eitaa logo
تفسیر آسان قرآن
247 دنبال‌کننده
604 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بنام خدا.إن شاء الله هر روز دو صفحه از قرآن به همراه صوت وتفسیر آسان وکاربردی گذاشته خواهد شد.خلاصه تفسیر حاج آقا قرائتی ارتباط با مدیر @kh8514
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 577 1* تساهل در نماز و انفاق و اطعام نیازمندان و هدر دادن عمر، سبب محروم شدن از شفاعت در قیامت مى‌شود. «فما تنفعهم شفاعة الشافعین ...» 2* خداوند در قیامت به افرادى اجازه مى‌دهد تا براى دیگران شفاعت كنند ولى بسیارى از مردم، شرائط دریافت شفاعت را ندارد. «فما تنفعهم شفاعة الشافعین» 3* كفّار مغرورند و انتظار دارند كه براى هدایت هریك از آنان به راه حق، دعوت نامه‌اى خاص فرستاده شود. «بل یرید كلّ امرء منهم ان یؤتى صحفاً منشّرة» 4* قرآن بستر مناسبى براى هدایت بشر است، لكن هدایت شدن و بهره بردن از این بستر، مشروط به خواست خود انسان است. «فمن شاء ذكره» 5* كفّار لجوج و سرسخت به هیچ قیمتى ایمان نمى‌آورند، جز آن كه خداوند بخواهد و آنان را مجبور كند (كه خداوند هم چنین نمى‌كند). «و ما یذكرون الّا ان یشاء اللّه» 6* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به ابن مسعود فرمود: اعمال خوب را زیاد انجام بده كه نیكوكار و بدكار، هر دو در قیامت پشیمان خواهند بود. نیكوكاران از این كه چرا كارهاى نیك بیشترى انجام نداده‌اند و بدكاران از كوتاهى‌ها و تقصیر خود. سپس فرمود: آیه «و لا اقسم بالنفس اللوّامة» شاهد و گواه این مطلب است.(بحار، ج 74، ص‌104.) 7* در انگشتان هر انسانى خطوط خاصّى است كه مخصوص به اوست و هیچ دو نفرى پیدا نمى‌شوند كه خطوط انگشتان آنها یكسان باشد و به همین جهت براى شناسایى مجرمان، از انگشت نگارى استفاده مى‌كنند. آرى علم خداوند و قدرت او بر ظریف‌ترین ذرّات وجود هر فردى جارى است. «نسوّى بنانه» 8* منكران معاد، بر اساس پندار و خیال به انكار قیامت مى‌پردازند نه استدلال و دلیل و برهان. «أ یحسب الانسان ان لن نجمع عظامه» 9* امام باقرعلیه السلام در توضیح آیه «بما قدّم و اخّر» فرمود: «فما سنّ من سنّة لیستنّ بها من بعده فان كان شرّاً كان علیه مثل وزرهم... و ان كان خیراً كان له مثل اجورهم»( تفسیر كنزالدقائق) هر كس راه و روش بد یا خوبى را پایه‌گذارى كند، پس از او هر كس به آن عمل كند، اگر بد باشد كیفرى مثل كیفر گناهكار و اگر خوب باشد، پاداشى همانند عمل كننده آن نیز به او داده مى‌شود. 10* انسان علاوه بر اعمالى كه خود انجام داده، مسئولیّت اعمالى را كه دیگران، پس از او و به پیروى از او انجام مى‌دهند، به عهده دارد. «قدّم و اخّر» 11* وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بل الانسان على نفسه بصیرة» 12* قرآن، مصون از هر گونه تحریف و تغییر است. «انّ علینا جمعه...» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_578 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام علیرضا خان بابایی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 578 1* سؤال و پرسش روانكاوى لازم دارد؛ زیر سؤال بردن قیامت به خاطر دلبستگى به دنیاست. «یسئل ایّان یوم القیامة...كلاّ بل تحبّون العاجلة» 2* علاقه به دنیا زمانى بد و قابل سرزنش است كه یا شدید باشد: «لحبّ الخیر لشدید»(عادیات، 8) و یا ملازم رها كردن قیامت باشد. «تحبّون العاجلة و تذرون الآخرة» 3* در روایت آمده است كه در لحظه مرگ، مال و اولاد و اعمال در نظر انسان مى‌آیند. مال مى‌گوید: من از دسترس تو خارج هستم، فرزند مى‌گوید: من تا قبر با تو هستم ولى اعمال مى‌گویند: من تا ابد با تو هستم.(تفسیر اطیب‌البیان) 4* در حدیث مى‌خوانیم: یاد مرگ شهوات را مى‌میراند، غفلت را ریشه‌كن مى‌كند، دل را به وعده‌هاى الهى تقویت مى‌كند، طبیعت انسان را لطیف و قساوت زدایى مى‌كند، آتش حرص را خاموش مى‌كند، دنیا را نزد انسان پایین مى‌آورد و این معناى سخن و كلام پیامبرصلى الله علیه وآله است كه فرمود: «فكر ساعة خیر من عبادة سنة».(فسیر نمونه ؛ بحارالانوار، ج 6، ص 133) 5* ترسیم لحظات جان دادن، بهترین وسیله براى ترك دل بستگى به دنیاست. «تحبّون العاجلة... كلاّ اذا بلغت التراقى» 6* سخت‌ترین حالات جان دادن، زمانى است كه روح به گلو مى‌رسد. «كلّا اذا بلغت التراقى» 7* جز حركت به سوى خداوند و بازگشت به او، راه دیگرى وجود ندارد. «الى ربّك یومئذ المساق» 8* عقاید مقدّمه اعمال است. كسى كه حق را تصدیق نكند، قهراً نماز هم نمى‌خواند. «فلا صدّق و لاصلّى» 9* نماز، اولین نشانه ایمان و تصدیق دین است. «فلا صدّق و لا صلّى» 10* دورى از دین و تكالیف دینى، عامل غرور و سرمستى مى‌شود. «ذهب الى اهله یتمطّى» در جاى دیگر هم مى‌خوانیم: مجرمان وقتى به نزد اهل خود مى‌روند، خنده‌هاى مستانه دارند. «و اذا انقبلوا الى اهلهم انقلبوا فكهین»(مطفّفین، 31) 11* كسانى كه معاد را انكار مى‌كنند، خداوند را به درستى نشناخته‌اند، زیرا اگر با مردن انسان پرونده او محو شود، حكمت خدا زیر سؤال مى‌رود. چنانكه در این آیه مى‌فرماید: «أیحسب الانسان أن یترك سُدى» و در جاى دیگر مى‌فرماید: «أفحسبتم انّما خلقناكم عبثاً و انّكم الینا لاترجعون» آیا گمان مى‌برید ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و شما به سوى ما باز نمى‌گردید؟ 12* خداوند حكیم است و انسان موجودى هدفدار، مسئول و مكلّف، پس باید قیامتى در كار باشد. «أیحسب الانسان أن یترك سدى» 13* بسیارى از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أیحسب الانسان أن لن نجمع عظامه» و در پایان آن مى‌خوانیم: «أیحسب الانسان أن یترك سُدى»، آرى انسان موجودى خیال‌گرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف مى‌شود. «یحسب... یحسب» 14* خداوند انسان را به صورت كامل و به دور از هر گونه كاستى و فزونى آفریده است. «فخلق فسوّى» 15* مطالعه در مراحل و چگونگى آفرینش انسان از راههاى معادشناسى است. «نطفة... علقة... الذكر و الانثى» 16* سیماى سوره انسان‌ در روایات آمده است: امام حسن و امام حسین‌علیهما السلام بیمار شدند. پیامبر اكرم‌صلى الله علیه وآله با مردم به عیادت آنان آمدند و به حضرت على‌علیه السلام پیشنهاد كردند كه براى سلامتى دو كودك عزیز خود نذر كنند كه روزه بگیرند. پس از آن كه حسنین بهبود یافتند، حضرت على و حضرت فاطمه‌علیهما السلام سه روز روزه گرفتند، امّا براى افطار غذایى در خانه نداشتند. حضرت على‌علیه السلام از شمعون یهودى مقدارى جو قرض كرد و نانى تهیه شد. به هنگام مغرب ابتدا نماز مغرب را خواندند و خواستند افطار نمایند كه شب اول فردى مسكین، شب دوّم فردى یتیم و شب سوّم سائلى اسیر، درب منزل على‌علیه السلام را به صدا درآوردند و درخواست غذا كردند. اهل بیت‌علیهم السلام براى رضاى خدا، غذاى خود را به آنان دادند و خودشان با آب افطار كردند. خداوند متعال، این سوره را در وصف ایثار آنان نازل فرمود. مهم آن است كه در این حركت مقدس، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله سهیم و شریك نبود تا روشن شود كه این سوره فقط درباره اهل بیت‌علیهم السلام نازل شده است.( الغدیر، ج 3، ص 107) 17* یاد ضعف‌ها، غرور انسان را برطرف و او را تسلیم خداوند مى‌كند. «لم یكن شیئاً مذكورا» 18* آفرینش انسان از نطفه‌اى ناچیز، جلوه‌اى از عظمت الهى است. «إنّا خلقنا الإنسان من نطفة...» 19* انسان، موجودى مسئول و مكلّف است. (آزمایش كردن نشانه تكلیف است.) «نبتلیه» 20* بیان دو ویژگى شنوایى و بینایى براى نمونه است وگرنه تمام اعضاى بدن مورد امتحان واقع مى‌شوند. «سمیعاً بصیراً» 21* تشكّر گاهى قلبى است، یعنى همه نعمت‌ها را از خدا بدانیم؛ گاهى عملى است، بدین معنا كه انسان نعمت‌هاى خداوند را فقط در راه حق مصرف كند و گاهى زبانى است، یعنى انسان «الحمد للّه ربّ العالمین» را بر زبان جارى كند. 22* آزمایش انسان، براساس آگاهى و آزادى است:
آگاهى به واسطه چشم و گوش و عقل و فطرت درونى و هدایت بیرونى؛ و آزادى برمبناى اختیار كه به تمام انسان‌ها داده شده است: «نبتلیه... سمیعاً بصیراً هدیناه... امّا شاكراً و امّا كفوراً» 23* هركس شاكر نباشد، كفور است، راه سوّمى وجود ندارد. «امّا شاكراً و امّا كفوراً» 24* در تربیت انسان، نقش هشدار، بیش از بشارت است. (لذا قرآن ابتدا هشدار مى‌دهد و سپس بشارت.) «انّا اعتدنا للكافرین...» 25* هر انتخابى، سرانجام خود را به دنبال دارد. كفر، دوزخ را و شكر، بهشت را. «اِمّا شاكراً و اِمّا كفوراً... انّا اعتدنا للكافرین... انّ الأبرار...» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_579 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام رسول خلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 579 1* اهل بیت، به خاطر رسیدگى به محرومان، به لقب ابرار و به خاطر اطاعت از خداوند، به لقب عباد اللّه ملقّب شدند. «انّ الابرار... عباد اللّه» 2* اگر به فكر نام و شهرت نباشید، خداوند نامتان را جاودانه مى‌كند. كارى كه اهل بیت كردند، ارزش مادى فراوانى نداشت ولى چون خالصانه بود، خداوند آن را ماندگار ساخت. 3* در آیه (8)، كلمات مسكین و یتیم و اسیر به صورت نكره آمده تا بگوید: در اطعام، نباید گزینش كرد، بلكه به هركس كه بود انفاق كنید. 4* اسلام، حامى مستمندان و یتیمان و اسیران است. «و یطعمون الطعام... مسكینا و یتیما و اسیراً» 5* گروهى طعام را دوست دارند و گروهى اطعام را. «یطعمون الطعام على حبّه» 6* آنچه به عمل ارزش مى‌دهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. «نطعمكم لوجه اللّه لا نرید منكم جزاء و لا شكورا» 7* نیكان، نه تنها با زبان درخواست تشكّر ندارند، بلكه در دل هم به فكر تمجید و تشكّر نیستند. «لا نرید... شكوراً» 8* گذشتن از پاداش، به تنهایى نشانه اخلاص نیست، بلكه گذشتن از تمجید و تشكّر نیز لازم است. «لا نرید منكم جزاءً و لا شكورا» 9* وفاى به نذر واجب است و كسى كه به نذر خود وفا نكند، از قهر الهى بترسد. «یوفون بالنذر و یخافون یوماً» 10* داشتن انگیزه الهى، منافاتى با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. «لوجه اللّه... انّا نخاف من ربّنا یوماً عبوساً» 11* پاداش‌هاى الهى به خاطر صبر است. «جزاهم بما صبروا» 12* بهشتیان در آسایش و آرامش به سر مى‌برند. «متكئین فیها على الارائك» 13* هواى بهشت بسیار مطبوع است. «لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً» 14* خادمان بهشتیان، پروانه‌وار به دور آنان مى‌چرخند. «یطاف علیهم» 15* پاداش‌هاى الهى بر اساس نیّت و كیفیّت انجام كار است، نه بر اساس كمیّت كار و مقدار و مبلغ احسان. (چند قطعه نان جو و این همه پاداش، فقط به خاطر داشتن اخلاص و ایثار است.) «انّ هذا كان لكم جزاءاً و كان سعیكم مشكورا» 16* كسى كه از مردم، نه پاداش طلب كند و نه تشكّر بخواهد، «لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً»، خداوند به او هم پاداش مى‌دهد و هم تشكّر مى‌كند. «كان لكم جزاءً و كان سعیكم مشكوراً» 17* پیاده كردن فرامین قرآن، صبر و مقاومت لازم دارد. «نزّلنا... فاصبر» 18* پایدارى و صبر، در انجام فرمان پروردگار ارزش دارد نه در پافشارى به سلیقه‌هاى شخصى خود. «فاصبر لحكم ربّك» 19* یاد خدا، انسان را صبور و مقاوم مى‌كند. «فاصبر... واذكر... بكرة و اصیلاً» 20* از اوقات مناسب براى یاد خدا، آغاز و پایان روز است. «بكرة و اصیلاً» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_580 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام محمد رضا طاهری
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 580 1* فرمان عبادت و تكرار كلمه «لیل» در یك آیه كوتاه، نشانه‌ى اهمیّت و نقش شب در عبادت است. از امام صادق و امام رضاعلیهما السلام پرسیدند: مراد از فرمان «سبحّه لیلاً طویلاً» چیست؟ فرمودند: نماز شب.(تفسیر نورالثقلین) 2* محبّت و دلبستگى به دنیا، سرچشمه گناه و كفر و از نشانه‌هاى گناه پیشگان است. «لا تطع منهم آثماً او كفوراً... انّ هولاء یحبّون العاجلة» 3* دنیا، زودگذر و ناپایدار است. «العاجلة» 4* قیامت، روزى بسیار سخت و سنگین است. «یوماً ثقیلاً» 5* توجه به زودگذر بودن دنیا و سختى و سنگینى روز قیامت، از عواملى است كه مى‌تواند محبّت انسان را از دنیا كم كند. «العاجلة... یوماً ثقیلاً» 6* قرآن، وسیله هوشیارى است. «انّ هذه تذكرة» 7* راه خدا، اجبارى نیست، هر كه مى‌خواهد به سعادت برسد، باید خود آن را انتخاب كند و بپیماید. «فمن شاء اتخذ الى ربّه سبیلا» 8* كسانى از رحمت الهى دورند، كه خود راه ظلم را پیش گرفته‌اند. «والظالمین اعدّ لهم عذابا الیما» 9* در نظام آفرینش، حتّى وزش باد به طور تصادفى نیست، بلكه آفریدگار جهان، آن را مى‌فرستد. «المرسلات» 10* مأموریّت‌هاى مهم، باید به سرعت انجام شود. «عصفاً» 11* در نظام هستى كارها تقسیم شده و هر كارى به فرد یا گروهى سپرده شده و این رمز مدیریّت موفق است. «المرسلات، الناشرات، الفارقات» 12* در مأموریّت‌هاى ارشادى باید مطلب به مخاطبان تفهیم شود. «فالملقیات ذكراً» 13* در مأموریّت‌هاى ارشادى، باید راه بهانه‌جویى مسدود شود. «عذراً او نذراً» 14* انسان در مورد قیامت، دائماً نیاز به تذكّر و یادآورى دارد. «فالملقیات ذكراً... انّما توعدون لواقع» 15* تكذیب كنندگان دین در معرض هلاكت و نابودى هستند و قهر خداوند نسبت به آنان، یك سنّت الهى است. «ویل یومئذ للمكذّبین ألم نهلك الاولین» 16* تكذیب دین سابقه طولانى دارد. «المكذّبین... الاوّلین» 17* تمدّن‌هاى بشرى، اگر از مرز دین بگذرند، روبه افول و سقوط مى‌روند و جاى خود را به تمدن‌هاى دیگر مى‌دهند. «نهلك الاوّلین... نتبعهم الآخرین» 18* ریشه جرم و فساد در جامعه، تكذیب دین و ارزشهاى دینى است. «المكذّبین... المجرمین» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_581 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام عباس آقازاده
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 581 1* شاهكار خلقت آن است كه خداوند آفرینش انسان را با آن همه پیچیدگى بر روى یك قطره آب طراحى كرده است كه هیچ هنرمندى توان طرّاحى بر روى آن را ندارد. «نخلقكم من ماء مهین» 2* آفرینش انسان از آبى بى‌مقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهى است و هم دلیلى بر معاد و آفرینش دوباره انسان. «ألم نخلقكم من ماء مهین» 3* یاد ضعف‌ها و ناچیز بودن گذشته‌ها، غرور و تكبر انسان را از بین مى‌برد. «ألم نخلقكم من ماء مهین» 4* خداوند زمین را از نظر وسعت، نحوه حركت، تأمین امنیّت از طریق كوهها، تأمین آب مورد نیاز انسانها، گیاهان و حیوانات، به مناسب‌ترین شكل آفرید و خاك را بهترین وسیله براى از بین بردن زباله، آبهاى آلوده و دفن مردگان قرار داد و در آن نوعى تصفیه خانه با داشتن خاصیّت میكرب كشى قرار داد به نحوى كه زمین آب آلوده مى‌گیرد و آب زلال تحویل مى‌دهد. این تصفیه‌خانه، طبیعى، مجّانى، دائمى، عمومى و بدون پیدا شدن نقص فنى است. راستى اگر زمین وجود نداشت، بوى بد و تعفّن همه را آزار مى‌داد. 5* كاخ‌ها و سرمایه‌هایى كه در دنیا به ناحق به دست مى‌آیند، در قیامت به شراره‌هاى دوزخ تبدیل مى‌شوند. «كالقصر كانّه جمالة صفر» 6* ریشه همه جرم‌ها، عقاید فاسد است. زیرا كسى كه اعتقاد ندارد و حق را تكذیب مى‌كند، به هر كار خلافى دست مى‌زند. «ویل یومئذ للمكذّبین» 7* در دنیا انسان قادر است تا خود یا دیگران را فریب دهد و به وسیله زر و زور و تزویر و یا وعده و تهدید و رشوه، یا وابستگى نسبى و سببى براى خود چاره‌اى بیندیشد ولى در قیامت راه براى تمام این كارها بسته است. «فان كان لكم كید فكیدون» 8* انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغ‌ها، چشمه‌ها، میوه‌ها، خوراكى‌ها و نهرها همه متنوّع‌اند. «فى ظلال و عیون و فواكه ممّا یشتهون» 9* محرومیّت مؤمنان در دنیا، با كامیابى در قیامت جبران مى‌شود. «انّ المتقین فى ظلال و عیون» 10* بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بما كنتم تعملون» 11* عملى ارزش دارد كه دائمى و پایدار باشد، نه موسمى ومقطعى. «كنتم تعملون» 12* مطالب قرآن هرگز كهنه نمى‌شود و در هر زمان، نو و تازه است. «فبّاى حدیث بعده» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_582 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام عبدالله نوریان
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 582 1* شروع سخن با طرح سؤال، در تأثیر كلام مؤثّر است. «عمّ یتساءلون» 2* تشكیك در قیامت، كار كافران است. «یتساءلون عن النبأ العظیم» 3* در برابر طعنه و كنایه به مقدّسات و باورهاى قطعى، با قاطعیّت باید سخن گفت. «كلاّ» 4* در برابر تردید، باید حرف حق را تكرار كرد. «كلاّ سیعلمون...كلاّ سیعلمون» 5* قیامت، روز كشف حقائق است. «سیعلمون» 6* مشت نمونه خروار است. مطالعه در هستى، بهترین راه خداشناسى و معادشناسى است. «ألَم نَجْعَل الارْضَ مهاداً...» 7* پس از طرد افكار باطل، بر عقاید حقتان استدلال كنید. «كلاّ سیعلمون... ألَم نَجْعَل» 8* خداوند اداره هستى را بر اساس یك نظام مشخص (نظام سببیّت و علّت و معلول) قرار داده است. (نور و حرارت خورشید همراه با ابر و باران، عامل تولید دانه و گیاه مى‌شود.) «سراجاً وهّاجاً... ماءً سجاجاً لنخرج به حبّاً و نباتاً» 9* در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون مى‌شود. «فتحت السماء...سیّرت الجبال» 10* انسان با مرگ، رها و فراموش نمى‌شود. «یوم الفصل كان میقاتاً» 11* به پیوندها و روابط دنیوى دلخوش نباشید كه روزى همه چیز گسسته مى‌شود. «یوم الفصل» 12* ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه مى‌یابد. «فتحت السماء» 13* طغیان‌گرى، نشانه دوزخیان است. «للطّاغین» 14* كیفرهاى الهى عادلانه است. «جزاءً وفاقاً» 15* حتى احتمال حساب و كتاب در قیامت، براى كنترل انسان كافى است. «لایرجون حسابا» 16* بى‌اعتقادى به قیامت، رمز طغیان است. «لطّاغین... لایرجون حساباً» 17* انكار قیامت، زمینه انكار همه چیز است. «لا یرجون حسابا و كذبوا بآیاتنا كذّابا» تفسیر آسان قرآن https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
قرآن_صفحه_583 جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از شهید عالی مقام امیر اسدی