بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 497
1* تا انسان به خدا تكیه نكند و او را پناه خود نداند، نمىتواند در برابر ستمگران مقاومت كند. «انّى عُذتُ بربّى و ربّكم»
2* دعا باید همراه با تلاش باشد. «فدعا... فاسر»
3* زمان در برنامهریزى نقش دارد. «لیلاً»
4* از سرزمین كفرى كه نمىتوانید به اهداف خود برسید، هجرت كنید. «فاسر»
5* امكانات مادى در برابر قهر خداوند، نجات بخش نیست. «كم تركوا...»
6* كامیابىهاى دنیا زود گذر است. «كم تركوا... نَعمة كانوا فیها فاكهین»
7* غرق شدن در عیّاشى، انسان را در صف مخالفان حقّ قرار مىدهد. «كانوا فیها فاكهین»
8* آنجا كه اراده خدا باشد، همه هستى هماهنگ مىشود. «السماء والارض»
9* مهلت دادن خداوند شرایطى دارد، گاهى چنان پیمانه گناه لبریز مىشود كه هیچ گونه مهلتى داده نمىشود. «و ما كانوا منظرین»
10* زندگى تحت حكومت طاغوت، عذابى است خوار كننده. «نجّینا بنىاسرائیل من العذاب المهین من فرعون»
11* دادههاى الهى، وسیلهى آزمایشند. «آتیناهم... ما فیه بلاء مبین»
12* بازگو كردن عقاید باطل و خرافات دیگران اگر اثر منفى نداشته باشد مانعى ندارد. «لیقولون...»
13* انتخاب معجزه با خداست، نه با مردم. «فأتوا بأبائنا»
14* تاریخ، بهترین درس عبرت است. «قوم تبع»
15* جرم و گناه وسیله هلاكت است. «اهلكناهم... كانوا مجرمین»
16* «لعب» به كار بىهدف، بىبرنامه وبىنتیجه مىگویند، درست مثل بازىهاى كودكانه.
17* هستى هدفدار است، پس ما نباید بىهدف باشیم. «و ما خلقنا... لاعبین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_497
#مقاومت
#دعا
#هجرت
#نجات
#دنیا
#عیاشی
#مهلت
#آزمایش
#عقاید
#معجزه
#تاریخ
#هدف
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 498
1* حضور در قیامت استثنا بردار نیست. «اجمعین»
2* در قیامت همه علاقهها بى اثرند جز شفاعت. «لا یغنى مولى... الا من رحم اللّه»
3* در قیامت هیچ نوع كمكى در كار نیست. «شیئاً»
4* در قیامت نه فرد به فرد كمك مىكند «مولى عن مولى» نه گروه به گروه. «ولا هم ینصرون»
5* در قیامت، با آنكه همه جمعند و انسان در جمع است، امّا تنهاست. «اجمعین... لا ینصرون»
6* «اثیم» به كسى گویند كه بر گناه پایدار باشد.
7* معاد، جسمانى است. (مسئلهى طعام و آب جوش، نشانهى جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون»
8* عذاب قیامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنیدن تحقیر و تمسخر به اینكه شما بودید كه در دنیا تنها براى خود عزّت و كرامت قائل بودید.) «ذق انّك انت العزیز الكریم»
9* بزرگترین نعمت، امنیّت است، زیرا «مقام امین» قبل از سایر نعمتها مطرح شده است. البتّه امنیّت در بهشت یك امنیّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقیب، نه حسود، نه زوال و انقراض.
10* عامل بهرهگیرى از نعمتهاى بهشتى تقواست. «ان المتّقین...»
11* برهنگى، هیچ كجا ارزش نیست، حتّى در بهشت. «یلبسون»
12* بهشتیان جلسات انس و دوستانه دارند. «متقابلین»
13* در بهشت اعراض و پشت كردن در كار نیست. «متقابلین»
14* واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زوجناهم بحورعین»
15* بهشت جاودانه است و بهشتیان از دغدغه مرگ در امانند. «لایذوقون فیها الموت...»
16* هیچ كس از خداوندطلبى ندارد، هر چه هست فضل اوست. «فضلاً من ربّك»
17* هدف از نزول قرآن تذكّر مردم است. «یسّرناه... لعلهم یتذكّرون»
18* خداوند با فرستادن قرآن به مردم اتمام حجّت كرده است، اگر نپذیرند منتظر قهر خدا باشند. «فارتقب انّهم مرتقبون»
19* دوستان خود را دلگرم و دشمنان را تهدید كنید. «فارتقب انّهم مرتقبون»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_498
#قیامت
#معاد
#عذاب
#بزرگترین_نعمت
#تقوا
#برهنگی
#بهشت
#فضل
#تذکر
#اتمام_حجت
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 499
1* فرستادن كتاب و قانون از بزرگترین نعمتهاى الهى است. لذا قبل از نعمت آسمانها و زمین نام آن آمده است. «تنزیل الكتاب»
2* مطالعه در طبیعت براى خداشناسى، مورد تشویق قرآن است. «انّ فى السموات و الارض لآیات للمؤمنین»
3* در باد سه نعمت مهم وجود دارد: جا به جا كردن ابرها، تلقیح گیاهان و تصفیهى هوا.
4* مطالعه در نظام هستى راه رسیدن به یقین است. «لقوم یوقنون»
5* حركت بادها، امرى تصادفى نیست، بلكه بر اساس برنامه الهى است. «تصریف الریاح»
6* آیات الهى بر اساس حقّ است، سخنِ سست، خرافه و مبالغه و خیال و... در آن راه ندارد. «بالحقّ»
7* آنان كه آیات الهى را مىشنوند ولى هدایت نمىشوند، مشكلى در درون دارند، نه آنكه آیات خداوند، باطل یا مبهم باشد. «نتلوها علیك بالحقّ... فباىّ حدیث... یؤمنون»
8* سخن حقّ را باید به گوش همه رساند حتّى گنهكاران. «افّاك اثیم... تتلى علیه»
9* اول تبلیغ، بعد تهدید. قرآن به كسى «هلاك باد» مىگوید كه اول آیات خود را به گوش او رسانده است. «یسمع آیات اللّه... كان لم یسمعها... عذاب الیم»
10* بدتر از بىاعتنایى به حقّ، اصرار بر آن و روحیّه استكبار است. «یصرّ مستكبراً»
11* علامت تكبّر، بىاعتنایى به سخن حقّ است. «مستكبراً كان لم یسمعها»
12* چون در مسخره اهانت است، كیفر مسخرهكنندگان نیز عذاب خوار كننده است. «هزواً... عذاب مهین»
13* منافع مادّى باید مقدّمه رابطه الهى باشد. «لتجرى... لتبتغوا... لعلّكم تشكرون»
14* تلاش براى معیشت زندگى و رفاه یك ارزش است. «لتبتغوا»
15* گرچه فضل و رحمت از خداوند است، ولى انسان نیز باید براى بدست آوردن آن در تكاپو و تلاش باشد. «لتبتغوا من فضله»
16* توجّه به نعمتها، روحیّهى شكر را در انسان زنده مىكند. «سخّر لكم... لعلّكم تشكرون»
17* خداوند انسان را به تفكّر دعوت و تشویق كرده است. «لقوم یتفكّرون»
18* هم احساس را شكوفا كنید و هم اندیشه را رشد دهید. «تشكرون - یتفكّرون»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_499
#قانون
#مطالعه_در_طبیعت
#باد
#یقین
#سخن_حق
#روحیه_استکبار
#علامت_تکبر
#مسخره
#تلاش
#تفکر
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 500
1* مراد از ایّام اللّه روزهاى تاریخى است كه در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران یا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مىگیرد.
2* رسیدن به اهداف بلند دینى، نیاز به صبر و پرهیز از شتابزدگى دارد. «للّذین آمنوا یغفروا»
3* آنچه سبب قهر الهى است، استمرار واصرار بر انحراف و خلاف است. «كانوا یكسبون»
4* نظام كیفر و پاداش الهى عادلانه و بر اساس عملكرد نیك و بد خود انسان است. «مَن عمل صالحاً... و مَن اساء»
5* انسانها در برابر قانون الهى مساوى هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كیفر وپاداش قرار مىگیرد.) «مَن عمل صالحا... و مَن اساء فعلیها»
6* نعمتهاى معنوى در اولویّت قرار دارند. در این آیه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتینا... رزقنا»
7* فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة»
8* علم به تنهایى نجات بخش نیست، چه بسیارند كسانى كه مىدانند ولى به خاطر حسادت اختلاف مىكنند. «من بعد ما جاءهم العلم»
9* «شریعة» راهى است براى وصول به آب، در كنار رودخانههاى بزرگ كه دسترسى مستقیم به آب ممكن نیست. از آنجا كه احكام دین راهى است براى رسیدن به حیات واقعى، به آن نیز شریعت گفته شده است.
10* راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوسهاى خود یا دیگران است. «شریعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...»
11* رهبر باید با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پیشنهادات جاهلانه قرار نگیرد. «و لا تتّبع اهواء الّذین لا یعلمون»
12* تقوا سبب دریافت امدادها و حمایتهاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقین»
13* اهل تقوا، از ظلم و ظلمپذیرى دورند. «و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین»
14* دیندارى باید بر اساس بصیرت باشد. «هذا بصائر»
15* قرآن در تمام زمینههاى فكرى، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسیله بصیرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است)
16* قرآن یك كتاب جامع است. (هم راه حقّ را نشان مىدهد، «بصائر» هم انسان را به سوى آن مىبرد، «هُدىً» و هم انسان را با آن كامیاب مىكند. «رحمة»)
17* «اجتراح» از «جرح» به معناى آسیبى است كه بر بدن وارد مىشود. ازآنجا كه گناه روح انسان را جریحهدار مىكند، دربارهى كسانى كه خلافكارند، «اجترحوا» بكار رفته است.
18* ریشهى بسیارى از انحرافات، پندارهاى موهوم است. «ام حسب الّذین...»
19* گناه، خطر است ولى بیشترین خطر براى كسانى است كه به سراغ گناه مىروند. «اجترحوا السیّئات» (در كلمه «اجتراح» طلب و خواستن نهفته است)
20* نظام دنیا و آخرت، بر اساس حقّ و عدل است. «خلق... بالحق... و لتجزى... و هم لا یظلمون»
21* مبناى جزا، عمل است، نه أمل و آرزو. «لتجزى... بما كسبت»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_500
#ایام_الله
#صبر
#استمرار
#نعمت
#فرهنگ
#راه_خدا
#رهبر
#تقوا
#بصیرت
#قرآن
#اجتراح
#گناه
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 501
1* قرآن دربارهى دو گروه تعبیر «ختم اللّه» آورده است: یكى كفّار كه مىفرماید: «ختماللّه على قلوبهم و على سمعهم»(بقره، 7) و دیگرى هواپرستان كه مىفرماید: «ختم اللّه على سمعه و قلبه»
مراد از هوىپرستى نادیده گرفتن وظیفه و پیروى از غریزه است.
هوى پرستى ابزار شناخت را از كار مىاندازد، نه چشم حقیقت را مىبیند و نه گوش حقّ را مىشنود و نه دل درك صحیح دارد.
یكى از عوامل هوى پرستى، گرایش به مادّیات است. چنانكه در جاى دیگر مىخوانیم: «اخلد الى الارض و اتبع هواه»(اعراف، 176.)
هوا پرستى اساس محنتهاست: «الهوى اسّ المحن»(غررالحكم) هوسها مركب فتنههاست.
«انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع»(كافى، ج1، ص54 ) سرچشمهى فتنهها، پیروى از هوسهاست.
هوى پرستى مانع عدالت است. «فلا تتّبع الهوى ان تعدلوا»(نساء، 135)
سبب انحراف از راه خداست. «ولا تتّبع الهوى فیضلّك عن سبیل اللّه»(ص، 26)
سبب سقوط انسان است. «واتّبع هواه فتردى»(طه، 16)
و در این آیه مىخوانیم كه هوىپرستى سبب مهر خوردن بر گوش و دل است. «اتّخذ اللّه هواه... و ختم على سمعه و قلبه»
2* هوى پرستى نوعى شرك و هوىپرست سزاوار توبیخ است. «أفرایت من اتّخذ الهه هواه»
3* كیفر كسى كه خدا را رها كرده و به دنبال تمایلات نفسانى خود باشد آن است كه خداوند او را گمراه نماید. «اضلّه اللّه»
4* اگر هوى پرستى حاكم شد، علم از كارآیى مىافتد. هوا پرستى حتّى دانشمندان را منحرف مىكند. «و اضلّه اللّه على علم»
5* هوى پرستى، سبب مسدود شدن درهاى هدایت به روى انسان است. «مَن اتّخذ الهه هواه... فمن یهدیه»
6* هوىپرستى، چنان چشم و دل انسان را كور مىكند كه قیامت را منكر مىشود و زندگى را در حیات كوتاه دنیا محصور مىداند. «اتّخذ الهه هواه... حیاتنا الدنیا»
7* در عقاید، پندار و گمان بىارزش است، عقاید باید بر اساس علم باشد. «ان هم الا یظنون»
8* هرگاه سخن منكران را نقل كردید، پاسخ آن را هم بیان كنید. «و ما یهلكنا الا الدهر... قل اللّه یحییكم»
9* نشانههاى قدرت و حكمت و عدالت خداوند، به قدرى روشن و بیّن است كه دلیلى براى شك در قیامت باقى نمىگذارد. «لا ریب فیه»
10* تردید در معاد، برخاسته از جهل انسان است. «اكثر الناس لا یعلمون»
11* زیانهاى دنیوى ناچیز است، خسارت روز قیامت مهم است. «یوم تقوم الساعة یومئذ یخسر المبطلون»
12* «جاثیه» به معناى نشستن روى زانو، به هنگام ترس و وحشت یا فروتنى و تسلیم است.
13* هول و هراس قیامت همه را زمینگیر مىكند. «كلّ امّة جاثیة»
14* نظام هستى حساب و كتاب و ثبت و ضبط دارد و كار قیامت بر اساس پرونده و گواه است. «تدعى الى كتابها»
15* رسول اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: هنگامى كه انسان در قلب خود خدا را یاد كند، خداوند آن را در كتابى ثبت مىكند و به فرشتگان یادآورى مىكند. آنان مىگویند: ما خبر نداریم. خداوند مىفرماید: من یاد قلبى او را هم ثبت مىكنم.(تفسیر برهان)
در دعاى كمیل نیز مىخوانیم: «و الشاهد لما خفى عنهم» پروردگارا! تو بر آنچه از فرشتگان مخفى است آگاهى.
16* دلیل دقّت و حقّانیّت كتابِ اعمال انسان آن است كه خداوند خود ثبت كرده است. «انّا كنّا نستنسخ»
17* ایمان به ثبت دقیق اعمال مىتواند بهترین بازدارنده انسان از خلافكارى باشد. «كنا نستنسخ»
18* رستگار كسى است كه همراه ایمان، عمل صالح داشته باشد و عمل صالح او گسترده و جامع باشد. «آمنوا و عملوا الصالحات»
19* دریافت رحمت الهى بدون ایمان وعملصالح ممكن نیست. «فامّا الّذین آمنوا... فى رحمته»
20* ریشه كفر تكبّر است. «كفروا... استكبرتم»
21* ریشهى جرم و گناه، كفر و تكبّر است. «كفروا... استكبرتم... مجرمین»
22* نشانهى كافر، تشكیك و نشانهى مؤمن، سؤال، پیگیرى و به یقین رسیدن است.
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_501
#هواپرستی
#عقاید
#معاد
#قیامت
#جاثیه
#یاد_قلبی
#ایمان
#رستگار
#کفر
#جرم
#نشانه_کافر
#نشانه_مومن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 502
1* قیامت، روزِ بُروز و ظهورِ امور پنهان است. «و بدا لهم»
2* در قیامت علاوه بر اعمال، عوارض و آثار و مفاسدى كه بر اعمال بار است دامنگیر انسان مىشود. «سیّئات ما عملوا»
3* استهزا، شیوهى مستكبران است. «استكبرتم... كانوا یستهزؤن»
4* هر كس معاد را فراموش كند، در قیامت فراموش مىشود. «ننساكم كما نسیتم»
5* تنها خداوند، شایستهى بزرگى و حمد و ستایش است. «فللّه الحمد»
6* آفرینش هستى، حكیمانه و بر اساس حقّ است. اگر در هستى با چیزى برخورد كردیم كه اسرار وجودى آن را نفهمیدیم، به آفریدگار آن خدشهاى وارد نیست، بلكه مشكل محدودیّت علمى ما مىباشد، چنانكه در جاى دیگر مىخوانیم: «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین، ما خلقناهما الاّ بالحقّ و لكن أكثرهم لایعلمون»(دخان، 38-39)
7* در نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ، هشدار و تهدید لازم است. «اُنذروا»
8* پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّى شیوهى مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...»
9* در تبلیغ و ارشاد، مىتوان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار كرد و آنان را به تفكر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا»
10* استقامت و پایدارى، شرط اساسى تبلیغ است، حتّى پس از اعراض كفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...»
11* یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگى، آنجایى ارزش دارد كه نشانهاى از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم»
12* بالاترین گمراهى، انحراف در شناخت است و كسى كه خداى علیم و قدیر و سمیع و بصیر را رها كرده و به سراغ غیر او مىرود، گرفتار چنین گمراهى شده است، زیرا غیر خدا توان انجام هیچ كارى را ندارد.
13* انحرافات فكرى و اعتقادى، بالاترین انحرافات بشر است. «من أضلّ»
14* هر راهى غیر از راه خداوند، گمراهى است. «مَن اضل ممّن یدعوا من دون اللّه»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_502
#قیامت
#استهزا
#حمد
#آفرینش_هستی
#تربیت
#پیامبر
#تبلیغ
#شرط_اساسی_تبلیغ
#بالاترین_گمراهی
#بالاترین_انحراف
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)