eitaa logo
تربیت تمدنی
932 دنبال‌کننده
225 عکس
37 ویدیو
7 فایل
نوشته های احمد سعیدی و بانو سعی ما در تبیین و روشنگری پیرامون مسائل تربیتی و تربیت انقلابی_تمدنی است اما از اندیشه ها و نوشته های دیگر حیطه ها بی نصیب نمیمانیم. راه ارتباطی: @admin_t_t "الیه یصعد الکلم الطیب"
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 رزمایش مواسات 2: کرونا، تسبیح طبیعت 🔸 اومدند از رسول خدا پرسیدند که چه چیزی انفاق کنیم؟ خدا هم تو جوابشون گفت که مهم نیست چه چیزی انفاق میکنید، مهم اون و دل کندنیه که تو انفاق از خودتون نشون میدین. در واقع انسان با انفاق کردنِ اون چیزی که به اون تعلقِ خاطر دارد مثل پول یا وقت و یا آبرو، داره لحظه به لحظه از کم میکنه. و به عبارت دیگه از دنیا فاصله گرفته و خودش رو میکنه. 🔸 رفته بودم لبنیاتی داشتم شیر میگرفتم، صاحب مغازه آدم اهل دلی بود، میگفت "فلانی! این کرونا هم اومده تا خدا رو یاد آدم بندازه." واقعا حرف حقی بود؛ اصلا ابتلا هایی مثل کرونا، که داره تسبیح خدا میگه و قدرت اون رو نشون میده، منتها طبیعت تو این جور قضیه ها، خداوند رو ورد زبون خودش کرده، تا آدم از این دنیا و تعلقات دست پایینش کنده شه و به سمت آخرت حرکت کنه. 🔸 از طرف دیگه هم روایاتی داریم به این مضمون که ظهور، رجعت و قیامت، سه مرتبه از هستند. در واقع قیامت، یا همون سلطنت مطلقه خداونده: «لمن الملک؟ لله الواحد القهار». در نتیجه دوران ظهور و رجعت هم مرتبه های پایین تری از ظهور بیشتر باطن عالم و خداوند متعال هستند. برای همین تو حکومتِ حضرت بقیة الله، ایشون به باطن آدما قضاوت میکنن نه به ظاهرشون. 🔸 پس اگه انفاق، ما رو به قیامت و آخرت نزدیک کنه یعنی داره ما را به دوران ظهور صاحب الزمان میرسونه. خلاصه اینکه اگه به صورت جمعی تو جامعه ای راه بیفته، مردم از دنیا و آخرتی شدن اون ها را پشت سر خودش داره. با این رزمایش، مردم الهی تر میشن و خودشون رو برای دوران ظهور که اوج دل کندگی از تعلقات دنیاییه آماده میکنن... برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۲۵ فروردین ۱۳۹۹
تحلیل های این روز ها چه چیزی کم دارد؟ رسالت اصلی چیست؟ برای ساخت آینده واقعا باید آن را ساخت یا راه بهتری هم هست؟ آیا علیهم السلام در این باره نظری دارند؟ رد پای در پیش گویی های این روزها... آینده پژوهی ما چه فرقی با آینده پژوهی دارد؟ در این پیش بینی های آینده ارض، به توجه کرده ایم؟ اصلا رب ارض کیست؟ میتوانید برای جواب سوالات بالا مطلب "تفکر پساکرونایی و شرک خفی" را در آدرس زیر ملاحظه فرمایید: @andishevarzi
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
💥 تفکر پساکرونایی و شرک خفی 🔩 مدتی مطالعاتی در مورد رشته داشتم، شاید مهم ترین مطلبی که از آن کتاب ها برداشت کردم این بود که برای اینکه آینده را بسازی نباید بیایی و از آن صحبت کنی، بلکه باید بلند شوی و شروع به ساختنش کنی. 🗣 ولی کمی بعد به نتیجه جالب تری رسیدند و آن این بود که اگر میخواهی آینده ای که در نظر داری را بسازی باید آنقدر از آن تا بقیه باور کنند که واقعا آینده همان است. وقتی این شد دیگر نیازی نیست که خودت کاری بکنی، بقیه آینده ای که تو به خورد باور آن ها داده ای را میسازند. 💍 نکته دقیقی است، اما قبل آنها بدان اشاره کرده اند در آن احادیثی که میفرمایند: " درباره چیزی، وقوع آن را نزدیک تر میکند." بگذریم از خودباخته هایی که از این دُر های ناب و قواعد پنهان عالم بیخبرند و فکر میکنند هر چه هست آنور است. 🧠 پیش گویی های هم از این قاعده مستثنا نیست. هر تفکری با آینده پژوهی خود و بالا پایین کردن واقعیات، دارد انتظارش را از مردم به آنها میگوید و در دل این گفتن ها، عقیده و خود را به خورد آن ها میدهد و آن را . 🕍 در این آشفته بازار پیش گویی ها، چه میگوید؟ آیا مثل اکثر این پیش بینی ها میخواهد آینده را با عینک مادی ببیند؟ آیا میخواهد در زمین غرب بازی کند و به جای آنکه تبلیغ کند، تفکر بی خدایی به مردم تزریق نماید؟ ⚰️ آیا فقط میخواهیم را نوید دهیم و دم از جا به جایی قدرت در عرصه اقتصاد بزنیم؟ آیا میخواهیم عوض شدن مردم را نشان دهیم و تغییر روح زندگانی را سانسور کنیم؟ آیا فقط دم از رو شدن دست تمدن غربی میزنیم و ثم ماذای آن را فراموش میکنیم؟ 🕋 چرا دم از و قوانین توحیدی نمیزنیم؟ اینهمه داستان انبیا و شدائد دوران آنها در قرآن آمده چرا یکی از آن ها را درس این روز های خود نمیکنیم و را با آن بیان نمیکنیم؟ چرا مایی که دم از اسلام میزنیم خدا را از دنیا گرفته ایم؟ چرا ما که دم از ولایت و امامت میزنیم، در تحلیل ها و آینده پژوهی های خود، که همان امام ارض باشد را پشت سرمان انداخته ایم؟ گویی بعضی هامان دچار شده ایم... برای دنبال کردن مطالب آینده به کانال زیر بپیوندید: https://eitaa.com/andishevarzi
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
بچه های مستر واشنگتن 🦸🏻‍♂️ عصر بود، تازه مباحثه برخطمان با بچه ها تمام شده بود، احساس گرسنگی کردم؛ رفتم یخچال و چیزی برای خوردن برداشتم، داشتم لقمه ای میخوردم و تلوزیون را هم همزمان نگاه میکردم. را نشاند میداد، فیلم جدیدی نبود و قبلا دیده بودمش. ولی حسی که این دفعه داشتم حس متفاوتی بود. 🦸🏻‍♂️ ماجرای فیلم این است که آدم فضایی ها با سفینه هایی عجیب و هیبت هایی عجیب تر آمده بودند زمین و در چند نقطه جهان مثل آمریکا و چین و استرالیا و روسیه و پاکستان و ... فرود آمده بودند. خلاصه میخواستند که بر خلاف فیلم های رایج آدم فضایی، اتفاقا به انسان ها کمک کنند و تکنولوژی فوق العاده به او منتقل نمایند. 🦸🏻‍♂️ باز هم مثل همیشه آن کسی که به خرج میداد و هوش بالا را داشت، بودند یعنی همان آمریکایی های خودمان؛ و آن کسی که خیلی خشن برخورد میکرد و اهل گفتگو نبود و میخواست آنها را نابود کند بود. نیازی به گفتن نیست که روسیه هم او را همراهی میکرد. سرآخر هم این آمریکایی ها بودند که توانستند آن تکنولوژی را از آدم فضایی ها بگیرند و جهشی علمی در جهان ایجاد کنند آن هم در راستای رفاه مردم و زندگی بهتر انسان های دنیا!!! 🦸🏻‍♂️ راستیتش یه جوری شدم، یعنی یه ذره حالم داشت به هم میخورد. یاد داستانی افتادم. در یکی از روستا ها پسر عمویی را به عقد دختر عمویی در آوردند ولی وقتی که عقد را خواندند و رفتند خانه بخت، مرد بیچاره وقتی پرده از چهره نو عروسش برداشت دید که جنس تقلبی قالبش کردند. یعنی او که زیر پرده بود، دختر عمویش نبود، کس دیگری بود. بنده خدا هم به خاطر حفظ آبرو سالیان سال با او زندگی کرد و سوخت. 🦸🏻‍♂️ دیدم سال های سال برای ما از آمریکا و سربازان او چه ساخته بودند! انسان هایی و مدیر و مدبر که به خاطر حفظ دنیا از جان خویش میگذرند و همیشه مقابل آدم فضایی ها و رازگل ها با شهامت تمام میایستادند و از بشریت دفاع میکردند. سوپرمن ها، کاپتان آمریکا ها، بت من ها و مرد عنکبوتی ها... 🦸🏻‍♂️ ولی حالا نه از آن سربازان و یاران آپتیموس خبری است که در دهان ربات های غول پیکر بروند و زمین را از نابودی نجات دهند، نه از دکترانی که واکسن کشنده به خود تزریق کنند تا از کاراییش مطمئن شوند و نه از مثل مرد آهنی هایی که جواهر قدرت را به دست میکنند تا خود بمیرند و دنیا باقی بماند... 🦸🏻‍♂️ ابلیس چه زیبا این شیطان کریه را نموده و به ما قالبش کرده بود. الحمد لله که هنوز به عقدش درنیامده بودیم مثل بعضی ها که هنوز سنگ او را به سینه میزنند، خوب بندگان خدا مجبورند، دارند میسوزند ولی چه کنند که پای آبرویشان درمیان است... برای دنبال کردن مطالب دیگر به کانال زیر بپیوندید: https://eitaa.com/andishevarzi
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دین شما یا دین محمد 🌺 دیدید؟ آن پرستاری را میگویم که با زبان گریه حرف میزد و بغض خود رها کرده از میگفت، اینکه خود را جلوی حرم دیده بود و ناگهان از خواب بیدار شده بود. دل تنگ شد و در این سوز به سر میبرد که همان روز خادمان حرم آقا را دید که آمده بودند بیمارستان تا به آنها سر بزنند. 🌺 گریه میکرد و میگفت که آرزویم این است که سریع تر این کرونا تمام شود و برسم آقا، که همین خواسته اش را هم آقا در این اوضاع اجابت کرد و قرار است با خانواده اش دسته جمعی بروند زیارت. با دیدگانی اشک آلود میگفت تا ابد امام رضاست. همین پرستاری که مویش بیرون بود، مانتویش تنگ بود و چادری بر سر نداشت... 🌺 ای کسانی که در دینداری مردم شک دارید! ای کسانی که دم از افت دینداری مردم ما میزنید! اشک های این پرستار و صد ها پرستار مثل او را خوب نظاره کنید، این ها آنهاست، همان هایی که مویشان بیرون است و ملاک های را ندارند، ولی فکر کنم به امامشان بیشتر از امثال من و شماست... 🌺 هر کاری کنید و هر چه قدر بالا پایین بیایید و بخواهید با نگاه مادی و منفعت گرایی غربی، رفتار این روز های مردم ما را توجیه کنید نمیشود، آنچه آنها را به این کارزار کشانده به خداوند است نه انسان دوستیشان. آنچه قوت قلب آنان است است و سفر مشهد نه حقوق ماهیانه و تشویقی ها. ایمان به غیب با گوشت و خون این مردم عجین شده. معیار های دین شما را ندارند ولی خدا را بنده اند و را متدین... @andishevarzi
۲۶ فروردین ۱۳۹۹
🌿 در مناجات شعبانیه میخوانیم که: "الهی ان کنت غیرمستاهل لرحمتک فانت اهل ان تجود علی بفضل سعتک": پروردگارا اگر من نااهل برای رحمت تو ام پس تو اهل آن هستی که از بیکرانه فضلت بر من جود نمایی... 🌿 خیلی زیباست، نمیفرماید که اگر من اهل رحمت تو نیستم، عرضه میدارد اگر من نااهل رحمت تو ام. خیلی فرق است بین اهل نبودن و نااهل بودن، اهل دل میفهمند. یک بار به کسی بگویند تو اهل این چیزها نیستی و یک بار به کسی بگویند تو اصلا نااهلی. 🌿 اینکه اهل نباشی به فعل آدم میخورد، یعنی اگر تلاش کنی شاید اهل شوی ولی اینکه نااهل باشی گویا به ذات خود آدم میخورد یعنی اصلا ذات تو نااهل بودن است و هر کاری هم کنی باز نااهلی. 🌿 بزرگی میگفت انسان به جایی میرسد که میفهمد اصلا وجودش گناه است. آخر انسان اگر به خودش باشد چه شایستگی دارد برای رحمت خداوند؟ 🌿 انسانی را که سراپایش فقر است و بیچارگی، نداری است و ناشایستگی، چه به اهلیت رحمت خداوند؟ مگر آنکه خود او نظر فضل و جود نماید و ما را اهل و اهلی کند... @andishevarzi
۲۷ فروردین ۱۳۹۹
رزمایش مواسات ۳: نگرش توحیدی در بستر تاریخی 🌾 یکی از نکاتی که استادمان حفظه الله مکرر بدان اشاره دارند، نوع نگاه ما به تاریخ است. ایشان میفرمایند که نباید در تحلیل های تاریخی و وزن دهی های به آن، در زمین دیگران بازی کرد. 🌾 اگر در نظر آن ها رنسانس و انقلاب صنعتی و جنگ های جهانی نقاط عطف تاریخند، چون که باعث پیشرفت بشر در تکنولوژی مادی و یا به هم خوردن معادلات سیاسی و اقتصادی شده اند، در نظر ما مثل تاریخ انبیای اولوالعزم و عاشورا و انقلاب اسلامی ایران نقاط عطف تاریخیند، چرا که باعث تحول شگرف در رشد روح بشری و مناسبات انسان شناسی و جهان بینی تاریخ شده اند. 🌾 مثل جنگ های جهانی نیست، و طبیعتا اتفاق های بعد از آن هم شاید و البته شاید، در ظاهر شبیه اتفاقات بعد از جنگ های جهانی باشد اما در باطن با آن قابل مقایسه نیست. 🌾 البته این هم که بگوییم کرونا نقطه عطف تاریخی است درست نیست. بلکه کرونا ادامه است. چرا که هرچه به دوران ظهور نزدیک میشویم، شدائد و فتنه ها بیشتر شده و تراکم وقایع سنگین زیاد میشود. 🌾 برای ما قبل از آنکه مهم باشد کرونا در نظامات سیاسی و اقتصادی دنیا چه تاثیری میگذارد، این مهم است که کرونا در نوع نگرش آدمی به خود و خدای خود چه تاثیری میگذارد. آیا نگاه او را به جهان هستی عوض میکند؟ آیا در شناخت انسان از خودش کمکی میکند؟ 🌾 به عنوان مثال آنچه از کرونا، در درجه نخست برای جامعه ما مهم است این است که چه طور میتوان از این قضیه استفاده نموده و نوعی تحول در معرفت مردم ایجاد کرد؟ چه طور میتوان از این بهره جسته و آن را به گسترش توحید در جامعه تبدیل کرد؟ چه طور میتوان در دل همین ابتلائات، ظرفیت مردم را برای پذیرش جامعه ولایی مهدوی بالا برد. 🌾 برای همین میبینید که در صحبت نیمه شعبان، خیلی بیشتر از آنکه به مسائل اقتصادی به معنای رایج آن توجه کنند، سراغ زنده بودن فرهنگ اسلامی و زنده تر کردن آن در جامعه میروند؛ و برای این برهه تاریخی آنچه را که پیشنهاد میدهند، گسترش در جامعه تحت عنوان است. برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: https://eitaa.com/andishevarzi
۲۸ فروردین ۱۳۹۹
پساکرونا و جهادگران بدون مرز 🎋 اوایل انقلاب چند جوان دانشجو دردشان گرفت و رفتند سراغ روستا ها تا به مردمانش کمک کنند، این شد که امام فرمان تشکیل جهاد سازندگی را داد. ولی گویا آرام آرام شکل دولتی به خود گرفت و از حال و هوای اوائل انقلاب دور شد. اما طولی نکشید که دوباره همین ملت، دردشان گرفت و این بار با نام پا به میدان گذاشتند. 🎋 آرام آرام این گروه ها رشد نموده و مخاطبان خاص خود را پیدا کردند. در دل همین سال ها تجربه های بسیار اندوخته، ساختار منسجم گرفته و بلدِ کار شدند. تا اینکه دردی بزرگتر برای ملت رقم خورد، زلزله ها و سیلاب های متعدد، این بود که جدی تر از گذشته و این بار در حجم وسیع پا به میدان گذاشتند، حضرت آقایشان هم که این را دید گفت حالا وقت گفتمان کردن این کار است. . 🎋 در همین گیر و دار بودند که پای دردی جدید وسط آمد: . گویا خداوند برای این جماعت روز خوش نمیخواهد «فاذا فرغت فانصب». لذا رشد و تحولی دیگر در راه بود، این بار باید به جای جهادگران سیل و زلزله، آنان را صدا میزدیم. 🎋 اما اینبار مخاطبانشان خیلی بیشتر از حتی سیل و زلزله شدند. هر کس در محله اش داشت اسم بر دوشش حمل میکرد. به وزان مخاطبان، ساختار و ساز و کارهایش هم وسیعتر و پیچیده تر شده. الآن میتوانیم بگوییم که جهاد و گروه های جهادی دارند به عنوان یک نهاد غیر رسمی و آن هم یک نهاد مهم و اثر گذار در جامعه شناخته میشوند. 🎋 یعنی ما در شاهد قدرتی نوظهور در عرصه مناسبات اجتماعی هستیم به نام جهاد گران و گروه های جهادی. این گروه ها اخیرا و به برکت کرونا، مثل رزمندگان بدون مرز، به تبدیل شده اند، گاهی در عرصه عمران روستایی، گاهی در عرصه تبلیغات انتخاباتی، گاهی در عرصه سیل و زلزله و گاهی در عرصه سلامت. 🎋 جهاد و جهادگریِ گروه های جهادی نوعی برای بحران های بعدی نیز درست میکند. به عنوان مثال اگر کشور دچار بحران آتش سوزی یا مثلا آلودگی آب های شیرین و یا آلودگی سمی هوا شود، گروه های جهادی خاصی لازم نیست شکل بگیرد بلکه همین گروه های جهادی چون بدون مرز شده اند و یاد گرفته اند چگونه با تغییر عرصه جهاد، خودشان را تطبیق دهند، پای کار آمده و دوباره افتخارآفرینی میکنند. برای همین در دوران پساکرونا سازه ای قوی در ساختار غیر رسمی کشور میشوند. 🎋 از طرف دیگر گسترش الگوی جهاد به تولید گفتمان جهاد در جامعه میرسد. ، خاصیتش همراهی مردم با اوست. یعنی به صدقه سری گروه های جهادی، مردم هم پشت سر آنها حرکت کرده و گفتمان آنها را میگیرند. لذا مردم نیز در بحران های بعدی دست و پای خود را گم نکرده و آن ها هم بدون مرز میشوند. برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: https://eitaa.com/andishevarzi
۲۸ فروردین ۱۳۹۹
🖇بازنشر🖇 ⚔️ رزمایش کرونا 4: بازی با احتمالات 🛡 شنیده اید این ایام بعضی ها، از رسانه های خارجی گرفته تا برخی خودی ها میگویند که چرا آقای خامنه ای (همان آقای خودمان) میاید و احتمالاتی که شاید بعدا مشخص شود که درست نبوده را و طبیعتا در سطح جهانی مطرح میکند؟ مگر قضیه هواپیمای اوکراینی نبود؟ جمع بندی هم این شد که جمهوری اسلامی به این نرسیده که جنگ الکترونیک بوده و همان خطای انسانی که بود هست. چرا دوباره ایشان میایند و احتمال جنگ بیولوژیک را مطرح میکنند. خوب بقیه آیا فکر نمیکنند که بیخود همه چیز را به آمریکا نسبت میدهند؟ آیا بقیه فکر نمیکنند؟ 🗡 🛡 در جواب اینها باید گفت که اصلا آنقدری که فکر میکنید برای آقا مهم نیست که بالاخره این ماجرا جنگ بیولوژیک بوده یا نه یا اصلا هواپیمای اوکراینی دسیسه آمریکایی ها بوده یا نه؟ نه اینکه مهم نباشد بلکه آنقدر که فکر میکنیم که بیاییم از حرف های بالا بزنیم نیست. کار قبل از آنکه تشخیص جزئی حملات دشمن باشد، هدایت نیرو ها و رشد آنان و است. 🗡 نباید از فرمانده انتظار داشت که به تک تک جبهه ها رفته و مشخص کند که آیا این حمله ای که انجام گرفته از جانب دشمن بوده یا حادثه ای طبیعی. این ها که کار فرمانده نیست اینها کار فرماندهان جزء است نه فرمانده کل قوا. البته نتیجه را به فرمانده کل میدهند و او بر اساس این اطلاعات نقشه میریزد و مشخص میکند. اما تشخیصش کار او نیست بلکه چیز دیگری است. 🗡 🛡 خودتان را بگذارید جای یک که فرزندتان تازه میخواهد از خیابان رد شدن را یاد بگیرد. به او یاد میدهید که اول به طرف چپ نگاه کند و اگر ماشینی نمیامد رد شود؛ سپس به طرف راست نگاه کند و ... . حالا اگر رسیدند به خیابانی که معروف است از آن ماشینی رد نمیشود. آیا اینجا پدر میاید و به پسر میگوید خیالت راحت و رد شو؟ یا اینکه میگوید همان آموزش هایی که دادم را به کار بگیر. 🗡 🛡 میدانید علت چیست؟ هم برای اینکه شاید یک دفعه ماشینی آمد و خدایی نکرده بچه تصادف کرد. و هم برای اینکه پسرش از همین اول و یاد بگیرد که چه طور از خیابان رد شود. پدر پیش خود میگوید اتفاقا اگر اول از این خیابان کم رفت و آمد عبور کند بهتر است و خطرش کمتر است تا یک خیابان شلوغ که احتمال رفت و آمد ماشین زیاد تر است. 🗡 🛡 پدر میگوید بگذار پسرم این را انجام دهد برای از خیابان رد شدن های واقعی تر. آیا کسی به پدر اعتراض میکند که بابا احتمالش خیلی پایین است که ماشین رد شود، چرا پسرت را بیخود میترسانی؟ پس دیدی پدر کاری به این ندارد که حالا واقعا ماشینی رد میشود یا نه؟ چرا؟ چون کارش رد کردن بچه از خیابان نیست بلکه کارش یاد دادن به بچه است. رهبر ماهی دست ما نمیدهد، ماهی گیری به ما یاد میدهد. 🗡 🛡 حضرت آقا یاد گرفته اند که در دل همین حوادث و ، مردم خود را و به آنها حکمت بیاموزند. اینرا هم از خودِ خدا یاد گرفته اند. برای همین مترصد فرصت ها و احتمال های عقلائی است تا مردمش را در همین رزمایش ها تربیت کند. یعنی با همین احتمال ها بازی کند و مردمش را رشد دهد. چون اصلا کار اصلی رهبر تربیت مردمش هست . آقا دارد ما را برای امام زمانش تربیت میکند... برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۲۹ فروردین ۱۳۹۹
جوجه های نفوذی 🐣 هیچ موقع یادم نمیرود یکی از معاونین خیلی نزدیک گورباچف (رئیس جمهور سابق شوروی که فروپاشی شوروی از زمان او کلید خورد.) سی آی ای درآمد. از او پرسیدند که ماموریت تو چه بود؟ گفتش: هیچ، فقط باید مسائل درجه یک را از ذهن رئیس جمهور و دولت دور میکردم و به جایش مسائل درجه چندم را پر اهمیت جلوه میدادم. 🐣 یه کلیپی درآمد که عده ای در حال خاک کردن جوجه های یک روزه هستند، دارند میایند کلی در رویش مانور میدهند. یکی میگوید ای بابا این چه کاری بود آخر؟ یکی میگوید اخلاق این ها کجا رفته؟ یکی میگوید دولت لیبرال محصولش این است دیگر؛ آن یکی هم مدافع حقوق حیوانات شده. دیگر غلط نکنم بعید نیست کار به فتوای مراجع برسد و روی شرعی بودن یا نبودنش بحث شود!!! 🐣 کس دیگری هم آمده و میگوید که گول این قضیه جوجه ها را نخورید، این را علم کردند تا آن چند ملیارد دلار را لاپوشانی کنند. 🐣 واقعا مساله اصلی کشور در این برهه جوجه های خاک شده و یا حتی آن ارزهای گم شده است؟ ارز های گم شده را گزارشش را به قوه قضائیه دادند و او هم دارد پِیَش را میگیرد. کسی لازم نیست کاسه داغ تر از آش شود و برای خودش حکم صادر کند و برود برای قصاص. در همین حد که از قوه قضائیه مطالبه کنیم که رسیدگی کنند کافی است. این را من نمیگویم میگوید، خواستید متنش را برایتان بفرستم. 🐣 ولی این ها مساله اصلی ما نیست. چرا اصرار داریم کاری که جاسوس سیا با شوروی کرد را خودمان با خودمان بکنیم؟ چرا گول را میخوریم؟ نمیگویم دغدغه نداشته باشیم میگویم مساله ها را اصلی و فرعی کنیم. 🐣 قضیه جوجه ها یک نمونه است. تا دلت بخواهد در این فضای مجازی از منقار خر تا خرطوم گاو را به عنوان دغدغه های روز مطرح میکنند ولی آنچه باید دغدغه و گفتمان این روز هایمان باشد را دست کم میگیرند و آنقدر به آن بها نمیدهند. 🐣 الآن باید برویم سراغ ، الآن باید پیشرفت های ایران را به رخ یکدیگر بکشیم تا درونمان زنده شود، الآن باید اوضاع افتضاح غرب را برای یکدیگر پررنگ کنیم تا بهمان برگردد، الآن وقت جوجه کشی و کلاه قاضی سر کردن نیست، الآن وقت رزمایش است رزمایش... برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۳۰ فروردین ۱۳۹۹
🔸🔶 رسانه ساز یا رسانه باز🔶🔸 📱 یکی از ترفند ها و تاکتیک ها در جنگ رسانه ای، شیوه ای است به نام ، یعنی یک موضوع کوچک را آنقدر بزرگ کنی که واقعا بزرگ شود. نمونه اش را در قضیه دیدیم. کاری هرچند ناشایست ولی با سابقه، که تفاوتش با سری های قبل، جدای از پایین آمدن شدید قیمت، یک بود و همان هم کار خود را کرد. 📱 نمیگویم که نباید مساله جوجه ها مطرح میشد، صحبت من ناظر به یکی از آسیب های جدی و مخصوصا رسانه های اجتماعی به نام تورم رسانه ای است، یعنی بیش از اندازه بزرگ کردن مساله ای کم اهمیت که نتیجه اش چه بخواهیم و چه نخواهیم بیش از اندازه کوچک کردن مسائل پر اهمیت میشود. 📱 واقعا مساله جوجه ها از لحاظ اقتصادی و یا حتی فرهنگی چه تاثیر کلانی داشت؟ آیا مسائلی مثل محاصره یمن، اوضاع فلسطین، فتنه گری ها در بحرین با در نظر گرفتن شرایط کرونایی و پراهمیت شدنشان، اندازه جوجه های یک روزه اهمیت نداشت؟ چرا راه دور برویم، خانواده های مستضعفی که در جامعه وجود دارند، قشر های آسیب دیده ای که در این شرایط کرونایی اوضاعشان زیاد تعریفی ندارد، به اندازه جوجه های یک روزه اهمیت نداشتند تا مورد عنایت رسانه ای قرار بگیرند؟ 📱 البته وقتی خودمان در رسانه ها بزرگش کردیم لاجرم برای تنویر افکار عمومی و پاسخ به وجدان اجتماعی باید دنبالش گرفته شده و ماجرا حل شود. اما در چه اندازه؟ و به چه قیمتی؟ این یکی از فضای مجازی است که حتی تا رده های بالای حکومتی کشیده میشود و قدرت دارد. بگذریم از اینکه میشد همین را هم تبدیل به فرصت کرد. 📱 گویا به جای آنکه خودمان باشیم و در زمین خودمان بازی کنیم، داریم میشویم و در زمین بقیه بازی میکنیم. گویا هر چه در صدر توجهات رسانه ای قرار گرفته و یا قرار خواهد گرفت توجهمان را جلب کرده و چشم بصیرتِ رسانه ایمان را کور میکند، آنهم با توجیهات مختلف و درست و نادرست از بالابردن ممبر گرفته تا تنویر افکار عمومی. 📱 این روز ها هم دوباره گویا میخواهیم درگیر این مساله بشویم. از لایو اینستاگرام فلان مخلوع گرفته با فلان مخلوعه تا توئیت معلوم الحالان و مفرط القیلان. 📱 بعضی موقع ها یک خبر کوچک و یا یک دروغ را آنقدر میکنند تا انسان از تعجبش به هرجا چنگ زده تا صحت و سقمش را جویا شود که همین باعث پخش بیشتر آن میشود. سرآخر هم یا آن و بزرگیِ آن را باور میکند و یا مقدمه ای میشود برای باور دروغ ها و بزرگ نمایی های بعدی. 📱 صحبت سر این نیست که روشنگری نکنیم بلکه مراقب باشیم روشنگریمان باعث ندیدن ستاره های آسمان نشود... برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
زبان حضرت آقا 🙋‍♂️ یکی از رفقا میگفت وقتی که دستور حضرت آقا را در شنید، نه پول آنچنانی داشت که کمک کند و نه به خاطر شرایط خاصش میتوانست بیرون برود و به جهادی ها مدد برساند. گفت عوضش دیدم که حرف زدن بلدم و میتوانم در خانواده خودم شوم. 🙋‍♂️ میگفت برای شروع رفتم سراغ نزدیک ترین افراد به خودم یعنی . برای آنها از نیاز این روز های جامعه گفتم و شرایط سخت خانواده هایی که کرونا دخل و خرجشان را از گذشته به هم ریخته تر کرده بود. 🙋‍♂️ گفتش مادرم تاملی کرد و با پدر مشورت گرفت. آخرش گفتند که فلان قدر کمک میکنیم ولی او انتظارش بیش از این بود. اما این را هم گفتند که به چند نفر از قدیم کمک میکردند و این دفعه هم میروند و به آن ها مدد میرسانند. 🙋‍♂️ ناراحت بود که برای شروع نتوانسته کمک زیادی جمع کند. به او گفتم که اتفاقا زده ای وسط خال. به آن مقداری که قولش را داده اند نگاه نکن. به این نگاه کن که با همین یک دقیقه صحبتت و وسط گذاشتن آبروی پسر و پدریت، در واقع عزم آن ها را برای کمک به آن چند خانواده جزم کرده ای. چون قبل از صحبت تو معلوم نبود که به آنها کمک کنند و یا اینکه حتی آن خانواده ها را در این شرایط یادشان بیاید. 🙋‍♂️ به او گفتم که کلا صحبت اینطوری است، را نباید دست کم گرفت، در واقع این زبان است که را از دل خودش بیرون میاورد. اگر ما بچه حزب اللهی ها همین زبان را به کار میبستیم و از حرف زدن ترس نداشتیم، جامعه خیلی بهتر از این بود. نمیگویم که عمل بی فایده است، خیر بلکه اهمیت زبان را میگویم. 🙋‍♂️ صدا و سیما و شبکه های اجتماعی از رزمایش مواسات میگویند ولی آیا ما انقلابی ها باید به همین مورد اکتفا کنیم؟ آنان که دم و دستگاه مردمی دارند آن ها هم میگویند، دمشان گرم ولی امثال رفیق ما چه؟ نمیدانم شاید بیشتر ما مثل همین بنده خدا باشیم. بگوییم که صدا و سیما و مجموعه های جهادی میگویند و نیازی به گفتن ما نیست و همان گفتن آنها کافی است! کجا گفتن آنها کافی است؟ گفتن آنها یک مرحله قضیه است مرحله دوم که گفتنِ باشند مانده. 🙋‍♂️ اصلا اصلش به همین مرحله دوم است. رسانه ملی کافی نیست باید گفتمان در دل مردم ایجاد شده و در زبان آنها بچرخد. باید همه شوند نه فقط رسانه ملی و چند گروه جهادی. هر کس به چند نفر نزدیک خود بگوید، اگر هم توانش بیشتر بود و دم و دستگاه داشت که چه بهتر. گفتمان باید وسط خیابان داد زده شود نه فقط پشت قاب تلوزیون؛ گفتمان باید تا خلوت گاه خانه ها هم رسوخ کند نه اینکه ردپایش تا مسجد و هیات بیشتر دیده نشود. 🙋‍♂️ رفقا سرباز ولی بودن از همین جاها شروع میشود. باید دغدغه ایشان دغدغه ما باشد و در حد وسعمان به گفتمان سازی ایشان کمک کنیم، باید در حد وسعمان امر ایشان را تبلیغ کنیم، باید در حد توانمان در یاریشان دهیم. کمِ کمش این است که زبان ایشان شویم در هر جایی که هستیم چه خانواده، چه مدرسه، چه محله... برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر مراجعه فرمایید: @andishevarzi
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
راز میهمانی خدا 🌙 یک بار رفته بودیم جایی کلاس تربیت مربی؛ مسول برگزاری کلاس ها نهاد معروفی بود. سر کلاس بحثی پیش آمد و یک دفعه استاد رفت سراغ اینکه بله پیغمبران هم گناه میکنند نمونه اش هم توسط حضرت آدم و هبوط او... 🌙 من و یکی دیگر از رفقای طلبه آنجا دیگر واقعا به غیرتمان برخورد که نسبت به یک اینچنین حرفی زده شود. شروع کردیم اعتراض. بگذریم کلا کلاس به سمت دیگری رفت... 🌙 ولی واقعا سِرِّ خوردن حضرت آدم از درخت ممنوعه چه بود؟ 🌙 میگویند آن زمان هنوز نیامده بود و در نتیجه گناه و ثواب به این صورتی که ما سراغ داریم نبود. میگویند از آفرینش حضرت آدم تا توبه او که منجر به تنزیلِ شریعت شد، همه و همه دارد را در قالب داستان بیان میکند. 🌙 ماجرای درخت ممنوعه هم همین است. خوردن از میوه درخت مهم نبود بلکه آنچه مهم بود توجه آدم به بود که با رفتن به سمت میوه خوراکی به وجود آمد. در واقع آنجا حضرت آدم با توجه به بدن، از توجه به خدا فاصله گرفتند و کردند. اصلا به خاطر همین توجه به بدن هم بود که عورات خود را دیدند. 🌙 این ماجرا یعنی اینکه انسان فطرتا مجذوب خداست و آنچه که او را از این جذبه ها دور میکند و عشق خدا را در دلش کمرنگ مینماید، توجه به بدن و خواستنی های اوست. هرچه قدر که انسان به بدن فکر کند و دم او را ببیند، به همان مقدار از بهشت ربوبی دور میشود و هبوط میکند. 🌙 راه هم عکس راه هبوط است، یعنی کم کردن توجه به بدن و تمایلات بدنی؛ هر چه قدر که انسان از احکام تن و دل بستگی های بدنی و دنیایی دور شود و در حد ضرورت مشغول آنها شود، همان مقدار به خدا نزدیک میشود و سر سفره مینشیند. 🌙 اصلا خدا با تمایلات بدنی آنقدر که فکر میکنیم رابطه خوبی ندارد، چون باعث شد که توجه آدم به او کم شود، برای همین در مهمانیش خبری از غذا و خواستنی های بدنی نیست. 🌙 ما هم باید در این روز ها که مهمان خدا هستیم، را بدانیم، وگرنه مهمانی برایمان کسل کننده میشود؛ مثل کسی که رفته خانه مرجع تقلید و میزبان برایش از حجاب علم میگوید و میهمان در این فکر است که کی جلسه تمام میشود تا از او بپرسد عکس سالبه جزئیه چه میشود؟؟؟ برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر مراجعه فرمایید: @andishevarzi
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔻🔺 وقتی منبری آقا باشد 🔻🔺 🎙 صحبت های اول ماه مبارک رمضان را چگونه دیدید؟ بیشتر وقتشان را به بیان مناسبات اجتماعی از نگاه قرآن اختصاص دادند. از غیبت گفتند و انصاف؛ از طبق یقین کار کردن گفتند و عدم اعتماد به ظالم؛ فرمودند در امانت خیانت نکنید و عدل به خرج دهید؛ این را هم اضافه کردند که از شیطان و دار و دسته اش نترسید؛ در آخرش هم فرمودند نماز را برای ذکر خدا بخوانید و در ماه توبه، توبه کنید... 🎙 آدم احساس میکرد که پای منبر هیات نشسته است و موضوع سخنرانی هم اخلاق در قرآن است. اما واقعا اینگونه بود؟ یعنی صحبت های آقا فقط در حد یک منبر بود؟ اساسا تفاوت خطابه های یک با خطابه های یک چیست؟ 🎙 اگر بخواهم در دو جمله این تفاوت را خلاصه کنم اینگونه میگویم: خطابه های یک خطیب است ولی خطابه های یک رهبر ! 🎙 هر موقع برای یکی از رفقا دعا میکنم که شهید شود میگوید: دستت درد نکند ولی قبلش دعا کن شهید پرور شوم. اینجا هم همیگونه است. خطابه های یک رهبر قبل از اینکه مخاطبش مردم باشند و بخواهد در ساحت خودِ عمل محقق شود، مخاطبش خطباء هستند و در محقق میشود. 🎙 مثل اینکه شما به جای آنکه به مردم ماهی بدهی، تور ماهیگیری به ماهیگیران بدهی. 🎙 اگر حضرت آقا دم از غیبت و انصاف و عدم اعتماد به ظالم میزنند، اینگونه نیست که منظور اصلیشان این باشد آهای مردم غیبت نکنید و انصاف بورزید و به ظالم اعتماد نکنید، که پس فردا اگر کسی غیبت کرد یقه اش را بگیریم که اَی ضد ولایت فقیه! این حرف ها نیست، آقا دارند یاد میدهند که به قرآن چگونه نگاه کنیم و الآن از قرآن چه چیزی به درد ما میخورد. 🎙 دارند بیان میکنند که در این زمانه آنچه که مردم از قرآن به آن نیاز دارند قبل از هر چیز برآمده از آن است، یعنی همین غیبت نکردن و انصاف و عدم اعتماد به ظالم. معارف و اعتقادات قرآنی هم خوب است ولی قرآن در این زمان واجب تر است. 🎙 در خود همین بیان مناسبات اجتماعی و قواعد کاربردی هم وقتی صحبت از عمل به یقین میشود نمیروند سراغ شک بین دو و سه بلکه ربطش میدهند به ژورنالیسم و مشکل در دنیا و جامعه خودمان. وقتی سخن از عدم اعتماد به ظالم میزنند میروند سراغ و غرب نه مثلا نزول خور محله. وقتی هم صحبت از امانت میشود و خیانت نکردن در آن، قبل از آنکه کتاب رفیقت را یادت بیاورند پای را وسط میکشند. 🎙 یعنی با زبان بی زبانی میگویند وقتی هم خواستید قواعد کاربردی قرآن را مطرح کنید حواستان باشد که آنها را فردی توضیح ندهید بلکه به آن ها بدهید و با عینک جامعه نگر آن ها را نگاه کنید. 🎙 خلاصه وقتی منبری آقا باشد نباید آن را با منبر هیات محله امان مقایسه کنیم که شب بشنویم، حالی پیدا کنیم و دو خط قرآن بخوانیم و روز بعد انگار نه انگار اصلا نه آقایی بود و نه منبری. منبر آقا است، منبر آقا نقشه راه میدهد، منبر آقا توصیه های اخلاقی نیست، بار مسولیت است که کرور کرور بر دوشمان هوار میشود. منبر آقا، منبر است در میانه احد، منبر است در معرکه صفین، دارد نیرو ها را یمین و یسار میفرستد، ما کدام سمتیم؟ اصلا هستیم؟؟؟ برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر مراجعه فرمایید: @andishevarzi
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
غُرّی غَیری 🎭 همه ما قصه خیبر را شنیده ایم ولی میخواهم برایتان از ماجرایی بگویم که از کندن قلعه خیبر هم بزرگ تر است. میخواهم از حاثه ای بگویم که در همان روزِ فتح خیبر اتفاق افتاد و از بلند کردن دروازه ای که چهل مرد به سختی آن را تکان میدادند هم مهم تر است ولی تقریبا هیچ کدام از ما آن را ... 🎭 حتما برایتان گفته اند که وقتی علی را صدا زد که پرچم به او بدهد، به ایشان عرض کردند: علی چشمش درد میکرد و اینجا نیست؛ ولی سوال مهم این است که در آن لحظه سرنوشت ساز که هر کسی در پِیِ کسب بود، هر کسی میخواست برای خودش نامی در کند و صدقه سری آن نام، به دیگران آقایی نماید و کل عمر خود را زیر سایه این افتخار بگذراند، در آن لحظه ای که چشمان تاریخ به زمین خیبر دوخته شده بود و دنبال اسمی میگشت تا جاودانه اش کند و تا قیامِ قیامت ورد زبان اهالیش گرداند، ؟ 🎭 میدانید کجا بود؟ آن کسی که همه میدانستند بعد از رسول خدا اوست که ولی و است، همو که جنگی نبود مگر اینکه چکاچک شمشیرِ او شیپور پایان جنگ بود، عملدار و رسول خدا، آنکه وقتی بود لبان نبی ختمی به خنده شکفته بود و وقتی نبود از فراقش چهره، رنگ اضطراب میگرفت و طاقت دوری او نبود... 🎭 اگر بگویم کجا بود باور میکنی؟ بگویم؟ باشد میگویم: در پشت جبهه جنگ، !!! 🎭 اگر آسمان از تعجب دهان باز کند و کل کائنات را در خود فروبرد، به خدا قسم حق دارد. آخر مولای دو عالم، قسیم نار و جنت، آنکه نور او بود که ملائک را آفرید، صاحب زمین و زمان، پشت جبهه و مقابل سنگ آسیاب چه میکند؟ 🎭 مگر وقت بودن کنار رسول خدا و فرماندهی نیست؟ مگر وقت گرفتن پرچم نیست؟ باشد، چشمانت درد میکرد، در همان خیمه فرماندهی مینشستی و به عنوان شخص دوم حکومت نظر میدادی، عزل میکردی و نصب مینمودی، اعتبار میگرفتی و و نفوذت را به رخ همگان میکشیدی. تو را با گندم و آسیاب غلامان چه کار؟ 🎭 آری علی این است همو که دنیا در نظرش از پست تر است، از بی ارزش تر است؛ علی را به منصب و جاه و مقام چه کار؟ علی را به دنیای این مردم چه کار؟ «یا دنیا غُرّی غَیری...» 🎭 برادر! آنچه در خیبر را بلند کرد، بازوان علی نبود، بلکه بود که هرچه کرد جز حقارت، سهم این دنیای دَنی ندید، وقتی دنیا در نظر کسی حقیر شد، بی ارزش شد، کوچک شد، سبک شد، درِ خیبر که سهل است، اورست هم برایش سبک تر از کاه میشود. 🎭 ما چه میکنیم؟ حقارت دنیا را یافته ایم یا نه؟ هرگاه جایی دم از جاه و مقام و شهرت شد به و نامقدس خودمان را به آن چسبانده ایم یا نه؟ شب و روزمان فکر نگاه بقیه شده است یا نه؟ درِ خیبر که بماند، به اندازه وزن خودمان از جایمان بلند شده ایم و کرده ایم یا نه؟ به اندازه وزن یک دسته اسکناس از ثروت و داراییمان دل کنده ایم و به اهلش رسانده ایم یا نه؟ 🎭 این روز ها وقت کندن از دنیاست، وقت بی توجهی به دنیا و ما فیهاست، وقت آن است، بیایید با هم دنیا را حقیر کنیم، به یاد کسی که چند صباحی دیگر فریاد از خانه اش بلند میشود، ما هم سر دنیا فریاد بزنیم که: «یا دنیا! » ...
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
گمنامی مطهری 🛡 یکی از ابعادی که در تحلیل شخصیت به آن کم توجهی شده است بعد سیاسی ایشان است. کسی که نفر اصلی در و به عبارتی ایجاد کننده آن بود، اصلا بنا به نقلی او بود که ضرورت تشکیل همچنین شورایی را با امام در میان گذاشت و بعد از موافقت ایشان هم خودش کمر همت به تشکیل آن بست. کسی که از همان اول جلوی نفوذ را به دم و دستگاه انقلاب گرفت. کسی که آنقدر نزد امام مورد اعتماد و بصیر بود که جمله «اگر مطهری اشکالی نمیبیند مشکلی نیست» ایشان گواه آن است. 🛡 کسی که به قول هاشمی اگر نوفل لوشاتو مرکز خارجی انقلاب بود، هم مرکز داخلی انقلاب بود. کسی که دست پنهان او در ماجرای چهلم شهدای قم در تبریز و اشتعال شعله های انقلاب، هنوز هم پوشیده مانده. 🛡 مطهری را نباید مقابل کسانی مثل و امثال او تعریف کرد. شخصیت او ورای از این تقابل هاست. کسی که قبل از انقلاب آنچنان پایه های اعتقادی انقلاب را برای دانشجویان و به قول جامعه شناسان جامعه مستحکم کرد که انقلابی گری مساوی کتاب های مطهری بود. کسی که یک تنه مقابل جو اختناق و سنگین ایستاد و جوانان را از ورطه هلاکت ایشان نجات داد. سرآخر هم در همین بود که شربت شهادت نوشید. 🛡 مطهری کسی بود که در فضای نسبتا بسته حوزه آن زمان پا به پای جلو رفته و با تعریف درست ، جوّ خموده حوزویان را شکست و انقلابی کرد قبل از انقلاب. و در این راه آنچنان مورد هجمه قرار گرفت که گاهی ننگ روشنفکری به او میزدند و گاهی انگ وهابی گری ولی نمیدانستند که او راهی میانه انتخاب کرده که همان شاهراه اجتهاد میبود. او راه حوزه را برای پذیرش باز کرد و روح انقلابی گری را در او دمید. همین بس که واسطه اصلی امام و مراجع کسی جز مطهری نبود. 🛡 کسی که تا انقلاب شد، امان نداد و در همان دو ماه و نیم باقی مانده زندگیش، بیست سخنرانی تحلیلی از انقلاب کرد که بروید بخوانید و عمق فکر و ارادتش را به انقلاب و اسلام سیاسی ببینید. کسی که نگاهش آنقدر جامع بود که نهضت های صد سال اخیر را بررسی میکرد و عظمت را به رخ آنان میکشید. 🛡 کسی که از همان اول دست امثال را خوانده و «تمیلوا میلا عظیما»ی آن ها را فهمیده و مقابلشان ایستاده بود. آری اگر مطهری بود مگر اصلاحاتچیان جرأت عرض اندام داشتند. مطهری کسی بود که پای را از کمیته انقلاب اسلامی برید. مطهری کسی بود که و خدمات اولیه ایشان به انقلاب، نتیجه پیگیری و دغدغه او بود. 🛡 مطهری کسی بود که در کارش موج میزد، با اینکه نفر اصلی انقلاب و شورای انقلاب بود ولی بعد از مدتی که کار ها به روال افتاد میخواست آن تشکیلات عظیم را رها کند و در بُعد دیگری به انقلاب خدمت نماید اما وقت وصالش رسیده بود. کسی که مؤسس بود ولی وقتی که دید از آرمان های اولیه اش دور شده و قابل اصلاح نیست، عطایش را به لقایش بخشید و دنیا را با دنیاخواهانش رها کرد. برای همین هاست که این هنوز است... برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر مراجعه فرمایید: @andishevarzi
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
نامه 📜 اول که را دیدم متعجبانه نگران شدم، رفتم ببینم بین اسامی امضا کنندگان افراد مطرحی که لااقل من بشناسم هستند، دیدم که خیر؛ آنجا بود که کمی نگرانیم کمتر شد. 📜 نامه ای خطاب به که علی رغم محتوای خوبش، آخرش را خراب کرده بودند. به قول بچه ها: «کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد.» و کار آنها به نظرم با آخر نامه خراب شد. 📜 باید یاد بگیریم که قواعدی دارد، برای خودش قوانین خاص خودش را دارد، راه خودش را دارد. به صرف مطالبه کردن هر چیزی مطالبه گری رخ نمیدهد. مطالبه گری درستی که به درد بخورد باید حکیمانه باشد. 📜 یکی از قواعد مطالبه گری تمرکز بر است تا . یعنی به جای اینکه مطالبه امان روی مصداق باشد، روی مفاهیم شکل بگیرد. این قاعده را در صحبت چهاردهم اردیبهشت هشتاد و هفت در دیدار با دانشجویان دانشگاه های شیراز بیان میفرمایند و از آن با تعبیر یاد میکنند. 📜 ایشان در آن صحبت دلیل این کار را اولا دوری از قضاوت نادرست و ثانیا دست طرف مقابل ندادن میدانند. چنانچه در اول خرداد نود و هشت در دیدار با دانشجویان هم بر این مورد تاکید کرده و گلایه ای میکنند از اینکه این چندمین بار است که این تذکر را داده اند. 📜 ایشان مطالبه گری مفهومی را برای اینکه هم پشتوانه لازم گفتمانی و برای مثل قوه قضائیه پدید آید کافی میدانند و هم اینکه آن کسانی که مخاطب این مطالبه اند حساب کار دستشان بیاید. 📜 گذشته از اینها متهمان این قضیه به دو نفر معلوم الحال باعث میشود دست کسانی که در این قضیه بیش از آن دو نفر تقصیر کار هستند آنچنان که باید رو نشود. و ایشان بالفرض تا محاکمه آنان را ببینند فکر کنند که کار تمام شده؛ در صورتی که نفرات اصلی هنوز سر جای خویش هستند. 📜 پس خوب بود مطالبه ای که کردیم مصداقی نمیبود تا هم وسیع تر میشد، هم بهانه قضائی دست طرف مقابل نمیدادیم و هم میگذاشتیم قوه قضائیه بدون دغدغه اینکه حتما باید شخص خاصی که در نامه آمده را متهم کند به کار خائنان میرسید... برای دنبال کردن تحلیل ها به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
خدیجه سلام الله علیها 🌺 وقتی زیارات اهل بیت علیهم السلام را میخواندم همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا ایشان را به نام پدران و مادران و خواهران و برادران آنها تعریف میکنیم؟ آیا صرف ابن الامام بودن یا اخ الامام بودن شرافت دارد؟ مگر پسر نوح نبود، مگر برادرِ هابیل نبود؟ 🌺 تا اینکه ادبیاتی در احادیث یافتم که برادری و پدری را صرف وراثت خونی نمیدانست، آن احادیثی که بیان میفرمود برادر مومنت مثل برادر خونی و بلکه بالاتر از آن است و به او هم میگویی و واقعا برادر تر از برادر خونی توست. یا حدیث معروفی که رسول خدا و امیرالمومنین علیهما السلام را پدران امت معرفی میکند. 🌺 دانستم که این ها ، این ها تعارف نیستند بلکه حقیقتند. 🌺 استادمان میفرمود وقتی که خداوند میفرماید «إن من شیء الا عندنا » شیء یعنی هر چیز. خوب اگر اینطور باشد همین پدری و مادری که همه امان در خانه های خود، نعمتِ وجودشان را داریم در خزینه الهی دارند و آن حقیقت چیزی نیست جز همین که «انا و علی ابوا هذه الامه». 🌺 علامه در میفرمایند مشکل ما این است مفاهیم این دنیایی و اعتباری را اصل میگیریم و مفاهیم آن دنیایی و حقیقی را فرع؛ در صورتی که حقیقت آن ها هستند و مجاز اینها. 🌺 انگار علامه میفرمایند که همین پدر و مادری که شما دارید ریزه خوار سفره پدر و مادری دیگرند. اگر مهر مادری میبینی، به خاطر مهر مادری دیگر است که شاید نمیبینیش. اگر سایه پدر را بالاسر خودت داری به خاطر حقیقتی است به نام سایه پدریِ امام معصوم که پایین آمده و پایین آمده تا به پدر خونی تو رسیده. 🌺 این همه را گفتم تا بگویم برای شأن کسی مثل سلام الله علیها همین بس که در بعض زیارات، اهل بیت علیهم السلام ایشان را خودشان معرفی میکنند. و مادر در اینجا به همان معنای حقیقی است که بیان شد. 🌺 یعنی کسی که نه فقط وراثت خونیش دلیل مادریش باشد بلکه آن مقام والای ایشان نزد خداوند متعال و وجود نورانیش دلیل مادریش است. مادری که آن چنان از رجس این دنیا پاک و طاهر شده و سعه محبتش عالم وجود را فراگرفته، که از رحم او پا در این دنیا میگذارد. 🌺 کسی که آنچنان قرب و منزلتی نزد اهل بیت دارد که در حد مادری حقیقی به ایشان نزدیک شده و مادران دیگر جیره خواران درگاهش هستند. کسی که نامش کنار رسول خدا، امیرالمومنین، فاطمه زهرا و حسنین علیهم السلام قرار میگیرد و به زبان بی زبانی میگوید اگر اهل کسا را شناختی آنگاه را هم خواهی شناخت... برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 به مناسبت میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام ان شاء الله در روز های آینده با بازنشر مطلبی پیرامون سر صحبت مقام معظم رهبری درباره عظمت صلح امام حسن مجتبی تحت عنوان "عمق راهبردی صلح امام حسن" در خدمت شما اندیشه ورزان گرامی هستیم... @andishevarzi 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔖 عمق راهبردی صلح امام حسن ۱ ✍️ در کتاب شیخ راضی آل یس که حضرت آقا به زیبایی هر چه تمام تر ترجمه کرده اند، این عبارت یکی از واژگان کلیدی کتاب است که امام حسن علیه السلام باید بین دو راهی «» یکی را انتخاب میکردند. ✍ تعبیر جالبی است که نشان از واقعیتی تلخ دارد که شیرینی کار امام مجتبی را بیشتر نمایان میسازد. ✍️ سوالاتی در تاریخ مطرح است: ۱. چرا از یاران خاص الخاص امیرالمومنین، خلف صالح ایشان را خطاب کردند؟ ۲. چرا از فرماندهان پا به رکاب و مستقیم حضرت، از فرمان ایشان داشته و سپاه را بعد از صلح مخیر به پذیرفتن صلح و یا جنگیدن و خروج از بیعت حسن بن علی کردند؟ ۳. چرا آخر باری که حضرت خطبه خوانده و مردم را به جنگ با شجرة خبیثه فراخواندند کسی طبق نقل ها جواب نداد؟ ✍ کجا بودند یاران صفین و جمل و نهروان؟ همه مرده بودند؟ پس این گرد مرگ چیست که بر سر زندگان ریخته شده است؟ ✍️ جوابش کوتاه است و آن ندانستن معنای و نفهمیدن است. ✍ تا حال، برایتان سوال نشده که چرا امیرالمونین هنگام اصرار مردم برای پذیرش خلافت، دلیل پذیرش خود را عهدی که خداوند بر گذاشته بود بیان فرمودند؟ مگر یا علی! تو امام بر حق نیستی؟ و حال آنکه «عهد امام» با «عهد عالم» فرق دارد. پس چرا از حق امام دم نزدی و شخصیت حقوقی که این منصب را قبول کرده را عالم دانستی نه امام؟ ✍ جواب همان است که گفتیم. مردم در آن زمان هم، بیعتشان با علی مرتضی بیعت با سابق در دین، شوهر دخت یگانه رسول، مرد روز های جنگ و صاحب ذوالفقار بود نه امام بر حق و خلیفه خداوند بر روی زمین! ✍️ آنچه بسیاری از مردم آن روزگار و حتی خواص یاران و اصحاب امیرالمومنین با او به این نگاه بیعت کردند و حتی شمشیر زده و حتی به شهادت رسیدند، بود. ✍ آن کسانی که بعد از امیرالمونین با امام حسن بیعت کردند نیز بیعتشان بیعت با یک امام سیاسی بود لذا کار به صلح کشید. لذا وقتی اینچنین شد، قدم ها لغزید و دل ها پراکنده گشت. چرا که امام حسن را حاکمی میدانستند مدیر و مدبر و انسانی والا و شخصیتی بزرگ و نوه رسول خدا، نه روی زمین. برای دنبال کردن قسمت های بعدی تحلیل به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
زلزله 🌏 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف مینویسند خداوند بعضی اوقات برای پیامبر خویش خود را ظهور میداد و گاهی اوقات . 🌏 وقتی که حال رسول خدا حال اسماء جلالی بود، خوف و ترس و خشیت تمام وجود ایشان را میگرفت و اوضاعشان اوضاع تضرع بود و استغفار. 🌏 وقتی هم که حال، حالِ اسماء جمالی بود، گل از گل رسول خدا شکفته میشد و احوالشان احوال انس بود و تمنای حضرت یار. 🌏 ایشان میفرمایند که اما این ها همه نقشه خداوند است برای اولیای خویش و ترفیع درجاتشان و نزدیک ساختن آنان به خودش. 🌏 مطلب ایشان ادامه ای هم دارد و آن اینکه رسول خدا هم در این حالات انگار دنبال بودند تا این احوال را تشدید کرده و از آن برای خاکساری بیشتر و یا انس و محبت زیاد تر نسبت به حضرت حق استفاده کنند. 🌏 مثلا وقتی در حالت جمالی بودند وقت نماز را وقت راحتی و انس میدیدند و وقتی در حالت جلالی بودند حتی از وزش باد نیز یاد عذاب الهی افتاده و خائف میگشتند. 🌏 را دیدید؟ پنجره هایی که موقع سحری همرنگ تاریکی شب بودند، الآن روشن تر از روز شده اند، صدای گاز ماشین ها کوچه ها را پر کرده، میروند تا بنزین بزنند که در راه نمانند. 🌏 ترس چشم ها را ربوده، نمیگذارد که بخوابیم، همه در فکرند، نگاه به سقف گچی خانه اشان یا سقف کبود آسمان دارند و به فکر فردایشان هستند، پدر و مادر چمدان را بسته و کنار درب گذاشته اند، کارت های اعتباری و پول ها از صندوق های شش قفله درآمده، همه منتظر اندک صداییند تا بریزند بیرون و فرار کنند از همان جایی که سال ها در آن زندگی کرده اند و دوستش دارند... 🌏 چه خوب بود اگر حال ما هر شب بود، ترس فردایمان، خوابِ شبمان را میربود و کل زندگی خود را خلاصه در یک چمدان میکردیم و هر لحظه آماده بودیم که با یک صدا و یک لرزه، از این دنیا فرار کرده و به مأمن «إلیه راجعون» پناهنده شویم. 🌏 هر شب باک جانمان را پربنزین میکردیم و سپس سر به بستر مینهادیم. هر شب نگاه به سقف خانه میکردیم و روز خود را مرور نموده، از خودمان حساب میکشیدیم و یاد مرگ میفتادیم، یاد لقاء پروردگار... 🌏 زلزله از آیات خداست، اما بیشتر از زلزله، این مردم و احوال آنان است که از آیات خداست. کمی لرزیدنِ زمین که برای خدا کاری ندارد، انسان هم میتواند زمین را بلرزاند اما کار هر کسی نیست... بیایید تا دلمان به این بهانه بلرزد، شاید کاخ خودبینی فروریخت و به فکر درانداختن بنیانی نو افتادیم... برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
تربیت تمدنی
🔖 عمق راهبردی صلح امام حسن ۱ ✍️ در کتاب #صلح_امام_حسن شیخ راضی آل یس که حضرت آقا به زیبایی هر چه تم
🔖 عمق راهبردی صلح امام حسن ۲ (لطفا بعد از مطالعه قسمت اول خوانده شود.) ✍️ اینجا هنر کار سبط رسول خدا مشخص میشود. صلح امام حسن در واقع، گذار از «» به «» بود. صلحی که باعث شد شیعه کم کم جان بگیرد، صلحی که باعث شد، شیعه، شیعه شدنش را آغاز کند. ✍ اگر امام حسن صلح نمیکرد، شیعه، صرف شیعه سیاسی میماند و میشد مخالف دولت وقت، آواره در دشت ها و بیابان ها که هر از گاهی عملیاتی انجام داده و مخالفت و وجود خود را ابراز میکردند. ✍ و مثل بسیاری از فرقه های دیگر، صِرفِ جمعیتی مبارز تلقی میشدند که عاقبتی جز تفرقه و برایشان نبود. چرا که عمق معرفتی نداشتند. ✍️ در واقع امام مجتبی در شیعه، رشدی شگرف به وجود آورد که ایشان را از «» به «» رساند. ✍ به عبارت دیگر امام حسن علیه السلام با این کار باعث شد که زین پس شیعیان، نه فقط به خاطر حکومت، بلکه به خاطر اعتقادشان به و امامت با أئمه هدی علیهم السلام بیعت کنند. ✍ از این پس شیعه نه به عنوان یک «» بلکه به عنوان یک «» شناخته شد که حتی اگر حکومت دستشان نباشد نیز دارای امام و ساختارند. برای دنبال کردن قسمت سوم به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
تربیت تمدنی
🔖 عمق راهبردی صلح امام حسن ۲ (لطفا بعد از مطالعه قسمت اول خوانده شود.) ✍️ اینجا هنر کار سبط رسول خ
عمق راهبردی صلح امام حسن ۳ (لطفا بعد از مطالعه دو قسمت قبل خوانده شود.) ✍️ اگر صحنه را نظاره کنیم تفاوت عجیبی که با صحنه های سال های قبل، حتی زمان جنگ های امیرالمومنین دارد این است که محور اصلی حرکت یاران سیدالشهدا، قیام علیه ظلم به جامعه نیست بلکه قیام علیه ظلم به ولی خدا و است. ✍ یاران کربلا دغدغه اصلیشان برچیدن حزب بنی امیه نبود بلکه حفظ جان و ناموس امام عصرشان و یاری او و جانبازی در طریق او بود، دغدغه اصلیشان و صراط مستقیم توحیدی و محوشدن و در حسین بن علی بود. ✍️ حتی وصیتشان به هم نیز جز سید الشهداء چیز دیگری نبود. اگر صد بار کشته شده و خاکسترشان به باد میرفت، دوباره زنده شده و و در طریق او، مهجة خود را فدا میکردند. ✍اینگونه تعبیر ها و رفتار ها، قبل از این در تاریخ شیعه به صورت این چنین گسترده . وگرنه میدانستند که با این تعداد کم حتما سرنوشتی جز مرگ ندارند. ✍ البته و صد البته که قیام علیه ظلم اجتماعی و برچیدن شجره خبیثه هم در نیت اینان بود ولی همه اینها در امام و حمایت و نصرت او شده بود... کاشتن این اندیشه و باغبانی از آن، کار بود. ✍️ این هدایتِ کثرات به سمت وحدت است، امام هر جامعه است، این مظهریت در هم باید نمود و بروز پیدا کند و امام مجتبی کاری که کرد این بود که این تحول عظیم را در سیر رشد شیعه و مسأله ولایت رقم زد. ✍ آنچه کربلائیان را کربلائی کرد مکتبی بود که امام حسن علیه السلام با گذشت ظاهری از اعتبار خویش، جانِ تازه به او داد. یاران عاشوراء دست پرورده امام حسن و مکتب حسنی هستند. حتی حسین بن علی در این مکتب پرورید و بالید. این صلح امام حسن علیه السلام است. برای دنبال کردن مطالب به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
👞👞👞👞👞👞👞👞👞👞👞 💝 مطلبی تحت عنوان "بند کفش های وصله دار" تقدیم نگاهتان میشود. 👑 ارزش دنیا و حکومت دنیایی در نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام 🖤 آقایی که چند روز دیگر کاسه های شیر در عزایش خون بگریند... @andishevarzi
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
بند کفش های وصله دار 👞 اردو زده بودند، زمان، زمانِ حج حاجیان بود. داشت کفشش را میزد که سراسیمه وارد خیمه فرماندهی شد، عرضه داشت: یا علی عده ای از حاجیان آمده اند و میپرسند چرا با میجنگد؟ 👞 حق داشتند برایشان عجیب بود تا حال شمشیرِ مسلمان جز بر سرِ غیرِ مسلمان فرود نیامده بود. هم برای خودش فتنه ای بود عجیب... 👞 ادامه داد که آقا میخواهید من به جای شما صحبت کنم. چون اگر من صحبت کنم و کم بیاورم میگویند مشاور خلیفه کم آورد ولی اگر شما صحبت کنید و ... 👞 ابن عباس هم حق داشت تازه داشت را میشناخت، شمشیر تیزش را دیده بود اما زبان تیزترش را هنوز نه... 👞 ابن عباس این پا و آن پا میکرد و از اضطراب نفسش درنمیامد ولی مولا همچنان کفشش را وصله میزد. 👞 در ذهنش پیاپی مرور میشد که اگر علی نتواند چه؟ اگر این حاجیان به شهر های خود برگردند و بگویند که علی الکی مسلمانان را به جان هم انداخته چه؟ مردم شورش کنند و هنوز پایه های محکم نشده فروریزد چه؟؟؟ 👞 ابن عباس از ترس این افکار جانش به لرزه آمده بود اما علی همچنان با آرامشی که طفل در دامان مادرش دارد کفشش را وصله میزد. 👞 بالاخره صبرش تمام شد و گفتش: یا علی اگر نمیخواهی بروی من بروم، از خطری که بیخ گوش حکومت است صحبت میکنم و تو هنوز آرامی و کفشت را وصله میزنی؟ 👞 آقا رو به ابن عباس کرد و فرمود: یابن عباس بند های این کفش وصله دار چه قدر میرزد؟ ابن عباس جواب داد که: هیچ. آقا فرمود که: این حکومتی که تو میگویی اندازه این هم در نظرم نمیرزد... برای دنبال کردن یادداشت ها به کانال زیر بپیوندید: @andishevarzi
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹