🔹فهرست: بهترین سریالهای خانوادگی خارجی
وقتی صحبت از فیلم خانوادگی به میان میآید حداقل دو مفهوم همزمان در ذهن شکل میگیرد. یکم اینکه فیلم خانوادگی یعنی فیلمی مناسب از لحاظ اخلاقی و هم داستانی که بتوان آن را با همهی ردههای سنی خانواده تماشا کرد. دوم اینکه فیلم خانوادگی یعنی فیلمی که داستانش حول محور خانواده و تمام مشکلات ریز و درشتش بگذرد؛ مشکلاتی در زمینهی روابط روزمره و مسائل اقتصادی و سنتشکنیهای عاطفی و اختلافات فکری؛ مشکلاتی که میتواند درونخانوادگی باشد یا بین خانواده و سیستم اجتماعی موجود. در هرحال چه با تفکر اول و چه با تفکر دوم، درامهای خانوادگی همیشه طرفداران پروپاقرص خود را دارند. ما هم در این فهرست سعی کردیم از بین انبوه درامهای خانوادگی فهرست ده تا از بهترین سریالهای خانوادگی ایرانی و خارجی را برای شما تهیه کنیم.
متن کامل فهرست بهترین سریالهای خانوادگی خارجی را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#فهرست_آثار
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣3⃣1⃣
@azadisqart
از نقاط برجستهی سریال که در دیده شدن آن نقش بسزایی داشت، حضور رضا عطاران است که بعد از گذشت یازده سال از بازی در فصل سوم سریال «قلب یخی»، دوباره در شبکهی نمایش خانگی دیده میشود. علاوهبر او، فهرست بلندبالای دیگر بازیگران شناختهشدهی سریال هم که جای همهی شخصیتهای اصلی و فرعی ایفای نقش میکنند، به جذب مخاطب کمک کرده ولی حضور آنها نتوانسته ضعفهای مشهود در فیلمنامه را بپوشاند. مهمترین خلأ فیلمنامه ضعف در ترکیب ژانر جنایی و کمدی است. این ژانر ترکیبی که در سریالسازی دنیا سابقه دارد نیازمند پرداختن دقیق به محتوا و عناصر کمدی داستان و همچنین نیازمند تمرکز بر جزئیات جنایی آن است؛ بهطوری که هیچ یک قربانی دیگری نشوند. در حالیکه در «دفتر یادداشت» بخش جنایی فدای کمدی شده و حتی به نظر میرسد از کمدی برای پرداختن رقیق به بخش جنایی سوءاستفاده شده است. فیلمنامه از طنزی که البته بیشتر به هزل شباهت دارد، استفاده کرده تا نیازی نباشد به جزئیات و ظرایف داستان جناییاش بپردازد و آنها را باورپذیر و منطقی از کار دربیاورد.
متن کامل ریویوی سریال دفتر یادداشت را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#دفتر_یادداشت
#کیارش_اسدی_زاده
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣3⃣2⃣
@azadisqart
🔹گفتگوی مجله میدان آزادی با «محمد سلمانی» درباره شعر و شخصیت محمدعلی بهمنی
یافتن چهرههای متعددی برای مصاحبه درباره زیست اخلاقی و شعری زندهیاد بهمنی چندان دشوار نبود اما پیدا کردن شاعری که خود از موسپیدکردههای غزل و غزل نو باشد و هم از دوستان نزدیک استادمحمدعلی بهمنی، کار را برای ما سخت کرد. ما کسی را انتخاب کرده بودیم که سخت مصاحبه میکند، گزیده گوست و برای گفتگو با او که در مقام استادی است کمی باید دست و دلمان بلرزد؛ کمااینکه در این زمان و در سوگ محمدعلی بهمنی، حال و حوصلهی چندان مساعدی برای مصاحبه نداشت اما از آنجا که او خود سروده بود «پاسخ آیینه سنگ نیست» با تمام خستگی به سوالات ما پاسخ داد و توانستیم مختصر اما مغتنم با او به گفتگو بنشینیم.
متن کامل این گفتگو را در پرونده پرتره محمدعلی بهمنی بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی
#پرونده_پرتره_بهمنی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
3⃣3⃣3⃣
@azadisqart
پس از انتشار «آنا کارِنینا»، تولستوی دیگر رسماً نویسندهای درجهی اول و مشهور است. اما درست در همین زمان است که او دچار انقلابی درونی میشود و هرچه را که تا آن موقع به دست آورده پوچ و بیارزش میداند. تولستوی تا پیش از این انقلاب درونی هم تقریباً آدمی مذهبی بود، هرچند که تمایلات نوگرایانه هم داشت. با این حال پس از این تحول است که بهشکلی عمیقتر و البته دردمندانه به دین برمیگردد و آنقدر از همه چیز بیزار شده که مسکو را رها میکند و به روستای زادگاهش، یاسنایا پولیانا برمیگردد. اینجاست که شروع میکند به نگارش کتاب «اعتراف». او در این کتاب بیشتر تلاش کرده سؤال درست را مطرح کند و آن سؤال این است: اگر خدایی وجود نداشته باشد، با فرض اینکه مرگ اجتنابناپذیر است، معنای زندگی چیست؟!
این دغدغهها، جستوجوی معنای زندگی، اثبات وجود خداوند، یافتن حدود اخلاقی و مسائلی از این دست آنچنان به گریبان نویسندهی ما چنگ زده بود که حاصلش شد داستان بلند «مرگ ایوان ایلیچ». این داستان ماجرای مردی به همین نام را روایت میکند که در آغاز میانسالی و در اوج موفقیت شغلی به مرضی عجیب و لاعلاج مبتلا میشود. این بیماری باعث میشود ایوان ایلیچ شروع کند به مرور زندگیاش و اینجاست که میفهمد هرچه تا حالا پشت سر گذاشته نه زندگی، بلکه صرفاً روزمرگیهایی بیمعنا بوده. آنجایی که ایوان میفهمد معنای زندگی چیست دیگر فرصتی برای زندگی ندارد اما راضی است؛ راضی است چون بالاخره فهمیده زندگی یعنی چه.
متن کامل تکنگاری لئو تولستوی را بخوانید.
#لئو_تولستوی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#داستان
3⃣3⃣3⃣
@azadisqart
دومین فیلم بلند مهران مدیری، «ساعت ۶ صبح»، ترکیبی غیرمعمول است که از ابهام در داستان رنج میبرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مدیری و تهیهکنندگی علی اوجی، پس از حضور نیافتن در جشنوارهی فجر سال گذشته، اکنون به روی پردهی سینماها رفته است. مدیری که فیلم قبلیاش، «ساعت ۵ عصر»، در ژانر کمدی با رویکردی ابزورد در سال ۱۳۹۵ ساخته و در سال ۱۳۹۶ اکران شده بود، این بار با تغییر ژانر و لحن بهسراغ درامی با تم امنیتی رفته است. تجربهی ساخت فیلم در فضاهای مختلف بهخودیخود جای تقدیر دارد، اما اینکه آیا این جسارت به نتیجهای خوب یا حداقلی منجر شده باشد، موضوعی دیگر است. با این فیلم میتوانیم نتیجه بگیریم مهران مدیری در نهایت چهرهای تلویزیونی است و سینما مدیوم او نیست.
فیلم «ساعت ۶ صبح» داستان دختری به نام سارا را روایت میکند که قرار است برای ادامهی تحصیل در رشتهی دکترای فلسفه به کانادا برود. پرواز او ساعت شش صبح است...
متن کامل ریویوی فیلم سینمایی «ساعت ۶ صبح» را بخوانید.
#ساعت_۶_صبح
#مهران_مدیری
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
3⃣3⃣4⃣
@azadisqart
این سریال فاجعهٔ هستهای چرنوبیل که در آوریل ۱۹۸۶ در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و تلاشهای بیسابقه برای پاکسازی که به دنبال آن انجام شد را به تصویر میکشد. سوانح بزرگ، جنگها و فجایع طبیعی سوژههای خوبی برای ساختن فیلم یا سریال هستند. چون پیشاپیش زنگها را برای مخاطب به صدا درآوردهاند و بخش زیادی از مخاطبان، اطلاعات اولیه را دربارهی آنها کسب کردهاند.
اگرچه ۲۲ سال دندان روی جگر گذاشتن رسانههای غربی برای ساختن اثری دربارهی چرنوبیل زمان زیادی است اما شاید یکی از دلایلی که ساخت این پروژه را تسریع کرد کسب جایزهی نوبل ادبیات توسط خانم سوتلانا الکسیویچ، روایتنویس اهل بلاروس بود. با اهدای نوبل به الکسیویچ، همه کارهای او از جمله کتاب «زمزمههای چرنوبیل» مورد توجه دوباره قرار گرفتند.
اگرچه حالا اطلاعات زیادی دربارهی جنبههای مخرب سانحهی چرنوبیل داریم و میدانیم که این سانحهی غیرعمدی خیلی کمتر از آنچه که بیم آن میرفت تلفات انسانی داشت، اما در این سریال و در کتاب «زمزمههایی از چرنوبیل» تلاش میشود این سانحه با بمب اتمی هیروشیما مقایسه شود. جدا از جنبهی واقعی که آزاد شدن مواد رادیو اکتیو با آزاد شدن انرژی مواد رادیو اکتیو چه اندازه متفاوت است و واضح است که این قیاس معالفارق و اشتباه است، جنبهی بیشرمانهی این مقایسه، غیرعمدی بودن فاجعهی چرنوبیل و عمدی بودن آدم کشی آمریکاییها در هیروشیما است.
متن کامل ریویوی سریال «چرنوبیل» را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#چرنوبیل
#یوهان_رنک
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#سریال
3⃣3⃣5⃣
@azadisqart
این فیلم را میتوان یک فیلم سانتیمانتال دانست. از طرفی این رویکرد باعث میشود فیلم از لحاظ زیباییشناسی محیط و دکور در سطح بالایی قرار بگیرد. اما از طرف دیگر بخش زیادی از جامعه در این فیلم حضور ندارند. انگار که عشق فقط برای این طبقه از جامعه است. شاید در پاسخ گفته شود که داستان اینگونه اقتضا میکرده یا به هر حال باید این رابطهها در بستری پرداخته میشد. اما وقتی سه رابطه را در فیلم نشان میدهیم که هر سه از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط رو به بالا یا بالا هستند، این جواب پذیرفتنی نیست. مخصوصاً که این سؤال مهم هنوز برای جامعه حل نشده است که آیا با وجود مشکلات مالی زیاد میتوان عاشقانه و خوب زندگی کرد؟ آیا دغدغههای اقتصادی چنین فرصتی را به ما میدهند؟
فیلمهای ایرانی در دهههای هفتاد و هشتاد به فیلمهایی با پایان خوش معروف شده بودند. البته این نوع پایانبندی بهنوعی الگوبرداری از پایان هالیوودی است اما گاهی این مدل پایانبندی هنرمندانه است و گاهی حالت کلیشهای پیدا میکند. کلیشهای بودن پایان، مهمترین اشکال فیلم «آغوش باز» است.
متن کامل ریویوی فیلم آغوش باز را بخوانید.
#آغوش_باز
#بهروز_شعیبی
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
3⃣3️⃣5⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فیلم سینمایی «آغوش باز»
اکران سینمایی فیلم «آغوش باز» که ابتدا قرار بود در نیمهی شهریورماه آغاز شود بالاخره پس از یک هفته تعویق، از امروز در سینماهای سراسر کشور شروع شده است. به همین بهانه همه مطالب نقد و نظر دربارهی این اثر که در مجله میدان آزادی منتشر شده را برای شما گردآوری کردیم. تاکنون یک برنامه ویدئویی در تحلیل فیلم آغوش باز و دو ریویو در نقد و بررسی آن توسط سه نفر از منتقدان مجله میدان آزادی فراهم شده که در ادامه مشاهده میکنید.
۱. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز» ساخته «بهروز شعیبی»
۲. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
۳. ریویو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
#آغوش_باز
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
3⃣3️⃣6️⃣
@azadisqart
سینما یک وسیله است؛ با وجود این، ما را در یک دنیای بکر و در تماس با آنچه که قابل رویت است و نیروی پرشور آنها قرار میدهد. در سینما ما با تصویر متحرک نمایش داده شده روبهرو هستیم. این تصاویر ما را غافلگیر کرده و تسخیر میکنند. آنها ما را بهطور مستقیم به سمت واقعیت زندگی سوق داده و مجبورمان میکنند که دوباره آن را بهطور کامل ببینیم. بهطور همزمان، آنها تخیل ما را نیز تغذیه میکنند. ذهن ما را گشوده و به ما دانش و آگاهی ارائه میدهند. آنها باعث میشوند که ما با تماشاگران دیگر به شکل هماهنگ در تجربهی زندگی سهیم شویم؛ اگر سینما نوعی تجربه است، این شکلی است که به خود میگیرد.
به مناسبت ۲۱ شهریورماه روز ملی سینما بخش اول یادداشت پست سینما را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
3⃣3⃣7⃣
@azadisqart
اگر این گفته را قبول داشته باشیم که راز موفقیت ساخت یک فیلم خوب تنها و تنها و تنها فیلمنامهی خوب آن است، پس ابتدا باید بهسراغ نویسندهی سریال «طوبی» برویم؛ سیدحسین امیرجهانی. امیرجهانی بعد از چند سال تحصیلات حوزوی، ارشد ادبیات نمایشی را در دانشکدهی دین و رسانهی قم که مخصوص طلاب است، خواند و در رزومهاش در تمام سایتها چنین آمده که در نگارش فیلمنامهی سریال «پدر» همکاری داشته است و حتی اسم او بهعنوان نویسنده در صفحهی ویکیپدیای سریال «پدر» اضافه شده است اما در تیتراژ آغازین و پایانی این سریال خبری از اسم او نیست و به نظر میرسد اعلام نام او در سایتها بهعنوان نویسنده، نوعی رزومهسازی برای امیرجهانی باشد. «نجلا» (بهصورت گروهی) و «سرجوخه» هم از دیگر فیلمنامههای امیرجهانی هستند. چون در «نجلا» و «طوبی» عناصر مشترک بسیار بیشتر از تفاوتها و نوآوریهاست بد نیست در اینجا این اشتراکها را مختصر بازگو کنیم.
استفاده از اسم زنانه یا معشوقه برای عنوان فیلم، کشاندن داستان به عراق، حضور دختری بهاصطلاح جسور بهعنوان قهرمان داستان با دلباختههای فراوان، نگاه سطحینگر به مسائل اجتماعی و سیاسی روز، ریتم کند، دیالوگهای خسته، نمایش روابط عاشقانه و خانوادگی دههی پنجاه بهشیوهی روابط امروزی، شخصیتپردازی دمدستی، طراحی صحنهی بسیار مصنوعی، بازی با مضمون پیادهروی اربعین و تحمیق مخاطب، از اشتراکات «نجلا» و «طوبی» است.
متن کامل نقد و بررسی سریال طوبی را بخوانید.
#طوبی
#سعید_سلطانی
#روزی_روزگاری_تلویزیون
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣3⃣9⃣
@azadisqart
معلم شیمی خوبی که بد میشود چطور میتواند بیتأثیر از «بریکینگ بد» باشد؟ اما با این حال من را عمیقاً به یاد داستان «لافکادیو» میاندازد. قصهاش را شنیدهاید؟ لافکادیو، شیری که در جنگل برای خودش مشغول بود و روزی در مواجهه با شکارچیان ثروتمند در برابر تفنگشان ایستاد. این عمل ثروتمندان را به وجد آورد. او را به شهر بردند و در حمام مارشمالو و شهرت و پول غرقش کردند. کمکم مثل آدمها روی دو پا ایستاد و دستمالگردن بست. بهقدری که فراموش کرد زمانی شیر بوده. روزی از روزها با دوستان اعیان خود برای تفریح به جنگل رفت و به شکار شیر پرداخت. در آن لحظه به خود آمد، زندگی انسانی را رها کرد و دیگر کسی از او خبر ندارد. لافکادیو شیری است که جواب گلوله را با گلوله داد.
در سریال «هیولا»، شرافت (فرهاد اصلانی) هم همین است. روزی زندگی کوچک خودش را داشت اما ...
متن کامل نقد و بررسی سریال هیولا را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#هیولا
#مهران_مدیری
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣4⃣0⃣
@azadisqart
محمدحسین چهاردهساله وقتی به تهران میآید، با دختری یتیم اما ثروتمند آشنا میشود که چراغعلیخان (امیراکرم)، پسرعموی رضاشاه، بهعنوان قیم ادارهی املاکش را به عهده داشته و در عین حال در فکر ازدواج با آن دختر بوده. شهریار در همان چهاردهسالگی مهر دخترک را به دل میگیرد و میان آنها علاقهای به وجود میآید. چند سال بعد، پس از اینکه شهریار به مدرسهی طب میرود آن مرد از محبوب شهریار، خواستگاری میکند و دختر میگوید به مردی دیگر قول ازدواج داده است. امیراکرم میفهمد و شهریار را در باغ شاه زندانی میکند و به فکر مسموم کردن شهریار هم میافتد که با وساطت مادر آن دختر شهریار آزاد میشود و برای زنده ماندن با دلی شکسته و روحی آزرده شهر را ترک میکند و به نیشابور میرود.
از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران
رفتم از کوی تو اما عقب سر نگران
ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
تو بمان و دگران وای به حال دگران
بعد از حدود پنج سال که امیراکرم از دنیا میرود، شهریار به تهران بازمیگردد و محبوب پیشین میخواهد که با شهریار ازدواج کند اما او که دیگر به ساحت جدیدی از سرزمین عشق پا نهاده، نمیپذیرد و این عشق همیشه برای او مقدس میماند.
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
بیوفا حالا که من افتادهام از پا چرا
متن کامل تکنگاری شهریار را در سالروز درگذشت این هنرمند و روز بزرگداشت او بخوانید.
#شهریار
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
3⃣4⃣1⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده غزل از بهترین غزلهای عاشقانه شهریار
انتخاب بهترینهای یک شاعر کار آسانی نیست، مخصوصا از شاعری بسیارگو که بیش از شعرهای بسیار خود هواداران و منتقدان بیشمار دارد. این است که در این انتخاب بلندپروازی نکردیم و بیشتر به نقل مشهورترین شعرهای زیبای عاشقانهی استاد شهریار اکتفا کردیم و فقط چند انتخاب را به کمترشنیدهها اختصاص دادیم. این گزیده نیز نه بهترین شعرهای شهریار، بلکه ده شعر از بهترین عاشقانههای شهریار است.
شهریار در موضوعات و مضامین بسیار شعر سروده اما شاید بتوان گفت دلیل اولیه شهرت او عاشقانههایش بودند (اگرچه بعدها دو شعر درخشانش در ستایش امام علی علیه السلام این شهرت را هزاران برابر کرد). از جملهی این عاشقانههای معروف «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» است که امروز دیگر هر ایرانی خودش را و داستان پشت پردهاش را از بر است. و البته به همین علت در این فهرست عنوانشان نکردیم!
۱
چو بستی در به روی من به کوی صبر رو کردم
چو درمانم نبخشیدی به درد خویش خو کردم
چرا رو در تو آرم من که خود را گم کنم در تو؟
به خود باز آمدم نقش تو در خود جستجو کردم
متن کامل این غزل را در فهرست بهترین غزلهای عاشقانه شهریار بخوانید.
#شهریار
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
3⃣4⃣2⃣
@Azadisqart
🔹فهرست: برندگان جایزه امی ۲۰۲۴ در همه بخشها
در تب تند سریالبینی این سالها حتما جوایزی مثل جایزهی امی که بر برنامههای تلویزیونی، و پرطرفدارترین آنها یعنی سریال تمرکز دارد، نقش بسیار چشمگیری در دیده شدن یک سریال تلویزیونی دارند. مراسم جوایز امی ۱۵ سپتامبر برگزار شد و برندگان امسال سریالهای تلویزیونی نیز مشخص شدند.
هفتاد و ششمین دورهی جوایز تلویزیونی امی با رکوردشکنی سریال «شوگان» با ۲۵ نامزدی و دریافت ۱۸ جایزه همراه بود. پس از شوگان، سریال کمدی «خرس» برای فصل سوم خود با ۲۳ نامزدی و دریافت ۱۱ جایزه در رتبهی بعدی قرار گرفت. اگرچه سریال «فقط قتل در ساختمان» ۲۱ نامزدی داشت اما مینیسریال «بچه گوزن» با ۱۱ نامزدی و دریافت شش جایزه اصلی، در رتبهی سوم این فهرست قرار گرفت.
متن کامل گزارش و فهرست برندگان جایزه امی ۲۰۲۴ را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#فهرست_آثار
#هزار_و_یک_سریال
#جشنواره_امی
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣4⃣3⃣
@Azadisqart
یکی از نشانههایی که ثابت میکند یک فیلم یا سریال موفق بوده است این است که مخاطبان، به جای نام اصلی بازیگران از نام کاراکتر آنها استفاده کنند. این اتفاق برای برایان کرینستون در بریکینگ بد افتاد و کرینستون از بعد از این سریال تبدیل شد به «والتر وایت»؛ همان معلم شیمی نابغه!
با این سریال استعداد فوقالعادهی برایان کرانستون بر همه ثابت شد، چراکه این بازیگر توانست ظرفیت بسیار بالایی را برای بازی در دو نقش کاملاً متضاد از خود نشان دهد. در این باره همین بس که آنتونی هاپکینز که بیشتر با فیلم درخشان سکوت برهها شناخته میشود دست به قلم شد و برای همکارش نامهای ستایشآمیز نوشت و گفت بازیگران این سریال و به نظر نگارندهی این متن کلیت فیلمنامه، یک کلاس درس کامل است. نگارندهی این متن، در کمال تواضع به فیلمنامهنویسان جوان، توصیه میکند این سریال را نه فقط از سر سرگرمی بلکه به دیدهی یک کتاب آموزش فیلمنامهنویسی تماشا کنند.
متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال بریکینگ بد را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#بریکینگ_بد
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣4⃣4⃣
@azadisqart
کاغذ اخبار هنر: مهمترین خبرهای هنر و ادبیات؛ شهریور ۱۴۰۳
🔹در عالم نقاشی، تابلوی «شب پر ستاره»ی ونگوک که بسیار مشهور است مورد بررسی دانشمندان قرار گرفت تا آنچه را «تلاطم پنهان» در نقاشی او از آسمان مینامند، کشف کنند.
این دانشمندان با یک تصویر دیجیتالی با وضوح بالا، توانستند اندازه معمول ضربات قلم مو را به طور دقیق اندازه گیری و آنها را با مقیاسهای مورد انتظار از نظریههای تلاطم مقایسه کنند. دانشمندان با بررسی نتایج این تحقیق، در نهایت اعلام کردند این نقاش هلندی، درکی شهودی از جهان طبیعی داشته است و در نقاشی نمادین خود یعنی «شب پرستاره»، فیزیک حقیقی دنیای واقعی را با دقت شگفت انگیزی در پشت حرکت ابر و هوا در آسمان به تصویر کشیده است.
🔹بالاخره پس از اختلافات شدید فرزندان آلن دلون در به خاکسپاری او، شنبه سوم شهریورماه، جسد او در تمهیدات شدید امنیتی، برای خصوصی برگزار شدن این مراسم، با حضور 40 نفر از آشنایان او که از میان همهی دوستان، همکاران و خانوادهی او انتخاب شده بودند به خاک سپرده شد. از میهمانان دستچینشدهی این خاکسپاری خصوصی خواسته شده بود در طی مراسم، تلفنهای همراه خود را در کیسههای پلاستیکی در بسته قرار دهند و عکس نگیرند. اداره محلی نیز، پرواز هواپیماها و پهپادها را بر فراز این ملک ممنوع کرده بود.
دلون قبل از مرگ، محل خاکسپاری خود در دهکده دوشی فرانسه و کشیش کاتولیکی که مراسم تدفین او را اجرا کند انتخاب کرده بود.
متن کامل کاغذ اخبار هنر شهریور ۱۴۰۳ را در سایت مجله میدان آزادی بخوانید.
#کاغذ_اخبار
#مجله_میدان_آزادی
3⃣4⃣5⃣
@azadisqart
مجله میدان آزادی
یازده شعر از یازده قرن در ستایش پیامبر آخرالزمان
شمعی برای شب مهمانی تو
یازده شعر برتر از یازده قرن در نعت پیامبر
بی شک الفَست احد، ازو جوی مدد
وز شخص احد به ظاهر آمد احمد
در ارض محمد شد و محمود آمد
اذ قال الله: قل هو الله احد
ابوسعید ابوالخیر
انتخاب فهرستی از بهترین شعرها در ستایش پیامبر آخرالزمان حضرت محمد مصطفی (ص) کار آسانی نیست وقتی بدانی و بخوانی که تاریخ ادبیات پارسی با مهر محمد و آل محمد آغشته و در هم تنیده است و به قول مولوی «قافلهسالار» قافلهی بزرگشاعران و عارفان ایرانی «در دو جهان مصطفی ست»؛ «نعت» سنت ثابت و دائم ادبیات فارسی و شعر ایرانی در ستایش پیامبر اکرم است و شاعران ایرانزمین این عقیده را عشق میدانستند و این عشق را حتی با عشق جوانی هم بیگانه نمیدیدند: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی / عشق محمد بس است و آل محمد». بنابراین به این نتیجه رسیدم همین قدمت و تداوم را اساس صورتبندی و انتخاب قرار دهم. پس نتیجه شد یازده شعر، از یازده شاعر از یازده قرن تاریخ شعر فارسی.
طبیعتا انتخاب اینگونه هم آسان نیست، در بعضی قرنها به سبب فزونی شاهکار و شعر خوب انتخاب دشوار است، مثل قرن هفتم که بین شعرهای درخشان سعدی و نظامی و خاقانی نمیشود انتخاب کرد و سرانجام مجبور شدم نظامی را با این استدلال که شعرش نه شهرت شعر سعدی را دارد و نه دشواری خاقانی برگزینم (و نه به سبب برتری). در بعضی قرنها هم مثل قرن دوازده و سیزده که شعر فارسی در دوره رکود است به دلیل اندک بودن شعرهای خوب انتخاب دشوار بود...
شاعرانی که در این صفحه از ایشان میخوانید به ترتیب قرن: ابوسعید ابوالخیر، سنایی، عبدالرزاق اصفهانی، نظامی، خواجوی کرمانی، جامی، اهلی شیرازی، صائب تبریزی، قصاب کاشانی، نیر تبریزی و علی معلم دامغانی
ای عرش برین سریر سلطانی تو
مهمانی بزم دوست، ارزانی تو
این مشعلهها که بر رواق فلک است
شمعیست برای شب مهمانی تو
نیر تبریزی
متن کامل مطلب یازده شعر برتر در نعت و ستایش پیامبر از یازده قرن شعر فارسی را در سایت مجله میدان آزادی بخوانید.
#فهرست_هنرمندان
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
3⃣4⃣6⃣
@azadisqart
داستان دوخطی مجموعه قهوه تلخ ساده بود: یک دانشآموختهی سرخوردهی رشتهی تاریخ با خوردن یک فنجان قهوه به اواخر زندیه و پیش از آمدن قاجاریه برمیگردد و متوجه میشود در این فاصله، گروهی مسند قدرت را به دست گرفتهاند. او سعی میکند از اتفاق عجیب حضورش در یک برههی تاریخی استفاده کند تا شاید بتواند مسیر تاریخ را تغییر دهد. زهی خیال باطل!
شاید همین سادگی داستان دوخطی مجموعه باعث شد که خیلی زود مدعیانی هم پیدا کند؛ از کسی که شاکی بود ایده و طرح قبلی او دزدیده شده تا گروهی که معتقد بودند این مجموعه برداشتی از کتاب «ماشااللهخان در دربار هارونالرشید» نوشتهی ایرج پزشکزاد معروف است. چنین ادعاهایی البته راه به جایی نبرد و نمیبرد چون اساساً داستان خطی بیشتر تولیدات نمایشی و داستانی مشترک و محدود است و تفاوت در پرداختها، جزئیات و زاویهدید است که لایههای اثر را معنادار و متفاوت میکند.
در پرداختن به جزئیات داستان میتوانیم بگوییم که «قهوهی تلخ» به خلق فضایی دست زد که در آن بهطور نمادین یک حاکمیت سنتی به تصویر کشیده شد: از شاه و بستگان تا درباریان متملق و رشوهبگیر و از شیوهی ارتباطات خارجی و داخلی تا برخورد با مردم کوچه و بازار. نهایتِ تصویر کاریکاتورگونهای که از فساد، توهم و حماقت میتوان ترسیم کرد.
متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال قهوه تلخ را بخوانید.
#قهوه_تلخ
#مهران_مدیری
#هزار_و_یک_سریال
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
3⃣4⃣7⃣
@azadisqart
🔹پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در شهریور ۱۴۰۳
سومین ماه تابستان و در پیاش فصل پرتب و تاب تابستان هم به پایان رسید و وقت مرور کارنامه است. در این مطلب سراغ ده مطلب پربازدیدتر ماه شهریور میرویم.
در پربازدیدهای این ماه بیشترین مطالب مربوط به دو هنر شعر و سینماست.
در ادامه، فهرست پربازدیدترین مطالب شهریور ماه ۱۴۰۳ سایت میدان آزادی را به ترتیب آمار بازدید ببینید:
۱. ریویو: نقد و بررسی سریال «طوبی» ساخته «سعید سلطانی»
۲. ده غزل از بهترین شعرهای عاشقانه محمدعلی بهمنی
۳. ریویو: نقد و نظری به فیلم «روزی روزگاری آبادان» ساخته «حمیدرضا آذرنگ»
۴. بهترین سریالهای عاشقانه ایرانی در شبکه نمایش خانگی
۵. ده ترانه از بهترین ترانههای محمدعلی بهمنی
۶. گفتگوی مجله میدان آزادی با «محمد سلمانی» درباره «محمدعلی بهمنی» و شعر و شخصیت او
۷. ریویو: نقد و بررسی فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
۸. میراث محمدعلی بهمنی برای غزل و غزل نو
۹. بهترین سریالهای خانوادگی خارجی
۱۰. ریویو: نقد و بررسی سریال «دندون طلا» ساخته «داود میرباقری»
یادآوری میشود این آمار فقط مربوط به سایت است، سایر پلتفرمهای فعال میدان آزادی – در تلگرام و بله و ایتا– آمار بازدید متفاوت خودشان را دارند.
#مجله_میدان_آزادی
3⃣4⃣7⃣
@azadisqart
May 11
۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی صلح نامگذاری شده است. روزی که زنگ صلح در مقر سازمان ملل در نیویورک نواحته میشود و به این امید که موهبت گمشدهی صلح را در هیاهوی خشونت جهان به یادآوریم و هزینههای هولناک فقدانش را با خود مرور کنیم. طبق قانون این سازمان امروز باید در تمامی جنگهای جهان ۲۴ ساعت آتشبس برقرار شود، حال دردناک است بدانیم همین امروز و همزمان با روز صلح، ارتش اسرائیل یک مدرسه در محله الزیتون غزه که محل سکونت آوارگان و پناهجویان فلسطینی بود را بمباران کرد که تاکنون کشته شدن ۲۰ غیرنظامی فلسطینی در آن تایید شده است، جدا از بمباران یک منطقه دیگر با هشت شهید فلسطینی دیگر. در هر صورت به بهانه روز صلح قراردادی فهرستی از تماشاییترین پوسترهای هنرمندان ایرانی و خارجی توسط گردآوری شده است.
فهرست ۱۰ پوستر تماشایی از هنرمندان ایران و جهان با موضوع صلح را ببینید.
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
#گرافیک
3⃣4⃣8⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: «پرونده رو تن این تخته سیاه» پروندهای پیرامون معلم و مدرسه
مهرماه سال گذشته بود که پروندهی «رو تن این تخته سیاه» گشوده شد تا تصویر مدرسه و خاطرات آن را در ادبیات و هنر جستجو کند و تاکنون ۱۳ مطلب در این پرونده منتشر شده است. به مناسبت فرارسیدن روز اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها شما را به مطالعه این پرونده دعوت میکنیم.
در پرونده «رو تن این تخته سیاه» معلمهای به یادماندنی سینمای ایران را به یاد آوردیم و صفحات کتابها را به دنبال روایتی از معلمان ورق زدیم. محمود دولتآبادی، جلال آل احمد، غزاله علیزاده، اکبر صادقی، علی اشرف درویشیان، محمد بهمنبیگی، پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، پرویز شیخطادی و... از جمله ویسندگان و هنرمندانی هستند که آثارشان در این پرونده مرور شده است.
پروندهی رو تن این تخته سیاه؛ پروندهای برای ماه مهر و مدرسه
#رو_تن_این_تخته_سیاه
#مجله_میدان_آزادی
3⃣4⃣9⃣
@azadisqarr
نام «شجریان» در کشور ما عجین با «ربنا» است. «ربنا» مناجاتی است که شجریان آن را تمرینی و از روی نسخه جواد ذبیحی خواند اما نتیجه این تمرین آنقدر موفق بود که به مدت ۳۰ سال در دقایق نزدیک به افطار از تلویزیون پخش میشد و باعث محبوبیت و نوستالژی چند نسل از «ربنای شجریان» شد. نوستالژیای که این سالها هرچند دستمایه تولید محتوای سطحی خاطرهبازها و هم وعده وعیدهای سیاسی شده باشد باز هم جایگاهش دست نیافتنیست.
«هوشنگ ابتهاج» یا سایه یکی از شاعرانیست که همکاری زیادی با محمدرضا شجریان داشته است و معروفترین و پرتکرارترین روایت همکاری او با شجریان که در صفحات مجازی ذکر میشود مربوط به قطعه «ایران ای سرای امید» است. اما سایه، خاطرهها و حرفها و گفتنیهای دیگری هم درباره شجریان دارد که در کتاب «پیر پرنیاناندیش» از آنها سخن گفته است. یکی از این سخنها درباره «ربنای شجریان» است و آنچه که از نظر سایه باعث به دل نشستن مناجات ربنا شده است.
متن روایت هوشنگ ابتهاج از ربنای شجریان را بخوانید.
#محمدرضا_شجریان
#هوشنگ_ابتهاج
#مجله_میدان_آزادی
#موسیقی
3⃣5⃣0⃣
@azadisqarr
🔹کاغذ اخبار هنر: مهمترین خبرهای هنر و ادبیات؛ تابستان ۱۴۰۳
همچنان معتقدیم، مهمترین خبر تابستان ۱۴۰۳ درگذشت غزلسرای معاصر استاد محمدعلی بهمنی در 84 سالگی است. مجله میدان آزادی که پیشتر، در مطلب مفصلی به زندگینامه و مهمترین کتابها و شعرهای استاد محمدعلی بهمنی پرداخته بود، در پرونده پرترهای به مرور زندگی هنری و آثار او پرداخته است که اینجا در دسترس علاقهمندان است.
🔹اواسط تیرماه مصاحبهای از دختر آلیس مونرو، که در آن فاش کرد سالها توسط همسر مادرش آزار جنسی دیده است و مادرش با اطلاع از این حادثه به زندگی با همسرش ادامه داد، جهان ادبیات بهخصوص کاناداییها را که مونرو از مفاخر ادبیشان بود تحت تاثیر قرار داد.
🔹از دیگر مهم موسیقی در تابستان ۱۴۰۳ میتوان به برگزاری اولین کنسرت در مجموعهی تاریخی تخت جمشید اشاره کرد.
🔹یکی از حاشیههای مهمتر از متن اختتامیه جشنواره ونیز، بیانیهی تنها برندهی چند جایزهای این رویداد جهانی، یعنی سارا فریدلند بود.
فریدلند پس از ادای مقدمات مرسوم، بالای سن در حالیکه جایزهاش را در دست داشت کاملاً صریح گفت: «من معتقدم که این مسئولیت ما به عنوان کارگردان فیلم است که با بسترهای نهادی مصون از مجازات، یعنی اسرائیل، در صحنهی جهانی مقابله کنیم. من در کنار مردم فلسطین در مبارزهی آنها برای آزادی ایستادهام.»
متن کامل کاغذ اخبار هنر تابستان ۱۴۰۳ را بخوانید.
#کاغذ_اخبار
#مجله_میدان_آزادی
3⃣5⃣1⃣
@azadisqart
امروز یکم مهرماه، سوزِ پاییز با خبر تلخی مهمان خانههایمان شد. انفجار یک معدن زغالسنگ در طبس و کشته و مفقود شدن هموطنانمان. آمارها تا این ساعت از جانباختن بیش از ۵۰ کارگر ایرانی حکایت دارد. سال گذشته در تحریریه مجله میدان آزادی پروندهای را پیرامون تصویر کارگران در ادبیات و هنر منتشر کردیم، برای قدردانی از این هموطنان مظلوم و عزیز و نامش را «قهرمانان بیداستان» گذاشتیم. امروز ضمن تسلیتگویی به همه مردم ایران به ویژه خانوادههای مصیبتدیده کارگران شما را به مطالعه این پرونده دعوت میکنیم. همچنین پرونده را با مطالب جدیدی به احترام سوگ مردم ایران در اندوه از دست دادن کارگران شریف طبسی به روز میکنیم.
لئو تولستوی، جان اشتاین بک، هوشنگ مرادی کرمانی، ناصر تقوایی، احمد بیگدلی، محمدعلی گودینی، ناصر موذن، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، همایون اسعدیان، رضا میرلوحی و علیرضا داوودنژاد از جمله هنرمندان و نویسندگانی هستند که آثارشان درمورد کارگران در این پرونده مرور شده است.
قهرمانان بیداستان
پرونده ادبیات و هنری کارگری
#قهرمانان_بی_داستان
#مجله_میدان_آزادی
3⃣5⃣2⃣
@azadisqart
اگر در میان رمانهای مختلفی که در ادبیات جهان به توصیف اوضاع کارگران پرداختهاند به دنبال تصاویری دقیق از اوضاع کارگران معدن بگردیم هیچ رمانی را پیدا نمیکنیم که شفافتر و درخشانتر از «ژرمینال» وضعیت این کارگران را به تصویر کشیده باشد.
امیل زولا نویسنده فرانسوی این اثر را که بیگمان مهمترین اثر اوست، در سال ۱۸۸۵ منتشر کرد و در آن نشان داد صنعت فرانسه بر چه بیعدالتی عجیبی بنا شده است. او شرایط کاری بسیار سخت و ناایمن، و دستمزدهای پایین کارگران معادن زغال سنگ را در رمان خود گزارش کرد. در ۱۸۸۴ که رمان ژرمینال به مرور در نشریات فرانسوی منتشر میشد بالاخره قانون اتحادیههای کارگری در این کشور تصویب شد. تعابیر او کماکان تکاندهنده و خواندنی هستند.
«اتیین عاقبت از پشتۀ خاک پایین رفته و به معدن وورو وارد شده بود. کسانی که او به آنها روی میآورد و درباره امکان کار از آنها پرس وجو میکرد همه سر میجنباندند و میگفتند که منتظر مباشر معدن باشد و او را میان بناهای تاریک و پر از سوراخها و کنج و کنارهای سیاهی که پیچیدگی فضاهای درهم و طبقاتشان اضطراب در دل میانداخت آزاد میگذاشتند. اترین پس از آنکه از پلکانی تاریک و نیم ویران بالا رفت خود را روی پل گونهای لرزان یافت. بعد، از سرپوشیده سنگ گیری گذشت و این جایگاه به قدری تاریک بود که او دستها را حایل خود گرفته پیش میرفت تا به چیزی برنخورد. ناگهان دو چشم بزرگ زردرنگ پیش رویش تاریکی را شکافت به زیر برج استخراج و تالار تحویل دم دهانه چاه رسیده بود. درست در همین وقت استادکار چاقی که باباریشوم Richomme صدایش میکردند و چهره با صلابت مهربانش با سبیل درشت سفیدی به دو نیم شده بود به سمت دفتر تحویل میرفت. اتیین به او روی آورد و پرسید:
_ اینجا کارگر نمیخواین؟ هر کاری باشه میکنم!»
متن کامل بریدهای از کتاب «ژرمینال» اثر امیل زولا را در پروندهی قهرمانان بیداستان بخوانید.
#قهرمانان_بی_داستان
#مجله_میدان_آزادی
3⃣5⃣3⃣
@azadisqart
تازگی در غزلهای منزوی تاریخدار نشد و شد یک ویژگی همیشگی و بدون تاریخ مصرف. این تازگی نه با غزلهای «از کهربا و کافور» که از غزلهای «حنجرهی زخمی تغزل» شروع شده بود؛ شعرهایی که در سالهای جوانی شاعر سروده و چاپ شد و منزوی در مقدمهای که در بازنشر این کتاب حدود سی سال بعد نوشته، دربارهی چند غزلِ افزوده بر آن، گفته است که اینها پارههایی از جوانی مرا با خود حفظ کردهاند و من امروز جوانی خودم را بسیار دوست میدارم و یادگارهایش را نیز هم.
هیچ دورخیزی نکرده بودم برای اینکه یک شعر جدید بنویسم؛ یک غزلی که تازه باشد و مثلاً ربطی به غزلهای گذشتگان نداشته باشد؛ اصلاً چنین چیزی در ذهنم نبود. اگر در این غزل یک تازگی هست که هست، به نظرم در دو سه عامل میتوان این را جستوجو کرد: یکی اینکه احتمالاً ذهنیت من یک عنصر تجددطلب و تازهجو بود یا حداقل چنین چیزی در ذهنیت من بود. دوم اینکه...
متن کامل غزلهای منزوی؛ تازگی نگاه؛ تازگی کلام را بخوانید.
#حسین_منزوی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
3⃣5⃣4⃣
@azadisqarr