eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
245 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 88 قرآن کریم 1* ایمان بدون تبری از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. { یزعمون انّهم آمنوا...یتحاکموا الی الطاغوت} 2* ادیان، هدف و ماهیّت مشترک دارند و ایمان به دستورات همۀ انبیا لازم است. {انزل الیک و ما انزل من قبلک} 3* سازش با طاغوت، حرام است. {أمروا ان یکفروا به} 4* موفّقیت شیطان، در سایۀ اطاعت مردم از طاغوت هاست. {یتحاکموا الی الطاغوت...یرید الشیطان ان یضلّهم} 5* در حلّ اختلافات داخلی، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. {یرید الشیطان...} 6* نتیجه مراجعه و پناه به طاغوت، سقوط به درّه هولناک است. {ضلالا بعیدا} 7* مراجعه به طاغوت و قضاوت خواهی از بیگانگان، خصلت و روحیه منافقان است. 8* آنچه پرده از کفر منافقان بر می دارد، مخالفتشان با رهبری الهی است. {عنک} 9* عامل خطر، کارهای خود انسان است. {مصیبة بما قدّمت ایدیهم} 10* منافق، سوگند به خدا را پوششی برای اهداف خود قرار می دهد. {یحلفون بالله} 11* گاهی واژه های مقدس به دروغ دستاویز افراد نامقدس می شود. {ان اردنا الا احساناً و توفیقاً} 12* اطاعت مخصوص خداست. حتی اطاعت از پیامبران باید به اذن خدا باشد وگرنه شرک است. {لیطاع باذن الله} 13* راه بازگشت و توبه برای خطاکاران و حتی منافقان باز است. {فاستغفروا الله} 14* زیارت رهبران آسمانی و استمداد و توسل از طریق آن عزیزان، مورد تأیید قرآن است. {جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول} 15* پیامبر، بخشنده گناه نیست،واسطۀ عفو الهی است. {استغفر لهم الرسول} 16* گناهکاران نباید مأیوس شوند؛ استغفار، توبه و زیارت اولیای خدا، وسیلۀ بازسازی روحی آنان است. {جاءوک فاستغفروا...} 17* در زیارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبک شدن از گناه به انسان دست می دهد. {لوجدوا الله تواباً} 18* اگر خطاکاران را بخشیدید به آنان محبّت نیز بکنید. {تواباً رحیما} 19* گناه، حجابی میان انسان و رحمت الهی است و همین که آن حجاب برطرف شد، رحمت دریافت می شود. {استغفر...لوجدوا الله} 20* اقرار و اعتراف به گناه و استغفار در محضر اولیای خدا، وسیله و زمینۀ عفو الهی است. {جاءوک فاستغفروا...لوجدوا الله توابا رحیما} 21* امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسانی اهل نماز و حج و زکات باشند، ولی نسبت به کارهای پیامبر صلی الله علیه و آله سوء ظن داشته باشند، در حقیقت مؤمن نیستند. 22* نشانه های ایمان راستین سه چیز است: الف: به جای طاغوت، داوری را نزد پیامبر بردن. {یحکموک} ب: نسبت به قضاوت پیامبر، سوء ظن نداشتن. {لا یجدوا فی انفسهم حرجاً} ج: فرمان پیامبر را با دلگرمی پذیرفتن و تسلیم بودن. {و یسلّموا تسلیما} 23* وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان عصمت اوست. {یسلموا تسلیما} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
ثواب قرائت قرآن امروز را هدیه می کنیم به سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش
089.mp3
2.26M
صوت قرآن صفحه 89
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 89 قرآن کریم 1* مؤمنان باید خود را بسنجند، که اگر فرمان سختی صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ {و لو انا کتبنا علیهم} 2* هنگام امتحان، افراد کمتری از عهدۀ انجام تکلیف و اثبات ادعا بر می آیند. {ما فعلوه الا قلیل} 3* خیر و سعادت در گرو عمل است. {فعلوا - خیراً} 4* هر چه در راه خدا گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر می شود. {فعلوا...اشدّ تثبیتاً} 5* عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احکام، سبب پایداری ایمان است. {فعلوا...اشدّ تثبیتاً} 6* تکالیف الهی هر چند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولی به خیر و صلاح انسان است. {و لو انهم فعلوا...لکان خیرا لهم} 7* قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقای خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمی آید. {و من یطع الله و الرسول، فاولئک...} 8* رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدیقان و صالحانند. رفقای دنیایی را هم باید با همین خصلت ها گزینش کرد. {حسن اولئک رفیقاً} 9* مسلمانان باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرحها، نفرات، روحیّه، همکاران خارجی دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل کنند. {یا ایها الذین آمنوا خذوا حذرکم} 10* مسلمانان باید بسیج شوند. {اِنفروا جمیعاً} 11* مسلمانان باید از تاکتیک های مختلف، برای مقابله با دشمن استفاده کنند. {ثبات او انفروا جمیعاً} 12* صحنه های جنگ، وسیلۀ خوبی برای شناخت افراد ضعیف الایمان و منافق است. {و ان منکم...} 13* منافق، نان به نرخ روز می خورد. هنگام ناگواریها می گوید: خدا لطف کرد که ما نبودیم. {انعم الله علی} و هنگام فتح و غنیمت می گوید: کاش می بودیم. {یا لیتنی کنت معهم} 14* آنکه در غم مؤمنان شریک نیست، ولی می خواهد در بهره ها سهیم باشد، خصلتی از منافقان دارد. {لئن اصابکم فضل...یا لیتنی کنت معهم} 15* هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه کشور گشایی، نه استثمار و نه انتقام. {فی سبیل الله} 16* جهاد، توفیقی است که به همه داده نمی شود. {فلیقاتل ...الذین یشرون الحیاة الدنیا} دنیا طلبان لیاقت و شجاعت جبهه رفتن را ندارند. 17* در جبهۀ حق، فرار و شکست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزی. {یقتل او یغلب} 18* زندگی آخرت برتر از زندگی دنیاست و معامله دنیا با آخرت کار بزرگی است. {یشرون الحیاة الدنیا بالاخرة...اجرا عظیما} 19* پاداش مجاهد شهید و رزمنده پیروز، هر دو بزرگ است. {فیقتل او یغلب...اجراً عظیماً} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
090.mp3
2.86M
صوت قرآن صفحه 90
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 90 قرآن کریم 1* مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مکتبی داشته باشند و در برابر ناله ها و استغاثه ها بی تفاوت نباشند. {ما لکم...} 2* اسلام مرز نمی شناسد، هر جا مستضعفی باشد، جهاد است. {و المستضعفین} 3* ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. {ما لکم لا تقاتلون} 4* لازمۀ ایمان، جهاد با کفار است. {الذین آمنوا یقاتلون} 5* جهاد اسلامی، در راه خدا و برای حفظ دین خداست، نه کشورگشایی یا انتقام گیری. {یقاتلون فی سبیل الله} 6* (خَشیة) به ترسی گفته می شود که برخاسته از عظمت و بزرگ دانستن طرف مقابل باشد. 7* توجه به تاریخ سازنده است. {ألم تر...} 8* در آغاز هر انقلابی، صعۀ صدر لازم است. {کفوا ایدیکم} 9* همیشه و همه جا شمشیر کارساز نیست، در شرایط بحرانی و عدم آمادگی، نباید بهانه به دشمن قوی پنجه داد. {کفوا ایدیکم} 10* از رسول خدا و فرمان خدا جلو نیفتید و در امور دینی، اظهار سلیقۀ شخصی نکنید. {کفوا ایدیکم} 11* با نماز که یاد خداست، آرامش درونی کسب کنید و با زکات، خلاهای اقتصادی را پر کنید. {اقیموا الصلاة و آتوا الزکاة} 12* مسائل عبادی اسلام با مسائل اقتصادی آن بهم پیوسته است. {الصلاة، الزکاة} 13* آنان که زود داغ می شوند، زود هم سرد می شوند. آری هر داغی، سرد می شود، ولی هیچ پخته ای خام نمی شود. {کفوا...فلما کتب...لم کتبت} 14* انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است. گاهی از شعار تا عمل فاصله زیاد است. {فلما کتب...اذا فریق منهم یخشون} 15* فرمان جهاد، وسیلۀ آزمایش مردم است. {کتب...القتال...فریق منهم یخشون} 16* سرچشمه اعتراض به جهاد، ترس است. {یخشون...لم کتبت} 17* عامل مهم ترک جبهه و جهاد، دلبستگی های دنیوی است. {لولا اخرتنا الی اجل} 18* در برابر امر الهی، محاسبات زمانی و مکانی خود را کنار بگذارید. {لولا اخرتنا الی اجل قریب} 19* اگر چشم اندازتان را وسیع تر از این جهان مادّی قرار دهید، به متاع اندک دنیا دلبسته نمی شوید. {و الآخرة خیر} 20* با توجه به حتمی بودن مرگ، فرار از جنگ چرا؟ {اینما تکونوا...} 21* بدنام کردن رهبر، از شیوه های منافقان است. {هذه من عندک} 22* نباید با سلب مسئولیت از خود، لغزشها را توجیه کرد و گناهان خود را به گردن دیگری انداخت. {یقولوا هذه من عندک} 23* رسالت پیامبر اسلام، جهانی است. {ارسلناک للناس} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
091.mp3
2.39M
صوت قرآن صفحه 91
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 91 قرآن کریم 1* سخن و رفتار پیامبر همچون قرآن، حجّت و لازم الاجرا است. {من یطع الرسول...} 2* وظیفۀ پیامبران، تبلیغ است، نه تحمیل. {و من تولی فما أرسلناک علیهم حفیظاً} 3* به هر اظهار وفاداری و ایمانی دلگرم نباشید، چرا که منافقان با چرب زبانی خود را مطیع جلوه می دهند. {یقولون طاعة} 4* در برابر توطئه های سری منافقان تنها بر خدا باید توکل کرد، توکل عامل موفقیّت است. {توکل علی الله} 5* خداوند، حامی مسلمانان است و پرده از توطئه های منافقان برداشته و با امدادهای غیبی آنان را یاری می کند. { وکفی بالله وکیلا} 6* معمولاً در نوع سخنان و نوشته های افراد بشر در دراز مدت تغییر، تکامل و تضاد پیش می آید. اما این که قرآن در طول 23 سال نزول، در شرایط گوناگون و در فراز و نشیب های زمان آن هم از زبان شخصی درس نخوانده، بدون هیچ گونه اختلاف و تناقض بیان شده، دلیل آن است که کلام خداست، نه آموختۀ بشر. 7* فرمان تدبّر در قرآن برای همه و در هر عصر و نسلی، رمز آن است که هر اندیشمندی هر زمان، به نکته ای خواهد رسید. حضرت علی علیه السلام دربارۀ بی کرانگی مفاهیم قرآن فرموده است: قرآن، دریایی است که عمق آن درک نمی شود. 8* اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ خداوند است. {أفلا یتدبّرون} 9* راه گرایش به اسلام، اندیشه در قرآن است. {أفلا یتدبرون} 10* پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتیجۀ نگرش سطحی و عدم تدبّر و دقت است. {افلا یتدبرون} 11* راز داری و حفظ اخبار امنیتی وظیفه مسلمانان است و افشای اسرار آنها حرام است. {اذا جاءهم امر...اذاعوا به} 12* مسلمانان باید دارای حکومت و تشکیلات و رهبری باشند. اولی الامر صاحب دولت و حکومت و قدرت است. {الی اولی الامر منهم} 13* تعیین رسول الله و اولوالامر بعنوان مرجع مردم، از فضل و رحمت خداست. {و لولا فضل الله علیکم و رحمته...} 14* جامعۀ بی رهبر در دام شیطان می افتد. {لولا فضل الله لاتبعتم} 15* اکثر مردم فریب شایعات را می خورند. {لا تبعتم الشیطان الا قلیلا} 16* رهبر باید پیشاهنگ دیگران باشد. {فقاتل} 17* اگر مسلمانان نسبت به مستضعفان بی تفاوت شدند، پیشوا باید به تنهایی حرکت کند. {الا نفسک} 18* رهبر باید چنان قاطع باشد که همراهی یا عدم همراهی مردم در او بی اثر باشد. {الا نفسک} 19* هر کس مسئول کار خویش است. {لا تکلف الا نفسک} 20* باید دل به خدا بست، نه مردم. {الا نفسک} 21* وظیفه پیامبران، تشویق و دعوت است، نه اجبار. {حرض المؤمنین} 22* وظیفۀ ما قیام و جهاد است، شکستِ دشمن کار خداست. {فقاتل...عسی الله ان یکف} 23* فردگرایی و انزوا در اسلام ممنوع است. {یشفع شفاعة حسنة} 24* دعوت به نیک و بد، شرکت در پاداش و کیفر است. {نصیب منها} 25* رابطۀ عاطفی خود را با یکدیگر گرم تر کنید. {فحیّوا باحسن} 26* ردّ احسانِ مردم نارواست، باید آن را پذیرفت و به نحوی جبران کرد. {فحیوا باحسن منها} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
092.mp3
2.5M
صوت قرآن صفحه 92
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 92 قرآن کریم 1* قیامت روز جمع شدن همه برای حسابرسی است، پس باید در راه جلب رضای او کوشید و تنها او را پرستید. {لیجمعنکم الی یوم القیامة} 2* هر جا غفلت بیشتر باشد، مربی باید هشدار های قاطع تری دهد. 3* با وجود رهبری همچون پیامبر، تشتّت آرا ناپسند است. {فما لکم...} 4* برای برخورد با منافقان، قاطعیّت و یکپارچگی لازم است. {فما لکم...فئتین} 5* عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. {ارکسهم بما کسبوا} 6* دایۀ مهربان تر از مادر نباشد، آنکه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم کرده، چرا دلسوزی؟ {بما کسبوا...أتریدون} 7* وقتی پیمانه گناه پر شود، قهر خدا حتمی است و همۀ عوامل در برابر قدرت خدا بی اثر می شوند. {و من یضلل الله فلن تجد له سبیلا} 8* کسی که طبق نظام قانونمند الهی به خاطر عملکردش از گردونه خارج شد، حتی پیامبر راهی برای نجاتش نمی یابد. {فلن تجد له سبیلا} 9* منافقان و دشمنان، بی اعتقادی شما را می خواهند. {ودّوا لو تکفرون} 10* جامعۀ اسلامی باید از منافقان تصفیه شود و پیوند دوستی و علاقه با آنان را قطع کند. {فلا تتّخذوا منهم اولیاء} 11* هجرت از منطقه کفر و شرک و توطئه، واجب است. {حتی یهاجروا} 12* نشانۀ ایمان واقعی، هجرت در راه خداست. {حتی یهاجروا فی سبیل الله} 13* راه توبه همیشه باز است. {حتی یهاجروا} 14* منافقان کارشکن و توطئه گر، باید سرکوب شوند و برای این کار، جامعۀ اسلامی باید قدرتمند باشد. {خذوهم و اقتلوهم} 15* اسلام در مبارزه با دشمن و تعقیب مفسدان، مرز نمی شناسد. {خذوهم و اقتلوهم حیث وجدتموهم} 16* نباید به امکانات مادی و نیروی منافقان دل بست و باید از کمک آنان چشم پوشید. {لا تتّخذوا منهم ولیّاً و لا نصیراً} 17* هرگونه ارتباط قلبی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی با منافق دراسلام محکوم است. {لا تتّخذوا منهم ولیاً و لا نصیراً} 18* به پیمان های نظامی حتی با کفار، باید احترام گذاشت. {بینکم و بینهم میثاق} 19* در جنگ ها، به کسانی که اعلام بی طرفی می کنند، متعرض نشوید. {حصرت صدورهم ان یقاتلوکم او یقاتلوا قومهم} 20* مسلمانان باید چنان قدرتمند باشند که مخالفان در فکر هجوم نباشند. {حصرت صدورهم ان یقاتلوکم} 21* توجه به قدرت خدا داشته باشید تا دچار غرور نشوبد. {لو شاء الله لسلّطهم} 22* به انگیزه های صلح طلبانه و تقاضای آتش بس، احترام بگذارید. چون در اسلام، صلح اصل است و جنگ، در صورت ضرورت مجوز دارد. {فان اعتزلوکم فلم یقاتلوکم...فما جعل الله لکم علیهم سبیلا} 23* تنها پیشنهاد صلح از سوی دشمن کافی نیست، ترک جنگ نیز لازم است. {فلم یقاتلوکم و ألقوا الیکم السلم}ملاک، معیار و ضوابط جنگ و صلح را باید خدا تعیین کند. {فما جعل الله لکم علیهم سبیلا} 24* مسلمانان باید انواع دشمنان خود را شناخته، با هر یک برخوردی متناسب داشته باشند. {ستجدون آخرین...} 25* به اظهارات هر کس اطمینان نکنید. {یریدون ان یأمنوکم} 26* هدف منافقان، رفاه و زندگی آسوده است. {یریدون ان یأمنوکم و یأمنوا قومهم} 27* محیط ها و زمینه های مناسب، خصلت های درونی افراد را بروز می دهد. {کلما ردّوا الی الفتنة اُرکسوا فیها} 28* عقربۀ روح منافقان به سوی کفر است و با مساعد دیدن زمینه، در آن فرو می روند. {کلما ردّوا الی الفتنة اُرکسوا فیها} 29* برخورد شدید و سرکوب گرانه، با منافقانی است که حرکن های براندازی علیه نظام اسلامی می دارند. {لم یعتزلوکم...یکفوا ایدیهم} 30* مسلمانان باید از هر جهت بر کفار سلطه یابند.{سلطاناً مبیناً} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
093.mp3
2.26M
صوت قرآن صفحه_93
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 93 قرآن کریم 1* پرداخت دیه آثاری دارد: الف: مرهمی برای بازماندگان مقتول است. ب: جلوگیری از بی مبالاتی است، تا نگویند قتل خطایی، بها ندارد. ج: احترام ببه جان افراد و امنیت اجتماعی است. د: جبران خلأ اقتصادی است که در اثر قتل پیدا می شود. 2* قتل بی گناه، در اسلام حرام است. {و ما کان لمؤمن ان یقتل} 3* قتل، با ایمان سازگار نیست. {و ما کان لمؤمن ان یقتل} 4* احترام جان مسلمان تا حدّی است که از قتل خطایی هم نمی توان به آسانی گذشت. {و من قتل مؤمناً خطأ فتحریر} 5* در برخورد با قاتل هم، عواطف انسانی نباید فراموش شود. عفو از خطاکار، یک صدقۀ پسندیده است. {الا ان یصدقوا} 6* در اسلام و قوانینش، بن بست نیست. احکام اسلامی تعطیل نمی شود، ولی تخفیف دارد. {فمن لم یجد} 7* جریمه باید به مقدار توان جسمی و مالی افراد باشد. {فمن لم یجد...} 8* روزه های پیاپی، وسیله ای برای پاکسازی روح است. {صیام شهرین متتابعین} 9* جان مؤمن بسیار مهم است، و کفارات، نوعی تخفیف و ارفاق الهی است. {توبه من الله} 10* قتل غیر عمدی نیز اسنان را از لطف خدا دور می کند و پرداخت دیه و آزاد کردن برده راهی برای برگرداندن لطف الهی به قاتل است. {توبه من الله} 11* در کیفر، حساب لغزشهای آگاهانه و مغرضانه جداست. {متعمداً} 12* مجازات و کیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیت اجتماعی است. {من یقتل ...فجزاؤه جهنم} 13* کسانی را که اظهار اسلام می کنند، با آغوش باز بپذیرید. {لا تقولوا ...لست مؤمنا} از قدرت خود سوء استفاده نکنید. 14* برچسبِ بی دینی به دیگران زدن و عجله در نسبت دادن کفر به افراد مشکوک ممنوع. {لا تقولوا...لست مؤمناً} 15* نه تنهار ادعا دلیل می خواهد، بلکه رد مطلب نیز دلیل می خواهد. {لا تقولوا...لست مومنا} 16* با انگیزه های مادی دیگران را تکفیر نکنید. {تبتغون عرض الحیاة الدنیا} 17* خطر عوض شدن انگیزه ها در جهاد، بسیار مهم است. {تبتغون} 18* یاد پاداش های الهی، دنیا را در نظر انسان کوچک می کند. {فعندالله مغانم کثیرة} 19* خود را به جای دیگران بگذارید، بعد قضاوت کنید. شما هم روزی چنین بودید. {کذلک کنتم من قبل} 20* هدایت های الهی، منت خداوند بر ماست. {فمن الله علیکم} 21* نه ساده اندیش باشید، نه زودباور. نه بد اندیش و نه کینه توز. {فتبیّنوا} 22* آنجا که زمینه قتل بی گناهان است، با عقل و حوصله برخورد کنید، نه با احساسات، که خداوند، آگاه و بیناست. {ان الله کان بما تعملون خبیرا} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
094.mp3
2.75M
صوت قرآن صفحه 94
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 94 قرآن کریم 1* کسانی که به جبهۀ جهاد نمی روند، چند گروهند: منافقان بی ایمان، مسلمانان ترسو، رفاه طلبان، شکّاکان، بی همتان، که می گویند: با مال و بیان و قلم، رزمندگان را دعا و حمایت می کنیم، و جهاد واجب عینی نیست. 2*در روایات آمده است، کسانی که به خاطر بیماری نمی توانند بجنگند ولی دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند. 3* شیوۀ تبلیغ و تشویق، باید مرحله ای باشد. {ابتدا فرمود: {لایستوی}، سپس فرمود: {درجة} و در آخر: {اجراً عظیما} 4* آنان که مشکلات جسمی دارند از جهاد معافند. {غیر اولی الضرر} 5* جهاد مالی در کنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانۀ مالی، جبهه ضعیف می شود. {باموالهم و انفسهم} 6* هر کس در هر موقعیّت و مقام و خدمتی که باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. {فضّل الله المجاهدین} 7* شرط دریافت و برخورداری از رحمت الهی، پاک بودن و پاک شدن است. ابتدا {مغفرة} آمده، سپس {رحمة} 8* خداوند غفور و رحیم است، اما شرط برخورداری از این غفران و رحمت، جبهه رفتن و جهاد است. {مغفرة و رحمة ...غفوراً رحیما} 9* فرشتگان به کارهای انسان آگاهند. {الملائکة...قالوا فیمَ کنتم قالوا} 10* هجرت از محیط کفر واجب و سیاهیِ لشکر کفّار شدن حرام است. {کنا مستضعفین... الم تکن ارض الله واسعة} 11* اگر می توانید، محیط را تغییر دهید، وگرنه از آنجا هجرت کنید تا مؤاخذه نشوید. {الم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها} 12* اصل، خداپرستی است نه وطن پرستی. {ألم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا} 13* قدرت شرط تکلیف است. {الا المستضعفین...} 14* هجرت حتی بر زنان و کودکانی که در سیطره کفرند و توان هجرت دارند، واجب است. {و النساء و الولدان لا یستطعیون} 15* مستضعف واقعی کسی است که توانایی هجرت و گریز از سیطره کفار و مشرکان را نداشته باشد. {لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون} 16* ناآگاهی از معارف دینی با وجود امکان یادگیری، گناه و ظلم به خویشتن است. {ظالمی انفسهم...الا المستضعفین...لا یهتدون سبیلا} 17* ترک هجرت، به قدری مهم است که بخشوده شدن این گونه افراد، با (شاید) مطرح شده است، نه به صورت قطعی. {عسی الله} 18* ما مکلف به وظیفه ایم، نه نتیجه. مهم خروج از منزل است، نه وصول به مقصد. {و من یخرج من بیته} 19* واقع بینی و انعطاف پذیری، یک اصل در قوانین الهی است. {تقصروا من الصلاة ان خفتم...} 20* در حال نماز هم از دشمن غافل نباشید. سیاست و دیانت، عبادت و فطانت از هم جدا نیست. {ان خفتم أن یفتنکم} *فطانت = دانا بودن، زیرکی، هوشیاری 21* در مواردی یقین لازم نیست، احتمال توطئه و فتنه برای تصمیم و تغییر برنامه کافی است. {ان خفتم أن یفتنکم} 22* حتی به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. {ان خفتم أن یفتنکم...} 23* کفر و ایمان با هم در تضادّند. {ان الکافرین کانوا لکم عدوّا} 24* دشمنی کفّار با شما ریشه دار و پرسابقه و دائمی است. {کانوا لکم عدوّا} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
095.mp3
2.24M
صوت قرآن صفحه_95
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 95 قرآن کریم 1* نماز، حتی در صحنۀ جنگ تعطیل نمی شود و رزمنده، بی نماز نیست. {اقمت لهم الصلاة...و لیأخذوا اسلحتهم} 2* در همه حال، هشیاری لازم است، حتی نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل کند. {و لیأخذوا اسلحتهم} 3* رهبر، محور وحدت و عبادت است. {کنت فیهم...اقمت لهم الصلاة} 4* عبادت، وسیلۀ غفلت از دشمن نشود. {تغفلون} 5* با هوشیاری، باید از امکاناتت نظامی و اقتصادی حفاظت کرد. {اسلحتکم و امتعتکم} 6* غفلت امّت اسلامی، شبیخون کفّار را در پی خواهد داشت. {میلة واحدة} 7* هر سخن و برنامه و حرکتی که مسلمانان را غافل کند، گامی است در جهت اهداف و خواسته های دشمن. {ودّ الذین کفروا لو تغفلون} 8* نماز و یاد خدا در هر حال لازم است. در جبهۀ جنگ یا بستر بیماری. {قیاماً و قعوداً و علی جنوبکم} 9* مسلمانان باید روحیۀ قوی داشته باشند و شکست های موردی (مثل جنگ اُحد} آنان را سست نکند. {و لا تهنوا} 10* به جای موضع تدافعی، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمی باشید. {لا تهنوا فی ابتغاء القوم} 11* از عوامل روحیّه گرفتن مؤمنان، مقایسۀ دردهای خود با رنج دیگران و توجّه به امدادهای الهی است. {فانّهم یألمون کما تألمون} 12* امید، بزرگ ترین اهرم حرکت و سرمایۀ روحی رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزی. {ترجون من الله ما لا یرجون} 13* رفتار به عدالت، حتّی نسبت به غیر مسلمانان هم ضروری است. 14* قضاوت، از شئون انبیاست. تنها ابلاغ احکام کافی نیست، اجرای احکام نیز وظیفه است. {لتحکم بین الناس} 15* دفاع و حمایت از خائن ممنوع است. {و لا تکن للخائنین خصیماً} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
096.mp3
2.36M
صوت قرآن صفحه_96
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 96 قرآن کریم 1* قضاوت، مقامی است که متصدی آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار می طلبد. {و استغفر الله} 2* قاضی باید همواره برای دوری از هوای نفس استغفار کند. {استغفر الله} 3* خداوند علاوه بر بخشیدن گناه مهربان است. {غفوراً رحیماً} 4* ظلم و خیانت به مردم، خیانت به خود است. زیرا آثار سوء زیر را بدنیال دارد: الف: سبب از دست دادن روحیۀ صفا و عدالتخواهی است. ب: عامل محروم کردن مظلومی است که فردا به پا خواهند خواست. ج: موجب آماده کردن قهر و دوزخ الهی برای خود است. د: جامعه را آلوده می کند و این آلودگی دامن خود خائن را هم می گیرد. 5* دفاع از خائن، حرام و رضایت به خیانت، به معنای شرکت در جرم است. {لا تجادل..} 6* حاکم اسلامی باید پشتیبان مظلوم باشد، نه حامی ظالم. {و لا تجادل...} 7* در فرهنگ قرآن، افراد جامعه به منزلۀ اعضای یک پیکرند و خیانت به جامعه به منزلۀ خیانت به خود است. {یختانون انفسهم} 8* حساب خیانت های جزئی و نا آگاهانه، از خیانت توطئه گران فساد انگیز، جداست. {یختانون، خوّان، اثیم} 9* مهم ترین عامل تقوا، ایمان به حضور و آگاهی خداوند و احاطۀ او به همۀ گفته ها و کارهاست. {هو معهم، محیطا} 10* خداوند از نزدیک، ناظر بر اعمال ماست. {هو معهم} 11* حکم دادگاه در دنیا نافذ است، ولی مجرم، حساب کار خود را برای قیامت بکند که آن روز تنهاست. {فمن یجادل الله عنهم یوم القیامة} 12* وکیل مدافع خائن نشویم و فریب حق الوکالۀ او را نخوریم. {فمن یجادل الله عنهم} 13* مظلومانی که در دنیا نتوانند حقشان را بگیرند، دلگرم باشند که در قیامت، به حساب ظالم رسیدگی می شود. {فمن یجادل الله عنهم...} 14* انسان حق ندارد حتی به خودش ظلم کند و گناه در حقیقت ظلم به خویشتن است. {یظلم نفسه} 15* راه بازگشت برای خطاکاران باز است. {یستغفر الله} 16* میان استغفار بنده و مغفرت الهی، فاصله ای نیست. {یستغفر الله یجد الله غفورا} 17* توبۀ واقعی چنان شیرین است که انسان، رحمت الهی را در درون خود احساس می کند. {یجد الله غفورا رحیما} 18* هر گناهی در روح و جان انسان، اثر مستقیم دارد. {یکسبه علی نفسه} 19* انسان در انجام گناه مجبور نیست و گناه را با اختیار و اراده خود انجام می دهد. {یکسب} 20* تهمت، از گناهان بسیار بزرگ است که موجب ذوب شدن ایمان و محو عدالت و اعتماد و سبب عذاب اخروی است. 21* بُهتان، دروغی است که انسان از شنیدن آن بهت زده می شود. 22* امام صادق علیه السلام فرمود: (غیبت آن است که دربارۀ برادر دینی خود چیزی را که خدا بر او پوشانده ابراز کنی، و اگر دربارۀ او چیزی بگویی که در او نیست، بُهتان است.) 23* تهمت به بی گناه از هر نژاد و مکتب و در هر سن و شرایطی که باشد، حرام است. {یرم به بریئا} 24* دشمنان، حتی برای پیامبر و لغزاندن او طرح و برنامه دارند، پس رهبران جامعه باید به هوش باشند. {یضلوک} 25* منحرف ساختن دیگران، در حقیقت منحرف کردن خود است. {و ما یضلون الا انفسهم} کانال تفسیر آسان قرآن (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)