#سه_تا_تخممرغ_صد_تومَن!
بسم الله الرحمن الرحیم
🥚پشت دخل نشسته بود و داشت تلویزیون تماشا میکرد. زنی که یک بچه یکی دو ساله به بغل داشت، پرده پلاستیکی جلوی در را کنار زد و وارد شد؛ پشت سرش هم یک دختر چهار پنج ساله که داشت گره روسریاش را سفت میکرد. بینی دخترک از سرمای بیرون سرخ شده بود، ولی لباس گرم تنش نبود.
🥚زن جوان همانطور که بچهاش را در بغلش بالا میانداخت تا چادرش را مرتب کند، پرسید: "تخممرغ دونهای چنده؟!"
با آن هیکل ریزنقش و چهره کم سن و سال، بیشتر به یک دختر محصل یا فوقش یک تازهعروس میماند، و اگر خودش به دخترک که داشت به پفکهای توی قفسه دست میزد نمیگفت: "دست نزن مامان"، معلوم نمیشد که مادر آن دو طفل معصوم است.
🥚+ دونهای دوهزار و صد تومن.
همانطور که دستش را دراز میکرد تا کارتش را به او بدهد، گفت: "بیزحمت یه موجودی بگیرید، ببینید چقدر داره؟"
🥚کارت را گرفت و همانطور که داشت وارد دستگاه کارتخوان میکرد، نشانه یکی از نهادهای حمایتی را رویش دید. به روی خودش نیاورد، ولی دلش یکطوری شد.😔
🥚+رمز؟
- سیزده هفتاد و یک
داشت با خودش میگفت: احتمالاً سال تولدشه، که کاغذ از دستگاه بیرون آمد. خجالت کشید، ولی باید میگفت.
+ هفت هزار و هشتصد تومن.
- پس بیزحمت سه تا تخممرغ بدید.
🥚پلاستیک را برداشت و سه تا تخممرغ توی آن گذاشت. بعد هم آن را توی سینی ترازوی دیجیتال گذاشت تا زن راحتتر بتواند بردارد. زن جوان پلاستیک را برداشت و منتظر ماند، ولی او حواسش آنجا نبود. وقتی دید هنوز نرفته و دارد زیرچشمی او را نگاه میکند، یادش آمد که هنوز پول تخممرغها را از کارت کم نکرده است.
🥚کارت را از کف سینی ترازو برداشت و کشید توی دستگاه.
+ رمز؟!
- سیزده هفتاد و یک
نمیدانست واقعاً رمز را یادش رفته، یا میخواهد کمی زمان بخرد تا شاید فکری به ذهنش برسد. آخر حافظهاش خوب بود و معمولاً شمارهها را به این زودی فراموش نمیکرد.
🥚با خودش فکر کرد کاش میشد بگویم قیمت را اشتباه گفتهام و مثلاً تخممرغ دانهای هزار تومان است تا بتواند شش تا ببرد. ولی خودش هم فهمید که فکر خوبی نیست؛ زن جوان آبرودارتر از آن بود که بخواهد این دروغ را باور کند. باید فکری میکرد؛ زن با بچه به بغل منتظر بود.
🥚تصمیم گرفت پول تخممرغها را کم نکند؛ این کمترین کاری بود که در آن شب سرد زمستانی میتوانست برای او بکند. ولی نه؛ زن باهوشتر از آن نشان میداد که اگر صدای بوق از دستگاه بلند نمیشد، متوجه نشود او پول را کم نکرده است.
🥚با خودش گفت: فقط صد تومن کم میکنم، و شروع کرد به فشار دادن تکمههای دستگاه: یک، صفر...؛ اما یادش افتاد وقتی کاغذ رسید را به دست مشتریاش بدهد، متوجه میشود. "حالا چهکار کنم؟!" همه این فکرها در چند ثانیه به ذهنش میآمد و میرفت. کاری را شروع کرده بود که برای مراحل بعدش هیچ فکری نداشت. سپرده بود دست خدا. ناگهان فکر جدیدی...
🥚+ رسید که نمیخواهی؟!
خدا خدا میکرد که بگوید: "نه"؛ گفت.
لبخند بیجانی روی لبانش نشست؛ انگار بیشتر خیالش راحت شد که زن مچش را نمیگیرد که میخواسته به قاعده شش هزار و سیصد تومانِ ناقابل به او و دو طفل معصومش کمک کند.
🥚همانطور که داشت کارت را میگذاشت توی سینی ترازو، با خودش گفت: "معلومه که رسید نمیخواد! این که مث تو خنگ نیست؛ وقتی میدونه چیزی توی کارتش نیست از چی بترسه؟ اصلاً تو اگه کل ۷۸۰۰ تومن رو هم بکشی، چه فرقی میکنه براش؟!"
🥚به خودش که آمد، دید دخترک پشت سر مادرش دارد از پلههای مغازه پایین میرود و خودش را میاندازد توی بغل سرمای خیابان. از پشت دخل بلند شد تا پرده پلاستیکی را صاف کند، و سرش پر از فکر بود:
کاش بهش گفته بودم اگه چیزی لازم داره، ببره و بعداً پولشو بیاره!
کاش حداقل بهش گفته بودم پول اینا رو کم نکردم. اون که نمیدونه پولو کم نکردم و خیال میکنه دیگه تو کارتش پول نیست؛ حالا اگه فردا صبح چیزی لازم داشته باشه و بخواد بخره، بودن این پول توی این کارت به چه دردش میخوره، وقتی خودش ازش خبر نداره؟!
🥚از این جمله آخری خودش خیلی خجالت کشید؛😔 بودنِ کدوم پول؟! ۷۸۰۰ تومن، که تازه ۱۰۰ تومنش رو هم تو کارت کشیدی، شد پول؟! این زن جوون با اون دو تا بچه چهکار میتونه بکنه با این؟!
🥚برگشت که برود پشت دخل، چشمش افتاد به قفسه پفک که یکی از آنها از جایش بیرون آمده بود. دیگر حالش دست خودش نبود. دوست داشت داد بزند، ولی نتوانست. فقط اشک از گوشه چشمانش سرازیر شد😢 و با بغض لرزانی زیر لب گفت: "حداقل یه پفک که میتونستی بدی به این بچه، بیعرضه ترسو!"
✍️ مرتضی رجائی
#داستان_کوتاه
#ایتام_آل_محمد_را_دریابیم
#مواسات
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#آبروی_دینداران
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 حجه الاسلام و المسلمین #مهدی_مظاهری، آبروی دینداران بود.
🔹 او ارزشها و آرمانهای بزرگ دین را به برخی #ظواهر_دینی محدود نکرد. به بهانه احترام دین و شعائر آن، به خود اجازه نمی داد درباره دیگران قضاوت کرده و آنها را سرزنش نماید. به همان اندازه که به شریعت و احکام الهی اهمیت می داد و جوانان را به رعایت آن فرا می خواند از قضاوت و ملامت آنان پرهیز می کرد و با روی خوش، آنها را به خدا و #آشتی با او دعوت می کرد. همین باعث می شد، آنها که ظاهر مذهبی نداشتند از کلام و نگاه او آزرده نشوند. #مدارای_پیامبرگونه اش با مردم زمینه ساز محبت و مهربانی و حسن خلق با آنها بود و هر کسی با هر رفتار و ظاهری در کنار او، خود را #محترم و #دارای_کرامت و #محبوب_خدا می یافت. مهربانی اش با گناهکاران که جلوه مهربانی خداوند با بندگانش بود، سبب شرمندگی و بازگشت آنها می شد.
🔹 اهتمام به ظواهر دینی و حسن خلق با بندگان خدا، او را از توجه به باطن دین باز نداشت. طعم شیرین #مناجات_با_خدا را در خلوتهایش چشیده بود و با نوای ازدل برآمده اش، جانهای بسیاری را برای سفر به کوی خدا به جوش و خروش می انداخت و قافله دلهای خسته و مشتاق را به ساحل انس با خدا روانه می کرد. دلهای بسیاری در سفر معنوی نیایشهای شبانه او، طعم آشتی با خدا و شیرینی محبت او را چشیدند. در مناجاتهای شبانه او، عطش جانهای مشتاق، از آب گوارای انس با خدا سیراب می گشت و سراب عرفانها و معنویتهای بدلی رنگ می باخت.
🔹 برخلاف برخی که عرفان و معنویت، آنها را از توجه به #رسالت_اجتماعی باز می دارد، انس با خدا و نیایشهای شبانه، نه تنها او را از #مردم_داری و خدمت به بندگان خدا باز نداشت بلکه با تأسی به پیامبر اکرم و خاندان مطهرش، این دو را هم چون تاروپود در هم تنید. تمام توان و آبرویش را برای رسیدگی به محرومان صرف کرد و دست بسیاری از توانگران را در این مسیر مقدس گرفت و با خود همراه کرد.
🔹 ارادت بی نهایتش به اهلبیت پیامبر علیهم السلام باعث نشد که کتاب خدا را فراموش کند. مهجوریت قرآن را تاب نیاورد و خانه های بسیاری را #خانه_قرآن کرد. تأسیس دانشگاه معارف قرآن و عترت، یکی از ثمرات ارادت او به محضر ثقلین و تلاش او برای احیای کتاب خدا و امر اهلبیت بود.
🔹او آبروی دینداران در این دوران و #الگوی_جامع_دینداری برای مومنان است. رحمت بیکران خدا بر او باد.
✍️ سید مهدی مرتضوی
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
حجه الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری در 21 سال ۱۳۹۶ از میان ما رحلت کردند.
یادداشت بالا در همان ایام نگاشته شد.
سیره ایشان الگویی جامع و چند بعدی برای متدینان و مبلغان دینی ماست. درسهایی که به شدت به آنها نیاز داریم:
#اهتمام_به_شریعت
#اخلاق
#مدارا
#تکریم_بندگان_خدا
#مردم_داری
#خدمت_به_بندگان_خدا
#انس_و_مناجات_شبانه_با_خدا
#اهتمام_توأم_به_قرآن_و_اهلبیت_علیهمالسلام
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸لوح | رهبرانقلاب: بايد كاری کنیم که بچهها حتما دست مادر را ببوسند.
🌹 #روز_مادر
💻 @Khamenei_ir
#نیاز_اساسی_این_روزهای_ما
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 یکی از مهمترین مشکلات امر سیاست در ایران امروز ما، #سقوط_اخلاق و #افول_ادب می باشد. #بیادبی همچون #ویروس_کرونا به سرعت منتشر می شود و صاحب خود را از پا در می آورد. با این تفاوت که همه از ویروس کرونا می ترسیم اما بسیاری از ما متوجه زشتی و خطر ویروس بی ادبی نیستیم و گاهی برای آن توجیه های روشنفکرانه یا دینی می تراشیم.
🔹 ویروس بی ادبی همچون کرونا مختص یک گروه خاص اجتماعی یا سیاسی نیست.
بی احترامی و نقدهای غیر منصفانه رسانه های اصلاح طلب نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی در دولت اصلاحات،
بی احترامی رئیس جمهور سابق آقای احمدی نژاد نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی،
رواج دادن توهینهای سخیف نسبت به آقای احمدی نژاد در فضای مجازی از سوی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی (مهدی)،
بی احترامی آقای روحانی نسبت به منتقدان دولت و برجام،
بی احترامی برخی منتقدان برجام و سیاستهای دولت یازدهم (از جمله آقای شریعتمداری در روزنامه کیهان) به آقای روحانی،
رواج توهین و بی احترامی به آقای روحانی در فضای مجازی از سوی برخی از مومنان انقلابی
نشانههایی از #همه_گیری این ویروس هستند.
🔹 در چنین شرایطی گویی کنش سیاسی و اجتماعی بین کسانی که با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بدون بی ادبی و توهین ممکن نیست.
🔹 بی ادبی در سپهر سیاست، نشان دهنده #نفرت و #تمایل_برای_استفاده_از_زور برای #حذف_دیگری است. در چنین شرایطی جامعه گرفتار #دو_قطبی و انشقاق می شود و هر طرف به دنبال یافتن #نقطه_ضعف از رقیب می گردد تا او را لجن مال و #تخریب کند. اگر هم نقطه ضعفی پیدا نکند، برای او #پاپوش درست می کند.
🔹 کسانی که گرفتار این بیماری می شوند، خود را حق به جانب دانسته و مخالفان خود را افراد مغرض و خائن و نفوذی یا مستبد و دیکتاتور یا بدون صلاحیت و مشروعیت تصور کرده و آنها را #مستحق هر گونه توهینی می دانند.
🔹 در چنین فضایی باب #گفتگوی_انتقادی_محترمانه بسته می شود.
راه حل چیست؟
🔹 #اختلاف_نظر را امری طبیعی بدانیم و مخالفان خود را #دشمن و مغرض فرض نکنیم.
🔹 مخالفان مان را نقد کنیم اما به آنها بی احترامی نکنیم. مچ گیری نکنیم. بی انصافی نکنیم.
🔹 بپذیریم که بی ادبی نشانه #ضعف_منطق است. کسی که منطق خود را برتر و دیدگاه خود را درست تر می داند بیشتر از دیگران از دو قطبی شدن فضا اجتناب می کند. زیرا سخن حق در فضای آرام و گفتگوی منطقی مجال عرض اندام پیدا می کند. در فضای جنجالی و گفتگوی همراه با بداخلاقی، این سخن باطل است که مجال بیشتری برای پیروزی پیدا خواهد کرد.
🔹 حتی اگر به اخلاق ملتزم نیستیم، بر اساس #عقلانیت_سیاسی از بی ادبی به مخالفان مان بپرهیزیم. رعایت ادب و احترام نسبت به مخالفان، راه نفوذ در قلبها را هموار می کند و بی ادبی سبب جلب عواطف عمومی به سمت کسی می شود که مورد توهین قرار گرفته است.
🔹 حیثیت ایران و ایرانیان و مسلمانان ساکن این سرزمین را جدی بگیریم و نگذاریم این بد اخلاقی ها و بی ادبی ها لکه ننگی بر پیشانی این سرزمین و فرهنگ و تمدن آن گردد.
🔹 بی ادبی همچون #بومرنگ است و در نهایت به خود ما بر می گردد. اگر آبرو و حیثیت مخالفان برایمان مهم نیست، به خودمان رحم کنیم و این دور باطل را قطع کنیم. حتی اگر به ما بی احترامی کردند، #کریمانه از کنار آن بگذریم.
🔹 تحت هیچ شرایطی از محکوم کردن بی ادبی طفره نرفته و توجیه گر آن نباشیم. اگر دوستان ما به مخالفان ما بی ادبی کردند، کار آنان را سبک جلوه ندهیم. سوابق بی ادبی از سوی مخالفان مان را جستجو نکرده و این سوابق را به رخ آنان نکشیده و #توجیه_کننده_بیادبی دوستانمان تلقی نکنیم. #صادقانه هر گونه بی ادبی را تقبیح کنیم. حتی اگر از جانب دوستان ما باشد.
#توهین_موتورسواران_به_رئیس_جمهور
#توهین_در_مراسم_22بهمن
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهم_را_به_شما_میسپارم
جسمم را به خاک
روحم را به خدا
راهم را به شما
میسپارم
#مثل_پرندهها
راهی ام و رها
مثل پرنده ها
بی قرارم
#اول_فروردین
#سالروز_تولد_حاج_قاسم
#سالار_عقیلی
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#پدر_انسانها
بسم الله الرحمن الرحیم
همه انسانها از خاک هستند و او ابو تراب است. پس گویا او پدر همه انسانهاست و با شهادت او همه انسانها یتیم می شوند.
او پدر انسانیت و عدالت و ایمان نیز هست. امشب #انسانیت و #عدالت و #ایمان نیز #یتیم می شوند.
این شعر زیبا از عبدالباقی العمری که گفته شده سنی مذهب است بر قبه امیرالمومنین از داخل نوشته شده است:
خلق الله آدم من تراب
فهو ابن له و انت ابوه
خداوند آدم را از خاک آفرید. پس آدم فرزند خاک است و تو پدر خاک.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
قبلا یادداشت و صوت زیر با عنوان #درک_شب_قدر در همین کانال قرار گرفته بود.
به مناسبت شبهای قدر و از باب تذکر مجددا آن را تقدیم می کنم.
#درک_شب_قدر
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در شب قدر میتوان به اندازه تمام عمر پرواز کرد.
🔹 دو مانع اساسی بر سر راه حرکت و پرواز انسان وجود دارد. اولا بسیاری از حقایق بنیادین را نمیدانیم؛ ثانیا به دانستههای خود عمل نمیکنیم.
چون نادانیم، به بیراهه میرویم؛ و چون اهل عمل نیستیم، راه نمیافتیم و حرکت نمیکنیم و دانستههای مان به دردمان نمیخورد.
🔹 با #جهل و #بیعملی نمیتوان شب قدر را درک کرد. این دو میتوانند مانع پرواز انسان شده و این فرصت بینظیر را از انسان بربایند.
🔹 در #تعالیم_اهلبیت به دو امر دیگر اشاره شده که همچون شب قدر بوده و به برکت آنها میتوان به اندازه تمام عمر بلکه بیشتر پرواز کرد.
🔹 جالب آنکه این دو گوهر مبارک، میتوانند دو مانع اساسی پیش گفته را از سر راه حرکت انسان بردارند؛ یکی از این دو، درد جهل را درمان میکند و دیگری درد بی عملی را.
🔹 منشاء عمل نکردن به دانستهها چیست؟
گاهی غفلت؛ گاهی شهوت؛ گاهی خشم؛ گاهی سستی؛ گاهی ترس.
موهبت دوم، درمان همه این دردهاست.
🔹 با وجود این دو موهبت گرامی، اوقات عادی در ایام سال، همچون شب قدر خواهند بود و بدون وجود آنها، شب قدر بیاثر میشود.
🔹 این دو اکسیر چیستند که درک شب قدر بدون آنها میسر نیست؟ پاسخ را در فایل صوتی با عنوان #درک_شب_قدر بشنوید.
✍️ سید مهدی مرتضوی
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
درک شب قدر.mp3
26.43M
#درک_شب_قدر
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#پدر_انسانها بسم الله الرحمن الرحیم همه انسانها از خاک هستند و او ابو تراب است. پس گویا او پدر همه
#دغدغه_خلوص_دین
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از دانشجویان خوشفکر پرسشی نقد گونه نسبت به یادداشت #پدر_انسانها مطرح کردند. پرسش ایشان تحسین برانگیز است. زیرا نشان می دهد که با دانشجویی اهل فکر و دقت طرف هستیم که دغدغه درست فهمی حقیقت و پیراستن دین خدا از دستبردهای به ظاهر خیرخواهانه را دارد.
🔸 پرسش دانشجوی محترم:
چطور از لقب ابو تراب به این نتیجه رسیدید که حضرت علی پدر همه انسانها هستند؟
مگه این لقب از چه نظر به حضرت علی داده شده؟
بنده هر چقدر فکر می کنم صغری کبرای درستی پیدا نمی کنم! چون این لقب بیشتر به خاطر سادگی و خاک نشینی به ایشون داده شده و حتی می تونیم ابوتراب را خاک آلوده ترجمه کنیم. یعنی اینکه این لقب کنایه از ساده زیستی و پروا نداشتن حضرت از خاک نشینی است نه اینکه حضرت علی (ع) از علتهای به وجود آمدن خاک باشند و به همین نسبت چون وجود ما از خاک هست پس حضرت علی پدر همه انسانها به حساب آورده شوند!
حتی اگر کلمه تراب در آیه «یا لیتنی کنت ترابا» به ابوتراب و حضرت علی علیه السلام اشاره داشته باشه، به معنای آن است که کافران حسرت می خورند که ای کاش جزء شیعیان و ترابیان می بودند و ربطی به نسبت پدر و فرزندی ندارد.
🔹 پاسخ بنده:
احسنت بر دقت تان
این تعبیر یک برداشت ذوقی و شاعرانه است.
چنانچه در شعر عبدالباقی به آن اشاره شده.
🔸 پرسش مجدد ایشان:
آیه های آخر سوره ی شعرا در مورد شاعران میگه: أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ
واد: وادى سيلگاه كرانه كوه. منظور از آن در آيه، طريقهها و انواع مدح و ذم و تخيلات است.
يهيمون: هيم و هيام آن است كه انسان در اثر عشق بيخودانه راه برود، «هام يهيم: خرج على وجهه لا يدرى اين يتوجه» پس «يهيمون» يعنى بيخودانه راه مىروند. و هر چيز به نظرشان آمد مىگويند.
کلا منظورم این هست که این برداشت ذوقی غلو نیست؟
و اینکه ائمه با غالیان مخالف بودند!
🔹 پاسخ بنده:
نگرانی شما کاملا بجاست.
دین و اعتقادات دینی جای برداشتهای ذوقی نیست و باید از آن پرهیز کرد. بنیان ایمان و دینداری باید بر معرفت مستحکم باشد. محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی شایستگی آن را دارند که بنیان ایمان و معرفت دینی قرار گیرند. ذوقیاتی از این قبیل نیز باید با محکمات سنجیده شوند. اگر موافق محکمات بودند می توان در حوزه شعر و ادبیات و عواطف دینی از آنها بهره برد وگرنه باید به شدت با آنها مقابله کرد.
در این مورد خاص به نطر می رسد، این برداشت ذوقی موافق محکمات است و به غلو نمی انجامد.
اولا منظور شاعر یا بنده این نیست که حضرت علی علت به وجود آمدن خاک و در مرتبه بعد همه انسانها بوده و در ربوبیت تکوینی شریک خداوند باشند. بلکه تعبیر پدر در اینجا کنایه از دو مطلب است: یکی ولی نعمت بودن ایشان نسبت به همه خلایق و دیگری عطوفت و مهر پدرانه ایشان نسبت به مومنان و بلکه همه انسانها. به احتمال بسیار شما نیز اعتقاد به این دو ویژگی را غلو در حق امیرالمومنین علیه السلام نمی دانید.
ثانیا روایات زیر نشان می دهد بکار بردن تعبیر پدر مومنان و پدر امت و پدر خلایق برای امامان معصوم علیهم السلام البته با معنای گفته شده امری مورد تأیید می باشد.
بر اساس روایات متواتر، اهلبیت، پدر شیعیان بوده و شیعیان، ایتام آل محمدند.
همچنین پیامبر فرموده اند: انا و علی ابوا هذه الامه.
پس امیرالمومنین ع پدر همه مسلمانان هستند و نه فقط شیعیان.
در روایاتی دیگر آمده:
نحن صنایع ربنا و الخلق بعد صنایع لنا.
کنایه از آنکه ما اهلبیت دست پرورده خدا هستیم و خلق دست پرورده ما هستند. این حدیث به معنای آن نیست که اهلبیت در ربوبیت شریک خداوند هستند بلکه به معنای آن است که این بزرگواران ولی نعمت انسانها هستند.
امام رضا علیه السلام نیز نسبت امام با انسانها را چنین توصیف فرموده اند:
الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق والامُّ البّرة بالولد الصغیر و مفزع العباد فی الداهیه الناد.
🔹 تذکر این دانشجوی گرامی سبب شد متن یادداشت اصلی را اندکی اصلاح کنم.
🔹 زیارت حرم شریف امیرالمومنین و لذت بردن از خواندن این دو بیت زیبای حک شده بر زیر قبه ایشان و زمزمه آن قسمت همه مشتاقان باد:
انت ثانی الآباء فی منتهی الدور
و آباوه تعد بنوه
خلق الله آدم من تراب
فهو ابن له و انت ابوه
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#نماز_ناتمام
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 اترانا نحف بك و انت تأمّ الملأ ... و نحن نقول الحمد لله رب العالمين.
🔹 میبينی ما را؟ سپيدهدم عيدي كه دسته دسته چون رود بسوي تو ميشتابيم و تو آن #نماز_عید_فطر ناتمام #جد_خراسانیات را تمام خواهي كرد. آن #نماز_ناتمامي كه در دوران ابري غيبت، صدها سال با خاطره آن دل خوش كرديم و پدران در دل فرزندان، تمناي حضور در نمازي چنين، به امامت تو را كاشتند.
🔹 با پاي برهنه، تكبير گويان با جامه اي بلند و سپيد و لبخند بر لب، در میگشايی و به ميان ما مي آيي و ما با اقتدا به تو ،پاي برهنه ميكنيم و تكبير ميگوييم: الله اکبر و لله الحمد، الحمد لله علی ما هدانا. و گرد تو را ميگيريم (اترانا نحف بك) و تو ما را امامت مي كني (و انت تأمّ الملأ). تو تكبير نماز مي گويي و ما به تو اقتدا مي كنيم و خدا را شكر مي كنيم كه ما را به تو رساند (و نحن نقول الحمدلله رب العالمين).
🔹 چه نماز عيد باشکوهی! آن هم پس ازماه رمضاني در كنار تو! چه زيبايند سحرها و افطارها در حضور تو! چه زيبا واژههای نماز را ادا ميكني! چه آهنگ هوش ربايي!
🔹 با نمازت ما را #مست مي كني و با خطبه هايت #بيدار. در خطبهات از سختي روزهای غيبت و دوری ميگويي: از رنجي كه بخاطر سختيهاي ما كشيدهاي؛ از نگرانیهايت برای ما.
🔹 و چه بزرگوارانه خطاهاي ما را ميپوشاني. چه كريمانه ما را از شرمندگي بي وفايي و غفلت ميرهاني. آن زماني كه باید از خورشيد وجودت در پس ابر، بهره میبرديم اما از تو غافل مانديم: بي تو نفس كشيديم و بي ياد تو صبح به شب رسانديم و تو از ما غافل نبودي (انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم).
🔹 بعد از خطبه هايت سر بر دوشت مي گذاريم و همنوا با برادران يوسف مي گوييم: تالله لقد آثرک الله علینا و ان کنا لخاطئین. و تو با دست مرحمت خود عرق شرم از پيشاني ما مي زدايي و می فرمایی: لا تثریب علیکم الیوم.
🔹 ما تو را دوست مي داريم و از توييم؛ تو ما را دوست مي داري و از مايي: از پدر با ما شفیق تر، از برادر نزديكتر و از مادر مهربانتر.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#پرچمداران_اخلاق
بسم الله الرحمن الرحیم
نقطه قوت دین و انقلاب ما، #عقلانیت و #اخلاق و #ادب است.
این عناصر در تمدن ایران و ادبیات فارسی نیز ریشهدار هستند.
منطق قوی و قول سدید و محکم، ما را از بداخلاقی و بد زبانی بی نیاز خواهد کرد.
متاسفانه سالهاست فضای سیاستورزی در کشور ما گرفتار این #ویروسهای_شیطانی شده.
ایام انتخابات فرصتی مناسب برای #پرچمداری دینداران و مومنان انقلابی در ترویج عقلانیت و اخلاق و ادب و پیراستن فضای حقیقی و مجازی از آلودگیها است.
#ادب_سیاستورزی
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#مستند_آدرس_غلط
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 امشب مستند آدرس غلط از برنامه ثریا پخش شد.
دیدن آن را به آشنایان خود سفارش کنید.
https://www.telewebion.com/episode/2578325
🔹 خلاصه برنامه این بود:
#کاهش_ارزش_پول_ملی دو علت اصلی دارد که هر دو هم داخلی است:
یک. #خلق_پول توسط بانکهای خصوصی.
دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی.
اگر این دو مشکل حل نشود، برداشته شدن تحریمها کمک چندانی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.
🔹 عوامل مذکور به یک دولت یا گرایش سیاسی، اختصاص نداشته و عموم دولتها گرفتار آنها بودهاند. هر چند برخی بیشتر و برخی کمتر.
🔹 بخشی از برنامه، مصاحبه با تعدادی از کارشناسان اقتصادی بود که نمیشناختم شان.
🔹 برخی #اقتصاددانان_نهادگرا مانند دکتر حسین راغفر، دکتر فرشاد مومنی و دکتر محسن رنانی که از قضا گرایش #اصلاح_طلبانه دارند نیز با دیدگاه سازندگان این مستند موافقند.
🔹 کاش سازندگان این مستند از اشاره به شخصیتهای منسوب به یک دولت یا گرایش خاص پرهیز کرده و از نظرات اقتصاد دانان مذکور نیز بهره میبردند. در این صورت این مستند کمتر به داشتن نگاه جناحی و سیاسی و غیر علمی متهم شده و تاثیر آن بر عموم مخاطبان بیشتر میگشت.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#تحریم_خارجی_یا_موانع_داخلی؟
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 تحریم ناجوانمردانه، دشواریهای فراوان بر صنعت و اقتصاد کشور تحمیل کرده است، اما تاثیر عوامل داخلی بر گسیختگی وضعیت اقتصادی و فشارهای سنگین بر خانوارها کمتر از تحریم نیست.
🔹 بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران در کاهش ارزش پول ملی ریشه دارد.
🔹 مهمترین عوامل کاهش ارزش پول ملی چیست؟
یک. خلق پول توسط بانکهای خصوصی.
دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی.
#خلق_پول
🔹 بانکهای خصوصی در غرب اجازه خلق پول ندارند. اندیشه تاسیس بانکهای خصوصی در ایران از سوی طرفداران اقتصاد آزاد ارائه و به کریهترین شکل ممکن اجرا شد.
🔹این بانکها اجازه یافتند تا با اعطای وامهای کلان به تعدادی محدود از شرکتهای وابسته یا آقازادهها و آشنایان، حجم عظیمی از نقدینگی خلق کرده و به اقتصاد کشور تزریق و تحمیل کنند.
🔹 این وامها بجای تولید و اشتغال در بازار خودرو، زمین و مسکن و ساخت برجها و مجتمعهای تجاری، سرمایهگذاری شده و موجب سهمگینترین ضربهها به اقتصاد کشور و خانوارها گشتند.
🔹 مسوولان اصلی بانک مرکزی در سه دهه اخیر بخاطر باز گذاشتن دست بانکهای خصوصی در خلق پول باید مورد پیگرد جدی قرار بگیرند. این امر میتواند در اولویت رسانهها و قوه قضائیه قرار گیرد.
#ضعف_نظام_مالیاتی
🔹 بهترین راه برای جبران کسری بودجه، افزایش درآمدهای مالیاتی است.
🔹 در حالی که در آزادترین اقتصادهای دنیا، حسابهای بانکی و سرمایه افراد برای دولتها شفاف است و از آنها برای اخذ مالیات استفاده میشود، مسوولان دولتی ما توصیه کارشناسان دلسوز اقتصاد را نادیده گرفته و از گرفتن مالیات از سرمایهداران طفره رفتهاند.
🔹 به گواهی کارشناسان اقتصادی، مالیات با روش رایج در اقتصادهای دنیا، هم کسری بودجه را جبران میکند و هم از فشار مالیاتی بر حقوق بگیران و مالیات دهندگان خرد میکاهد.
🔹 حتی اگر تحریمها برداشته شوند تا زمانی که عوامل داخلی موثر در کاهش ارزش پول ملی حذف نشوند اقتصاد خانوارها هر روز بدتر شده و تعداد بیشتری به زیر خط فقر خواهد رفت.
🔹 تغییر فوری این روندها از اولویتهای اصلی هر دولتی است که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار بیاید.
مردم و نخبگان و رسانهها نیز باید آن را از مسوولان دولتی مطالبه کنند.
🔹 دولتمردانی که تمام همت خود را به حل مشکل تحریم مصروف کرده و عوامل داخلی ناامنی در اقتصاد را نادیده گرفته و رها میکنند ناخواسته به غرق شدن کشتی اقتصاد ایران کمک میکنند.
#آدرس_غلط
✍️ سيد مهدي مرتضوي
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#عوامل_کاهش_مشارکت_در_انتخابات 1
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 بی رغبتی برخی از مردم به مشارکت در انتخابات، عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل، آن است که مردم احساس کنند نامزدها و طرفداران شان، مسوولیت را همچون #طعمه می دانند و حاضرند بخاطر آن از هر وسیله غیر اخلاقی استفاده کنند.
🔹 اخلاق دارای فضیلت ذاتی است و یکی از ملاکهای مشروعیت و حقانیت هر اندیشه و مکتبی است. حکومت دینی بدون اخلاق، همچون جسمی بدون روح است.
🔹 اگر نامزدها و طرفداران شان در کنار رقابت که اقتضای طبیعی انتخابات است، در عمق جان شان نیت الهی داشته باشند و تقوای سیاسی و اخلاق و ادب نسبت به رقبا را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند این پیام به مردم مخابره خواهد شد که آنها، #شیفتگان_خدمت هستند نه #تشنگان_قدرت.
🔹 شاید استفاده از بازیهای رایج رسانه ای و تبلیغی برای جلب رأی و تخریب رقبا در کوتاه مدت به پیروزی یک کاندیدا در انتخابات بینجامد اما در بلند مدت موجب بی اعتمادی مردم به فرآیند انتخابات و مسوولان منتخب و نامزدهای مشارکت کننده در انتخابات و در نهایت #ساختار_سیاسی_جمهوری_اسلامی خواهد شد.
🔹 گروه هایی که #داعیهدار شعارها و ارزشهای انقلاب و حکومت دینی هستند وظیفه ای سنگین تر دارند. زیرا:
اولا در معرض آن هستند که #هتک_حیثیت جریانهای رقیب و بی ادبی و بداخلاقی و تخریب آنها را عملی اخلاقی و دینی تلقی کرده و بی محابا در دام این بد اخلاقی ها گرفتار شده و به اسم دین و انقلاب، اخلاق و ادب را #پایمال کنند.
ثانیا بداخلاقی از سوی برخی از افراد منتسب به این جریانها از نظر مردم به همه نیروهای طرفدار حکومت دینی از جمله رهبران و بنیان گذاران انقلاب تسری داده شده و موجب #سوءظن آنان به اصل انقلاب و حکومت دینی می گردد.
🔹 دلسوزان انقلاب اسلامی برای جلب مشارکت حداکثری، باید بیش از همه، جانب اخلاق و ادب و #تقوای_سیاسی را پاس بدارند و بجای گرفتار شدن در دام ترفندهای تبلیغاتی، نیت خود را بر #انجام_تکلیف در محضر خداوند قرار داده و #نتیجه را به خدا بسپارند.
🔹 نیت الهی عزیزانی همچون حاج قاسم و صیاد شیرازی پشتوانه این انقلاب است. در سیاست هم نیازمند کسانی هستیم که با همان نیت و پاکی و خلوص و اخلاق مهذب پا به این عرصه بگذارند و از #تخریب_رقبا بپرهیزند. در این صورت سپهر سیاست و انتخابات، رنگ و بوی الهی و اخلاقی گرفته و #شوق_مشارکت را در دلها برخواهد انگیخت.
🔹 به تعبیر حاج قاسم عزیز، جمهوری اسلامی #حرم است. دلسوزان انقلاب و دلبستگان حاج قاسم حتی اگر از سوی رقبا مورد تخریب قرار گرفتند باید تا می توانند وارد بگومگوهای غیر اخلاقی نشده و از دایره ادب و اخلاق و خیرخواهی و انصاف پا بیرون نگذارند. فی العین قذی و فی الحلق شجی باشند تا حرمت این حرم محفوظ بماند.
🔹 اگر اهلبیت علیهم السلام نیز در بیان حق خود نسبت به منصب خلافت سیاسی اصرار بیشتر می کردند به #قدرت_طلبی متهم می شدند و راه شناخت حق و باطل برای حق جویان بسته می شد.
#رقابت_برای_خدمت
#رقابت_برای_کسب_قدرت
#بداخلاقی_نشانه_قدرتطلبی
#حرمت_حرم
✍️ سید مهدی مرتضوی
اگر میپسندید به اشتراک بگذارید
از طريق لينك زير ميتوانيد به كانال يادداشتها بپيونديد
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#عوامل_کاهش_مشارکت_در_انتخابات 2
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 گاهی جریانها و فعالان سیاسی هنگام نقد برخی از دولتها یا مجالس یا شوراهای برآمده از رأی مردم، گرفتار افراط شده و آنها را منشأ فساد و تباهی و پسرفت دین و ملک و ملت معرفی می کنند. افراط در نقد تا آنجا پیش می رود که به دشمنی و خصومت و نفرت مبدل می گردد. خصومت مدعیان عقلانیت با دولتهای نهم و دهم و نفرت مدعیان بصیرت از دولتهای یازدهم و دوازدهم را دیده ایم و می بینیم.
🔹 بسیاری از هم وطنان به همین روسای جمهور و مسوولان رأی داده اند و هر کدام از این دولتها و نهادها متکی به آراء بخش زیادی از مردم بوده اند. از منظر نقدهای خصمانه، رأی دهندگان به آن مسوولان، فاقد عقلانیت سیاسی یا بی بصیرت تلقی شده و مستحق #سرزنش خواهند بود. وقتی بخشی از مردم بخاطر رأیی که داده اند به بی بصیرتی یا عوام زدگی و تحجر متهم شده و مورد ملامت قرار گیرند، در واکنشی دفاعی و از سر #لجاجت، به کسی رأی خواهند داد که مورد پسند مدعیان بصیرت یا عقلانیت نباشد یا سرنوشت انتخابات را به مدعیان بصیرت یا تخصص و عقلانیت واگذار خواهند کرد.
🔹 کسانی که مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را برای رشد و تعالی ایران ضروری می بینند تحت هیچ شرایطی نباید مردمی که در انتخابات حضور یافته و رأی داده اند را به دلیل انتخابشان ملامت کنند. به انتخاب مردم احترام بگذاریم حتی اگر انتخاب آنها از نظر ما غلط باشد.
🔹 آقای رفیق دوست نقل می کند از امام خمینی پرسیدم شما بنی صدر را می شناسید؟ مخالفان او یعنی شهید بهشتی و دوستان شان را هم می شناسید؟ امام گفتند بله می شناسم. گفتم پس چرا از بنی صدر دفاع می کنید؟ امام برافروخته شدند و گفتند: من از بنی صدر دفاع نمی کنم. از یازده میلیون نفری که به او رأی داده اند دفاع می کنم. اگر مردم رأیشان را از او پس بگیرند من هر چه به او داده ام پس خواهم گرفت.
🔹 سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در خرداد 1400 درباره تبیین نسبت جمهوریت و اسلامیت و دفاع از مردم سالاری دینی و تأکید بر حق مردم در تعیین سرنوشت خود و نشان دادن مبانی اعتقادی این اندیشه برای همه دلسوزان انقلاب درس آموز بود. ایشان پس از این مقدمه مفصل درباره تکریم رأی و خواست مردم و تشریفاتی نبون آن، مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت کردند.
🔹 دعوت از مردم برای حضور در انتخابات در صورتی معنادار و موثر خواهد بود که همراه با تکریم و احترام به رأی آنان باشد حتی اگر رأی آنها مخالف رأی دعوت کنندگان باشد. نمی توان کسی را بخاطر انتخابهای گذشته اش ملامت کرد و توقع داشت که فراخوان ما برای شرکت در انتخابات را بپذیرد و از آن استقبال کند.
#سرزنش_کردن_مردم_بخاطر_رأیشان
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#عوامل_کاهش_مشارکت_در_انتخابات 3
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 برخی از ماها بجای آنکه چشم امیدمان برای حل مشکلات کشور به خدا و لطف او باشد به کسانی است که در انتخابات، انتخاب کرده یا می کنیم. بر اساس مبانی اعتقادی، چشم امید داشتن به غیر خدا #شرک است.
🔹 امام علی علیه السلام: انقطع الی الله سبحانه فانه یقول: لاقطعن امل کل من یومل غیری بالیأس. تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم.
🔹 ما از باب انجام تکلیف اجتماعی و ملی و دینی در انتخابات شرکت می کنیم و دقت می کنیم تا بهترین را برگزینیم اما چشم امیدمان باید به خدا و فضل و رحمت او باشد. مومن در انجام هر امری نهایت تدبیر و تلاش را بکار می برد اما بجای اتکا و دل بستن به تدبیر و تلاش خود به خدا دل می بندد.
🔹 ما مردم ایران بارها امتحان کرده ایم. به کسانی رأی داده ایم تا عدالت را برقرار کنند یا با تدبیر و عقلانیت شان مشکل تحریم را حل کنند. به این دولتها امید بسته ایم اما به آنچه مطلوب مان بوده نرسیده ایم. چشم امید بستن به غیر خدا موجب #یأس و #سرخوردگی می شود.
🔹 امروز برخی در انتخابات مشارکت نمی کنند زیرا از انتخابهای قبلی خود مأیوس و سرخورده شده اند.
🔹 خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه دست از تدبیر و تلاش برنداریم. خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه از خدا و لطف او مأیوس نشویم. ترک تلاش و تدبیر و پشت کردن به انتخابات گاهی به معنای یأس از رحمت خداست و لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون.
🔹 عدم حضور در انتخابات دو معنا دارد:
یک. ناامیدی از فرآیند انتخابات و مسوولان بر آمده از آن.
دو. نا امیدی از فضل و رحمت خدا.
🔹 خدایا! به تو پناه می بریم از اینکه در انتخابات شرکت کنیم و به غیر تو دل ببندیم یا از اینکه از رحمت تو نا امید شده و در انتخابات شرکت نکنیم.
🔹 امروز بجای آنکه از تدبیر و تلاش و انتخاب آگاهانه مأیوس شویم باید از غیر خدا مأیوس گردیم. برای انجام تکلیف و به منظور ساختن وطن و حل مشکلات و آسیبها در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم اما نتیجه را به خدا بسپاریم. خشنود باشیم که به تکلیفمان عمل کرده ایم و پس از انتخابات هم به نتیجه راضی باشیم و خیرخواه مجلس و دولتی باشیم که بر سر کار خواهد آمد و به لطف و فضل خداوند دلخوش باشیم. مجلس و دولت منتخب را در تنگناها کمک کنیم و در اشتباهات خیرخواهانه نقدشان کنیم. منتخبان را حلال مشکلات ندانیم. حلال مشکلات خداست.
#امید_به_بندگان_خدا
#یأس_از_رحمت_خدا
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#عوامل_کاهش_مشارکت_در_انتخابات 4
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 رسانه های دشمن همواره ادعا کرده اند فلان نامزد از سوی نظام برای ریاست جمهوری انتخاب شده و فرآیند انتخابات به گونه ای مهندسی خواهد شد تا نام آن نامزد خاص از صندوقها خارج شود.
🔹 برخی از جریانات سیاسی داخلی، عملکرد شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و حمایت برخی اعضای محترم شورای نگهبان از یک طرف شرکت کننده در انتخابات گذشته را نشانه مهندسی انتخابات معرفی می کنند.
🔹 رهبر انقلاب همواره اعلام کرده اند یک رأی دارند و هیچ کس از جمله خانواده شان نیز از آن خبر ندارد.
🔹 #حاج_قاسم متعلق به همه ملت ایران بلکه همه مردم مظلوم جهان است و این جایگاه نباید برای یک رقابت انتخاباتی هزینه شود. به همین دلیل خانواده او اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد.
🔹 علی القاعده ائمه جمعه و اعضای شورای نگهبان و نیروهای نظامی نیز باید از ورود به رقابتهای انتخاباتی پرهیز کرده و به گونه ای عمل نکنند که هوادار یکی از نامزدها شناخته شوند.
🔹 اگر این تلقی در مردم ایجاد شود که نامزد مورد نظر نظام از صندوقها بیرون خواهد آمد رغبتی برای حضور فعال در پای صندوقها نخواهند داشت.
چند نکته اساسی در این باب گفتنی است:
🔹اولا دلسوزان انقلاب نباید به گونه ای رفتار کنند که توهم #گزینه_نظام در اذهان عموم تقویت گردد. نقش اساسی در این باره را هواداران نامزدها ایفا می کنند. زیرا اگر هوادارانی که مدعی آرمانهای انقلاب هستند، یکی از نامزدها را #مطلقا_سفید و رقیب را #مطلقا_سیاه معرفی کنند این تلقی ایجاد خواهد شد که یکی از نامزدها دارای ویژگیهایی منطبق بر مبانی و آرمانهای انقلاب و علی القاعده مقبول ارکان نظام و نهادهای انقلابی است و رقیب وی در تقابل با مبانی و آرمانهای انقلاب قرار داشته و بطور طبیعی مورد حمایت دشمنان انقلاب بوده و باید از سوی انقلابیون طرد و حذف گردد.
🔹 ثانیا نامزدهای رقیب و هواداران شان نیز نباید در برابر #حمایت_شیطنت_آمیز رسانه های دشمن سکوت کنند. برخی نامزدها از حمایت رسانه های دشمن تبری نمی جویند تا بتوانند به خیال خود رأی های خاکستری را جذب کنند. اقدام ناپسند این دوستان نیز موجب خواهد شد توهم گزینه نظام تقویت گردد.
🔹 ثالثا تجربه عملی نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهایی که از سوی رسانه های دشمن یا برخی از دوستان داخلی به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی شده اند معمولا شکست خورده و رقبای آنها به ریاست جمهوری رسیده اند.
🔹 برای مثال در سالهای 76 و 84 و 92 و 96 که از مهمترین و پرشورترین انتخابات ریاست جمهوری بوده است این تلقی وجود داشت یا دامن زده می شد که آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، قالیباف و رئیسی گزینه نظام یا ارکان آن هستند و مورد اقبال مردم قرار گرفته و در نهایت به ریاست جمهوری خواهند رسید اما در کمال ناباوری آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی رأی آوردند.
🔹 تنها در سال 88 است که از سوی رسانه ها و جریانهای اصلاح طلب، آقای احمدی نژاد به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی می گردد و توفیق می یابد در مقابل رقیب اصلی اش یعنی آقای موسوی رأی اکثریت را کسب کند.
🔹 تجربه نشان می دهد که نتیجه انتخابات در جمهوری اسلامی، قابل #پیشبینی نبوده و فقط رأی مردم تعیین کننده بوده است.
#توهم_گزینه_نظام
#مهندسی_انتخابات
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#تجربهای_متفاوت
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه 23 خرداد 1400 هنگام غروب، مستند یکی از نامزدهای انتخابات از شبکه یک پخش شد. به کسانی که قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند دیدن این مستند را توصیه کنید. احتمالا این مستند می تواند نگاه کسانی که انتخابات 1400 هیچ جذابیتی برای آنها ندارد و شرکت در انتخابات را بی فایده می دانند را تغییر دهد.
در این مستند الگویی نادر از سیاست ورزی در جمهوری اسلامی را می توان مشاهده کرد. الگویی که تلاش می کند از جنس آرمانهای انقلاب و در دل مردم باشد. هشت سال تلاش قابل تحسین برای یافتن مشکلات و تهدیدها و شناسایی فرصتها در تمام نقاط این سرزمین.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#تجربه_گفتگوی_محترمانه_بجای_دشمنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 امروز سه شنبه 25 خرداد 1400 سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری اتفاقی بسیار جالب در سپهر سیاسی ایران به وقوع پیوست.
مدیران رسانه های اصلاح طلب در دیدار با یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سخنانی متفاوت گفتند.
مدیران مسوول روزنامه های ابتکار، شرق، دنیای اقتصاد، آرمان، آفتاب یزد، جهان صنعت، و خبرگزاری های ایلنا و ایسنا در این دیدار حضور داشتند.
🔹 بزرگواری این دیدار را اعتراف رسانه های اصلاح طلب به شکست در انتخابات تفسیر کرده و آن را ناکافی دانسته بود. از منظر ایشان، این رسانه ها باید از اقدامات گذشته خود نیز #عذرخواهی کنند.
🔹 سعه صدر و برخورد اخلاقی نامزد ریاست جمهوری مذکور در مسوولیتهای گذشته سبب شده که مدیران مسوول رسانه های اصلاح طلب رغبت کنند با او دیدار کرده و ضمن ادای احترام و سپاس نسبت به او، دغدغه های بعضا اصلاح طلبانه خود را نیز از او مطالبه کنند.
🔹 عمل به آیه ادفع السیئه بالتی هی احسن می تواند دیوار بی اعتمادی را سست و ویران کند و دوقطبی های خصومت آمیز را از بین ببرد.
🔹 اگر این نامزد محترم رأی اکثریت را کسب کند هواداران ایشان چه خواهند کرد؟
🔹 به سرزنش رقبا خواهند پرداخت و این پیروزی را خرج تشدید خصومت خواهند کرد؟ یا با کرامت و بزرگواری همچون حضرت یوسف خواهند گفت: لا تثریب علیکم الیوم.
از طریق لینک زیر می توانید گزارش این دیدار جالب را بخوانید:
https://www.alef.ir/news/4000325104.html
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#سیستم_تصمیمگیری_کلان_سیاسی_در_ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 پس از انتشار #فایل_صوتی آقای دکتر #ظریف، چگونگی تصمیم گیری کلان در ساختار جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفت.
🔹 دکتر ظریف بارها تأکید کرده که وزارت خارجه و دیپلماتهای آن در مقام نظر مجتهد و کارشناس هستند و نظر کارشناسی و اجتهادی خود را به مسوولان نظام اعلام می کنند اما در مقام عمل تابع تصمیمات نظام هستند حتی اگر در تعارض با نظرات کارشناسی آنها باشد.
🔹 رهبر انقلاب نیز بر این مطلب تأکید کردند که وزارت خارجه در شکل گیری تصمیمات کلان نظام موثر است اما تصمیمهای کلان نظام در سطحی بالاتر از وزارت خارجه اخذ می شود و وزارت خارجه مجری این سیاستها می باشد.
🔹 مرجع تصمیم گیری در موضوعات کلان دفاعی و امنیتی کجاست؟ بر اساس قانون اساسی، #شورای_عالی_امنیت_ملی مرجع تصمیم گیری درباره مسائل کلانی است که با امنیت کشور مرتبط است. البته تصمیمات این شورا باید به تصویب رهبر انقلاب برسد.
🔹 این شورا دارای ده عضو بوده و ریاست آن با رئیس جمهور است. وزرای خارجه، کشور و اطلاعات و مسوول سازمان برنامه و بودجه نیز اعضای اصلی شورا هستند. به عبارت دیگر پنج عضو اصلی شورا عضو دولت هستند. دبیر شورا بوسیله رئیس جمهور انتخاب می شود اما حق رأی ندارد.
روسای قوه مقننه و قضائیه و رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح نیز عضو شورا هستند. دو عضو دیگر به از سوی رهبری انتخاب می گردند. رهبر انقلاب معمولا دبیر شورا که از سوی رئیس جمهور تعیین شده را به عنوان یکی از دو نماینده خود معرفی کرده اند تا حق رأی داشته باشد و در عمل فقط یک نفر دیگر منتخب رهبری می باشد. به این ترتیب شش عضو شورا، رئیس جمهور و همکاران او هستند. در صورت لزوم فرماندهان ارتش و سپاه و نیروی انتظامی نیز بدون حق رأی در شورا حضور می یابند.
🔹 پرسش مهمتر نحوه تعامل رهبری با مصوبات شوراست. نقش رئیس جمهور در فرآیند تصمیم گیری های کلان در چه حدی است؟ نحوه مواجهه رهبری با مصوباتی که مخالف نظر ایشان است چگونه می باشد؟ آیا دست برگزیدگان مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سه دهه گذشته برای تعیین سیاستهای کلان دفاعی و امنیتی کشور بسته بوده است؟
🔹 برخی از سر نا آگاهی چنین تصور می کنند که فرآیند تصمیم گیری کلان دفاعی و امنیتی در جمهوری اسلامی خارج از روندهای کارشناسانه و دموکراتیک بوده و تصمیمات کلان توسط رهبری و سپاه پاسداران اخذ شده و بر دولت و وزارت خارجه و دیپلماتها تحمیل می گردد.
🔹 متاسفانه این تصور غلط از سوی دوستان ناآگاه، به افکار عمومی القاء شده و از سوی دشمنان بازتاب می یابد. دامن زدن به این توهم می تواند به دلسرد شدن بخشی از جامعه و جداشدن آنان از نظام و رهبری و در نهایت #کاهش_مشارکت در انتخابات بینجامد.
🔹 سخنان آقای ظریف #ناخواسته فرصتی مناسب در اختیار دشمنان قرار داد تا به تخریب اندیشه مقاومت بپردازند. آقای ظریف همواره مردم را به مشارکت در انتخابات و رای دادن به طرفداران تعامل دوستانه با غرب فرا خوانده و آنها را از حاکمیت اندیشه مخالف خود ترسانده اند. به نظر می رسد ایشان گرفتار تناقض هستند. از یک طرف #دیپلماسی را دست بسته و در خدمت #میدان معرفی می کنند و از طرف دیگر رای مردم را در سیاست خارجی تاثیرگذار می دانند.
🔹 در سال 93 اتاق فکر انجمن آسیا میزبان دو دیپلمات سابق از دو کشور کلیدی در مذاکرات هسته ای یعنی ایران و آمریکا بود. هدف از برگزاری این نشست مناظره مانند، ارائه نگاهی اجمالی و همه جانبه به تاریخچه روابط ایران و امریکا پس از انقلاب اسلامی ایران در 1979، تاثیرات آن بر مذاکرات هسته ای و آینده روابط دوجانبه بود. #حسین_موسویان، سخنگوی اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و #گری_سیک، مقام اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در این میز گرد شرکت داشتند.
آنچه در یادداشت بعدی میخوانید بخشی از این مناظره درباره سیستم تصمیمگیری کلان سیاسی در ایران است.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#سیستم_تصمیمگیری_کلان_سیاسی_در_ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 حمید بیگلری مجری میزگرد: یکی از گیج کننده ترین موضوعاتی که برای ناظران در مورد ایران مطرح است این است که چگونه تصمیمات در ایران اتخاذ می شوند. روشن است که دولت ایران حضور دارد اما #گستره_قدرت_اجرایی آن کاملا مشابه بسیاری از دولت های دیگر نیست و اینگونه به نظر می رسد که برخی از این تصمیم گیری ها توسط رهبران مذهبی انجام می شود. برای مثال، شما به بحران گروگانگیری اشاره کردید. در این بحران هیچگاه روشن نشد که دولت بازرگان یا دولت بنی صدر تا چه اندازه بر این ماجرا کنترل داشتند. این پیچیدگی تا امروز هم ادامه دارد. آنهایی که در واشینگتن پذیرفته اند که روحانی یک اصلاح طلب است و به دنبال توافق جامع، شانس موفقیت او را پایین می دانند زیرا می گویند که در ایران مهم نیست که #رئیس_جمهور چه فکر می کند. #تصمیمگیری_نهایی توسط رهبری عالی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. این در حالی است که ایشان اعلام کرده اند عمیقا نسبت به آمریکا #بی_اعتماد هستند. از آنجایی که شما در ساختار تصمیم گیری در ایران حضور داشته اید، می توانید نحوه تصمیم گیری در ایران و نقش #رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را تشریح کنید؟
🔸 حسین موسویان: روند تصمیم گیری در ایران #مشابه_ایالات_متحده است. به این معنی که پارلمان ما نقشی مانند کنگره شما ایفا می کند و شورای امنیت ملی ایران نیز نقشی مانند شورای امنتی ملی آمریکا دارد. #اختیار_رهبر نیز بسیار مشابه #اختیار_رئیس_جمهور_آمریکا است. اگر به قانون اساسی توجه کنید در می یابید که قانون اساسی ایران 90 درصد مشابه قانون اساسی فرانسه است. هرچند که رهبری تصمیم گیری نهایی در سیاست خارجی را بر عهده دارند، ایشان نمی توانند تصمیم ها، قوانین و مصوبات مجلس را #وتو کنند. در سیاست خارجی ایشان تصمیم گیرنده نهایی هستند اما تجربه 30 ساله من در سیستم نشان می دهد که ایشان تقریبا در 95 درصد موارد تصمیم های اتخاذ شده از سوی شورای امنیت ملی ایران را وتو نکرده اند هر چند که در بسیاری موارد سیاستمداران می دانستند که ایشان به واقع به این تصمیم ها علاقه ندارند.
🔸 بیگلری: پس #نقش_رئیس_جمهور در تصمیم گیری چیست؟
🔸 حسين موسويان: رئیس جمهور رئیس شاخه اجرای قانون اساسی است. او در راس شورای امنیت ملی قرار دارد که مهمترین وزنه تصمیم گیری در سیاست خارجی و امنیتی به شمار می رود. شورای امنیت ملی توسط رئیس جمهور اداره می شود و هر آنچه که آنها تصمیم بگیرند باید به تایید رهبری برسد. رهبری اختیار وتوی مصوبه های شورای امنیت ملی را دارند اما در 30 سال اخیر ایشان یک یا دو درصد تصمیم های شورای امنیت ملی را #وتو کرده اند.
🔸 بیگلری: می توانید نمونه هایی از #رویکرد_پراگماتیک_رهبری جمهوری اسلامی ایران به جای #رویکرد_ایدئولوژیک ایشان را نام ببرید. با توجه به این نکته که ایشان بی اعتمادی عمیقی نسبت به آمریکا دارند؟
🔸 حسین موسویان: شما به یاد می آورید زمانی که مذاکرات هسته ای را در سال 2003 آغاز کردیم، سه کشور اروپایی – انگلیس، فرانسه و آلمان- دو اقدام را از ایران می خواستند: یکی شفافیت و دیگری تعلیق غنی سازی اورانیوم. مقام معظم رهبری با #شفافیت مشکلی نداشتند و به آن کارت سفید نشان دادند. اما مشکل در مورد #تعلیق_غنی_سازی اورانیوم بود که ایشان تاکید کردند ارتباطی بین شفافیت و تعلیق وجود ندارد. ایشان فرمودند که چرا باید غنی سازی را تعلیق کرد؟ ایشان به تعلیق غنی سازی علاقه نداشتند اما سرانجام شورای عالی امنیت ملی که در آن زمان #حسن_روحانی، دبیر آن بود تصمیم گرفت برای دوره ای و به منظور اعتمادسازی، غنی سازی را تعلیق کند. در آن زمان رهبری به این تصمیم علاقه ای نداشتند اما آن را #وتو هم نکردند. یک نمونه دیگر نیز زمانی بود که هشت دیپلمات ایرانی در افغانستان مورد سوء قصد #طالبان قرار گرفتند(1999). اکثریت در شورای عالی امنیت ملی از #حمله_به_افغانستان حمایت کردند اما رهبری این تصمیم را #وتو کردند. ایشان نمی خواستند با یک همسایه وارد #جنگ شوند.
اصل این گفتگو را می توانید در این آدرس بیابید:
http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/1935481/
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
#آفرین_بر_فرید_مدرسی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 باید از آقای فرید مدرسی بابت نقد توئیت بی ادبانه آقای #سعید_حجاریان تشکر کرد. این فعال رسانهای اصلاح طلب در پاسخ به توئیت سعید حجاریان نوشت: در آستانه انتخابات، آنچنان غرق در نفرتپراکنی هستید که نامتان را دبیرکل #جبهه_پایداری_اصلاحطلبان میگذارم. متاسفم برای شما و حلقه کورتان....
🔹 جا دارد اصلاح طلبان منصفی که دغدغه اخلاق و آرمانهای انقلاب دارند در کنار جناب مدرسی از تندرویهایی این چنین #تبری بجویند تا کسی جرأت نکند به اسم اصلاح طلبی، #نفرت_پراکنی کند.
🔹 همچنین بجاست که دوستان جبهه انقلاب واکنش فرید مدرسی به نفرت پراکنی سعید حجاریان را از سر #نجابت و #منصفانه قلمداد کرده و از آن استقبال کنند.
🔹 فرید مدرسی از جمله کسانی است که به شکل تخصصی در حوزه رسانه به نشر و تحکیم اندیشه های اصلاح طلبانه می پردازد. نگاه او به مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به وضوح با نگاه جریان موسوم به جبهه انقلاب متمایز و متفاوت است. بخشی از فعالان فرهنگی و سیاسی جبهه انقلاب با سوء ظن به مدرسی می نگرند و ما حصل فعالیت او را به سود آرمانهای انقلاب نمی دانند.
🔹 افراط در هر جریان سیاسی و اجتماعی به نفرت پراکنی و تشدید دو قطبی و انشقاق اجتماعی می انجامد و سوء ظن متقابل و #احساس_نا_امنی را دامن می زند. در چنین فضایی #رویکردهای_امنیتی توجیه پذیر شده و محدودیتهای بیشتری بر فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی حاکم می شود. رویکردهای امنیتی سبب تقویت تندروی گشته و این #تسلسل ادامه می یابد.
🔹 توئیت آقای سعید حجاریان نمونه بارز افراط و خشونت ورزی نظری و نفرت پراکنی است. بیراه نیست اگر ایشان را مستحق عنوان #تئوریسین خشونت سیاسی و نفرت پراکنی اجتماعی بدانیم.
🔹 اگر خدا بخواهد این اقدام جناب مدرسی می تواند سرآغازی باشد برای تعامل فعالان سیاسی جناحهای مختلف و کاهش نفرت بین آنها و بسط اخلاق و عقلانیت.
✍️ سيد مهدي مرتضوي
✅https://eitaa.com/yad_dashtha