eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 81 🔖 آیه: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون» 🔰موضوعات جلسه: 1⃣ انواع نقض عهد: شکافتن خود عهد (حبل) یا قطع رابطه خود با عهد 2⃣ هر کتاب الهی یک عهد الله و حبل بین خدا و انسان است. 3⃣ حق چشم: نگاه به قرآن 4⃣ممکن نبودن نوع اول نقض (نقض عهد) در مورد قرآن یعنی پاره کردن عهد و تحریف قرآن و ممکن بودن تحریف در مورد دیگر کتب الهی 5⃣ممکن بودن نقض عهد از نوع دوم(نقض تعهد) در مورد همه کتب الهی، یعنی باز کردن این عهد از گردن خود بدون پاره کردن حبل الله 6⃣کم شدن علم به دنبال انجام گناه 7⃣خیانتهای یهودیان در طول تاریخ به علت نقض عهد تورات و تحریف آن 8⃣عداوت و بغضاء دائمی میان یهودیان و میان مسیحیان و تفاوت این دو 9⃣تعریف بِرّ و بَرّ در قرآن 0⃣1⃣وفای به عهد خداوند در برابر وفای به عهد انسان است (تعهد متقابل) 1⃣1⃣درخواستهای بهشتیان تنها با لفظ «سبحانک الله» 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_82L.mp3
5.66M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 82 🔖 آیه: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون» 🔰موضوعات جلسه: 1⃣ معنای : صفت مشبهه است یعنی کسی که فسق در او رسوخ کرده 2⃣کارفاسقان، و افساد فی الارض است. 3⃣قطع و افساد فی الارض، تفصیل همان نقض عهد است و موارد آشکار و پنهان دارد. 4⃣قطع ممدوح و قطع مذموم 5⃣انواع قطع از آنچه که خدا امر به وصلش کرده است مانند قطع از خانواده به عنوان نمونه آشکار، قطع از همسایه و بالاتر از اینها یعنی قطع از امت اسلامی و از همه بالاتر، قطع از ولی و امام مسلمین 6⃣در معصیت از خدا و شرع، نمیتوان از مخلوق اطاعت کرد اگرچه قانون باشد. 7⃣ الملل_اسلام: مثل اطاعت از پدر و مادر کافر در حدود اسلام 8⃣معنای صله رحم: برطرف کردن نیازهای آنها قبل از دیگران (تا محبت جلب شود) 9⃣امر قرآن به وصل در حرمت ارحام و اطاعت از پدر و مادر، وصل در روابط خانوادگی و زناشویی و وصل در روابط برادری اسلامی 0⃣1⃣امر قرآن به وصل در امت اسلامی و و امام در مسایل اجتماعی 1⃣1⃣ماجرای افرادی که در جنگها با پیامبر شرکت نمیکردند و از جلسات پیامبر فرار میکردند. 2⃣1⃣آزمایشات الهی همیشگیست اما آزمایشات بزرگ، سالی یک یا دو بار است. 3⃣1⃣پس از انقلاب اسلامی، تمام درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته شد و مانند ماه رمضان شد که کار رزمنده هاست. 4⃣1⃣ زمان خلفا، اسیر آل سعود و اسیر پهلوی مورد حمایت خدا نیست و کسی هم به آن کاری ندارد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_83L.mp3
3.68M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 83 🔖 آیه: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون» 🔰موضوعات جلسه: 1⃣ بحث این جلسه در مورد است که یکی دیگر از موارد قطع چیزیست که خدا امر به وصلش کرده. 2⃣انواع و سطوح افساد فی الارض 3⃣، عمل مفسدانه است چون غالبا برای ظلم کردن است. 4⃣کم کردن، عمل مفسدانه است چه در خرید و فروش باشد چه هر چیز دیگر...مثلا سخن گفتن 5⃣مصادیق قرآنی فساد فی الارض 6⃣اساس کفر، اعتقاد است و مهمترین فساد. 7⃣تذکر این مساله از سوی قرآن که «تمام جنبندگانی که اهل و ذخیره نیستند را خدا روزیش را تامین میکند» باعث شد مهاجرین به سمت مدینه حرکت کنند. (اقتصاد اسلامی) 8⃣انسانی که اهل پس انداز است با این خیال که و عاقبت اندیش است خودش را به زحمت می اندازد و انسانی که اهل پس انداز نیست خود را برای مال به زحمت نمیندازد. درحالیکه روزی هر دو به دست خداست. جا انداختن ، سخت است! (حذف بانک ربوی) 9⃣فضیلت علی، سبقت در ایمان آوردن به اسلام نبود بلکه پا گذاشتن روی جامعه بود. 0⃣1⃣اگرچه ممکن است زندگی مومن بخاطر پس انداز نکردن ساده باشد اما ممکن نیست خدا آبروی مومن را بریزد. لذا مومن بجای سختی کشیدن برای پس انداز کردن، به فکر چیزهای مهمترند و اهل و هستند. 1⃣1⃣طبق قرآن مردم سه گروهند. انسان هم باید اهل باشد و هم اهل وگرنه مورد قبول نیستند. 2⃣1⃣به گفته قرآن، اگر مومنان جلوی کفر را نگیرند می شود! 3⃣1⃣مفسد، خاسر است. کسیست که سرمایه اش را از دست بدهد. سرمایه انسان، فطرت پاک اوست. خاسر، خود و اهلش را وارد بیراهه و خسران میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_84L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ و ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 84 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). 🔰مباحث جلسه: 1⃣نفی کفر با بیان انسان: موت اولیه، زنده شدن، مرگ، زنده شدن مجدد، رجوع الی الله 2⃣کفار غیر از دو مرحله آخر (که به برمی‌گردد) یعنی زنده شدن دوباره و رجوع الی الله، بقیه را میپذیرند. 3⃣در موت اولیه هیچ تفاوت نظری بین کافر و مومن نیست اما در مرحله دوم و سوم (که به برمی‌گردد) موحد گوید خدا ما را زنده کرد و می‌میراند اما ملحد گوید ما زنده شدیم و می‌میریم (نه بوسیله کسی) 4⃣مرده و زنده شدن علت میخواد لذا اعتقاد به باعث میشود فکر کردن بی معنا باشد زیرا دیگر هیچ رابطه ای میان علتها و معلولها متصور نخواهد بود. 5⃣حیاتی که نبود از کجا آمد؟ این پاسخ که از پدر یا خاک آمده خود ادامه همان سوال اول است زیرا همان حیات پدر از کجا آمده بود؟ قرآن گوید حیات بطور کلی از کجا آمد؟ زیرا این امری عقلیست نه علمی! بحث اینست که چیزی که هستیش عین ذاتش نیست مخلوق کیست؟ انسان تنها یک مثال است. 6⃣ یعنی خاک مرده به گیاه تبدیل شد و انسان خورد و از آن منی ایجاد شد آنگاه به موجود زنده تبدیل شد. 7⃣حیات از امر وجودی ایجاد میشود. 8⃣اگر شخص خودبخود بوجود آید باید معتقد به « و شانس» باشیم که استدلال شد ممکن نیست. اگر خالق شخص را خودش بدانیم، «» بوده و اگر خالقش دیگری باشد «» است. لذا کافر، امر قابلی و ایجاد شدن از جای دیگر را میپذیرند اما امر فاعلی و اینکه حیات از سوی شخص دیگر باشد نمیپذیرند. 9⃣مادی فکر میکند هر چیزی الزاماً است اما حقیقت این است که در نظام علّی، آن چیزی که هستیَش به غیر متکی نیست، معلول نیست و آن خداست. 0⃣1⃣انسان و آسمانها و هر چه که هستیش عین ذاتش نیست مخلوقِ کیست؟ خدایی که هستیش عین ذاتش است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❌در شیوه جدید، دو جلسه تفسیر در کانال قرار میگیرد... سرعت بیشتر شده و از متن هم مقدار کمی کاسته شده است اشکال این روش نیز عدم انسجام پیشین است که سعی میشود به مرور این انسجام ایجاد شود. نظراتتان را به مدیر اعلام کنید...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_85L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 85 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). 1⃣الحاد سه قسم است که این آیه هر سه را حل می کند: ۱. یا و علمیست که گوید انسان خودبخود ایجاد شد نه از سوی خدا. ۲. یا است و در پروراندن جهان به دست خدا ملحد است. ۳. یا است و عملا خدا را دانا و توانای مطلق نداند. 2⃣گفتیم که ملحد گوید انسان یا از خود ایجاد شده یا از دیگری و یا خودبخود که اول به میرسد، دومی به و سومی هم به نفی که موجب نفی تفکر میشود. 3⃣نمونه کفر عملی، رد یا نقد کردن حرف امام یا ولی است. آیه مذکور اینها را نیز میکند. گوید حیات و ممات به دست خداست و بعد از هر ممات انسان، حیاتی است. 4⃣منظور از اموات در آیه، حیات انسانیست. 5⃣قرآن گوید انسان ابتدا چیزی نبود، سپس چیزی شد که قابل ذکر نبود مثلا خاک یا نطفه بود. سپس روح دمیده شد و به شیء تبدیل شد. 6⃣ملحد نمیتواند استدلال کند و فقط از روی هوا و هوس و «شک» حرف میزند. زیرا نه قابل انکار است نه و نه اینکه این حیات مسبوق به عدم است. نه اینکه شخصی که حیاتش عین ذاتش نیست نیاز به دارد. و نه اینکه این علت نمیتواند خود شخص یا دیگری یا تصادف باشد. (هر حیاتی سبب میخواهد) 7⃣نگاه ملحد به انسان همان نگاه به درخت و سنگ است و «عامل حیات» را قبول ندارد. گوید با گذشت زمان و روزگار، انسان بوجود می آید! اما باید گفت خود «زمان» را چه کسی خلق کرد؟ 8⃣ موت، امری وجودی است نه عدمی، زیرا موت در دنیا همان و انتقال به دنیای دیگر و حیات جدید است. 9⃣اگر مساله مرده کردن و زنده کردن حل شود و آنها را خودبخود ندانیم، بخش دوم آیه یعنی پذیرش برزخ و هم حل میشود چون موت، انتقال است نه از بین رفتن. 0⃣1⃣این آیه گوید تمام مراحل پنج گانه‌ی حرکت وجودی انسان، را خدا انجام میدهد نه اینکه خودبخود بمیرد و زنده شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 لازم به تذکر است که یکی از اهداف شیوه جدید خلاصه برداری، تشویق اعضا به شنیدن صوت کامل است که مطالب فراوانی دارد که در متن نمیتوان ذکر کرد. ❗روزی یک ساعت از وقتی که در مکانهای مختلف تلف میشود را به شنیدن کاملترین و حکیمانه ترین تفسیر قرآن اختصاص دهیم، آثارش را خواهیم دید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_86L.mp3
5.02M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 86 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). ✅خلاصه جلسه👇 1⃣تکفرون در حالت تعجب است نه توبیخ. یعنی به حیات خودتان فکر کنید تا شکتان برطرف شود. 2⃣در این آیه دو اصل و بیان شده است و در سوره ابراهیم به سه اصل توحید، معاد و نبوت. 3⃣قرآن گاهی از ضرورت معاد، ضرورت نبوت را اثبات میکند و گاهی برعکس. اگر معاد باشد باید راهی بسوی آن باشد پس راهنمایی میخواهد پس ضروریست. 4⃣ملحدین گویند «نموت و نحیا» و مومن گوید «امات و احیا» یعنی ما خودبخود نمیمیریم و زنده نمی شویم بلکه کسی این کار را میکند. 5⃣قرآن گوید موت بدون اماته و حیات بدون احیا و زنده کردن ممکن نیست پس فاعل میخواهد که خداست اما انسان مادی گوید انسان خودش می‌میرد. 6⃣«ثم الیه ترجعون» احتجاج بر معاد است یعنی چون خداوند «حکیم» است و کار عبث نمیکند نمیشود که انسان را از خاک بسازد و سپس دوباره به خاک تبدیل کند پس باید زنده کردن جدیدی باشد که نتیجه داشته باشد. 7⃣در آخرت، دیگر نظام علّی و معلولی به دست انسان نیست که با ضوابط یا روابط گناه کند لذا احیای پس از مردن با احیای اولیه در دنیا فرق میکند. 8⃣قرآن گوید عذاب جهنم شبیه هیچ عذابی در دنیا نیست یعنی هر چقدر هم پیشرفت کند و عذاب سختتر شود مانند جهنم نمیشود همانطور که هر چقدر رفاه در دنیا کاملتر شود اصلا نمیتواند به رفاه بهشت برسد. 9⃣قرآن کتاب هدایت است و هیچ سخن باطلی در آن نمی آید مگر اینکه تذکر می دهد این است لذا مثل کتب علمی نیست که حرف باطل را فقط از دیگری نقل کند و آنرا رد نکند. 0⃣1⃣ انسان چه خوب باشد چه بد در خواب نمایان میشود و آنرا میبیند! 1⃣1⃣در سوره غافر دو اماته به معنای انتقال به دنیای دیگر است که اولی اماته در دنیا و احیا در برزخ است و دومی، اماته در برزخ و احیا در قیامت است. وگرنه موت قبل از حیات در دنیا که اماته نیست چون قبلش حیاتی نبوده که خدا آن را بمیراند اما آیه مورد بحث اگرچه تنها یک اماته را بیان داشته اما با «ثم الیه ترجعون» بر برزخ هم دلالت میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190‍
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_87L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 87 🔖 آیه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره: «کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون» چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بی‌روحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست). ✅خلاصه جلسه👇 1⃣ «کیف تکفرون» که برای تعجب یا توبیخ است نشان از بدیهی بودن وجود خدا دارد که در قرآن گاهی برای بکار رفته و گاهی همانند این آیه در . 2⃣در آیات قرآن گاهی مرگ را بصورت مصدری و بدون فاعل بکار نمیبرد و گاهی با ذکر مبدا فاعلی که خداست. 3⃣شئون انسان در قرآن گاهی به اجمال بیان شده که گوید تو مسافری، گاهی منزلگاهها را بیان میکند و گاهی هم فقط روح را خطاب میکند نه روح و جسم را. 4⃣انسان مومن، خدای غافر را ملاقات میکند و انسان عاصی، خدای قهار و منتقم را. پس هر انسانی الزاماً «خدا» را ملاقات خواهد کرد. 5⃣لقای خاص مخصوص اوحدی از مومنان است لذا در آنجا سخن از ناس نیست بلکه فقط «جان» او به آن مرحله میرسد و جسمش در حرم امن باقی می ماند و به لقای الله راه ندارد. یعنی اینها هم جسم دارند اما چون جسمشان قدرت درک لقای خدا را ندارد فقط روحشان به آنجا میرسد. 6⃣ممکن است کسی عملش خداپسند باشد اما ذاتش هنوز مرضی خدا نیست. هر گاه نفس و ذات شد و مرضی حق شد به این نفس گویند تو مجازی باقی راه را بروی. 7⃣انسان هم به خدای ازلی متصل است هم به خدای ابدی. چگونه او را انکار میکند؟ خدا به همین ابدی و ازلی استناد میکند. 8⃣امام رضا گوید دلیل «حدوث عالم» این است که انسان اول نبود و بعد پیدا شد. حال اگر قرار باشد بتوانیم فکر کنیم باید پیوند علی و معلولی را بپذیریم. پس برای پیدا شدن شیء معدوم، نیاز به علت است. حال عاملِ وجود پیدا کردنِ انسان یا خودش است که و باطل است و یا مثل انسان است که و باطل است. 9⃣از امام رضا دوباره پرسیدند اگر وجود خدا الزامی و بدیهی است پس چرا او را نمیبینیم؟ فرمود خدا آسمانها و زمین است و همه چیز از او و نشانه اوست و حتی شب هم آیت حق است لذا دلیل ندیدن، پرده هایی است که بخاطر «کثرت گناهان» روی چشم و عقل خود قرار داده ایم نه بخاطر عدم امکان دیدن خدا! 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه (بخش ۲) 💠 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ تا 5⃣8⃣ : eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117 6⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535 7⃣8⃣ آیه: ۲۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539 8⃣8⃣ آیه: ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547 9⃣8⃣ آیه: ۲۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550 0⃣9⃣ آیه: ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559 1⃣9⃣ آیه: ۳۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564 2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568 3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571 4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576 5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579 6⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584 7⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587 8⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592 9⃣9⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601 0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606 1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612 2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615 3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618 4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621 5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625 6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628 7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634 8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641 9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644 0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649 1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652 2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655 3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657 4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660 5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662 6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664 7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666 8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668 9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671 0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673 1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675 2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678 3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680 4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682 5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684 7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688 8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691 9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695 0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702 1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706 2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711 3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715 4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721 5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730 6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735 7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747 8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751 9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758 0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760 1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764 2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766 3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769 4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776 5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779 6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789 7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877 8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881 9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885 0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888 1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891 2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895 3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900 4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908 5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912 6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915 7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918 8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921 9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927 0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934 1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937 2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940 3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷ eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945 🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد: eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976 ❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_88L.mp3
4.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 88 🔖 آیه: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۹ بقره: «هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم» او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است. 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣ قرآن میخواهد انسان را هم موحّد بار بیاورد و هم مهذّب. بار بیاورد چون خدا یکیست و انسان برای عبادت خلق شده است. بار بیاورد چون همه چیزهایی که در آسمانها و زمین است برای انسان بوده و انسان برای هیچ چیز نیست پس اگر انسان توان و عمرش را برای هر چیزی در این دنیا صرف کند، اش یعنی فطرت را باخته است و تنها برای عبادت باید تلاش کند. 2⃣«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» هم بهره ی مادی دارد هم بهره معنوی زیرا انسان میتواند از فهم این آیه هم برای خود وسایل زندگی تهیه کند و هم به توحید برسد. 3⃣یک بحث اینست که طبق آیه اول زمین خلق شد یا آسمان؟ بحث دوم اینکه میخواهد بگوید پس از نعمتهای زمین، نعمتهای آسمان را نیز مسخر انسان قرار داد. 4⃣در برابر که جز در محدوده بدن نمی اندیشد، قرآن گوید آسمانها و کوهها از تو بزرگترند! اما در برابر گوید تو از آسمانها و زمین بزرگتری زیرا کاری میتوانی بکنی که آسمانها از آن عاجزند و این امانت را نپذیرفتند. لذا تمام جهان، مسخّر و رامِ انسان معتالی است. 5⃣خدا گوید تمام کرات مسخر انسان است فقط لازم است دست دراز کند تا بتواند بگیرد. 6⃣انسان نباید خود و عقیده اش را به هیچ چیز بفروشد چون تماماً است زیرا حیات انسان ابدی است و خورشید و ماه و مال، همگی موقتی و زوال پذیرند لذا پس از مدتی هم سرمایه اش را از دست خواهد داد و هم عوضش که مال و مقام و غیره باشد که همان است. 7⃣معنای تسخیرِ تمام جهان این است که همانطور که دریا را با کشتی و لباس و غیره به تسخیر خود دراوردیم میتوانیم روی خورشید و غیره هم فرود بیاییم و چیز غیر ممکنی در جهان وجود ندارد. 8⃣ طبق روایات، نسل انسان کنونی، هزارمین نسل و در هزارمین دوره جهان است و ممکن است قبل از این نوع انسان، انسانهای دیگری بوده باشند که روی کرات هم رفته باشند! 9⃣ تسخیر، با فشار و تحمیل نیست که آب را با فشار بالا بردن را تسخیر بدانیم. تسخیر یعنی عالمی که دارای است را انسان میتواند در جایش به درستی استفاده کند. 0⃣1⃣ انسانی که میخواهد در مورد چیزی بحث و جدال کند یا باید را کاملا بشناسد یا از کاملا آگاه باشد و یا اینکه با ، چیزی را از راه صحیح کشف کند. اما برخی که هیچکدام از این سه را ندارند مجادله میکنند که قرآن اینها را توبیخ میکند. 1⃣1⃣، «ذلول» و رامِ انسانند نه ذلیل او، لذا کسی اجازه ندارد به آنها ظلم کند زیرا خدا حقوق متقابلی برای انسان و حیوان قرار داده است. 2⃣1⃣ اگر خداوند جهان را مسخّر ما نکرده بود ما هیچگاه نمیتوانستیم علم استفاده از آنها را بدست آوریم. 3⃣1⃣ برای مردم در برابر جهان است و برای انسان در مقابل انسانهای دیگر. لذا قرآن گوید انسانها دارای استعدادهای متفاوتند لذا از یک جهت مسخّر دیگری و از جهتی دیگر، به تسخیر دراورنده او هستند. حال اگر کسی بصورت یکطرفه دیگران را به تسخیر دراورده بود و باری از کسی برنداشت از نگاه قرآن، و ملعون است 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_89L.mp3
4.28M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 89 🔖 آیه: ۲۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۹ بقره: «هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات وهو بکل شیء علیم» او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است. 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣ خدا همه چیز در زمین را برای انسان خلق کرد سپس آسمان را به ۷ طبقه تقسیم کرد. لذا علت ایجادآسمانها نیز برای انسان بوده تا انسان به برسد نه اینکه برای انسان باشد تا خدا به مقصد و هدفش برسد. 2⃣ کار خدا هدفمند است لذا خود خدا از عمل، هدفی برای خود ندارد پس اینها هدف فعلند نه فاعل. آسمانها و زمین برای انسان است و انسان برای ؛ لذا تمام جهان برای عبادت خداست و با عبادت به هدف میرسند اما خدا از این عبادت هدف و مقصدی برای خود ندارد. 3⃣قرآن گوید خلقت جهان برای این است که بینشتان باشد و با خدای قدیر و علیم محض آشنا شوید. 4⃣ ارکان چهارگانه عبادات، سبحان و تحمید و توحید و تکبیر است. 5⃣قبلا گفتیم که را به این علت کعبه گویند که مکعب است و چهار دیوار دارد و دلیلی چهار دیواری بودن این است که چهار ستون دارد و ستونهایش سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر است. ( به مهندسی عمران) 6⃣خدا اداره جهان و انسان را به انسان یا دیگری تفویض نکرده است زیرا انسان و جهان هستند و لذا محال است. ممکن نیست خدا ذات چیزی را که ممکن بوده و مرتبط به علت دیگر است را ابدی و ازلی کند یا او را غیر مرتبط به علت کند. انسان هم در حدود قوانین جهان، میتواند در آن تصرف کند. ۷. خداوند در قرآن بسیاری از چیزها را به خود «نسبت» می دهد تا نشان دهد همه چیز و همه افعال از او و مرتبط به اویند. مثل روز شدن و شب شدن. 8⃣ هم جزو همین قوانین جهان است. خدا دو تسخیر برای انسان قرار داده که یکی و برای همه انسانهاست، دیگری که در اختیار انبیا و اولیا است اما صرفاً در حدود قوانین جهان. شبیه شق القمر، شق البحر و شق الارض است. لذا معجزه ها هم جزو نظام جهانند و تنها هستند نه خِرَق عقلی. 9⃣ تسخیر عام و خاص به اذن خداست و تفویض نیست. 0⃣1⃣منظور از «هفت آسمان» چیست؟ قبلا میگفتند منظور هفت فلک آسمان است. اما قرآن گوید تمام ستاره ها، زیور آسمان اول می باشند که نزدیکترین آسمان به انسان است اما مشخص نیست شش آسمان دیگر کجا هستند. 1⃣1⃣در هر آسمان هم فرشتگانی هستند که همگی در برابر انسانِ کامل سجده کرده اند و برای انسانند. 2⃣1⃣خداوند درباره زمین نگفته هفت زمین! اما گفته زمین هم مثل آسمانهاست یعنی هفت زمین. اما منظورش «طبقات هفتگانه زمین» نیست بلکه روایت از امام رضا گوید که یک زمین زیر پای ماست و باقی زمینها بالای سر ما! به این صورت که بالای آسمان اول، زمین دوم است و بالای آن زمین، آسمان دوم و به همین صورت تا هفتم. باز هم مشخص نیست که زمینهای دیگر چیستند و چرا از آسمان جدا شدند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_090L.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 90 🔖 آیه: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه۳۰ سوره بقره واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣ . گفتیم همه چیز برای انسان آفریده شده است. فرشتگانی هستند که مدبرات امرند کدام انسان است که آسمانها و زمین برایش آفریده شده است؟ لذا خدا مساله خلافت و خلیفة الله را حالا مطرح میکند. گوید من توی انسان را در زمین خلیفه خودم قرار دادم و او همان کامل است نه حیوان ناطق که انسانیت در او نیست. 3⃣ چرا در اینجا خدا از ضمیر متکلم وحده استفاده کرده و گوید «من قرار دادم»؟ هر جا که کاری را بوسیله فرشتگان انجام دهد از ضمیر متکلم مع الغیر یا «ما چنین کردیم» استفاده میکند. 4⃣در مسایل همیشه میگوید من اینکار را کردم. لا اله الا انا 5⃣ که برای انسان است انسان را جانشین فرشتگان در تدبیر امر نمیکند چون فرشته معصوم است و اقتضا زمین بودن، و غضب و جنگ است و نمیشود همه انسانها معصوم باشند لذا خدا برای انسان، پیامبری مثل خودش آورد نه از فرشتگان. 6⃣انسان خلیفه انسانها و جنیان پیشین نیست چون این مقام بزرگی نیست که فرشتگان بخواهند در قرآن به خدا بگویند این مقام را به ما بده اما شایسته آن نباشند. 7⃣خلیفة الله باید ظهور تمام اسامی فعلی خدا باشد و میتواند باشد زیرا او خلیفه مطلق است. 8⃣ بحث درباره اصل و «آغاز پیدایش انسان کامل» است نه برتری یک پیامبر بر دیگری. لذا فرشتگان شایسته این مقام نبودند و آن ، انسان کاملیست که به فعلیت کامل رسیده است و توانش را دارد و فرشتگان ندارند. 9⃣انسانی که کامل نیست به مقدار نقصان کمال، به حیوانیت نزدیک شده و کسی که کاملا منحرف است را خدا همانند چهارپایان و بدتر از آنها میداند لذا دیگر نیستند. 0⃣1⃣دلیل اینکه فرشتگان به خدا گفتند میخوای موجودی بیافرینی که خونریزی و کند اینست که از «فی الارض» فهمیدند که خاصیت زمینی بودن، جنگ و خونریزی و فساد است و یا فرشتگان، موجودات قبلی را که در زمین زندگی میکردند را دیده بودند که فساد و معصیت میکردند. 1⃣1⃣ خدا در جواب فرشتگان گفت: در این کار نکته ایست که من میدانم و شما نمیدانید. اگرچه شما همیشه مرا تسبیح وتحمید میکنید و او با فساد و شهوت عجین شده اما او طوری تسبیح و تحمید میکند که شما نمیتوانید. لذا معصوم گفت تسبیح را ما به فرشتگان یاد دادیم لذا انسان معلم فرشتگان است. 2⃣1⃣ فقط خدا میتواند خلیفه را جعل کند نه فرشتگان و غیره. در جایی هم که از ذات و توانایی فرشته خارج است، آنها دیگر مدبر امر نیستند لذا خدا به شیطان گفت چرا به انسان سجده نکردی در حالیکه انسان به دست من و بدون واسطه خلق شده نه به تدبیر فرشتگان و غیره. 3⃣1⃣آیه گوید معلم انسان کامل اول، یعنی حضرت آدم، خود خدا بوده که بلاواسطه، حقایق اشیای عالم را به آدم یاد داد. 4⃣1⃣سخن گفتن خدا با انسان یا بلا واسطه است یا از طریق رسول و یا از پشت حجاب. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راه جهانی شدن حقوق بشر 🕐 مدت زمان: 5:13 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_091L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 91 🔖 آیه: ۳۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه۳۰ سوره بقره واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» 🔰 مفاهیم این جلسه: 1⃣. فرشتگان برای ، خلق شدند پس باید برابرش سجده میکردند. 2⃣هیچ نعمتی بالاتر از «معرفت» نیست. فرشتگان درباره انسان مساله ای نداشتند اما درباره خلیفة اللهی سوال کردند. گفتند خلیفه باید نزدیکترین شخص به خدا باشد و فرشتگان نزدیکتر و شبیهتر به خدا هستند.. 3⃣فرشتگان علاوه بر اینکه اهل «استکبار» نیستند، تا خدا اذن ندهد اینها حرف نمیزنند لذا اگر در اینجا هم این اعتراض را کردند خدا اذن داده بود. این اذن هم دارد چون این سوال و جواب ارزش انسان را برای فرشتگان و بقیه موجودات روشن کرد و فرشتگان معارفی آموختند. 4⃣خدا فرمود طرف شما منم و من چیزی میدانم که شما نمیدانید قهراً خلیفه من هم باید کاملتر از شما بوده و چیزی بداند که شما نمیدانید. 5⃣ در آن دنیا هیچ قراردادی نیست لذا هیچ زبانی در آنجا وجود ندارد بلکه را به همدیگر انتقال میدهند. 6⃣خداوند همه حقایق جهان هستی را به حضرت آدم آموخت و سپس آن حقایق را به فرشتگان نشان داد و گفت بگویید اینها چه هستند و آنها گفتند نمی دانیم. خدا به انسان گفت به اینها یاد بده زیرا فرشتگان لیاقت آنرا نداشتند که داشته باشند. کار فرشتگان، تسبیح است. 7⃣فرشتگان گفتند سبحانک الله یعنی تو از نقص، پاکی لذا حالا هم اگر خلافت را به ما ندادی، مشکل از ماست نه از تو. 8⃣ فرشتگان حقایق را از آدم آموختند و سپس به تدبیر نظام جهان میپردازند. 9⃣فرق فرشته و انسان اینست که «فرشته» ها فقط تسبیح میکنند و یک بعد دارند اما «انسان» دو بعد دارد که یک بعدش سرشار از شهوت و غضبست و دارای علم است و اینها برتری انسان بر فرشته اند 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190