💠 گزارش پنجم: نداشتن یاور حتی در حد 30 نفر
🔰 #کلینی در کافی به نقل از #ابوهيثم_بن_تَيَّهان از اصحاب معروف حضرت امیر میگوید:
اميرالمؤمنین، در مدينه براى مردم، سخنرانى كرد و فرمود:
▫️اگر حکومت را به اهلش یعنی ما اهل بیت میسپردید هم خیر دنیا را میبردید و هم خیر آخرت را، یعنی هم #دنیای_شما آباد میشد و هم #آخرت_شما.
▫️اما اکنون منتظر باشید آنچه را کاشته اید، همان را دِرو کنید لذا منتظر عواقب این انتخاب تان باشید.
🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند:
▫️به خدا سوگند، اگر من به عدد پيروان #طالوت، يا به عدد #اهل_بدر، ياور داشتم و آنان دشمنان شما بودند، شما را با شمشير مىزدم تا به حق باز گرديد و به راستى در آييد كه اين، شكاف ايجاد شده در دين را بهتر مىبندد و همراهى را بيشتر مىكند.
خدايا! ميان من و آنان، به حقْ داورى كن كه تو بهترين داورانى!».
🔺راوی میگوید حضرت سپس از مسجد، بيرون رفت و بر #آغُلى گذشت كه در آن، حدود #سى_گوسفند بود. پس حضرت فرمود:
«به خدا سوگند، اگر من به عدد اين #گوسفندان، مردانى داشتم كه براى خداوند و پيامبرش #دل_مىسوزاندند، اين #پسرِ_مگسخوار را از تختش پايين مىكشيدم».
🔺راوی میگوید چون شب شد، #360_مرد با حضرت تا به پاى مرگ پيمان بستند و اميرمؤمنان به آنان گفت:
▫️«صبح در فلان جا، سرها را تراشيده و نزد من بياييد» و حضرت، خود، سرش را نیز تراشيد اما هيچ يك از آن گروه، سر خود را نتراشيدند و نيامدند، جز #ابوذر، #مقداد، #حُذَيفة بن يمان، #عمّار بن ياسر و پس از آنها #سلمان.
🔺حضرت دستش را به سوى آسمانْ بالا برد و گفت:
«خدايا! این #مردم، مرا #ناتوان كردند، همان گونه كه #بنى_اسرائيل، #هارون را ناتوان كردند. خدايا! تو آنچه را ما پنهان و آشكار مىكنيم، مىدانى و چيزى در زمين و آسمان، از تو پنهان نمىمانَد. مرا مسلمان بميران و به صالحانْ مُلحق كن!».
➕(مطالعه کامل روایت)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن»
1️⃣ چرایی تاخیر ابلاغ ولایت علی(ع) توسط پیامبر در ماجرای غدیر
2️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش اول)
3️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش دوم)
4️⃣ علت یابی ترس پیامبر در ماجرای ابلاغ ولایت(بخش سوم)
5️⃣ جمع بندی علت ترس پیامبر
6️⃣ پیامدها و دلالت های اجتماعی:
1) ایجاد بستر برای پیشبرد اراده ولیّ (مسئله تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان و تلاش برای تبدیل نظر امام به تصمیم ایشان)
2) راهبرد ایجاد رعب و وحشت
7️⃣ فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن
8️⃣ ماجرای تبعید بلال حبشی به شام
9️⃣ اقدام برای ترور حضرت امیر
0️⃣1️⃣ ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان
1️⃣1️⃣ تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی:
عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار
2️⃣1️⃣ تطبیق بحث با فضای امروز
3️⃣1️⃣ هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
4️⃣1️⃣ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» + چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
5️⃣1️⃣ صوت سخنرانی مباحث تا اینجا
6️⃣1️⃣ آیا جبهه حق میتوانست در مقابل جبهه باطل دست به اقدام نظامی و شمشیر ببرد؟
7️⃣1️⃣ دو راهبرد جبهه حق برای شکست طرح جبهه باطل
1. اقدام اول: شکستن جو اجتماعی و فشار حاکم بر مردم؛ با حضور 360 صحابی سرتراشیده و بدون نقاب در شهر
2. اقدام دوم: جهاد تبیین، روشنگری و فریادهای کوبنده
8️⃣1️⃣ شکست این دو اقدام و اتخاذ راهبرد سکوت توسط حضرت امیر و ضرورت ورود فاطمه(س) در عرصه میدان
9️⃣1️⃣ سه ماموریت ویژه حضرت زهرا(س)
0️⃣2️⃣ عامل اصلیِ سکوتِ حضرت امیر: «عدم همراهی خواص و مردم» + در پنج گزارش
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 سلسله مباحث: «راهبرد محوری جبهه باطل و جبهه حق در ماجرای سقیفه؛ پیامدها و دلالت های اجتماعی آن» 1
خب الحمدلله پس از دو هفته این بحث هم به یک سرانجامی رسید.
از مباحث یک فهرست تهیه کردم که بتونیم راحت تر مباحث رو پیدا کرده و مطالعه کنیم.
خیلی علاقه مندم که نظر مخاطبین عزیز رو درباره این بحث و دیگر مباحث بدونم. هم درباره محتوا و سیر مباحث و هم درباره قالب و مدل کار.
حتما نظرتون رو بهم هدیه کنید تا کار بهتر ادامه پیدا کند.
این بازخوردها در ادامه کار خیلی کمک خواهد کرد
نظرتون رو اینجا بهم بگید: @Hagh110110
آیات و روایات اجتماعی
💠 گلچینی از فهرست مطالب کانال: 1. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... 2. علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش
گلچینی از فهرست مطالب کانال رو از اینجا ببینید👆👆
💠 نان خوردن به نام دین!
(بخش اول)
🔺جناب #کشی به نقل از قاسم بن عوف میگوید:
▫️ميان #امام_سجاد(ع) و #محمّد_بن_حنفيه در رفت و آمد بودم و گاه نزد اين و گاه نزد آن مىرفتم.
▫️روزى امام سجاد(ع) را ديدم؛ به من فرمود:
🔸«مبادا نزد عراقيان بروى و به آنها بگويى كه ما نزد تو #دانش به امانت نهادهايم و مثلا بخواهی بدین وسیله کلاس گذاشته و #تکبر بورزی؛ كه به خدا سوگند! ما چنين نكردهايم.
(فَقَالَ لِي: يَا هَذَا إِيَّاكَ أَنْ تَأْتِيَ أَهْلَ الْعِرَاقِ فَتُخْبِرَهُمْ أَنَّا اسْتَوْدَعْنَاكَ عِلْماً فَإِنَّا وَ اللَّهِ مَا فَعَلْنَا ذَلِكَ)
🔸مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، بر ديگران #برترى جويى و بر گُرده مردم سوار شوی؛ كه خدا بر زمینت خواهد زد.
(وَ إِيَّاكَ أَنْ تَتَرَأَّسَ بِنَا فَيَضَعَكَ اللَّهُ)
🔸و مبادا به وسيله ما اهل بیت و دین خدا، روزى خورده و از آن سوء استفاده کنی و بخواهی #پولی به جیب بزنی؛ كه خداوند بر #فقرت خواهد افزود».
(وَ إِيَّاكَ أَنْ تَسْتَأْكِلَ بِنَا فَيَزِيدَكَ اللَّهُ فَقْراً)
📌پ.ن: از این دست روایات کم نداریم و اینجا تنها به یک نمونه اشاره شد. مثلا حضرت امیر میفرمایند:
«الْمُسْتَأْكِلُ بِدِينِهِ حَظُّهُ مِنْ دِينِهِ مَا يَأْكُلُه»
یعنی آنكه دين را وسيله خوردن خود کرده و از آن سو استفاده میکند، بهره اش از دين، همان چيزى است كه آن را میخورد.
آیا امروز نیز هستند افرادی که مصداق این روایت باشند؟
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نان خوردن به نام دین!
(بخش دوم)
➕پيامبر اکرم(ص) در بحارالانوار:
🔺واى بر كسانى كه #دين را وسيلۀ كسب #دنيا مىكنند. گرگانی در لباس میش اند که با #نرمزبانى، مردم را میفریبند!
گفتارشان شيرينتر از عسل و دلهايشان به مانند #دل_گرگ است.
(وَيلٌ لِلَّذينَ يَجتَلِبونَ الدُّنيا بِالدّينِ، يَلبَسونَ لِلنّاسِ جُلودَ الضَّأنِ مِن لينِ ألسِنَتِهِم، [كَلامُهُم] أحلىٰ مِنَ العَسَلِ، وقُلوبُهُم قُلوبُ الذِّئابِ)
🔺خداى متعال مىفرمايد: «آيا اينها از من غافل شده يا بر من گستاخى مىكنند؟! به عزّت و جلالم سوگند، چنان #فتنهاى بر آنان پدید خواهم آورد كه بردبار و خردمندشان را #سرگردان کند!».
(يَقولُ اللّٰهُ تَعالىٰ: أفَبي يَغتَرّونَ، أم عَلَيَّ يَجتَرِئونَ؟! فَوَعِزَّتي، لَأَبعَثَنَّ عَلىٰ أولٰئِكَ فِتنَةً تَذَرُ الحَليمَ مِنهُم حَيران)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 زاهدانی که چون آب نیست، زاهدند
وگرنه اگر آب بود، شناگران ماهری بودند
🔰 مرحوم مجلسی در بحارالانوار به نقل از امیرالمومنین(ع):
▫️گروهى از مردم، عقب ماندگى شان از رياست و #قدرت، بواسطه ضعف و ناتوانى آنها است كه وسيله اى براى رسيدن به هدف خويش ندارند و روزگار آنها را مجبور به پذیرش این وضعیت کرده، لذا در این حال باقی مانده اند.
(مِنْهُمْ مَنْ أَقْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَ انْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ)
▫️اما اینها ناتوانی خود را به عنوان #قناعت معرفی کرده و خود را به #لباس_زهد و تاركان دنيا درمى آورند، درحالی که هیچ شباهتی به آنها نداشته و هرگز در آن وادى نبوده اند.
(فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَ تَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَ لَا مَغْدًى)
📌پ.ن:
▪️به جای این که دیگران را مخاطب این کلام حضرت بدانیم، در این تأمل کنیم که آیا ما هم مصداق این خطاب حضرت هستیم؟
▪️این خطاب حضرت ناظر به قشر خاصی نیست، همه ما یک #فرعون درون داریم که هرگاه فرمان ماشین زندگی به دست ما افتاد، آنگاه معلوم میشود که از فرعون مصر بهتر هستیم یا بدتر!
▪️پس این خطاب را اول ناظر به خود بدانیم و بعد ناظر به دیگران!
خیلی ها چون #قدرت به دستشان نیست، انسان های محترمی هستند اما همین که به قدرتی میرسند، چنان میتازند که انگار نه انگار که تا دیروز، خود منتقد چنین رفتارهایی بودند.
▪️توجه به این نکته، چقدر در #تربیت و رشد انسان میتواند موثر باشد، اینکه اساسا انسان در #بستر_اجتماع و #تشیکلات رشد خواهد کرد، اینکه مسیرهای متعدد در جلوی راه انسان باشد و انسان در عین اینکه میتواند مسیر غلط را انتخاب کند، انتخابش مسیر صحیح بشود
یعنی توجه به #آزادی در تربیت، البته #آزادی_کنترل_شده، نه مطلق.
چقدر باید در این مسئله تأمل کرد...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر امروز جای تو خالی است، سیدناالعزیز...
✳️ راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد
🔸#آیت_الله_خامنه_ای ذیل آیه شریفه(مجادله:1) به نکته مهمی توجه داده و میگویند:
«#رهبرى_اسلامى در هر مسئلهاى و پديدهاى از پديدههاى مردم، #حاضر و ناظر است؛ معناى رهبرى اين است...
پيغمبر از قضيهى خانوادگى هم پايش را كنار نميكشد؛ اگر قرار است كه يك جامعهاى داشته باشيم، يك امّتى داشته باشيم كه در رأس اين امّت يك امامى است،
اين امام همهى مشكلات مردم را آنجايى كه به او ارجاع ميشود و او بايد حل كند، بايد حل كند و همه جا #حاضر باشد.»
🔸پیامبر همه جا در صحنه حاضر و پاسخگوی مشکلات است، چه اینکه در آیه شریفه نیز حلال مشکل آن زن میشود.
🔸نکته مهم آن است که نکته اشاره شده مخصوص #رهبر_جامعه نیست بلکه در مقیاس کوچکتر، هر شخص دیگری نیز که بخواهد در فضای اجتماعی نقش #راهبری داشته باشد، او نیز باید در همه حوادث اجتماعی #نقش_آفرینی کند،
از کمترینش که یک #موضع_گیری است تا #حل_مسئله که غایت است.
🔸اینکه گفته میشود مگر شما #علامه_دهر اید که در مورد همه اتفاقات نظر میدهید، هم حرف درستی است و هم حرف غلطی.
حرف درستی است، به این معنا که انسان نباید در حیطه هایی که علم و شناخت ندارد، بیخود حرفی بزند.
حرف غلطی است، به این معنا که #لازمه_راهبری_اجتماعی این است که باید در حوادث، #راهبر_مردم بود و نمیشود خود را کنار کشید چون جامعه اکنون درگیر آن مسئله است و منتظر پاسخ.
🔸لذا حتما باید در زمینه های مختلف تا حد معقولش، کسب علم کرد، تا بتوان به نحو صحیح کنشگر بود.
البته برای این مسئله لازم نیست در همه زمینه ها متخصص بود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد!
1️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ
▫️و اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
▫️و مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اللَّهِ ابْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
[من لایحضرالفقیه ج4 ص412/رک: کافی ج4 ص43 ح7]
🔺#انفاق كن، و يقين بدان كه جاى آن پُر خواهد شد،
▫️و بدان كه هر كس در راه #طاعت_خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه #معصيت_خدا گرفتار خواهد شد
▫️و هر كه در راه رفع نياز #دوست دار و #ولیّ_خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز #دشمن_خدا گرفتار آيد.
2️⃣ #رسول_الله(ص):
🔺«مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّهُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا»
[جامع الاخبار ص178]
🔺هر كه #مال و دارایی های خود را #اختیارا برای خرج کردن درباره #نیکان و خوبان دريغ كند، خداوند مالش را به #اجبار نصيب #افراد_بد گرداند.
3️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْنَعُ دِرْهَماً فِي حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَيْنِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ»
[کافی ج3 ص504]
🔺هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن #يك_درهم در راهى كه #حقّ آن است دريغ ورزد مگر اينكه #دو_درهم به #ناحق خرج خواهد کرد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
4️⃣ #امام_کاظم(ع):
🔺«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
[تحف العقول ص408]
🔺از خرج كردن در مسیر #طاعت_خدا دريغ مكن كه لاجرم و #قاعدتا دو برابر آن را در راه #معصيت_خدا خرج خواهى كرد.
5️⃣ #امام_صادق(ع):
🔺«مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْفَقَ فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْه»
[کافی ج3 ص506]
🔺هر كه از خرج کردن یک حق در مسیر #خداوند دريغ ورزد، قاعدتا دو برابر آن را در مسیر #شیطان و #باطل خرج خواهد کرد.
6️⃣ #امام_باقر(ع):
🔺«مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْيِ لَهُ فِي حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أَوْ لَمْ تُقْضَ إِلَّا ابْتُلِيَ بِالسَّعْيِ فِي حَاجَةِ مَنْ يَأْثَمُ عَلَيْهِ وَ لَا يُؤْجَرُ
▫️و مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يُنْفِقُهَا فِيمَا يُرْضِي اللَّهُ إِلَّا ابْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ أَضْعَافَهَا فِيمَا أَسْخَطَ اللَّهَ.»
[تحف العقول ص293]
🔺اگر بنده ای از کمک به #برادر_مسلمانش دریغ ورزد و تلاش برای #رفع_حاجت او نکند، قطعا گرفتار رفع نیاز کسی خواهد شد که باعث #گناه بر او میشود و برای او نیز #هیچ_پاداشی نخواهد داشت.
▫️و هيچ بندهاى نيست كه از خرج كردن چيزى در مسیر #رضایت و #اراده_الهی بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در مسیر #خشم_الهی مجبور خواهد شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍