سلاح امواج و رسانهها در حال شکل گیری است.
🔹این نوع سلاح به مراتب مخربتر از تسلیحات نظامی و هسته ای است و مبارزه با آن نیز به دلیل ماهیت پیچیده و پنهانی اش دشوارتر است. در حقیقت در «عصر ارتباطات و اطلاعات»، که موانع کمتری در راه دسترسی به اطلاعات و اخبار برای مخاطبان وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری، اخبار نادرست یا تحریف شده و منطبق با خواست و اراده صاحبان رسانه ارائه می گردد. به همین منظور ارتباطات و اطلاعات به مثابه رگ های حیاتی جامعه بشری و بستر مبارزات و چالش های اینده بین المللی و جهانی به شمار می رود.
🔹به باور برخی، عرصه نبرد فردا را گستره پیام سازان، «رسانه ها» و «پیام گیران» شکل می دهند و محور تبادل قدرت را در آینده، «تاکتیک های اطلاعاتی» شکل خواهد داد، و این تاکتیک ها چیزی نیست، جز قدرت دستکاری در اطلاعات که بخش عمده آن، حتی پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه برسد انجام خواهد شد. از این منظر آشنایی و شناخت حوزه گسترده #عملیات_روانی، در بررسی رسانه ها، از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در #جنگ_رسانه_ای، تمامی فعالیت ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار و اعمال افراد، در جهت اهدافی معین، به کار می رود.
🔹به تعبیر دیگر، #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می کشانند و گاه با مقولات ارزشی، در «ذهنیت سازی» و «مدیریت ادراکی مخاطبان»، تاثیراتی شگرف بر جای می گذارند. #ادامه_دارد...
نويسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از «ایمان» است
🔹یکی از مهمترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعهی اسلامی ما این است که «بنیهی درونی جامعهی اسلامی» ما «قوی» و «مستحکم» است؛ روی این فکر کنید؛ این خیلی مهم است؛ استحکام بنیهی درونی نظام اسلامی و ملّت ایران... این استحکام بنیهی نظام اسلامی، این قوّت بنیهی نظام اسلامی، استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از #ایمان است.
🔹مردم ایران مردم مؤمنی هستند؛ حتّی آن کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد که به بعضی از احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند، ایمان قلبیشان خوب است؛ به خدا ایمان دارند، به دین ایمان دارند، به قرآن ایمان دارند، به ائمّهی هدیٰ ایمان دارند؛ مردم باایمانی هستند. «ملّت ایران باایمان است»، با عزّت نفس است، با اعتماد به نفس است؛ اینها موجب شده است که ساخت درونی ملّت ایران و نظام اسلامی استحکام پیدا کند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش اول)
🔹میتوان با عبور از لایههای ظاهریِ هر عضو از «خانواده»، وارد لایههای عمیقتر دل و جان او شد و در گرایشات او تأثیر گذاشت و ترویج و تبلیغ ارتباط با خدا و همچنین دل سپردن به آموزه های دینی را به بهترین شکل ممکن در وجود او نهادینه کرد. برای ترویج دین در دل اعضای خانواده باید به سراغ دل او رفت و آن را به تسخیر در آورد. پیشرفت هر جامعهای بسته به توجه ویژه به کانون خانواده است، فرقی هم نمیکند که این پیشرفت مادی باشد یا معنوی، در هر صورت وجود «خانواده» و استحکام این نهاد مقدس زمینهساز بسیاری از پیشرفتهاست. وقتی به انسان های موفق در جامعه نگاه میاندازیم، حتماً در اکثر موارد، پشتوانه این موفقیت را باید در داشتن «خانوادهای سالم و منسجم» بیابیم.
🔹رهبر معظم انقلاب در این باره میفرماید: «مسئله خانواده»، مسئله بسیار مهمى است؛ پایه اصلى در جامعه است، سلول اصلى در جامعه است... «جامعه اسلامى»، بدون بهرهمندى کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند؛ به خصوص در زمینه هاى فرهنگى و البته در زمینههاى غیر فرهنگى، بدون خانواده هاى خوب، امکان پیشرفت نیست؛ پس «خانواده» لازم است. حالا نقض نشود که شما میگویید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانى بنیاد خانواده در غرب روز به روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر میشود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجلهاى نباید داشت. حوادث جهانى و حوادث تاریخى اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کما اینکه تا حالا هم اثر گذاشته. آن روزى که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جاى خودش بود». [۱]
🔹اگر تأثیر «خانواده» در پیشرفت مادی و معنوی تک تک انسانها که موجب تعالی روزافزون جامعه نیز میشود، به این میزان حیاتی باشد، حفظ این کانون از اوجب واجبات است. حفظ نظام خانواده به فراهم کردن شرایطی بستگی دارد که آن محیط را به محیطی همراه با آرامش، نشاط، سلامت مادی و معنوی مبدل سازد. در تعالیم دینی، «ارتباط با خدا»، راه ایجاد آرامش معنوی، نشاط حقیقی و رضایت از زندگی معرفی شده است، و در این باره تعالیم زیادی، خصوصاً در حوزه «خانواده» وجود دارد، تا خانواده با رنگ و بوی خدایی استحکام هر چه بیشتری پیدا کند. خداوند رحمان در «قرآن کریم» به صراحت درباره زندگی کسانی که از او دوری کردهاند سخن میگوید و میفرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ؛ [طه، ۱۲۴] و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده، ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
نویسنده: مصطفی راهی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام سجاد عليه السلام:
🔸«حَقُّ اللِّسانِ اِكْرامُهُ عَنِ الْخَنى وَ تَعْويدُهُ الْخَيْرَ وَ تَرْكُ الْفُضولِ الَّتى لا فائِدَةَ لَها وَ الْبِرُّ بِالنّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فيهِمْ«؛
🔹#حق_زبان، احترام گذاشتن به آن با #ترك_زشتگويى، عادت دادنش به #خوبى، #تركگفتاربىفايده، و #نيكى به #مردم و #خوشگويى درباره آنان است.
📕بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۸۶، ح ۴۱
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرمول شناسایی دوست از دشمن
🔹یکی از نشانه های دوست خوب را امام حسین علیه السلام این چنین بیان فرمودند: «کسی که تو را دوست دارد، تو را نهی میکند و کسی که با تو دشمنی دارد، تو را فریب میدهد». [۱] نهی کردن از کاری، معمولا ناخوشایند است، و یا بچهها از ممنوعیت های والدین خسته و ناراحت هستند، و این در حالی است که وقتی کسی ما را دوست دارد، دلش نمیخواهد ما گرفتار شویم و به مشکلات بیافتیم و وظیفه دارد ما را از کاری که به صلاحمان نیست باز دارد.
🔹اما آنچه دیده می شود وقتی کسی به جرمی دستگیر میشود در اعترافش میگوید فریب دوستم را خوردم، او نمیدانسته که هیچ وقت یک «دوست خوب» انسان را فریب نمیدهد و به کار زشت دعوت نمیکند. لذا کسانی که گرفتار دوست بد شوند در فردای قیامت هم از این دوستی حسرت میخورند و میگویند: «يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛ [۲] اى واى بر من! کاش فلانى را دوستِ خود نگرفته بودم». پس سعی کنیم از دوستانی که خیرخواهمان هستند و ما را از انجام کارهایی که به نفعمان نیست باز میدارند، خسته و رنجور نشویم.
پی نوشتها؛
[۱] نزهة الناظر و تنبيه الخاطر (حلوانی) ج ۱، ص ۷۷
[۲] قرآن کریم، سوره فرقان، آیه ۲۸
منبع: وبسایترهروانولایت
#دوست #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شکست قدرت های مادی در برابر نیروی خدایی
🔹یک جلوه #ایمان این سد بزرگ را شکست و #دست_اجانب را، قدرت های بزرگ را، کوتاه کرد. #ایمان بود که در #صدر_اسلام دو #امپراتوری_بزرگ را کوبید در هم؛ و الّا #قدرت_مادی نبود در کار. در #جنگ_روم طلیعه جنگجویان روم شصت هزار بودند، و تمام #جمعیت_مسلمین سی هزار نفر بودند، و پشت سر آن طلیعه هفتصد هزار نفر رومی بودند. یکی از #سرداران_اسلام [۱] گفت سی نفر با من بیاید تا من شب بروم و با این شصت هزار جمعیت جنگ کنم؛
🔹بعد از اینکه اصرار کردند به او - به حسب تاریخ - شصت نفر رفتند. #شصتنفرمسْلم با شصت هزار نفر جنگجوی رومی که تا دندان مسلح بودند، رفتند و شکست دادند آنها را! و هفتصد هزار نفر جمعیت رومی دنبال آن شکست خورد و رفت. [۲] #ایمان بود. #قدرت_ایمان بود که این کار را کرد. و شما دیدید که #قدرت_ایمان هم در #ایران همین کار را کرد. #تحول_روحی که پیدا شد در ملت ما بالاتر از این شکستن سد بود.
پی نوشتها؛
[۱] ابو عبیده، فرمانده سپاه اسلام
[۲] تاریخ طبری، ج ۳، ص ۴۵۵
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کنیه های حضرت مهدی (عج)
💠کنیه های «امام مهدی (عج)» عبارتند از: «ابوالقاسم»، «ابوعبدالله» و «اباصالح».
🔹کنیه «ابوالقاسم»: رسول خدا (ص) فرمود: در آخرالزمان مردی از فرزندان من خروج می کند که اسم او مانند اسم من و کنیه او مانند کنیه من است؛ زمین را از عدل و داد پر می کند آنچنان که از جور پر شده است. پس او مهدی (عج) است. [۱]
🔹کنیه «ابوعبدالله»: از پيغمبر اکرم (ص) روايت شده كه فرمود: «اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند در آن روز مردى را برانگيزد كه نامش نام من و خويش خوى من و كنيهاش ابو عبداللَّه باشد». [۲]
🔹کنیه «اباصالح»: از ابوبصير نقل است که امام جعفر صادق (ع) فرمود: «كه هرگاه گم شوى از راه، يعنى راه را گم كنى، پس به آواز بلند بگو يا صالح يا اباصلاح ما را راه نماييد به راه، حق سبحانه و تعالى شما را رحمت كناد». علامه محمد تقی مجلسی در شرح من لا یحضره الفقیه در ذیل این حدیث می گوید: آن چه از مشايخ شنيدهام آن است كه «اباصالح» كنيت حضرت صاحب الامر است صلوات الله عليه. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، شيخ حر عاملى، ج ۵، ص ۲۳۸
[۲] مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحارالأنوار)، على دوانى، ص ۳۱۷
[۳] لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، محمد تقی مجلسی، جلد ۷، ص ۴۲۸
منبع: ویکی اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«مشارطه»
🔹[بر هر مسلمانی لازم است] در هر شبانه روز، یک بار با #نفس [خود] #شرط کند و از او عهد و #پیمان بگیرد که پیرامون #معاصی نگردد. چیزی که موجب #سخط_الهی باشد، از او صادر نشود. در #طاعات_واجب کوتاهی نکند، و هر #عمل_خیری که برایش میسر شود ترک نکند.
🔹بهتر است این عمل را در #ابتدای_روز بعد از فراغ از نماز صبح و تعقیبات آن انجام دهد. با این روش که #نفس خود را در مقابل خود فرض کند، و به آن خطاب کند و بگوید: «ای #نفس! سرمایه و #بضاعتی غیر از این چند روز ندارم. اگر این از دستم برود، #سرمایهام بر باد رفته است. امروز، روز تازهای است که خدا مرا در آن مهلت داده است...».
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراج السعادة)، ص ۴۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#مشارطه #نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه اولوا الامر» چگونه دلالت بر وجود امام زمان (عج) دارد؟
🔹يكی از آياتی كه دلالت بر وجود #امام_زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) دارد «آیه اولوا الامر» است. خداوند متعال در اين آيه مى فرمايد: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ [نساء، ۵۹] اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوا الأمر [اوصياى پيامبر]». از آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه در هر عصر و زمانى بايد امام معصومى در قيد حيات باشد که او را اطاعت نماييم، اطاعتى كه همانند اطاعت خداوند است. مقصود از «اولى الامر» در آيه فوق، كسانى اند كه امور مردم در اختيار آنان است و آنها کسی غير از معصومين (عليهم السلام) نيستند؛ زيرا آيه دلالت بر وجوب اطاعت به طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى دارد. اين مستلزم «عصمت» آنان است وگرنه منجر به تناقض مى شود.
🔹به جهت آنكه اطاعت خدا و رسول بدون هيچ قيد و شرطى واجب است، حال اگر «اولى الامر» معصوم نباشند، و در برخى از موارد اشتباه يا سهو و نسيان داشته باشند و در عين حال اطاعت آنها به طور مطلق واجب باشد مستلزم تناقض در وجوب اطاعت است. نتيجه اينكه مقصود از «اولى الامر» در آيه، معصومين (عليهم السلام) هستند، كه در هر زمان بايد فردى از آنها باشد تا اطاعت گردد، و در اين زمان كسى جز «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نيست. از جمله روايات متواترى كه انطباق آيه فوق را بر اهل بيت (عليهم السلام) تأييد مى كند حديث معروف «ثقلين» است؛ زيرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) در آن حديث امر به اطاعت از كتاب و عترت و اهل بيت معصوم خود كرده كه همان «اولوا الامر» در آيه فوق هستند و در آن نيز امر به اطاعت مطلق كرده است، و نيز آيه شريفه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ [رعد، ۷] و احاديث «دوازده خليفه» نيز بر اين برداشت از آيه فوق دلالت دارد.
🔹به همين جهت است كه برخى از «علماى اهل سنت» نيز قائل به نزول آيه فوق در شأن «اهل بيت» (عليهم السلام) شده اند از قبيل: ابن حيان اندلسى [۱]؛ نيشابورى [۲]؛ محمد صالح كشفى ترمذى [۳]؛ قندوزى حنفى [۴]؛ حموينى شافعى [۵]؛ حاكم حسكانى [۶]؛ حاكم حسكانى به سندش از مجاهد در تفسير آيه فوق نقل كرده كه اين آيه در شأن اميرالمؤمنين (ع) نازل شد، هنگامى كه پيامبر (ص) او را جانشين خود در مدينه قرار داد.
پی نوشتها؛
[۱] البحر المحيط فى التفسير، اندلسى، ابو حيان محمد بن يوسف، دار الفكر، ج ۶، ص ۳۵۴، (سوره رعد، آيات ۱ الى ۱۸).
[۲] جامع البيان فى تفسير القرآن، طبرى، دار المعرفه، چ اول، ج ۱۳، ص ۷۱، (سوره رعد آيه ۷).
[۳] مناقب مرتضوى، محمد صالح الحسينى (كشفى)، روزنه، چ اول، ص ۴۲
[۴] ينابيع المودة لذو القربى، قندوزى، سليمان بن ابراهيم، اسوه، چ دوم، ج ۱، ص ۲۹۶
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم (عليهم السلام)، ابراهيم بن سعد الدين شافعى، مؤسسة المحمود، چ اوّل، ج ۱، ص ۱۴۸
[۶] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، چ اول، ج ۱، ص ۳۸۳، (سوره رعد، آيه ۷).
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آرمان شهیدان فراموش نشود...
🔹 #جنگیدن با #دشمن هم از دور یک چیز آسانی به نظر میآید؛ تا کسی نرود آنجا، صدای توپ و تفنگ و انفجار و مانند اینها را نبیند و نشنود، درست #درک نمیکند که چه خبر است. این جوان پا میشود میرود آنجا، #جانش را کف دستش میگیرد، از خطرات عبور میکند، برای چه؟ این در #وصیّت_نامهها منعکس است؛
🔹برای #خدا، برای #امام، برای #حجاب. دیدید در وصیّت نامه های شهدا چقدر دربارهی «حجاب» توصیه شده؛ خب، #حجاب یک حکم دینی است؛ این #آرمان_شهیدان فراموش نشود. اینجور نباشد که تصوّر بشود «فقط یک #جنگی بود مثل جنگ هایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند؛ بالاخره هر کشوری دشمنی دارد،
🔹گاهی جنگی اتّفاق میافتد، جوان هايى میروند در جبهه و میجنگند؛ کشته میشوند یا زنده برمیگردند یا مجروح برمیگردند؛ اینها هم مثل آنها»، این نبود قضیّه؛ قضیّه قضیّهی #دین بود، قضیّهی #آرمان_الهی بود، قضیّهی #حاکمیّت_اسلام بود، قضیّهی #انقلاب بود، #اسلام_انقلابی بود که اینها را میکشاند.
بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دختر، مرواریدی تمام نشدنی (بخش اول)
💠فراز و نشیب فرهنگی جامعه
🔹هر قدر هم برخی از اقشار جامعه چه از لحاظ جنس، چه از نظر سن و چه از هر زاویه دیگری در جامعه ای مورد بی مهری یا بی توجهی قرار گیرند هرگز از اهمیت آنها نمی کاهد. مثلاً در «جامعه عقب مانده و منحط عرب جاهلی» که «دختران»، محکوم به طرد و زنده به گور شدن و به عنوان عامل سیه روزی قلمداد می شدند، این «رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله» بود که با افتخار و احترام هر چه تمام تر، دست دختر نازدانه خود «حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها» را مقابل دیدگان دیگران می بوسید، و برترین جایگاه را برای دختر خود ابراز می کرد تا مهر بطلانی باشد بر گمان های اکثریت و افکار عمومی گمراه آن برهه. «رسول اکرم صلّی الله علیه و آله» در مقطعی که احترام و بزرگداشت و فهم درخور از شخصیت دختران در اوج تهدید و تحقیر قرار داشت، اوج احترام و بزرگداشت به عزیزترین دختر تاریخ را برای همیشه به ثبت رساند، تا بار دیگر بر این گزاره قرآنی صحه نهد که: «...بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُون؛ [لقمان، ۲۵] ...بلکه بیشترشان نمی دانند».
💠سرمایه تمام نشدنی به نام دختر
🔹قبل از منابع طبیعی، معادن، طلا، پول پرقدرت، سلاح های پیشرفته و هر مؤلفه دیگری، بزرگترین سرمایه و دارایی هر جامعه ای که عامل برتری بی چون و چرا بر جوامع دیگر می شود، نیروی انسانی آن جامعه است. ارزش نیروی انسانی به اندازه ارزش یک دنیاست و با هیچ چیز دیگر همتا شمرده نمی شود. در این میان، «دختران» از ارزش والا و بسیار حساس و تعیین کننده ای در جامعه برخوردارند، تا جایی که به جرأت می توان ارزش هر جامه ای را با میزان ارزشمندی دخترانش سنجید، و به جرأت می توان گفت اولین دینی که جایگاه واقعی دختران و زنان را به طور کامل تبیین کرده «دین مبین اسلام» و اولین کسی که آن را پاس داشته است شخص «رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله است».
💠نضج سلول های جامعه
🔹«خانواده ها»، به عنوان سلول های یک جامعه تلقی می گردند. همچنان که سلول های بدن انسان به مرور پیر شده، می میرند و سلول های جدیدی جایگزین سلول های مرده می شوند، خانواده ها هم به مرور جای خود را به خانواده های جدید می دهند و چه امنیتی بالاتر از تضمین سلامت و استاندارد خانواده های آتی یک جامعه؟ دختران امروز، مادران آینده، مربیان بی چون و چرای نسل های بعد و کارخانه های تربیتی و منابع عاطفی خانواده های چندی بعد هستند. «دختر»، سرچشمه همه لطافت و عطوفت و ضامن قدرت روح و جسم جامعه است؛ چنان که رسول خدا صلّی الله علیه و آله می فرماید: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّيَات؛ [۱] #دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمترسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده». در همین عبارت کوتاه، تمامی ویژگی ها و نیازهای یک جامعه پویا و ایده آل جمع شده است. کانون گرمایش روحی، پویایی و سرزندگی و آرامش و صفای یک جامعه در گرو پاسداشت واقعی جایگاهی است که نه هر فکر ناقص و منحرفی، بلکه «دین اسلام» برای «دختران» قائل شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] الکافی، کلینی، (طه - الإسلامية)، ج ۶، ص ۵
نویسنده؛ محسن رفیعی وردنجانی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#دختر #دختران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام محمد باقر عليهالسلام:
🔸«اِنَّ اَهْلَ التَّقْوى هُمُ الاَْغْنياءُ اَغْناهُمُ الْقَليلُ مِنَ الدُّنْيا، فَمَؤُونَتُهُمْ يَسيرَةٌ اِنْ نَسيتَ الْخَيْرَ ذَكَّروكَ وَ اِنْ عَمِلْتَ بِهِ اَعانوكَ»؛
🔹 #ثروتمندان_واقعى همان «تقوا پيشگان» هستند، كه #اندك_دنيا آنان را #بینياز كرده، و #كمخرجاند؛ اگر خير و خوبى را فراموش كنى به يادت مى آورند، و اگر به آن عمل نمايى يارى ات مى رسانند.
📕تحف العقول، ص ۲۸۷
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش دوم و پایانی)
🔹 #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ بر همین اساس #جنگ_رسانهای یکی از فضای های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی، در استمرار پروژه های ایران ستیزانه، در حوزه رسانه هاست. مقوله ای که هجمه های تبلیغاتی و بمباران های خبری بسیاری از آن به وضوح در حوادث و رویدادهای مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک، و تیر و ترکش های نابرابر آن، در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی های دروغین لمس می شود.
🔹در این رویکرد، #غرب به ویژه رسانه های آمریکایی و وابسته به آن، با هزینه های سنگین مالی، درصدد دستیابی به اهدافی از قبیل ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند. از این رو، در این نبرد به جای تحمیل ارزش های مورد نظر خود، می کوشند از طریق #رسانهها و «اقدامات فرهنگی»، جامعه هدف را به سوی خواسته های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه، زمینه را برای تغییر ارزش ها و هنجارها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛
🔹از اینرو «جنگ رسانهای» به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین، بیشترین تاثیرگذاری روانی در «اذهان عمومی جامعه» را خواهد داشت، و سیاستمداران غربی اندیشه های خود را به کمک #تبلیغات_رسانهای و تحریک احساسات مردم، به زبانی بیان می دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی آنها را در راستای اهداف خویش پدید آورد. بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبردهای خرد و کلان «آمریکا» در قبال «جمهوری اسلامی ایران» در عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می شود و اتخاذ رویکرد «جنگ رسانهای» از سوی این کشور، در چارچوب اجرای ماموریت «ناتوی فرهنگی» و پروژه ایران هراسی، بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم، اهمیتی خاص برای آن دارد، که از سوی کشورهای دیگر غربی، و به ویژه لابی های صهیونیستی نیز حمایت، اجرا و پیگیری می شود.
🔹از این رو، با توجه به تاکیدات «مقام معظم رهبری» برای آمادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی، و به منظور مقابله با فرافکنی ها و هجمه های رسانه ای انان، ضرورت #دشمن_شناسی و تبلیغ و تبیین راهکارها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که آماج تهدیدات آنان را خنثی می سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسئولیت پذیری، هوشیاری و آگاهی ها می توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای «بصیرت زایی عمومی» در جامعه از طریق #رسانهها در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان ایستادگی نموده، و تهدیدات آنها را خنثی کرد.
نویسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امانت خدا و رسول
🔹بدانید این #قرآن #امانت_خدا و #رسول است، و با ریختن #خون #عزیزان_پیغمبر و مردان الهی، به دست ما رسیده، و ما باید این #امانت را با تمام قوا حفظ نموده و به مسلمانان بعد از خود بسپاریم. ما در محضر ربوبیت واقع هستیم. اگر #کوتاهی نماییم در پیشگاه حق تعالی مقصریم.
بیانات حضرت امام در سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران ۴۱/۰۹/۰۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸بطور کلی بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. تقويت و تایید شناخت عقلى به وسيله بيان پیشوای معصوم، معرفت به اموری که عقل از درک آنها عاجز است، تشخیص و اجرای صحیح ترین قوانین مورد نیاز انسان، پرورش مراتب اخلاق و... از اهداف پیامبران و امامان است.
🔹آرى رهبران معمولى دنيا اولا در فكر حفظ موقعيت خويش و منافع شخصى و يا گروهى خود هستند، و به همين دليل منافع جوامع انسانى را هميشه فداى منافع خويش مى كنند. تنها «رهبران پاك و معصومين الهى و رهروان راه آنها» هستند كه مى توانند حقوق بشر و منافع كل جوامع انسانى را آنچنان كه لازم است حفظ كنند. ثانياً به فرض اينكه رهبران غير الهى بخواهند حافظ عدل و داد باشند و جوامع بشرى را به سوى كمال مطلوب پيش برند، تشخيص اين امور براى آنها در بسيارى از موارد غير ممكن است. آنها فقط مى توانند تشخيص ناقصى در اين امور داشته باشند كه هرگز كارساز نيست؛ و تنها براى پيشوايان الهى كه متكى به درياى بى پايان علم پروردگار هستند، اين امر ممكن است. اين سخن را با حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) كه از جامع ترين بيانها درباره #فلسفه_امامت است و حديثى از نهج البلاغه اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) ادامه مى دهيم؛ حديث اول در مرو در مسجد جامع و روز جمعه در حضور جمعى از مردم از سوى آن حضرت ايراد شد. امام مسائل زيادى را بازگو مى كند که در اينجا تنها به يك بخشى از آن اشاره مى شود.
🔹حضرت فرمود: «اِنَّ الاِمامَةَ هِىَ مَنْزِلَةُ الاَنْبِياءِ، وَ اِرْثُ الاَوصِياءِ، اِنَّ الاِمامَةَ خِلافَةُ اللهِ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ ... اَلاِمامُ الْبَدْرُ الْمُنيرُ، وَ السِراجُ الزاهِرُ، وَ النُّورُ السّاطِعُ، و النَّجْمُ الْهادِى فى غَياهِبِ الدُّجُى ... اَلاِمامُ اَلْماءُ الْعَذْبُ عَلَى الظَّمّاءِ وَ الدالُّ عَلَى الْهُدى، وَ المُنْجِى مِنَ الرَّدى ... اَلاِمامُ السَّحابُ الْماطِرُ، وَ الْغيْثُ الْهاطِلُ، و الشَّمسُ الْمُضِيئَةُ ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَلِيفَتُه فى بِلادِهِ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَليفَتُه فى بِلادِهِ... نِظامُ الّدِيْنِ، وَ عِزُّ الْمُسْلِمينَ، وَ غَيْضُ الْمُنافِقينَ، وَ بَوارُ الْكافِرينَ؛ [۱] #امامت، مقام انبياء، و ارث اوصياء است؛ «امامت» نمايندگى و جانشينى خدا و جانشينى پيامبر (ص) است؛ ... #امام ماه درخشان و چراغ پرفروغ و نور تابان و ستاره هدايت در ظلمت و تاريكى است و رهايى بخش از سقوط و مرگ ... «امام» ابر بارنده و پر بركت و باران پى در پى [و حياتبخش] و خورشيد درخشان است ... «امام» امين خدا در ميان خلق، و حجت او بر بندگان، و جانشين او در سرزمين هاى الهى و دعوت كننده به سوى او و دفاع كننده از حریمش مى باشد ... مايه نظام دين و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كافران است».
🔹امام على (عليه السلام) در يك جمله كوتاه، روح امامت را مجسم فرموده، مى فرمايد: «وَ مَكانُ الْقَيِّمِ بِالاَمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الْخَرْزِ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ، فَاِذا اِنْقَطَعَ النِّظامُ، تَفَرَّقَ الخَرْزُ وَ ذَهَب، ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ اَبَداً؛ [۲] «موقعيت امام» عهده دار امور مسلمين، موقعيت ريسمانى است كه مهره ها را به نظم مى كشد، و آنها را جمع كرده و در كنار يكديگر قرار میدهد؛ اگر ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراكنده مى شوند و هر كدام به جايى خواهد افتاد. سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى كرد و نظام بخشيد». آری اگر #امام در ميان مردم نباشد، شيرازه جامعه از هم می پاشد.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۲۰۰ (باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته).
[۱] نهج البلاغه، شريف الرضى، فيض الإسلام، هجرت، قم، چ اول، ص ۲۰۳، خطبه ۱۴۶
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ۶، ج ۹، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد