هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_80L.mp3
6.06M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_80
🔖 آیات: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 80
🔖 آیه: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰قران #عهد های فراوانی دارد. یک سری عهدها با اهل کتاب بود. اما این آیه در مورد عهدهای عام با تمام مردم است. گاهی نیز هر #مقام و نعمتی که خدا به انسان می دهد و در مقابلش تکلیفی است یک عهد محسوب می شود.
♻️بزرگترین نعمت هم #ولایت است که در داستان ابراهیم آمده که از خدا خواست امامت را در خاندانش تا قیامت قرار دهد و خدا گفت عهد من به ظالمین نمی رسد و برخی از نسل تو ظالمند.
♻️ #امامت یک هبه و هدیه است نه یک چیز اکتسابی که با درس خواندن یا عادل بودن بدست بیاید. در میان اعمال صالح باید یک عمل قافله سالار باشد. اگر در تمام کارها به امام معصوم اقتدا کردیم عملمان پس از عمل امام صعود می کند.
🔰خدا به عهدش وفا می کند لذا قرآن گوید شما نیز مانند خدا به عهدتان کاملا عمل کنید. عمل به عهد در برابر مشرکین تا انتهای زمان عهد، یک #تقوای_سیاسی است که خدا به آن نیز امر کرده است.
🔰عهد با خدا #بیعت است یعنی انسان نفس و مالش را به خدا بیع کرده است و دیگر مالک آنها نیست لذا هر تصرفی در نفسش و مالش بکند غاصبانه است مگر اینکه طبق خواست خدا باشد پس وی با خدا هنوز بیعت نکرده است. قران گوید شما یا پیروزید یا شهید «و یَقتُلون و یُقتَلون» لذا پیروزی مقدم بر شهادت است پس باید گفت من می جنگم برای پیروزی اگرچه شهید شوم.
🔰قباله و #سند این عهد با خدا نیز تورات و انجیل و قران است که در هر سه این عهد با خدا آمده است. اگر قران نبود هیچ نامی از کلیسا و کنیسه نبود زیرا ادیان تحریف شده، دینی نبودند که باقی بمانند مثلا با دادگاه های تفتیش عقایدشان. بعد هم که قران بشارت می دهد به این افرادی که عهد بستند و نفس و مالشان را به خدا بیع کردند که «عجب خرید و فروش خوبی کرده اید.»
❌خدا گوید ای پیامبر جانهایی که با تو بیعت می کنند در اصل با ما بیعت کرده اند و تو داری برای ما بیعت می گیری«انما یبایعون الله...»
🔰همانطور که زمین یا دایر است یا بایر زمینه زندگی انسان نیز یا بایر است یا دایر. حال اگر کسی عهد خدا بشکند #فاسق است و خدا فاسق را هدایت نمی کند.
❌عهد که همچون #طناب است و انسان را به خدا میرساند، را خدا از باب تشبیه معقول به محسوس، طناب دانسته است. و گفته این طناب را محکم بگیرید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⭕️نظرسنجی:
با توجه به وجود مشغله زیاد، وقتی که خلاصه برداری نیاز دارد و تعداد زیاد جلسات باقی مانده، پیشنهاد میکنم که همراه با صوت هر جلسه، تنها کلیدواژگان و موضوعات آن جلسه در کانال قرار گیرد. بدین صورت میتوان روزی دو جلسه صوت را ادامه داد که اگر انشالله بصورت مستمر ادامه پیدا کند تا کمتر از ۱۲ سال دیگر پایان میابد.
شاید از شنیدن ۱۲ سال تعجب کنید اما میزان مفاهیمی که در طول دو جلسه روزانهی تقریبا نیم ساعته به شنونده منتقل میشود به اندازه ساعتها مطالعه و بررسی آرای افراد مختلف و جمع بندی آنان است.
این نظرسنجی در کانال سروش به آدرس زیر انجام میشود زیرا ایتا چنین قابلیتی را تاکنون اضافه نکرده است:
Sapp.ir/tafsire_tasnim
❗️اگر سروش ندارید به مدیر پیامتان را انتقال دهید.
✅متشکرم
🔵 بنابه رای گیری از اعضای محترم کانال تفسیر تسنیم در سروش و ایتا و نظراتی که در قالب پیام ارسال شده تصمیم بر این شد که روزی دو جلسه بصورت صوت کامل و بیان موضوعات بصورت متن در کانال قرار گیرد.
🔺انشالله یک جلسه صبح و یک جلسه نیز بعد از ظهر ارائه خواهد شد.
🔸از دوستانی که نظراتشان را ارسال کردند یا در نظرسنجی شرکت نمودند نیز متشکرم...
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_81L.mp3
4.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_81
🔖 آیات: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 81
🔖 آیه: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰موضوعات جلسه:
1⃣ انواع نقض عهد: شکافتن خود عهد (حبل) یا قطع رابطه خود با عهد
2⃣ هر کتاب الهی یک عهد الله و حبل بین خدا و انسان است.
3⃣ حق چشم: نگاه به قرآن
4⃣ممکن نبودن نوع اول نقض (نقض عهد) در مورد قرآن یعنی پاره کردن عهد و تحریف قرآن و ممکن بودن تحریف در مورد دیگر کتب الهی
5⃣ممکن بودن نقض عهد از نوع دوم(نقض تعهد) در مورد همه کتب الهی، یعنی باز کردن این عهد از گردن خود بدون پاره کردن حبل الله
6⃣کم شدن علم به دنبال انجام گناه
7⃣خیانتهای یهودیان در طول تاریخ به علت نقض عهد تورات و تحریف آن
8⃣عداوت و بغضاء دائمی میان یهودیان و میان مسیحیان و تفاوت این دو
9⃣تعریف بِرّ و بَرّ در قرآن
0⃣1⃣وفای به عهد خداوند در برابر وفای به عهد انسان است (تعهد متقابل)
1⃣1⃣درخواستهای بهشتیان تنها با لفظ «سبحانک الله»
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_82L.mp3
5.66M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_82
🔖 آیات: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 82
🔖 آیه: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰موضوعات جلسه:
1⃣ معنای #فاسق: صفت مشبهه است یعنی کسی که فسق در او رسوخ کرده
2⃣کارفاسقان، #نقض_عهد و افساد فی الارض است.
3⃣قطع #ما_امر_الله و افساد فی الارض، تفصیل همان نقض عهد است و موارد آشکار و پنهان دارد.
4⃣قطع ممدوح و قطع مذموم
5⃣انواع قطع از آنچه که خدا امر به وصلش کرده است مانند قطع از خانواده به عنوان نمونه آشکار، قطع از همسایه و بالاتر از اینها یعنی قطع از امت اسلامی و از همه بالاتر، قطع از ولی و امام مسلمین
6⃣در معصیت از خدا و شرع، نمیتوان از مخلوق اطاعت کرد اگرچه قانون باشد.
7⃣#حقوق_بین الملل_اسلام: مثل اطاعت از پدر و مادر کافر در حدود اسلام
8⃣معنای صله رحم: برطرف کردن نیازهای آنها قبل از دیگران (تا محبت جلب شود)
9⃣امر قرآن به وصل در حرمت ارحام و اطاعت از پدر و مادر، وصل در روابط خانوادگی و زناشویی و وصل در روابط برادری اسلامی
0⃣1⃣امر قرآن به وصل در امت اسلامی و #اطاعت_از_ولی و امام در مسایل اجتماعی
1⃣1⃣ماجرای افرادی که در جنگها با پیامبر شرکت نمیکردند و از جلسات پیامبر فرار میکردند.
2⃣1⃣آزمایشات الهی همیشگیست اما آزمایشات بزرگ، سالی یک یا دو بار است.
3⃣1⃣پس از انقلاب اسلامی، تمام درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته شد و مانند ماه رمضان شد که کار رزمنده هاست.
4⃣1⃣#دین_اسیر زمان خلفا، اسیر آل سعود و اسیر پهلوی مورد حمایت خدا نیست و کسی هم به آن کاری ندارد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_83L.mp3
3.68M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_83
🔖 آیات: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 83
🔖 آیه: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰موضوعات جلسه:
1⃣ بحث این جلسه در مورد #افساد_فی_الارض است که یکی دیگر از موارد قطع چیزیست که خدا امر به وصلش کرده.
2⃣انواع و سطوح افساد فی الارض
3⃣#سحر، عمل مفسدانه است چون غالبا برای ظلم کردن است.
4⃣کم کردن، عمل مفسدانه است چه در خرید و فروش باشد چه هر چیز دیگر...مثلا سخن گفتن
5⃣مصادیق قرآنی فساد فی الارض
6⃣اساس کفر، اعتقاد است و #کفر مهمترین فساد.
7⃣تذکر این مساله از سوی قرآن که «تمام جنبندگانی که اهل #پس_انداز و ذخیره نیستند را خدا روزیش را تامین میکند» باعث شد مهاجرین به سمت مدینه حرکت کنند. (اقتصاد اسلامی)
8⃣انسانی که اهل پس انداز است با این خیال که #آینده_نگر و عاقبت اندیش است خودش را به زحمت می اندازد و انسانی که اهل پس انداز نیست خود را برای مال به زحمت نمیندازد. درحالیکه روزی هر دو به دست خداست. جا انداختن #تفکر_پسانداز_نکردن، سخت است! (حذف بانک ربوی)
9⃣فضیلت علی، سبقت در ایمان آوردن به اسلام نبود بلکه پا گذاشتن روی #سنتهای_غلط جامعه بود.
0⃣1⃣اگرچه ممکن است زندگی مومن بخاطر پس انداز نکردن ساده باشد اما ممکن نیست خدا آبروی مومن را بریزد. لذا مومن بجای سختی کشیدن برای پس انداز کردن، به فکر چیزهای مهمترند و اهل #هجرت و #جهاد هستند.
1⃣1⃣طبق قرآن مردم سه گروهند. انسان هم باید اهل #ایمان باشد و هم اهل #هجرت وگرنه مورد قبول نیستند.
2⃣1⃣به گفته قرآن، اگر مومنان جلوی کفر را نگیرند #فساد_کبیر می شود!
3⃣1⃣مفسد، خاسر است. #خاسر کسیست که سرمایه اش را از دست بدهد. سرمایه انسان، فطرت پاک اوست. خاسر، خود و اهلش را وارد بیراهه و خسران میکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_84L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_84
🔖 آیات: ۲۸ و ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 84
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
🔰مباحث جلسه:
1⃣نفی کفر با بیان #مراحل_پنجگانه_زندگی انسان: موت اولیه، زنده شدن، مرگ، زنده شدن مجدد، رجوع الی الله
2⃣کفار غیر از دو مرحله آخر (که به #معاد برمیگردد) یعنی زنده شدن دوباره و رجوع الی الله، بقیه را میپذیرند.
3⃣در موت اولیه هیچ تفاوت نظری بین کافر و مومن نیست اما در مرحله دوم و سوم (که به #توحید برمیگردد) موحد گوید خدا ما را زنده کرد و میمیراند اما ملحد گوید ما زنده شدیم و میمیریم (نه بوسیله کسی)
4⃣مرده و زنده شدن علت میخواد لذا اعتقاد به #شانس باعث میشود فکر کردن بی معنا باشد زیرا دیگر هیچ رابطه ای میان علتها و معلولها متصور نخواهد بود.
5⃣حیاتی که نبود از کجا آمد؟ این پاسخ که از پدر یا خاک آمده خود ادامه همان سوال اول است زیرا همان حیات پدر از کجا آمده بود؟ قرآن گوید حیات بطور کلی از کجا آمد؟ زیرا این امری عقلیست نه علمی! بحث اینست که چیزی که هستیش عین ذاتش نیست مخلوق کیست؟ انسان تنها یک مثال است.
6⃣#زنده_شدن_از_خاک یعنی خاک مرده به گیاه تبدیل شد و انسان خورد و از آن منی ایجاد شد آنگاه به موجود زنده تبدیل شد.
7⃣حیات از امر وجودی ایجاد میشود.
8⃣اگر شخص خودبخود بوجود آید باید معتقد به «#تصادف و شانس» باشیم که استدلال شد ممکن نیست. اگر خالق شخص را خودش بدانیم، «#دور» بوده و اگر خالقش دیگری باشد «#تسلسل» است. لذا کافر، امر قابلی و ایجاد شدن از جای دیگر را میپذیرند اما امر فاعلی و اینکه حیات از سوی شخص دیگر باشد نمیپذیرند.
9⃣مادی فکر میکند هر چیزی الزاماً #معلول است اما حقیقت این است که در نظام علّی، آن چیزی که هستیَش به غیر متکی نیست، معلول نیست و آن خداست.
0⃣1⃣انسان و آسمانها و هر چه که هستیش عین ذاتش نیست مخلوقِ کیست؟ خدایی که هستیش عین ذاتش است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❌در شیوه جدید، دو جلسه تفسیر در کانال قرار میگیرد... سرعت بیشتر شده و از متن هم مقدار کمی کاسته شده است
اشکال این روش نیز عدم انسجام پیشین است که سعی میشود به مرور این انسجام ایجاد شود.
نظراتتان را به مدیر اعلام کنید...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_85L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_85
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 85
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
1⃣الحاد سه قسم است که این آیه هر سه را حل می کند:
۱. یا #کفر_اعتقادی و علمیست که گوید انسان خودبخود ایجاد شد نه از سوی خدا.
۲. یا #کفر_ربوبی است و در پروراندن جهان به دست خدا ملحد است.
۳. یا #کفر_عملی است و عملا خدا را دانا و توانای مطلق نداند.
2⃣گفتیم که ملحد گوید انسان یا از خود ایجاد شده یا از دیگری و یا خودبخود که اول به #دور میرسد، دومی به #تسلسل و سومی هم به نفی #قاعده_علیت که موجب نفی تفکر میشود.
3⃣نمونه کفر عملی، رد یا نقد کردن حرف امام یا ولی است. آیه مذکور اینها را نیز #موعظه_حسنه میکند. گوید حیات و ممات به دست خداست و بعد از هر ممات انسان، حیاتی است.
4⃣منظور از اموات در آیه، حیات انسانیست.
5⃣قرآن گوید انسان ابتدا چیزی نبود، سپس چیزی شد که قابل ذکر نبود مثلا خاک یا نطفه بود. سپس روح دمیده شد و به شیء تبدیل شد.
6⃣ملحد نمیتواند استدلال کند و فقط از روی هوا و هوس و «شک» حرف میزند. زیرا نه #اصل_حیات قابل انکار است نه #وجودی_بودن_حیات و نه اینکه این حیات مسبوق به عدم است. نه اینکه شخصی که حیاتش عین ذاتش نیست نیاز به #علت دارد. و نه اینکه این علت نمیتواند خود شخص یا دیگری یا تصادف باشد. (هر حیاتی سبب میخواهد)
7⃣نگاه ملحد به انسان همان نگاه به درخت و سنگ است و «عامل حیات» را قبول ندارد. گوید با گذشت زمان و روزگار، انسان بوجود می آید! اما باید گفت خود «زمان» را چه کسی خلق کرد؟
8⃣ موت، امری وجودی است نه عدمی، زیرا موت در دنیا همان #هجرت و انتقال به دنیای دیگر و حیات جدید است.
9⃣اگر مساله مرده کردن و زنده کردن حل شود و آنها را خودبخود ندانیم، بخش دوم آیه یعنی پذیرش برزخ و #معاد هم حل میشود چون موت، انتقال است نه از بین رفتن.
0⃣1⃣این آیه گوید تمام مراحل پنج گانهی حرکت وجودی انسان، را خدا انجام میدهد نه اینکه خودبخود بمیرد و زنده شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 لازم به تذکر است که یکی از اهداف شیوه جدید خلاصه برداری، تشویق اعضا به شنیدن صوت کامل است که مطالب فراوانی دارد که در متن نمیتوان ذکر کرد.
❗روزی یک ساعت از وقتی که در مکانهای مختلف تلف میشود را به شنیدن کاملترین و حکیمانه ترین تفسیر قرآن اختصاص دهیم، آثارش را خواهیم دید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_86L.mp3
5.02M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_86
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 86
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣تکفرون در حالت تعجب است نه توبیخ. یعنی به حیات خودتان فکر کنید تا شکتان برطرف شود.
2⃣در این آیه دو اصل #توحید و #معاد بیان شده است و در سوره ابراهیم به سه اصل توحید، معاد و نبوت.
3⃣قرآن گاهی از ضرورت معاد، ضرورت نبوت را اثبات میکند و گاهی برعکس. اگر معاد باشد باید راهی بسوی آن باشد پس راهنمایی میخواهد پس #نبوت ضروریست.
4⃣ملحدین گویند «نموت و نحیا» و مومن گوید «امات و احیا» یعنی ما خودبخود نمیمیریم و زنده نمی شویم بلکه کسی این کار را میکند.
5⃣قرآن گوید موت بدون اماته و حیات بدون احیا و زنده کردن ممکن نیست پس فاعل میخواهد که خداست اما انسان مادی گوید انسان خودش میمیرد.
6⃣«ثم الیه ترجعون» احتجاج بر معاد است یعنی چون خداوند «حکیم» است و کار عبث نمیکند نمیشود که انسان را از خاک بسازد و سپس دوباره به خاک تبدیل کند پس باید زنده کردن جدیدی باشد که نتیجه داشته باشد.
7⃣در آخرت، دیگر نظام علّی و معلولی به دست انسان نیست که با ضوابط یا روابط گناه کند لذا احیای پس از مردن با احیای اولیه در دنیا فرق میکند.
8⃣قرآن گوید عذاب جهنم شبیه هیچ عذابی در دنیا نیست یعنی هر چقدر هم #علم پیشرفت کند و عذاب سختتر شود مانند جهنم نمیشود همانطور که هر چقدر رفاه در دنیا کاملتر شود اصلا نمیتواند به رفاه بهشت برسد.
9⃣قرآن کتاب هدایت است و هیچ سخن باطلی در آن نمی آید مگر اینکه تذکر می دهد این #باطل است لذا مثل کتب علمی نیست که حرف باطل را فقط از دیگری نقل کند و آنرا رد نکند.
0⃣1⃣#ملکات_نفسانی انسان چه خوب باشد چه بد در خواب نمایان میشود و آنرا میبیند!
1⃣1⃣در سوره غافر دو اماته به معنای انتقال به دنیای دیگر است که اولی اماته در دنیا و احیا در برزخ است و دومی، اماته در برزخ و احیا در قیامت است. وگرنه موت قبل از حیات در دنیا که اماته نیست چون قبلش حیاتی نبوده که خدا آن را بمیراند اما آیه مورد بحث اگرچه تنها یک اماته را بیان داشته اما با «ثم الیه ترجعون» بر برزخ هم دلالت میکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_87L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_87
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 87
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣ «کیف تکفرون» که برای تعجب یا توبیخ است نشان از بدیهی بودن وجود خدا دارد که در قرآن گاهی برای #آیات_آفاقی بکار رفته و گاهی همانند این آیه در #آیات_انفسی.
2⃣در آیات قرآن گاهی مرگ را بصورت مصدری و بدون فاعل بکار نمیبرد و گاهی با ذکر مبدا فاعلی که خداست.
3⃣شئون انسان در قرآن گاهی به اجمال بیان شده که گوید تو مسافری، گاهی منزلگاهها را بیان میکند و گاهی هم فقط روح را خطاب میکند نه روح و جسم را.
4⃣انسان مومن، خدای غافر را ملاقات میکند و انسان عاصی، خدای قهار و منتقم را. پس هر انسانی الزاماً «خدا» را ملاقات خواهد کرد.
5⃣لقای خاص مخصوص اوحدی از مومنان است لذا در آنجا سخن از ناس نیست بلکه فقط «جان» او به آن مرحله میرسد و جسمش در حرم امن باقی می ماند و به لقای الله راه ندارد. یعنی اینها هم جسم دارند اما چون جسمشان قدرت درک لقای خدا را ندارد فقط روحشان به آنجا میرسد.
6⃣ممکن است کسی عملش خداپسند باشد اما ذاتش هنوز مرضی خدا نیست. هر گاه نفس و ذات #مطمئن شد و مرضی حق شد به این نفس گویند تو مجازی باقی راه را بروی.
7⃣انسان هم به خدای ازلی متصل است هم به خدای ابدی. چگونه او را انکار میکند؟ خدا به همین #فطرت ابدی و ازلی استناد میکند.
8⃣امام رضا گوید دلیل «حدوث عالم» این است که انسان اول نبود و بعد پیدا شد. حال اگر قرار باشد بتوانیم فکر کنیم باید پیوند علی و معلولی را بپذیریم. پس برای پیدا شدن شیء معدوم، نیاز به علت است. حال عاملِ وجود پیدا کردنِ انسان یا خودش است که #دور و باطل است و یا مثل انسان است که #تسلسل و باطل است.
9⃣از امام رضا دوباره پرسیدند اگر وجود خدا الزامی و بدیهی است پس چرا او را نمیبینیم؟ فرمود خدا #نور آسمانها و زمین است و همه چیز از او و نشانه اوست و حتی شب هم آیت حق است لذا دلیل ندیدن، پرده هایی است که بخاطر «کثرت گناهان» روی چشم و عقل خود قرار داده ایم نه بخاطر عدم امکان دیدن خدا!
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه #بقره (بخش ۲)
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ تا 5⃣8⃣ :
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117
6⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535
7⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539
8⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547
9⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550
0⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559
1⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564
2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568
3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571
4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576
5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579
6⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584
7⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587
8⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592
9⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601
0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606
1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612
2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615
3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618
4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621
5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625
6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628
7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634
8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641
9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644
0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649
1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652
2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655
3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657
4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660
5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662
6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664
7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666
8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668
9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671
0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673
1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675
2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678
3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680
4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682
5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684
7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688
8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691
9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695
0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702
1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706
2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711
3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715
4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721
5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730
6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735
7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747
8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751
9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758
0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760
1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764
2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766
3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769
4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776
5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779
6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789
7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877
8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881
9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885
0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888
1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891
2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895
3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900
4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908
5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912
6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915
7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918
8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921
9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927
0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934
1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937
2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940
3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945
🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد:
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_88L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_88
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 88
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ قرآن میخواهد انسان را هم موحّد بار بیاورد و هم مهذّب. #موحّد بار بیاورد چون خدا یکیست و انسان برای عبادت خلق شده است. #مهذّب بار بیاورد چون همه چیزهایی که در آسمانها و زمین است برای انسان بوده و انسان برای هیچ چیز نیست پس اگر انسان توان و عمرش را برای هر چیزی در این دنیا صرف کند، #سرمایه اش یعنی فطرت را باخته است و تنها برای عبادت باید تلاش کند.
2⃣«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» هم بهره ی مادی دارد هم بهره معنوی زیرا انسان میتواند از فهم این آیه هم برای خود وسایل زندگی تهیه کند و هم به توحید برسد.
3⃣یک بحث اینست که طبق آیه اول زمین خلق شد یا آسمان؟ بحث دوم اینکه میخواهد بگوید پس از نعمتهای زمین، نعمتهای آسمان را نیز مسخر انسان قرار داد.
4⃣در برابر #انسان_مادی که جز در محدوده بدن نمی اندیشد، قرآن گوید آسمانها و کوهها از تو بزرگترند! اما در برابر #انسان_الهی گوید تو از آسمانها و زمین بزرگتری زیرا کاری میتوانی بکنی که آسمانها از آن عاجزند و این امانت را نپذیرفتند. لذا تمام جهان، مسخّر و رامِ انسان معتالی است.
5⃣خدا گوید تمام کرات مسخر انسان است فقط لازم است دست دراز کند تا بتواند بگیرد.
6⃣انسان نباید خود و عقیده اش را به هیچ چیز بفروشد چون تماماً #خسارت است زیرا حیات انسان ابدی است و خورشید و ماه و مال، همگی موقتی و زوال پذیرند لذا پس از مدتی هم سرمایه اش را از دست خواهد داد و هم عوضش که مال و مقام و غیره باشد که همان #خسارت_محض است.
7⃣معنای تسخیرِ تمام جهان این است که همانطور که دریا را با کشتی و لباس و غیره به تسخیر خود دراوردیم میتوانیم روی خورشید و غیره هم فرود بیاییم و چیز غیر ممکنی در جهان وجود ندارد.
8⃣ طبق روایات، نسل انسان کنونی، هزارمین نسل و در هزارمین دوره جهان است و ممکن است قبل از این نوع انسان، انسانهای دیگری بوده باشند که روی کرات هم رفته باشند!
9⃣ تسخیر، با فشار و تحمیل نیست که آب را با فشار بالا بردن را تسخیر بدانیم. تسخیر یعنی عالمی که دارای #نظم است را انسان میتواند در جایش به درستی استفاده کند.
0⃣1⃣ انسانی که میخواهد در مورد چیزی بحث و جدال کند یا باید #براهین_عقلی را کاملا بشناسد یا از #وحی کاملا آگاه باشد و یا اینکه با #ریاضت، چیزی را از راه صحیح کشف کند. اما برخی که هیچکدام از این سه را ندارند مجادله میکنند که قرآن اینها را توبیخ میکند.
1⃣1⃣#حیوانات، «ذلول» و رامِ انسانند نه ذلیل او، لذا کسی اجازه ندارد به آنها ظلم کند زیرا خدا حقوق متقابلی برای انسان و حیوان قرار داده است.
2⃣1⃣ اگر خداوند جهان را مسخّر ما نکرده بود ما هیچگاه نمیتوانستیم علم استفاده از آنها را بدست آوریم.
3⃣1⃣ #تسخیر_یکجانبه برای مردم در برابر جهان است و #تسخیر_دوجانبه برای انسان در مقابل انسانهای دیگر. لذا قرآن گوید انسانها دارای استعدادهای متفاوتند لذا از یک جهت مسخّر دیگری و از جهتی دیگر، به تسخیر دراورنده او هستند. حال اگر کسی بصورت یکطرفه دیگران را به تسخیر دراورده بود و باری از کسی برنداشت از نگاه قرآن، #شر_الناس و ملعون است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_89
🔖 آیات: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 89
🔖 آیه: ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۹ بقره:
«هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم»
او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.
🔰 مفاهیم این جلسه:
1⃣ خدا همه چیز در زمین را برای انسان خلق کرد سپس آسمان را به ۷ طبقه تقسیم کرد. لذا علت ایجادآسمانها نیز برای انسان بوده تا انسان به #مقصد برسد نه اینکه برای انسان باشد تا خدا به مقصد و هدفش برسد.
2⃣ کار خدا هدفمند است لذا خود خدا از عمل، هدفی برای خود ندارد پس اینها هدف فعلند نه فاعل. آسمانها و زمین برای انسان است و انسان برای #عبادت؛ لذا تمام جهان برای عبادت خداست و با عبادت به هدف میرسند اما خدا از این عبادت هدف و مقصدی برای خود ندارد.
3⃣قرآن گوید خلقت جهان برای این است که بینشتان #توحیدی باشد و با خدای قدیر و علیم محض آشنا شوید.
4⃣ ارکان چهارگانه عبادات، سبحان و تحمید و توحید و تکبیر است.
5⃣قبلا گفتیم که #کعبه را به این علت کعبه گویند که مکعب است و چهار دیوار دارد و دلیلی چهار دیواری بودن این است که #بیت_المعمور چهار ستون دارد و ستونهایش سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. (#نگاه_توحیدی به مهندسی عمران)
6⃣خدا اداره جهان و انسان را به انسان یا دیگری تفویض نکرده است زیرا انسان و جهان #عین_ربط هستند و لذا #تفویض محال است. ممکن نیست خدا ذات چیزی را که ممکن بوده و مرتبط به علت دیگر است را ابدی و ازلی کند یا او را غیر مرتبط به علت کند. انسان هم در حدود قوانین جهان، میتواند در آن تصرف کند.
۷. خداوند در قرآن بسیاری از چیزها را به خود «نسبت» می دهد تا نشان دهد همه چیز و همه افعال از او و مرتبط به اویند. مثل روز شدن و شب شدن.
8⃣#شق_القمر هم جزو همین قوانین جهان است. خدا دو تسخیر برای انسان قرار داده که یکی #تسخیر_عمومی و برای همه انسانهاست، دیگری #تسخیر_خصوصی که در اختیار انبیا و اولیا است اما صرفاً در حدود قوانین جهان. شبیه شق القمر، شق البحر و شق الارض است. لذا معجزه ها هم جزو نظام جهانند و تنها #خِرَق_عادت هستند نه خِرَق عقلی.
9⃣ تسخیر عام و خاص به اذن خداست و تفویض نیست.
0⃣1⃣منظور از «هفت آسمان» چیست؟ قبلا میگفتند منظور هفت فلک آسمان است. اما قرآن گوید تمام ستاره ها، زیور آسمان اول می باشند که نزدیکترین آسمان به انسان است اما مشخص نیست شش آسمان دیگر کجا هستند.
1⃣1⃣در هر آسمان هم فرشتگانی هستند که همگی در برابر انسانِ کامل سجده کرده اند و برای انسانند.
2⃣1⃣خداوند درباره زمین نگفته هفت زمین! اما گفته زمین هم مثل آسمانهاست یعنی هفت زمین. اما منظورش «طبقات هفتگانه زمین» نیست بلکه روایت از امام رضا گوید که یک زمین زیر پای ماست و باقی زمینها بالای سر ما! به این صورت که بالای آسمان اول، زمین دوم است و بالای آن زمین، آسمان دوم و به همین صورت تا هفتم. باز هم مشخص نیست که زمینهای دیگر چیستند و چرا از آسمان جدا شدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190