هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه توضیح اسراف در قرآن
▪️و همین روحیهشان را مایه گمراهی آنان قرار خواهد داد:
وَ لَقَدْ جاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّناتِ فَما زِلْتُمْ في شَكٍّ مِمَّا جاءَكُمْ بِهِ حَتَّى إِذا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ (غافر/۳۴)
▪️بر همین اساس، فرعون، که دعوی خدایی میکرد و تسلیم حقیقت نمیشد، مظهر عالی مسرفان است:
« وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفينَ» (یونس/۸۳) ، «مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفين» (دخان/۳۱)
▪️و بدین سبب است که اسراف ورزیدن،
▫️ هم در دنیا مایه هلاکت انسان میشود،
«ثُمَّ صَدَقْناهُمُ الْوَعْدَ فَأَنْجَيْناهُمْ وَ مَنْ نَشاءُ وَ أَهْلَكْنَا الْمُسْرِفينَ» (انبیاء/۹)
▫️و هم در آخرت شخص را جهنمی میکند « أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ» (غافر/۴۰)
▪️پس،
اگر تحلیل درستی از اسراف و زیادهروی کردن داشته باشیم،
درمییابیم که این زیادهروی، صرفا مسالهای نیست که ضررش به خود شخص برگردد،
بلکه امری است که منجر به فساد در زمین میشود
▫️و بدین جهت است که باید بسیار مراقب باشیم که وضعمان طوری نشود که به خاطر فریفته شدن نسبت به برخی زرق و برقهای ظاهری، عملا کارمان به جایی برسد که خواسته یا ناخواسته، از کسانی پیروی کنیم که در منطق قرآن کریم «مسرف» اند:
«وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ؛ الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ» (شعرا/۱۵۱-۱۵۲)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️1) روایت شده است که امام رضا در فرازی از نامهای که در پاسخ سوالاتی که از ایشان شده بود مرقوم فرمودند نوشته بودند:
علت تحریم مرد بر مرد و زن بر زن به خاطر آن چیزی [اعضاء و اندامهایی] است که در زنان قرار داده شده و آنچه که مردان بر آن سرشته شدهاند؛ و نیز به خاطر این است که بههمدرآمیختن مردان با مردان و زنان با زنان، انقطاع نسل و فساد در تدبیر و خرابی دنیا را در پی خواهد داشت.
📚علل الشرائع، ج2، ص550
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِيعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ:
عِلَّةُ تَحْرِيمِ الذُّكْرَانِ لِلذُّكْرَانِ وَ الْإِنَاثِ لِلْإِنَاثِ لِمَا رُكِّبَ فِي الْإِنَاثِ وَ مَا طُبِعَ عَلَيْهِ الذُّكْرَانُ وَ لِمَا فِي إِتْيَانِ الذُّكْرَانِ الذُّكْرَانَ وَ الْإِنَاثِ الْإِنَاثَ مِنِ انْقِطَاعِ النَّسْلِ وَ فَسَادِ التَّدْبِيرِ وَ خَرَابِ الدُّنْيَا.
@Yekaye
☀️2) روایت شده که از امام صادق ع درباره نزدیکی کردن با زنان از پشت سوال شد.
فرمودند در قرآن آیهای را نمیشناسم که آن را حلال کرده باشد جز یک آیه: «همانا شما درآیید به مردان به شهوت، به جای زنان.» (آل عمران/80)
📚تفسير العياشي، ج2، ص22
https://eitaa.com/yekaye/3620
☀️3) عطیه روایت کرده که نزد امام صادق درباره مردانی که مفعول واقع میشوند سوال کردم.
فرمود: خداوند کسی را خیری در او سراغ داشته باشد، به این بلا مبتلا نمیکند! همانا در پشت آنان رَحِمهای درهمریختهای هست و حیای پشت آنان همانند حیای زنان است؛ و فرزندی از ابلیس که به او زوال گفته میشود در آنان مشارکت کرده؛ که هرکس از مردان که او در وی مشارکت کند مفعول واقع میشود و هریک از زنان که او در وی مشارکت کند، کسی است که زنان بر او وارد شوند» و هر یک از مردان که اهل این کار باشد هنگامی که به چهل سالگی برسد رهایش نکند و آنان بازماندگان «سدوم» [= شهر قوم لوط] هستند؛ و منظورم از اینکه بازماندگان آنهایند نه این است که از فرزندان آنها باشند، بلکه یعنی از طینت و سرشت آنان هستند.
گفتم: آیا همان سدومی که [با عذاب خدا] زیر و رو شد؟
فرمود: بله؛ آنجا چهار شهر بود: سدوم و صریم و لدماء و عُمَیراء ...
📚الكافي، ج5، ص549؛ علل الشرائع، ج2، ص552
✳️ تبصره
در روایات توضیح داده شده که منظور از «شریک شدن شیطان در کسی»، مواردی است که افراد در هنگام زناشویی برخی از آداب دینی زناشویی را رعایت نمیکنند؛ و با این کارشان، شیطان را در ثمره کار خویش (یعنی در فرزندی که میآورند) شریک می گردانند.
https://eitaa.com/yekaye/3621
4) آیا #همجنسبازی و #همجنسگرایی شهوترانی است یا امری درونی و غیرارادی است؟
☀️الف. عمرو میگوید: امام باقر ع فرمود: به خدا سوگند بر پُشتیهای بهشتی تکیه نزند کسی که از پشت با او کاری میکنند!
گفتم: فلانی آدم عاقل و خردمندی است؛ ولی مردم را به خویش میخواند و خداوند او را مبتلا کرده است!
فرمود: آیا این کار را در مسجد جامع انجام میدهد؟!
گفتم: خیر.
فرمود: آیا جلوی درب منزلش انجام میدهد؟!
گفتم: خیر.
فرمود: پس کجا انجام میدهد؟!
گفتم: در خلوت و نهان.
فرمود: پس خداوند او را مبتلا نکرده است؛ او دنبال لذت بردن خویش است و چنین کسی بر پشتی بهشتی تکیه نزند.
✳️توضیح
ظاهرا او میخواهد بگوید این امری است که خدا در او قرار داده و در اختیار خودش نیست؛ حضرت هم با این سوالات وی را متوجه میکند که اگر امر غیراختیاری باشد در هر جایی از او سر میزند، همین که تنها در خلوت این کار را میکند نشان میدهد که محرک وی، نه امری غیرارادی، بلکه شهوترانی و لذتجوییِ وی بوده است.
☀️ب. و از امام صادق ع روایت شده است که:
در میان شیعیان ما، هر جور آدمی هم پیدا شود، کسی که دستش را برای گدایی دراز کند، پیدا نشود؛ و نیز کسی که [چشم] کبودِ سبزهرو [= کنایه از برخی خصلتها؛ طه/102] باشد؛ و نیز کسی که از پشت با او کاری کنند.
☀️ج. اسحاق بن عمار میگوید: به امام صادق ع عرض کردم این افراد همجنسگرا را میبینید که به این بلیه مبتلا شدهاند؛ گاهی فردی را میبینم که مومن است و به این بلیه مبتلا شده؛ اما مردم گمان میکنند که خداوند هیچکسی را که خیری در او سراغ داشته باشد به این بلا مبتلا نمیسازد.
بله، گاه فردی مبتلا میشود؛ اما به آنان مگو چرا که این سخن شما مایه آسودگی خیال آنان میشود.
گفتم: فدایت شوم! آنان توان صبر کردن بر این امر را ندارند.
فرمود: آنان میتوانند صبر کنند ولیکن با این کار دنبال لذتجویی هستند.
✳️توضیح
در اینجا اسحاق بن عمار از روایاتی میپرسد که در میان مردم شیوع دارد و نمونهاش در بند الف گذشت. امام ع توضیح میدهند که راه نجات بر آنان بسته نیست؛ یعنی ممکن است شخصی مرتکب این کار شود ولی توبه کند و از این جهت مشمول کسانی نشود که خیری در آنان نیست؛ اما این را طوری بازگو نکن که افراد به این واقعیت (که اگر کسی این گونه بماند خیری در او نخواهد بود) بیاعتنا شوند و به امید اینکه بعدا توبه میکنند بیدغدغه به این کار روی آورند.
اسحاق در ادامه میخواهد انجام این کار توسط افرادی که وی آنها را مومن میداند توجیه کند و میگوید: این دست خودشان نیست؛ یک میل درونی در آنها هست و توان مقاومت در برابر آن را ندارند. حضرت هم در پاسخ، وجود چنین میلی را انکار نمیکنند؛ اما میفرماید توان مقاومت دارند (شبیه مضمونی که در حدیث ب گذشت) و علت اصلی اینکه آنان چنین بدعاقبت میشوند این است که دنبال لذتجوییشان هستند.
📚الكافي، ج5، ص550-551
https://eitaa.com/yekaye/3624
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
این آیه در ادامه آیه قبل، نشان میدهد مهمترین گناه #قوم_لوط که حضرت لوط از آن در آیه قبل با تعبیر #الفاحشه یاد کرد این بود که مردانشان به جای اینکه روابط جنسی را با زنان انجام دهند، به سراغ مردان میرفتند؛
و این مطلب را با تاکیدات متعدد (هم حرف «إنّ» برای تاکید است و هم حرف «لـ» که بر روی فعل آمده است؛ و هم آوردن جمله به صورت جمله اسمیه) مورد تاکید قرار میدهد؛
یعنی دقیقا همان چیزی را که امروزه عدهای به نام #همجنسگرایی درصدد ترویج آن هستند و از کارهای شنیعِ این افراد به عنوان «حق #اقلیتهای_جنسی » دفاع میکنند❗️
این آیه بوضوح تمام نشان میدهد که:
🔹اولا آنچه قوم لوط انجام میدادند و مورد مؤاخذه شدید حضرت لوط بود، دقیقا همین #لواط و #ارتباط_شهوانی با #همجنس بود، نه چیزی دیگر؛ و
🔹ثانیا این کارشان به هیچ عنوان حقی برای آنان ایجاد نمیکرد؛ بلکه آنها با این کارشان مصداق «مسرف» یعنی کسی که «از حد و اندازهای که خداوند مقرر فرموده، تجاوز میکند و به حق خویش راضی نیست» معرفی شده است.
⛔️سوء استفاده #همجنسگرایان از قرآن⛔️
همجنسگرایان در دوره مدرن، فعالیتهایشان را از حوالی 1970 آغاز کردند و با جوسازیهای رسانهای توانستند در بسیاری از کشورهای غربی جو عمومی جامعه را از مخالفت با خویش بازدارند به این بهانه که اینها هم اقلیتی هستند که باید آزاد باشند❗️
یکی از مهمترین موانع ایشان، باورهای دینی جوامع بود.
اغلب انسانهایی که در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) زندگی میکنند متدین به یکی از ادیان ابراهیمی، بویژه دین مسیحیت هستند و در تمامی ادیان ابراهیمی، نهتنها عمل همجنسگرایانه (لواط) بشدت نهی شده؛ بلکه حکایت قوم لوط و عذابی که خداوند بر قوم لوط نازل کرد نیز به تفصیل مطرح شده است؛
از این رو، یکی از پروژه های آنان تحریف این داستان بود و بدین منظور از روشی که در یهودیان رایج است استفاده کردند❗️
علی رغم تصریحات کتاب مقدس، خاخامها گناه اصلی عذاب قوم لوط را اموری همچون برخورد بد آنان با غریبهها و ... اظهار می کردند، و نه لواط؛ و این روشی بود که ابتدا در تحریف برداشت مسیحیت
📚(مثلا مقاله What does the Bible say about homosexuality نوشته Sam Allberry )
و سپس در تحریف داستان قرآن
📚 (مثلا مقاله what the Qur'an says about homosexuality که يتوسء يكي اؤ موسسه دانماركي حمایت از همجنسگرایان EduDivers تهیه شده)
میتوان مشاهده کرد؛
و متاسفانه برخی از کسانی که خود را مسلمان میخوانند نیز سعی میکنند همان محتواها - یعنی تردید انداختن در اینکه واقعا هدف از عذاب قوم لوط چه بوده - را در مورد قرآن کریم تکرار کنند‼️
مثلا یکی از آنان مینویسد:
«در آنجا که لوط قوم خود را به علّت ارتکاب «کار زشت» یا «الفاحشه» مورد نکوهش قرار می دهد، مفسّران آن کار زشت یا «فاحشه» را معادل «عمل لواط» تفسیر میکنند. اما روایت قرآنی و نیز پارهای قرائن برون متنی نشان می دهد که قوم لوط مرتکب انواع گناهان فاحش میشدند، و هیچ دلیلی وجود ندارد که آن «فاحشه» را که عامل اصلی عذاب ایشان بوده است معادل عمل «همجنس گرایانه» در میان مردان قوم تلقی کنیم؛ از قضا از منظر قرآنی، در صدر گناهان قوم لوط کفرورزی و انکار نبوّت لوط و سایر پیامبران الهی قرار داشته است»
📚(آرش نراقی، قرآن و مساله حقوق اقلیتهای جنسی، ص4)
و در ادامه به آیاتی که درباره تکذیب حضرت لوط توسط قومش سخن میگوید اشاره میکنند و آیات 12 تا 14 سوره ص که فلسفه عذاب همه اقوام (از جمله قوم لوط) را تکذیب پیامبران معرفی میکند.
🤔در حالی که:
🔹اولاً تکذیب «پیامبر» چه معنایی دارد جز تکذیب پیام او؟ و چنانکه در جلسه قبل، تدبر 1 گذشت، اتفاقا قرآن کریم از حضرت لوط ع، برخلاف سایر انبیاء، سخنی درباره مبارزه وی با کفرورزیدن و بتپرستی نقل نکرده است؛ و پیام اصلی او را همین «نهی از لواط و عمل همجنسگرایانه» برشمرده است. آنگه چگونه از نازل شدن عذاب به خاطر تکذیب این پیامبر (یعنی تکذیب پیام او) نتیجه میگیرد که عذاب آنها ربطی به لواط ندارد‼️
🔹ثانیا در این آیه که بلافاصله بعد از کلمه «الفاحشه» آمده، صریحا این «الفاحشه» به عنوان شهوترانی با مردان تفسیر شده است؛ و اتفاقا در سه آیه بعد، تصریح میکند که عذاب نازل شد و ببین عاقبت این «مجرمان» چه شد؟ آیا اینکه ابتدا میگوید «الفاحشه» بعد میگوید «با شهوت، به جای زنان، به سراغ مردان میرفتند» و بعد آنان را «مجرم» میخواند و عذاب را ناشی از «مجرم» بودنشان میشمرد، به اندازه کافی واضح نمیکند که این عذاب به خاطر همین عمل همجنسگرایانه بوده است⁉️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ؛ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
حرف «بل» اصطلاحا برای «اضراب» (کنار زدن مطلب قبلی، و مطرح کردن مطلبی بیش از مطلب قبلی) میباشد.
درباره اینکه چرا در اینجا این تعبیر آمده و مثلا با حرف «و» مطلب به مطلب قبلی عطف نشد، می توان گفت که
💢اینجا در مقام توبیخ و مواخذه آنان است و بیان این است که:
مساله صرفا یک دلخواه و شهوت نیست؛
بلکه آنچه ریشه این دلخواههای شماست اسرافکاری شماست؛
به تعبیر دیگر،
مساله فقط این نیست که افرادی شهوترانی هستید [چرا که زناکاران هم افرادی شهوترانند]
بلکه علت اینکه شهوترانیتان را تا مردان هم گسترش دادهاید این است اساساً بنایتان برگذشتن از همه حدود است؛
شبیه همان که در جای دیگر فرمود: «وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُون» (شعراء/166)
📚(البحر المحیط، ج5، ص101).
💢به تعبیر دیگر،
می خواهد بفرماید همجنسگرایی فقط شهوترانی نیست؛
بلکه اساسش روالهای طبیعی و متعارفی که خداوند قرار داده را به هم زدن است.
@Yekaye
853) 📖 و ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ 📖
💢ترجمه
و جواب قومش چیزی نبود جز اینکه گفتند آنان را از سرزمینتان بیرون کنید؛ قطعاً آنان مردمانیاند که میخواهند پاک باشند!
سوره اعراف (7) آیه82
1397/9/12
25 ربیعالاول 1440
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️1) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
خیری نیست در قومی که نه خودشان اهل نصیحتاند و نه نصیحتکنندگان را دوست دارند.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص225
لَا خَيْرَ فِي قَوْمٍ لَيْسُوا بِنَاصِحِينَ وَ لَا يُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است که پیامبر اکرم ص فرمودند:
منشینید نزد دعوتکنندهای که شما را از یقین به شک، و از اخلاص به ریا، و از تواضع به کبر، و از نصیحت و خیرخواهی به دشمنی، و از زهدورزی به رو آوردن به دلخواهها دعوت میکند.
📚مصباح الشريعة، ص21
قَالَ الصَّادِقُ ع قَالَ النَّبِيُّ ص
لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ كُلِّ دَاعٍ مُدَّعٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ الْيَقِينِ إِلَى الشَّكِّ وَ مِنَ الْإِخْلَاصِ إِلَى الرِّيَاءِ وَ مِنَ التَّوَاضُعِ إِلَى الْكِبْرِ وَ مِنَ النَّصِيحَةِ إِلَى الْعَدَاوَةِ وَ مِنَ الزُّهْدِ إِلَى الرَّغْبَةِ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
بیشترین [بزرگترین] بدی عبارت است از
🔻خوار و کوچک شمردنِ رنجش حاصل از موعظه فرد مهربان و خیرخواه؛
🔻و مغرور شدن به شیرینی حاصل از مدح فرد چاپلوس کینهتوز.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
أَكْبَرُ [أَكْثَرُ] الشَّرِّ فِي الِاسْتِخْفَافِ بِمُولِمِ عِظَةِ الْمُشْفِقِ النَّاصِحِ وَ الِاغْتِرَارِ بِحَلَاوَةِ ثَنَاءِ الْمَادِحِ الْكَاشِحِ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️4) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
کسی که امر زشت و قبیح را نیکو شمرد و از سخن نصیحتگر اعراض کند، توفیق نیابد.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
لَمْ يُوَفَّقْ مَنِ اسْتَحْسَنَ الْقَبِيحَ وَ أَعْرَضَ عَنْ قَوْلِ النَّصِيحِ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️5) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
چگونه از نصیحت و خیرخواهی بهرهمند شود کسی که از امور شرمآور لذت میبرد؟!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
كَيْفَ يَنْتَفِعُ بِالنَّصِيحَةِ مَنْ يَلْتَذُّ بِالْفَضِيحَةِ؟!
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
قوم لوط، نصیحت و خیرخواهی وی را با سفاهت پاسخ دادند
📚(مجمع البیان، ج4، ص685)
در واقع، جواب شایسته به لوط این بود که:
🔺یا به حقانیت سخن وی اعتراف کنند؛
🔺ویا چرایی نادرست بودن سخن او را نشان دهند؛
🔻همین که به جای پاسخ، به تهدید روی میآورند دلالت بر سفاهت و بیخِرَدیِ آنان دارد.
📚(المیزان، ج8، ص184)
در واقع،
آن همجنسگرایان وقتی که نه پاسخی به اعتراض لوط بر رفتارشان داشتند، و نه بهانهای برای بیرون کردن لوط، پاک و منزه بودن لوط را بهانه اخراج آنان قرار دادند❗️
🤔 ظاهرا خداوند با اشاره به این پاسخ آنها می خواهد نشان دهد که:
💢اعمال ناشایست و خلاف عفت، چنان عقل را تعطیل میکند که طهارت و پاکی افراد را دلیلی برای مجازات آنها میشمرد‼️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
چرا برای اخراج او از شهری که خود لوط در آن میزیست، گفتند او را «از شهرتان» بیرون کنید؛
و نگفتند «از شهر خودش» یا «از این شهر» ویا ... ؟
🍃الف. از باب بیاعتنایی و کوچک شمردن حضرت لوط؛ که در مقابل آنان کاری نمی تواند بکند؛
در واقع،
با این تعبیر میخواستند بگویند اینجا شهر شماست؛
و اینها آمده اند اینجا ساکن شدهاند؛
و لوط هم که در اینجا عشیره و حامیانی ندارد؛
پس،
با خیال راحت کار خود را ادامه دهید، که آنان در مقابل شما نمیتوانند کاری از پیش ببرند❗️
📚(المیزان، ج8، ص184)
ظاهراً قرآن کریم با این تعبیر میخواهد نشان دهد که:
💢همجنسگرایان وقتی در مقابل سخن حق پاسخی ندارند، به تهدید رو میآورند.💢
🍃ب. شاید میخواهند نوعی استدلال ناسیونالیستی- لیبرالیستی ارائه کنند:
اینجا شهر شماست؛
و هر کاری که دلتان بخواهد در شهر خودتان میتوانید انجام دهید❗️
اگر آنها از رفتار شما خوششان نمیآید، مشکل خودشان است و آنان باید از این شهر بروند؛ نه اینکه شما را به دست برداشتن از کارتان وادار کنند❗️
🍃ج. مجرمان ، برای پاكان حقّی در اجتماع قائل نيستند.
📚(تفسير نور، ج4، ص111)
🍃د. ...
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
💢در نهی از منكر، بايد آماده تبعيد و پذيرش مشكلات بود. 💢
📚(تفسير نور، ج4، ص111)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
همجنسگرایان، ابتدا با شعار آزادی (اینکه هرکس حق دارد هر کاری دلش میخواهد انجام دهد) وارد میدان میشوند؛
اما
🤔 اگر آزادی عمل پیدا کنند، آزادی و حقوق اولیه دیگران را هم سلب کرده، دیگران را مجبور به پیروی از کار خود خواهند کرد،
و
💢کارشان به جایی خواهد رسید که به کسانی که بخواهند پاک بمانند اجازه حضور در جامعه نخواهند داد❗️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ... إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
قوم لوط، بر لوط و پیروانش خرده میگرفتند که چرا با پرهیز از عمل شنیعِ همجنسبازی، خود را پاک نگه میدارند؟!
در واقع،
به خاطر طهارتپیشگی، که شایسته مدح است، بر آنان عیب می گرفتند.
📚(ابن عباس و مجاهد و قتاده، به نقل مجمع البیان، ج4، ص685)
💢یعنی، کسانی که به روالهای خلاف فطرت رو میآورند بقدری فطرتشان منحرف میشود که افراد را به خاطر پاکی و طهارتپیشگیشان مقصر میشمرند‼️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
🔟 حضرت لوط ع اشکالی بر #همجنسگرایان زمان خویش مطرح کرد که نشان میداد کار شما کاری #خلاف_فطرت آدمیان است:
ایشان فرمود چرا به کاری روی آوردهاید که در میان جهانیان سابقه نداشته است⁉️ چرا که خداوند اساساً #غریزه_جنسی را برای ارتباط با #جنس_مخالف قرار داده است؛ شما چرا زنان را رها کرده و به مردان روی آوردهاید⁉️
🤔و شاهد بر اینکه منظور ایشان، اعتراض بر خلاف #فطرت بودن رفتار آنها بود، این است که با عبارت «قوم مسرفون» عملا بیان کرد که کار شما «خروج از حد صحیحِ» استفاده از غریزه جنسی است.
استدلال وی جای هیچ پاسخی را برای آنان نگذاشت؛
از این رو،
تنها جوابی که دادند این بود که وی را به بیرون کردن از شهر خود تهدید کردند❗️
💢و با پاک معرفی کردن حضرت لوط ع، عملا به ناپاکی خود گواهی دادند.
📝نکته تخصصی #انسانشناسی
❌آیا استدلال حضرت لوط درباره #غیرفطری بودن، و از این رو، ناصواب بودنِ این رفتار قوم لوط، استدلال موجهی بود؟
مدافعان #همجنسگرایی یکی از مهمترین ادله مخالفان همجنسگرایی را «غیرطبیعی بودن این رفتار» برشمرده؛ و کوشیدهاند در آن مناقشه کنند.
🌀خلاصه مناقشه آنان این است که:
🔻اولا این رفتار لزوما #غیرطبیعی نیست، چرا که موجهترین معنای «غیرطبیعی» این است که چیزی «خلاف غایت طبیعی و کارکرد اصلی این اندام» باشد؛ و «تولید نسل» تنها یکی از کارکردهای #غریزه_جنسی است؛ و #لذت_بردن هم کارکرد دیگر این غریزه است؛ و #روابط_همجنسگرایانه هم درصدد استفاده از این کارکرد است؛
🔻و ثانیاً غیرطبیعی بودن، دلیل #غیراخلاقی بودن نمیشود؛ چرا که منطقاً از #هست نمیتوان به #باید رسید. (#آرش_نراقی ، #اسلام_و_مساله_همجنسگرایی ، ص 14-5)
🌀و نهایتا نتیجه گرفتهاند اکنون که در ادله مخالفان همجنسگرایی مناقشه شد، پس #لواط [یا به تعبیر آنان، #رفتار_همجنسگرایانه ] #حقِ انسانهایی است که دلشان میخواهد چنین کنند❗️
♻️اما حق این است که این مناقشات مبتنی بر درک ناصوابی از مفهوم #غیرطبیعی و #حق بنا شده است‼️
🤔وقتی درباره #حقوق_بشر سخن میگوییم، زمانی سخنمان #معقول است که برای بشر یک نحوه #کرامت و #شرافت خاصی باور داشته باشیم، تا آن کرامت و شرافت، برای او «حق»ی ایجاد کند که غیر او (مثلا #حیوان ) این «حق» را ندارد.
آنگاه بر مبنای #باور به چنین کرامتی برای «انسان»، #باید «حق» انسانهای دیگر را محترم بشماریم.
👈در اینجاست که مساله #فطرت به عنوان #طبیعت_خاص_بشر معنی و اهمیت پیدا میکند. یعنی تا معلوم نباشد چه چیزی در بشر هست که مایه کرامت وی شده، صرف دلخواه وی، هیچ «حق»ی را برای او اثبات نمیکند:
مثلا خود اینان قبول دارند که اگر کسی بخواهد به انسان دیگری تعدی کند (مثلا او را بیازارد یا بکُشد)، «حق» ندارد❗️
🤔اما اگر صرفِ #دلخواه، معیارِ #حق باشد، چرا «حق ندارد»⁉️
اگر بگویند چون شخص مقابل هم یک #انسان است، سوال این است که معیار انسان بودن چیست که «آزادی مرا در تعدی کردن به او» محدود کند؟
اگر معیار انسان، صرفاً همین پوست و گوشت و این بدن ویا بهرهمندی وی از حیات است، این بدن زنده چه مزیتی مثلا بر بدن زنده گوسفند و گیاه زنده هویج دارد که بین کشتن گوسفند و خوردن گوشت او ویا کندن هویج و خوردن آن، با کشتن انسان تفاوت میگذارید⁉️
و اگر این حق، ناشی از #انسانیت اوست، یعنی ویژگی منحصر به فردی که در انسان هست و در سایر موجودات زنده (حیوانات و گیاهان) نیست؛
🤔پس
💢تنها و تنها چیزی میتواند «حق» شمرده شود که در راستای آن ویژگی منحصر به فرد باشد.💢
🚫حتی اگر «غیرطبیعی» را صرفا به معنای «برخلاف روال طبیعیِ اندامهای بدن» در نظر بگیریم، و انسان را در حد حیوان فروبکاهیم، باز نمیتوان مناقشه فوق را وارد دانست؛ و صرف لذت بردن برای این مقصود کافی نیست؛
چون:
🔹اولا #قانونی جلوه دادن اینگونه لذت، سبب #محو_تدریجی غایت طبیعی میشود، و در تعارض و تزاحم با آن است؛
🔹ثانیا رسیدن از #هست به #باید ،تنها برای امثال هیوم که #شناخت را تنها محصول #روش_تجربی میدانند، نشدنی است؛
وگرنه این انتقال بر یک مبنای بسیار دقیق منطقی استوار است
(اگر کرامتی در انسان #واقعیت نداشته باشد، آیا اینکه «باید» #حقوق_بشر را رعایت کرد، دلیلی خواهد داشت؟)
🔹علاوه بر اینکه - همانطور که گذشت - اگر #غیرطبیعی# در عبارات فوق را، نه در معنای «طبیعت»ی که در گیاه و حیوان هم هست، بلکه به معنای #غیرفطری یعنی آنچه برخلاف اقتضای روح و حقیقت ملکوتی بشر است، بدانیم، آنگاه واضح است که صرف #لذت_ بردن مجوز #ذیحق_شدن نمیشود.
🤔شاید به همین جهت بوده که
قوم لوط، در مقابل اشکال حضرت لوط، دنبال چنین پاسخی برنیامدند،
و عملا با پاسخی که دادند نشان دادند:
کسانی که معیارش برای «حق داشتن» صرف «دلخواه»شان است، اگر دلشان بخواهد که کسی را صرفاً به خاطر پاک بودنش از شهر بیرون کند، این کار را هم میکنند‼️
@Yekaye
👇ادامه👇