eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 از راست: آیت‌الله سید مصطفی مرتضی عاملی، مرحوم ، مرحوم ، استاد حجت‌الاسلام . سال ۱۳۶۷ش 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مرحوم متوفای ۲۳ اسفند ۷۸، بنیان (ص) در نارمک و رئیس (ع)؛ از شاگردان امام خمینی ره و علمای مبارز تهران. به نقل از یکی از اطرافیان: زمانی که مرحوم کرباسی تبلیغات خود را در مسجد الرسول (ص) شروع کردند مسجد به صورت چادری بود که دو در داشت و ما نماز جماعت را در زیر همان چادر اقامه می کردیم. معمولا حاج آقا بین دو نماز سخنرانی داشتند. روزی از طرف رژیم پهلوی دستور دادند که حاج آقا حق سخنرانی ندارد. خادم مسجد مسئول رساندن پیام آن مامور به حاج آقا شد و پیام به حاج آقا رسید. اما حاج آقا بدون توجه به آن پیام بعد از نماز مغرب شروع کردند به سخنرانی، وقتی آن مامور حاج آقا را در حالت سخنرانی دید، گفت: مگر ما نگفتیم که نباید صحبت کند! خادم جواب داد که ما به ایشان پیام را رساندیم. آن مامور یک سرباز مسلح آورد و گفت: " اسلحه خود را روبروی حاج آقا بگیر و اگر سخنرانی را قطع نکرد، ما دستود می دهیم، به طرف او شلیک کن! " مامور نامه کوچکی به عنوان اخطار نوشت و دست خادم داد که به دست حاج آقا برساند، وقتی که نامه به دست ایشان رسید بدون اینکه نامه را بخواند نامه را در جیبش گذاشت، نامه دوم نوشته شد و به دست حاج آقا رسید، باز حاج آقا نامه را بدون اینکه بخواند داخل جیبش گذاشت و به طور طبیعی مانند سخنرانی های گذشته اش صحبت هایش را تمام کرد. من در خانه خودم به حاج آقا گفتم: چرا سخنرانی را قطع نکردی، او می خواست شما را با اسلحه بزند؟ حاج آقا فرمودند: من خودم را آماده کرده بودم و اشهد خود را گفته بودم و منتظر بودم که بزند. @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست: آیت‌الله حاج برادر همسر امام خمینی ره، آیت‌الله حاج شیخ محمود انصاری قمی (نفر وسط)، آیت‌الله . ✍ آیت‌الله حاج از علمای مشهور تهران و نماینده آیات عظام و در ایران بود. اساتید: آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی و... 🔹ایشان با آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۲، در ترغیب و تشجیع علمای نجف به حمایت از حضرت امام نقش مهمی داشت تا آنکه در حدود سال ۱۳۴۳ ش به تهران آمد و به فعالیت های دینی و اجتماعی و امور خیریه پرداخت. بنای مساجد ثامن الأئمه (ع) و جواد الأئمه (ع) در خیابان ناصرخسرو از خدمات ایشان است. 🍁آیت‌الله انصاری قمی در ۲۱ اسفند ۱۳۷۷ (۲۳ ذی قعده ۱۴۱۹ هجری قمری) در هشتاد سالگی درگذشت و پیکرش پس از تشییع در حرم حضرت معصومه(س) و اقامه نماز توسط ، در قم دفن شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓محمدحسین‌خان مروی روز پنج‌شنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۲۳۴ق برابر با ۲۷ اسفند ۱۱۹۷ش دار فانی را وداع گفته است. 📚خاوری شیرازی می‌نویسد: «از وقایع جانگدازی که سه روز قبل از نوروز فیروز اتفّاق افتاد اینکه، امیر کبیر حاجی محمدحسین‌خان عزالدین‌لوی قاجار مروزی، مخاطب بار، روی به عالم بقا نهاد. عموم مردم از فقدان آن امیر فاضل کامل ادیب اریب حسرت‌ها خوردند و نعش عزیزش را به اماکن مشرّفۀ عتبات عالیات برده، در آن خاک شریف سپردند.» تاریخ ذوالقرنین، ج ۱، ص ۵۰۰. 💠 مرحوم# محمدحسین‌_خان_مروی بانی و واقف با یک آینده‌نگری ژرف و در نظر گرفتن وضعیت حوزۀ علمی تهران، از نفوذ خود در دربار استفاده می‌کرد و پس از شناسایی حکمای والاقدری که در نقاط دیگر کشور زندگی می‌کردند، از پادشاه قاجار می‌خواست که با دستور و دعوتی شاهانه، آنان را به مرکز حکومت، طهران، فراخوانده و در مدرسه‌ مروی اقامت دهد، تا حوزۀ فقهی و حکمی مقتدر و تأثیرگذاری در تهران بنیان نهد. از آن جمله است هجرت حکیم فرزانه، ، از اصفهان به تهران که به پیشنهاد و درخواست از صورت گرفت. 🍃بدون تردید باید خان مروی را با بنای مهمترین مدرسه علمیه تهران (با پشتوانه‌های معنوی و مادی قابل توجه) و دعوت از حکمای بزرگ عصر برای هجرت به پایتخت، که منجر به تاسیس شد، در کنار خدماتی چون کتابخانه‌ای غنی از نسخ خطی ارزشمند، از خادمان ژرف‌نگر حوزۀ علوم دینی به حساب آورد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ یکی از تاجران بازار تهران از دنیا رفت و می‌خواستند پیکر او را به کربلا برده و در حرم حضرت ابالفضل (ع) دفن کنند، اما هرچه تلاش می‌کنند اجازه‌نامه انتقال جنازه از ایران به عراق صادر نمی‌شود و ناگزیر آن مرحوم را در تهران دفن می‌کنند، اما چند روز بعد، اجازه حمل جنازه به دستشان می‌رسد. 🍁همان روزها مرحوم از دنیا می‌رود و فرزندان تاجر، اجازه‌نامه را به خانواده آقا شیخ مرتضی می‌دهند و به این شکل پیکر پاک آن عارف عظیم الشأن در حرم مطهر قمر بنی‌هاشم (ع) دفن می‌شود. ☘چند سال پس از وفات ایشان، در زمان تعمیرات و بازسازی صحن حضرت عباس(ع) قبر مرحوم زاهد شکافته می‌شود و می‌بینند جنازه وی همچنان سالم و تر و تازه مانده است. 📚کتاب زاهد العلما ص ۲۸_۲۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۲۷، اقامه نماز عید قربان به امامت آیت‌الله (متوفای ۲۳ اسفند ۱۳۴۰). در تصویر پایین: صف اول نماز، نفر دوم از چپ شهید از اساتید حوزه تهران، نفر چهارم آیت‌الله از علمای مبرز تهران. ✍با نخست وزیری هژیر در سال ۱۳۲۷ این انتخاب را نتیجه هماهنگی دربار و انگلیس برای حل مسأله نفت و ازدیاد قدرت شاه می‌دانست، بنابراین نماز عید فطر ۱۳۶۷ق (۱۶ مرداد ۱۳۲۷ش) را به صورت یک مانور علیه دولت هژیر در آورد و پس از آن به سخنرانی پرداخت. پس از آن، نماز عید قربان ۱۳۲۷ نیز تجمع مردم و علما را در جهت حمایت از ایشان در پی داشت. 📖 در خاطرات خود در این باره می‌نویسد: «در تاریخ ایران بعد از خلع قاجاریه این اولین دفعه‌ای [بود] که اولا چنین اجتماع بزرگ برای انجام یکی از فرائض مذهبی در خارج شهر تشکیل شده بود و باز هم برای مرتبه اول بود که در خاتمه یک اجتماع و عمل مذهبی، مسأله‌ای سیاسی آن هم به این حد از اهمیت مطرح گردیده بود... اجتماع آن روز و سخنرانی انتقاد‌آمیز و دعاهای آقای کاشانی که در معنی نفرین و انتقادهای شدید بود ...حکومت هژیر را متزلزل کرد. 🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت هم آیت‌الله کاشانی شعار ملی شدن نفت را از بین نخبگان سیاسی به سطح عمومی کشاند و به بسیج مردمی پرداخت و با اعلامیه‌هایی، مردم را در نقاط متعددی چون مسجد سلطانی، میدان بهارستان و... به تجمعات اعتراض‌آمیز وامی‌داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش ✍ سید محی‌الدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم و مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج (پدر آیت‌الله ) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیت‏‌اللَّه خوانسارى و آیت‏‌اللَّه العظمى حائری یزدی بهره‏‌مند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج بهره‌برد. 🍃سید محی‌الدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃 🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیت‏‌اللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیت‌الله سید محی‌الدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت. 🔹در آن موقع جماعتى از محترمین تهران به قم آمده و از مرحوم آیت‏‌اللَّه حائرى خواستار بازگشت آیت‌الله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. ▫️فرزند ایشان یعنی آیت‌الله نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیت‌الله سید محمود طالقانی بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر آیت‌الله سید محمدکاظم عصار به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیت‌الله پدر حکیم الهی / سید محمد عصار مقدمات و سطوح را در تهران خواند و پس از آنکه در نجف و سامرا از محضر و دیگر اساتید بهره‌برد، در سال ۱۳۰۱ ق به تهران آمد و از آن پس ۴۰ سال در تهران سکونت داشت تا آنکه اواخر عمر به مشهد مقدس هجرت کرد. 👇👇👇👇ادامه مطلب 👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ استاد می‌نویسند: در کتابخانه آستان قدس رضوی کتابی از مرحوم سیدمحمد عصار ـ پدر استاد سید محمد کاظم عصار ـ یافتم که در آن به نقد شرح منظومه سبزواری پرداخته و نحوة عرضه مطالب فلسفی را به گونه‌ای دیگر پیشنهاد کرده بود. من در این اندیشه بودم که این تصمیم را با استادم عصار، درمیان بگذارم و یقین داشتم از اینکه اثری از پدر او چاپ و منتشر خواهد شد، خوشحال می‌شود و مرا بر این عمل تشویق می‌نماید. وقتی این امر را بر او عرضه داشتم، رنگ چهره خندان او زرد گردید و حالت ناخشنودی در سیمایش آشکار گشت و در همان حال فرمود: «نورانیت حاج ملاهادی را با این مطالب نمی‌توان پوشانید. من در سفری که به خراسان رفتم، آقا چند صفحه‌ای از این کتاب را بر من خواندند که من یارای شنیدن بقیه را نداشتم و ایشان هم بر موضع طرفداری من از حاج ملاهادی واقف گشتند و سخن را دنبال نفرمودند.» سید محمد عصار در کتاب خود ایراداتی بر سبزواری وارد ساخته و در برابر ابیات منظومه حاجی، ابیاتی را از خود پیشنهاد کرده است؛ از جمله به جای: معرف الوجود شرح الاسم و لیس بالحد و لا بالرسم بیت زیر را پیشنهاد کرده است:‌ بداهه الوجود فی الاکوان مغن عن التعریف و البرهان و به جای این بیت: ان الوجود عندنا اصیل دلیل من خالفنا علیل بیت زیر را پیشنهاد کرده است: اصاله الماهیه احتمالا لا یستحق البحث والجدالا با یک نظر اجمالی می‌توان حکم کرد که در این اختلاف پدر و فرزند، حق با دومی بوده است و گفته ارسطو را به یاد می‌آورد که گفته است: «حق و افلاطون هر دو را دوست می‌دارم، ولی حق را بیشتر دوست دارم.» و همچنین این داستان آدمی را به یاد گفته مؤلفان رسائل اخوان‌الصفا می‌اندازد که می‌گفتند: «ما استادان خود را که مربی جان ما هستند، بر پدران خود که جسم ما را پرورش داده‌اند مقدم می‌داریم.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله در حال اجرای حد شرب خمر بر دبیر در شیراز 💠آیت‌الله در خاطرات خود می‌فرمایند‌: آقای سید نورالدین مردی فاضل و اهل کمال بود و خط زیبایی داشت... او از شیراز به همراهی حزبش () حرکت کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از او استقبال کردند. آسید نورالدین در مراسم استقبال، سخنرانی و همانجا بدون هماهنگی با ائمه مساجد تهران اعلام کرد که شبها در (مسجد امام فعلی) و روزها در منبر می‌رود. وی ظهرها و شب‌ها در مسجدشاه و مسجد جامع سخنرانی داشت و جمعیت خوبی هم شرکت می‌کرد... ✨... من نشستم تا ببینم مطالب ایشان چیست. بعد از نماز بالای منبر رفت و ...گفت: «... من کسی هستم که در همین عبای خود را پهن کردم و بین فقرا نشستم، با فقرا غذا خوردم... من تشکیلات دارم، برادران همه هستند. مسلمانان! درد را بدون دوا گفتن خطا است، بیا دوای دردت را بگویم. اسلام غریب است و اوراق قرآن زیر پاها لگدمال شده است. بیایید پسر پیغمبرتان را یاری کنید. پرچم به دست می‌گیرم و شهر به شهر میگردم و فریاد میزنم اسلام غریب است.» 🔹منبرش مفصل بود و با حرفهایش مردم را گریاند. اولین سفرش که پرچم به دست حرکت کرد به مشهد بود، اما علمای مشهد که خارج از شهر بودند از او استقبال نکردند. او نیز زیارت کرد و به شیراز برگشت و به شهر دیگری نرفت. : ص۳۱۸_۳۱۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزهای تعطیل نوروزی که تهران خلوت است، فرصت خوبی است برای و تماشای بناهای تاریخی و زیارت مزارات تهران. 🍃🌸 امروز در روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) از و قبر مطهر آیت‌الله آغاز می‌کنیم. 🔹این عالم ربانی که از مدرسین مطرح حوزه تهران به ویژه بود، با آغاز اسلام ستیزی رضاخان و مخصوصاً مبارزه با حجاب، از مرکز شهر فاصله گرفت و به مناطق روستایی آن روز شمال تهران یعنی چیذر رفت و در همان منطقه هم ازدواج کرد. وی در منطقه شمیران به تدریس ادامه داد و به تبلیغ و تربیت اهتمام ورزید و در جایگاه حاکم شرع، به امور مردم شمیران رسیدگی می‌کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran