🔹 رؤیت هلال ماه رمضان و فتوای علمای تهران
📰روزنامه «اطلاعات» در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۴۳ نوشت: امروز خبرگزاریها اعلام کردند که در کشورهای غرب ایران مانند عراق، پریشب #هلال_ماه_رمضان رویت شده و از دیروز مردم این کشورها روزه گرفتهاند.
🌙بر طبق استخراج رسمی آقای #دکتر_ریاضی کرمانی در ایران از پسفردا #ماه_رمضان آغاز میشود و بر طبق این محاسبه باید هلال ماه عصر فردا رویت شود.
▪️آیتالله حاج #میرزا_خلیل_کمرهای در این زمینه اظهار داشت: ما در افق خودمان باید هلال را رویت کنیم. در بلاد ما، ماه رویت نشده کسی هم ادعای رویت نکرد، پس ما محکوم به حکم خودمان هستیم؛ یعنی ماه شعبان است.
▫️آیتالله #حاج_شیخ_بهاءالدین_نوری نیز گفت: تا در اینجا هلال رویت نشود، نمیشود هلال ماه رمضان را قطعی دانست. بدیهی است که رویت ماه در افق منطقهای که با افق ما تفاوت دارد دلیل به حلول ماه مبارک رمضان در ایران و تهران نمیشود.
▪️آیتالله #حاج_سید_فضلالله_خوانساری نیز گفت: فردا به حسب موازین شرعی آخر ماه شعبان حساب میشود مگر اینکه با رویت هلال یا سایر موازین شرعیه ثابت شود که فردا اول ماه رمضان است. رویت هلال در افق عراق که با افق ایران فرق دارد ملاک شرعی برای ما نیست.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍#سید_صدرالدین_بلاغی_نائینی در سال ۱۳۲۰ به تهران آمد و به تبلیغ در مساجد و محافل مذهبی مشغول شد. گفتارهای مذهبی او در این زمان از رادیو پخش میشد. علاوه بر وعظ، به تألیف کتب و مقالات اهتمام میورزید.
🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت، در صدر مبارزین در کنار رهبری مذهبی-ملی نهضت، حرکت میکرد و به عنوان نماینده آیت الله بروجردی به فعالیت میپرداخت.
برخی دیگر از سوابق تبلیغی و سیاسی وی عبارت است از:
▪️از سخنرانان فعال #حسینیه_ارشاد.
▫️نمایندگی آیتالله بروجردی در اروپا و آمریکا.
▪️از نویسندگان #مکتب_اسلام و #دارالتبلیغ_اسلامی.
▫️از اعضای مؤسس #حزب_خلق_مسلمان با محوریت آیتالله #سید_کاظم_شریعتمداری.
صدر بلاغی بعد از مشاهده انحراف در این حزب، همراه با برخی دیگر از اعضای مؤسس این حزب از جمله مرحوم آیتالله #سید_هادی_خسروشاهی استعفا داده و از حزب خلق جدا شد.
🍁سید صدرالدین بلاغی سرانجام در اول اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ش درگذشت.
تصویر ۱: صدر بلاغی در کنار مرحوم سید هادی خسروشاهی در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون حزب خلق مسلمان
تصویر ۲: سخنرانی صدرالدین بلاغی در دومین سالگرد #دکتر_شریعتی
تصویر ۳: راهپیمایی روز تاسوعای ۵۷ در میدان آزادی؛ از چپ: صدرالدین بلاغی، آیتالله طالقانی، میرزا خلیل کمره ای، مهندس بازرگان.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓روزهایی که گذشت یادآور رحلت خطیب توانا و کمنظیر مرحوم آیتالله #شیخ_محمدتقی_فلسفی در تاریخ ۲۸ شعبان المعظم ۱۴۱۹ ق (۱۳۷۷ش) بود.
📷تصویر بالا نمایی از حضور ایشان در #مسجد_امام بازار تهران و در میان انبوه جمعیت روزه داران علاقمند است که جهت شنیدن سخنرانی وی در ماه مبارک رمضان اجتماع نمودهاند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) در دهم ماه رمضان و وفات مرحوم #علامه_سید_مرتضی_عسکری در ۴ رمضان ۱۴۲۸ق (۱۳۸۶ش)
✍#علامه_عسکری درباره #حضرت_خدیجه (س) مینویسد:
▪️رسول خدا(ص) همیشه از خدیجه نخستین همسر خود به نیکی یاد میکرد و با تجدید خاطرات و یادگارهای او، با احسان و نیکوییهایی که درباره خویشان و دوستان او میکرد و آنها را بر دیگران مقدم میداشت، خاطرهاش را در خود زنده نگه میداشت.
▫️همچنین ایشان روایاتی ذکر میکنند که عایشه از قول پیامبر (ص) روایت کرده است:
«هنگامی که همه مردم منکر رسالتم بودند، خدیجه بود که به من ایمان آورد و در آن وقت که دروغگویم میپنداشتند، خدیجه بود که مرا تصدیق کرد، و آن زمان که مردم مرا در مضیقه مالی گذاشته بودند، هم خدیجه بود که مرا شریک دارایی بیحسابش گردانید.»
▪️عایشه گفته است: «چه بسا آن حضرت گوسفندی را به نام خدیجه قربان میکرد و آن را پاره پاره میفرمود و به نام او قسمت میکرد.»
▫️«خداوند از طریق وحی به پیامبرش خبر داده بود که خدیجه را کاخی بس مجلل و پرشکوه در بهشت ارزانی داشته است.»
📚منبع: #نقش_عایشه_در_اسلام ص۹۲ و ۹۳
📷تصویر: آیتالله حاج #شیخ_محمدعلی_جاودان در محضر استاد خود علامه سید مرتضی عسکری؛ #آیت_الله_جاودان جزء گروه مترجمان کتاب نقش عایشه در اسلام نیز میباشند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍مرحوم #آیت_الله_محمدباقر_شریف_زاده گلپایگانی خواهرزاده مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی(ره) متولد ۱۲۹۲ش، در سال ۱۳۰۴ به پیشنهاد پدرش جهت تحصیلات طلبگی راهی قم شد و از محضر بزرگانی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) کسب فیض نمود و در ۱۳ سالگی از جانب حاج شیخ به «فاضل معاصر» ملقب گردید.
🔹سال ۱۳۱۴ برای تحصیل به تهران آمد و در رشته منقول از #دانشکده_معقول_و_منقول لیسانس گرفت. از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۹ اداره اوقاف مشهد را عهدهدار شد. در سال ۱۳۳۲ در تهران مستقر شد. در همین سال وی مسجد حضرت محمد(ص) را در منطقه چهارصد دستگاه تهران پیافکند.
🔹طی سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳ با سمت مشاور دینی نشریات فرهنگی و نیز به عنوان دبیر آموزشگاه تربیت معلم در وزارت فرهنگ خدمت کرد و از سال ۱۳۴۳ تا زمان بازنشستگی در اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر وقت با سمت بررس کتابهای دینی به خدمت اشتغال داشت. ضمناً طی این سالها در دانشگاه تهران هم تدریس میکرد و با بزرگانی چون استاد #بدیع_الزمان_فروزانفر، شهید دکتر مفتح، #دکتر_مهدی_محقق و بسیاری از اهل علم، حشر و نشر داشت.
🔹ایشان به زبانهای فرانسه و عربی تسلط کامل و با زبان انگلیسی آشنایی داشت. به جز دانشگاه، منزلش نیز همواره محل رفت و آمد دانشجویان و علاقهمندان به مسائل دینی و علمی بود.
🍁آیتالله شریفزاده سرانجام در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ پس از ادای نماز جماعت، دار فانی را وداع گفت.
📰منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۳ تیر ۹۴
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #میر_سید_محمد_فاطمی_قمی از شاگردان #میرزا_حسن_آشتیانی، #میرزا_هاشم_اشکوری، #میرزا_حسن_کرمانشاهی و #آقا_شیخ_علی_نوری مشهور به #شیخ_شوارق بود.
وی حلقه وصل حکمت از طبقه اساتید خود به حکمای طبقه بعدی است.
به عنوان مثال #دکتر_صدوقی_سها نقل کردهاند که عمده تحصیلات #علامه_شعرانی در علوم عقلی از محضر مرحوم فاطمی قمی بوده است. (منتخب معجم الحکما ص۳۳)
🔹میر سید محمد فاطمی در زمان رضاخان مقام ریاست شعبۀ چهارم دیوان عالی کشور را عهدهدار بود و در کنار مرحوم #سید_کاظم_عصار، #سید_نصرالله_تقوی و دیگران، به نگارش و تدوین نخستین قانون مدنی کشور پرداخت.
🔹یکی از آثار خیر این حکیم، بنای #بیمارستان_فاطمی در زادگاهش شهر مقدس قم است.
🍁میر سید محمد فاطمی قمی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۱۳۲۴ش دار فانی را وداع گفت و در #قبرستان_شیخان قم به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی در عیادت از حضرت آیتالله جعفری اراکی. استاد حجتالاسلام احمدی قطب هم در تصویر حضور دارند.
📖مرحوم #علامه_طهرانی در کتاب روح مجرد ص ۶۲ و ۶۳ نام جمعی از ارادتمندان و مرتبطین با مرحوم #سید_هاشم_حداد را ذکر میکند که در میان ایشان نام #حاج_شیخ_محمدتقی_جعفری_اراکی هم به چشم میخورد که البته صحیح آن حاج شیخ محمد است و ایشان در سالهای پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اساتید مبرز دروس خارج فقه و اصول در حوزه تهران و مخصوصاً #مدرسه_مروی تدریس داشته و دارند.
📖 تا پیش از اینکه در کتاب روح مجرد نامی از ایشان ذکر شود، کسی از این ارتباط #آیت_الله_جعفری_اراکی اطلاع نداشته و خودشان نیز تعمد در کتمان آن داشتهاند.
آیتالله جعفری اراکی گرچه گاهی به محضر مرحوم سید هاشم حداد میرفت اما خود را در زمره شاگردان وی نمیداند و گویا هرگز خود را تحت تربیت ایشان قرار نداده است و در امور معنوی بیشتر از محضر جمال السالکین آیتالله #سید_جمال_الدین_گلپایگانی بهرهمند گردیده است.
🔹نظیر این امر را در مرحوم آیتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی میبینیم که علامه طهرانی در روح مجرد تصریح میکند که باوجود همه تلاشها و اصرار دوستانه ایشان، آیتالله خسروشاهی حاضر نمیشوند تحت تربیت جناب سید هاشم حداد درآیند و در امور معنوی و سلوکی از محضر اساتید دیگری چون آیتالله حاج شیخ عباس تهرانی استفاده میکنند.
✨علامه طهرانی در کتاب روح مجرد دلایل آیتالله خسروشاهی را ذکر کرده و البته دفاعیات خود را نیز بیان میدارد که درجای خود قابل تأمل است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت شهادت شهید آیتالله #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی در غروب ۱۴ ماه رمضان ۱۴۰۰ق!!👉
✍ شهید اسلامی در سالهای پس از شهریور20، در #مدرسه_مروی تهران، درس مکاسب میگفت و شخصیتهایی چون آیات و حجج اسلام #حاج_آقا_رضی_شیرازی، #حاج_شیخ_محی_الدین_انواری، #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی و #حاج_شیخ_یحیی_نوری از شاگردان او در آن ایام به شمار می روند.
به اعتبار همین سوابق علمی و دینی، وقتی در غروب 14 رمضان 1400ق به ضرب گلوله به شهادت رسید، شخصیتهای طراز اول دینی تهران و قم چون آیات عظام نجفی مرعشی، سید احمد خوانساری، و محمد تقی فلسفی در ختم وی شرکت جستند و در سالگرد وي نیز که در عصر 14 رمضان 1401 (25 تیر 1360) در مسجد ارک تهران برگزار شد، آیتالله خزعلی منبر رفت. اعلامیۀ ختم او را بیش از سی تن از فحول علمای کشور امضا کرده بودند.
در منبرهایی که در واپسین ماههای عمرش در جنوب تهران داشت، میگفت: «برخی از دوستان به من توصیه میکنند این روزها که با تهدید مداوم مخالفان، يعني هواداران اسلام منهای روحانیت روبرو هستی و جانت بهشدت در خطر است، بهتر است در خانه بنشینی و طریق عافیت گزینی، اما من که عمری دم از ولای علی و آل او(ع) زدهام، مخصوصاً این منبرها را ميپذیرم و این راهها را میآیم تا مرگم در حین انجام وظیفه و دفاع از ساحت ولایت رخ دهد». بعد خطاب به مولاي (ع) خود گفت: «آقا جان! لطفی کنید که چنین شود.»
💠برگرفته از مقاله مرحوم استاد #علی_ابوالحسنی_منذر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
جلال آل احمد در کنار برادرش سید محمدتقی طالقانی؛
به مناسبت شهادت شهید سید محمدتقی طالقانی در ۷ یا ۹ اردیبهشت ۱۳۳۲ش
📖 #شمس_آل_احمد در کتاب جلال از چشم برادر مینویسد:
«برادر بزرگ ما، نمايندۀ آيات عظام و مراجع تقليدى چون حضرات سيد ابوالحسن اصفهانى و سيد محمدحسين بروجردى شده بود در مدينه و در همان شهر با قهوهاى مسموم به شهادت مىرسد و مدفن مىيابد. چراکه به يمن ايمان و اعتقاد و دل پرشور و شوقش، بر سر آن مىافتد که براى بقيع بقاعى بسازد و اين کار نزد اهل سنت و بهويژه وهابىهاى سعودى شرک است. ناچار حکومت سعودى، احتمال که با توافق سفارت ايران، وسايطى مىانگيزد و برادر را به مجلسى براى مشورت مىخواند و با قهوهاى کارساز، آب سکوت بر حيات پرشور برادرمان مىريزد (در سال ۱۳۳۲).»
✍#جلال_آل_احمد هم در گزارش سفر حج خود در اینباره مینویسد:
«(نخاوله)، اقلیت شیعه اهل مدینه که برادرم مأمور روحانی میان ایشان بود و دو سال بیشتر دوام نیاورد و در همین بقیع خاکش کردند.
دوشنبه ۲۴ فروردین (۱۳۴۳ش)
صبح رفتم بقیع. آفتاب که میزد من اثر سنت را در خاک میجستم و قبل از همه اثر برادرم را. اما هیچ اثری و علامتی. وقتی گور چهار امام شیعه و گور عثمان و زنان و فرزندان پیغمبر بینشان افتاده، برادر من دیگر کیست؟ اکنون ذره بینشان خاکی در سفره سنت...
... یاد برادرم افتاده بودم که به چه خون دلی توانسته بود دور گور چهار امام را فقط سنگچین کند و چه عکسها که از ماجرا گرفته بود و چه گلی که خود به دست مالیده بود و چه غیر منتظر بود خبر مرگش که در تهران به ما رسید.»
📚#خسی_در_میقات ص۳۵ و ۳۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
از چپ: استاد #علی_دوانی، #استاد_مطهری، #سید_هاشم_رسولی_محلاتی، #دکتر_سید_محمدباقر_حجتی
به مناسبت شهادت استاد شهید آیتالله #مرتضی_مطهری در تاریخ ١١ اردیبهشت ١٣۵٩ش/ ١۵ جمادیالثانی ١۴٠٠ق.
آیتالله #دکتر_سید_محمدباقر_حجتی که در آغاز جوانی دروس شرح منظومه حکمت حاج ملا هادی سبزواری، النجات ابنسینا، الشفاء ابن سینا، اسفار ملاصدرا و شرح اشارات خواجه طوسی را از محضر #استاد_مطهری فراگرفته است، آن دوران را چنین وصف میکند: «این پنج کتاب اخیر الذکر را نزد استاد علامه و دانشمند بیعدیل آیتالله علامه شهید حاج شیخ مرتضی مطهری خواندیم. این استاد بزرگوار که حتی مدتی مدید از خیابان آبشار (واقع در خیابان ری) تا مدرسۀ مروی را پیاده طی میکردند و قبل از طلوع فجر خود را به مدرسۀ مروی میرساندند و نماز دوگانۀ بامدادان را در مدرسۀ مروی اقامه میکردند، با نوشیدن استکان چای که دوست بزرگوارمان حاج #محمدرضا_توکلی در مَدرَس محقر استاد فراهم میآوردند، درس حکمت و فلسفه را در لحظاتی که هنوز هوا تاریک مینمود و با نشاطی عجیب آغاز میکردند که نه تنها به طلوع آفتاب میپیوست، بلکه تا مدتی پس از تابش آن ادامه مییافت و به هنگام تدریس سر از پا نمیشناختند و جانانه و بیهیچ فتور و سستی افاضه میفرمودند. سرما یا گرمای شدید هرچند احیاناً ما را شکنجه میداد، اما گویا به هنگامی که استاد تدریس میفرمودند تغییر فصول سال تفاوتی را در وجود عزیزشان نشان نمیداد، مگر آن لحظهای که فراغ از تدریس فرا میرسید و سرما یا گرمای آزارنده را هم ایشان حس میکردند و هم ما را نیز میآزرد.»
@tarikh_hawzah_tehran
🍃#امام_خمینی(ره):
▪️درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟
▫️ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری میخواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟
▪️ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است.
▫️پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست.
▪️ کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد اللَّه است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.
📚 (صحیفه امام؛ ج 14، ص: 350)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran