eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
247 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 500 1* مراد از ایّام اللّه روزهاى تاریخى است كه در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران یا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مى‌گیرد. 2* رسیدن به اهداف بلند دینى، نیاز به صبر و پرهیز از شتابزدگى دارد. «للّذین آمنوا یغفروا» 3* آنچه سبب قهر الهى است، استمرار واصرار بر انحراف و خلاف است. «كانوا یكسبون» 4* نظام كیفر و پاداش الهى عادلانه و بر اساس عملكرد نیك و بد خود انسان است. «مَن عمل صالحاً... و مَن اساء» 5* انسان‌ها در برابر قانون الهى مساوى هستند. (انسان، هر كه باشد و عمل، هر چه باشد، مورد كیفر وپاداش قرار مى‌گیرد.) «مَن عمل صالحا... و مَن اساء فعلیها» 6* نعمت‌هاى معنوى در اولویّت قرار دارند. در این آیه كتاب، حكم و نبوّت قبل از رزق و روزى مطرح شده است. «آتینا... رزقنا» 7* فرهنگى كامل است كه قانونش الهى، رهبرش معصوم و قضاوت و حكومتش عادلانه باشد. «الكتاب والحكم و النبوّة» 8* علم به تنهایى نجات بخش نیست، چه بسیارند كسانى كه مى‌دانند ولى به خاطر حسادت اختلاف مى‌كنند. «من بعد ما جاءهم العلم» 9* «شریعة» راهى است براى وصول به آب، در كنار رودخانه‌هاى بزرگ كه دسترسى مستقیم به آب ممكن نیست. از آنجا كه احكام دین راهى است براى رسیدن به حیات واقعى، به آن نیز شریعت گفته شده است. 10* راه، اگر راه خدا نباشد، راه هوس‌هاى خود یا دیگران است. «شریعة... فاتبعها ولا تتّبع اهواء...» 11* رهبر باید با صلابت باشد و تحت فشار عناصر ناآگاه و پیشنهادات جاهلانه قرار نگیرد. «و لا تتّبع اهواء الّذین لا یعلمون» 12* تقوا سبب دریافت امدادها و حمایت‌هاى الهى است. «واللّه ولىّ المتّقین» 13* اهل تقوا، از ظلم و ظلم‌پذیرى دورند. «و انّ الظالمین بعضهم اولیاء بعض و اللّه ولىّ المتّقین» 14* دیندارى باید بر اساس بصیرت باشد. «هذا بصائر» 15* قرآن در تمام زمینه‌هاى فكرى، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، خانوادگى و... وسیله بصیرت است. («بصائر» به صورت جمع آمده است) 16* قرآن یك كتاب جامع است. (هم راه حقّ را نشان مى‌دهد، «بصائر» هم انسان را به سوى آن مى‌برد، «هُدىً» و هم انسان را با آن كامیاب مى‌كند. «رحمة») 17* «اجتراح» از «جرح» به معناى آسیبى است كه بر بدن وارد مى‌شود. ازآنجا كه گناه روح انسان را جریحه‌دار مى‌كند، درباره‌ى كسانى كه خلافكارند، «اجترحوا» بكار رفته است. 18* ریشه‌ى بسیارى از انحرافات، پندارهاى موهوم است. «ام حسب الّذین...» 19* گناه، خطر است ولى بیشترین خطر براى كسانى است كه به سراغ گناه مى‌روند. «اجترحوا السیّئات» (در كلمه «اجتراح» طلب و خواستن نهفته است) 20* نظام دنیا و آخرت، بر اساس حقّ و عدل است. «خلق... بالحق... و لتجزى... و هم لا یظلمون» 21* مبناى جزا، عمل است، نه أمل و آرزو. «لتجزى... بما كسبت» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_501 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام محسن قوطاسلو
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 501 1* قرآن درباره‌ى دو گروه تعبیر «ختم اللّه» آورده است: یكى كفّار كه مى‌فرماید: «ختم‌اللّه على قلوبهم و على سمعهم»(بقره، 7) و دیگرى هواپرستان كه مى‌فرماید: «ختم اللّه على سمعه و قلبه» مراد از هوى‌پرستى نادیده گرفتن وظیفه و پیروى از غریزه است. هوى پرستى ابزار شناخت را از كار مى‌اندازد، نه چشم حقیقت را مى‌بیند و نه گوش حقّ را مى‌شنود و نه دل درك صحیح دارد. یكى از عوامل هوى پرستى، گرایش به مادّیات است. چنانكه در جاى دیگر مى‌خوانیم: «اخلد الى الارض و اتبع هواه»(اعراف، 176.) هوا پرستى اساس محنت‌هاست: «الهوى اسّ المحن»(غررالحكم) هوسها مركب فتنه‌هاست. «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع»(كافى، ج‌1، ص‌54 ) سرچشمه‌ى فتنه‌ها، پیروى از هوس‌هاست. هوى پرستى مانع عدالت است. «فلا تتّبع الهوى ان تعدلوا»(نساء، 135) سبب انحراف از راه خداست. «ولا تتّبع الهوى فیضلّك عن سبیل اللّه»(ص، 26) سبب سقوط انسان است. «واتّبع هواه فتردى»(طه، 16) و در این آیه مى‌خوانیم كه هوى‌پرستى سبب مهر خوردن بر گوش و دل است. «اتّخذ اللّه هواه... و ختم على سمعه و قلبه» 2* هوى پرستى نوعى شرك و هوى‌پرست سزاوار توبیخ است. «أفرایت من اتّخذ الهه هواه» 3* كیفر كسى كه خدا را رها كرده و به دنبال تمایلات نفسانى خود باشد آن است كه خداوند او را گمراه نماید. «اضلّه اللّه» 4* اگر هوى پرستى حاكم شد، علم از كارآیى مى‌افتد. هوا پرستى حتّى دانشمندان را منحرف مى‌كند. «و اضلّه اللّه على علم» 5* هوى پرستى، سبب مسدود شدن درهاى هدایت به روى انسان است. «مَن اتّخذ الهه هواه... فمن یهدیه» 6* هوى‌پرستى، چنان چشم و دل انسان را كور مى‌كند كه قیامت را منكر مى‌شود و زندگى را در حیات كوتاه دنیا محصور مى‌داند. «اتّخذ الهه هواه... حیاتنا الدنیا» 7* در عقاید، پندار و گمان بى‌ارزش است، عقاید باید بر اساس علم باشد. «ان هم الا یظنون» 8* هرگاه سخن منكران را نقل كردید، پاسخ آن را هم بیان كنید. «و ما یهلكنا الا الدهر... قل اللّه یحییكم» 9* نشانه‌هاى قدرت و حكمت و عدالت خداوند، به قدرى روشن و بیّن است كه دلیلى براى شك در قیامت باقى نمى‌گذارد. «لا ریب فیه» 10* تردید در معاد، برخاسته از جهل انسان است. «اكثر الناس لا یعلمون» 11* زیان‌هاى دنیوى ناچیز است، خسارت روز قیامت مهم است. «یوم تقوم الساعة یومئذ یخسر المبطلون» 12* «جاثیه» به معناى نشستن روى زانو، به هنگام ترس و وحشت یا فروتنى و تسلیم است. 13* هول و هراس قیامت همه را زمین‌گیر مى‌كند. «كلّ امّة جاثیة» 14* نظام هستى حساب و كتاب و ثبت و ضبط دارد و كار قیامت بر اساس پرونده و گواه است. «تدعى الى كتابها» 15* رسول اكرم‌صلى الله علیه وآله فرمود: هنگامى كه انسان در قلب خود خدا را یاد كند، خداوند آن را در كتابى ثبت مى‌كند و به فرشتگان یادآورى مى‌كند. آنان مى‌گویند: ما خبر نداریم. خداوند مى‌فرماید: من یاد قلبى او را هم ثبت مى‌كنم.(تفسیر برهان) در دعاى كمیل نیز مى‌خوانیم: «و الشاهد لما خفى عنهم» پروردگارا! تو بر آنچه از فرشتگان مخفى است آگاهى. 16* دلیل دقّت و حقّانیّت كتابِ اعمال انسان آن است كه خداوند خود ثبت كرده است. «انّا كنّا نستنسخ» 17* ایمان به ثبت دقیق اعمال مى‌تواند بهترین بازدارنده انسان از خلافكارى باشد. «كنا نستنسخ» 18* رستگار كسى است كه همراه ایمان، عمل صالح داشته باشد و عمل صالح او گسترده و جامع باشد. «آمنوا و عملوا الصالحات» 19* دریافت رحمت الهى بدون ایمان وعمل‌صالح ممكن نیست. «فامّا الّذین آمنوا... فى رحمته» 20* ریشه كفر تكبّر است. «كفروا... استكبرتم» 21* ریشه‌ى جرم و گناه، كفر و تكبّر است. «كفروا... استكبرتم... مجرمین» 22* نشانه‌ى كافر، تشكیك و نشانه‌ى مؤمن، سؤال، پیگیرى و به یقین رسیدن است. تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_502 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام نادر آبزن
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 502 1* قیامت، روزِ بُروز و ظهورِ امور پنهان است. «و بدا لهم» 2* در قیامت علاوه بر اعمال، عوارض و آثار و مفاسدى كه بر اعمال بار است دامنگیر انسان مى‌شود. «سیّئات ما عملوا» 3* استهزا، شیوه‌ى مستكبران است. «استكبرتم... كانوا یستهزؤن» 4* هر كس معاد را فراموش كند، در قیامت فراموش مى‌شود. «ننساكم كما نسیتم» 5* تنها خداوند، شایسته‌ى بزرگى و حمد و ستایش است. «فللّه الحمد» 6* آفرینش هستى، حكیمانه و بر اساس حقّ است. اگر در هستى با چیزى برخورد كردیم كه اسرار وجودى آن را نفهمیدیم، به آفریدگار آن خدشه‌اى وارد نیست، بلكه مشكل محدودیّت علمى ما مى‌باشد، چنانكه در جاى دیگر مى‌خوانیم: «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین، ما خلقناهما الاّ بالحقّ و لكن أكثرهم لایعلمون»(دخان، 38-39) 7* در نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ، هشدار و تهدید لازم است. «اُنذروا» 8* پیامبر در تمام شئون رسالت، حتّى شیوه‌ى مجادله با مخالفان، گوش به فرمان خداوند است. «قل...» 9* در تبلیغ و ارشاد، مى‌توان با سؤال و پرسش، فطرت دیگران را بیدار كرد و آنان را به تفكر و اندیشه واداشت. «أرأیتم... ماذا خلقوا» 10* استقامت و پایدارى، شرط اساسى تبلیغ است، حتّى پس از اعراض كفار دست از تبلیغ برندارید. «معرضون قل أرأیتم...» 11* یادها و یادگارها، آثار گذشتگان و میراث فرهنگى، آنجایى ارزش دارد كه نشانه‌اى از علم و رشد در آنها باشد. «اثارة من علم» 12* بالاترین گمراهى، انحراف در شناخت است و كسى كه خداى علیم و قدیر و سمیع و بصیر را رها كرده و به سراغ غیر او مى‌رود، گرفتار چنین گمراهى شده است، زیرا غیر خدا توان انجام هیچ كارى را ندارد. 13* انحرافات فكرى و اعتقادى، بالاترین انحرافات بشر است. «من أضلّ» 14* هر راهى غیر از راه خداوند، گمراهى است. «مَن اضل ممّن یدعوا من دون اللّه» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_503 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام داوود احمدی بیغش
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 503 1* كلمه «مبین»، بیانگر تأثیر فوق العاده كلام و معجزات انبیاست، تا آنجا كه مردم آن را همچون سحر و جادو مى‌پندارند. 2* اگر روح لجاجت غالب شد، نشانه‌هاى روشن هم انكار مى‌گردد. «و اذا تتلى علیهم آیاتنا بیّنات قال الّذین كفروا» 3* پیامبر، در سخن جز وحى نمى‌گوید، «ما یَنطقُ عن الهوى‌ اِن هو الاّ وحىٌ یوحى‌»( نجم، 3 - 4) و در عمل جز از وحى پیروى نمى‌كند، «ان اتّبع الا ما یوحى الىّ» بنابراین كلام و سیره پیامبر براى مردم حجّت و الگو است. 4* رهبران الهى، حتّى در شیوه دفاع از حقّانیّت خود، طبق دستور خدا عمل مى‌كنند. «قل ما كنتُ...» 5* باید شبهات را با منطق و مدارا پاسخ داد. 6* رهبر باید با مردم صادقانه سخن بگوید. «و ما ادرى ما یفعل بى ولا بكم» 7* در بیان مشتركات، اول از خود شروع كنید بعد دیگران. «ما یفعل بى ولا بكم» 8* وظیفه پیامبر، اجبار مردم به ایمان آوردن نیست، وظیفه او هشدار و اعلام خطر است. «ما أنا الاّ نذیر مبین» 9* انسان باید گاهى در روش و موضع‌گیرى‌هاى خود اندیشه كند، اگر مغرورانه نداى حقّى را نپذیرفته است، براى استكبار خود چه پاسخى خواهد داشت. «أرأیتم» 10* ظلم، مانع بصیرت و سبب محروم شدن از الطاف الهى است. «انّ اللّه لا یهدى القوم الظالمین» 11* گاهى باید مربّى، افراد تحت تربیت خود را با آشنا كردن به انواع ادعاها و گرایش‌ها و سخنان یاوه و مسموم و دادن پاسخ به آنها، بیمه كند. «قال الّذین كفروا... فسیقولون...» 12* هماهنگى و همسویى میان كتب آسمانى، دلیلى بر حقانیّت آنهاست. «و من قبله كتاب موسى... و هذا كتاب مصدق» 13* در برابر تخریب و تهمت، تجلیل و تأیید لازم است. «هذا افك قدیم... هذا كتاب مصدّق» 14* مراد از گفتن «ربّنا اللّه»، تنها لفظ نیست، بلكه انتخاب راه حق و پایدارى بر آن است. در واقع مهم‌تر از اظهار ایمان واقرار به توحید، استقامت و پایدارى بر آن است. «ثمّ استقاموا» 15* به موقعیّت فعلى خود مغرور نشویم و صِرفِ اظهار ایمان را كافى ندانیم، بلكه استقامت بر آن و سرانجام و آینده را در نظر بگیریم. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» (چنانكه حضرت یوسف پس از نجات از سختى‌ها و رسیدن به عزیزى مصر، فرمود: «توفّنى مُسلماً والحقنى بالصالحین»(یوسف، 101) خدایا! مرا مسلمان بمیران و با نیكان محشور گردان) 16* ایمان به خدا، خوف از دیگران را از بین مى‌برد. «ربّنا اللّه... لاخوف علیهم» 17* بهشت، پاداش اهل عمل است، نه اهل سخن. «جزاءً بما كانوا یعملون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_504 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام داوود غلامی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 504 1* احسان به والدین، از جایگاه ویژه‌اى نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه «وصّینا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدین است.(عنكبوت، آیه 8 ، لقمان، آیه 14 و همین آیه) در این آیه به دوران جنینى و نوزادى انسان تا سن چهل سالگى اشاره شده و این سنّ، اوج كمال جسمى انسان شمرده شده است. «بلغ أشدّه و بلغ أربعین سنة» از این آیه معلوم مى‌شود كه كوتاه‌ترین مدّت حاملگى، شش ماه است، چون دو سال شیردهى، اگر از سى ماه كه در آیه آمده است كم شود، حداقل مدت حمل شش ماه مى‌شود. «و حمله و فصاله ثلثون شهرا» مادر به دلیل دشوارى دوران باردارى و زایمان و شیردهى، حق ویژه‌اى بر فرزند داشته و باید نسبت به او بیشتر احسان كرد، چنانچه در روایات تأكید بیشترى در مورد احسان به مادر شده است و پیامبر اكرم در روایتى سه بار سفارش به نیكى به مادر كرد و آنگاه سفارش به نیكى به پدر.(تفسیر نمونه و كافى، ج‌2، ص‌159.) 2* احسان به والدین، از حقوق انسانى است كه هر پدر و مادرى بر گردن فرزندشان دارند. «وصّینا الانسان» (نفرمود: «وصینا الّذین آمنوا») 3* در احسان به والدین، مسلمان بودن آنان شرط نیست. «وصّینا الانسان بوالدیه» 4* استحكام بنیاد خانواده و حفظ جایگاه والدین، مورد توجّه خاص خداوند است. «وصّینا الانسان بوالدیه احساناً» 5* احسان به والدین باید پیوسته و برجسته باشد، نه به مقدار ضرورت و مقطعى. (تنوین در «احساناً» نشانه‌ى عظمت و برجستگى است.) 6* كمال احسان به والدین، در آن است كه بى‌واسطه انجام گیرد. «بالوالدین احسانا» (حرف «ب» در «بالوالدین» نشانه آن است كه احسان به والدین با دست خود باشد.) 7* یاد رنج و زحمت‌هاى مادران، در برانگیختن عاطفه فرزندان مؤثّر است. «حملته امّه كُرهاً... كرها...» 8* حق مادر بیش از پدر است. پس از كلمه «والدین»، سخن از رنجهاى مادر است. «حملته امّه كُرهاً...» 9* چهل سالگى قلّه توانمندى و رشد انسان است. «بلغ اشدّه و بلغ اربعین سنة» 10* بهترین راه تشكر از نعمت‌هاى خداوند، انجام كار نیك است. «أشكر نعمتك... أعمل صالحاً» 11* عمل صالحى ارزشمند است كه خالصانه بوده و مورد قبول و رضاى خدا قرار گیرد. «اعمل صالحاً ترضاه» 12* بهترین دعا آن است كه انسان، هم به والدین و هم به فرزندان توجّه داشته باشد. «على والدىّ... اصلح لى فى ذریّتى» 13* در برابر ناسپاسى‌هایى كه نسبت به خدا و والدین داشته‌ایم، توبه و جبران كنیم. «و على والدىّ... انّى تُبتُ الیك» 14* ارزش هر عمل، به قبول شدن آن است. «أولئك الّذین نتقبّل عنهم...» 15* احسان به والدین و تشكر از خداوند، زمینه قبولى اعمال صالح انسان است. «بوالدیه احساناً... اشكر نعمتك... اولئك الّذین نتقبل عنهم» 16* احسان به والدین و شكر الهى، كلید بهشت است. «احسانا... اشكر نعمتك... فى اصحاب الجنة» 17* «اُف» به معناى اعلام بى‌زارى و ابراز ناخشنودى و نوعى توهین و تحقیر و بى‌ادبى است. 18* فرزند نااهل به والدین خود بدگویى و بى‌ادبى مى‌كند: «اُفّ لكما» ولى والدین با ایمان و دلسوز، براى هدایت فرزند خود، هم از خدا استمداد مى‌كنند و هم او را به خوبى‌ها امر و از بدى‌ها نهى مى‌كنند. «یستغیثان اللّه ویلك آمن» 19* فرزند، آزاد و مستقل و مسئول اعمال خویش است. «أتعداننى أن اخرج... ویلك آمن» 20* والدین در قبال ارشاد و هدایت فرزندان خود مسئول هستند، گرچه پاسخ مثبت نگیرند. «أتعداننى ان اخرج... ویلك آمن» 21* والدین، در كنار رشد و تغذیه جسمى فرزند، مسئول رشد معنوى او نیز هستند. «حملته... بلغ اشدّه... هما یستغیثان... ویلك آمن» 22* لجاجت فرزندان در كفر، مانع استجابت دعاى والدین در حق آنان مى‌شود. «و هما یستغیثان اللّه... حقّ علیهم القول» 23* جن نیز موجودى مثل انسان؛ داراى تكلیف، تمدّن، مرگ و میر، حساب و كتاب و دریافت كیفر و پاداش است. «امم... من الجنّ و الانس» 24* گستاخى در برابر والدین، حتّى با گفتن كوچكترین حرفى، جرمى بزرگ و مورد نكوهش قرآن و مایه‌ى خسارت انسان است. «اُفّ لكما... كانوا خاسرین» 25* سعادت و شقاوت درجات و مراتبى دارد كه انسان با عملش به آن مى‌رسد. «لكل درجات مما عملوا» 26* ملاك تعیین درجه و رتبه در قیامت، عمل است. «لكل درجات مما عملوا» 27* كیفر تكبّر در دنیا، خوارى و ذلّت در قیامت است. «عذاب الهون بما كنتم تستكبرون» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_505 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام ارسلان سلاجقه
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 505 1* آشنایى با تاریخ گذشتگان و یادآورى حوادث مهم تاریخى، مایه‌ى درس و عبرت است. «واذكر...» 2* انبیا با مردم برخورد برادرانه داشتند. «اخا عاد» 3* در بیان تاریخ، مقدّمات بیهوده را حذف و راز و رمز حركت‌ها و رشدها و سقوطها را مطرح كنیم. «و اذكر... اذ انذر...» 4* پیامبران منتظر مراجعه مردم نبودند؛ خود به سراغ آنان مى‌رفتند و معمولاً با استقبال آنها مواجه نمى‌شدند. «أجئتنا» 5* پیامبران نیز محدودیّت علمى داشته و به آن اقرار كرده‌اند. «انّما العلم عند اللّه» (گاهى اقرار به نمى‌دانم لازم است.) 6* اگر قهر خدا فرا رسد، هیچ چیز مانع آن نیست. «تدمّر كل شى‌ء» 7* حركت ابر و بادها نیز تصادفى نیست، بلكه با فرمان الهى است. «بامر ربّها» 8* عامل هلاكت مردم، رفتار خودشان است. «نجزى المجرمین» 9* همه جا امكانات و دارایى، مایه‌ى رشد نیست. «مكناهم... فما اغنى عنهم» 10* تاریخ اقوام نزدیك به خود را مطالعه كنیم كه اثر گذارى بیشترى دارد. «ما حولكم من القرى» 11* در تبلیغ باید تنوّع باشد. «صرّفنا الآیات» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_506 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام محمد حسین پورمصطفی