eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
59 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 به مناسبت ۸ مهر سالگرد ارتحال آیت‌الله در سال ۱۳۶۹ 📷ردیف اول، از چپ، نفر دوم: آیت‌الله سید محمدصادق لواسانی، نفر سوم: آیت‌الله . ردیف وسط: مرحوم ، و در کنار ایشان آیت‌الله العظمی در سنین جوانی _____________ ✍ آیت‌الله لواسانی درباره بازگشت خود به تهران می‌نویسد: «من در قم سرپرستی مدرسه‌های ، و خان را برعهده داشتم و تا مدت شش سال در قم مشغول به تحصیل و تدریس بودم. سپس به تهران مراجعه کردم و از همان سال مرحوم ره سالی دو تا سه بار به تهران تشریف می‌آوردند و میهمان من بودند.» 🔹جایگاه آیت‌الله لواسانی نزد حضرت امام بگونه‌ای بود که پس از بازداشت امام خمینی در پی حوادث خرداد ۴۲ ، ایشان در نامه‌ای به آیت‌الله لواسانی چنین می‌نویسند: «حضرت آقای لواسانی دامن برکاته من بحمدالله سالم هستم. جنابعالی منزلی برای اهل بیت در شمیران بگیرید و آنها را اگر میل دارند ببرید شمیران. ضمنا کتاب مستدرک الوسائل جلد ثالث و کتاب سید را برای من تهیه کنید و بفرستید.» 🔹فرزند آیت‌الله لواسانی می‌نویسد: «امام پس از آزادی به اولین کسی که تلفن زدند و خواستار ملاقات با ایشان شدند، آیت‌الله لواسانی بود و از همین تاریخ هم بود که حضرت امام وکالت تام‌الاختیاری را در تهران به ایشان واگذار نمودند؛ ... امام می‌فرمود:... دست ایشان دست من است و توهین به ایشان توهین به من است.» 📖منبع: آیت‌الله سید محمدصادق لواسانی به روایت اسناد 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷نفر اول از چپ: آیت‌الله میرزا علی هسته‌ای اصفهانی ✍ استاد حاج که منبرهای مرحوم میرزا علی آقای هسته‌ای را درک کرده است، درباره وی می‌فرمایند: «ایشان درباره کاسب‌هایی که حلال و حرام را رعایت نمی‌کردند و اهل حرام مالی بودند، نکته بسیار زیبایی را می‌گفت: ⚡️دین داشته باشید. دین خریدنی نیست بلکه از جانب خدا به دست آوردنی است. اینکه میگویم خریدنی نیست، چون واقعا خریدنی نیست. شما در بیشتر مغازه‌ها برو و بگو: آقا! دین داری؟ میگوید: نه، من دین ندارم.» 📚زندگینامه و خاطرات استاد انصاریان، سوره مهر، ص۵۵ _______________________ 🌱آیت‌الله اصفهانی از علما و واعظان تهران بود. ایشان تحصیل کرده در حوزه اصفهان و نجف و از شاگردان آیات عظام ، و به شمار می‌آمد و در سال ۱۳۴۷ش در ۹۷ سالگی وفات نمود و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله سید ضیاءالدین استرآبادی در سال 1323 ق (1284ش) در شهر نجف به دنیا آمد. ✨پدر دانشمندش آیت‌الله سید محمد امام جماعت شبستان استرآبادی مسجد جامع و از شاگردان بزرگانی چون آخوند خراسانی و سید محمد کاظم طباطبائی یزدی بود. 🔹آیت‌الله سید ضیاءالدین پس از طی مقدمات و سطح نزد پدر و آقا سید محمد وحید در تهران، جهت تکمیل تحصیلات خود به قم رفت و پس از کسب علم از محضر آیات عظام سید محمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و شیخ عبدالکریم حائری یزدی به مقام اجتهاد رسید. 🔹وی پس از درگذشت پدر بزرگوارش در قم در سال 1324ش، به تهران آمد و به جای پدرش در شبستان مذکور به اقامه جماعت و تبلیغ و ارشاد مردم و هم‌چنین تدریس تفسیر قرآن کریم پرداخت و هم‌زمان مدیریت واقع در روبروی درِ غربی مسجد جامع در بازار نورزخان را به عهده گرفت. 🔹او هم‌چنین حسینیه استرآبادی را در محله پامنار تهران بنا نهاد که مورد استقبال و توجه علماء، طلاب، بازاریان و مردم قرار داشت. 📚مکتوبات آیت‌الله استرآبادی: اسلام و تشیع، طریق‌الحق، ابدیت روح، ‌اهل ادب یا به سوی خدا، شرح زیارت جامعه‌کبیره، حجت‌المنتظر، چرا شیعه شدم؟، رساله العقاید الامامیه، حواشی توضیح‌المسائل آیت‌الله بروجردی و حواشی بر عروه‌الوثقی و... 🔹مرحوم استرآبادی جزء روحانیون بازداشت شده بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ می‌باشد و با روحانیون مبارزی چون آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط بود. 🍃آیت‌الله استرآبادی روز یکشنبه ۸۳/۷/۱۱ دعوت حق را اجابت نمود و در قطعه شماره ۴۴۴ حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.   🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۲ مهر سالروز رحلت فقیه مجاهد 🔹خدمات عام المنفعه حاج ملاعلی و چرایی مقابله با / نفوذ صهیونیست، پشت پرده قرارداد رویتر 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 بیانات در برنامه ضیافت ماه رمضان ۱۴۰۰ در سخنانی پیرامون مرحوم : ✨حاج ملاعلی کنی وقتی از نجف به تهران می‌آید با زحمت شروع به کار و کارآفرینی می‌کند. او قناتی را به آب می‌رساند و چون بین مردم مشهور به تقوا بود، مردم کَن از ایشان آب اجاره می‌کردند و اعتقاد داشتند که آب قنات ملاعلی به محصولات آنها برکت می‌دهد. ✨حاج ملاعلی آن زمان، مراکزی را تأسیس کرده بود و برای نگهداری از ایتام و بیمارانی که توان مالی و درمانی نداشتند مقرری می‌داد. ▪️دوره بازگشت ملاعلی کنی به تهران، دوره تقابل جدی جریان غربگرا با روحانیت است که متأسفانه دربار نیز با راهنمایی جریان روشنفکری با دادن امتیاز با جریان غربگرا همراه می‌شود. ▪️میرزا حسین سپهسالار عاقد قرارداد رویتر و مشاورش میرزا ملکم خان با محافل خطرناک صهیونیزم بین الملل ارتباط داشتند و لذا مسئله مخالفت حاج ملاعلی کنی فقط مخالف با یک قرارداد نبود. ▪️ اولاً طرف غربی قرارداد، فردی به نام رویتر بود که اسم اصلی او اسرائیل یوسفات، یعنی یک یهودی صیهونیست قرار داشت. پشت آنها نیز خاندان رولچیلد قرار داشتند که وقتی ناصرالدین شاه به سفر اروپا می‌رود، می‌گوید سپهسالار و میرزا ملکم خان رولچیلد فرانسه را به دیدار من آورند. یعنی صهیونیزم بین الملل به دنبال نفوذ در ایران است. ✨در اینجا منطق حاج ملأ علی کنی بسیار مهم است. او پشت این قرارداد چیزهایی را دید که افراد عادی قادر به درک آن نبودند. ✨ او به شاه می‌گوید شما با این امتیازاتی که به مدت هفتاد سال به انگلیس داده‌ای، مگر دیگر ایرانی باقی می‌ماند؟ دوم اینکه مردم بعد از این به او مالیات می‌دهند و درآمدهای کشور همه به دست آنها می‌رسد... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تشرف حضرات آیات ، ، و خرازی به زیارت امام رضا علیه السلام در معیت ✨رهبر حکیم انقلاب: «در (ع) دو رکعت نماز خواندن ارزشش بیشتر از دو رکعت نماز در صحن است و در صحن بیشتر از در آن فرضاً خانه یا منطقه ای است که بیرون صحن است، خب اینجا یک منطقه معنوی است، این جزء باورهای ما است، به همین ملاک خراسان و مشهد از برکات معنوی بیشتری برخوردار است و این یک واقعیتی است. اگر تاریخ انقلاب را می توانستیم بنویسیم، اگر گذشته این مبارزه را می توانستیم ثبت کنیم، اگر کسانی این کار را بکنند معلوم خواهد شد که برکات خراسان و برکات این بقعه مطهره در روند انقلاب ما چه قدر زیاد بوده است.» (بیانات در جمع مسئولان استان خراسان ـ 65/4/28) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 در کنار پدر و برادر خود 🔹مرحوم در بیان خاطرات دوران جوانی خود می‌فرمود: ✨سال ۶۳ قمری به مشهد مشرف شده بودم. مدرسه بالاسر حجره داشتم؛ بالاسر الان خراب شده و توی حرم افتاده؛ اینجایی که الان زیر زمین شده و به پایین می روید، آنجا مدرسه بالاسر بود؛ از توی صحن وارد بازار سرشور که می شدیم، دست چپ، بالاسر بود که خراب شد. مدرسه دیگر، پریزاد بود که هنوز هست. آن وقتها طلبه های مسافر به آنجا می رفتند. قرار بود که یک ماه و نیم از تابستان را در مشهد بمانیم؛ چون درسهای قم تعطیل بود. سال اولی بود که به قم رفته بودیم. من هم آن سال آنجا بودم که پولم تمام شد. به هیچ کس نگفتم. به حرم رفتم و به امام رضا (ع) عرض کردم: ما مهمان شما هستیم. من رویم نمی شود که به کسی بگویم؛ ناهار هم ندارم فعلا. ✨ تا به مدرسه آمدم دیدم که پستچی نامه آورده است. پدرم با اینکه راضی نبود من طلبه شوم، به دلش افتاده بود که ۵۰ تومان برای من پست کند. با ۵۰ تومان می توانستیم یک ماه و نیم در مشهد بمانیم. من در عمرم حتی یک دفعه هم به پدرم نگفتم به من پول بده. 📚منبع: حاج آقا مجتهدی، به قلم حمید سبحانی صدر، ص۸۱ و ۸۲ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ ۱ ربیع الاول سالروز درگذشت آیت‌الله معروف به «آقازاده» از علمای بزرگ اما گمنام تهران است. به او آقازاده می‌گفتند به خاطر پدرش آیت‌الله از علمای بزرگ سامرا و از همراهان که حکایات و کرامات فراوانی از وی نقل شده است. 🔹آقا سید عباس داماد آیت الله بود. در دوران تحصیل در برخی از دروس سطح را از محضر ایشان فراگرفت. ✨آیت‌الله سید عباس فشارکی زاهدانه و در گمنامی می‌زیست. زمانی برای افتتاح حسینیه فشارک از وی دعوت کردند. ایشان به این شرط پذیرفتند که در این مراسم شرکت کنند که حضورشان بدون هرگونه تشریفاتی باشد و می‌گویند: دوست دارم در این سفر در کمال سادگی دیداری با فامیلم داشته باشم و قبر جدم امیر مشرف الدین را زیارت کنم. 🍃 آیت‌الله پس از سالیان متمادی تدریس، تعلیم و هدایت مردم در ۲۹ دی ۱۳۵۸ برابر با  اول ربیع الاول ۱۴۰۰ ق. دعوت حق را لبیک گفت. 🔹پیکر وی با تشییع با شکوهی به بارگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) حمل گردید و در کنار قبر مرحوم میرزا احمد آشتیانی دفن شد. ______________________________ ۱. فشارک روستایی خوش آب و هوا در اصفهان است. ۲. امير مشرف الدين طباطبايي فشارکي متوفي به سال ۱۱۲۱ ه ق است. وی و برادرانش از سادات اصيل، ريشه دار از نسل امام حسن(ع) و مشهور به علم و تقوا و کرامات عاليه بوده اند‌. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺حوزه تهران نیازمند یک است! 👇👇👇👇👇👇👇
💡 🔺حوزه تهران نیازمند یک است! ✍طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبه‌ها ساعاتی را سپری کنی. آری؛ این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبه‌ای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبه‌ای را نمی‌گیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن طلاب علوم دینی است. فرقی نمی‌کند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه می‌توانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و مباحثه و گفتگو کنید. 🔅 فیضیه مأمن و مأوی و مدرس‌ و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار. مرکز مدیریت حوزه به‌جای خود، اما وجود فیضیه و و حرم مطهر و مسجد اعظم و مراکزی عمومی از این دست، نقش مهمی در یکپارچه‌سازی و پیوند میان مدارس متعدد و متنوع قم آن هم با آن گستردگی، و شناساندن و بهره‌مندسازی از محضر جمع کثیری از اساتید بزرگ در فنون مختلف دارد. 🍃اما تهران؛ کجاست مکانی که مأوی و مدرس‌ و میعادگاه اساتید و طلاب باشد؟ اگر اهل علمی از شهری دیگر به تهران بیاید، کجا را دارد که بی‌آنکه از نام و نشانش بپرسند، برای ساعتی هم که شده در آن مأوی گیرد و تنی بیاساید؟ اصلا طلبه‌های همین شهر تهران، اگر بخواهند چند ساعتی در یک محیط حوزوی، آسوده‌خاطر کنار هم به گفتگو بنشینند، کجا را دارند؟ آری؛ تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایه‌سار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند. البته تهران هم فیضیه داشت؛ اما در سالهای پس از انقلاب با محذوراتی که بود، محدودش کردند و درب آن را به روی عموم بستند. اما در سالهای کمی دورتر اساتید مبرز حوزه جایی برای بروز و ظهور داشتند، بی‌آنکه درب و دربانی مانع حضور آنها شود، تا جویندگان علم از برکات آنها بهره ببرند. 🔹وقتی مراکز عمومی و پر رفت و آمد حوزه، به مدارس خصوصی تبدیل شد، (منظورم از مدارس خصوصی مدارسی است که تنها به طلبه‌های همان مدرسه اختصاص دارد و مانع حضور دیگر طلاب میشود)، خیلی از اساتید صاحب‌نام هم به خانه و مسجد خود محدود شدند. جویندگان علم تنها می‌توانستند به مدارسی بروند که در آن پذیرش شده بودند و ناگزیر از فیض حضور اساتید بزرگ بازماندند. 👈اگر امروز در تهران اساتیدی هستند که بقیة السلف علمای ماضین اند و کاملا از وجودشان بی‌خبر و از نورشان بی‌بهره‌ایم، یک دلیل آن نبود یک مرکز علوم دینی عمومی است که محل رفت و آمد طلاب و فضلای حوزه تهران باشد. نمی‌دانم شاید اگر مراکز اداری حوزه‌ی تهران یا به عبارتی هم به جای یک آپارتمان، در مسجد_مدرسه‌ای بزرگ از همان مدارس کهن تهران استقرار می‌یافت کمی صورت مسأله فرق می‌کرد. شاید میشد از این همه پراکندگی مدارس تهران جلوگیری کرد. ✨سخن کوتاه؛ حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است! 🔹ان،شاءالله در هفته‌های پیش‌رو کمی جزئی‌تر در اینباره خواهم نوشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در روز ۳ ربیع‌الاول ۱۲۳۶ق در تهران به دنیا آمد و در همان روز ۳ ربیع‌الاول در تهران وفات کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد. ✨او در درس حاضر و به یکی از ارکان درس شیخ تبدیل شد. نزدیک ۲۰ سال ملازم درس استاد بود و به عنوان مقرر درس شیخ اعظم شناخته میشد. تقریرات او با عنوان یکی از بهترین تقریرات دروس شیخ انصاری است که تصویر قسمتی از نسخه مخطوط آن در بالا تقدیم شده است. ✨جایگاه علمی کلانتر چنان بود که استادش در جمع‌های گوناگون به اجتهادش تصریح می‌کرد و روزها بعد از پایان درس شیخ انصاری، فقه و اصول شیخ را برای جمعی از شاگردان تقریر میکرد. 🔹میرزا ابوالقاسم با چنین جایگاه علمی در سال ۱۲۷۷ ق به تهران بازگشت و در جایگاه یکی از علمای بزرگ دارالخلافه و مدرسین عالی مقام حوزه تهران به شمار آمد. 🌿وی جد اعلای همسر امام خمینی ره است. به این ترتیب: میرزا ابوالقاسم کلانتر=» میرزا ابوالفضل کلانتر =» =» خانم همسر امام خمینی ره. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran