eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
184 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
مناجات شعبانیه - استاد یزدان پناه.mp3
11.57M
لذت مناجات با حق 🔸 در فرصت باقی‌مانده از بشنویم نکاتی از را از حضرت استاد یزدان‌پناه 🔸 حضرت ره تأکید زیادی بر مناجات شعبانیه داشتند و این فراز را دائما می‌خواندند: "الهی هب لی کمال الانقطاع الیک..." 🔸 اسرار زیادی در مناجات شعبانیه هست و اصل حرف در مورد غفلت ما انسان‌هاست. 🔸 "الهی الحقنی بنور عزک..." فراز نزدیک به آخر مناجات است. صحبت از عز قدس و معدن عظمت است. این که حجب نوری را پاره کنیم تا به عز قدس برسیم. 🔸 این که می‌بینیم کسی مثل ره چندین ساعت عبادت می‌کند، این لذت عبادت به او قوت و غذا داده است که توانسته این جور عبادت کند و الا هر کسی نمی‌تواند این چنین عبادت کند. 🗓 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
◀️ و متولیان بخوانند... 🔹یکی از عواملی که امروزه باعث خصوصا شده، برگزاری است، نماز طولانی، صحبت های بین دو نماز، تعقیبات و نمازهای مستحبی بین دو نماز و... 🔸نمیدانم چرا روحانیت این مساجد به این نکته توجه نمی‌کنند. باور کنید اگر مقداری نماز جماعت های مساجد خود را کوتاه تر کنید جامعه کمتر که نمیشود، بیشتر هم میشود چون افراد بیشتری، نماز جماعت خوان اول وقت میشوند، 🔹چه اینکه سیره بزرگانی مانند نیز بر همین بوده به نحوی که به ایشان گفتند شخصی از شما هم نمازش را سریعتر میخواند، ایشان خندید و گفت من از همه مستحبات زده ام که این مقدار شده یعنی او از واجبات هم میزند؟ 🔸 نیز میفرمایند: «ما معتقديم اگر [=سبک و کوتاه] به جماعت خوانده شود، بهتر از اين است كه طولانى خوانده شود؛ اما بايد با توجّه خوانده شود.»(28/6/1372) 🔹مکرر دیده ام که در عده ای در حال خواندن نماز فرادی هستند درحالی که همزمان نماز جماعت هم برقرار است. علت چیست؟ عده ای خصوصا به همین دلیل اصلا به مسجد نمی آیند، اگر بیایند هم نهایت فرادی می خوانند و میروند. چرا به نحوی برخورد میکنیم که مساجدمان خلوت باشند و به جای اینکه مملو از جوانان باشد، تنها تعدادی اندک پیر و مسنّ حاضر میشوند؟ 🔸مدلی که خصوصا در مساجد بازار باید پیاده شود، خواندن نماز به کوتاه ترین شکل ممکن اما همراه با توجه و آرامش است که این دو مقوله با یکدیگر قابل جمع اند، چه اینکه مکرر نقل شده سیره (ص) این بوده که نماز جماعتشان کامل تر و کوتاه تر و خلاصه تر از همه بوده است: «كانَ رَسولُ اللّٰهِ(ص) أتَمَّ النّاسِ صَلاةً وأَوجَزَهُم»(من لایحضرالفقیه،ج1،ص306) 🔹یا در روایت دیگری نقل شده که در يكي از مساجد مدينه امام جماعت بود، روزي در نماز سوره‌ بقره خواند و نماز طولانی شد، به حدی که مردي در نماز خسته شد و وسط نماز قصد فرادی کرد و نماز خود را تمام کرد و سوار مركبش شد و به سراغ كار خود رفت. دیگر افراد به او گفتند: تو نفاق ورزیدی و نمازت را فرادی خواندی و رفتی اما او گفت من از طولانی شدن نماز خسته شدم. آن شخص نزد پيامبر آمد و ماجرا را تعریف کرد و گفت ما مشغول کار و بار خود هستیم اما معاذ نماز را طولانی میکند. پيامبر فرمود: اى معاذ! آيا تو فتنه‌گرى‌؟ ديگر اين طور نباشد كه مردم را از نماز جماعت فراري بدهي» (وسائل الشیعه، ج8، ص420 و سنن ابن داود، ج1،ص210)». 🔸البته در این متن تنها به یک دلیل خلوت بودن مساجد اشاره شد اما این مسئله دلایل مهم دیگری هم دارد که باید دیده شود... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔺مسیو نوز بلژیکی (سمت راست) به همراه همکارش پریم در لباس روحانیت 💠 مسیو نوز بلژیکی در حکومت مظفرالدین شاه به ریاست کل گمرکات و پست ایران منصوب شده بود؛ در حالیکه مسلمان نبود و عملکرد نادرست او در امور گمرکی، اعتراض بازرگانان را برانگیخت. وی در یک مجلس خصوصی لباس روحانیت را بر تن کرد و در همان حال عکس گرفت. این اقدام در عصر قاجار، استهزاء لباس روحانیت قلمداد شد و خشم مردم را به دنبال داشت. بدین گونه همزمان با ماه محرم الحرام عکس او در مجالس دست به دست چرخید و در پی سخنرانی‌های کوبنده سید عبدالله بهبهانی و اعتراض سایر علما، مردم بر ضد وی قیام کردند تا اینکه از ایران اخراج شد. این واقعه در تاریخ معاصر به یکی از ریشه‌های پیدایش جنبش مشروطه معروف شده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
🔴فلسفه و اجتهاد دینی نقدی بر سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی(حفظه الله) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آيت‌الله مکارم شيرازي حفظه الله تعالی درباره جایگاه و نقش علم کلام و فلسفه در اجتهاد و نظریه‌پردازی می‌فرماید براي اجتهاد و نظريه‌پردازي فقهي به علم کلام نیازمندیم. زيرا اثبات حجيت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجيت ظواهر کتاب نيز مبتني بر اثبات حقانيت اصل قرآن است؛ و چنين مباحثي در علم کلام مورد بحث قرار مي‌گيرند. اما دربارة‌ فلسفه مي‌گويند فلسفه ارتباطي به دانش فقه ندارد؛ زيرا در فلسفه از امور حقيقي بحث مي‌شود در حالي که در فقه از امور اعتباري. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نيز، که از سوي برخي از اصولياني مثل آخوند خراساني، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلي اصول فقه مي‌دانند. صرف نظر از بحث‌هایی که درباره اعتباری دانستن موضوع فقه قابل طرح است (که این زمان بگذار تا وقت دگر) به نظر مي‌رسد براي نظريه‌پردازي ديني و حتي اجتهاد فقهي بسيار بيش از اين، بايد از مباني نظري اسلام آگاهي داشته باشيم. مباني نظري نقشي جدي در نظريه‌پردازي دارند. و اين مباني نيز اختصاصي به مباني کلامي و الهياتي ندارند. آگاهي دقيق و استدلالي از «هستي‌شناسي»، «معرفت‌شناسي»، «انسان‌شناسي»، «دين‌شناسي» و «ارزش‌شناسي» اسلامي از مهم‌ترين شرايط علمي براي نظريه‌پردازي اسلامي است. فهم نوع نگاه اسلام به هستي، معرفت، انسان و ارزش است که به يک نظريه‌پرداز و مجتهد در حوزه‌هاي علوم انساني و اسلامی کمک مي‌کند، نظريه‌اي مبتني بر اين بنيان‌ها ارائه دهد. اساساً يکي از مهارت‌هاي لازم براي نظريه‌پردازي، مهارت ارجاع مسائل به مباني است. نگاه سيستمي داشتن به مجموعة معارف اسلامي براي نظريه‌پردازي لازم است. و نگاه سيستمي در سايه ايجاد پيوند ميان مباني و مسائل محقق مي‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
▪️ ▪️ امروز فیلم رو دیدم، فیلم بسیار زیبایی بود، تلاش فردی که در اوج ناامیدی، امید و خودباوری را به نمایش میگذارد... پیشنهاد میکنم حتما ببینید. لینک تماشا با اینترنت رایگان تا 13 فروردین از تلوبیون: https://plus.telewebion.com/p/c3b7c 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
• تبریک • «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ»﴿القصص‏، 5﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ روز امت چه خوب است که به مسیر طی شده در این چند دهۀ انقلاب‌اندود ایران اسلامی بنگریم و به ارزیابی حادثه‌ها و انتخاب‌ها بپردازیم. البته برخی مشکلات و تمرکز هوشمندانۀ نظام سلطه بر رسانه و جنگ نرم جامعۀ ما را به مرزی از برانگیختگی رسانده که برای برخی از ایشان دیدن برجستگی‌ها و افتخارات چندان ساده نیست، ولی در این پنج شش دهه نقاط افتخارآمیز فراوانی توسط فکر و فرهنگ و اراده‌های ایرانی ـ اسلامی رقم خورده است و سرمایه‌های عزیزی برای بالندگی و پیمودن مسیرهای سعادت فراهم نموده است. یکی از آن حادثه‌های بزرگ رفراندم 11 فروردین 58 بود و پیام عجیب و نکته‌آموزی که امام خمینی رحمةالله‌علیه فردای آن روز صادر نمود. مردم ایران خواستار یک حکومت الهی بودند. قیام همه‌جانبۀ آنها به پیروزی انقلاب پانزده‌سالۀ امام خمینی ره در 22 بهمن 57 منتهی شد ولی حضرت امام ره آغاز این حکومت را کمتر از دو ماه بعد، از فردای رأی مثبت مردم به «جمهوری اسلامی»؛ یعنی 12 فروردین 58 اعلام نمود. این نکته دلالت مهم و فخرآمیزی در دل خود دارد که می‌شود نام آن را «توجهات تمدنی» معمار حیات نوین ایران اسلامی گذاشت. پس از 22 بهمن برای همۀ دنیا روشن شده بود که حرکت انقلابی حضرت امام با رهبری و محوریّت ایشان به پیروزی رسیده است و دیگر منازع قدرتمندی در داخل برای آن تصور نمی‌شد، ولی حضرت امام که از ذهن و تربیتی فقهی برخوردار بود، به این حدّ از اثبات بسنده نمی‌نمود و دو مطالبه را که هردو قانونی کردن ارادۀ مردم است مجدّانه پیگیری می‌نمود؛ یک، همه‌پرسی «نظام اسلامی» و دو، همه‌پرسی قانون اساسی. اولی پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب واقع شد و دومی پس از 14 ماه. همه‌پرسی در دل کشمکش‌های فراوان روی اصل لزوم همه‌پرسی و این که چه چیز همه‌پرسی بشود، بالاخره با اصرارها و پیگیریهای قاطع حضرت امام، در روزهای 10 و 11 فروردین انجام شد؛ «جمهوری اسلامی، آری یا خیر». گرایش مردم آشکار بود، لذا نتیجۀ همه‌پرسی مخفی نبود. روز یکشنبه، فردای آن روز نیز پیام تبریک امام صادر شد. شروع پیام با آیه‌ای است که در صدر این نوشته آمده است. این آیه یکی از سنت‌های الهی را بیان می‌کند و گزاره‌ای فلسفۀ تاریخی به شمار می‌آید. خدایی که قرآن او را پادشاه بی‌رقیب عالم می‌خواند خبر از یک تصمیم و اراده خود و قاعدۀ حاکم بر حیات انسانی می‌دهد. وجود این برداشت و این باورداشت در ضمیر مؤمنان رنگ و هویّت متفاوتی به زندگی ایشان می‌بخشد. از سخنان متعدد حضرت امام ره به دست می‌آید که این آیه که وعدۀ امامت مستضعفان را می‌دهد بر ذهن شریف ایشان حکومت دارد و یک «نگرش پایه» را برای ایشان شکل داده است. طبعاً از منظر دینی برخورداری از چنین بینشی کاملاً درست است، هرچند صاحبان نگاه‌های «علمی» تنها آن را بشنوند یا در آن تردید کنند یا با دلی سرد به تمسخر آن بپردازند. با نگاهی هستی‌شناختی باید گفت، این اراده و انتخاب در لحظه‌لحظۀ حیات حضور دارد و به همۀ حادثه ها سمت و سو و هویّتی منطبق بر خود بخشیده است. آیه سخن از «ارادۀ الهی» و سنّت قطعی ربوبی دارد و این برای شخصیّت متکلّم و فیلسوفی چون امام عنوانی بسیار پرمعناست. آنچه وعده داده می‌شود مایۀ «منّت الهی» است و وعده نیز امامت و وراثت مستضعفان است. ما به سوی «امامت امت» در حرکتیم و امام خرسند است که به عنوان بندۀ خدا و شاگرد و فرزند رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پایۀ آن را با مجاهدت چندین ساله و این قیام مردمی در این نقطه از جغرافیای مستعد حیات بشری گذاشته است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ روح آن عزیز همۀ دورانها و کسانی که توفیق یاری او را داشتند و پایه‌گذار این زندگی نوین گردیدند شاد! ☘️@faslefarhang
▪️ ▪️ 🔹 دیروز مباحثه کتاب از مجموعه کتب تالیف و رو با جمعی از دوستان تموم کردیم. اگه فرصت و حوصله اش شد خلاصه ای از کتاب رو در چند نوشته تقدیم خواهم کرد. 🔸 دغدغه این کتاب نشان دادن بستری است که تمدنِ غربِ امروز در آن بستر ایجاد شده و خود را به در قالب امروزینش بروز داده است. 🔹 این کتاب در ۱۷۰ صفحه به نحو کلی و خلاصه اما نقطه زن، به شکل تاریخی روند تکون مدرنیته و غرب امروز را به تصویر میکشد. 🔸 اگر میخواهید تصویری کلی و شناختی درجه دومی از مدرنیته و غرب امروز و چگونگی تکون آن به همراه شناخت نقاط مهم و اصلی آن پیدا کنید، این کتاب به عنوان کتاب اول، کتابی بسیار خوب و عالی است. ➕ فهرست مطالب کتاب رو در مطلب بعد میتوانید دنبال کنید. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فهرست مطالب_ بخش اول
فهرست مطالب_ بخش دوم
هدایت شده از نبض قلم | علی امیری
📍آنچه سال ها متولیان دین هشدار می دادند اتفاق افتاد فریاد هنرمندان محترم سینما بلند شد" 📝‌ هنرمندان سرشناس زن سینما ایران به دلیل خشونت و آزار جنسی در فضای سینما بیانیه دادند و اعتراض کردند و درخواست کمک داشتند. 🔶 در اینکه باید نظارت دقیق و قوی در این فضا اتفاق بیفتد شکی نیست. اما آیا وضع قوانین و حتی اجرای درست آنها این درد را درمان می کند ؟؟ فضای تعرض و خشونت بسیار گسترده در سینما و جامعه غربی علرغم وضع قوانین و اجرای سختگیرانه آنها نه تنها کمکی نکرد بلکه تجاوز و خشونت علیه زنان روز به روز بیشتر هم شده و پویش بزرگ me too در سال های اخیر نشان از عمق وحشتناک این فاجعه و دامنه گسترده قربانیان جنسی در کشورهای غربی دارد. ⁉️ پس راه حل واقعی این ظلم و تجاوز و ناامنی فراگیر چیست ؟؟ 🔷 پاسخ اساسی این سوال را باید در رابطه بین اختلاط، شکسته شدن حریم محرم و نامحرم و برداشته شدن پوشش مناسب و در یک کلام فضای هیجان و تحریک افراطی جنسی با تعرض و تجاوز و خشونت جنسی بررسی کرد. هر جا اولی باشد دومی هم لاجرم و لزوما به دنبال آن خواهد آمد هرجا بنزین و آتش کنار هم قرار داده شود شکی در شعله ور شدن و سوزاندن نیست 🔶 سینما موجود در ایران به دلائل روشن محیطی است که بیشترین قرابت و نفوذ فرهنگ بیگانه در آن اتفاق افتاده است و طبیعتا بیشترین خشونت، آزار و تجاوزات جنسی در این محیط اتفاق می افتد 🔷 سال هاست که منادیان دین به تاسی از احکام عقلانی و ابدی اسلام هشدار می دهند اگر فرهنگ کم حجابی رواج یابد اگر لاابالی گری را جای آزادی به خورد جامعه ما بدهند دنیای همه به خطر می افتد 🔺خانواده که یک برکت و نعمت برای بشریت است از بین خواهد رفت و فرزندان بشر حیران و سرگردان بی والدین و تک والدین خواهند شد و از رشد متعادل شخصیتی محروم خواهند شد 🔺روابط پاک و انسانی به طمع، تعرض، تجاوز و لذت جویی های غیر قاعده مند تبدیل می شود 🔶 همه این بحران ها دنیای غرب را فرا گرفته است و خودشان می نالند از این دردها اما عزیزان ما این تبیین ها و هشدارها را جور دیگری تفسیر کردند و امروز دود آن به چشم خودشان می رود و اینچنین به ستوه آمده اند 🔷 بنظر تمام تریبون داران وظیفه دارند این پیام را به هنرمندان عزیز کشورمان _که احترام شان واجب است و از زحماتشان برای خدمت به مردم تشکر می کنیم_ برسانند حالا که خود بزرگواران به این نکته متفطن شده اند که این آلودگی ها چقدر می تواند خطرناک باشد و زندگی افراد را مختل کند بیاید در کنار متولیان دلسوز و عاقل و هوشیار فرهنگی و دینی ما قرار بگیرید و نگذارید این مشکلات از سینما فراتر برود و جامعه ما را هم متاثر کند و فضا را برای همه زنان و دختران این مملکت به زندان و شکنجه گاه تبدیل کند و با دغلبازی اسم های فریبنده و جذابی هم روی آن بگذارند ✔️ راه نجات سینما و جامعه ما از بحران جنسی که شما خواهران عزیز هنرمند با نجابت از آن به ستوه آمده و فریاد کمک سر داده اید تنها و تنها مقابله با فرهنگ منحط بیگانه و بازگشت به ارزش های اسلامی است و اگر این نشد بنشینید و تماشا کنید که چه بر سر جامعه ما هم خواهد آمد و آن روز دیگر خیلی دیر خواهد شد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
◀️ / به بهانه شهادت دو تن از طلاب در حرم رضوی 🔰اندیشمندان متعددی پیرامون افول و بحث کرده اند، اما تحلیل از این ماجرا متفاوت از همه دیگر تحلیل هاست. امام مشکل اساسی را و میداند. او معتقد است ملتی میتواند تمدن بسازد که شهادت برای او افتخار باشد، لذاست که با همین روحیه میرود و حتی بخشی از اروپا(آندلس) را میگیرد، با همین روحیه است که بر دو امپراطوری روم و ایران فائق می آید. 🔰وقتی ملتی این روحیه را داشت که از هیچ امری نترسید و تنها نقطه اتکال او و آرمان او شد، آنگاه این ملت آماده رقم زدن اتفاقی تمدنی خواهد بود. اما وقتی ساحت یک ملت از و به و افول کرد، اولین گام سقوط آن تمدن تحقق یافته است. 🔰امام میگوید فکر نکنید با سخنرانی، مقاله، کتاب، مجله و... میتوانید کاری کنید بلکه تا وقتی که یک عده حاضر نباشند حقیقتا با تمام وجود، همه هستی شان را فدا کرده و خون بدهند، تمدن اسلامی دوباره برپا نخواهد شد، مهم آن چیزی است که شما در عمل رقم میزنید، نه آن چیزی که حرفش را میزنید، کاری که ملت ما با رهبری امام توانست این امر را محقق کند و در مسیر ساخت حرکت کند. 🔰امروزه تلاش حداکثری دقیقا بروی همین نقطه است که بتواند این روحیه را از ما سلب کند، آنگاه به راحتی میتواند خواسته های خودش را بر ما غلبه دهد به نحوی که دیگر نامی هم از اسلام باقی نماند. همان طرحی که در ریختند و بعد از چند قرن توانستند مسلمانان را شکست بدهند. پس تلاش برای نگه داشتن این روحیه در امت اسلامی، امری ضروری و لازم است، چه اینکه نیز به شدت به آن تاکید داشته اند. 🔰البته تمرکز این تحلیل و دالّ مرکزی آن، مسئله شهادت طلبی و خون دادن است اما برای ساخت یک تمدن مولفه های دیگری مانند نیز وجود دارد که باید مد نظر داشت و این تحلیل درصدد نفی آنها نیست. برای مطالعه تفصیلی این تحلیل امام می توانید بیانات ایشان در دیدار نمايندگان كشورهاى اردن و سودان‏ در تاریخ 19 تیر 1358 را دنبال کنید. 🔰خدا رحمت کند مرحوم را که معتقد بود حضرت امام «خون» را حلال مشکلات میدانست: ▫️«علمای ما می کردند از اینکه وارد بشوند. وقتی از یک عالِمی می خواستند تعریف کنند، می گفتند: او کاری کرد که از دماغ کسی، خون هم نیاید. از وقتی که ما با «خون» سر و کار پیدا کردیم، را داریم تجربه می کنیم. ▫️ولی در این قسمت ها بود و این نشان می دهد که پشتش به یک جایی گرم بود. ▫️من وقتی تاریخ فقهای شیعه را مطالعه می کنم، می بینم در مسئلۀ خون ریزی، احتیاط می کردند، وارد نمی شدند، مسائل را بدون خونریزی سعی می کردند حل کنند. ▫️اما از وقتی که امام آمد، خودِ این خون را به عنوان یاد کرد! امام در منشور روحانیت می گوید که هرکه در سیاست دخالت می کرد، عناوین اتهام آمیز را به او می زدند؛ ▫️تا اینکه «خون» آمد و مسائل را حل کرد؛ یعنی تفکر مردم با «خون» تغییر پیدا کرد. من فکرم این است که کسی جرأت نمی کند در این راه وارد بشود مگر اینکه داشته باشد. ▫️یعنی آنجا که پای خون در میان است، اتصال مرجعیت به ، باید تنگاتنگ باشد. آنهایی که در مسئلۀ خون دخالت نمی کنند، اتصالشان از نوع اتصال علمای سابق است. اینهایی که می خواهند در خون دخالت کنند، باید ای داشته باشند.» 📌 پ.ن: دیروز دومین طلبه مجروح حرم رضوی نیز به شهادت رسید، خوشا به سعادتش اما مگر خون او کمرنگ تر از خون چشم سبزان اوکراینی است که عده ای کوچک ترین توجهی هم به این حادثه در رسانه هایشان نمیکنند؟ باور کنید اگر نه یک انسان بلکه یک حیوان، آن هم نه در حرم رضوی بلکه در یک ده کوره در فلان روستا، آن هم نه با زبان تشنه بلکه سیرِ سیر، به چنین شکلی کشته شده بود، عده ای در رسانه هایشان توجه بیشتری به آن میکردند اما چون آنها از صنف روحانیتند، باید بایکوت بشوند، حقوق بشر هم کشک... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ماجرای قهر آیت الله طالقانی / 🔰23 فروردین 1358، ابوالحسن و مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و سپاه دستگیر میشوند. مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال 1355 در نامه ای به پدرش اعلام میکند مارکسیست شده است. او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند. همین مسئله موجب ناراحتی آقای شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند. 🔰مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای طالقانی میزنند. عده ای هم دست به راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد. خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد. 🔰 نقل میکند: «امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. امام خوب مطالعه کردند و فرمودند: «اگر این پرونده متعلق به احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.» بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»» خاطرات رفیق دوست، ج1، ص81 🔰امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم». که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند. البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در فایل ضمائم می توانید بخوانید. امام، سید احمد را به سراغ آقای طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد. میگوید: «امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.» انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259 آیت الله طالقانی به قم و نزد امام می آیند. آیت الله طالقانی وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از کمیته ها و تمام شدن راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود. 🔰مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود باید چنین میکردند اما ایشان چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به ، معتقد به اصل دیگری به نام نیز هست، فضای به هم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و... ایشان طی چندین صحبت تمام تلاش خود را میکنند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کنند. 🔰همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند. بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من حجت نیست و این کار او اشتباه بوده اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه او را فهمید، درک کرد، او که در قامت و ظهور کرده بود چرا چنین مواجهه ای داشت، بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود. 🔰اما چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد، مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و... آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای من، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند. ◀️مطالعه فایل ضمائم: 1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری:https://eitaa.com/TarikhDEF/46 2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته:https://eitaa.com/TarikhDEF/47 3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه:https://eitaa.com/TarikhDEF/48 4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/49 5. مواضع آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/50 6. مواضع امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/51 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF