بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 575
1* با انجام كارهاى نیك همچون نماز شب و تلاوت قرآن و رسیدگى به محرومان، مغرور نشوید كه باز هم نیاز به استغفار دارید.
2* در آیه (20)، سفر به قصد تجارت با سفر به قصد جهاد در كنار هم آمده است، با آنكه اوّلى امرى دنیوى است و دوّمى امرى اخروى. براساس روایات، اگر تاجر در كارش خدا را مراعات كند و از كم فروشى و گران فروشى و احتكار و كلاهبردارى دورى كند، معیشت مردم را تامین كرده و همانند مجاهدى است كه در میدان قدم مىگذارد تا دشمن را از پاى درآورده و امنیّت جامعه را تضمین كند.(تفسیر درّالمنثور)
3* گرچه تلاوت قرآن، از تكالیف واجب نیست، امّا مورد سفارش بسیار است، تا آنجا كه در یك آیه، دوبار فرمان آمده و مورد تاكید قرار گرفته است. «فاقرءوا ما تیسّر من القرآن... فاقرءوا...»
4* یكى از بركات عبادت شبانه آن است كه تنها خداوند از آن آگاه است و از هرگونه ریا و تظاهر به دور است. «انّ ربّك یعلم»
5* خداوند در مقدار عبادت شبانه انسان را آزاد گذاشته است تا افراد بیشترى توفیق آن را بیابند و هركس به مقدار توانایىاش از فیض آن بهرهمند شود. «ثلثى اللیل و نصفه و ثلثه»
6* اقامه نماز وتلاوت قرآن از بهترین آداب شبزندهدارى است. «تقوم فاقرءوا...»
7* ارتباط با قرآن و تلاوت آن در هر حال لازم است، حتّى در بستر بیمارى یا سفر و جهاد. «مرضى - یضربون فى الارض، یقاتلون... فاقرؤا» (اگر در فراز و نشیبها تلاوت قرآن لازم است، در شرائط عادى به طریق اولى لازم خواهد بود.)
8* كسب مال حلال، فضل الهى است. «یبتغون من فضل اللّه»
9* ذكر سفرهاى تجارى و اقتصادى در كنار سفرهاى جهادى و جنگ، نشانه اهمیّت تجارت از دیدگاه اسلام است. «آخرون یضربون فى الارض یبتغون من فضل اللّه و آخرون یقاتلون فى سبیل اللّه»
10* شیوه قرض دادن باید نیكو باشد. (با سرعت و خلوص و بى منّت پرداخت شود.) «قرضاً حسناً»
11* پیش از مرگ، كارهاى خیر را براى خودتان ذخیره كنید، یا به دست خود و یا از طریق وصیّت. «تقدّموا»
12* هیچ كس نباید خود را از قصور و تقصیر به دور بداند، زیرا با انجام همه تكالیف، باز هم به استغفار نیاز داریم. «واستغفروا اللّه»
13* شرط نجات مردم آن است كه رهبران دینى حركت كنند و انزوا و استراحت را كنار بگذارند. «قم فانذر»
14* براى انجام مأموریّت هاى الهى، با تمام وجود به پا خیزید. «قم فانذر»
15* بزرگى، مخصوص خداوند است نه دیگران. (كلمه «ربّك» قبل از «فكبّر» آمده است و حصر را مىرساند.)
16* شرط نفوذ كلام رهبر آسمانى آن است كه دامنش از هرگونه آلودگى پاك باشد. «و ثیابك فطهّر»
17* رهبر جامعه اسلامى باید از هر نوع پلیدى دورى كند تا بتواند الگو و اسوهاى براى همه باشد. «والرّجز فاهجر»
18* خودسازى مقدم بر جامعه سازى است. كسى كه مىخواهد جامعه را از آلودگى پاك كند، باید خودش از هر آلودگى پاك باشد. «والرّجز فاهجر»
19* نه با عبادت و انفاق بر خداوند منت بگذار و اعمال خود را بسیار شمار، و نه بر خلق خدا منّت گذار. «و لا تمنن تستكثر»
20* منّت گذاشتن و چشم داشتن در انفاقها و عطایا، از مصادیق پلیدى روح است. «والرجز فاهجر و لا تمنن تستكثر»
21* رهبر دینى نباید از مردم توقّعى داشته باشد. «و لا تمنن تستكثر»
22* پایدارى و صبرى ارزش دارد كه براى خدا باشد وگرنه یكدندگى و لجاجت است. «ولربّك فاصبر»
23* پشتكار وسیله رشد انسان است. «ولربّك فاصبر»
24* گرچه در برابر معصیت، مصیبت و اطاعت، صبر لازم است امّا هدایت مردم نیاز به صبر ویژه دارد. «قم فانذر... ولربّك فاصبر»
25* دعوت مردم نیاز به عزم جدّى دارد. «فانذر... فاصبر»
26* اگر امروز اموال و فرزندان در اطراف ما هستند، گرفتار غرور نشویم و فراموش نكنیم كه روزى، تنها آمدهایم و تنها مىرویم. «خلقت وحیداً»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_575
#مغرور_نشویم
#سفر
#تجارت
#جهاد
#تلاوت_قرآن
#عبادت_شبانه
#ارتباط_با_قرآن
#استغفار
#شرط_نجات_مردم
#استراحت
#رهبران
#ماموریت
#بزرگی
#شرط_نفوذ_کلام_رهبر_آسمانی
#الگو
#خودسازی
#جامعه_سازی
#منت_گذاشتن
#پایداری
#صبر
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 576
1* دشمن با فكر و برنامه كار مىكند. «انّه فكّر و قدّر»
2* هر فكرى ارزش ندارد و هر متفكرى ارزشمند نیست. «انّه فكّر و قدّر فقتل كیف قدّر»
3* توطئه گران بدانند كه آیندگان نیز به آنان نفرین خواهند كرد. «فقتل كیف قدّر»
4* لعن و نفرین بر دشمن، نه تنها جایز، بلكه لازم است. «فقتل كیف قدّر ثمّ قتل كیف قدّر»
5* لحظهاى فكر كردن مىتواند مقدمه كار خیر یا كار شر براى مدتهاى طولانى شود. كلمه «فكّر» یكبار و كلمه «قدّر» سه بار تكرار شده است.
6* از دشمن، انتظار تبسّم و لبخند نداشته باشید. «ثمّ عَبس و بَسر»
7*بیان اینكه تعداد مأموران دوزخ، نوزده نفر مىباشد، وسیلهاى است براى آزمایش كه چه كسانى مىپذیرند و چه كسانى به تمسخر مىگیرند.
8* اداره و تدبیر امور هستى، بسیار دقیق و حساب شده است. كارگزاران نظام هستى، به تعداد مورد نیاز در جاى خود قرار مىگیرند، نه یك نفر بیش و نه یك نفر كم.
9* بر اساس علم الهى، 19 فرشته براى اداره دوزخ و دوزخیان كافى است، پس یك نفر هم اضافه نمىشود و این بهترین درس براى مدیران است كه در استخدام كاركنان، در حدّ نیاز و ضرورت اقدام كنند.
10* كفّار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «ولیقول الّذین فى قلوبهم مرض والكافرون »
11* گاهى یك مطلب ساده، افرادى را هدایت و گروهى را گمراه مىكند. «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً كذلك یضلّ اللّه من یشاء و یهدى من یشاء»
12* براى هدایت آنان، هشدار دادن امرى ضرورى است. «نذیراً للبشر»
13* انسان داراى اختیار و اراده است. «لمن شاء»
14* مراد از اطعام مسكین، یا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و یا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنهاى وجود داشت، سیر كردن او واجب است و بىتفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مىگردد.
15* قرطبى از مفسرین معروف اهل سنّت از امام باقر علیه السلام نقل كرده كه فرمود: ما و شیعیان ما اصحاب یمین هستیم و هركس كینه و بغض ما اهل بیت را داشته باشد، در گرو است. «نحن و شیعتنا اصحاب الیمین و كلّ من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون»( تفسیر قرطبى)
16* رفتار انسان، سازنده شخصیت اوست. «كلّ نفس بما كسبت رهینة»
17* اطعام مسكین لازم است، اگرچه مسلمان نباشد. «لم نك نطعم المسكین»
18* گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كنّا نخوض مع الخائفین»
19* یكى از عوامل دوزخى شدن، همرنگ شدن با جماعت فاسد است. «كنّا نخوض مع الخائضین»
20* دوست و همنشین بد، زمینهساز دوزخى شدن است. «كنّا نخوض مع الخائضین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_576
#دشمن
#نفرین
#مدیران
#استخدام_کارکنان
#هدایت
#اطعام_مسکین
#اصحاب_یمین
#سازنده_شخصیت
#بطالت
#عوامل_دوزخی_شدن
#دوست
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 577
1* تساهل در نماز و انفاق و اطعام نیازمندان و هدر دادن عمر، سبب محروم شدن از شفاعت در قیامت مىشود. «فما تنفعهم شفاعة الشافعین ...»
2* خداوند در قیامت به افرادى اجازه مىدهد تا براى دیگران شفاعت كنند ولى بسیارى از مردم، شرائط دریافت شفاعت را ندارد. «فما تنفعهم شفاعة الشافعین»
3* كفّار مغرورند و انتظار دارند كه براى هدایت هریك از آنان به راه حق، دعوت نامهاى خاص فرستاده شود. «بل یرید كلّ امرء منهم ان یؤتى صحفاً منشّرة»
4* قرآن بستر مناسبى براى هدایت بشر است، لكن هدایت شدن و بهره بردن از این بستر، مشروط به خواست خود انسان است. «فمن شاء ذكره»
5* كفّار لجوج و سرسخت به هیچ قیمتى ایمان نمىآورند، جز آن كه خداوند بخواهد و آنان را مجبور كند (كه خداوند هم چنین نمىكند). «و ما یذكرون الّا ان یشاء اللّه»
6* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به ابن مسعود فرمود: اعمال خوب را زیاد انجام بده كه نیكوكار و بدكار، هر دو در قیامت پشیمان خواهند بود. نیكوكاران از این كه چرا كارهاى نیك بیشترى انجام ندادهاند و بدكاران از كوتاهىها و تقصیر خود. سپس فرمود: آیه «و لا اقسم بالنفس اللوّامة» شاهد و گواه این مطلب است.(بحار، ج 74، ص104.)
7* در انگشتان هر انسانى خطوط خاصّى است كه مخصوص به اوست و هیچ دو نفرى پیدا نمىشوند كه خطوط انگشتان آنها یكسان باشد و به همین جهت براى شناسایى مجرمان، از انگشت نگارى استفاده مىكنند. آرى علم خداوند و قدرت او بر ظریفترین ذرّات وجود هر فردى جارى است. «نسوّى بنانه»
8* منكران معاد، بر اساس پندار و خیال به انكار قیامت مىپردازند نه استدلال و دلیل و برهان. «أ یحسب الانسان ان لن نجمع عظامه»
9* امام باقرعلیه السلام در توضیح آیه «بما قدّم و اخّر» فرمود: «فما سنّ من سنّة لیستنّ بها من بعده فان كان شرّاً كان علیه مثل وزرهم... و ان كان خیراً كان له مثل اجورهم»( تفسیر كنزالدقائق) هر كس راه و روش بد یا خوبى را پایهگذارى كند، پس از او هر كس به آن عمل كند، اگر بد باشد كیفرى مثل كیفر گناهكار و اگر خوب باشد، پاداشى همانند عمل كننده آن نیز به او داده مىشود.
10* انسان علاوه بر اعمالى كه خود انجام داده، مسئولیّت اعمالى را كه دیگران، پس از او و به پیروى از او انجام مىدهند، به عهده دارد. «قدّم و اخّر»
11* وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بل الانسان على نفسه بصیرة»
12* قرآن، مصون از هر گونه تحریف و تغییر است. «انّ علینا جمعه...»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_577
#تساهل
#شفاعت
#نیکوکار
#بدکار
#انگشتان
#معاد
#وجدان
#قرآن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 578
1* سؤال و پرسش روانكاوى لازم دارد؛ زیر سؤال بردن قیامت به خاطر دلبستگى به دنیاست. «یسئل ایّان یوم القیامة...كلاّ بل تحبّون العاجلة»
2* علاقه به دنیا زمانى بد و قابل سرزنش است كه یا شدید باشد: «لحبّ الخیر لشدید»(عادیات، 8) و یا ملازم رها كردن قیامت باشد. «تحبّون العاجلة و تذرون الآخرة»
3* در روایت آمده است كه در لحظه مرگ، مال و اولاد و اعمال در نظر انسان مىآیند. مال مىگوید: من از دسترس تو خارج هستم، فرزند مىگوید: من تا قبر با تو هستم ولى اعمال مىگویند: من تا ابد با تو هستم.(تفسیر اطیبالبیان)
4* در حدیث مىخوانیم: یاد مرگ شهوات را مىمیراند، غفلت را ریشهكن مىكند، دل را به وعدههاى الهى تقویت مىكند، طبیعت انسان را لطیف و قساوت زدایى مىكند، آتش حرص را خاموش مىكند، دنیا را نزد انسان پایین مىآورد و این معناى سخن و كلام پیامبرصلى الله علیه وآله است كه فرمود: «فكر ساعة خیر من عبادة سنة».(فسیر نمونه ؛ بحارالانوار، ج 6، ص 133)
5* ترسیم لحظات جان دادن، بهترین وسیله براى ترك دل بستگى به دنیاست. «تحبّون العاجلة... كلاّ اذا بلغت التراقى»
6* سختترین حالات جان دادن، زمانى است كه روح به گلو مىرسد. «كلّا اذا بلغت التراقى»
7* جز حركت به سوى خداوند و بازگشت به او، راه دیگرى وجود ندارد. «الى ربّك یومئذ المساق»
8* عقاید مقدّمه اعمال است. كسى كه حق را تصدیق نكند، قهراً نماز هم نمىخواند. «فلا صدّق و لاصلّى»
9* نماز، اولین نشانه ایمان و تصدیق دین است. «فلا صدّق و لا صلّى»
10* دورى از دین و تكالیف دینى، عامل غرور و سرمستى مىشود. «ذهب الى اهله یتمطّى» در جاى دیگر هم مىخوانیم: مجرمان وقتى به نزد اهل خود مىروند، خندههاى مستانه دارند. «و اذا انقبلوا الى اهلهم انقلبوا فكهین»(مطفّفین، 31)
11* كسانى كه معاد را انكار مىكنند، خداوند را به درستى نشناختهاند، زیرا اگر با مردن انسان پرونده او محو شود، حكمت خدا زیر سؤال مىرود. چنانكه در این آیه مىفرماید: «أیحسب الانسان أن یترك سُدى» و در جاى دیگر مىفرماید: «أفحسبتم انّما خلقناكم عبثاً و انّكم الینا لاترجعون» آیا گمان مىبرید ما شما را بیهوده آفریدهایم و شما به سوى ما باز نمىگردید؟
12* خداوند حكیم است و انسان موجودى هدفدار، مسئول و مكلّف، پس باید قیامتى در كار باشد. «أیحسب الانسان أن یترك سدى»
13* بسیارى از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أیحسب الانسان أن لن نجمع عظامه» و در پایان آن مىخوانیم: «أیحسب الانسان أن یترك سُدى»، آرى انسان موجودى خیالگرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف مىشود. «یحسب... یحسب»
14* خداوند انسان را به صورت كامل و به دور از هر گونه كاستى و فزونى آفریده است. «فخلق فسوّى»
15* مطالعه در مراحل و چگونگى آفرینش انسان از راههاى معادشناسى است. «نطفة... علقة... الذكر و الانثى»
16* سیماى سوره انسان
در روایات آمده است: امام حسن و امام حسینعلیهما السلام بیمار شدند. پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله با مردم به عیادت آنان آمدند و به حضرت علىعلیه السلام پیشنهاد كردند كه براى سلامتى دو كودك عزیز خود نذر كنند كه روزه بگیرند. پس از آن كه حسنین بهبود یافتند، حضرت على و حضرت فاطمهعلیهما السلام سه روز روزه گرفتند، امّا براى افطار غذایى در خانه نداشتند.
حضرت علىعلیه السلام از شمعون یهودى مقدارى جو قرض كرد و نانى تهیه شد. به هنگام مغرب ابتدا نماز مغرب را خواندند و خواستند افطار نمایند كه شب اول فردى مسكین، شب دوّم فردى یتیم و شب سوّم سائلى اسیر، درب منزل علىعلیه السلام را به صدا درآوردند و درخواست غذا كردند. اهل بیتعلیهم السلام براى رضاى خدا، غذاى خود را به آنان دادند و خودشان با آب افطار كردند. خداوند متعال، این سوره را در وصف ایثار آنان نازل فرمود.
مهم آن است كه در این حركت مقدس، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله سهیم و شریك نبود تا روشن شود كه این سوره فقط درباره اهل بیتعلیهم السلام نازل شده است.( الغدیر، ج 3، ص 107)
17* یاد ضعفها، غرور انسان را برطرف و او را تسلیم خداوند مىكند. «لم یكن شیئاً مذكورا»
18* آفرینش انسان از نطفهاى ناچیز، جلوهاى از عظمت الهى است. «إنّا خلقنا الإنسان من نطفة...»
19* انسان، موجودى مسئول و مكلّف است. (آزمایش كردن نشانه تكلیف است.) «نبتلیه»
20* بیان دو ویژگى شنوایى و بینایى براى نمونه است وگرنه تمام اعضاى بدن مورد امتحان واقع مىشوند. «سمیعاً بصیراً»
21* تشكّر گاهى قلبى است، یعنى همه نعمتها را از خدا بدانیم؛ گاهى عملى است، بدین معنا كه انسان نعمتهاى خداوند را فقط در راه حق مصرف كند و گاهى زبانى است، یعنى انسان «الحمد للّه ربّ العالمین» را بر زبان جارى كند.
22* آزمایش انسان، براساس آگاهى و آزادى است:
آگاهى به واسطه چشم و گوش و عقل و فطرت درونى و هدایت بیرونى؛ و آزادى برمبناى اختیار كه به تمام انسانها داده شده است: «نبتلیه... سمیعاً بصیراً هدیناه... امّا شاكراً و امّا كفوراً»
23* هركس شاكر نباشد، كفور است، راه سوّمى وجود ندارد. «امّا شاكراً و امّا كفوراً»
24* در تربیت انسان، نقش هشدار، بیش از بشارت است. (لذا قرآن ابتدا هشدار مىدهد و سپس بشارت.) «انّا اعتدنا للكافرین...»
25* هر انتخابى، سرانجام خود را به دنبال دارد. كفر، دوزخ را و شكر، بهشت را. «اِمّا شاكراً و اِمّا كفوراً... انّا اعتدنا للكافرین... انّ الأبرار...»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_578
#قیامت
#مرگ
#ترکـنماز
#شهوات
#جانـدادن
#عقاید
#معاد
#مطالعه
#آزمایش
#تشکر
#شاکر
#تربیت
#انتخاب
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 579
1* اهل بیت، به خاطر رسیدگى به محرومان، به لقب ابرار و به خاطر اطاعت از خداوند، به لقب عباد اللّه ملقّب شدند. «انّ الابرار... عباد اللّه»
2* اگر به فكر نام و شهرت نباشید، خداوند نامتان را جاودانه مىكند. كارى كه اهل بیت كردند، ارزش مادى فراوانى نداشت ولى چون خالصانه بود، خداوند آن را ماندگار ساخت.
3* در آیه (8)، كلمات مسكین و یتیم و اسیر به صورت نكره آمده تا بگوید: در اطعام، نباید گزینش كرد، بلكه به هركس كه بود انفاق كنید.
4* اسلام، حامى مستمندان و یتیمان و اسیران است. «و یطعمون الطعام... مسكینا و یتیما و اسیراً»
5* گروهى طعام را دوست دارند و گروهى اطعام را. «یطعمون الطعام على حبّه»
6* آنچه به عمل ارزش مىدهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. «نطعمكم لوجه اللّه لا نرید منكم جزاء و لا شكورا»
7* نیكان، نه تنها با زبان درخواست تشكّر ندارند، بلكه در دل هم به فكر تمجید و تشكّر نیستند. «لا نرید... شكوراً»
8* گذشتن از پاداش، به تنهایى نشانه اخلاص نیست، بلكه گذشتن از تمجید و تشكّر نیز لازم است. «لا نرید منكم جزاءً و لا شكورا»
9* وفاى به نذر واجب است و كسى كه به نذر خود وفا نكند، از قهر الهى بترسد. «یوفون بالنذر و یخافون یوماً»
10* داشتن انگیزه الهى، منافاتى با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. «لوجه اللّه... انّا نخاف من ربّنا یوماً عبوساً»
11* پاداشهاى الهى به خاطر صبر است. «جزاهم بما صبروا»
12* بهشتیان در آسایش و آرامش به سر مىبرند. «متكئین فیها على الارائك»
13* هواى بهشت بسیار مطبوع است. «لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً»
14* خادمان بهشتیان، پروانهوار به دور آنان مىچرخند. «یطاف علیهم»
15* پاداشهاى الهى بر اساس نیّت و كیفیّت انجام كار است، نه بر اساس كمیّت كار و مقدار و مبلغ احسان. (چند قطعه نان جو و این همه پاداش، فقط به خاطر داشتن اخلاص و ایثار است.) «انّ هذا كان لكم جزاءاً و كان سعیكم مشكورا»
16* كسى كه از مردم، نه پاداش طلب كند و نه تشكّر بخواهد، «لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً»، خداوند به او هم پاداش مىدهد و هم تشكّر مىكند. «كان لكم جزاءً و كان سعیكم مشكوراً»
17* پیاده كردن فرامین قرآن، صبر و مقاومت لازم دارد. «نزّلنا... فاصبر»
18* پایدارى و صبر، در انجام فرمان پروردگار ارزش دارد نه در پافشارى به سلیقههاى شخصى خود. «فاصبر لحكم ربّك»
19* یاد خدا، انسان را صبور و مقاوم مىكند. «فاصبر... واذكر... بكرة و اصیلاً»
20* از اوقات مناسب براى یاد خدا، آغاز و پایان روز است. «بكرة و اصیلاً»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_579
#ابرار
#شهرت
#انفاق
#اسلام
#اطعام
#اخلاص
#نذر
#صبر
#بهشت
#تشکر
#فرامین_قرآن
#یاد_خدا
#صبور
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 580
1* فرمان عبادت و تكرار كلمه «لیل» در یك آیه كوتاه، نشانهى اهمیّت و نقش شب در عبادت است.
از امام صادق و امام رضاعلیهما السلام پرسیدند: مراد از فرمان «سبحّه لیلاً طویلاً» چیست؟ فرمودند: نماز شب.(تفسیر نورالثقلین)
2* محبّت و دلبستگى به دنیا، سرچشمه گناه و كفر و از نشانههاى گناه پیشگان است. «لا تطع منهم آثماً او كفوراً... انّ هولاء یحبّون العاجلة»
3* دنیا، زودگذر و ناپایدار است. «العاجلة»
4* قیامت، روزى بسیار سخت و سنگین است. «یوماً ثقیلاً»
5* توجه به زودگذر بودن دنیا و سختى و سنگینى روز قیامت، از عواملى است كه مىتواند محبّت انسان را از دنیا كم كند. «العاجلة... یوماً ثقیلاً»
6* قرآن، وسیله هوشیارى است. «انّ هذه تذكرة»
7* راه خدا، اجبارى نیست، هر كه مىخواهد به سعادت برسد، باید خود آن را انتخاب كند و بپیماید. «فمن شاء اتخذ الى ربّه سبیلا»
8* كسانى از رحمت الهى دورند، كه خود راه ظلم را پیش گرفتهاند. «والظالمین اعدّ لهم عذابا الیما»
9* در نظام آفرینش، حتّى وزش باد به طور تصادفى نیست، بلكه آفریدگار جهان، آن را مىفرستد. «المرسلات»
10* مأموریّتهاى مهم، باید به سرعت انجام شود. «عصفاً»
11* در نظام هستى كارها تقسیم شده و هر كارى به فرد یا گروهى سپرده شده و این رمز مدیریّت موفق است. «المرسلات، الناشرات، الفارقات»
12* در مأموریّتهاى ارشادى باید مطلب به مخاطبان تفهیم شود. «فالملقیات ذكراً»
13* در مأموریّتهاى ارشادى، باید راه بهانهجویى مسدود شود. «عذراً او نذراً»
14* انسان در مورد قیامت، دائماً نیاز به تذكّر و یادآورى دارد. «فالملقیات ذكراً... انّما توعدون لواقع»
15* تكذیب كنندگان دین در معرض هلاكت و نابودى هستند و قهر خداوند نسبت به آنان، یك سنّت الهى است. «ویل یومئذ للمكذّبین ألم نهلك الاولین»
16* تكذیب دین سابقه طولانى دارد. «المكذّبین... الاوّلین»
17* تمدّنهاى بشرى، اگر از مرز دین بگذرند، روبه افول و سقوط مىروند و جاى خود را به تمدنهاى دیگر مىدهند. «نهلك الاوّلین... نتبعهم الآخرین»
18* ریشه جرم و فساد در جامعه، تكذیب دین و ارزشهاى دینى است. «المكذّبین... المجرمین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_580
#شب
#دنیا
#قیامت
#قرآن
#راه_خدا
#ماموریت
#مدیریت_موفق
#تکذیب_دین
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)