eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
60 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ مرحوم که از اخیار بازار تهران بود به اینجانب می‌فرمود: 🕌 روزی در پای منبر مرحوم نشسته بودم که این آیه شریفه را خواندند: إنّ جهنم لموعدهُم اجمعون، لها سبعَةُ ابوابٍ لکل باب منها جزءٌ مقسومٌ. (حاج محمود این فراز را با بغض و اشک می‌فرمود) ⚡️وقتی این آیات مربوط به جهنم را می‌خواندند، می‌شنیدم که دیوار و سقف مسجد از شنیدن آن، سر و صدا (و گویا ناله) می‌کند. 🔹نگارنده وقتی این خاطره را خدمت نقل کردم فرمودند: چه‌بسا این سر و صدای در و دیوار را فقط خود حاج محمود اخوان می‌شنیده است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ مرحوم (م ١٣۶۵) دروس علوم دینی خود را در فراگرفته بود. 🔹او صاحب این ابیات مشهور است: بزرگ فلسفه نهضت حسین (قتل شاه دین) این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو که این پیام حسین است و منطق دین است 🔻استاد محمدعلی مردانی از قول امام_خمینی (ره) نقل می‌کرد که ایشان درباره مرحوم خوشدل می‌فرمود: "آقای خوشدل با این شعرش خدمتی بزرگ به مکتب عاشورایی سیدالشهداء (ع) و انقلاب اسلامی ما کرده است." 🔸مرحوم خوشدل از ارادتمندان و ملازمان آیت‌الله بود و گاه اشعاری برای ایشان می‌سرود. 🔹در آن سال‌های پس از سقوط که آیت‌الله برهان مدارس دانش آموزی اسلامی تاسیس کرده بود و به مدارس برهانیه شهرت داشت، مرحوم خوشدل سرودی برای مراسم صبحگاهی این مدارس گفته بود. در تصویر بالا متن این اشعار را به قلم مرحوم خوشدل می‌بینید که نگارنده از اصل آن عکس گرفته است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ بانو زینت السادات از برترین شاگردان و وصی و جانشین آن بانوی مجتهد و عارف بود. 🔰 بانو همایونی در سال ۱۳۴۳ ه‌.ش با آنکه ساکن اصفهان بود، در شهر تهران، در امتحان طلاب در شرکت کرد. گفته شده است در آن زمان جز بانو امین زن دیگری در حوزۀ علوم دینی وجود نداشت و تا آن روز هیچ زنی در آزمون مدرسه سپهسالار شرکت نکرده بود. امتحان در دو رشتۀ منقول و معقول برگزار می‌شد. از ۳۷۰ نفری که داوطلب شرکت در امتحان بودند، تنها پنج نفر در رشتۀ معقول ثبت‌نام کرده بودند. 🔸وی در کنار آن در آزمون ورودی دانشکده معقول و منقول (الهیات کنونی) شرکت کرد و در این آزمون نیز پذیرفته شد و تا دو سال او تنها زنی بود که در میان طلاب مرد در کلاس‌ها شرکت می‌کرد. 🔹با این حال تحصیل او در این دانشکده ناتمام ماند. این به آن دلیل بود که تا آن زمان دانشکده هیچ زنی را پذیرش نکرده بود و بعد از پذیرش زینت السادات همایونی دیگر زنان نیز به دانشکده مراجعت کرده و خواستار تحصیل در آنجا بودند. در این میان نامه‌ای از مسئولین دانشگاه به دست زینت السادات همایونی رسید با این پیشنهاد که مابقی دوران تحصیل خود را در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه اصفهان بگذارند. او هم از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. 🏠 وی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام تأسیس کرد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نفر نشسته در وسط آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی. ▪️شخص ایستاده در بالای سر ایشان، آيت‌الله . ▫️شیخی که کنار مرحوم شیخ مرتضی ایستاده نیز احتمالا داماد میرزا حسن و پدر است. 🍃 @feyziye_tehran
هنگامی که برای تکمیل تحصیلات خود از آشتیان به سفر می‌کرد، در راه دچار ابتلائات جسمی و روحی فراوانی شد. با بدنی رنجور و ناتوان، خود را ابتدا به کربلا رسانید و از آنجا به سوی نجف حرکت کرد. پاهایش دیگر توان حرکت نداشت و جسمش در اثر گزیده شدن توسط حشرات و بیماری‌های دیگر به‌شدت لاغر شده بود. گویا مرگ را جلوی چشمان خود می‌دید. چند سال قبل پدرش را از دست داده بود و اکنون با فقر شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. در مسير کربلا به نجف با هزار امید قدم برمی‌داشت. 🔹او خود چنین روایت می‌کند که وقتی به نقطه‌ای رسیدم که برای اولین بار گنبد و بارگاه (ع) نمایان می‌شود، ایستادم. دلم شکست. اشک در چشمانم چاری شد. دست به سوی حرم دراز کردم و با حال اضطرار حضرتش را خواندم، که ناگاه در همان لحظه دیدم تمام دردهای جسمی ام برطرف شده است. او حالا با انگیزه و توان بیشتری به مسیر خود ادامه داد تا آنکه به صحن مطهر قدم گذاشت. در همان حال یکی از علمای قدیم آشتیان او را دید و از چهره اش فهمید که فرزند فلانی است. میرزا حسن را به خانه اش دعوت کرد و صندوقی پول برای اداره زندگی اش به او بخشید. خانه خود در نجف را نیز به این طلبه جوان داد تا دیگر هیچ نگرانی مادی برای اقامت و تحصیل در نجف نداشته باشد. ✨و اینگونه به گوشه چشم حضرت مولی الموالی(ع) رنجهای او برطرف شد و در آينده نیز بر رتبه علمی والایی دست یافت و در رأس علمای جای گرفت. ⚡️همو بود که شهر تهران را در ماجرای یکپارچه به جوش و خروش انداخت و جمعیت کثیری از مردم تهران را به قیام علیه استعمار واداشت. 🔸میرزا محمد حسن آشتیانی از محبوبیت فراوانی در نزد مردم برخوردار بود و در سال‌های منتهی به ١٣١٩ق توليت را برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در کنار و در ✍ پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل کمیته های انقلاب آیت‌الله مهدوی کنی مسؤولیت کل آن را برعهده داشت و در هریک از مناطق شهر تهران نیز یکی از عالمان بزرگ و انقلابی آن منطقه در مقام مسؤولیت کمیته قرارگرفت. آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی نیز که در نیاوران سکونت داشت، مسؤولیت کمیته کاخ نیاوران را که از حساسیت بالایی برخوردار بود، برعهده داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 حضور در راهپیمایی به مناسبت شهادت در اردیبهشت ۵٨ در تهران 🍃 @feyziye_tehran
پیرامون تلاش خود و دیگر علمای تهران برای آزادی (ره) در پی حوادث خرداد ۴٢ می‌گوید: 🔰 خانۀ ما (در تهران) در آن‌ وقت‌ تلفن‌ نداشت‌. لذا برخاستم‌ آمدم‌ در منزل‌ يكي‌ از اقوام‌ كه‌ تلفن‌ بود و شروع‌ كردم‌ به‌ تلفن‌ كردن‌. فقط‌ و فقط‌ كارم‌ آن‌ روز تا شب‌ تلفن‌ كردن‌ بود و به‌ هر جائي‌ كه‌ فكر كنيد. 🔹چون‌ در طهران‌ اينطور تصميم‌ گرفتيم‌ كه‌ علماي‌ طهران‌ همه‌ در يك‌ جا جمع‌ بشوند و بروند خودشان‌ را به‌ شهرباني‌ معرّفي‌ كنند و بگويند كه‌: آية‌ الله‌ خميني‌ تنها نيست‌. ما همه‌ با او هستيم‌، هر جرمي‌ كه‌ او دارد ما هم‌ با او هستيم‌، او تنها نيست‌. ما همه‌ با هم‌ ديگر يكي‌ مي‌باشيم‌. حالا اين‌ علما را بايد جمع‌ كنيم‌؛ لذا بعضي‌ها را كه‌ تلفن‌ نداشتند با فرستادن‌ افراد خبر كرديم‌ و بعضي‌ها هم‌ كه‌ تلفن‌ داشتند شروع‌ كرديم‌ به‌ تلفن‌ كردن‌ به‌ آنها و آنقدر آن‌ روز تلفن‌ كرديم‌ كه‌ من‌ نمي‌دانم‌ سيصدتا شد، چهارصد تا شد... 🔸خلاصه‌ تلفن‌ها انجام‌ شد. همۀ علماء طهران‌ انصافاً اهميّت‌ دادند و حتّي‌ بزرگانشان‌ مثل‌ آية‌ الله‌ حاج‌ رحمة‌ الله‌ عليه‌، آية‌ الله‌ آقاي‌ آشتياني‌ و آية‌ الله‌ حاج‌ و آية‌ الله‌ حاج‌ كه‌ از افراد جلسه‌ خود ما بودند و همكاري‌هاي‌ مستقيم‌ داشتند و ديگران‌ از علماي‌ سرشناس‌ و طراز اوّل‌ طهران‌ همه‌ حاضر شدند كه‌ در آن‌ مجمع‌ شركت‌ كنند. 🔹تمام‌ آقايان‌ بَنا شد كه‌ در منزل‌ آقاي‌ حاج‌ سيّد آقاي‌ خلخالي‌ در خيابان‌ خراسان‌ جمع‌ بشوند و مجتمعاً بروند از آنجا براي‌ شهرباني‌، و خودشان‌ را معرّفي‌ كنند. 🍃 @feyziye_tehran
🔰 از شاگردان (ره) در نجف اشرف و از اساتید خارج حوزه علمیه تهران در بیان خاطرات خود می‌فرمایند: 🔻وقتی که بنده وارد نجف شدم این کشور هنوز به شکل جمهوری اداره نمی‌شد و حکومتی سلطنتی داشت و وقتی که حاکم وقت عراق قصد تشرف به حرم حضرت امیر را داشت، ماموران حکومتی مستقر در بازار مجاور حرم مطهر در مسیر عبوری شاه عراق، قالی هایی پهن می‌کردند تا به حرم مشرف بشود. یک شب من در عالم رویا دیدم که به جای ماموران حکومتی مردم هستند که در حال پهن کردن فرش‌هایی ١٢ متری در بازار بزرگ نجف هستند. وقتی از مردم پرسیدم که چرا این فرش‌ها را پهن کرده‌اید در جواب گفتند که قرار است آقای خمینی به نجف بیاید. ▫️یک چند روزی از آن خواب من گذشته بود، ناگهان تلفن مدرسه آیت‌الله بروجردی که تنها تلفن موجود در مدارس مستقر در نجف بود زنگ خورد و وقتی که تلفن را جواب دادیم متوجه شدیم که هستند و می‌گویند که هم اکنون با پدرم در کاظمین هستیم. (ع) 🍃 @feyziye_tehran
📷 قدیمی‌ترین تصویر شهر تهران مربوط به سال ١٢٩٠ق ✍ گرچه انتقال حوزه حکمت و فلسفه از اصفهان به تهران در نیمه قرن سیزدهم هجری قمری با هجرت صورت گرفت، اما دوران اوج حوزه حکمت تهران اواخر قرن سیزده می‌باشد. این دوران مصادف است با حضور سه حکیم بزرگ در دارالخلافه طهران که هریک به یک مشرب فلسفی شناخته می‌شدند. 🔹حکیم الهی که در اقامت داشت و به تدريس مشغول بود. 🔸 که در به تدریس اشتغال داشت. 🔹حکیم که اقامتگاه و کرسی تدریس وی در جای داشت و به شناخته می‌شد. همزمانی این سه حکیم بزرگ، یکی از باشکوه‌ترین حوزه های حکمی را پديدآور که برکات آن تا امروز ادامه دارد. 🍃 @feyziye_tehran
فرزند (رهبر مشروطه) بود. 🔹وی را باید یکی از برترین رجال علمی و سیاسی تهران به‌شمار آورد که نفوذ بسیاری در دربار پهلوی و سران حکومت داشت و در عین حال از احترام بسیاری نزد مردم و حوزه های علمیه برخوردار بود. 🔸او در ۱۳۲۷ ش، به همراه ۱۴تن از مجتهدان، بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن ظاهر شدن زنان در اماکن عمومی، بدون حجاب، حرام اعلام شده بود. 🍃 @feyziye_tehran