eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ این روزها یادآور رحلت عالمی مجاهد است که حق بزرگی به گردن دارد. ☘آیت‌الله سیدعبدالمجید ایروانی که تاسیس مدرسه علمیه ایروانی و مدیریت را برعهده داشت در در سال 1315 متولد شد. والد معظم ایشان آیت‌الله حاج (ره) از اعاظم علمای عصر خود بود. 🔹سیدعبدالمجید ایروانی مقدمات دروس علمی را در تبریز طی نموده و در سال 1332 وارد حوزه علمیه قم گردیده و از محضر حضرات آیات عظام بروجردی، شاهرودی، داماد و اراکی کسب فیض نمود و درس فقه و اصول را از محضر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) فرا گرفت و تا زمان تبعید معظم له در سال 1342 از شاگردان ایشان بود و به تدریس سطوح در حوزه علمیه قم نیز مشغول بود. 💡ایشان در سال ۱۳۵۰ به تهران آمد و مبارزات خود را در سنگر مسجد گسترش داد و با قبول مدیریت مهدیه تهران منشأ خدمات متنوعی برای روحانیت و اقشار مردم گردید. مرحوم ایروانی در دوران نهضت امام ره مبارزی خستگی‌ناپذیر بود و بارها از سوی ساواک دستگیر شد. 🔹آیت‌الله ایروانی پس از پیروزی انقلاب در این عرصه ها به خدمات فرهنگی و دینی اشتعال یافت: امامت مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام مدیریت و سرپرستی مهدیه تهران عضو اصلی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران نماینده حضرت امام در بنیاد مستضعفان سرپرست حوزه‌های علمیه جنوب و غرب تهران مسئول کمیته امداد امام خمینی منطقه 17 تهران عضو شورای مرکزی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌‌ای تأسیس مدرسه دینی در تهران که بعد از وفات ایشان به نام «مدرسه علوم اسلامی ایروانی حوزه علمیه طلاب دینی» نام‌گذاری شد. 🍂آیت‌الله سیدعبدالمجید ایروانی در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۷۱ش دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ محدث اخباری مسلک شیخ محمدرضا چاله‌حصاری تهرانی مشهور به افضل عصر در سال ۱۲۹۸ ق در تهران متولد شد. 🔹مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران گذراند و سپس به عتبات مشرف شد و در مدت ۱۰ سال از محضر ، صاحب عروه و استفاده کرد و حدود سال ۱۳۳۳ق به تهران بازگشت و نزدیک به ۳۰ سال در این شهر به تدریس و تألیف پرداخت. 🔹شیخ محمدرضا تهرانی پس از سقوط رضاخان به قم هجرت کرد و در آن اقامت گزید تا آنکه در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۳۲ش دار فانی را وداع گفت. 🚫 این محدث اخباری طبق وصیتش در خانه خود دفن شد و این خانه را هم وقف مقبره خود کرد، اما متأسفانه مدفن وی دچار تصرفات دیگری شد و اکنون در زیر زمین این مسافرخانه (سمت چپ حیاط) مدفون است. 🔸شیخ محمدرضا تهرانی یکی از پیشوایان اخباریان ایران است که اندک پیروانی در تهران دارد. 📚از این محدث اخباری حدود ۶۰ اثر باقی مانده که از جمله آنها در علم اصول که در واقع اصول رسیده از سوی ائمه اطهار(ع) می‌باشد. 📖تصویر بالا نیز دو صفحه از نسخه خطی کتاب لاهل الزهد می‌باشد که در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مجلس موجود است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹سندی مربوط به شهریور سال ۱۳۴۹ محتوی صورت اسامی روحانیون طراز اول تهران و مراجع تقلید مورد نظر ایشان همراه با آدرس اسامی مراجع تقلید نشانی شیخ حسن سعید خوئی مسجد جامع شبستان چهلستون حاج غلامحسین جعفری خوئی مسجد جامع شبستان گرمخانه حاج خلیلی خمینی مسجد جامع مابین گرمخانه و شاه‌آبادی سید ضیاء استرآبادی خوئی مسجد جامع شبستان استرآبادی سید ابوالحسن رفیعی قزوینی1 خودش مسجد جامع شبستان شاه‌آبادی سید حسین درکه‌ای خوئی چهارسوق بزرگ خیابان خیام مقابل سیدنصرالدین سید مهدی لواسانی رفیعی ـ خمینی کوچه لوطی صالح در بازار گذر لوطی صالح شیخ عبدالکریم حقشناس خوئی ـ خمینی امین‌الدوله در خیابان مولوی بازار حضرتی کوچه چهلم شیخ حسین زاهد خوئی خیابان سیروس مقابل میدان سیداسماعیل کوچه گلشن سیدعلینقی تهرانی خوئی مسجد حضرتی در خیابان مولوی بازار حضرتی سیدصدرالدین جزایری میلانی مسجد عباس آباد در خیابان خیام بازار عباس‌آباد شیخ خلیل قبله‌ای خوئی ـ خمینی خیابان خیام مقابل کوچه انبار معیر دروازه نو سیدجواد میرسجادی شاهرودی خیابان خیام سیدنصرالدین مسجد اتفاق کاظم شبستری خمینی ـ میلانی مسجد ملک در خیابان خیام کوچه لاجوردی احمد گلپایگانی خوئی مسجد گذرقلی در خیابان پاچنار گذرقلی ابوطالب فاضل خوئی خوئی ـ خمینی گذر مستوفی درخونگاه خیابان خیام حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری میلانی مسجد درخونگاه خیابان سیروس حاج شیخ قوام‌الدین شریعتمداری میلانی مسجد درخونگاه خیابان سیروس میرزا محمد مرندی خمینی، روحانی مسجد حسینی خیابان بوذر جمهری غربی بین درخونگاه و چاله حصار .... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
⚡️حاج ملا علی کنی در بیان سفیر آمریکا 🗓 به مناسبت رحلت فقیه عظیم الشأن در ۲۷ محرم ۱۳۰۶ق 📚 اولین در ایران، در خاطرات خود چنین می نویسد: «... حکام شرع ملا یا مجتهد نامیده می‌شوند که بزرگ‌ترین مجتهدهای فعلی که به منزله رییس عدالتخانه حالیه ممالک فرنگ است، حاجی است... حاجی ملا علی شخص مسنی است و ظاهراً مایل به تجمل نیست بلکه میل به سادگی زیاد دارد، اگر چه املاک او زیاد است، مع هذا نمی‌خواهد جلال و ظاهر سازی به خرج دهد. وقتی در کوچه‌ای راه می‌رود، بر قاطر سفیدی سوار می‌شود و فقط یک نفر نوکر دارد، اما جمعیت از هر طرف کوچه به جلوی او ازدحام می‌کنند، مثل اینکه وجودی ملکوتی است، اگر یک کلمه بگوید می‌تواند اعلی حضرت شاه را از سلطنت خلع کند. وقتی به نزد اعلی حضرت شاه می‌آید، پادشاه به جهت احترام او قیام تمام به عمل می آورد. سربازهایی که در سفارت ممالک متحده آمریکا قراول می‌کشیدند، به من گفتند که اگر چه ما برای حفظ وجود شما اینجا فرستاده شده‌ایم، اما اگر حاجی ملاعلی امر کند همه شما را می‌کشیم!». 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 سال ۱۳۳۹، حجت الاسلام والمسلمین حاج در حال عزیمت به سفر استعلاجی به آلمان و در میان بدرقه پرشور روحانیون و خطبای تهران در در این تصویر حجت‌الاسلام معروف به شیخ عبدالحسین زاهد پدر استاد ارجمند آیت‌الله حفظه الله و مرحوم آیت‌الله تولیت فقید حوزه علمیه در سنین جوانی حضور دارند. 👇 ⁉️ در تصویر مشخص نکردم تا عزیزانی که تا حدودی شناخت دارند نسبت به شناسایی این دو بزرگوار تلاش کنند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ ✍ در سال ۱۳۱۸ش از نجف اشرف به تهران بازگشت و در این زمان در بیشتر جلسات آیت‌الله شرکت می‌کرد. آیت الله کمره‌ای در مورد این جلسات که در سال ۱۳۱۸ برقرار می شد چنین می گوید: مجلس های درس ادامه می یافت. این مبارزات روز به روز داغ تر می شد. آقای در حوزه درس منظومه و منطق من در قم در محله آب انبار سید عرب حاضر می شد و بعد در تهران در منزلی در نزدیکی درس فلسفه و تفسیر حضور پیدا می‌کرد شعبه‌ای از درس تفسیر قرآن در حوالی منزل ایشان در خانی آباد اطراف مسجد مقدس در بین دوستان ایشان و مرحوم پدرش دایر شد... در این جلسات درس، را با آقای طالقانی مجاهد در مورد نقشه پیاده کردن دولت امیرالمومنین(ع) مورد مذاکره قرار دادیم و در صدد برآمدیم دونفری نهج البلاغه را تجزیه کنیم و کتب و کلمات را که مشتملات نهج البلاغه است هر قطعه ای را به ضمیمه قطعات مناسب آن در یک جا جمع آوری کنیم و این کار را کردیم. نهج البلاغه ۲۲ کتاب شد و مقدماتی هم بر آن نوشتیم الان دفترچه تجزیه نهج البلاغه خط آقای طالقانی در کتابخانه من موجود است. 📚 زندگی و مبارزات آیت‌الله طالقانی ص۲۵ و ۲۶ 📷تصویر: سال ۱۳۳۲. حرکت به سوی پاکستان برای شرکت در کنگره شعوب المسلمین کراچی، به اتفاق آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📚 مرحوم (متوفای ماه صفر ۱۳۱۶ق) پدربزرگِ خانم همسر ره در کتاب در ص۵۳۴ ذیل «و علی اولاد الحسین علیه‌السلام» می‌نویسد: ✍ «در منتخب حدیث وفات را در شام ذکر کرده و شاید آن اسم منسی در کلام جماعتی از مورخین همین باشد. و مؤید او آن است که او را در شام قبه و مزاری است معروف که عامه و خاصه جهارا زیارت می‌کنند و اهل شام به توارث نقل می‌کنند که او دختر سیدالشهداء است و معروف به سیده رقیه است و تبرکات و توسلات به مرقد پاک آن مطهره می‌نمایند. ✨و من بنده در سالی که در راه حج وارد دمشق شدم مکرر به زیارت او مشرف شدم و آثار جلالت و خدارت و انوار عصمت و طهارت در آن مرقد مطهر و مضجع مقدس مشاهده کردم.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 سمت راست: نوه مرحوم در سنین جوانی. سمت چپ: برادر وی شیخ مرتضی کاتوزیان از علمای تهران ✍ به خاطر دارم مرحوم آیت‌الله مجتهدی عملکرد سپهبد کاتوزیان را همچون علی بن یقطین در دربار عباسی عنوان می‌کردند. 🔹دکتر درباره مجالس عزاداری در منزل (سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی) می‌نویسد: مجلس منزل مرحوم سپهبد باقر کاتوزیان در خیابان وزرا یا تلویزیون در اراضی عباس‌آباد... در میان امرای ارتش آن زمان مرحومان سپهبد مرتضی زاهدی (که با سپهبد فضل‌الله زاهدی هیچ نسبت خانوادگی نداشت) و سپهبد باقر و برادرش سپهبد کاظم کاتوزیان از تقوا و طهارت نفس و اعتقاد راسخ مذهبی ممدوحی برخوردار بودند. برادر دیگر این دو سپهبد، عالم مشهور طهران، مرحوم حاج بود. در مجلس مرحوم کاتوزیان، عموم طبقات و سکنه آن اطراف و بسیاری از اهل علم و کارمندان پست شرکت می‌کردند و تا آخرین سال حیات آن مرحوم، آن مجلس منعقد می‌شد. وفات ایشان در اواخر دهه ۶۰ در طهران واقع شد رحمت‌الله علیه. 🔹حجت‌الاسلام می‌فرماید: سال ۱۳۴۹ اولین دیدار من و سپهبد کاتوزیان در خانه‌ای در خیابان زیبا بود. در آن جلسه دعای کمیل خواندم و در پایان همان جلسه بود که مرا برای روضه اول ماه به خانه‌اش دعوت کرد که این جلسات تا قبل از پیروزی انقلاب ادامه یافت. علما هم در مجالس روضه او شرکت می‌کردند... (استاد انصاریان در سال ۱۳۵۰ به دعوت مرحوم کاتوزیان و به همراه وی به حج مشرف شد) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🏴مرحوم حاج المنتظر_مقدسیان از شاگردان آیت‌الله حاج درباره استاد خود می‌نویسد: ◾️ایشان هفتم ماه صفر را در ، مجلسی مهم به یاد حضرت امام‌حسن(ع) برپا میکرد و هیئت مسجد لرزاده را برای بردن به زاویۀ مقدسۀ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حرکت میداد. آن هم با آن ترتیب خاص که از میدان حضرت عبدالعظیم، جمعیت پیاده و دسته تشکیل میشد و جناب شروع به نوحه‌خواندن [می‌کرد و] با حالی سرشار از حزن و اندوه حرکت میکردند به طرف حرم مطهّر و در آنجا به سینه‌زدن و عزاداری‌کردن مشغول میشدند تا نزدیک ظهر و ظهر در نماز و اطعام [برگزار می‌شد و] بعدازظهر می آمدند به تهران و باز شب در مسجد، شام غریبان به پا میکردند. 🏴 اما از مطالبی که مرحوم حاج شیخ علی‌اکبر برهان دراین‌باره به گویندگان و وعّاظ آن زمان می فرمود، این بود که بسیار سزاوار و به‌جاست که از برای امام‌حسن(ع) این ده روز را عزاداری کنید و دهۀ آخر صفر را هم به یاد رسول اکرم(ص) عزاداری بشود. چنان‌که سیره و روش بزرگان در صفحات عراق چنین بوده است. 📷 توضیح تصویر، ردیف اول از سمت چپ: آیت‌الله برهان، آقا ، ... ، شیخ عبدالمنتظر مقدسیان، ، در جمع اعضای هیئت برهانیه مسجد لرزاده 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷از راست: آیت‌الله ، میرزا جهانگیر خان قشقایی، ✍در آن سالهای انتقال حوزه حکمی از اصفهان به تهران، جمعی از حکما و عرفا همچون و آقا به تهران هجرت کردند و جویندگان حکمت و معرفت نیز برای استفاده از محضر این اساطین، به تهران آمدند. از آن جمله است که این روزها سالگرد درگذشت او است. 💡میرزا جهانگیر خان در تهران مشتاقانه خدمت حکیم قمشه‌ای رسید. ایشان خود در اینباره می‌گوید: «همان شب اول خود را به محضر او رساندم. وضع لباس‌های او علمایی نبود، به کرباس فروش‌های سِدِهْ می‌ماند. حاجت خود را به دو گفتم. گفت: میعاد من و تو فردا در خرابات. خرابات محلی بود در خارج خندق قدیم تهران. در آن‌جا قهوه خانه‌ای بود که درویشی آن را اداره می‌کرد. روز بعد اسفار ملاّصدرا را با خود بردم. او را در خلوتگاهی دیدم که بر حصیری نشسته بود. اسفار را گشودم. او آن را از بر می‌خواند. سپس به تحقیق مطلب پرداخت. مرا آن‌چنان به وجد آورد که از خود بی خود شدم، می‌خواستم دیوانه شوم. حالت مرا دریافت. گفت: آری! قوت می، بشکند ابریق را». 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۵۲۳ 💥متاسفانه در این سالها کم‌کم به سوی انقراض میرویم که ضرورت دارد مسئولان حوزه چاره‌‌اندیشی کنند! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۹ صفر سالگرد رحلت علامه 📚فرزند ایشان در کتاب ج۱ مینویسد: ✨مى‏فرمودند: هنگامى كه تصميم داشتم از نجف أشرف به طهران مراجعت كنم، مرحوم به من فرمودند: «آقا سيّدمحمّدحسين! شما در نجف بمانيد و به طهران نرويد؛ اگر در اينجا بمانيد بعد از من لا يَخْتلِف علَيكَ اثْنان.» يعنى حتّى دو نفر از علماء هم در مرجعيّت شما اختلاف نمى‏كنند. و زمانى كه ايشان از حضرت آية الله حاج قدّس الله نفسه الزّكيّه، كسب مصلحت مى‏كنند كه براى معنويّت و سلوك عرفانى ايشان كدام بهتر است؟ ايران يا نجف أشرف؟ ايشان فرموده بودند: بعداً جواب ميدهم. و پس از يك شبانه روز، در حضور جمعى فرموده بودند: نجف خوب است، طهران هم خوب است، ولى اگر نجف بمانى آنچه كسب مى‏كنى همه‏اش براى خودت؛ و اگر در طهران بمانى در آنچه بدست مى‏آورى شركت مى‏كنيم! و چون اين پاسخ دلالت بر أرجحيّت طهران داشته، ايشان فوراً تصميم به مراجعت به طهران مى‏گيرند. 💡پی‌نوشت: شهر تهران و امروز بیش از هر زمانی محتاج بازگشت یا هجرت فقها و حکمای حوزه‌های بزرگ دیگر در ایران و عراق به سوی خویش است! کاش آنها که در این زمینه توانایی یا مسئولیتی دارند زودتر چاره اندیشی کنند. 📷 از چپ: ، ، 🕌 @tarikh_hawzah_tehran