eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 عظمت ماه رجب 🔷فرمایشات حضرت آیت‌الله حق‌شناس ره 🔶معاونت تهذیب حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره (امین الدوله_فیلسوف الدوله) 🆔 @hhaghshenas 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۷۴، شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم درکنار حضرت آیت الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی وآیت الله مهدوی کنی در مدرسه عالی شهید مطهری ✨ ۱ رجب، سالروز شهادت شهید سید محمدباقر حکیم ✍ شهید حکیم در سالهای نخست پیروزی انقلاب تولیت تهران را برعهده داشت که تعدادی از طلاب عراقی در آن تحصیل می‌کردند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته بازدیدی از داشتم. کتابخانه آن در زیرزمین بسیار زنده و فعال بود. اما وقتی به تالار تاریخی حسینیه که مرکز اصلی همایشها و سخنرانی‌ها بود رفتم، گرچه با بنای باشکوهی مواجه میشدم، اما حسینیه غرق در سکوت بود؛ سرد و خاموش. حسینیه ارشاد در سالهای اوج فعالیت خود در قبل از انقلاب، یکی از نقاط پر اختلاف و چالش برانگیز در میان علمای تهران بود. برخی از روحانیون پرشور و انقلابی، فرصت حسینیه ارشاد را غنیمت می‌شمردند و برای تبلیغ اسلام ناب و مقابله با کج‌روی‌ها و تعلیم و تربیت نسل جوان به آنجا می‌رفتند. اما فضای روشنفکری حسینیه ارشاد با محوریت و مکتوبات و سخنرانیهایی که از وی به گوش علما می‌رسید، موضعی منفی نسبت به حسینیه و حتی روحانیونی که به آنجا رفت و آمد داشتند به وجود آورده بود. ✨شهید مطهری برخی از روحانیون فاضل تهران از شاگردان خود را جهت آموزش معارف اسلام ناب به مخاطب جوان حسینیه به آنجا می‌برد اما حتی گاهی انتقاداتی از سوی برخی علمای تهران نسبت به استاد مطهری به خاطر ارتباطش با حسینیه ارشاد به گوش می‌رسید. این فضای انتقادی علیه استاد مطهری به اندازه‌ای بود که بعد از درگذشت پدر استاد، در مجلس ختمی که برای وی در یکی از مدارس تهران برگزار شد، تعداد بسیار کمی شرکت کرده بودند. البته دلایل دیگری همچون گرایش فلسفی استاد و برخی جوسازی‌ها از جمله در مسأله هم باعث این مهجوریت شده بود. به نظر می‌رسد حسینیه ارشاد همچنان میتواند به یک کانون گفتگوی دینی اثرگذار تبدیل شود؛ آن هم در فضای کنونی که به شدت محتاج هستیم. 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🏴مراسم سوگواری ایّام شهادت امام هادی (علیه السّلام) ، با بزرگداشت اوّلین سالگرد ارتحال حضرت استاد مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شریف طبرستانی (رضوان الله علیه) برگزار می گردد . ▫️حضور اساتید ، طلّاب و روحانیّون معزّز موجب تکریم مقام شامخ علم و عالم و تسلّی خاطر بازماندگان خواهد بود . ▪️مدیریّت ، اساتید و طلّاب حوزه علمیّه امام القائم (عج) زمان : پنج شنبه ۶ بهمن از نماز ظهر و عصر . مکان : تهران ،خ هفده شهریور ، بین پل آهنگ و پل ری ، کوچه فائز ، پلاک ۷ . روحانیّت تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت سالروز درگذشت علامه در شب ۴ رجب ۱۳۷۱ق در دمشق ▫️این عالم وارسته مسافرت‌هایی به تهران داشتند که با استقبال علمای تهران روبرو می‌شد. از اسناد تصویری به دست می‌آید این دیدارهاگاه با محوریت اساتید و علمای بوده است. تصویر بالا ردیف نشسته در وسط از چپ نفر دوم به بعد حضرات آیات: فرزند میرزا حبیب الله رشتی ردیف جلو نشسته جلوی آیت‌الله سید محمد بهبهانی آیت‌الله میرزا در سنین جوانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 لیلة الرغائب در مسجد لرزاده 📖 یکی از شاگردان آیت‌الله حاج : «مرحوم برهان اکثر مستحبات را خودش با همان جثه‌ی نحیفش انجام می‌داد. من الان ۵۰ سال هست که سعی می‌کنم در ایام البیض ماه رجب، اعمالم ترک نشود و این همه‌اش از برکات مرحوم برهان است. ماه رجب در حقیقتاً ماه اصبّ بود. گویا حقیقتاً در آنجا باران می بارید؛ باران رحمت و معنویت. همه را نسبت به روزه گرفتن در آن ماه تشویق می‌فرمودند. همه‌ی جوان ها اهل روزه گرفتن بودند. اول ماه، دوم ماه، و... نماز مستحبی را نشسته خواندن، در مسجد لرزاده، اصلاً باب نبود. همه روی پا و ایستاده می‌خواندند، حتی خودش. الان با اینکه در تهران اعتکاف هست، ولی در مساجد نماز لیلة الرغائب را بین دو نماز مغرب و عشاء به جا نمی‌آورند. آنجا [مسجد لرزاده] به جا می‌آوردند و بعد از آن تازه نماز عشاء را می‌خواندند. برنامه‌ها و رفتارهای مرحوم برهان این گونه بود.» 📚 کتاب ص۵۵ و ۵۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 شهر تهران و ویرانه‌ی ری در قرن هشتم هجری ✍ كلاويخو سفير اسپانيا در زمان تيمور لنگ، براى ديدار وى به ايران آمد. او در فصل سوم از سفرنامه‌اش دربارۀ تهران مى‌گويد: «... يكشنبه ششم ژوئيه [۱۴۰۴ م] بعد از ظهر به شهرى رسيديم كه «تهران» نام داشت. در آنجا بابا شيخ را در انتظار خويش يافتيم، و در حقيقت وى به پيشواز ما آمده بود و ما را به شهر به مهمانسرايى برد كه تيمور خود به هنگام گذشتن از اين حدود در آن منزل مى‌كرد و درواقع بهترين خانۀ شهر بود. ... شهر تهران محلى است بسيار پهناور و بر گرد آن ديوارى نيست و جايگاهى خرم و فرح‌زاست كه در آن همۀ وسايل آسايش يافت مى‌شود. اما آب و هواى آنجا چنانكه مى‌گويند ناسالم و در تابستان گرماى آن بسيار زياد است. تهران در ناحيه‌اى واقع است كه به نام رى معروف است. اين ناحيه فوق‌العاده پهناور و حاصلخيز است... سه‌شنبۀ بعد به هنگام غروب آفتاب از تهران به راه افتاديم و پس از پيمودن دوفرسخ در جانب راست، بناهاى شهرى عظيم را ديديم كه متروك و ويران گشته بود. اما بسيارى از برجهاى آن هنوز هم برپا بود و خرابه‌هاى چند مسجد را ديديم. اين آثار همان شهر رى است كه در گذشته بزرگترين شهر همۀ آن منطقه بوده است. اما اكنون ديگر اين شهر به كلى خالى از سكنه است.» 📚سفرنامۀ كلاويخو، ترجمۀ مسعود رجب‌نيا، ص ۱۷۵-۱۷۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 دیدار مدیریت محترم حوزه علمیه تهران حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق و معاونین مرکز با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران آقای دکتر جان‌فشان. ▫️در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین صداقت مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و آقای پیرانی مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت حوزه‌های علمیه هم حضور داشتند، گفتگوهایی پیرامون همکاری میان مرکز و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت.‌ در این جلسه پیشنهاداتی از سوی مرکز اسناد حوزه تهران مبنی بر تعاملات محتوایی، احیای میراث برجای مانده از علمای تهران و همکاری در حوزه گردشگری مطرح شد و مقرر گردید ضمن تفاهم‌نامه‌ای در آینده نزدیک عملیاتی شود. ▫️ جزئیات مصوبات این جلسه در آینده از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠دو مجتهد که منطقه‌ای از تهران را دگرگون کردند! ✍آیت‌الله حاج شیخ جواد فومنی در سال ۱۳۱۷ ش یعنی اواخر دوران سلطنت رضاخان از نجف به تهران آمد و در خیابان خراسان ساکن شد و با بنای به فعالیتهای تبلیغی خود استحکام بخشید. مرحوم آیت الله حاج شیخ علی‌اکبر برهان نیز سال ۱۳۱۸ش به تهران آمد و با اقامت در محله خیابان لرزاده زمینه بنای را فراهم آورد. مجاورت خیابان خراسان و خیابان لرزاده و فعالیت دو مجتهد پرکار و نوآور نقش مهمی در تحول دینی آن منطقه داشت. ▫️مرحوم فومنی در ابتدای ورود را تأسیس کرد تا با همراهی مردم بتواند به احیای شعائر دینی که در زمان رضاخان از بین رفته بود بپردازد. مرحوم برهان نیز با تأسیس هیئت نوباوگان و بزرگسالان مسجد لرزاده به این امر مهم پرداخت. ▫️هر دو بزرگوار به تأسیس مدارس پسرانه و دخترانه اقدام نمودند تا برخلاف رویکرد مدارس دولتی شاهنشاهی نسلی از کودکان مسلمان و متدین و انقلابی تربیت کنند و به این ترتیب دبستان نو در خراسان و دبستان و دبیرستان برهانیه در لرزاده پدید آمدند. ▫تاسیس شرکت تعاونی «روزی دهشاهی» جهت تأمین هزینه‌های فرهنگی و آموزشی توسط آیت‌الله فومنی و جهت تأمین مخارج نیازمندان منطقه توسط آیت‌الله برهان راه‌اندازی شد. مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این دو عالم مجاهد با محوریت مسجد، در آغاز دوران سلطنت پهلوی دوم، منطقه خیابان خراسان و لرزاده و اطراف آن را به دارالمؤمنین تبدیل کرد. ▪️آیت‌الله شیخ جواد فومنی در تاریخ ۷ بهمن ۴۳ و آیت‌الله برهان سال ۱۳۳۹ دارفانی را وداع گفتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۸ رجب سالروز درگذشت عالم ربانی و عارف عظیم الشأن آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس 📽 بازنشر سخنان دلنشین مرحوم آیت الله در دیدار با آیت‌الله میرزا احمد رو آر سوی ما که به سوی تو رو کنیم وز غیر ما به سوی تو رو آورد بلا 🍂 آیت‌الله سیبویه: علما کم شدند... قحط الرجاله! زمین خالیه! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡: دهه شصت دهه امام خمینی(ره) بود و از این پس دهه‌ها هر چه بیابید به جز او انتساب نخواهند داشت. این او بود که هر آنچه که در تقدیر تاریخ انسان این عصر بود ظاهر کرد. حیات انسان هایی چون او نفخه ای از نفخات روح الهی است که در تن انسان می‌دمد، در تن زمین مرده، و آن را حیات می بخشد. امام خمینی انسانی چونان دیگران نبود ؛ از قبیله انبیا و اصحاب آنان بود و مصداقی از مصادیق معدود ( نبا عظیم ).... که هر هزار سال یکی میرسد ، و مراد از این (هزار) عدد هزار نیست ؛ مراد آن است که او از خیل یاد آوران است و مورد خطاب «انما انت مذکر». و مخاطب این سخن آنانند که نه نامی از آنان در تاریخ های تمدن هست و نه در تاریخ های رسمی، اما زمین هر چه دارد مدیون آنهاست. اینان چون دیگر ابنای بشر از خاک روییده‌اند، اما چون دیگران در خاک نمانده‌اند و سر بر آسمان برآورده‌اند. و فقط هم اینانند که از حقیقت با خبرند و دیگران را نیز اینان خبر کرده اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 (ره) در بدو ورود به در میان استقبال پرشور علما و روحانیون تهران و دیگر نقاط کشور 🗓 ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گرامی باد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 بازدید مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت از کتابخانه عمومی و آرشیو تهران. ✅ آشنایی با بخش های مختلف. ✅ ایجاد زمینه های همکاری. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠به مناسبت درگذشت حکیم محمدحسین در ۱۳ بهمن ۱۳۳۹ش : «اين كمترين شرح قيصرى بر ، و قسمتى از اوائل طبيعيات شفاى شيخ رئيس را در محضر مباركش درس خوانده است، و مدرس ما دار العلم آنجناب اعنى سراى آن سرور در جنب تهران بود كه به فرمان آن بزرگوار صبح هر روز اول طلوع آفتاب از بدانجا براى درس حاضر مى‌شديم.» علامه حسن‌زاده آملی به نقل از استاد خود : «من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى‌خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‌اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام.» «پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‌فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: «اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى‌داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است.» مرحوم فاضل تونی در نیمه شعبان ۱۳۸۰ق برابر با ۱۳ بهمن ۳۹ درگذشت و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
آیت‌الله اصفهانی () در سال ۱۲۸۶ش در روستای علون آباد واقع در ۹۰ کیلومتری اصفهان متولد گردید. ادبیات عرب را نزد آقا شیخ علی مسگر یزدی و فقه و اصول را در محضر میرزا احمد مدرس و سید مهدی درچه‌ای آموخت. 🔹در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل به قم رفت و از سال ۱۳۰۷ افتخار شاگردی آیت‌الله محمدعلی شاه آبادی و هم چنین دامادی او را کسب کرد و از محضر آیات محمد همدانی و سید محمد حجت شیرازی نیز بهره برد. 🔸ایشان از دوستان بود و پس از رحلت به تهران آمده و در شبستان آیت‌الله شاه‌آبادی تهران به اقامه جماعت و ارشاد مردم پرداخت. 🔹 اکثر فرزندان او در زمان پهلوی دوم جزء مبارزین بودند و یکی از فرزندان او به نام سید احمد احمدی در سال ۵۴ در اثر شدت شکنجه دژخیمان ساواک به شهادت رسید. ▪️آیت‌الله احمدی سال‌هایی از آخر عمر خود را با بیماری، خانه نشینی و از کارافتادگی سپری نمود و در در حالی که چند روز بیشتر به سقوط رژیم پهلوی و آزادی فرزندانش از زندان باقی نمانده بود، دار فانی را وداع گفت. منبع: وبگاه مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌@tarikh_hawzah_tehran
امام خمینی ره: درباره حضرت امیر سلام الله علیه این قدر گفته شده است و نوشته شده است و باز هم حقش ادا نشده است. یعنی این معجزه الهی تاکنون معلوم نشده است که چه شخصیتی است. همه طوایف مختلفی که در اسلام هستند و خصوصاً در شیعه مذهب ها، این حضرت را به خودشان نسبت می دهند. عرفا، حکما، فقها، فلاسفه و اقشار مختلفه حتی دراویش، صوفیه و حتی کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند از کلمات ایشان استشهاد می کنند... این موجود یک اعجازی است که نمی شود در اطراف او آن که هست صحبت کرد، هر کس به اندازه فهم خودش و به اندازه نظری که دارد در این باب صحبت کرده است و حضرت غیر از این معانی است. یعنی ما نمی توانیم به آن جایی که بتوانیم از ایشان به آن جور که هستند مدح کنیم. آن صفات متضاده که در اشخاص نمی شود باشد، در ایشان هست. از همین جهت است که این صفات متضاده که هست، این که هر کسی یک طرفش را گرفته است و خیال می کند که ایشان او است. 🌸 علیه السلام مبارک 🕌@tarikh_hawzah_tehran
▪️ را فراموش نخواهیم کرد‍! عصر روز ۱۳ رجب ۱۳۲۷ق حاج را از مجلس نظمیه برای استنطاق آخر به دادگاه برده بودند. از بعد از ظهر همان روز در میدان توپخانه جمعیت مرد و زن موج می‌زد.‌ دسته موزیک نظامی در کنار میدان نوای «آقشام» را می‌نواخت. هوا گرم و کثیف و غبارآلود بود. یک ساعت و نیم به غروب مانده بود. در همین گیر و دار باد گرفت و هوا به هم خورد. آقا هفتاد ساله بود و محاسنش سفید شده بود. پهلوی چهارپایه ایستاد. اول عصایش را به جلو میان جمعیت پرتاب کرد. قاپیدند. عبای نازک مشکی تابستانه‌ای پوشش بود. به میان مردم پرتاب کرد، قاپیدند. قریب ده دقیقه برای مردم صحبت کرد: «خدایا تو خودت شاهد باش که در این دم آخر هم باز به این مردم میگویم که مؤسسین این اساس لا مذهبین هستند که مردم را فریب دادند. این اساس مخالف اسلام است. محاکمه من و شما بماند نزد پیغمبر خدا محمدبن عبدالله.» پیش از اینکه ریسمان به گردن شیخ بیندازند یکی از رجال با عجله برای او پیغام آورد که شما این مشروطه را امضا کنید و خود را از کشتن رها سازید. فرمود: «دیشب رسول خدا را در خواب دیدم فرمود: فردا شب میهمان منی... و من چنین امضایی نخواهم کرد.» هنوز آقا صحبتش تمام نشده بود که یوسف خان ارمنی به طرز خفت‌باری عمامه از سر شیخ برداشته و به طرف جمعیت پرتاب کرد.... 📚شیخ فضل‌الله نوری و مشروطیت ص۳۶۵ _ ۳۶۷ 🕌@tarikh_hawzah_tehran
آنگاه که و با عبای خود حرم حضرت زینب سلام الله علیها را غبارروبی می‌کنند!👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📚مرحوم شریف رازی در کتاب گنجینه دانشمندان ج۴ ص۶۳۵ نقل می‌کند: ✍زمانی یک مسافر تهرانی که از مکه بازمی‌‌گشت، وارد نجف اشرف شد و به خدمت میرزای شیرازی رسید و به ایشان عرض کرد: به مکه مشرف بودم، پول و توشه راه خود را گم (یا تمام) کردم. در مسجد الحرام به خداوند تبارک و تعالی پناه آوردم و حضرت ولی عصر (عج) را واسطه نمودم تا خرجی و پولی برایم فراهم شود و در مکه معطل نمانم. روزها این کار را با التماس فراوان ادامه می‌دادم… تا آنکه یک روز هنگامی که پرده خانه خدا را گرفته، تضرع می کردم، دستی برشانه ام خورد! برگشتم و شخص محترم و باوقاری را دیدم. او به من گفت: چه حاجتی داری؟ نیاز خویش را بازگو کردم، او چند لیره به من داد و فرمود: ✨با این وجه خود را به نجف اشرف برسان و در آنجا خدمت برو و بگو «سیدمهدی» گفت: «با این نشانی که به همراه حاجی ملاعلی کنی در بازگشت از مکه به شام، زیارت حضرت زینب (س) رفتید و حرم را گرد و غبار گرفته دیده، مشغول نظافت شدید و با گوشه عبای خود، خاک و خاشاک را بیرون بردید؛ بیست اشرفی به تو بدهد.» 🔸میرزای شیرازی تا این سخن را شنید، بسیار متغیر شد و بسرعت برخاست و بیست اشرفی به آن مسافر داد. آن شخص با خوشحالی تمام و پس از زیارت عتبات مقدسه به تهران مراجعت کرد و خدمت آیت‌الله کنی رسید و ماجرای خود را به طور مبسوط به ایشان گفت. 🔹حاجی کنی پس از شنیدن ماجرا فرمود: آیا حواله ای آن آقا به من نداد؟ گفت: خیر؛ حاج ملاعلی بسیار گریست و سپس فرمود: میرزا در نظافت حرم حضرت زینب (س) بسیار کوشش می‌کرد و این تلاش، توجه امام زمان (عج) را به خود جلب ساخته است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ 🔹متن اعلامیه و امضاکنندگان در ادامه👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 اعلامیه جمعی از علما و روحانیون تهران در آستانه پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ ▪️در بخشی از این اعلامیه آمده است: «اینک که فریاد اعتراض ملت به اوج خود رسیده است، رژیم به جای آنکه ریشه‌های خشم و اعتراض را شناخته و روح نهضت مردم مسلمان ایران را درک کند، به آخرین سنگر عقب‌نشینی کرده و با تشکیل دولت نظامی، شعله‌های خشم مردم را برافروخته‌تر ساخته است تا باز هم با کشتار و ایجاد وحشت، صدای حق‌طلبانۀ مردم باایمان را در سینه‌ها خفه سازد... شگفتا که رژیم نمی‌‌خواهد اعتراف کند که نه تنها در میان ملت پایگاهی ندارد، بلکه مردم یکپارچه در برابرش قرار گرفته‌اند و اگر ملت نخواهد و همکاری نکند، حکومت از حمایت سیاست‌های استعماری طرفی نخواهد بست و تجربه‌های گذشته نشان داده که سرنیزه عامل دیرپایی برای دوام حکومت نیست و هم‌اکنون ملت به مقاومت خویش ادامه می‌دهد... ما بار دیگر با تأکید بر ادامۀ راه تا رسیدن به هدف، مردم را به پایداری و مقاومت هشیارانه دعوت کرده و ضمن همکاری با یکدیگر در امر تأمین نیازمندیهای اولیه و وسایل درمانی، توطئۀ رژیم را در فلج‌کردن زندگی مردم خنثی نمایند. وما النصر الا من عندالله.» امضاکنندگان: حسین اطهری ـ سید مهدی امام جمارانی ـ ـ ـ ـ ـ علی‌اصغر جعفری ـ سید محمدتقی حکیم ـ علی حیدری ـ محمد حیدری قزوینی ـ محمد خندق‌آبادی ـ حسین حسینی همدانی ـ سید جلال‌الدین دین‌پرور ـ سید هاشم رسولی ـ رضوی یزدی ـ عمید زنجانی ـ رمضانعلی زمانی ـ ـ سید جعفر شبیری ـ جعفر شجونی ـ شیخ قدرت‌الله صادقی ـ ـ علی صادق ـ غلامحسین صفائی ـ سید نورالدین علوی طالقانی ـ شیخ محمد عاملی ـ احمد غروی رفسنجانی ـ حسین غفاری ـ خلیل‌الله فاضلی ـ مهدی قدس محلاتی ـ مهدی کروبی ـ محمد کشانی ـ شیخ حسن کرباسی ـ یدالله کافی ـ شیخ حجت‌الله کیانی ـ حسن لاهوتی ـ سید رضا محمدی ـ شیخ اسماعیل مرادی ـ سید جلال محبی ـ اسماعیل ملکی ـ ـ ـ علی‌اصغر مروارید ـ ـ عبدالعلی معزی ـ میرزا حسن مقدس ـ مصطفی ملکی ـ سید حسن موسوی درچه‌ای ـ شیخ محمدعلی موحدی کرمانی ـ سید محمدباقر مهدوی کرمانی ـ ـ علی‌اکبر مهدوی خراسانی ـ موحدی قزوینی ـ سید فرج‌الله موسوی اردبیلی ـ ـ سیف‌الدین نورانی ـ سید محسن هزاوه‌ای همدانی ـ علی‌اصغر هرندی ـ ـ ـ سید رضا یاسینی. بخوانید و فوراً به دیگران بدهید! برقرار باد حکومت عدل اسلامی! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran