eitaa logo
@Torab_bash
3.8هزار دنبال‌کننده
723 عکس
577 ویدیو
14 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام عليكم ورحمة الله ✍... ضمن خوش‌آمدگویی به شما، بدین طریق اعلام می‌شود که کانال ایتای به‌عنوان یک شبکه اجتماعی پیشتیبان، برای پیج اینستاگرام ایجاد و افتتاح گردید. پیشاپیش از همراهی همه‌ی شما عزیزان، بی‌نهایت سپاسگزارم. ⏳ 🆔️ @Torab_bash
📦 ✍... آخرین پستِ تراب باش در اینستاگرام را حتما مشاهده کنید. 🆔️ @Torab_bash
📜 ! ✍️... چرا مامور امنیت مملکت، از این مهم‌تر جوون مردم و از این مهم‌تر یک جوان شیعه رو در اعتراضات واهی خودتون آتش زدید؟! چرا؟! ⛔️ برای آزادی حجاب قیام کردید یا علیه تشیع شیعیانِ علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام؟ 🖋 تاریخ تکرار می‌شود: بزرگ‌تر از این ماجرا برای خود اهل‏بیت علیهم‏السلام واقع شد! ما گول ضلالت و حماقت دشمن رو نمی‌خوریم ان‌شاءالله! 🤔 فکر می‌کنید دلیل سپاه دشمنان مولامون امام حسین علیه‌السلام برای جنگ و قتل ایشان چه بود؟! 🗣 نقل شده است: آنگاه که امام حسین عليه‌السلام تمام یاران خود را از دست داد و برای جنگ بسوی دشمن رفت؛ برای آخرین بار و برای اتمام حجت به آنان فرمود: «يا وَيْلَكُمْ أَتَقْتُلُونِي عَلى سُنَّة بَدَّلْتُها؟ أَمْ عَلى شَريْعَةٍ غَيَّرْتُها؟ أَمْ عَلى جُرْمٍ فَعَلْتُهُ؟ أَمْ عَلى حَقٍّ تَرَكْتُهُ؟» یعنی واى بر شما! چرا با من مى‌خواهید من را به قتل برسانید؟ آيا سنّتى را تغيير داده‌ام؟ يا شريعتى را دگرگون ساخته‌ام؟ يا جرمى مرتكب شده‌ام؟ يا حقّى را ترک كرده‌ام؟ 🌚 اما دشمنانِ لجوجی که کینه‌ی جبهه حق را به دل داشتند؛ با کمال وقاحت به مولای مظلومِ ما حسین عليه‌السلام گفتند: «إِنّا نَقْتُلُكَ بُغْضاً لاَِبِيكَ»! ♣️ ترجمه: ما به خاطر بغض و كينه‌اى كه از پدرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام به دل داريم، با تو مى‌جنگيم و تو را مى‌كشيم! 📚 ينابيع المودّة، ج ۳، ص ۷۹-۸۰. 🆔 @Torab_bash
⁉️ چگونه از بهره‌مند شویم؟ 📜 درباره : ✍🏻... سال‌ها قبل، من همواره به این موضوع فکر می‌کردم که چطور می‌شود بیشتر از (ع) بهره برد تا آثار آن در ، و آشکار شود...؟ طوری‌که حتی برای خودم و دیگران محسوس و ملموس باشد؛ یعنی علاوه بر خودم، دیگران هم متوجه شوند که امروزم با دیروز است و دهند که اکنون از گذشته شده‌ام؛ شده‌ام، و شده‌ام و... این موضوعات همواره را کرده بود تا اینکه... 📚 به یک بر خوردم... 👇🏻 🔹 قال الامام موسی الکاظم (ع): ...يَا هِشَامُ إِنَّ كُلَّ النَّاسِ يُبْصِرُ النُّجُومَ وَ لَكِنْ لَا يَهْتَدِي بِهَا إِلَّا مَنْ يَعْرِفُ مَجَارِيَهَا وَ مَنَازِلَهَا وَ كَذَلِكَ أَنْتُمْ تَدْرُسُونَ‏ الْحِكْمَةَ وَ لَكِنْ لَا يَهْتَدِي بِهَا مِنْكُمْ إِلَّا مَنْ عَمِلَ بِهَا… 🔹(تحف العقول، النص، ص ۳۹۲) 🔹 یعنی: اى هشام! به راستى که همه مردم را می‌‏بینند؛ ولى جز آن کس که و را می‌داند؛ به واسطه آن‌ها نشده و راه را پیدا نمی‌کند؛ و شماها هم همین طور هستید؛ و را می‌خوانید و می‌آموزید، ولى جز کسی که به آن‌ها ؛ فرد دیگری به وسیله آن‌ها ‏نشده و نمی‌کند. 💯 پس اگر می‌خواهیم با که خدا به ما محبت می‌کند کنیم؛ واقعاً باید یک در نسبت به آنها داشته باشیم... ⛔️ باید باشیم؛ بیش از اینکه باشیم... 🆔 @Torab_bash
🌤 ✍... اینک آخرالزمان در حال برپا شدن است؛ همه ما خوب می‌دانیم که برای رسیدن به صبح ظهور مولایمان مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه باید از لابه‌لای فتنه‌های مخوف و صحنه‌های جهنم‌گونه عبور کنیم؛ چرا؟ چرا باید این‌همه درد و رنج را قبل از همنشینی با مولای خوب و مهربانمان تحمل کنیم؟ چرا باید در صحنه‌های خون و عرق به‌سوی او بتازیم، بسازیم، بتازیم، بسازیم تا در نهایت به جوار قربِ او برسیم؟! به بهشت خصوصی او برسیم؟ چرا؟ 📜 یک دلیل این ماجرا، آيه ۱۳ و ۱۴ سوره بروج است که خداوند می‌فرمايد: ﴿إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعيدُ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ﴾، اين خداست که خلقت را ايجاد کرد و دوباره همه چيز را [به‌سوی اصل] برمی‌گرداند؛ و او با غفران و دوستی رفتار می‌کند. چه جالب! اين دو آيه خيلی جالب است. وقتی خداوندی که ايجاد کرده، دوباره همه چيز را می‌خواهد به‌سوی اصل برگرداند؛ با چه صفتی این کار را انجام می‌دهد؟ با چه صفتی با مخلوقاتش برخورد می‌کند؟ 💎 با دو صفت: ۱- ﴿الْغَفُورُ﴾ بخشنده و جبران‌کننده. ۲- ﴿الْوَدُودُ﴾ بسیار دوست و رفیق. 🌹 دوستان! دقت بفرماييد. واژه‌ی «ودود» کلاً دوبار در قرآن آمده است، ده بار یا صد بار نيامده است. بلکه فقط يک‌بار این واژه به همراه الغفور در قرآن و آن‌هم در اين آيه آمده است. مورد استفاده آن چيست؟ اينکه وقتی که خلايق به‌سوی خدا یا به‌سوی خلیفه خدا در صبح ظهور برمی‌گردند؛ خداوند با اسم المنتقم با آنها مواجه نمی‌شود، المنتقم برای دشمنان اهل‏بیت علیهم‏السلام و قاتلان ایشان است، لکن خدا با عموم خلایق که با اهل‏بیت علیهم‏السلام دشمنی نکرده‌اند، طبق این آیات از قرآن، با غفران و سپس با دوستی رفتار می‌کند. اين مطلبِ قرآنی خيلی زيباست. 🟢 خداوند با اسم ﴿الْغَفُورُ﴾ و بعد با اسم ﴿الْوَدُودُ﴾ با انسان‌ها مواجه می‌شود و چقدر تقدم و تأخر اينها هم جالب است! اگر برعکس بود و ابتدا ﴿الْوَدُودُ﴾ واقع می‌شد؛ یعنی خدا می‌خواست اول با انسان‌ها دوستی کند؛ بعد آن‌ها را ببخشد و مورد مغفرتشان قرار دهد؛ خیلی بد می‌شد؛ خیلی سخت می‌شد، مثلاً تصور کنيد، من به پيشگاه او می‌رسيدم، کلی گناه دارم، کلى خطا دارم، او می‌خواهد با منِ سر تا پا گناه، با منِ آلوده به خطا دوستی کند؛ در حالی که من سرم از خجالت و شرمساری پايين افتاده است، نمی‌توانم در صورت مولا نگاه کنم؛ به پهنای صورت اشک شوق می‌ریزم ولی از خجالت سرم را نمی‌توانم بالا بیاورم، مولا کریم است، مهربانی می‌کند، دستِ مهر و دوستی بر سرم می‌کشد؛ اما من خجالت‌زده‌ام، شرمسار از گذشته‌ام؛ خدا این‌طور با انسان رفتار نمی‌کند؛ خدا خجالت انسان را تحمل نمی‌کند؛ لذا قبل از اينکه موسم دوستی با یار برسد؛ خداوند ﴿الْغَفُورُ﴾ را واقع می‌کند؛ اول انسان را می‌آمرزد، خطاهای  او را برطرف می‌کند؛ اشکالاتش را اصلاح می‌کند، کمبودهای او را جبران می‌کند؛ قلم عفو می‌کشد بر خطاهای او تا دیگر این فرد در موسم رفاقت، خجالت نکشد، سپس با گذر از این مرحله با او دوستی را شروع می‌کند. 🤓 از این منظر، تمام آخرالزمان با سختی‌هایش برای مغفرت بشر قرار داده شده است؛ و تمام صبح ظهور به بعد برای دوستی کردن با مولا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، لذا در قرآن، آيه ۶۹ سوره نساء، به مولای‌مان مهدی عج گفته شده: ﴿حَسُنَ أُولَٰٓئِكَ رَفِيقًا﴾ یعنی او بهترین رفیق است، بهترین رفیقی که می‌توانستید داشته باشید. در روایات ذیل همین آیه، گفته شده که بهترین رفیق عالم، قائم آلِ محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است؛ و كسانی كه از خدا و پیامبر اطاعت كنند، در زمره كسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود كه خدا به آنان نعمت [ایمان و اخلاق و عمل صالح‌] داده؛ و اینان نیكو رفیقانی هستند. 📚 ! 🆔️ @Torab_bash
🌹 سلام علیکم 📢 (۱) 🔺 قابل توجه همه عزیزان و همراهان، ان‌شاءالله و به امید خدا، به مناسبتِ آغاز امامتِ مولا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در روزهای آینده، حول موضوعِ و مباحثی را خدمت شما عرضه خواهم داشت. 💢 🆔 @Torab_bash
✍🏻... در بسیاری از احادیث این لقب شریف به خصوص به حضرت صاحب الامر علیه السلام اطلاق شده است آن‌چنانکه گفته شده حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه به هنگام ظهور، آيه «بقيةاللّه خيرلكم...» را خواهد خواند و خواهد گفت: «انا بقية اللّه و حجّته» و هيچ مسلمانی بر او سلام نمی‌دهد مگر آنكه بگويد: «السلام عليك يا بقيّةاللّهِ في ارضه». 💢 به عنوان مثال: 🔺 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ (عج): يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: «لَا، ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ، و لَا يَتَسَمّى‏ بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ». قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ؟ قَالَ: «يَقُولُونَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ» ثُمَّ قَرَأَ: «بَقِيَّتُ اللَّهِ‏ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِينَ» 🔺 مردی از امام صادق ‌عليه السلام پرسيد: آيا بر امام قائم‌ عليه السلام می‌توان با عنوان «اميرمؤمنان» سلام کرد؟ فرمود: خير، خداوند اين نام را به حضرت اميرالمؤمنين عليی عليه السلام اختصاص داده است. پيش از او کسی اين نام بر خود ننهاده و پس از او نيز - مگر کافر - اين نام به خود نبندد. راوی گويد: پرسيدم: فدايت گردم پس چگونه بر او سلام کنند؟ فرمود: می‌گويند: سلام بر تو ای بقيةالله». 📚 كافی (ط-دارالحديث)، ج ۲، ص ۳۶۰. 🆔 @Torab_bash
⛅️ (۱) ⁉️ آيه‌ی «بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» ۱. مفهوم اجمالی اين آيه چيست؟ ۲. چرا خداوند متعال امام زمان(عج) را با واژه بَقِيَّتُ الله ياد می‌کند؟ ۳. چرا امام زمان(عج) را در اين آيه با واژه ، واژه هادی یا واژه (عج) ياد نمی‌کند؟ و از بين اين‌همه و مختلف که برای (ع) مطرح است؛ چرا خداوند می‌فرمايد: بَقِيَّتُ الله؟ ۴. رابطه ما و اقوام گذشته و حتی با چیست و چه چیزی باعث یک رابطه دوطرفه در این امر مهم می‌شود؟ ۵. مسلماً این واژه یک دارد، این رمز چیست؟ 📩 إن شاءالله به زودی پاسخ این سؤالات در کانالِ قرار خواهد گرفت. ⏳ ! 🆔 @Torab_bash
⛅️ (۲) 🔺 ارتباط با 🔻 ارتباط با ✍🏻... خداوند در آيات متعددی مسلمين و بلکه تمام مختلف را به دعوت می‌کند، و عمل صالح عملی است که باقی می‌ماند. 🔹 به عنوان مثال: در سوره کهف آيه ۴۶، می‌فرمايد: «وَ الْباقِياتُ الصّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوابًا وَ خَيْرٌ أَمَلاً»، اعمال صالحِ ماندگار از نظر پاداش، نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميدوار کنندگی نیز بهتر است‏. 💎 یعنی اگر خود را نکنید؛ همواره باقی می‌ماند، چيزی نيست که نابود و ضايع شده و به‌هدر رود، پس شما سعی کنيد‌ عمل صالح انجام دهيد، به خصوص اعمال صالحی که بيشتر باقی می‌ماند، ماندگاری‌اش بيشتر است، اگر چنين کنيد اين ماجرا نزد خدا برایتان بهتر است. ⛔️ کمی بیشتر به آيه دقت کنيم: 👇🏻 🔁 خدا ابتدا می‌فرمايد: «وَ الْباقِياتُ الصّالِحاتُ» در قسمت بعد می‌فرمايد: «خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوابًا وَ خَيْرٌ أَمَلاً» طبق این آیه، خدا دارد ما را به یک ماجرای جالبی دعوت می‌کند. مفهوم آيه، آمرانه نيست، دعوت‌گونه است، یعنی بیایید يک کاری انجام دهيد، اعمالی به عنوان «باقِياتُ الصّالِحاتُ» انجام دهيد و پیشاپیش بفرستيد، من خودم خريدار آن‌ها هستم، نزد من چيزی که خيلی قيمت دارد و خيلی خريدار دارد «باقِياتُ الصّالِحاتُ» است. 💎 فضای کلام در این آیه، یک فضای معامله بر سر «باقِياتُ الصّالِحاتُ» است؛ يک معامله دوطرفه بايد انجام شود، یعنی يک عمل خاصی ما نزد خدا ببريم و يک چيزی خدا به عنوان «خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوابًا وَ خَيْرٌ أَمَلاً» به ما بدهد. 🔹 اگر ما «باقِياتُ الصّالِحاتُ» یعنی را نزد خدا ببريم، چيزهایی که خيلی ماندنی باشد، چيزهایی که بيشترين قيمت و بهترين ماندگاری‌ها را نزد خدا دارد؛ می‌فرمايد که من هم به‌ازای آن چيزی به شما می‌دهم که خيلی ماندگار است؛ یعنی «بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» ما بايد «باقِياتُ الصّالِحاتُ» را «عِنْدَ رَبّ» ببريم، خداوند از نزد خود «بَقِيَّتُ اللّهِ» را برای ما قرار خواهد داد. در اين مجموعه آيات اين رابطه دوطرفه مشخص است، يک معامله است، پس در بر سر «باقِياتُ الصّالِحاتُ» اين فضا خيلی مهم است؛ در چنين فضایی واژه و مفهوم «بَقِيَّتُ اللّهِ» معنا دارد... 🏇🏻 🔚 ... 🆔 @Torab_bash
⛅️ (۳) 🔺 ارتباط با 🔻 ارتباط با ✍🏻... در چنين فضایی واژه و مفهوم بَقِيَّتُ اللّهِ معنا دارد...👆🏼 خداوند بهترين خريدار است، یعنی قيمت «باقِياتُ الصّالِحاتُ» ما يک حدی است، اما به ازای آن خدای متعال چيزی به ما می‌دهد که قيمتش بسيار بيشتر است، هر دو باقی هستند، اما «باقِياتُ الصّالِحاتُ» ما کجا و «بَقِيَّتُ اللّهِ» خدا کجا! 🔵 هر دو هست، اما این کجا و آن کجا! اين ماجرا در زمان جلو برده می‌شود، مثلاً به اين صورت که ما برای (عج) و برای امام زمان(عج) کار می‌کنيم؛ و امام زمان(عج) نیز به خاطر اعمال صالحِ ناچیز ما، مُلک عظيم خود را به ما می‌دهند؛ «أَنَّ اْلأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ» این زمین را صالحان به ارث می‌برند. 🔺 باز ؛ اين مفهوم تعامل، اينکه يک چيزی ما به ميدان ببريم و يک چيزی خدا به ميدان بياورد، يک چيزی ما به خدا بدهيم و يک چيزی خدا به ما بدهد، اين مفهوم شروع می‌شود و جلو می‌رود، اولين کسی هم که اين کار را شروع می‌کند خود خداوند است، حداقل از (ع) خداوند از زبان ايشان دارد به مردم می‌فرمايد که ای مردم! «بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» يعنی حالا شما به ازای آن «باقِياتُ الصّالِحاتُ» داشته باشيد تا هم از عذاب نجات پیدا کنید و هم از در آینده بسیار بهره‌مند گردید. پس شروع کننده خود خداست، حداقل از زمان شعيب(ع)، يک چنين فضایی را شروع کرده، يک جمعه بازاری را شروع کرده؛ و آن جمعه‌ای که نقل می‌شود که است خدا با رحمت واسعه خود چنان معامله‌ای به راه می‌اندازد که به ... به ارث زمین و ملک عظیم می‌رسند... ⁉️ حال باید برای این ماجرا چه‌کار بايد کرد؟ 🏇🏻 🔚 ... 🆔 @Torab_bash
⛅️ (۴) 🔺 ارتباط با 🔻 ارتباط با ⁉️ حال باید برای این ماجرا چکار بايد کرد؟ ✍🏻... خداوند در برخی از آیات قرآن فرموده: «أَنَّ اْلأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ» یعنی من می‌خواهم زمين را به از میان شما که «باقِياتُ الصّالِحاتُ» از خود برجای می‌گذارند؛ ارث بدهم، یعنی آنها برای من کار می‌کنند؛ من هم «بَقِيَّتُ اللّهِ» را به ایشان می‌دهم. 🔺 پس اين نيست که ابتدا ما يک چيزی ببريم و سپس خدا يک چيزی به میدان بياورد؛ مطلب صحيح‌تر به اين صورت است که خدا يک برای عرضه به ميدان آورده، لذا ما هم يک چيزی باید بیاوريم، خدا يک کالايي برای فروش به بازار آورده، ما هم باید يک پولی برای خرید آن کالای قیمتی بیاوريم...؟ ⛔️ اگر هيچ چيز هم برای خرید آن نداريم، لااقل مانند آن پيرزن در زمان يوسف(ع) باشيم. 📚 نقل می‌شود يک پيرزن فقيری آمد درون صف (ع) ايستاد، گفتند: «بزرگان شهر آمده‌اند و طالب خريد يوسف(ع) هستند، تو اين وسط چه می‌گويي؟ پیرزن گفت: «من هم خواستم بيايم تا اسمم جزو خريداران يوسف نوشته شود.» 🔺 «باقِياتُ الصّالِحاتِ» ما قيمتِ «بَقِيَّتُ الله» خدا را ندارد، منتها است تا ماهم مشمول لطف خدا شویم، چيز ديگری که نداريم، پس بهترين چيزی که می‌توانيم داشته باشيم؛ تا به پيشگاه ببریم همین «باقِياتُ الصّالِحاتُ» است. 💢 اگر می‌خواهیم دنبال ظهور باشیم؛ باید با ، با ، با ، با و و در مجموع با خود، زمینه را برای فراهم کنیم؛ ولو شده به قدر دانه گندم. 🆔 @Torab_bash
🌺 : ✍🏻... موسم است. فرصتی عجیب که خداوند در این شصت سال، هفتاد سال به ما کرده است. 💐 دوستان! بعد از ، هرگز چنین شرایطی برای ، و محصولِ آخرت‌ نداریم؛ پس هرچه بتوانیم بهتر و بیشتر بهره‌برداری کنیم، استفاده می‌کنیم. ساخته شده که باشد؛ خدا بارها در این باره فرموده: ﴿خالِدينَ فيها أَبَداً﴾ جایی که انسان‌ها دیگر در آن، و هستند. 📌 پس بیاییم باشیم و جداً از این فرصت بی‌نظیر، استفاده کنیم. 🆔 @Torab_bash
🔔 ! ✍🏻... حال که خدای متعال به ما میدان داده است که در دنیا، با به‌سوی او برگردیم، بیایید ماهم واقعاً دنبال باشیم؛ از خود طلب کنیم؛ به‌خاطر خود از او بخواهیم؛ سعی کنیم ماهم این کارها را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به می‌فرماید: «وَ لَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ» (مرسلات: ۳۶) و رخصت نمى‌یابند تا پوزش بخواهند. ⛔️ خدای نکرده در به ما اجازه نخواهند داد. آنجا دیگر جای غفلت‌های دنیا و عذرخواهی نیست. اینجا که هست، اینجا که عذرخواهی برای ما درجه می‌آفریند، را می‌شوید و ما را و می‌کند، از خدای متعال عذرخواهی کنیم. با و ، لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودمان کنیم «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» (بقره: ۱۵۲) مرا به آورید، تا من هم شما را به یاد آورم. 🌸 در همان لحظه‌ای که ما را متوجّه کرده و به یاد خدا می‌افتیم، خدای متعال در همان لحظه، چشم و و متوجّه ماست؛ دست لطف و بذل و بخشش او به‌سوی ما دراز است. خدا را به یاد خودمان بیندازیم، والّا روزی خواهد رسید که به سمتِ می‌‌آید که «فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ» (سجده: ۱۴) پس به‌خاطر آنکه این روزتان را فراموش کردید؛ [عذاب را] بچشید؛ ما [نیز] امروز به شما می‌کنیم! این‌گونه است. 🆔 @Torab_bash
🌸در (ع) باشیم🌸 ✍🏻... رابطه بسیاری از آیات قرآن، با و ما انسان‌ها در قیامت و بهشت، یا به عبارت دیگر، رابطه با که در همان آیه مطرح شده؛ «رابطه و » است. یعنی همین صحنه‌ای که الآن در زندگی ماست؛ وقتی در ، و یا ظاهرتر می‌شود، به چه صورت است؟ 🔹 این طور نیست که الآن یک چیزی هست، بعداً بخواهد تبدیل به یک چیز دیگر شود، بلکه ماجرای فیل در تاریکی است؛ یعنی در ، یک صحنه به گونه‌ای خاص می‌شود؛ و هنگامی که شد و بیشتر همه‌جا را فرا گرفت؛ ، بدون کم و کاست دیده می‌شود؛ اما با جزئیات و جوانب دیگری که در دیده نمی‌شد. 💎 در بخش ، آیه ۵۴ و ۵۵ سوره قمر، یکی از بهترین جاهایی است که می‌شود شدن مذکور در آیه را مطالعه کرد. خدا در این آیات می‌فرماید: ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ لب نهرهای بهشتی نشسته‌اند؛ ﴿في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ و در جوار هستند. در مجالس و محافلشان به حسب ایمانشان باید این موضوع را قبول داشته باشند که آن ، همین الان در اینگونه است؛ و ظهور ، به آن صورت دیده می‌شود. 💠 به عنوان مثال: شما داخل منزل در هستید؛ خودتان هستید و علیهم السلام، دارید با ایشان می‌کنید؛ می‌کنید؛ و خودتان را در ایشان می‌بینید؛ و از این مناجات و محضریت می‌کنید؛ لذت می‌برید؛ که با هیچ چیز حاضر نیستید آن را عوض کنید؛ طبق آیات ۵۴ و ۵۵ قمر، ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ است. 📌 وقتی بعضی از در مقاطع آینده، مثل یا پس از قیامت، شود، همان صحنه، با ابعاد و اجزاء بسیار ، و ظهور می‌کند؛ برعکس همین ماجرا نیز در باب صادق است. 🆔 @Torab_bash
🌹 سلام علیکم 📢 (۲) 🔺 قابل توجه همه عزیزان و همراهان، ان‌شاءالله و به امید خدا، به مناسبتِ آغاز امامتِ مولا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، به‌زودی حول موضوعِ در ، مباحثی را خدمت شما عرضه خواهم داشت. 💢 🆔 @Torab_bash
💢 و (۱-۶) ✍🏻... در بسیاری از آیات قرآن، خداوند تأکيدش روی و بر است. تأکيدش روی اين است که آیا بر مسير درست بودی يا نه؟ آیا در مسير مدنظر الهی حرکت کردی يا نه؟ در چنين مفهومی به ما انتقال داده می‌شود. ⛔️ طبق سوره عصر، تمام انسان‌ها در هستند، مگر کسانی که آورده‌اند و بر اساس ايمانشان، به‌سوی آخرت کردند؛ برای آخرتشان انجام دادند؛ و در خلال ايمان و عمل صالحی که داشتند؛ و را قوياً رعايت کردند؛ بلکه با تمام وجود، اين عنصر در متن زندگی‌شان دیده می‌شد. 💎 به‌عبارت‌دیگر، «ايمان، عمل صالح، توصيه به‌حق و توصيه به‌صبر» در کنار همديگر، دوشادوش یکديگر، این انسانی که در گیر کرده را از نجات می‌دهد. 📌 فضای حاکم بر اين چهار عنصر چيست؟ فضای برای آخرت و به‌سوی پروردگار. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔 @torab_bash
💢 و (۲-۶) ✍🏻... خداوند در می‌فرمايد: «وَ الْعَصْرِ، إِنَّ اْلإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ، إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» همه انسان‌ها در حال و هستند؛ مگر کسانی از آنها که یک را انجام می‌دهند؛ يعنی در مقام عملِ ، «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» دنبال و هستند؛ با چه‌طور رفتار می‌کنند؟ «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» ديگران را به توصیه کرده و وصيت به می‌کنند! 💎 در برخی از موجود ذیل آیه اول سوره عصر، گفته شده که منظور از عصر (عج) است؛ یعنی خداوند در اين سوره، به امام زمان(عج) و مجرای ایشان دارد می‌خورد، به (عج) قسم که تمام انسان‌ها در هستند؛ مگر «اَلَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» یعنی کسانی که در مملکت وجود خودشان، در ، دنبال ايمان به مقولات الهی از جمله اهل‌بیت(ع)، (عج) و هستند و عمل صالح یعنی در قبال این ایمانیات انجام می‌دهند. در قبال ديگران نیز توصیه به و وصيت به می‌کنند. 🔹 خیلی جالب است؛ در مقام با ديگران، دعوت به حق و دعوت به صبر می‌کنند، یعنی صبر در اینجا، رفتاری درون خود نيست، رفتاری نيست که متعلق به مملکت وجود خود فرد باشد، بلکه رفتاری است که شما در قبال ديگران بايد انجام دهيد. پس معنا ندارد که ما در قبال و ماجراهای مربوط به (عج) صبر کنيم! ديگران را دعوت به صبر بکنیم؛ اما خودمان بايد دنبال و نسبت به (عج) و باشيم؛ باید باشیم... 📌 ايمان و عمل صالح، مفهومی است که نياز به ندارد، هرکسی می‌تواند با زحمت در انجام دهد؛ و اين حداقل يا اول شرطی است که يک انسان در قبال و بايد داشته باشد تا به مدنظر در این سوره شود؛ خداوند در این باره می‌فرمايد: «اَلَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصّالِحينَ» کسانی که  دنبال و هستند؛ و برای این ماجرا می‌کنند؛ ما بدون شک ایشان را در جمع صالحان وارد می‌کنیم. ⛔️ اگر می‌خواهیم جزو «اَلَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» موجود در سوره عصر باشیم؛ باید نشانی از (عج) و ایشان در زندگی‌مان باشد. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔 @torab_bash
💢 و (۳-۶) ✍🏻... طبق نسخه ، ما باید ابتدا بنا را بر و بگذاريم؛ سعی کنیم اينطور کنيم، اينطور کنيم و واقعاً موفق شويم، ايمان استوار داشتن و دستیابی به عمل صالح هم است؛ فضایی که خداوند بر حاکم کرده؛ است؛ و اگر ايمان و عمل صالح در فضای خسران به تنهايی مطرح باشد؛ انسان را به و می‌کشاند! برای همين به‌دنبالش می‌فرمايد: مدام همديگر را به و به دعوت کنيد! حق چیست؟ حق کیست؟ 📚 طبق برخی از روایات، حق، (ع) و ایشان است! حق، (عج) است، حق امام زمان(عج) است. خداوند به مؤمنین می‌گوید؛ برای در ایمان و اعمال صالحتان، و برای دوری از و ، مدام به همديگر دهيد، مدام همديگر را به دعوت کنيد، و بدانيد کار زيادی می‌برد، از اين لحاظ همديگر را دعوت به هم بکنيد، باشيد، اهل ايمان و عمل صالح باشيد و صبوررانه دروه‌های سخت و را پشت سر گذارید؛ توقع نداشته باشید که يک شبه اصلاح شود! 💢 پس ضمن رفتار اول، سعی در دعوت به و بودن در مسير هم داشته باشیم؛ ضمن اينکه شديداً دنبال ايمان و عمل صالح هستيم تا جزو نباشيم؛ سعی کنيم همديگر را به و تلاش در این امر نیز دعوت کنيم؛ و در اين مسير صبور باشيم؛ چرا خدا می‌فرمايد ؟ برای اينکه ماجرا بسيار طولانی است، بسيار زيادی دارد؛ آنقدر پیچیده، سخت و طولانی است که خداوند به انسان‌های مؤمن می‌گوید: همديگر را به دعوت کنيد. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔 @torab_bash
💢 و (۴-۶) ✍🏻... چه کسانی است؟ آن صبر و توصیه به صبری که در مطرح شده است چیست و چه کسانی می‌توانند این‌گونه از باشند؟! ⛔️ اينکه ما مشغول خودمان باشيم؛ هیچ کاری نکنیم؛ جز اینکه جمعه به جمعه، دور همديگر جمع شويم و بخوانيم؛ بعد ببينيم که (عج) نيامدند؛ بگوييم ان شاءالله هفته ديگر بيايند، نباشيد، اميدواريم که هفته ديگر تشريف بياورند! اين قابل قبول نيست؛ این صبر، و است. ⚠️ پس چه کسانی است؟ صبر کسانی‌که نمی‌خواهند جزو باشند، نمی‌خواهند تحت باشند، برای از به شدت مشغول و هستند، صبر نمی‌کنند تا یک روزی با عطای الهی جزو باشند، صبر نمی‌کنند تا به آنها حکم یا ابزار جنگی داده شود؛ بلکه می‌کنند و با تمام توان موجود، هرچند اندک، برای ظهور تلاش می‌کنند. 📜 خدا در دارد به ما می‌دهد، پس کنیم طبق نسخه عمل کنيم؛ اينکه صبر کنيم تا يک زمانی چيزی به ما برسد بعد کنیم؛ در اين سوره ما به چنين دعوت نشديم، از خسرانی که شياطين بر انسان می‌کنند؛ ايمان و عمل صالحی است که به دنبالش دعوت به و در حق باشد؛ این صبر، است؛ و صبر چنين افرادی قابل قبول است. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔 @torab_bash
💢 و (۵-۶) ✍🏻... در لابه‌لای این اوضاع نابسامان ، و ، انسان سعی کند؛ خدا را انتخاب کند و در اين مسير، رفتار کند؛ اگر خدای نکرده و به انسان رسيد باشد و را محکم نگه دارد. 📌 منظور از اینکه گفته می‌شود را نگه دارد؛ اين نيست که چهار تا داشته باشد و همان‌ها را کند؛ بلکه انسان، باید و را نگه دارد؛ مواظبت کند و مدام خودش را دهد؛ همچنانکه در سوره مائده، آیه ۹۳ فرموده: «...إِذَا مَا اتَّقَوا وَّ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوا وَّ آمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوا وَّ أَحْسَنُوا» ...در صورتى که [مؤمنین] پیشه کنند و بیاورند و انجام دهند؛ سپس [درجات بالاتری را در] تقوا پیشه کنند و بیاورند؛ آنگاه [باز درجات بالاتری را در] تقوا پیشه کنند و احسان نمایند. یا در آیه ۱۳۶ نساء فرموده: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا» ای کسانی که ایمان آورده‌اید؛ [در سطوح بالاتری] ایمان بیاورید؛ و آیاتی از این قبیل... 🔹 پس خدا دارد در آيات ، به ما می‌دهد؛ ياد می‌دهد، نمی‌گويد بنشين تا چيزی به تو بدهم؛ بلکه دارد به انسان می‌دهد و می‌گويد: 📜 ...طبق اين عمل کن، تا از در پيدا کنی. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔 @torab_bash
💢 و (۶-۶) ✍🏻... ابتدا خودمان را در حال و هوای بدانيم، و بعد اين موضوع را برای خود پررنگ کنيم که من يا جزو «مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» هستم يا جزو «ضالِّينَ»، مگر اينکه با به ولیِّ از جانب خدا، بر قرار داده شوم. 💠 ، فضای «مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «ضالِّينَ» است، اگر انسان از صراط المستقيم به سمت راست کند جزو «مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» خواهد بود، و اگر به سمت چپ سقوط کند جزو «ضالِّينَ» خواهد شد. در شرایط کنونی، در حال سقوط هستند، مگر کسانی که بر باشند، مگر متّصل به باشند. ⚠️ همين مفهوم در ، اینطور بیان شده است که تمام آدم‌ها در هستند، مگر «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» یعنی واجدانِ و در قبال ، در قبال ، در قبال و ، در قبال ، در این زمانه، در قبال در قبال و... وقتی خدا می‌فرماید: «إِنَّ اْلإِنْسانَ»، شما تعيين کن و بگو ! بگو مثلاً در مقوله ولايت، من در گمراهی هستم، تحت هستم، تحت ولايت هستم، تحت ولايت هستم، مگر اينکه ولیِّ از جانب خدا را پيدا کنم و او دستم را بگیرد. ⛔️ آيا می‌دانيد عموم ماها چيست؟ اینکه فکر می‌کنيم در نیستیم؛ در نیستیم؛ در نیستیم؛ بلکه در یک حالت بینابین هستیم و می‌گوییم که خب توکل به خدا کنیم و سر یک به سمت برویم، به سمت ولیّ از جانب خدا برویم، به سمت هادی برویم، به سمت امامی از جانب خدا برویم. این غلط است؛ و اصل این تفکر، است. خدا می‌فرماید: ای انسان! تو درون منفیات هستی، تو در حال و هستی. نمی‌فرماید: «إِنَّ اْلإِنْسانَ إِلَی الْخُسْرِ»، به این معنا که انسان‌ها به‌سوی زیان دارند سوق داده می‌شوند؛ نه! بلکه می‌فرماید: انسان‌ها درون هستند؛ و یکی از مصادیق خسران «مَغْضُوبِ عَلَیهِمْ» و «ضالِّینَ» است. یکی از مصادیق خسران، است، یکی از مصادیق خسران، است، یکی از مصادیق خسران این است که ، دست شیطان یا نفسش باشد؛ نفس باشد و انسان ... ‌🌸 دوستان! بیایید از سوره عصر بگیریم؛ بیایید نکنیم و خودمان را از خداوند در این سوره جدا ندانیم؛ بلکه با و ، مسیر مطرح شده در این نسخه را کنیم. 🆔 @torab_bash
🌥 در قبال چگونه رفتار کنیم؟! ✍🏻... چرا ما در قبال حکم خدا نداشته باشیم؟! و از سوی دیگر، چرا باشیم؟! یکی از احکام الهی، صدور حکم و مهدی موعود(عج) است؛ ما چه رفتاری باید در قبال این داشته باشیم؟! این ماجرا، يک قانون و رفتاری نياز دارد... 💠 خدا به رسول‌الله(ص) می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» صبر کن تا حکم ربّ بيايد. این آیه بر موضوعات مخلتف صدق می‌کند؛ حالا يک موقع یا یک ماجرا، يک روزه می‌آيد؛ يک موقع حکمش چندساله یا چند ده ساله می‌آيد؛ نيازهای رسول‌الله(ص) هم خيلی شديد بود، مثلاً سال‌ها از گذشته بود، هنوز بعضی از خانم‌ها و آقایان، لخت مادرزاد می‌آمدند دور طواف می‌کردند؛ و رسول‌الله(ص) بيشترين را دارند، خيلی به ايشان سخت می‌گذشت، يعنی اوجِ نياز به خداوند... 🕋 تا زمان ، یعنی سال هشتم هجری، حدود ۲۱ الی ۲۲ سال از گذشته؛ آن‌همه آيات قرآن نازل شده؛ تقريباً شايد بشود گفت نود و اندی درصد از آيات قرآن نازل شده؛ با اين حال، جای حکم اين ماجرا هنوز خالی است و آقا که به شدّت غيور هستند، بسیار از حضور مردم با این و ناراحت‌اند، با این حال، خداوند می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» موضوع اين نيست که می‌خواهيم نان بخوريم، خب کنيم تا خدا بفرمايد که نان بخور يا نخور، بعضی واقعاً است، با اين حال خدا به ايشان می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» يعنی چه جور صبری؟ «فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل» یا رسول‌الله! شما به شدّت از این ناراحت هستی؛ پس به و ادامه بده تا اينکه خدا در نهایت چيزی عطا کند. شما ننشين به خدا! شما بدو! به لحاظ عزمشان، تلاش بی‌نهایتی داشتند؛ اين نوع از برای ، به معنای و نيست... 🏇🏻... يعنی شما به شدّت به تاختن خود ادامه بده، امروز هم همین است؛ خدا خواست چيزی عطا می‌کند، نخواست چيزی عطا نمی‌کند؛ در قالب ، ما بسيار دعا می‌کنيم، انسان وقوع زودهنگام را از خدا بخواهد، اصرار کند، خدایا! تورا قسم می‌دهم! التماست می‌کنم! در امر ظهور تعجیل کن! مولاجان! شما از خدا بطلبيد، مولاجان! شما واسطه شوید؛ دستمان را بگيريد، کمکمان کنيد، آقا! درمانده و محتاجيم، شما از خدا طلب کنید... واقعاً این انابه قلبی ما باشد! 🙏🏻 پس در اين طور باشيم، اما در و در ، ما بايد به نسبت توان خودمان باشيم؛ يا حداقل اشبه به اولوالعزم باشيم، به‌عبارت‌ديگر، ما بايد باشيم؛ يک رو حالت ، و ، يک روی ديگر حالت و . 🌸 هم و ؛ هم و بی‌دریغ... 🆔 @torab_bash