#عزت_ملی
#انقلاب_اسلامی #ایران_قوی
✅ قدردان نعمت جمهوری اسلامی باشیم
🔶 جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته برکات بیشماری را در عرصههای گوناگون داشته است که هر فرد باانصاف و دنیادیدهای باوجود برخی ناکارآمدیها در حوزههای مدیریتی کشور، عصر جمهوری اسلامی را عصری جدید و متفاوت با همه تاریخ ایران قلمداد میکند:
1⃣ ضمانت حفظ تمامیت ارضی ایران: در ۲۰۰ سال گذشته در زمان حکومت شاهان قاجار و پهلوی، ۳ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۱ کیلومترمربع از ایران، یعنی بیش از دو برابر آن جدا شد. تجزیه نشدن ایران در دوران جمهوری اسلامی، به قدرت بسیجکنندگی ولایت فقیه در «عصر جدید» بوده است.
2⃣ انقلاب و نظام اسلامی ماندگار در گام دوم: در تاریخ چند هزارساله، حکومت انبیا، اولیا و مؤمنین در دورههای محدودی بوده است که مهمترین آنها، حکومت ۴۰ ساله حضرت سلیمان و حضرت داوود و برخی انبیا، مانند حضرت ایوب (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت موسی (ع) و حکومت ۱۰ ساله حضرت محمد (ص) و چند ساله حضرت علی (ع) و چند ماهه امام حسن (ع) بوده است؛ اما دوره ۴۴ ساله انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باوجود همه تهاجمها ماندگار مانده است. در انقلابهای معاصر نیز تنها انقلابی که پس از ۴۴ سال، به آرمانهایش خیانت نکرد و جهتگیریهای آن حفظ شد، جمهوری اسلامی است. سرنوشت انقلابهای فرانسه، روسیه، انگلیس، چین، الجزایر و آمریکا همگی به عبور از آرمانها و خیانت رهبران ختم شده است.
3⃣ موتور پیشران پیشرفت ایران قوی: مقایسه این ۴۴ سال با ۲۰۰ ساله ایران در عرصههای گوناگون علمی، فناوری، دفاعی، پزشکی، جایگاه منطقهای و بینالمللی و... حکایت از پیشرفت همهجانبه ایران قوی بر اساس هویت جمعی «روحیه ما میتوانیم» و راهبری جوانان از سوی رهبران انقلاب است.
4⃣ ارتقای مشارکت و بینش سیاسی: حرکت عمومی تحقق انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی با دو رفراندوم «جمهوری اسلامی» با ۲/۹۸ درصد و رفراندوم «قانون اساسی» با ۵/۸۵ درصد و میانگین حضور ۵/۶۵ درصدی در ۵۰ انتخابات ۴۴ سال گذشته، حکایت از پشتوانه مستحکم نظام مردمسالار جمهوری اسلامی دارد که باوجود فشارهای همهجانبه دشمن، از آرمانها و ارزشهای خود فاصله نگرفته و همواره از «نظریه نظام انقلابی» دفاع کرده است.
5⃣ سنگین کردن کفه ترازوی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور: ایستادگی روزافزون در برابر قلدرمآبان و مستکبران جهان، عزت و اعتبارمنطقهای و بینالمللی، گسترش عمق راهبردی در منطقه غرب آسیا، رؤیاپردازی و طراحی نقشه راه برپایی تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی حکومت مهدوی (عج) از دیگر برکات جمهوری اسلامی است.
🔶 نتیجه اینکه؛ ما و نعمت جمهوری اسلامی مثل ماهی درون آب هستیم که ارزش کامل آنچه داریم و حیاتمان به آن وابسته است را به دلیل همزمانی و همجواری درک نمیکنیم. ما باید شاکر و قدردان نعمت جمهوری اسلامی به منزله مهمترین نعمت الهی باشیم. امروز هم همه وفاداران فداکار نظام در میدان دفاع از انقلاب همچون ۴۴ سال گذشته، مؤمنانه و مجاهدانه تا مأموریت ظهور ایستادگی میکنند.
🔸 #به_قلم_اساتید:دكتر رمضان شعباني سارويي
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#خلیج_فارس #تاریخ_معاصر
✅ خلیج تا ابد فارس
🔶 خلیج فارس یك نام كهن تاریخی است كه از بدو تاریخ بر روی این خلیج گذاشته شده است و تلاش حساب شدهای كه برای تغییر این نام انجام میشود هدفی جز ایجاد فتنه و اختلاف بین كشورهای این منطقه ندارد. همچنان كه (ژان ژاك پرین) نویسنده كتاب خلیج فارس اعتراف می كند. «ملل و طوایف بسیاری بر كرانه های خلیج فارس استیلا یافته و فرمانروایی كردهاند ولی روزگارشان سپری شده و منقرض شدهاند. تنها قوم پارس است كه با هوش و درایت خود همچنان پا برجا زیسته و میراث حاكمیت خود را تاكنون نگهداری كرده است.
🔶 جمال عبدالناصر که به عنوان رهبر ناسیونالیسم عرب، در یک سخنرانی در سال ۱۹۵۱ با نامیدن خلیج فاس به نام خلیج عرب قصد تحریک احساسات توده عرب منطقه علیه ایران را داشت. زیرا در آن ایام ایران، اسرائیل را به رسمیت شناخته بود و این موضوع برای ناسیونالیستهای عرب چندان خوشایند نبود.
🔶 تا اوایل دهه 1960 میلادی هیچ گونه اختلافی در مورد نام خلیج فارس وجود نداشته است.در تمام منابع اروپایی، آسیایی ، آمریكایی و دایرة المعارفها و نقشههای جغرافیایی كشورها ،نام خلیج فارس به همین نام ذكر شده است.اصطلاح مجعول -خلیج عربی- برای نخستین بار و بصورت جدی، از طرف یكی از نمایندگان سیاسی انگلیس در خلیج فارس به نام «سر چارلز بلگریو» به قصد تفرقه بین ایران و كشورهای عربی عنوان شده است. سر چارلز بلگریو كه بیش از 30 سال نماینده سیاسی و كارگزار دولت انگلیس در خلیج فارس بوده است، بعد از بازگشت به انگلستان در سال 1966 كتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر كرد و در آن برای اولین بار مینویسد كه (عرب ها ترجیح می دهند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند.)
🔶 هدف انگلیس از این نام گذاری جعلی تبدیل خلیج فارس به یك دریای انگلیسی بود. بعدها در دهه 1980 آمریكایی ها هم به پیروی از آنها از تبدیل خلیج فارس به خلیج آمریكایی سخن گفتند. از نظر آمریكاییها و اروپاییها این منطقه «شریان حیاتی غرب، در منطقهی استراتژیك غربی و حوزه منافع ویژه است، لذا اگر قادر باشند خلیج فارس را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تسلط خود در می آورند.
🔶 مقام معظم رهبری در مورد خلیج فارس فرمودند:«خلیج فارس خانهی ما و جای حضور ملّت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج فارس به اضافهی سواحل زیادی از دریای عمان، متعلق به این ملت است. ما ملّتی هستیم با تاریخ و قدرتمند.»
🔸 #به_قلم_اساتید:مصطفی علیجانزاده
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#شهدا
#غیرت
✅ شهادت روی پیادهرو
🔶 توصیف اولیه از غیرتمندی مردی اهل دیار سربداران؛ شهید مهندس حمیدرضا الداغی: «بر اساس شنیده ها»
🔶 ساعت به نُه و نیم نزدیک می شود؛ حمید دارد می رود دنبال دخترش. آوا خانه رفیقش است. حمید رسیده به فلکه سه گوش. افتاده است توی خیابان ابوریحان. آن دور و برها ظاهرا خلوت است. پرنده یا هر چیز دیگری زیاد پر نمی زند. چراغ برق های خیابان نفس شان تازه نیست، خوب نمی دمند. کتاب فروشی و مغازه اِسنُوا و دیگر جاها تعطیل است. طبیعی ست؛ ساعت نه و نیم شب، آن هم جمعه چرا باز باشند؟!
🔶 چشم تیز می کند. می بیند سه پسر افتاده اند به جان دو دختر. نزدیک شان شده اند. چنگ می اندازند سمت دختران. پسر دستش را چنگک می کند دور مچ دختر، می گیرد می کشدش حریصانه. حمید خیابان را رد می کند پا می گذارد توی پیاده رو. می رود که مثل همیشه مثل دفعه های پیش سد بزند جلوی آدم های نامردی که دنبال لذت طلبی اند.
🔶 پسران می خواهند دو دختر را به زور ببرند توی ماشین. ماشین شان را آن طرف پیاده رو یا خیابان گذاشته اند. دختر خودش را می کشد عقب. نمی دانم داد می زند کمک می خواهد یا نه. پسر وحشیانه دختر را می کشد. حمید که می بیند از آن طرف خیابان می آید. داد می زند که ول کنید چه کارش دارید؟!
🔶 خودش را می رساند. توی دل دختران لرزه افتاده است. نمی دانم حمید آن لحظه دخترش آوا آمده بود جلوی چشمش یا نه. ولی هر چه بود رفته بود وسط معرکه که نجات دهد. پسر سیاه پوش، پیرهن می زند بالا چاقو را از کمرش می کشد بیرون. حمید با لگد می رود سمت پسر. پسر دوم می پیچد پشت حمید. حمید یک لگد دیگر می زند به پسر جلویی. پسر دوم از عقب چاقو را تند تند فرو می کند توی گُرده حمید. پسر دیگر از جلو چاقو را می زند توی سینه حمید. پسر سوم که لباس زرد پوشیده، ایستاده است نگاه می کند. دختری که ماسک زده چیزهایی می گوید. دختر دیگر که موهایش ریخته ست روی شانه اش بدون روسری چیزی نمی گوید. چاقوست که از جلو و عقب توی تن حمید می رود. حمید نمی تواند نفر عقب را بزند. فقط مشت هایش می رود به سوی جلو. نفر عقب تا جا دارد با سنگ دلی و تیرگی، تیغ تیز فرو می کند. دو مرد از آن طرف پیاده رو می آیند راه شان را کج می کنند می افتند توی سرازیری خیابان و ناپدید می شوند. نبوده اند انگار هیچ وقت.
🔶 دو پسر حمید را ول می کنند می ایستند جلویش چیزهایی می گویند. حمید جواب می دهد دستش را می گیرد سمت شان. سه مرد از پشت حمید پیدای شان می شود. یکی از مردها که کچل است می رود دو پسر را دور می کند.
🔶 خون دارد از از زیر پوست حمید می آید. بالا بافت های لباسش را رد میکند میرسد روی پیراهن. پشتش خیسِ خون شده. روی سینه اش هم خون زده و درد میکند. از زیر ماسک سفید رنگش یک کله نفس می کشد قلبش می زند. نمیدانم دارد به چه فکر می کند. آوا را یادش هست؟ آمده بود دنبالش؟ منتظر است.
🔶 یک موتوری می رسد. حمید را که می بیند سوارش می کند. پیراهن حمید پرخون تر شده. نمی دانم موتور سوار به حمید چیزی میگوید یا نه. فقط گاز می دهد سمت چهار راه دادگستری. می رود بیمارستان. سر چهارراه یک نفر سرش را از پراید در آورده می گوید: «تلوتلو میخورد». موتورسوار تا می آید کاری کند حمید می افتد روی آسفالت. ترافیک می شود. مردم دوره می کنند. مغازه دارها سرک می کشند قاطی جمعیت می شوند. حمید دردش آمده چیزی می گوید:
- کمک
🔶 یک نفر زنگ می زند ۱۱۵. اورژانس زود می رسد. حمید را میبرند تو. تا میرسد بیمارستان رفته است توى كما. آوا نشسته است ثانیه میشمارد پدر بیاید زود برود خانه ولی از حمید خبری نیست. آوا شماره خانه را می گیرد می گوید:
بابا نیومده کجاست؟
🔶 یک ساعت بعد یعنی یازده شب از فرمانداری زنگ می زنند به همسر حمید می گویند: «آقای شما با کسی خصومت دارد؟»
همسر حمید می گوید: «نه چرا می پرسید؟ یعنی دوباره به خاطر امر به معروف کاری کرده؟»..
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق
✅ مواسات و کمک به فقرا دستور دین مبین اسلام است
🔶 حمایت از مردم و مواساتی که در جامعه اسلامی ایران برای کمک به دهکهای ضعیف جامعه باید صورت بگیرد و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند، از مردم ایران بخصوص دهکهای بالای درآمدی خواستند که حمایت از اقشار ضعیف و دهکهای کم درآمد جامعه را مورد توجه قرار دهند و اهل مواسات باشند چرا که این موضوع جزء مهمی از مبانی دین مبین اسلام به شمار میرود به طوری که در روایات اسلامی بر این موضوع تاکید شده که اگر شبی را به روز تبدیل کنید، اما مسلمانی گرفتار باشد و در کنار شما گرسنه باشد، مسلمان نیستید! پس کمک به فقرا و نیازمندان نه سخن رهبر بلکه جزء مهمی از دستور دینی مسلمانان است.
🔶 از سوی دیگر کمک به همنوع و مردم جامعه خود جای بسیار قابل تامل و عظیمی در تمدن ایرانی ما دارد به گونهای که شعرا و نخبگان و اندیشمندان در اشعار و سخنانی که از خود به جای گذاشتهاند بر این نکته تاکید کردهاند که بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار؛ پس همیاری و همدلی و حمایت از ضعفای جامعه بخش مهمی از فرهنگ اسلامی – ایرانی به شمار میرود.
🔶 قطع به یقین همدلی و همراهی اعضای جامعه باید پیوسته باشد تا در بطن جامعه اسلامی موضوع مهم فقرزدایی به عنوان یکی از مبانی اسلامی محقق شود. همه در برابر فقرزدایی از مردم تا مسئولین موظف و مسئول هستند، ضمن اینکه لازم است دولت برنامههای عملی مهمی در جهت فقرزدایی داشته باشد.
🔶 به این خاطر دولت باید فقرزدایی را جزیی از مبانی اجرایی خود قرار دهد، چرا که فقر ممکن است باعث ایجاد کفر در جامعه شود، اما خداوند این فرصت را در اختیار افراد جامعه قرار داده که مادیات را با صدقه و دادن زکات و خمس و احسان به دیگران به معنویات تبدیل کنند. یعنی خداوند به انسانها این نعمت را داده که مادیات را برای ذخیره ثواب آخرت خود به معنویات تبدیل کنند، به همین خاطر انتظار میرود دولت در سیاستگذاری و برنامههای خود به دنبال فقرزدایی باشد.
🔶 مسئولین باید به این موضوع مهم در رفتارهای مادی و برخورداری مادی خود توجه کنند که نباید تجملگرایی کنند بلکه باید شبیه به مردم جامعه زندگی کنند یعنی رفتار حاکمان نشاندهنده این است که آیا به دنبال خیر و مواسات هستند یا خیر؟ چرا که مردم رفتار مادی و نوع زندگی مسئولین را زیر نظر دارند به همین خاطر و به لحاظ گستردگی مسایل جامعه همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات فقر و گرفتاریهای جامعه مرتفع شود.
🔶 قطع به یقین قطره قطره جمع میشود و به دریای بیکران نیکوکاری، احسان و مواسات در جامعه تبدیل میشود. اخلاق انسانی این موضوع را به جامعه دیکته میکند که با نیکوکاری میتوانید حسن خلق داشته باشید، لذا مردم مومن و مسلمان نباید انتظار داشته باشند که فقط دولت مشکل نیازمندان را حل کند بلکه با همگرایی و همدلی بخشی از این معضل باید به دست مردم توانمند و برخوردار جامعه حل شود تا در گامهای بعدی شاهد از بین رفتن فقر و فلاکت در جامعه اسلامی و ایران عزیزمان باشیم.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
چرا رئیس تیکتاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟.pdf
67.1K
#سبک_زندگی
#مرزبندی_با_دشمن #جوانان
✅ چرا رئیس تیکتاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟
🔸مدیرعامل تیکتاک که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، با درخواست یک قانونگذار مبنی بر ممنوعیت این برنامه در ایالات متحده آغاز شد.
🔶 این جلسه نمایش واضحی از فشارهای دو حزب برای سرکوب برنامه محبوب آمریکاییها و نبرد دشوار این شرکت برای بهبود روابط با واشنگتن بود.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#رفراندوم #رسانه
✅ درباره رفراندوم؛ آیا مردم نمی فهمند؟!
🔶 سخنان رهبرانقلاب در پاسخ به یک دانشجو را خناسان رسانه ای تحریف و تبدیل به ابزار تخریب کردند. چقدر هم زننده است که عده ای از سر نادانی همان ها را در داخل تکرار می کنند. واقعیت اینست که ماجرا خیلی پیچیده نیست.
🔸دانشجوئی ظاهرا چنین می گوید که: "باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار میکردیم تا حساست به وجود نیاید" رهبرانقلاب هم در پاسخ توضیح می دهند که : " در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟" و دیگر اینکه :" مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟"
حالا رسانه دشمن از این چه برداشتی کرده است؟ اینکه رهبری مخالف رفراندوم است و بدتر اینکه رهبری مخالف نظر دادن مردم است و آنها را شایسته اظهار نظر نمی داند.
🔶 پاسخ رهبری اساسا ناظر به اصل و فلسفه رفراندوم نیست. بلکه یک تذکر مدیریتی است. مرور کنیم. انشالله روشن می شود.
1️⃣ تنها کشوری که در عالم نظام خود را به رفراندوم گذاشت جمهوری اسلامی است. هیچ کشوری تاکید می شود هیچ کشوری در هیچ جای تاریخ چنین نکرده است.
در ایران تا امروز 3 بار رفراندوم برگزار شده است.
2️⃣ از سوی دیگر در قانون اساسی کشور و در اصل 59 رفراندوم مورد توجه قرار گرفته است. اجرای آن نیز مثل همه جای دنیا ساز وکار مشخص دارد. در ایران با درخواست رئیس جمهور و یا پیشنهاد 100 نماینده و موافقت دوسوم مجلس رفراندوم برگزار می شود. تا اینجای ماجرا می شود قانون و سیره عملی انقلاب اسلامی. حالا بازگردیم به سخنان رهبری. آیا این سخنان با قوانین ما مغایرتی دارد؟
🔶 فرمودند: "در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟" برای "همه مسائل". یعنی منطقی است سر هر مساله ای رفراندوم بگذاریم؟ پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ انتخابات یعنی انتخاب راه و روش. انتخاب یک نگرش و گرایش در اداره کشور. یک روز میشود خاتمی و یک روز روحانی و احمدی نژاد. یک روز هم رئیسی. بعد از آن در مسائل جزئی این منتخب مردم است که تصمیم می گیرد. مثل اینکه بخواهیم از اینجا به مشهد رویم. مختاریم بین هواپیما و قطار و اتوبوس. اما اگر هواپیما را انتخاب کردیم یعنی خلبان برای کار فنی خود باید از مسافرین سوال کند؟
باز هم دقت کنیم؛ این نفی رفراندوم نیست. چه بسا در مواردی با تشخیص همین نماینده های مردم همه پرسی ضرورت پیدا کند. اما این غیر از رفراندوم در همه مسائل مهم کشورست.
🔶 حالا این استدلال مدیریتی یعنی مردم نمی فهمند؟ اینکه مردم در همه مسائل کارشناس نیستند یعنی نمی فهمند؟ اساسا کارشناس انتخاب می کنند تا موکل آنها در کارشناسی باشد. بگذریم که ما در کشوری زندگی می کنیم که صبح و شام از سوی رسانه های دشمن اطلاعات دروغ و تحریف شده و بزرگنمائی های کاریکاتور گونه به مردم منتقل می شود و هر انتخاباتی تبدیل می شود به دوقطبی های توهمی که باعث می شود انتخاب مردم از سر اختیار نباشد و ناچارا از سر ترس رفتار صفر و یکی و یا استقلال-پرسپولیسی از خود نشان دهند.
🔶 بنابراین توضیح رهبرانقلاب از حیث عقلانیت و مدیریت رفراندوم برای همه مسائل است که اجرای آن اساسا نه ممکن است و نه منطقی و لذا نه نفی اصل رفراندوم را می کند و نه قدرت تشخیص مردم را.
🔶 واقعیت اینست که خیلی ها فرق مردم سالاری و توده گرائی را نمی دانند. مردم سالاری یعنی انتخاب مسیر و اهداف اصلی توسط مردم. یعنی انتخاب از سر آگاهی. توده گرائی یعنی سواستفاده از نام مردم برای انتخاب از سر ناآگاهی. توده گرائی را اغلب دیکتاتورها مطالبه می کنند چون نقاب استبداد و نشستن بر جهل مردم است. اما مردم سالاری رشد آگاهی مردم برای انتخاب سرنوشت است.
🔶 اگر پزشکی به من و شما گفت برای نسخه پیچیدن باید نظر بیمار را بپرسم او دلسوز ما نیست. وکیل حقوقی مان نیز. ممکن است شیادی باشد در لباس پزشک و حقوق دان. مردم سالاری یعنی حق انتخاب پزشک و توده گرائی یعنی انتخاب نسخه. خلاصه مراقبت کنیم به نام مردم سالاری، توده گرائی به خوردمان ندهند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
چرایی درگیریهای خونین در سودان.pdf
56.5K
#روابط_خارجی
#مرزبندی_با_دشمن
✅ چرایی درگیریهای خونین در سودان
🔸بسیاری از ناظران دلیل آغاز مجدد بحران در سودان را عدم توافق نیروهای نظامی و کندی پیشرفت در فرآیندهای مربوط به انتقال قدرت به غیرنظامیان میدانند.
🔸 #به_قلم_اساتید: فرزان شهیدی؛ کارشناس مسائل بین الملل
#اقتصاد
#سیاستهای_کلی_نظام
#رفراندوم
✅ رفراندوم شعار یا راه حل؟!
🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ در اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید. در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد.
🔸در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیشبینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر میآید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزههای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اینگونه تصور میشود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سالها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گرهای از مشکلات باز شود. مهمترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هماکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سالهای گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.
🔶 آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخصهای اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح میکند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال ۱۳۹۸ در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحلهای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت میکند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده میشوند، درباره چه چیزی میخواست همهپرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانهای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچگاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد!
🔶 مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه میخواهد ضعفهای خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیدهای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهمترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است.
🔸 #به_قلم_اساتید:عزیز غضنفری
🆔 @tahlil_shjr
ظرفیت مغفول اقتصاد ایران.pdf
63.6K
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#مهارتورم_رشدتولید #تحول
✅ ظرفیت مغفول اقتصاد ایران
🔶 مهمترین هدف نامگذاری سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب بسیج کردن امکانات و ظرفیتهای کشور در راستای ایجاد بهبود و تحول در فضای جامعه است. بنابراین، شعار سال مطالبهای منحصر به یک سال خاص نیست؛ چرا که اساساً بهبود و تحول موضوعی مستمر و زمانبر است.
🆔 @tahlil_shjr
#مسئله_محوری
#سبک_زندگی
#زن
✅ جنسیت و افقهای آینده
عناصر مولد الگوی زن شرقی در سنت ایرانی
🔶 سنت فرهنگی-اجتماعی جامعه ایران زمینهای حاصلخیز و مستعد برای تداوم حیات الگوی زن شرقی است. این سنت دیرپا، با وجود تغییرات فرهنگیِ پرشتاب در جامعه ایران، هنوز هم نزد بسیاری از مردم تعیینکننده الگوی رفتار و سبک زندگی است. در این میان، یکی از مولفههای مهم و قدرتمند این سنت فرهنگی-اجتماعی، افقهای جنسیتی برای آینده فرزندان است.
🔶 آینده همواره مهمترین دغدغه افراد و خانوادهها بوده است. آینده شغلی و اقتصادی، آینده تحصیلی، آینده خانوادگی و بسیاری از این دست که بهمثابه تصویری مبهم نزد افراد وجود دارند. ساختن آینده براساس ایدهآلها مهمترین انگیزه برای تلاش، پویایی و پذیرش سختیهاست. این تصویر اما زوایای روشنی هم نزد خانواده و جامعه ایرانی دارد. بهویژه آنجا که این تصویر متعلق به دختر خانواده باشد. نگرانی نسبت به وضعیت آینده دختران در میان خانوادههای ایرانی کمتر است زیرا برای دختران عنصری به نام «شوهر» تعیینکننده ابعاد و زوایای تصویر آینده بوده است. در فاهمه جامعه ایرانی، هویت شغلی، علمی و حرفهای دختر بهشدت متاثر از «سایهی شوهر» بوده و وضعیت دختران در آینده تابعی از وضعیت شوهرشان است. لذا درخواستها و انتخابهای دختران همگی به «خانه شوهر» حواله داده میشوند.
🔶 گویی این دختر فاقد انتخابهای فردی و رسالتهای اجتماعی است که نه تنها مجاز، بلکه موظف به پیگیری آنهاست. این سخن ابداً به آن معنا نیست که ما نباید در تربیت دختران، افق خانوادهگرایانه داشته باشیم و معطوف به پذیرش نقشهای خانگی تربیت نکنیم. خیر! بلکه به این معناست که برای او «هویتِ معطّل» خلق نکنیم و انتخابهای فردی و اجتماعی او را منوط به ازدواج و رضایت شوهر در آینده نکنیم. دختران هم مانند پسران سهمی مستقل از حیات اجتماعیِ آینده دارند که در چارچوبی از ارزشهای اجتماعی، ظرفیتهای فردی و ضرورتهای تمدنی مجاز به خلق وضعیت خود در آینده هستند. این حداقل تغییری است که به اقتضاء الگوی سوم باید محقق شود. لذا باید در سبک تربیتی و جامعهپذیری دختران تجدیدنظر کرد. زیرا پیامد چنین وضعیتی یقینا به انفعال زنان و مادران آینده در خانواده و جامعه منجر خواهد شد.
🔶 حقیقت این است که جنسیت تاثیری در اصلِ داشتن رسالت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی ندارد و تفاوت صرفاً در ناحیه کیفیت نقشهاست. هم پسران باید در قامت مردان جامعه و پدران و همسران خانواده، به ساخت جامعه همت گمارند و هم دختران باید در نقش زنان جامعه و همسران و مادران خانواده در آینده ظاهر شوند. لذا دختران هم باید مانند پسران مواجهه فعالانهتری را با «آینده» تجربه کنند. البته باید متذکر شد که در وضعیت مدرن، نظامات تربیتی و آموزشی و نیز ساختارهای اقتصادی-اجتماعی به نوعی طراحی شدهاند که آیندهای فراجنسیتی برای دختر و پسر رقم بزنند و شرایط اکنونِ جامعه ایران نیز همینگونه است.
🔸 #به_قلم_اساتید:ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#علم_و_پژوهش #تاریخ_صدر_اسلام
#حجاب
✅ پاسخ دیگر عالمِ اهل سنت به عبدالحمید!
🔶 با پیگیری تحریریه روزنامه عربی الوفاق، تاریخ دان و عالم حنفی لبنانی دکتر شیخ مصطفی ملص به دو شبهه آقای عبدالحمید اسماعیل زهی پاسخ داد:
🔶 یهودی ها هنگامی که عهد شکنی و خیانت کردند به سزای اعمال خود رسیدند و حتی توسط پیامبر از جزیرة العرب اخراج شدند. اینکه کسی بگوید پیامبر با یهودی های اشغالگر صلح کرد، از بی سوادی است. کجای تاریخ اسلام پیامبر با یهود عهد شکن و خیانتکار صلح کرد؟
🔶 برخی علمای مذهب حنفی، نماز زن را در مسجد حرام می دانند چون می گویند زنان بهتر است نماز را در خانه بخوانند که توسط دیده نشوند و برخی دیگر گفته اند نماز او مشکلی ندارد.
🔶 (یعنی آقای عبدالحمید نمی تواند نماز زن را در مسجد حرام کند ولی به جایش به زنان بی حجاب اجازه گشت و گزار در مسجد بدهد)
🔶 اگر کسی بگوید از نظر فقهی زنان نباید در مسجد نماز بخوانند، بدیهی است که نباید به بی حجاب ها هم اجازه حضور در مسجد را بدهد.
🔶 پ.ن: پیگیری های الوفاق از علمای اهل سنت جهت پاسخ به سخنان آقای اسماعیل زهی از باب پاسخ علمی به سخنان اوست و گرنه علمای اهل سنت جهان اسلام عمدتا وی را نمی شناسند.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#مسئله_محوری
#رشد_تولید #کارگر
✅ ۷ تدبیر غیرتورمی ارتقای زندگی و معیشت کارگران
🔶 سازوکار کنونی تعیین سالانه حقوق نیروی کار در بیشتر سالها عملاً رضایت کارگران را جلب نکرده است. فاصله معناداری میان نیازهای معیشتی آنان و دریافتیشان وجود دارد که باید برای کاستن از آن تدبیر کرد. اکنون که «مهار تورم» بهعنوان شعار و هدف راهبردی سال تعیین شده، ضروری است این ملاحظه مهم مدنظر سیاستگذاران و تصمیمگیران قرار گیرد. با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاباسلامی به ارتقای معیشت کارگران هفت پیشنهاد عملیاتی برای تحقق این توصیه مهم قابلبررسی است:
1️⃣ روشن است که هزینههای زندگی در سراسر کشور یکسان نیست و در برخی مناطق، و بهویژه کلانشهرها، هزینههای زندگی بهمراتب بیشتر از سایر مناطق است. این تفاوتها معمولاً در تعیین دستمزد نادیده گرفتهشده و برای همه کارگران یک نسخه پیچیده میشود. فرصتی در ماده ۴۱ قانون کار وجود دارد که هیچگاه از آن استفاده نشده و در واقع مغفول واقع شده و آن نرخ منطقهای دستمزد است که به عدالت نزدیکتر است. معمولاً در مخالفت با این امکان از خطر مهاجرت از مناطق پیرامونی به مرکز سخن گفته میشود. این موضوع هم راهحلی دارد و آن این است که حقوق فرد در صورت مهاجرت تا چند سال بر اساس نرخ دستمزد محل سکونت قبلی محاسبه شود تا مشوق مهاجرت نباشد.
2️⃣ نیازها و مسئولیت اجتماعی فرد معمولاً چندان در محاسبه دستمزد او در نظر گرفته نمیشود. برای نمونه در قوانین شرعی و مدنی پرداخت نفقه بر سرپرست خانوار واجب شده، اما این وظیفه قانونی و شرعی او در حقوقش ملاحظه نمیگردد. سهمی که بهعنوان عائلهمندی پرداخت میشود عملاً قابل ذکر نیست و باید تدابیری اندیشید که سرپرست خانوار در مقابل زن و فرزندش شرمنده نباشد.
3️⃣ «سهمبری عادلانه نیروی کار از ارزشافزوده تولید» از جمله توصیههای رهبر معظم انقلاباسلامی بود. در برخی از بخشهای اقتصادی، چون صنعت، هم کارفرمایان درآمدهای معتنابهی دارند و هم سهم نیروی انسانی در قیمت تمامشده محصول نهایی جزئی است. با توجه به آنکه ماده ۴۱ قانون کار هم تنوع مزدی در صنایع مختلف را پذیرفته، چه اشکالی دارد که دستمزد کارگران در این بخشها که اتفاقاً مولد و در راستای استقلال اقتصادی کشور است، بالاتر از سایر بخشها باشد؟ آیا جز این است که کارگری که در بخش مولد مشغول به کار است باید به شغل خود فخر کند و متناسب با نقشآفرینی خود در اقتصاد تشویق شود؟
4️⃣ بخش عمدهای از هزینههای نیروی انسانی در شهرها، و بهویژه کلانشهرها، مربوط به هزینه تأمین مسکن است. جمع قابلتوجهی از کارگران مستأجرند و بیشتر حقوق خود را هر ماه باید بابت اجاره پرداخت کنند. حال که دولت مترصد ساخت مسکن در حجم انبوه است، میتوان تدابیری اندیشید که با مشارکت کارفرمایان دولتی و خصوصی، کارگران بتوانند بهرهمند از مسکن ارزانقیمت شوند تا هم به آرامش ذهنی نیروی انسانی کمک شود و هم گشایشی در سفره خانوار ایجاد شود.
5️⃣ در سالهای اخیر تورم فوقالعاده مواد غذایی، عملاً دسترسی خانوارهای ایرانی را به کالاهای اساسی با چالش مواجه کرده است. با توجه به جمعیت گسترده نیروی کار در کشور، کارفرمایان و دولت میتوانند با مشارکت یکدیگر در قالب بستههای معیشتی و غذایی دسترسی کارگران به نیازهای اساسیشان را بهبود بخشند. همانطور که دولت برای کارمندان خود معمولاً چنین مزایای غیرنقدیای را در نظر میگیرد، این رویکرد علاوه بر آنکه به سود کارگران و خانوارشان است، پیامدهای تورمی کمتری دارد و با شعار «مهار تورم» قابل انطباق است.
6️⃣ یکی از مهمترین عوامل اطمینانبخش و امنیتآفرین برای حقوقبگیران وجود پسانداز و ذخیره دارایی احتیاطی است تا هم در شرایط اضطراری بتوانند به آن مراجعه کنند و هم در هنگام بازنشستگی به کارشان آید. معمولاً به دلیل قراردادهای معین و موقت، سنوات کارگران امکان پسانداز پیدا نمیکند. حال اگر تدابیری در قالب صندوقهای تعاون یا ذخیره پساندازی کارگری با مشارکت کارفرمایان ایجاد شود (که مشابه آن در دولت وجود داشته) کارگران در روز مبادا آسودگی خیال بیشتری خواهند داشت. وجود چنین صندوقهایی عملاً به بازگرداندن داراییهای راکد به چرخه تولید نیز کمک خواهد کرد.
7️⃣ نیروی کار علاوه بر نیازهای اقتصادی، نیازمندیهای اجتماعی و فرهنگی از قبیل سلامت جسم و روان و آرامش در محیط خانواده و فرزندان دارد که معمولاً نظام کارفرمایی نسبت به آن توجه لازم را ندارد. دولت و کارفرمایان میتوانند با ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به نیروی کار، به ارتقای روحیه و منزلت و افزایش کیفیت کار او کمک کنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: محمدجواد اخوان
🆔 @tahlil_shjr
تیرگی روابط اسرائیل با آمریکا، شرایط رژیم صهیونیستی در راستای منافع ایران است.pdf
62.8K
#روابط_خارجی
#رژیم_صهیونیستی
✅ تیرگی روابط اسرائیل با آمریکا/ شرایط رژیم صهیونیستی در راستای منافع ایران است
🔶 اتفاقات در سرزمین های اشغالی به نحوی در حال رقم خوردن است که بسیاری از نخبگان سیاسی، امنیتی از شکست اسرائیل مقابل ایران سخن می گویند.
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#اغتشاشات
✅ راهی برای مهار تروریسم در جنوب شرق
1⃣ نه تنها در وقایع و اغتشاشات اخیر کشور بلکه در هر رخدادی که فرد یا افرادی به خشونت متوسل میشوند و به کشتن و ترور اقدام میکنند، نقش کسانی که با ترویج عقاید و دیدگاههای خود به ترویج تنفر شدید و گسترده در بخشهایی از جامعه مبادرت میورزند تعیین کننده است و هرگز نباید خطای مروجان نفرت و خشونت را دست کم گرفت.
2⃣ در ایام اغتشاشات که آن جوان مشهدی دو نفر از دانشجویان بسیجی را بیگناه با ضربات پی در پی چاقو به شهادت رساند، در واپسين لحظات قبل از قصاص گفت من بدون اینکه اجباری در کار باشد میگویم؛ فردی که مرا به چنین نقطهای رساند که حاضر شدم همشهریانم را قتل برسانم آقای علی کریمی است.
3⃣ اصولا پشت سر همه اقدامات تروریستی و افراد تروریست، تفکر و ترویج کنندگانی هستند که برای ریشه کنی خشونت و ترور لازم است به نقش آنان توجه کرد. محو عقاید تروریستی کاری دشوار و پیچیده است، اگر نگوییم ناممکن است؛ به همین خاطر گروههایی خطرناک مانند داعش و عناصری واپس گرا مانند تکفیری ها در طول تاریخ تداوم داشته است. اما از آن سو برخورد با عوامل میدانی اقدامات تروریستی و مهمتر مروجان آن لازم و اجتنابناپذیر است.
4⃣ اقدامات تروریستی منطقه جنوب شرق کشور در طی سالهای و چندماه اخیر کشور و خاصه شهادت مظلومانه شهید شهرکی و همسر ایشان در سراوان مادامیکه سهم و نقش کسانی که با افکار و عقایدی ماجراجویانه و خطبه خوانی و پراکندن نفرت، جامعه را ملتهب کرده و تنفر عمیق پراکنده میسازند مشخص نشود و برخورد متناسب با آنان صورت نگیرد درمان نمیشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
دیدارنگار_۱۲۰.pdf
2.39M
#ولایت_فقیه
#اقتصاد
#دیدارنگار
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#کارگر
✅ برای ارتقای وضع کشور
🔰 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
🔶 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»،«شخصیت»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «برای ارتقای وضع کشور»، برخی وظایف مسئولان و کارآفرینان در قبال کارگران از منظر رهبر انقلاب مرور شده است.
🔶 دیدار نگار؛ شماره ۱۲۰
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#رسانه
✅ یک روز و دو واقعه | مردم! مقابل روحانیت یا پشتیبان روحانیت؟
1️⃣ واقعه اول: تشییع پرشکوه آیت الله سلیمانی
واقعه مهم اول تشییع آیت الله سلیمانی بود؛ تشییعی که نه فقط روحانیت بلکه اقشار گوناگون مردم حاضر شده بودند و بار دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد که مردم همچنان پای دین و روحانیت ایستادهاند؛ و دلدادگی مردم به روحانیت خدوم همچنان پابرجاست.
2️⃣ واقعه دوم: حمله به طلبه ایستاده در ایستگاه اتوبوس
صبح امروز رانندهای با خودروی سواری خود به دو روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس تعرض کرده و بعد از تصادف با چاقو نیز به یکی از روحانیون حملهور میشود و سپس به پلیس حمله کرده؛ ناگفته نماند وی با چاقو به خودش نیز آسیب میزند.
🔸عدهای بسیار علاقه دارند با بزرگنمایی چنین حملاتی، روحانیت را فاقد وجهه اجتماعی نشان دهند و میگویند: روحانیتی که تا دیروز معتمد و محترم مردم بوده، کارش به جایی رسیده که مردم نه تنها از دین بریدهاند، بلکه به روحانیت هم حمله میکنند!
🔶 در عصر رسانه، روایت صحیح هر ماجرایی بسیار مهم است؛ چرا که در جنگ روایتها، مخصوصا روایت اول، تأثیرات و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. از جمله: حس امنیت روحانیون و خانواده ایشان، حس جامعه به اینکه روحانیت در کشور امنیت دارد یا ندارد و... پر واضح است که امنیت روانی از خود امنیت مهمتر است.
🔸بیاندیشیم که دشمن در زمین رسانه دنبال القای کدام روایت و تزریق کدام حس در جامعه است و ما در پازل دشمن بازی نخوریم.
🔶 هرچند روحانیت همیشه مظلومترین قشر این جامعه بوده و هست؛ اما مسؤولین هم مثل گذشته وظیفه دارند با هرگونه تعرضی مقابله کنند و میکنند انشاءالله.
🔸 #به_قلم_اساتید:علی مهدوی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#جنگ_اوکراین
✅ نشانه های تغییر نظم جهانی در آمریکای لاتین
🔶 پس از شکست «بولسونارو» در انتخابات ۲۰۲۲ برزیل، کاخ سفید سرمایهگذاری زیادی جهت تلطیف رفتار ضدآمریکایی دولت سوسیالیست «لولا داسیلوا» صورت داد.
🔶 اتخاذ مواضع قاطعانه اخیر دولت برزیل در قبال جنگ اوکراین و مداخلهگرایی آمریکا اما نشان داد که محاسبات واشینگتن درباره تغییر رفتار جریانات ضدآمریکایی در آمریکای لاتین مانند دیگر محاسبات تیم سیاست خارجی بایدن اشتباه بوده است.
🔸اخیرا لولا داسیلوا رئیسجمهور چپگرای برزیل در پایان سفر خود به چین صراحتا آمریکا و ناتو را مولد بحران در اوکراین دانست و پایان جنگ را به تجدیدنظر غرب در سیاستهای جنگطلبانهاش منوط کرد. او همچنین گفت: واضح است که کسانی که خود را «ارباب دنیا» می دانند احساس ناراحتی می کنند. با این حال، ما می خواهیم به این افراد بگوییم: "ما نمی خواهیم بالاتر از کسی باشیم، ما فقط خواهان برابری هستیم.
🔶 مقامات آمریکایی در جریان سفر داسیلوا به پکن به خوبی دریافتند که تغییر راهبردهای تثبیت شده جریانات ضد آمریکایی در آمریکای لاتین با تغییر رفتار ظاهری کاخ سفید امکانپذیر نیست!
🔶 به نظر می رسد تحولات بین المللی از غرب تا شرق آسیا، و از آفریقا تا آمریکای لاتین، همگی نشانه هایی از وجود یک پیچ تاریخی، مبنی بر تغییر نظم جهانی و انتقال قدرت از غرب به شرق دارد.
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#اقتصاد
#دلار #تورم
✅ سقوط دلار یا سقوط آمریکا
🔶 در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر حذف دلار توسط کشورهای مختلف در رسانههای گوناگون منتشر شد. عملی شدن این سیاست توسط کشورهای جهان، شکست بزرگ و حتی غیرقابل جبران برای آمریکا به حساب میآید.
🔰گزارههای خبری:
1⃣ در نخستین خبر اعلام شد که شرکت نفت چین و شرکت توتال فرانسه معاملات خود را با یوآن انجام خواهند داد، در خبر بعدی برزیل در معاملات خود با چین یوآن را جایگزین کرد، دیگری اعلام شد که کشورهای ایران، روسیه، هند و چین با کشور برزیل با یوآن معامله خواهند کرد؛ سپس روسیه اعلام کرد که سعی دارد همه مبادلات خود را با یوآن انجام بدهد و بنا به برخی از اخبار عربستان سعودی نیز به دنبال جایگزین کردن یوآن است.
2⃣ لولا داسیلوا، رئیسجمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای خطاب به کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: «چرا بانکی مانند بریکس نمیتواند ارزی برای تأمین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؟ او سپس از این کشورها خواست در مبادلات تجاری خود از ارز دیگری به جز دلار استفاده کنند.
3⃣ دونالد ترامپ، رئیسجمهوری سابق آمریکا طی مصاحبهای با فاکسنیوز بیان کرد: ایران از طریق چین با عربستان سعودی توافق میکند و چین قدرت را به دست میگیرد. چین میخواهد استاندارد ارزی را تغییر دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد و ما (آمریکا) در این موضوع به چین ببازیم، انگار در یک جنگ جهانی شکست میخوریم و بدین ترتیب به کشوری درجه دوم تبدیل خواهیم شد.
🔰گزارههای تحلیلی:
1⃣ ترامپ چهار سال عالیترین مقام ایالات متحده آمریکا بوده و به دقیقترین و حساسترین اطلاعات و تحلیلهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و جهان دسترسی داشته است. وقتی رئیسجمهوری سابق آمریکا از خطر سقوط جایگاه جهانی دلار سخن میگوید یعنی موضوع بسیار جدی است.
2⃣ چاپخانههای ایالات متحده 24 ساعته دلار بدون پشتوانه را چاپ میکنند. دلار بدون پشتوانه هرچند برای آمریکا شکوفایی اقتصادی ایجاد میکند اما بار تورمیاش را به دوش سایر کشورهای استفادهکننده میاندازد.
3⃣ زمانی که ایالات متحده از دلار به عنوان یک اسلحه علیه مخالفان خود استفاده کرد و به وسیله دلار شدیدترین تحریمهای ممکن را علیه ایران اعمال کرد بسیاری از کشورها در هراس افتادند که شاید روزی نوبت به کشور آنها هم برسد و این مسئله نیز در جایگزین شدن دلار در تبادلات بینالمللی اثرگذار بوده است.
4⃣ در صورتی که حذف دلار از مبادلات جهانی جدی شود، عملا بخشی از تحریمهای ایران و روسیه نیز بیاثر و مبادلات تجاری برای ایران و روسیه و سایر کشورهای تحریم شده آسانتر از گذشته خواهد شد. حذف دلار به دلیل اینکه ایران عملا تحریم است به نفع ایران خواهد بود.
5⃣ با حذف دلار میزان نظارت بانک مرکزی آمریکا بر مبادلات ایران با سایر کشورها کاهش خواهد یافت و این مسئله نیز گشایشهای زیادی در روابط اقتصادی ایران با جهان ایجاد خواهد کرد. زیرا معامله با ارزهای ملی و یوآن تا اندازهای شبیه معامله با ارزهای دیجیتال خواهد بود و رهگیری و تحریم بانکهای محلی که با ایران مبادله خواهند کرد، بسیار سخت میباشد.
🔶 نکته پایانی؛ اگرچه تضعیف نقش دلار در کوتاهمدت بعید به نظر میرسد، ولی این روند در میانمدت، ضربه اساسی به هژمونی و سلطه جهانی آمریکا خواهد زد که بخش عمدهای از آن مدیون سلطه دلار در دنیاست.
🔸 #به_قلم_اساتید:فرهاد کوچکزاده؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
مهدی رسولی در پاسخ به نوشته میثم مطیعی چه گفت؟.pdf
78.7K
#معنویت_و_اخلاق
#عید_فطر
✅ در امتداد صف اول
🔶 مهدی رسـولی در پاسـخ به نوشته #میثم_مطیعی چه گفت؟
🆔 @tahlil_shjr
اما و اگرهای انتخابات ریاستجمهوری ترکیه.pdf
69.5K
#روابط_خارجی
#انتخابات
✅ اما و اگرهای انتخابات ریاستجمهوری ترکیه
🔶 چهار نامزد ریاست جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون. نظرسنجیها میگویند که اکثریت رأیدهندگان تصمیم خود را گرفتهاند.
🆔 @tahlil_shjr
#جهاد_تبیین
#روشنگری
#رفراندوم
✅ پشت پرده طراحی پیشنهاد همه پرسی از جانب روحانی کیست؟
🔶 تیم حسن روحانی تلاش دارد تا با خلق و تقویت سیاست های جدید خود را به محور انتخاباتی با جریان اصلاحات تبدیل نماید.
🔸در همین رابطه مشاوران روحانی به او توصیه کردهاند با توجه عملکرد دولت رییسی، شکل گیری اعتراضات در سال ۱۴۰۱، فعال شدن بیش از پیش اپوزیسیون، وی محور «تقدم همه پرسی بر انتخابات» را مطرح نماید.
🔶 بر اساس طراحی های صورت گرفته راهبرد انتخاباتی روحانی در میانه پیشنهادهای ۱۵ گانه خاتمی و تاسیس مجلس موسسان میرحسین موسوی بوده و می کوشد تا از جمیع مطالبات اصلاح طلبان ساختاری، عبور کرده از ساختار و معترضین را نمایندگی کند.
🔸بر همین اساس روحانی با طرح کلی همه پرسی در سیاست داخلی، سیاست خارجی، فضای اجتماعی و فرهنگی و اقتصاد، زمینه را برای طرح مصداق های سخنانش در فضای مجازی از طریق تیم رسانه ایش را فراهم ساخته است.
🔶 بر همین اساس تیم رسانه ای و چهره های نزدیک به روحانی بنا دارد تاکید کنند که مقصود او مساله «احیای برجام و رابطه با آمریکا» در سیاست خارجی، مساله «نظارت استصوابی» در سیاست داخلی، مساله «گشت ارشاد» در مسائل اجتماعی و مساله «یارانههای پنهان» در اقتصاد بوده و لازم است که نظام حکمرانی در این رابطه دست به همه پرسی بزند.
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#علم_و_پژوهش
#سکولاریسم
✅ درباره مناظره اقتصادی در جهانآرا
🔶 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت میشوند و یک ساحت رسانهای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره بلاشک دکتر موسی غنینژاد پیروز رسانهای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبتهای دکتر غنینژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض میکنم. سه محور مهم در صحبتهای دیشب دکتر غنینژاد وجود داشت که عبارتند از:
1⃣ چپانگاریِ اقتصاد اسلامی
دکتر غنینژاد در ابتدای سخنان خود، علتالعلل چالشهای اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(بهویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک سادهسازی در تقسیمبندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام میدهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر میگیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانهی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپهای اول انقلاب نسبت میدهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده میکند! چنین تقسیمبندی بسیط و تقلیلگرایانه از نظریههای اقتصادی توسط دکتر غنینژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانهای برای برچسبزدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولتها، طیفی از نظریههای مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل میشود که تفاوتهای دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمیتوان آنها را یک کاسه کرد.
2⃣ علمانگاریِ(بهمعنای ساینس) اقتصادِ مدرن
🔶 دکتر غنینژاد اصرار داشت که به صحبتهای دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفهای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع میکنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیانهای فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحثهای فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی میشود، اما اگر دکتر غنینژاد که خودشان مدتها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرالهایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، میشود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمیپرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟
3⃣ جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد
دکتر غنینژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح میکنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس میآورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دینشناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنینژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا میدانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیعتری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه میشوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا میگویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی میدانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دینشناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است.
🔸 #به_قلم_اساتید:ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#وحدت #استکبار #نفوذ
✅ مبارزه همهجانبه با اژدهای هفتسر فساد
🆔 @tahlil_shjr
A4 -391.pdf
1.33M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#وحدت #استکبار #نفوذ
✅ مبارزه همهجانبه با اژدهای هفتسر فساد
🔶 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله نگاهی به اهمیت و راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی از منظر رهبر انقلاب اسلامی داشته است.
🔶 خط حزبالله در سخن هفته این شماره، با عنوان «طراحی دشمن، بدبین کردن ما به خودمان است» راهبرد امروز دشمن برای ناامید کردن مردم و توقف حرکت ایران اسلامی را بررسی کرده است.
🌷 شماره این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید غیور، حمید رضا الداغی تقدیم میشود.
🔶 خط حزبالله؛ شماره ۳۹۱
🆔 @tahlil_shjr