eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
58 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر 📃به همراه اخبار مرکز اسناد حوزه و روحانیت استان تهران ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سال‌روز رحلت آیت‌الله پدر آیت‌الله 📷آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی نشسته بر روی صندلی، نفر وسط. آیت‌الله سید محمود طالقانی در سنین نوجوانی، نفر وسط. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ پس از مشروطه، تهاجمات فکری و عقیدتی بسیاری علیه اسلام و تشیع صورت گرفت که این تهاجمات و القای شبهات از سوی مسیحیان و بهائیان بیشتر بود. از این‌رو، حوالی سال 1303ش، آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیت‌الله و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین، همچون (پدر )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبۀ سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری داشته و به‌صورت سرّی در مدرسۀ مروی و محلۀ قنات‌آباد برگزار می‌شده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع می‌شود، آیت‌الله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظرۀ دینی تغییر می‌دهد. ✨در مجموع این اقدام ارزشمند، مورد توجه و تأیید مراجع عظام تقلید ایران و عراق قرار گرفت. ازجمله آیت‌الله العظمی در نامه‌ای خطاب به سید ابوالحسن طالقانی چنین نوشت: «از اینکه برای رفع شبهات معاندین دین و حفظ عقاید ضعفای مسلمین، بنای تأسیس مرکزی در مدرسۀ مروی دارید که مرکب از فضلا و صلحا باشد، بی‌اندازه مسرور شدم. و البته به نحو اکمل، موجب سرور حضرت ولی‌عصر ـ ارواحنا له الفداءـ خواهد بود... حقیر هم بر حسب وظیفۀ دینیۀ خود، به مقدار مقدور، مساعدت خواهم کرد و هر مطلبی که دخالت در تأیید این مطلب داشته باشد و از حقیر برآید، اشاره فرمایید، کوتاهی نخواهد شد و اگر فرصت شد شاید یک دستورالعمل اساسی کلی برای دخول مطلب عرض کنم که پسند آن ذوات مقدسه باشد.» این مؤسسه اقدام به انتشار نشریه‌ای هم به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخ‌هایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده می‌شود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار ، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد. 🍁‌آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی در روز دوشنبه ۱۷ شعبان ۱۳۵۰ق/ ۶ دی ۱۳۱۰ش وفات نمود و بنا به وصیت خود، پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران که برخلاف ممنوعیت‌های رضاخانی بود، به نجف اشرف حمل و در وادی‌السلام دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
که در زمان رفراندوم جمهوری اسلامی در تهران امامت جماعت را برعهده داشتند، در اینباره می‌فرمایند: 🔹تا اينكه آيت‌الله خمينى در روز دوازدهم فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعت‏ها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود. 🔸حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مى‏شناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعه‏اى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى حكومت اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خرده‏اى درصد آرى دادند. 🗳 و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأى‏ها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام. 💡آن رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود. 📷تصویر مربوط به در انتخابات جمهوری اسلامی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در خاک شهر تهران ستارگانی دفن‌اند که روزگاری راهنمای مردم سرگشته در تاریکی فتنه‌ها بوده‌اند. 🌟یکی از این ستارگان آسمان علم و معرفت جناب آخوند است که در دوره قاجار محل رجوع و اطمینان مردم این سرزمین بوده است. شخصیتی که در نماز جماعتش نزدیک به ۲۰ هزار نفر از اهالی دارالخلافه تهران شرکت می‌کردند. 💡آنگاه که خیلی‌ها شهید سرافراز را رها کردند، به حمایت از شیخ قیام کرد. طبیعی است وقتی عالمی ربانی که در آن حد مقبول خاص و عام است، در اوج فتنه مشروطه می‌تواند حامل عَلَم اهل بصیرت و صبر باشد تا غبار فتنه از دیدگان مردم کنار زند. 🔹چون این فتنه سخت به شهادت حاج شیخ فضل‌الله نوری انحامید، آخوند رستم آبادی از تهران فاصله گرفت و به زادگاه خود روستای رستم‌آباد که در شمیران تهران قرارداشت رفت و تا پایان عمر شریفش یعنی سال ۱۳۳۲ق/ حدود ۱۲۹۲ش در همان‌جا ماند و پس از وفات در رستم‌آباد به خاک سپرده شد. ✨مزار این عالم ربانی اکنون در مجاورت در ناحیه شمالی در میان پیاده‌رو قراردارد و باتوجه به شرایط محیطی، اقدام پسندیده‌ای در ساخت بنایی برای مقبره ایشان صورت گرفته است. ✨زیارت این قبر نورانی را از دست ندهید، چنانکه مشهور است که حضرت امام ره هم پس از اقامت در جماران، به زیارت قبر ایشان رفته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در کنار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و امام خمینی. ✍حاج شیخ حسن سعید متوفای ۱۹ شعبان۱۴۱۶ق از نوادگان مرحوم است که سال ۱۳۳۷ق در تهران به دنیا آمد. از محضر اساتید حوزه تهران بهره‌مند شد و در حکمت نزد مرحوم شاگردی کرد. وی مدتی نیز در تحصیل کرد و موفق به اخذ لیسانس شد. پس از آن به نجف رفت و از دروس عالیه آیات عظام ، و استفاده کرد. 📚اوایل دهه چهل کتابخانه را بنیان نهاد. او برای جذب جوانان همه‌ کار می‌کرد؛ جلسات بحث و بررسی، پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات گوناگون، برگزاری جشن‌های بزرگ مذهبی، و دعوت از بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی از نمونه اقدامات وی بود. او جوانان و دانشجویان را به نوشتن و مطالعه تشویق می‌کرد. نشریه «بررسی جوانان درباره مسایل سیاسی» در هفت شماره، ثمره آن تلاش‌ها است. 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «یادم نمی‌رود، در این مکان و در زمان طاغوت تلاش‌های آبرومندی برای نسل جوان که آن روز به شدت در معرض خطر بود، می‌شد.کلاس‌های درس و ارتباط نسل جوان با کتابخانه ایشان، بدون مبالغه آنچنان چشمگیر و قابل ملاحظه بود». 🔹به دلیل فعالیت‌ها بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. نامه‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و نشریات او به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال می‌شد؛ آن‌چنان که نام مسجد و کتابخانه چهل‌ستون در تراز مراکز فرهنگی برجسته جهان تشیع قرار گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نویسنده حدود ۱۲ سال پایانی عمر خود را در تهران سپری کرد. او حجره‌ای در گرفت و به پژوهش و نگارش آثار علمی‌اش پرداخت. 🔹 که در طول سال‌های ١٣٢٧ تا ١٣٣٠ش در این مدرسه از محضر مرحوم مدرس تبریزی استفاده کرده، می‌نویسد: «او به اهل علم احترام می‌گذاشت و حتی در برابر طلاب جوان، به سلام مبادرت می‌ورزید. در مدت سه سال که از ساعت ٧ تا ٩ صبح به‌همراهی برخی از همدرسان خود همچون مرحوم رحمه الله و سلّمه الله تعالی نزد او فقه می‌خواندم، هیچگاه او را در حجره‌اش خوابیده و یا پا دراز کرده ندیدم و معلوم بود که پس نماز صبح، رسم ادب و دو زانو نشستن را برای خود رعایت می‌کرد. در طی این سه سال، بوی غذای پختنی در اتاق او استشمام نکردم. فقط کتری و قوری چای بر روی خوراکپز نفتی خود، همیشه مهیا داشت و سفره نانی هم در کنار آن بود که فقط در میان آن پنیر مانده دیده می‌شد. امور تهیه کاغذ و چاپ ریحانة الادب را خود یک تنه عهده‌دار بود و تصحیحات مطبعه‌ای آن را نیز خود، به تنهایی انجام می‌داد و به کسی دیگر، اعتماد نمی‌نمود... 📚اما از جهت علمی باید بگویم که او از مدرسان دیگر فقه که من دیده بودم، جامع‌تر و برتر بود. چون بر علم رجال و درایه که زیربنای حدیث و فقه است، تسلط کافی و وافی داشت.» 🍁مرحوم مدرس تبریزی اول شعبان ١٣٧٣ق/ ١۶ فروردین ١٣٣٣ش، در سن ٧٧ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش، در دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله که مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران فراگرفته بود، سفری تحقیقی به سوریه، لبنان، و مصر داشت و در پی مباحثاتی که با علمای اهل تسنن انجام داد، اقدام به ترجمه کتاب نمود که بعدها منتشر شد. 🔹 سپس به نجف رفت و از محضر و بهره برد. در بازگشت از نجف چندی در قم به سر برد و از دروس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرد و با امام خمینی ره انس پیدا کرد. 🔹مرحوم نجم‌آبادی پس از تکمیل تحصیلات خود و بازگشت به تهران، ادارۀ مسجد و مدرسۀ جدش مرحوم را در دست گرفته و به تدریس و تبلیغ و ارشاد عموم می‌پردازد. 📖 این بزرگوار در همان دوران، ابتدا به تدریس در مشغول می‌شود، تا آنکه در سال ١٣٢٧ش به اشارۀ مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی جهت تدریس علوم دینی به () می‌رود؛ چرا که در وقفنامۀ مدرسۀ سپهسالار جدید آمده است که تدریس فقه و اصول این مدرسه متعلق به خاندان نجم‌آبادی است. ایشان تا پایان عمر شریفش در این مدرسه به تدریس رسائل و مکاسب و شرح منظومه اشتغال داشت. 🍁آیت‌الله میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی سرانجام در ٢۴ شعبان ١٣٨۵ق/ ٢٧ آذر ١٣۴۴ش دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از اقامۀ نماز توسط آیت‌الله العظمی گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ خلوتی تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کرد سری به خانه شهید والامقام بزنم. 🥀گویا غربت این شهید مظلوم، پایان ندارد. حاج شیخ فضل‌الله نوری مظلوم زیست، مظلوم به دار آویخته شد، و غبار مظلومیت هنوز از آثار او زدوده نشده است. 🔹توضیحات زیر را که از ویکیپدیا گرفته‌ام بخوانید: ▪️این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از شهادت شیخ فضل الله، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب می‌باشد. 🕌مسجد شیخ فضل الله نوری؛ به دلیل نزدیکی خانه شیخ فضل الله نوری به این مسجد و همچنین برگزاری نماز جماعت توسط شیخ فضل الله نوری در این مسجد به این نام شهره شده است. جارچی دربار قاجار بود و زمین این مسجد از موقوفات اوست. ▫️مسجد میرزا یونس خان در دوران قاجار برپا شد و شیخ فضل الله نوری در آن نماز می خواند، مسجد میرزا یونس خان چندسالی متروکه بود. ☘این مسجد در دوران پهلوی دوم توسط شهید آیت‌الله حاج شیخ حسین غفاری و حسین لرزاده احیاء شد. پس از آن نیز در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران توسط و دوباره احیاء و به نام مسجد شیخ فضل الله نوری نام گذاری شد. 🔺آدرس؛ استان تهران ، شهر تهران ، خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، تقاطع بن بست جوان ، شماره ۳۰ ........... 💡واقعا چرا باید چنین بنای ارزشمندی اینگونه مخروبه بماند؟! ⁉️پاسخ این پرسش را باید از ورثه شیخ شهید گرفت یا مسئولان میراث فرهنگی کشور؟! 📣کاش می‌شد چاره‌ای اندیشید! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم متولد 1275ه.ش، و متوفای ۲۰ فروردین‌ ۱۳۶۴ ش پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف در سال 1319 ش به تهران آمد. 🔹وی با اقامت در تهران، با همکاری برخی کسبه بازار و جمعی از مردم، «جمعیت پیروان قرآن» را بنا نهد. اساس کار جمعیت بر پایه امر به ‌معروف و نهی از منکر از جمله مسأله بی‌حجابی بود. مجموعه سخنرانی‌های وی در باره حجاب در تیراژ نزدیک به ده هزار نسخه منتشر گردید و که رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه با شیخ عباسعلی داشتند به تبلیغ آن پرداخته و فعالیت‌های خود علیه بی‌حجابی را وسعت بخشیدند. 🔹یکی از آثار جمعیت، شکل‌گیری مدارس است که کار اصلی و رسمی خود را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرد. منزل وی ابتدا در بازار بود و بازاریان با مشاهده تلاش‌ها و زحمات طاقت‌ فرسای حاج شیخ عباسعلی و نیز ارتباط وی با مراجع عظام روحانیون بزرگی چون آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، به وی اعتماد کرده خدمات مالی فراوانی جهت تحقق اندیشه‌هایش از جمله تأسیس مجموعه مدارس اهدا کردند. 📚در تألیف کتب ویژه جامعه تعلیمات برخی از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کردند. مثلاً استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی کتاب تعلیمات دینی سال پنجم و ششم ابتدائی را نوشته بود. 🔹تعداد این مدارس را در سال ۱۳۲۹، در تهران و شهرستان‌ها ۱۳۲ باب مدرسه ابتدایی و متوسطه و در سال ۱۳۵۶، ۱۸۳ مدرسه نوشته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓به بهانه ۲۸ شعبان سال‌روز وفات مرحوم در سال ۱۳۳۱ش 📽بیان حکایتی از آقا شیخ مرتضی زاهد توسط مرحوم آیت الله . 🍃همچنین ایشان می‌فرمود: « من یك روز از مرحوم پدرم (آیت‌الله ) پرسیدم: آقا جان این آقا شیخ مرتضی چه كار كرده ‌است كه توانسته به این خوبی هوای نفسش را از میان بردارد و به مقام تشرف دست یابد و تا این اندازه نورانیت پیدا كند؟ مرحوم پدرم جواب دادند: این آقا شیخ مرتضی زاهد آنچه از اخبار و احادیث معتبر از كلمات معصومین علیهم السلام در كتابها دیده و خوانده، باور كرده ‌است و این باور و یقین نسبت به معارف اهل بیت علیهم‌السلام او را به این نورانیت رسانده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran