🔆 روایت #غدی_فرانسیس ،خبرنگار مسیحی از علاقه اش به #حجاب
🧕🏻 سالهاست که به کشورهای مختلف اسلامی سفر میکنم، و در این بین بارها به شهرهایی که در آن مکانهای مذهبی وجود دارد و حجاب الزامیست رفتهام تا جایی که میتوانم بگویم کاملا با اشکال مختلف حجاب آشنا شده ام و خودم هم قادرم #حجاب خودم را با دقت زیاد مرتب کنم! بعد از اینهمه سال، الآن میتوانم بگویم من به #حجاب علاقهمند شدهام، چرا که حجاب اسلامی ویژگیهای بسیار زیادی دارد که به من به عنوان یک #زن آرامش میدهد. برخی از این جنبهها کاربردی و بعضی هم اجتماعی هستند:
1️⃣ شما نیازی ندارید که موهایتان را بطور دائم مرتب کنید.
2️⃣ شما نیازی ندارید ساعتها به اینکه چه لباسی پوشیده اید و بدنتان چگونه دیده میشود فکر کنید.
3️⃣ شما به گونهای خاص احساس راحتی میکنید. چرا که میدانید هیچ چشمی بدن شما را هدف نگرفته است.
4️⃣ من میدانم که #فمینیست میگوید این بدن خودمان است و ما آزادیم، اما حقیقت این است که جامعه بی نقص نیست و دیگران همیشه به لباس و شکل بدن ما توجه میکنند.
5️⃣ گاهی واقعا آرزو میکنم کاش ما #مسیحیها (حداقل طیف مذهبیمان) پوشش مذهبیمان را حفظ میکردیم.»
#فمینیسم
#حجاب_زنان
#حجاب
#حجاب_اجباری
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
🔴 #تساوی_زن یا #آزادی_بیش از حد مرد ...⁉️
🔻شاید براتون جالب باشه بدونید برخلاف چیزی که #غربیها نشون میدن؛
✅برای اولین بار #اسلام برای زن #حق_مالکیت اقتصادی قرارداد ...
✅و اولین بار اسلام برای زن #حق_ارث قرار داد ...
●پس چی باعث شده زنان در این مورد اشتباه فکر کنن؟!
👇👇
💯متأسفانه بد فهمیدنِ مفهوم #تکریم_زن در اسلام، همراه شده با بدآموزیهای القاء شدهی به عنوان تکریم زن در #غرب! اینها با هم آمیخته شده و یک جریان غلط ذهنی و فکری به وجود آورده(رهبری ٨٣/۵/١٧)
●نتیجهی این #آزادی_ظاهری_زنان در غرب چیه؟
👇👇
⭕️"سالی کلاین"، #فمینیست، در مورد #انقلاب_جنسی میگه: «... در حقیقت آنچه به دست اومد #آزادی_زیاد_زنان نبود بلکه مشروعیت بخشیدن زیاد به #بی_بندوباری مردان بود»💯
📖برگرفته از: #کتاب_شعار_برابری_در_تابوت_صورتی»
#فمینیسم
#تساوی
#زن_غربی
#آزادی
#آزادی_جنسی
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
بایستههای سیاستگذاری ج.ا.ا در موضوع خانواده.mp3
21.74M
🔈 صوت ارائه حجتالاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار
🔘 بایستههای سیاستگذاری ج.ا.ا در موضوع خانواده
🔺 #تفاوت_جایگاه_زن_و_خانواده_در_اسلام_و_فرهنگ_غربی
🔺 #خانواده خصوصاً #زن و #مادر یکی از موضوعات مطروحه و مورد توجه ادبیات #شرقشناسی و #ادبیات_سیاستمداران در مباحث #اسلام_سیاسی
🔺 تبدیل #مسئله_حجاب از یک مسئله فرهنگی به یک مسئله #سیاسی در بین تحلیلگران #غربی
🔺 انجام کنشهای بیشتر #بینالمللی در #گام_دوم_انقلاب_اسلامی و بینالمللی کردن #انقلاب و انتقال مسائل انقلاب اسلامی علیالخصوص #مسئله_زن_و_خانواده و ترویج #الگوی_سوم_زن که توسط #مقام_معظم_رهبری ارائه شده است.
🔺 اذعان مراکز مطالعاتی #غربی به بالا بودن دوز #عقلانیت_شیعه در مقایسه دیگر #مذاهب_اسلامی و کارآمدی #عقلانیت_شیعه در حوزه #زن و #خانواده.
#زن_اسلامی
#زن_غربی
#فمینیسم
#الگوی_سوم_زن
https://eitaa.com/Antifeminism2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ساسی_مانکن رو ول کنید حسن روحانی رو دریابید!
به بهانه ی موزیک ویدئوی کثیف #ساسی یادی کنیم از حمایت رئیس جمهور از سند مستهجن نگار ۲۰۳۰
به گفتهی رئیس جمهور این #سند تا پایان دولت دنبال میشه!
کرونا هم آمد!همه چیز مجازی شده !وزیر جوان هم اینترنت فاجعه بار ۵G به اسم پیشرفت داره افتتاح میکنه!پس #سند_۲۰۳۰ خیلی راحت اجرا میشه! #ساسی شون هم اهنگ #مستهجن میده بیرون و در اختیار بچه ها میزاره!
#ساسی
#فمینیسم
#انقلاب_جنسی
#غرب
#سند_2030
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر این سخنرانی آقای #رائفی_پور مصداق روزگار فعلی ماست. ما رو درگیر #ساسی و غیره کردند و در خفا مشغول فشار برای تصویب فتنهای بهنام #FATF هستند!
✍️#ساسی_مانکن یا همان ساسان حیدری در آهنگ پیشین خود موسوم به دکتر! نه تنها از یک نفر، بلکه از چندین هنرپیشه #پورن استفاده کرده بود!!
عجیب است که چرا آهنگ قبلی انقدر بولد نشد،
اما این یکی در صدر قرارگرفته!
آیا قرار است حواس ما را از امری مهمتر پرت کنند؟؟
#ساسی
#فمینیسم
#فروپاشی_خانواده
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: نقد دیدگاه #فمینیسم_لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیم و تربیت اسلامی)
👥نویسندگان:سید علی #حسینیزاده/ محمدرضا #شرفیجم/ علیرضا #صادقزاده قمصری/ خسرو #باقری
📎منبع: مجله تربیت اسلامی، مقاله 2، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 33-58
📌چکیده:
فمینیسم دارای نحلههای مختلفی است که با #فمینیسم_لیبرال شروع شده و به #فمینیسم_سیاه و #اکوفمینیست و #پستمدرن و حتی #فمینیسم_اسلامی رسیده است.
این نحلههای مختلف، در مورد تفاوت و تساوی زن و مرد نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. از جمله #فمینیسم_لیبرال بر برابری زن و مرد، #فمینیسم_رادیکال بر برتری زن بر مرد و #فمینیسمِ_پستمدرن بر تفاوت زن و مرد و ویژگیهای خاص هر یک تأکید دارند.
◀این مقاله با نگاه نقد بیرونی به بررسی مسئله #برابری یا #تفاوت از منظر آیات قرآن و روایات معصومان(ع) پرداخته و با تمسک به دوازده دسته دلیل نقلی، به تبیین تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام پرداخته است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: بررسي انتقادي #فمينيسم #ليبرال#راديکال و #مارکسي#سوسياليستي با الگوي فطرت گرايانه در مطالعات زنان
👤نویسنده: مجتبی #زارعي
📎 منبع: نشریه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني؛ بهار و تابستان 1395 , دوره 4 , شماره7 ، از صفحات 35-59.
📌چکیده:
نظريه هاي #فمينيسم_ليبرال و #فمينيسم_مارکسيتي- سوسياليستي، عليرغم تفاوت هاي بنيادي که با يکديگر دارند اما از اين لحاظ که رهايي «#زن» را در گرو شبيه گردانيدن او به مرد مي دانند با يکديگر متشابهند. اين دسته از نظريات #فمينيستي با ناديده گرفتن استعدادهاي متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعيتي اين دو جنس، در همه عرصه ها هستند.اين تشابه وضعيتي، نه تنها رهايي زنان از بند محدوديت هاي اجتماعي را در پي ندارد بلکه موجب تحقير جنس زن خواهد شد. #فمينيستهاي_راديکال نيز نه تنها تفاوت هاي «#جنسيتي» ميان زن و مرد را به رسميت نمي شناسند بلکه نافي تفاوت هاي «#جنسي» نيز هستند. #کرامت و شان«زن» به عنوان مخلوقي الهي که بهره مند از امکانات فطري است در نظريات #فمينيستي جايگاهي ندارد.
◀#الگوي_فطرت_محور با بهره گيري از نص صريح قرآن، در صدد به دست دادن تعريفي از«#زن» بر مي آيد که از «#مرد» منتزع نيست. در اين الگو رابطه مکمل و اعتلاي زن و مرد از استلزامات وجودي هر يک از دو #جنس به شمار مي آيد. همچنين در الگوي فطرت محور، پويايي رابطه ميان زن و مرد، بر بستر نهاد #خانواده است، نهادي که مباني وجودي اش به واسطه اشاعه نظريات #فمينيستي به مخاطره افتاده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: #ليبراليسم و #فمينيسم_ليبرال #راديکال: در سده ۱۹
👤نویسنده: محبوبه #پاک_نیا
📎منبع: نشریه: طالعات اجتماعي - روان شناختي زنان (مطالعات زنان) پاييز 1389 , دوره 8 , شماره 2 (پياپي 24) ; از صفحه107 تا صفحه 123
📌چکیده:
#فمينيسم_ليبرال،بيش تر، جنبشي به نظر مي آيد که مي خواست بر پايه اصول #ليبراليسم و با پرهيز از #راديکاليسم، حقوق اوليه زنان، يعني آزادي و برابري، را به وسيله استدلال و در قالب قانون به دست آورد، اما با ايستادگي و مقاومت #ليبراليسم، که خود نيز ارزش هاي آزادي، برابري، و تکيه به روش هاي استدلال عقلي و تلاش قانوني را تبليغ مي کرد، روبه رو شد.
📜اين نوشتاربراي اثبات اين فرض که دليل ايستادگي فرهنگ و سياست #ليبرالي در برابر خواسته هاي #فمينيسم_ليبرال #تعارض_قدرت بوده شکل گرفته و در کنار آن به بررسي واکنش #فمينيسم در برابر اين مساله نيز پرداخته است. بر پايه اين پژوهش، #ليبراليسم، پس از آن که به کمک درآميختن فشار عيني و فشار فکري يا ترکيب قدرت و استدلال، گفتاري چيره را آفريد،تنها توانست سامانه کهنِ انحصار را اندکي بازتر کند، نه اين که آن را کنار بزند. #فمينيسم_ليبرال نيز مي خواست، به همين ترتيب و با استفاده از سخنان فيلسوفان #ليبرال، راستي خود را به سامانه #ليبرالي اثبات کند، اما کم کم ضرورت به کارگيري فشار و دگرگوني تعادل قدرت را درک کرد و سرانجام توانست، هم چون خود ليبراليسم، به کمک چيزي بيش تر از استدلال، يعني قدرت، مطرح شود.
📏روش اين پژوهش تحليلي تاريخي، و گرد آوري داده ها به صورت کتابخانه يي است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تأملی نظری پیرامون خوانش گرایش #فمینیستی از #حکمرانی خوب در کشورهای اسلامی
👥نویسندگان: امیرمحمد #حاجی_یوسفی/ فهیمه #آزموده/ رضا #خراسانی
📌چکیده
مقاله حاضر با هدف معرفی برخی گرایشهای فمینیستی در کشورهای اسلامی نزد افرادی چون #مرنیسی، #احمد و #الحبری در باب حکمرانی خوب، از منظر گفتمان نوگرایی اسلامی به نقد و بررسی اندیشههای آنها میپردازد. این گرایشها ذیل جریان بزرگتر متجددین جای میگیرند.
◀به زعم آنها احکام اسلامی ماهیتی تاریخی دارند و بزرگترین مانع حضور #زنان در #اجتماع و به تبع تنزل شاخصهای حکمرانی خوب در کشورهای اسلامی محسوب میشوند. لذا معتقدند با بازتفسیر دوباره نص اسلامی، میتوان شرایط مناسبی برای تغییر بسیاری از احکام اسلام ناظر بر امور زنان پیدا کرد.
❓در همین راستا، پرسش اصلی در این مقاله این است که چه نقدهایی بر خوانش گرایش #فمینیستی در کشورهای اسلامی از حکمرانی خوب وجود دارد؟ با توجه به دادههای موجود، به نظر میرسد که نوع تلقی آنان از حکمرانی خوب مبتنی بر مطالعهای ناقص، پیشداوری و بیتوجه به بسترهای فرهنگی است.
🔚در مقاله پیش رو به روش گفتمانی، پس از بررسی آثار سه تن از برجستهترین نظریهپردازان در این حوزه، خوانش آنان از نگاه #نوگرایان_دینی مورد ارزیابی قرار میگیرد و نهایتاً روند تسهیل حکمرانی خوب در ایران با توجه به ارزیابی نوگرایان دینی بیان میشود.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #فمینیسم_اسلامی، مفاهیم و امکان ها
👥نویسندگان: محمدتقی #کرمی /نسیم السادات #محبوبی شریعت پناهی
📌چکیده
#موج_سوم_فمینیسم با طرح الگوهای بومی و با ظاهری اسلامی به دفاع از #فمینیسم پرداخته و با تفسیرهای جدید از متون دینی، مفاهیم دینی را در خدمت #نهضت_فمینیسم قرار دادند. در مقابل، مخالفان #فمینیسم_اسلامی نیز این مفهوم را مفهومی متناقض دانسته و با تمرکز بر دو مفهوم «#اسلام» و «#فمینیسم»، امکان مفهومی این ترکیب را به چالش می کشند.
⬅در این مقاله اندیشه های #فمینیسم_اسلامی و نظرات موافقان و مخالفان این دیدگاه فمینیستی بررسی و رویکردهای مطرح شده در این حوزه طبقه بندی شد.
◀در بخش موافقان، سه گروه با استراتژی های تحدید مفهوم #اسلام، #اسلام_محور و#مساوات_مدرن_محور و در بخش مخالفان، سه گروه با تأکید بر مفهوم #فمینیسم، با تأکید بر موفق نبودن #فمینیسم_اسلامی و با تأکید بر منطق کلامی #فمینیسم_اسلامی شناسایی شدند.
◀ پس از بررسی نظرات #موافقان و #مخالفان یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به گستردگی حیطه ی مفهومی دو مفهوم اصلی #فمینیسم_اسلامی یعنی «#فمینیسم» و «#اسلام» نمی توان مدعی امکان یا عدم امکان قطعی این مفهوم شد. بدیهی است در مبحث امکان مفهومی #فمینیسم_اسلامی توجه به زمینه های مفهومی مانند #فمینیسم و #اسلام در زمینه اجتماعی مطرح شده ضروری است. از این رو بسته به زمینه اجتماعی و گستره تعریف دو مفهوم می توان به #امکان یا #عدم_امکان #فمینیسم_اسلامی رأی داد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📖 #معرفی_کتاب #اینترنت_پاک
✍ نویسنده: #عماد_داوری_دولت_آبادی
📚 نشر اعتلای وطن
🔺چگونه از #فرزندانمان در برابر آسیبهای فضای مجازی محافظت کنیم؟
🔺 آنچه در این کتاب میخوانیم:
▫️#راهکار_های_فنی؛
چه تنظیماتی روی رایانه و گوشی انجام دهیم تا #محتوای_آلوده و #مستهجن در دسترس نباشد؟
▫️ #راهکار_های_محیطی؛
چه شرایط و چیدمانی در خانه پیاده کنیم تا #آسیب_های_فضای_مجازی کاهش یابد؟
▫️#راهکار_های_تربیتی؛
چگونه با #فرزندانمان رفتار کنیم تا آسیبهای #فضای_مجازی را به حداقل برسانیم؟
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تفسیر #آمنه_ودود از #قرآن(بازخوانی متن مقدس از منظر #زنان)
👤نویسنده: اسما #بارلاس
📝ترجمه: مهرداد #عباسی/ متینه السادات #موسوی
📎منبع: آینه پژوهش سال 24 فروردین و اردیبهشت 1392 شماره 1
📌#چکیده:
یکی از مهم ترین زمینه های پیدایش اندیشه برابری زن و مرد از نگاه اسلام، بازنگری در متون دینی بویژه قرآن بوده است. #آمنه_ودود یکی از پیشگامان این اندیشه است. ودود در حیات فکری و اجتماعی خود کوشیده تا اثبات کند از نگاه قرآن، مرد ذاتا هیچ ترجیحی بر زن ندارد و #جنسیت معیار رتبه بندی انسان ها نیست؛ اما به تصور او از آنجا که در طول تاریخ، تفاسیر قرآن یکسره به دست مردان و متاثر از ذهنیت مردسالارانه حاکم بر جوامع اسلامی نوشته شده اند، همواره دارای سوگیری های مردانه بوده اند.
◀او حاصل بازخوانی اش از قرآن که حاوی مبانی و نتایج دیدگاه او درباره نگاه قرآن به زن و نقش و جایگاه اجتماعی اوست، در کتابی با نام #قرآن_و_زن به زبان انگلیسی منتشر کرده است.
👤نویسنده در مقاله حاضر به بیان زندگی نامه، شخصیت، اندیشه و آثار #آمنه_ودود پرداخته و کوشیده است تا آرای وی را در این کتاب و برخی مقالات دیگر تبیین نماید.
این مقاله ترجمه ای، از کتاب #نو_اندیشان_مسلمان_معاصر و قرآن انتخاب شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تحقیق #فمینیستی: مبانی #پارادایمی و #مجادله_های_انتقادی
👥نویسندگان: احمد #محمدپور/ داریوش #بوستانی/ رسول صادقی/مهدی رضایی
📎منبع: مجله زن در توسعه و سیاست، دوره 7، شماره 2 - تابستان 1388
📌 #چکیده
بنیان روش شناسی #فمینیستی در نقد علوم طبیعی و اجتماعی بهعنوان دانشهای #دوجنسی گرا قرار دارد. #فمینیست ها بر این باورند که سؤالها، نظریهها، مفاهیم، روش شناسی ها و داعیه های معرفتی دانش متعارف که فرض میشود #فراغت_ارزشی_جنسیتی دارند، در حقیقت درکی مخدوششده و ناعادلانه، هم از طبیعت و هم از زندگی اجتماعی، بهدست داده اند. از منظر رویکردِ #فمینیستی، دانش دارای خصلتی محلی، موقعیتی، بسترگرا و تاریخی و نه موجودیتی جهان شمول و فرابستری است.
✅ این مقاله قصد دارد مبانی #پارادایمی و مجادلههای انتقادی در تحقیق #فمینیستی را مطالعه کند.
◀در این راستا، ابتدا ضمن مرور اجمالی بر رویکرد عمومی #فمینیسم و روند پیدایش تاریخی آن، سه خُرده رهیافت #تجربه_گرایی_فمنیستی، #نظریه_دیدگاه_فمینیستی، و #پست_مدرنیسم_فمینیستی مطالعه می شوند. سپس، مواضع پارادایمیکِ تحقیق #فمینیستی در قالب مباحث #هستی_شناسی، #معرفت_شناسی و #روش_شناسی بحث و مطالعه میشوند. بخش آخر مقاله به نقدهای روش شناختی #فمینیستی از پارادایم اثباتی و نیز معرفی و تشریح اصول روش تحقیق #فمینیستی اختصاص دارد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: رویکردی نظری به مفهوم #اکو_فمینیسم
👥نویسندگان: حلیمه #عنایت/ حیدر #فتح_زاده
📎منبع: مجله مطالعات جامعه شناسی، دوره 2، شماره 5، زمستان 1388، صفحه 45-63
📌#چکیده
یکی از پیامدهای مهم رشد اقتصاد جهانی، تخریب پرشتاب منابع طبیعی و زیست بوم جهان بوده است. برخی از #فمنیستها معتقدند که بومشناسی یک مسئله خاص #فمینیستی است و چیزی را که میتوان #اکو_فمینیسم نامید، به وجود آوردند. قبل از ظهور استعمار غربی و علوم غربی، بومیان در سراسر جهان روابطی نزدیک و نسبت دوستانه با جهان طبیعی داشتند.
یک اصل مؤنث، بازتابی از روابط خاص #زن با طبیعت از طریق #کار_تناسلی و #تولیدی، #بچه_زاییدن و #تغذیه_بچهها و #سلامت نگه داشتن آنها در طول رشدشان وجود داشت. با ظهور استعمار غربی این رابطه با طبیعت و منابع طبیعی به شدت آسیب دید و اصل مؤنث واژگون شد اما طبیعت که هم چنان مؤنث انگاشته میشد و تبدیل به منبعی منفعل شد و این واژگونی راه را برای تخریب #محیط_زیست، استفاده بیش از حد از زمین و گسترش تکنولوژی زیانبار هموار کرد. تنها راه فرار از این بحران، برقراری مجدد رابطه اولیه #زنان با #محیط_زیست و ترویج بازگشت به طبیعت بود و بدین ترتیب #اکو_فمینیسم به وجود آمد.این نظریه با طرح لزوم استفاده از تبیینهای چند علیتی در بررسی روابط #فرادستی و #فرودستی سعی در غلبه بر تقلیلگرایی روششناختی از یک طرف و غلبه بر برخی از کاستیهای #روششناختی، #معرفتشناسی و #هستیشناسی نظریه #فمینیستی تبدیل شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: بررسی انتقادی #روش_شناسی_فمینیستی از منظر #رئالیسم_صدرایی
👤نویسنده: اسماعیل #چراغی_کوتیانی
📎منبع: معرفت فرهنگی اجتماعی سال دوم تابستان 1390 شماره 3
📌#چکیده:
بی شک فهم دقیق و درست درون مایة نظریه های اجتماعی، بدون شناخت مبانی فکری و فلسفی آنها ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. نظریة #فمینیسم به مثابة یک جریان ـ نظریة #اجتماعی، اندیشه های خود را وام دار مبانی فکری و فلسفی خویش است.
هدف این پژوهش تحلیل روش شناسی #فمینیستی ـ با تأکید بر #فمینیست_های_رادیکال و #پست_مدرن و چالش های پیش روی آن است. که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به پرسش های ذیل پاسخ داده ایم: #روش_شناسی_فمینیستی چیست؟ مبانی #معرفت_شناختی و #هستی_شناختی و #انسان_شناسی آن کدام است؟ از منظر #رئالیسم #حکمت_صدرایی کاستی های روش شناسی #فمینیستی کدامند.
🔍یافته های تحقیق حکایت دارد که خرد و #عقلانیت شاخصه ای انسانی است و #جنسیت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد. غفلت #فمینیست ها از هویت عقلانی انسان موجب شده است که #معرفت را #جنسیت بردار تصور کنند و در دام #نسبیت_گرایی گرفتار آیند که سر از شکاکیت درمی آورد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: اصول حاکم بر روابط اعضای #خانواده در #نظام_معرفتی_اسلام
👤نویسنده: صدیقه #مهدوی_کنی
📎منبع: فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) سال هجدهم بهار و تابستان 1392 شماره 58
📌#چکیده:
نظام جامع #معرفتی_اسلام در عین توجه به مسائل و #احکام_فردی، توجه ویژه ای دارد به مسائل #اجتماعی به خصوص خانواده و هر آنچه که به تحکیم آن بینجامد. نیز با هر آنچه که موجب تزلزل پایه های خانواده شود، مبارزه می کند.
🔍مساله پژوهشی مقاله حاضر این است که ضمن معرفی ارکان این نظام، جزء بینی و یک سو نگری را کنار گذارد و با نگرشی سیستمی و مجموعه نگر، مباحث را تحلیل کرده، اهداف و جزئیات آن را مورد مداقه قرار دهد و #خرده_نظام_خانواده را به عنوان یکی از ارکان این سیستم منسجم و هماهنگ تحلیل نماید❓و بیان کند که اصول حاکم بر نظام #ارزشی و #حقوقی_خانواده چیست و چه کاربردی دارد؟ ❓و اثبات نماید که در صورت #تعارض یا #تزاحم این اصول با دیگر قوانین این حوزه، نمی توان اصول را نادیده گرفت؛ نگاه #حقوقی صرف به مسائل خانواده و غفلت از ماهیت متعالی آن موجب #فروپاشی می گردد و هیچ نیرویی جز اخلاق و ایمان نمی تواند بر خانواده حکومت کند و آرامش را به آن بازگرداند. تقویت #اخلاق نه تنها به استحکام خانواده می انجامد، بلکه سبب سعادت و سلامت جامعه نیز می گردد. البته تقویت اخلاق به این معنا نیست که مسائل #حقوقی در خانواده نادیده گرفته شود.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #الگوی_ساختار_مدیریت_توسعه_سلامت_زنان_ایران
👥 نویسندگان: بتول #احمدی، جمال الدین #طبیبی، محمود #محمودی
منبع: فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره ۵، شماره ۲۱ - ( تابستان ۱۳۸۵ )
📌#چکیده:
در این مقاله با مقایسه ساختار سازمانی مدیریت توسعه سلامت زنان در کشورهای #کانادا، #امریکا، #ژاپن و #انگلستان، الگوی مناسب ایران طراحی گردید.
⬅روش: در این مطالعه توصیفی تطبیقی تلاش شده است تا با تمرکز، مقایسه و تحلیل محتوایی متون داخلی و خارجی، نتایج عینی از موقعیتهای موجود ارائه شده سپس با استفاده از #تکنیک_دلفی در طراحی، الگوی مناسب و کاربردی در کشور به کار برده شود.
⬅یافته ها: نتایج نشان داد که وضعیت مدیریت توسعه #سلامت_زنان کشورهای #امریکا و #کانادا نسبت به #انگلیس و #ژاپن متمرکز و هماهنگتر است. الگوهای جدید ارائه خدمات و اشکال نوین سازمانی ویژه سلامت #زنان در #امریکا و #کانادا نسبتًا موفق بوده و نتایج خوبی را نشان داده اند. کشورهای #ژاپن و #انگلستان نیز با توجه به ویژگیهای نظام #بهداشت و درمان خود با برنامه های خاص سلامت #مادر و #کودک در این مسیر حرکت میکنند.
🔚نتایج: #الگوی_پیشنهادی ساختار #تشکیلاتی با توجه به اصول منتج از یافته های پژوهش و مطابق با شرایط ایران طراحی گردیده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📁 #مجله_گفتگوی_جهانی سال نهم شماره 2
⬇برخی مقالات مرتبط با مطالعات زن و خانواده در این شماره:
◀#جنسیت و #نابرابری_اجتماعی
1⃣مقدمه ای بر رابطه #جنسیت و #نابرابری (ص23)
2⃣ به چالش کشیدن #برابری_جنسیتی در جمهوری چک (ص 27)
3⃣تداوم و تغییر #نابرابری_جنسیتی در ایالات متحده (ص29)
4⃣#جنسیت و #نابرابری در منطقه عرب (ص 31)
5⃣کار #جنسیتی شده و نابرابری در بستر آسیایی (ص 33)
6⃣میزگرد بین المللی پیشرفت اجتماعی: تاملاتی مبتنی بر #جنسیت درباره پیشرفت اجتماعی ( ص 35)
7⃣چالش های #جنسیتی در #تامین_مالی پژوهش ها (#لیزا_هوسو/ فنلاند و سوئد) (ص 25)
✅مقالاتی از:
#بیرژیت_ریگراف / #لینا_ابی_رافع / #لیزا_هوسو/ #بلانکا_نیکلوا / #مارگارت_آبراهام/ #نیکولا_پایپر/ #جف_هرن
و موضوعات دیگری مانند #جامعه_شناسی #آفریقای_جنوبی.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #گونه_شناسی_بازخوردهای_کنشگری_های_فمینیستی_در_ایران(بعد از #انقلاب_اسلامی)
👥نویسندگان: لیلا #استیری/ حسین #تفضیلی/ علیرضا #سلطانی
📎منبع: پژوهشهای سیاسی و بین المللی, دوره ۱۰, شماره ۴۰, صفحه ۱-۲۵
📌#چکیده:
#کنشگری درباره مسائل #زنان در جوامع #غربی و شرقی همواره با شدت و ضعف همراه بوده است. جنبش #فمنیسم_در_غرب از جمله جنبش هایی است که تلاش نموده با استفاده از خلاء موجود، به طرح مباحث #جنسی و#جنسیتی در قلمرومتافیزیک، معرفت شناسی، و ارزش شناسی (به منظور دفاع از #حقوق_زنان، #نجات و #رهایی آنان از #ستم و #تعدی و ارتقاء #نقش_اجتماعی_زنان) پرداخته و در این زمینه علاوه بر گسترش محتوای خود در حیطه های مذکور در قلمرو جغرافیایی نیز توفیقات زیادی به دست آورده اند.
✅نوشتار حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی بازخوردهایی که در مقابل این #جنبش در #ایران وجود داشته است را مورد بررسی قرار دهد.
⭕پژوهش حاضر نشان می دهد در کشور ما ایران به خصوص بعد از #انقلاب_اسلامی نسبت به بروز و ظهور این #جنبش در بازخوردهایی وجود داشته که در میان این بازخوردها دو بازخورد و به عبارتی دو رویکرد #نواندیشانه مبتنی بر #برابری_جنسیتی و همچنین رویکرد انتقادی مبتنی بر#عدالت_جنسیتی قابل شناسایی است که در این مقاله تلاش بر این است این دوگونه از بازخوردها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: ضرورت نظریه پردازی در حوزه ی مسائل #زنان از تحقیق تا نظریه
👤نویسنده: سهیلا #صادقی_فسایی
📎منبع انتشار: فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، پیاپی ۵۰ (زمستان ۱۳۸۹).
📌#چکیده:
بیشتر فهم ما از دنیای #اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و یا مسائلی که با آن مواجهیم بر اساس تئوری ها و دانشی است که عمدتا توسط #مردان خلق شده است. #تسلط_مردان_در_حوزه_نظریه_پردازی و تولید دانش باعث شده است که #زنان از فرایندهای رسمی نظریه پردازی کنار گذاشته شوند و زمانی که این نظریه ها در منصه عمل به کار گرفته می شوند، مشارکت #زنان و موضوعات مهم مربوط به آنها در بسیاری از حوزه ها نادیده گرفته می شود.
✅این مقاله ضمن تاکید بر ضرورت نظریه پردازی در مسائل #زنان فهم ما را از تئوری های #فمینیستی و موضوعات #جنسیتی درهم می آمیزد و آن را نقد و بررسی می کند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: خوانش اثر"#رازوری_زنانه_بتی_فریدان با بهره گیری از #روش_کیفی نظریه مبنایی #استراوس و #کوربین
👥نویسندگان: ناهید #موید_حکمت / آتنا #غلام_نیارمی
📎مشخصات: پژوهشنامه زنان، مقاله 9، دوره 9، شماره 23، بهار 1397، صفحه 169-180
📌#چکیده:
#بتی_فریدان( 1921-2006) نویسنده آمریکایی و فعال اجتماعی در حوزه مسائل زنان بود که کتاب "رازوری زنانه" را در سال 1963 میلادی نگاشت. این اثر، از متون کلاسیک زنانه نگر محسوب می شود که انتشار آن موجب تشکیل #انجمن_ملی_زنان_آمریکا (NOW)شد. مسأله محوریِ کتاب، ریشه یابی ناسازگاری میان تجربه زیسته #زنان در ایالات متحده #امریکا در دهه 1950 تا 1960 میلادی با تصویری است که جامعه از " #الگوی_زنانه" ترسیم می نماید. فریدان برای یافتن پاسخِ پرسش خود، به خوانش متون کلاسیک در حوزه روانشناسی و انسان شناسی، تحلیل محتوای مجلات مطرحِ زنان در آن عصر و انجامِ مصاحبه های عمیق با نمونه 200 نفری از همکلاسی هایش که همگی 15 سال پیش از کالج اسمیت فارغ التحصیل شده بودند، پرداخت.
◀حاصل تلاش پنج ساله #فریدان کتاب " #رازوری_زنانه" است که در چهارده گفتار تنظیم شده است.
✅خوانش و نقد حاضر از کتاب "#رازوری_زنانه" با بهره گیری از مفاهیم چرخه نظریه مبنایی استراوس و کوربین انجام گرفته و بر اساس چرخه پیش گفته، شرایط علی، پدیده، زمینه، شرایط میانجی، کنش-واکنش و پیامدهای آن ارائه شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان نشریه: فصلنامه تخصصی زنان
📌مشخصات: دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوم، شماره 5، پاییز 1397
✅موضوعات مورد بررسی در این شماره:
1.#فرودستی_زبانی زنان در ذهن و زبان ایرانی؛
2.دانش آموزان و کلیشه های #جنسیتی؛
3.#زنان در حاشیه #فلسفه؛ فیلسوفانی در حاشیه تاریخ؛
4.#شروط_ضمن_عقد؛
5.از #خشونت تا #شی_وارگی_زنان؛
6.#عقل_مذکر
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: ساختار جامعه و خشونت علیه زنان
👤نویسنده: شهلا #اعزازی
📎منبع: رفاه اجتماعي، پاييز 1383 , دوره 4 , شماره 14 (سلامت روان در ایران) ; از صفحه 47 تا صفحه 84 .
📌#چکیده:
#خشونت پديده اي تاريخي و جهاني است كه در همه جوامع و تمام ادوار وجود داشته است. توجه به اين پديده از دهه 70 ميلادي آغاز شد و پژوهش هاي متعددي در اين حوزه انجام گرفت. بررسي در باب #خشونت با مشكلاتي همراه است. در اين پژوهش ها محقق وارد حوزه خصوصي و صميمي خانواده مي شود و در خصوص رفتاري حساس از افراد سئوال مي كند. وجود #خشونت در خانواده از طرف قرباني به علل مختلف پنهان نگاه داشته مي شود، فراموش مي شود و يا در بيان آن اغراق مي شود. نبود آمار در خصوص افراد در معرض #خشونت، مشكل ديگري در راه دست يابي به نمونه معرف است.
نظريه پردازان #فمينيست تبيين هاي فردي يا خانوادگي را در باب #خشونت، براي توضيح كافي نمي دانند. هر چند معتقد هستند اين عوامل مي تواند به مثابه عاملي تشديدكننده #رفتار_خشن_عمل كند، تأكيد آنان بر وجود ساختار نابرابر روابط قدرت ميان زنان و مردان در جامعه و نهادهاي آن است. توجه آنان متوجه ساختار مردسالارانه اي در جامعه است كه به مردان اجازه اعمال قدرت بر زنان را مي دهد... .
🔚 اين مقاله با توجه به ديدگاه #فمينيستي سعي در مشخص كردن اهميت ساختار نابرابر قدرتي دارد كه در حوزه هاي اقتصاد، قوانين، نيروهاي نظارتي جامعه و نهادهاي حمايتي جامعه حضور دارد و بر توجه به ساختار جامعه كه مردان را تشويق به اعمال #خشونت و #زنان را وادار به تحمل آن مي كند تاكيد مي كند.
https://eitaa.com/Antifeminism2