📒 #چکیده_مقاله: نقد دیدگاه #فمینیسم_لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیم و تربیت اسلامی)
👥نویسندگان:سید علی #حسینیزاده/ محمدرضا #شرفیجم/ علیرضا #صادقزاده قمصری/ خسرو #باقری
📎منبع: مجله تربیت اسلامی، مقاله 2، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 33-58
📌چکیده:
فمینیسم دارای نحلههای مختلفی است که با #فمینیسم_لیبرال شروع شده و به #فمینیسم_سیاه و #اکوفمینیست و #پستمدرن و حتی #فمینیسم_اسلامی رسیده است.
این نحلههای مختلف، در مورد تفاوت و تساوی زن و مرد نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. از جمله #فمینیسم_لیبرال بر برابری زن و مرد، #فمینیسم_رادیکال بر برتری زن بر مرد و #فمینیسمِ_پستمدرن بر تفاوت زن و مرد و ویژگیهای خاص هر یک تأکید دارند.
◀این مقاله با نگاه نقد بیرونی به بررسی مسئله #برابری یا #تفاوت از منظر آیات قرآن و روایات معصومان(ع) پرداخته و با تمسک به دوازده دسته دلیل نقلی، به تبیین تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام پرداخته است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: بررسي انتقادي #فمينيسم #ليبرال#راديکال و #مارکسي#سوسياليستي با الگوي فطرت گرايانه در مطالعات زنان
👤نویسنده: مجتبی #زارعي
📎 منبع: نشریه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني؛ بهار و تابستان 1395 , دوره 4 , شماره7 ، از صفحات 35-59.
📌چکیده:
نظريه هاي #فمينيسم_ليبرال و #فمينيسم_مارکسيتي- سوسياليستي، عليرغم تفاوت هاي بنيادي که با يکديگر دارند اما از اين لحاظ که رهايي «#زن» را در گرو شبيه گردانيدن او به مرد مي دانند با يکديگر متشابهند. اين دسته از نظريات #فمينيستي با ناديده گرفتن استعدادهاي متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعيتي اين دو جنس، در همه عرصه ها هستند.اين تشابه وضعيتي، نه تنها رهايي زنان از بند محدوديت هاي اجتماعي را در پي ندارد بلکه موجب تحقير جنس زن خواهد شد. #فمينيستهاي_راديکال نيز نه تنها تفاوت هاي «#جنسيتي» ميان زن و مرد را به رسميت نمي شناسند بلکه نافي تفاوت هاي «#جنسي» نيز هستند. #کرامت و شان«زن» به عنوان مخلوقي الهي که بهره مند از امکانات فطري است در نظريات #فمينيستي جايگاهي ندارد.
◀#الگوي_فطرت_محور با بهره گيري از نص صريح قرآن، در صدد به دست دادن تعريفي از«#زن» بر مي آيد که از «#مرد» منتزع نيست. در اين الگو رابطه مکمل و اعتلاي زن و مرد از استلزامات وجودي هر يک از دو #جنس به شمار مي آيد. همچنين در الگوي فطرت محور، پويايي رابطه ميان زن و مرد، بر بستر نهاد #خانواده است، نهادي که مباني وجودي اش به واسطه اشاعه نظريات #فمينيستي به مخاطره افتاده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: #ليبراليسم و #فمينيسم_ليبرال #راديکال: در سده ۱۹
👤نویسنده: محبوبه #پاک_نیا
📎منبع: نشریه: طالعات اجتماعي - روان شناختي زنان (مطالعات زنان) پاييز 1389 , دوره 8 , شماره 2 (پياپي 24) ; از صفحه107 تا صفحه 123
📌چکیده:
#فمينيسم_ليبرال،بيش تر، جنبشي به نظر مي آيد که مي خواست بر پايه اصول #ليبراليسم و با پرهيز از #راديکاليسم، حقوق اوليه زنان، يعني آزادي و برابري، را به وسيله استدلال و در قالب قانون به دست آورد، اما با ايستادگي و مقاومت #ليبراليسم، که خود نيز ارزش هاي آزادي، برابري، و تکيه به روش هاي استدلال عقلي و تلاش قانوني را تبليغ مي کرد، روبه رو شد.
📜اين نوشتاربراي اثبات اين فرض که دليل ايستادگي فرهنگ و سياست #ليبرالي در برابر خواسته هاي #فمينيسم_ليبرال #تعارض_قدرت بوده شکل گرفته و در کنار آن به بررسي واکنش #فمينيسم در برابر اين مساله نيز پرداخته است. بر پايه اين پژوهش، #ليبراليسم، پس از آن که به کمک درآميختن فشار عيني و فشار فکري يا ترکيب قدرت و استدلال، گفتاري چيره را آفريد،تنها توانست سامانه کهنِ انحصار را اندکي بازتر کند، نه اين که آن را کنار بزند. #فمينيسم_ليبرال نيز مي خواست، به همين ترتيب و با استفاده از سخنان فيلسوفان #ليبرال، راستي خود را به سامانه #ليبرالي اثبات کند، اما کم کم ضرورت به کارگيري فشار و دگرگوني تعادل قدرت را درک کرد و سرانجام توانست، هم چون خود ليبراليسم، به کمک چيزي بيش تر از استدلال، يعني قدرت، مطرح شود.
📏روش اين پژوهش تحليلي تاريخي، و گرد آوري داده ها به صورت کتابخانه يي است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تأملی نظری پیرامون خوانش گرایش #فمینیستی از #حکمرانی خوب در کشورهای اسلامی
👥نویسندگان: امیرمحمد #حاجی_یوسفی/ فهیمه #آزموده/ رضا #خراسانی
📌چکیده
مقاله حاضر با هدف معرفی برخی گرایشهای فمینیستی در کشورهای اسلامی نزد افرادی چون #مرنیسی، #احمد و #الحبری در باب حکمرانی خوب، از منظر گفتمان نوگرایی اسلامی به نقد و بررسی اندیشههای آنها میپردازد. این گرایشها ذیل جریان بزرگتر متجددین جای میگیرند.
◀به زعم آنها احکام اسلامی ماهیتی تاریخی دارند و بزرگترین مانع حضور #زنان در #اجتماع و به تبع تنزل شاخصهای حکمرانی خوب در کشورهای اسلامی محسوب میشوند. لذا معتقدند با بازتفسیر دوباره نص اسلامی، میتوان شرایط مناسبی برای تغییر بسیاری از احکام اسلام ناظر بر امور زنان پیدا کرد.
❓در همین راستا، پرسش اصلی در این مقاله این است که چه نقدهایی بر خوانش گرایش #فمینیستی در کشورهای اسلامی از حکمرانی خوب وجود دارد؟ با توجه به دادههای موجود، به نظر میرسد که نوع تلقی آنان از حکمرانی خوب مبتنی بر مطالعهای ناقص، پیشداوری و بیتوجه به بسترهای فرهنگی است.
🔚در مقاله پیش رو به روش گفتمانی، پس از بررسی آثار سه تن از برجستهترین نظریهپردازان در این حوزه، خوانش آنان از نگاه #نوگرایان_دینی مورد ارزیابی قرار میگیرد و نهایتاً روند تسهیل حکمرانی خوب در ایران با توجه به ارزیابی نوگرایان دینی بیان میشود.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #فمینیسم_اسلامی، مفاهیم و امکان ها
👥نویسندگان: محمدتقی #کرمی /نسیم السادات #محبوبی شریعت پناهی
📌چکیده
#موج_سوم_فمینیسم با طرح الگوهای بومی و با ظاهری اسلامی به دفاع از #فمینیسم پرداخته و با تفسیرهای جدید از متون دینی، مفاهیم دینی را در خدمت #نهضت_فمینیسم قرار دادند. در مقابل، مخالفان #فمینیسم_اسلامی نیز این مفهوم را مفهومی متناقض دانسته و با تمرکز بر دو مفهوم «#اسلام» و «#فمینیسم»، امکان مفهومی این ترکیب را به چالش می کشند.
⬅در این مقاله اندیشه های #فمینیسم_اسلامی و نظرات موافقان و مخالفان این دیدگاه فمینیستی بررسی و رویکردهای مطرح شده در این حوزه طبقه بندی شد.
◀در بخش موافقان، سه گروه با استراتژی های تحدید مفهوم #اسلام، #اسلام_محور و#مساوات_مدرن_محور و در بخش مخالفان، سه گروه با تأکید بر مفهوم #فمینیسم، با تأکید بر موفق نبودن #فمینیسم_اسلامی و با تأکید بر منطق کلامی #فمینیسم_اسلامی شناسایی شدند.
◀ پس از بررسی نظرات #موافقان و #مخالفان یافته های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به گستردگی حیطه ی مفهومی دو مفهوم اصلی #فمینیسم_اسلامی یعنی «#فمینیسم» و «#اسلام» نمی توان مدعی امکان یا عدم امکان قطعی این مفهوم شد. بدیهی است در مبحث امکان مفهومی #فمینیسم_اسلامی توجه به زمینه های مفهومی مانند #فمینیسم و #اسلام در زمینه اجتماعی مطرح شده ضروری است. از این رو بسته به زمینه اجتماعی و گستره تعریف دو مفهوم می توان به #امکان یا #عدم_امکان #فمینیسم_اسلامی رأی داد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📖 #معرفی_کتاب #اینترنت_پاک
✍ نویسنده: #عماد_داوری_دولت_آبادی
📚 نشر اعتلای وطن
🔺چگونه از #فرزندانمان در برابر آسیبهای فضای مجازی محافظت کنیم؟
🔺 آنچه در این کتاب میخوانیم:
▫️#راهکار_های_فنی؛
چه تنظیماتی روی رایانه و گوشی انجام دهیم تا #محتوای_آلوده و #مستهجن در دسترس نباشد؟
▫️ #راهکار_های_محیطی؛
چه شرایط و چیدمانی در خانه پیاده کنیم تا #آسیب_های_فضای_مجازی کاهش یابد؟
▫️#راهکار_های_تربیتی؛
چگونه با #فرزندانمان رفتار کنیم تا آسیبهای #فضای_مجازی را به حداقل برسانیم؟
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تفسیر #آمنه_ودود از #قرآن(بازخوانی متن مقدس از منظر #زنان)
👤نویسنده: اسما #بارلاس
📝ترجمه: مهرداد #عباسی/ متینه السادات #موسوی
📎منبع: آینه پژوهش سال 24 فروردین و اردیبهشت 1392 شماره 1
📌#چکیده:
یکی از مهم ترین زمینه های پیدایش اندیشه برابری زن و مرد از نگاه اسلام، بازنگری در متون دینی بویژه قرآن بوده است. #آمنه_ودود یکی از پیشگامان این اندیشه است. ودود در حیات فکری و اجتماعی خود کوشیده تا اثبات کند از نگاه قرآن، مرد ذاتا هیچ ترجیحی بر زن ندارد و #جنسیت معیار رتبه بندی انسان ها نیست؛ اما به تصور او از آنجا که در طول تاریخ، تفاسیر قرآن یکسره به دست مردان و متاثر از ذهنیت مردسالارانه حاکم بر جوامع اسلامی نوشته شده اند، همواره دارای سوگیری های مردانه بوده اند.
◀او حاصل بازخوانی اش از قرآن که حاوی مبانی و نتایج دیدگاه او درباره نگاه قرآن به زن و نقش و جایگاه اجتماعی اوست، در کتابی با نام #قرآن_و_زن به زبان انگلیسی منتشر کرده است.
👤نویسنده در مقاله حاضر به بیان زندگی نامه، شخصیت، اندیشه و آثار #آمنه_ودود پرداخته و کوشیده است تا آرای وی را در این کتاب و برخی مقالات دیگر تبیین نماید.
این مقاله ترجمه ای، از کتاب #نو_اندیشان_مسلمان_معاصر و قرآن انتخاب شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: تحقیق #فمینیستی: مبانی #پارادایمی و #مجادله_های_انتقادی
👥نویسندگان: احمد #محمدپور/ داریوش #بوستانی/ رسول صادقی/مهدی رضایی
📎منبع: مجله زن در توسعه و سیاست، دوره 7، شماره 2 - تابستان 1388
📌 #چکیده
بنیان روش شناسی #فمینیستی در نقد علوم طبیعی و اجتماعی بهعنوان دانشهای #دوجنسی گرا قرار دارد. #فمینیست ها بر این باورند که سؤالها، نظریهها، مفاهیم، روش شناسی ها و داعیه های معرفتی دانش متعارف که فرض میشود #فراغت_ارزشی_جنسیتی دارند، در حقیقت درکی مخدوششده و ناعادلانه، هم از طبیعت و هم از زندگی اجتماعی، بهدست داده اند. از منظر رویکردِ #فمینیستی، دانش دارای خصلتی محلی، موقعیتی، بسترگرا و تاریخی و نه موجودیتی جهان شمول و فرابستری است.
✅ این مقاله قصد دارد مبانی #پارادایمی و مجادلههای انتقادی در تحقیق #فمینیستی را مطالعه کند.
◀در این راستا، ابتدا ضمن مرور اجمالی بر رویکرد عمومی #فمینیسم و روند پیدایش تاریخی آن، سه خُرده رهیافت #تجربه_گرایی_فمنیستی، #نظریه_دیدگاه_فمینیستی، و #پست_مدرنیسم_فمینیستی مطالعه می شوند. سپس، مواضع پارادایمیکِ تحقیق #فمینیستی در قالب مباحث #هستی_شناسی، #معرفت_شناسی و #روش_شناسی بحث و مطالعه میشوند. بخش آخر مقاله به نقدهای روش شناختی #فمینیستی از پارادایم اثباتی و نیز معرفی و تشریح اصول روش تحقیق #فمینیستی اختصاص دارد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: رویکردی نظری به مفهوم #اکو_فمینیسم
👥نویسندگان: حلیمه #عنایت/ حیدر #فتح_زاده
📎منبع: مجله مطالعات جامعه شناسی، دوره 2، شماره 5، زمستان 1388، صفحه 45-63
📌#چکیده
یکی از پیامدهای مهم رشد اقتصاد جهانی، تخریب پرشتاب منابع طبیعی و زیست بوم جهان بوده است. برخی از #فمنیستها معتقدند که بومشناسی یک مسئله خاص #فمینیستی است و چیزی را که میتوان #اکو_فمینیسم نامید، به وجود آوردند. قبل از ظهور استعمار غربی و علوم غربی، بومیان در سراسر جهان روابطی نزدیک و نسبت دوستانه با جهان طبیعی داشتند.
یک اصل مؤنث، بازتابی از روابط خاص #زن با طبیعت از طریق #کار_تناسلی و #تولیدی، #بچه_زاییدن و #تغذیه_بچهها و #سلامت نگه داشتن آنها در طول رشدشان وجود داشت. با ظهور استعمار غربی این رابطه با طبیعت و منابع طبیعی به شدت آسیب دید و اصل مؤنث واژگون شد اما طبیعت که هم چنان مؤنث انگاشته میشد و تبدیل به منبعی منفعل شد و این واژگونی راه را برای تخریب #محیط_زیست، استفاده بیش از حد از زمین و گسترش تکنولوژی زیانبار هموار کرد. تنها راه فرار از این بحران، برقراری مجدد رابطه اولیه #زنان با #محیط_زیست و ترویج بازگشت به طبیعت بود و بدین ترتیب #اکو_فمینیسم به وجود آمد.این نظریه با طرح لزوم استفاده از تبیینهای چند علیتی در بررسی روابط #فرادستی و #فرودستی سعی در غلبه بر تقلیلگرایی روششناختی از یک طرف و غلبه بر برخی از کاستیهای #روششناختی، #معرفتشناسی و #هستیشناسی نظریه #فمینیستی تبدیل شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: بررسی انتقادی #روش_شناسی_فمینیستی از منظر #رئالیسم_صدرایی
👤نویسنده: اسماعیل #چراغی_کوتیانی
📎منبع: معرفت فرهنگی اجتماعی سال دوم تابستان 1390 شماره 3
📌#چکیده:
بی شک فهم دقیق و درست درون مایة نظریه های اجتماعی، بدون شناخت مبانی فکری و فلسفی آنها ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. نظریة #فمینیسم به مثابة یک جریان ـ نظریة #اجتماعی، اندیشه های خود را وام دار مبانی فکری و فلسفی خویش است.
هدف این پژوهش تحلیل روش شناسی #فمینیستی ـ با تأکید بر #فمینیست_های_رادیکال و #پست_مدرن و چالش های پیش روی آن است. که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به پرسش های ذیل پاسخ داده ایم: #روش_شناسی_فمینیستی چیست؟ مبانی #معرفت_شناختی و #هستی_شناختی و #انسان_شناسی آن کدام است؟ از منظر #رئالیسم #حکمت_صدرایی کاستی های روش شناسی #فمینیستی کدامند.
🔍یافته های تحقیق حکایت دارد که خرد و #عقلانیت شاخصه ای انسانی است و #جنسیت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد. غفلت #فمینیست ها از هویت عقلانی انسان موجب شده است که #معرفت را #جنسیت بردار تصور کنند و در دام #نسبیت_گرایی گرفتار آیند که سر از شکاکیت درمی آورد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: اصول حاکم بر روابط اعضای #خانواده در #نظام_معرفتی_اسلام
👤نویسنده: صدیقه #مهدوی_کنی
📎منبع: فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) سال هجدهم بهار و تابستان 1392 شماره 58
📌#چکیده:
نظام جامع #معرفتی_اسلام در عین توجه به مسائل و #احکام_فردی، توجه ویژه ای دارد به مسائل #اجتماعی به خصوص خانواده و هر آنچه که به تحکیم آن بینجامد. نیز با هر آنچه که موجب تزلزل پایه های خانواده شود، مبارزه می کند.
🔍مساله پژوهشی مقاله حاضر این است که ضمن معرفی ارکان این نظام، جزء بینی و یک سو نگری را کنار گذارد و با نگرشی سیستمی و مجموعه نگر، مباحث را تحلیل کرده، اهداف و جزئیات آن را مورد مداقه قرار دهد و #خرده_نظام_خانواده را به عنوان یکی از ارکان این سیستم منسجم و هماهنگ تحلیل نماید❓و بیان کند که اصول حاکم بر نظام #ارزشی و #حقوقی_خانواده چیست و چه کاربردی دارد؟ ❓و اثبات نماید که در صورت #تعارض یا #تزاحم این اصول با دیگر قوانین این حوزه، نمی توان اصول را نادیده گرفت؛ نگاه #حقوقی صرف به مسائل خانواده و غفلت از ماهیت متعالی آن موجب #فروپاشی می گردد و هیچ نیرویی جز اخلاق و ایمان نمی تواند بر خانواده حکومت کند و آرامش را به آن بازگرداند. تقویت #اخلاق نه تنها به استحکام خانواده می انجامد، بلکه سبب سعادت و سلامت جامعه نیز می گردد. البته تقویت اخلاق به این معنا نیست که مسائل #حقوقی در خانواده نادیده گرفته شود.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #الگوی_ساختار_مدیریت_توسعه_سلامت_زنان_ایران
👥 نویسندگان: بتول #احمدی، جمال الدین #طبیبی، محمود #محمودی
منبع: فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره ۵، شماره ۲۱ - ( تابستان ۱۳۸۵ )
📌#چکیده:
در این مقاله با مقایسه ساختار سازمانی مدیریت توسعه سلامت زنان در کشورهای #کانادا، #امریکا، #ژاپن و #انگلستان، الگوی مناسب ایران طراحی گردید.
⬅روش: در این مطالعه توصیفی تطبیقی تلاش شده است تا با تمرکز، مقایسه و تحلیل محتوایی متون داخلی و خارجی، نتایج عینی از موقعیتهای موجود ارائه شده سپس با استفاده از #تکنیک_دلفی در طراحی، الگوی مناسب و کاربردی در کشور به کار برده شود.
⬅یافته ها: نتایج نشان داد که وضعیت مدیریت توسعه #سلامت_زنان کشورهای #امریکا و #کانادا نسبت به #انگلیس و #ژاپن متمرکز و هماهنگتر است. الگوهای جدید ارائه خدمات و اشکال نوین سازمانی ویژه سلامت #زنان در #امریکا و #کانادا نسبتًا موفق بوده و نتایج خوبی را نشان داده اند. کشورهای #ژاپن و #انگلستان نیز با توجه به ویژگیهای نظام #بهداشت و درمان خود با برنامه های خاص سلامت #مادر و #کودک در این مسیر حرکت میکنند.
🔚نتایج: #الگوی_پیشنهادی ساختار #تشکیلاتی با توجه به اصول منتج از یافته های پژوهش و مطابق با شرایط ایران طراحی گردیده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📁 #مجله_گفتگوی_جهانی سال نهم شماره 2
⬇برخی مقالات مرتبط با مطالعات زن و خانواده در این شماره:
◀#جنسیت و #نابرابری_اجتماعی
1⃣مقدمه ای بر رابطه #جنسیت و #نابرابری (ص23)
2⃣ به چالش کشیدن #برابری_جنسیتی در جمهوری چک (ص 27)
3⃣تداوم و تغییر #نابرابری_جنسیتی در ایالات متحده (ص29)
4⃣#جنسیت و #نابرابری در منطقه عرب (ص 31)
5⃣کار #جنسیتی شده و نابرابری در بستر آسیایی (ص 33)
6⃣میزگرد بین المللی پیشرفت اجتماعی: تاملاتی مبتنی بر #جنسیت درباره پیشرفت اجتماعی ( ص 35)
7⃣چالش های #جنسیتی در #تامین_مالی پژوهش ها (#لیزا_هوسو/ فنلاند و سوئد) (ص 25)
✅مقالاتی از:
#بیرژیت_ریگراف / #لینا_ابی_رافع / #لیزا_هوسو/ #بلانکا_نیکلوا / #مارگارت_آبراهام/ #نیکولا_پایپر/ #جف_هرن
و موضوعات دیگری مانند #جامعه_شناسی #آفریقای_جنوبی.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #گونه_شناسی_بازخوردهای_کنشگری_های_فمینیستی_در_ایران(بعد از #انقلاب_اسلامی)
👥نویسندگان: لیلا #استیری/ حسین #تفضیلی/ علیرضا #سلطانی
📎منبع: پژوهشهای سیاسی و بین المللی, دوره ۱۰, شماره ۴۰, صفحه ۱-۲۵
📌#چکیده:
#کنشگری درباره مسائل #زنان در جوامع #غربی و شرقی همواره با شدت و ضعف همراه بوده است. جنبش #فمنیسم_در_غرب از جمله جنبش هایی است که تلاش نموده با استفاده از خلاء موجود، به طرح مباحث #جنسی و#جنسیتی در قلمرومتافیزیک، معرفت شناسی، و ارزش شناسی (به منظور دفاع از #حقوق_زنان، #نجات و #رهایی آنان از #ستم و #تعدی و ارتقاء #نقش_اجتماعی_زنان) پرداخته و در این زمینه علاوه بر گسترش محتوای خود در حیطه های مذکور در قلمرو جغرافیایی نیز توفیقات زیادی به دست آورده اند.
✅نوشتار حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی بازخوردهایی که در مقابل این #جنبش در #ایران وجود داشته است را مورد بررسی قرار دهد.
⭕پژوهش حاضر نشان می دهد در کشور ما ایران به خصوص بعد از #انقلاب_اسلامی نسبت به بروز و ظهور این #جنبش در بازخوردهایی وجود داشته که در میان این بازخوردها دو بازخورد و به عبارتی دو رویکرد #نواندیشانه مبتنی بر #برابری_جنسیتی و همچنین رویکرد انتقادی مبتنی بر#عدالت_جنسیتی قابل شناسایی است که در این مقاله تلاش بر این است این دوگونه از بازخوردها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: ضرورت نظریه پردازی در حوزه ی مسائل #زنان از تحقیق تا نظریه
👤نویسنده: سهیلا #صادقی_فسایی
📎منبع انتشار: فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، پیاپی ۵۰ (زمستان ۱۳۸۹).
📌#چکیده:
بیشتر فهم ما از دنیای #اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و یا مسائلی که با آن مواجهیم بر اساس تئوری ها و دانشی است که عمدتا توسط #مردان خلق شده است. #تسلط_مردان_در_حوزه_نظریه_پردازی و تولید دانش باعث شده است که #زنان از فرایندهای رسمی نظریه پردازی کنار گذاشته شوند و زمانی که این نظریه ها در منصه عمل به کار گرفته می شوند، مشارکت #زنان و موضوعات مهم مربوط به آنها در بسیاری از حوزه ها نادیده گرفته می شود.
✅این مقاله ضمن تاکید بر ضرورت نظریه پردازی در مسائل #زنان فهم ما را از تئوری های #فمینیستی و موضوعات #جنسیتی درهم می آمیزد و آن را نقد و بررسی می کند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: خوانش اثر"#رازوری_زنانه_بتی_فریدان با بهره گیری از #روش_کیفی نظریه مبنایی #استراوس و #کوربین
👥نویسندگان: ناهید #موید_حکمت / آتنا #غلام_نیارمی
📎مشخصات: پژوهشنامه زنان، مقاله 9، دوره 9، شماره 23، بهار 1397، صفحه 169-180
📌#چکیده:
#بتی_فریدان( 1921-2006) نویسنده آمریکایی و فعال اجتماعی در حوزه مسائل زنان بود که کتاب "رازوری زنانه" را در سال 1963 میلادی نگاشت. این اثر، از متون کلاسیک زنانه نگر محسوب می شود که انتشار آن موجب تشکیل #انجمن_ملی_زنان_آمریکا (NOW)شد. مسأله محوریِ کتاب، ریشه یابی ناسازگاری میان تجربه زیسته #زنان در ایالات متحده #امریکا در دهه 1950 تا 1960 میلادی با تصویری است که جامعه از " #الگوی_زنانه" ترسیم می نماید. فریدان برای یافتن پاسخِ پرسش خود، به خوانش متون کلاسیک در حوزه روانشناسی و انسان شناسی، تحلیل محتوای مجلات مطرحِ زنان در آن عصر و انجامِ مصاحبه های عمیق با نمونه 200 نفری از همکلاسی هایش که همگی 15 سال پیش از کالج اسمیت فارغ التحصیل شده بودند، پرداخت.
◀حاصل تلاش پنج ساله #فریدان کتاب " #رازوری_زنانه" است که در چهارده گفتار تنظیم شده است.
✅خوانش و نقد حاضر از کتاب "#رازوری_زنانه" با بهره گیری از مفاهیم چرخه نظریه مبنایی استراوس و کوربین انجام گرفته و بر اساس چرخه پیش گفته، شرایط علی، پدیده، زمینه، شرایط میانجی، کنش-واکنش و پیامدهای آن ارائه شده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒عنوان نشریه: فصلنامه تخصصی زنان
📌مشخصات: دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوم، شماره 5، پاییز 1397
✅موضوعات مورد بررسی در این شماره:
1.#فرودستی_زبانی زنان در ذهن و زبان ایرانی؛
2.دانش آموزان و کلیشه های #جنسیتی؛
3.#زنان در حاشیه #فلسفه؛ فیلسوفانی در حاشیه تاریخ؛
4.#شروط_ضمن_عقد؛
5.از #خشونت تا #شی_وارگی_زنان؛
6.#عقل_مذکر
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: ساختار جامعه و خشونت علیه زنان
👤نویسنده: شهلا #اعزازی
📎منبع: رفاه اجتماعي، پاييز 1383 , دوره 4 , شماره 14 (سلامت روان در ایران) ; از صفحه 47 تا صفحه 84 .
📌#چکیده:
#خشونت پديده اي تاريخي و جهاني است كه در همه جوامع و تمام ادوار وجود داشته است. توجه به اين پديده از دهه 70 ميلادي آغاز شد و پژوهش هاي متعددي در اين حوزه انجام گرفت. بررسي در باب #خشونت با مشكلاتي همراه است. در اين پژوهش ها محقق وارد حوزه خصوصي و صميمي خانواده مي شود و در خصوص رفتاري حساس از افراد سئوال مي كند. وجود #خشونت در خانواده از طرف قرباني به علل مختلف پنهان نگاه داشته مي شود، فراموش مي شود و يا در بيان آن اغراق مي شود. نبود آمار در خصوص افراد در معرض #خشونت، مشكل ديگري در راه دست يابي به نمونه معرف است.
نظريه پردازان #فمينيست تبيين هاي فردي يا خانوادگي را در باب #خشونت، براي توضيح كافي نمي دانند. هر چند معتقد هستند اين عوامل مي تواند به مثابه عاملي تشديدكننده #رفتار_خشن_عمل كند، تأكيد آنان بر وجود ساختار نابرابر روابط قدرت ميان زنان و مردان در جامعه و نهادهاي آن است. توجه آنان متوجه ساختار مردسالارانه اي در جامعه است كه به مردان اجازه اعمال قدرت بر زنان را مي دهد... .
🔚 اين مقاله با توجه به ديدگاه #فمينيستي سعي در مشخص كردن اهميت ساختار نابرابر قدرتي دارد كه در حوزه هاي اقتصاد، قوانين، نيروهاي نظارتي جامعه و نهادهاي حمايتي جامعه حضور دارد و بر توجه به ساختار جامعه كه مردان را تشويق به اعمال #خشونت و #زنان را وادار به تحمل آن مي كند تاكيد مي كند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #تحلیل و بررسی #خشونت_علیه_زنان (مطالعه موردی #زنان_در_اروپا)
👤نویسنده: مهدیه شادمانی
📎منبع: فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زنان سال سوم پاییز 1396 شماره9
📌#چکیده:
یکی از بحرانهای کنونی اجتماع بشری، گسترش غیرقابل انکار #خشونت_علیه_زنان است. بدرفتاری با زنان، در همه کشورهای جهان مسیله ای کاملا عمومی و دارای نتایج وخیمی است. این مسئله در سراسر جهان سلامت روحی و جسمی زنان را به مخاطره انداخته و سبب نقض گسترده #حقوق این بخش از جامعه بشری گردیده است.
📖بسیاری از پژوهشها نشان میدهد که #خشونت_علیه_زنان در #خانواده و #اجتماع، سبب #تشویش، #حس_حقارت و در نهایت #خودکشی میگردد. بسیاری از روانشناسان در بررسی علل این پدیده، نوع تقسیم و توجه به نقشهای #جنسیتی و همچنین نوع جامعه پذیری را ذکر کرده اند. این رخداد ناگوار به حدی رشد یافته که این نقض آشکار حقوق انسانی در سراسر جهان و حتی کشورهای غربی نیز مشاهده میشود. مسئله مهم در این میان رشد فزاینده #خشونت و #جرایم_جنسی_علیه_زنان در کشورهای پیشرفته #غربی است که مدعی اجرای قوانین سودآور برای #زنان هستند.
✅ در این مقاله نویسنده با بررسی ابعاد #خشونت ، میزان #جرایم_جنسی و #تضییع_حقوق_زنان را در کشورهای #غربی تحلیل کرده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #فراتحلیل_مطالعات_انجام_شده_پیرامون_خشونت_علیه_زنان
👤نویسندگان:عالیه #شکر_بیگی/ رضا #مستمع
📎منبع: مجله جامعه شناسی ایران، دوره 15، شماره2، تابستان 1393
صفحه 153-177
📌#چکیده:
#خشونت_علیه_زنان در ابعاد خانگی و اجتماعی آن چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع درحال توسعه همواره به عنوان یک دغدغه و آسیب مطرح بوده است. تحقیقات زیادی روی این مسئله انجام شده منتها به دلیل داشتن روشهای مختلف برخورد با مسئله و شقوق متعدد نظری، نتوانسته این انبوه نتایج را در یک قالب پژوهشی که نقطه عطفی برای پژوهشهای آتی در این حوزه باشد فراهم آورد.
⬅در این پژوهش فراتحلیلی با دستهبندی نظریات بهکارگرفته شده در 22 پژوهش کاربردی در حوزه #خشونت_علیه_زنان، تئوریهای پرکاربرد استخراج و سپس با بررسی روشهای تحقیق آنها علاوه بر مشخص کردن حیطه و میدان مطالعاتی، اجزا پژوهشها دستهبندی شده است. ◀در طبقهبندی فرضیات مشخص گردید، ربط نظری با مدل نظری ارائه شده در پژوهشها همخوانی اندکی داشته و تنها سه نظریه "#منابع"، "#یادگیری" و "#فمنیستی" در تبیین مدل فرضی کاربرد اصلی داشته است. 🔚در نهایت با استفاده از روشهای قدرتمند آماری نقش این سه نظریه در تبیین و تایید فرضیات سنجش شد. پیشنهادهای پژوهشها نیز براساس اتکا بر پایگاههای اقتصادی، #جنسیتی و آموزشی دستهبندی گردید.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #زبان_و_نوشتار_زنانه؛ #واقعیت_یا_توهم؟
👤نویسنده: قدرت الله #طاهری
📎مشخصات: متن پژوهی ادبی، مقاله 5، دوره 13، شماره 42، زمستان 1388، صفحه 87-107
📌#چکیده:
#جنبش_زنان (feminism#) در آغاز قرن بیستم برای #احقاق_حقوق_زنان در مسائلی مانند استقلال مالی، تحصیلات و حق رأی مطرح شده و در ادامه راه از جنبشی تماماً #سیاسی به جنبشی #فرهنگی و #ادبی مبدل گشته است. در شاخه #رادیکال و #پست-مدرن این جنبش ادعا میشود: «زبان و نوشتار زنانه» (ecriture feminine#) بهعنوان گونه ای تازه از زبان، توسط نویسندگان و شاعران این #جنبش پا به عرصه حیات گذاشته است.
⬅طرح این نظریه در بستر تحولات #اجتماعی، #سیاسی و #فرهنگی #جوامع_غربی ایجاد شده و ایدئولوژی غالب مانع نقد و بررسی علمی آن شده است. وجود چنین زبانی با منطق شکلگیری خود زبان سازگار نیست و عنصر #جنسیت نمیتواند عامل مؤثری برای ایجاد زبانی مستقل باشد. بنابراین، زبان و نوشتار #زنانه امری موهوم است.
🔚در این پژوهش، دلایل امتناع وجود این زبان را مطرح خواهیم کرد تا در نهایت اثبات کنیم در آثار ادبی زنانه، ما با «سبک نوشتار #زنانه» که حامل تجربه، لحن و عناصر درون مایهای #زنانه است، مواجه هستیم و زبان و نوشتار مستقل #زنانه چنانکه ادعا میشود، نمیتواند تعیّن داشته باشد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #تجلی_نوشتار_زنانه_در_کتاب_دا
👥نویسندگان: مهدی #نیک_منش/ منا #برجی_خانی
📌#چکیده:
#نوشتار_زنانه از نیمۀ دوم قرن بیستم، به عنوان یکی از شاخه های #نقد_فمنیستی مطرح شد. طرفداران این نظریه در آغاز، با تأسّی از اندیشه های متعصبانۀ این جنبش، نوشتار زنان را در مقایسه با کلام #مردان، ازمنظر #تضاد بررسی کردند و درپی آن بودند که زبانی ویژۀ زنان خلق کنند؛ پس از آن، با کمرنگ شدن تعصبها و رد نظریۀ نخست، این ویژگیها از منظر تفاوت بررسی شد.
◀از این نظر، #زنان به دلیل روحیات و احساسات خاص خود، دارای زبانی با ویژگیهایی هستند که در کلام #جنس_مخالف دیده نمیشود ویا کمتر مجال ظهور مییابد.
👥نظریهپردازان این حوزه، با بررسی انواع مختلف #آثار_زنان، به ویژه در ادبیات و از منظر واژگان، جمله ها و موضوعات، این تفاوتها را بیان کردند. #کتاب_دا که در سالهای اخیر، در نوع ادبی خاطره داستان و درحوزه ادبیات دفاع مقدس نگاشته شده، ازجمله آثاری است که به سبب دارابودن راوی و نگارندۀ زن، از این ویژگیها بهره مند است.
✅در این مقاله، برآنیم که با بیان مهمترین این مؤلفه ها، کارکرد آنها را در کتاب دا نشان دهیم و اثبات کنیم که اگرچه نقل خاطره های حول محور جنگ سبب شده است از حضور این ویژگیها در اثر کاسته شود، همواره با اثری سروکار داریم که #نوشتار_زنانه را در ذهن تداعی میکند.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_پایان_نامه: #نوشتارهای_زنان_چگونه_ترجمه_می_شود؟
👤دانشجو: شبنم #جعفرزاده /مقطع کارشناسی ارشد
📌#چکیده:
امروزه به دلیل پیشرفت #فمنیسم، مساله #جنسیت بحث های جدیدی را در #علوم_انسانی مطرح کرده است، از جمله #نقش_قهرمان_زن در تولیدات #ادبی، #ژانرهای_ادبی مورد توجه #زنان نویسنده، #جنسیت_زبان، #نوشتار و #مترجم... تمامی بحث ها در این تحقیق حول محور "#جنسیت" می گردد : #جنسیت_نوشتار که در واقع ساختار نویسنده را نیز در خود دارد و همچنین #جنسیت_مترجم. فرض بر این است که #جنسیت #نوشتار و #مترجم در تولید اثر #ادبی موثر است.
⬅برای بررسی این مساله از نظریات #فمنیستی #هلن_سیکسوس که مطرح کننده "#نوشتار_زنانه" است، استفاده شده و در زمینه ترجمه نیز به #نظریه_بینامتنیت در ترجمه و نظریه کاربردی اشاره شده است.
1⃣در فصل اول به ترتیب به بیان مفهوم نوشتار از نظر #بارت، #نوشتار_زنانه و نیز ذکر ویژگی های آن، #ترجمه و #بینامتنیت پرداخته شده است.
2⃣در فصل دوم نمونه ایی از دو #نوشتار_زنانه، #مارگاریت_دو_راس )نویسنده #فرانسوی( و #زویا_پیرزاد )نویسنده #ایرانی( آورده شد که هم ویژگی های نوشتارشان را بیان کردیم و بعد از قیاس این دو، 🔚در نهایت به این نتیجه رسیدیم که #نوشتار_زنانه جهانی نیست و همچنین در ترجمه آثار ایشان که توسط آقایان #قاسم_روبین و #کریستف_بلئی صورت گرفته می توان گفت که #جنسیت مترجم تاثیری در ترجمه ندارد و این فقط بسته به توانایی و مهارت مترجم (چه #زن، چه #مرد)دارد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #خوانش_ساختارشکنی_تقابل_های_دوگانه_در_رمان «#یومیات_مطلقة»( بر اساس دیدگاه های #هلن_سیکسو)
👥نویسندگان: حامد #صدقی/ سید عدنان #اشکوری/ علی اصغر #حبیبی/ مجتبی #بهروزی
📎مشخصات: فصلنامه لسان مبین، دوره 7، شماره24، تابستان 1395
صفحه 58-37
📌#چکیده:
طرح تقابل های دوگانه یکی از اساسی ترین #مفاهیم #نقد_ساختارگرایی، #پساساختارگرایی، #زبان_ شناسی و #نشانه_ شناسی است که ضمن ریشه داشتن در نظریات #سوسور و بر نظریه های ساختارشکنی #دریدا تکیه دارد. #هلن_سیکسو (1937م-) نویسنده و #فمینیست_فرانسوی به تأسی از دریدا (1930-2004م) و #لاکان (1901-1981م) در #نظریة_شالوده_شکنی خود به واژگونه کردن تقابل های دوگانه اعتقاد دارد. #هیفاء_بیطار(1960م-) نویسندة معاصر #سوری است که درآثار خود جایگاه کنونی #زنان را در جوامع #سنتی و #عربی ارزیابی می کند. رمان «#یومیات_مطلقه» اولین #رمان وی است که نویسنده در آن، در پی #انتقام گرفتن از #قوانین_ظالمانة_کلیسا_در_حق_زنان بر می آید و برای بازیابی #هویت_زنان در پی واژگون کردن تقابل های دوگانة جامعة مردسالار تلاش میکند.
✅مهم ترین نتیجة حاصل از تحلیل رمان مذکور را می توان به مواردی از قبیل تلاش هیفاء برای بازسازی اصالت زنان، دگرگون سازی تقابل های دوتایی نظام #مردسالار و نوشتن تجربه های شخصی او اشاره نمود، که خمیرمایة تئوری های #سیکسو را تشکیل می دهد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒#چکیده_مقاله: #بررسی_تطبیقی_محدودیتهای_آزادی_بیان_در_تلویزیون از منظر #اسناد_بینالملل_حقوق_بشر_و_حقوق موضوعه_ایران
نوع مقاله: پژوهشی
👥نویسندگان: سید محمدصادق #احمدی/علیرضا #ناصری / مرتضی #قاسم_آبادی
📌#چکیده:
بر اساس نگرش #غایت_محورانة_انسانی، #آزادی_بیان از مقتضیات #استقلال_فردی_انسان به مثابه یک غایت بالذات است و محدودسازی آن را باید در چارچوب استثنای ضروری تبیین کرد. در ساحت حقوق طبیعی نیز آزادی، حق طبیعی است و ایجاد هرگونه محدودیتی در تغایر بالذات با این حق به شمار میآید. در عصر حاضر، بدون تردید، #تلویزیون بهعنوان یکی از نیرومندترین ابزارهای #آزادی_بیان، به خدمت گرفته میشود. اما درعینحال، استفادة نابه جا از این دستگاه میتواند باعث #تعرض به #حقوق_عمومی و #خصوصی شود. لذا ایجاد محدودیت برای فعالیت شبکههای تلویزیونی ضروری است. در همین راستا تمامی اسناد بینالمللی حقوق بشر، محدودیتهایی را برای تلویزیون مقرر داشتهاند. ⬅#نظام_حقوقی_ایران نیز چنین محدودیتهایی را در نظر گرفته است که برخی از آن، با محدودیتهای مقرر در اسناد بینالملل حقوق بشر، قابل انطباق است و برخی دیگر، مانند موازین و ضوابط اسلامی در هیچ سند بینالمللی بهعنوان محدودیت آزادی بیان یافت نمیشود. علاوه بر این به نظر میرسد تفاسیر #شورای_نگهبان بر اصول 44 و 175 قانون اساسی، نوعی محدودیت اضافه بر ابزارهای آزادی بیان باشد.
✅در نوشتار حاضر برآنیم که با بررسی تطبیقی اسناد یادشده، محدودیت های #شکلی_و_ماهوی #آزادی_بیان در صدا وسیمای ایران مورد واکاوی قرار گیرد.
https://eitaa.com/Antifeminism2