eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
601 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا ⭕️ به یاد می آورم حدود 11 سال پیش جلسات صوتی «دین حداقلی و حداکثری» از را استماع می کردم. آن زمان البته هنوز طلبه نبودم ولی به علت برخی مطالعات علاقه مند بودم ببینیم او در این حوزه چه می گوید. ⭕️ سروش آن سخنرانی را با ذکر خاطره ای از سفر حجِ یکی از دوستانش در ایام شیوع وبا در مکه آغاز کرد. او می گفت در آن ایام روحانی کاروانِ این دوست در مکه تاکید کرده است که برای بهداشت نیازی نیست دست خود را با صابون بشویید و همان استفاده از آب کافی است. دلیل آن آقای «روحانی» هم این بود که اگر چنین چیزی صحیح بود قطعا اسلام از آن سخنی می گفت حال آنکه اسلام از شست و شو با «صابون» سخنی نگفته است! پس از این بیان سروش بحث تفصیلی خود را پیرامون ذاتیات دین و انتظار انسان از دین ادامه داد و به نقد اندیشه روحانیون در این موضوع پرداخت. بعدها و در دوران طلبگی این مقاله را در کنار سایر مقالات او در کتاب «بسط تجربه نبوی» به مطالعه گرفتم. ⭕️ گرچه او بحث دیگری داشت ولی به راحتی در این سخنرانی با این مثال و برخی بحث های دیگر برخی مطالب عجیب و غریب و نادر را به عموم روحانیون نسبت می داد. ⭕️ از همان زمان این سوال در ذهنم شکل گرفت که شیوه استدلال و ساختار بیان او دقیقا به چه صورت است؟ پس از آن نیز تلاش کردم تاملی در مجموعه آثار او داشته باشم. متاسفانه گرچه سروش پروژه نسبتا منظمی از حیث تصوری دارد ولی در وادی استدلال واقعا دستی خالی دارد و این دست خالی در «صراط های مستقیم»، در «قبض و بسط تئوریک شریعت»، در «بسط تجربه نبوی» و برخی آثار دیگر او مشهود است که نقد آن مجال دیگری می طلبد و ان شاء الله به آن خواهیم پرداخت. ⭕️ اما غرض از این نوشته چیز دیگری است. اخیرا او مصاحبه ای پیرامون مساله کرونا و قرنطینه قم کرده و متاسفانه طبق طریقه معهود چند ادعای بی اساس در کنار هم گذاشته و به قم و روحانیت و حوزه تاخته است و از هیچ فرصتی جهت مصداق یابی برای پروژه کلی خود بری از حجیت انداختن قرائت حوزه علمیه از اسلام و تفکیک ابدی اخلاق و عرفان به عنوان ذاتیات دین از امور مادی و دنیوی مضایقه نکرده است. متاسفانه این سیره مستمره ایشان است. متن مصاحبه: https://b2n.ir/274271 ⭕️ اگر کسی مجادلات کلامی سروش و اردکانی را به بهانه نزاع - در اوایل دهه شصت خوانده باشد میزان خشونت کلامی سروش را می تواند به راحتی در یابد. او کسی است که علیرغم تمام ادعاهایش بر مدارا و تساهل و تسامح و تحمل هرگز این صفات را در برابر مخالفانش روا ندانسته است. ⭕️ او و دوستانش حتی وقتی اخیرا به جریانشان تاخته بود و حرکت سروش را به برخی فرقه های قطب محورِ عرفانی تشبیه کرده بود و گفته بود سروش عملا ادعای پیامبری کرده، باز هم تاب نیاوردند و به شدت و با همان خشونت به او تاختند. ⭕️ روشنفکری دینی گرچه همواره روحانیت را به نقد می گیرد اما خود درگیر پروژه ای به شدت شکست خورده و ناتوان از بسط و امتداد اجتماعی است. بسیاری مانند ملکیان نیز که روزی دلبسته به این جریان بودند به تناقض ذاتی و ناتوانی روشنفکری دینی در جمع بین سنت و مدرنیته پی برده اند. به نظر می رسد سروش که روزی خود را یا می دانست نتوانسته پروژه اصلاح دینی خودش را به شکلی که به دین داری بیشتر کمک کند (چناچه ادعا می کند) به نتیجه ای برساند. پس از این بیشتر پیرامون این جریان خواهیم گفت. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🎙 پیش از این در جلسه ای تلاش کردم اجمالی از فضای فکری و اثر آن بر بحث را بر اساس مجموعه ای از آثار او بررسی کنم. البته در این جلسه بیشتر به معرفی جریان روشنفکری دینی پرداخته شده و چندان نقد مورد نظر نبوده است. به نظرم فعالین علم دینی و طلاب باید با جریان روشنفکری دینی به عنوان رقیبی جدید و جدی در برابر اسلام شناسی اصیل حوزوی آشنا باشند. 📌 صوت این جلسه 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موضوع: بررسی آراء جریان موسوم به روشنفکری دینی در ارتباط با علوم انسانی اسلامی 💢سرفصل های مطالب مطرح شده در این جلسه: 1. لزوم بررسی نظرات منکران علوم انسانی اسلامی 2.جریان موسوم به روشنفکری دینی و نقطه عزیمت تفکر آن (سنت و مدرنیته) 3. بررسی نگاه های ثبوتی و اثباتی این جریان 4. موضع این جریان نسبت به فقه و اخلاق اسلامی 5. موضع این جریان در بحث انتظار بشر از دین 6.انکار امکان تولید علوم انسانی در نگاه این جریان 7. مقابله برخی مبانی این جریان با الگوی تولید مختار «محفل علوم انسانی المرسلات» 💠چهارشنبه 97.09.21 @ofoqemobin
🔆 یکی از دوستان که از به قم آمده اند و در ایران طلبه موفقی هستند کانالی دارند و تجربیات خوبی در آنجا قرار میدهند خوب است با این تجربیات بیشتر آشنا شویم و نگاه بین المللی تری به اسلام داشته باشیم: @talabekhariji
🎙 بحمدالله جلسات تدریس مرحوم تا پایان بحث ضد در 125 جلسه به پایان رسید. صوت جلسات در لینک های زیر قابل درسترسی است: ⭕️ از ابتدا (مباحث وضع) تا پایان مطلق و مقید: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/4 ⭕️ از ابتدای ملازمات عقلیه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/151 @ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات منتشر شده در کانال: 🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/227 🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/138 مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/164 @ofoqemobin
🌙 شب آخر ماه نورانی رجب ☀️ مرحوم در رساله شریف المراقبات مانند تمام ماه های دیگر برای پایان ماه رجب نیز به مراقبه ای توجه داده اند. از نظر ایشان آخرین لحظات ایام شریف در طول ایام سال بسیار مهم و سرنوشت ساز است: 🔰 و المنزل المهمّ الآخر للسّالك من هذا الشهر بعد المبعث يوم آخره فليجتهد و ليتلطّف في عرض الأعمال، و القصور و التقصيرات، مع اعتراف صادق، و حياء خالص، و احتراف و استعلاج كامل من باب فضله العظيم، و التوسّل إليه بأحبّائه و وجوه أوليائه، فإنّه كريم يحبّ الكرامة لأوليائه، و عباده المحترفين على بابه المضطرّين إلى رحمته، و قد أنزل في كتابه: «أ مَّن يُجِيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعَاهُ و يَكشِفُ السُّوء »و أنّه كريم العفو، و قد فسّر بأنّه يعفو عن السيّئات، و يبدّلها بأضعافها من الحسنات، فلينظر أن لا يخرج بخروج الشهر عن حمى مولاه، يتضرّع إلى اللّه جلّ جلاله أن يجعله دائما في حماه، و لا يكون ذلك في شهر دون شهر، و حال دون حال، و مكان دون مكان و ليهتمّ بذلك و لا يكن فيه من الغافلين. المراقبات ص : 128 🔺امشب آخرین شب ندای «این الرجبیون» است. التماس دعا @ofoqemobin
⭕️ شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان «عطّر الله مضجعه الشریف» ۱ حمد نثار روح ایشان ...
‌♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است. @fater290👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 ♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است. 🔰استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📌گزیده ای از مجموعه جلسات «سبک زندگی مومنانه»، محرم 98، نیشابور @fater290
🔸 مایکل سندل و گفتگوی فلسفی 👇👇👇
🎙مایکل سندل و گفتگوی فلسفی ⭕️یکی از روش های اصیل فهم و برقراری بین افراد است. این روش به جهت آموزشی نیز بسیار سودمند است. گفتگوی علمی بین شاگرد و استاد ریشه ای تاریخی در مدرسه فلسفی دارد. در سنت اسلامی آموزش در حوزه های خودمان نیز گفتگوی علمی که گاهی به جلسات یا گعده های چند ساعته منجر می شده نقش بسیار مهمی در پرورش مطالب و صاحب نظر شدن طلاب جوان داشته است. جلسات درس خارج، روزی چنین سبک و سیاقی داشته اند. برای مثال مکتب و جریان علمی مرحوم فضایی باز با حداکثر امکان گفتگو در اختیار استاد و شاگرد قرار می داده است. متاسفانه این سنت اصیل که در کنار خود بسیاری از دگم های غلطِ آموزشی را نیز در هم می شکند به علت افزایش تعداد طلاب و بی انگیزگی در بین برخی اساتید، در حوزه ها کم رنگ شده است و جا دارد که دوباره جدی گرفته شود. ⭕️ یکی از فیلسوفان معاصر اخلاق و سیاست، استاد دانشگاه هاروارد است. او چند سال قبل دوره ای 16 جلسه ای با عنوان The Course of Justice (دوره آموزشی عدالت) در دانشگاه برگزار کرد که به جهت نمایش یک گفتگوی (در حوزه اخلاق) کم نظیر یا بی نظیر است. این جلسات یک سوال محوری دارد و آن این است: What's The right thing to do? یعنی «کار درست در دوراهی های اخلاقی چیست؟». او با ایجاد چالش های جدی در موضوعات حساس اخلاقی مانند: قتل، سربازی اجباری، همجنس گرایی، معادل سازی خسارات جانی با پول، مهاجرت و ... دانشجویان هاروارد را با سوالاتی بسیار اساسی مواجه می کند که پاسخ آنها بسیار مشکل و البته در سرنوشت جوامع سرنوشت ساز است. مثلا یکی از سوالات که استعاره ای از مساله اهم و مهم است این است که اگر برای نجات جان 5 نفر هیچ راهی جز کشتن یک نفرِ دیگر نداشته باشید آیا حاضر به چنین کاری هستید؟؟ ⭕️ این جلسات را چند سال قبل به طور کامل بررسی کردم اما در اینجا در مورد محتوای آن قضاوتی ندارم اما باید گفت، گفتگو و فکر به معنای واقعی کلمه در این جلسات جریان دارد. به نظرم روزی ما نیز چنین سنتی داشته ایم و حیف است که به آن باز نگردیم: وب سایت دوره عدالت دانشگاه هاروارد: http://justiceharvard.org/ @ofoqemobin
⭕️ ابن اعثم در الفتوح نقل می کند وقتی #حر برای توبه به نزد سید الشهداء آمد، امام او را «یا اخی» خطاب کرد ... ⭕️ فإذا الحرّ بن يزيد الرّياحيّ قد أقبل يركض فرسه، حتّى وقف بين يدي الحسين رضى اللّه عنه، فقال: يا ابن بنت رسول اللّه! كنت أوّل من خرج عليك، أفتأذن لي أن أكون أوّل مقتول بين يديك؟ لعلّي أبلغ بذلك درجة الشّهداء، فألحق بجدّك صلّى اللّه عليه و سلّم. فقال الحسين: يا أخي! إن تبت، كنت ممّن تاب اللّه عليهم، إنّ اللّه هو التّواب الرّحيم. ابن أعثم، الفتوح، 5/ 184- 185 ⭕️ به امید دستگیری سیدالشهداء از عاشقان در ماه #شعبان ... ای حر تو از این پیشتر بودی #حسینی حتی تو در صُلب پدر بودی #حسینی دیشب دعا کردم که پیش ما بیایی آخر تو نه حرّ یزیدی؛ حرّ مایی «استاد غلامرضا سازگار» #شب_جمعه @ofoqemobin
🔥🔥🔥 فهرست مطالب کانال افق مبین 👇👇👇 معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس https://eitaa.com/Ofoqemobin/14 یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟» https://eitaa.com/Ofoqemobin/18 معرفی کتاب کمال الدین شیخ صدوق https://eitaa.com/Ofoqemobin/19 مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/21 سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/31 مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر https://eitaa.com/Ofoqemobin/33 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای) https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی) https://eitaa.com/Ofoqemobin/56 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری) https://eitaa.com/Ofoqemobin/81 یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/61 معرفی کتاب قرآن در اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/46 مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/187 یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم https://eitaa.com/Ofoqemobin/87 مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/91 جلسه بررسی چیستی اصول فقه https://eitaa.com/Ofoqemobin/103 جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/109 یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن https://eitaa.com/Ofoqemobin/118 نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان https://eitaa.com/Ofoqemobin/119 یادداشت کرونا، انهدام عقلانیت https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی https://eitaa.com/Ofoqemobin/126 مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/132 پرونده کرونا: ۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 ۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 ۳. ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/161 @ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات منتشر شده در کانال: 🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/181 🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه: https://eitaa.com/Ofoqemobin/138 مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/164 🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/227 🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/239 🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/256 @ofoqemobin
🔰 ایمان در تعلیق و تنگنا؛ آیا دین داری پس از کرونا افزایش می یابد؟ ✏️ سید محمد هاشمی ⭕️ یکی از وجوه مهم شیوع ویروس بحث های الهیاتی پیرامون آن است. بحث های اساسی و البته قدیمی حول مساله شر و مساله تاثیر شیوع این بیماری بر میزان دین داری انسان ها از موضوعاتی است که در این روزها چالش های جدی در حوزه اندیشه ایجاد کرده است. در این نوشته سعی می کنم از منظری به تاثیر این واقعه بر دین داری بپردازم. ⭕️یکی از عناصر اصلی در لحظه باور به و حقایق فرامادی در انسان، احساسِ ، و بی پناهی است. لحظه ای که انسان حس می کند هیچ کدام از مولفه های طبیعیِ قدرت توان کمک به او را ندارند، رها شده است و به صورت طبیعی امیدی به خلاصی او نیست. ⭕️ این موقعیتِ مملو از ترس و توسط برخی فلاسفه ی ملحد مانند و دلیلی برای پیدایش اعتقادات دینی شناخته شده است. ⭕️ اما اگر از سخن این دسته از فیلسوفان و پاسخ به آن بگذریم (برای پاسخ مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری شهید مطهری) این موقعیت و وجودی به معنای واقعی کلمه نوعی جدایی از قدرتهای طبیعی و مادی به وجود می آورد. تصور کنید که در هواپیمای در حال سقوطی قرار گرفته اید، هر دو موتور هواپیما از کار افتاده و شما در ارتفاع چند هزار پایی هستید، همه اطرافیان در حال شیون و زاری هستند و هواپیما به سرعت در حال سقوط به سمت زمین است. این لحظه، لحظه تعلیق و رهایی است. در این موقعیت به معنای واقعی کلمه هیچ چیزی برای انسان وجود ندارد و دستش از همه چیز کوتاه است. اما در همین حالت، نیرویی درونی، روزنه ای از امید و نور به رویِ انسانِ ناامید می گشاید، همان روزنه ای که به او توان نفس کشیدن و منتظر ماندن تا آخرین لحظه برخورد را می دهد. این امید و نور هرگز هیچ نشانی از احوال مادی و امور طبیعیِ دنیا ندارد. ⭕️ قرآن کریم دقیقا در چندین آیه این لحظه تعلیق و رهایی را تصویر کرده است: فَإِذا رَكِبوا فِي الفُلكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّينَ فَلَمّا نَجّاهُم إِلَى البَرِّ إِذا هُم يُشرِكونَ﴿65﴾ هنگامی که بر سوار بر کشتی شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند (و غیر او را فراموش می‌کنند)؛ امّا هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرک می‌شوند! ⭕️ به نظر می رسد بشر در دوران کرونا، دورانی که تمام درهای علم به ظاهر به روی او گشوده شده است، به شدت احساس نا امنی می کند. حس می کند هر آنچه به دست آورده کافی نیست، حس می کند خودش برای خودش کافی نیست و هر آنچه ساخته به راحتی می تواند تعطیل شود یا اثری از آن باقی نماند. این احساسِ آخرالزمانی با تعمیق این بحران عمیق تر می شود. حتی اگر درمانی قطعی برای این بیماری یافت شود (که بسیار محتمل است) باز هم این احساس رنگ نمی بازد چون تصور و احتمالِ واقعه ای جدید، بیماری ای نادر و مصیبتی پیش بینی نشده که بشر در برابرش عاجز خواهد بود هرگز او را رها نمی کند. این وضعیت، احساس نیاز به چیزی فراتر از دستاوردهای طبیعی بشر را تشدید می کند. ⭕️ نمی خواهم ادعا کنم نتیجه این اتفاق گرایش شدید به دینی خاص از ادیان الهی در جهان خواهد بود. اما تعمیق احساس ناامنی و عدم خودکفایی و نیاز به عنصری قدرتمندتر نتیجه محتوم این ماجرا است. ⭕️ البته این اتفاق برای کسانی که عمیقا دین دار هستند همراه با چالش های اساسی اندیشه ای است. اما برای آنهای نیز همین احساس تعلیق و تنگنا به شدت جدی است. ⭕️ به همین دلیل پس از کرونا نه تنها نباید منتظر افول دین داری باشیم بلکه باید انتظار موجی از رهاشدگان از وضعیت طبیعی عالم را کشید که البته با سوالات بسیار به دنبال پناهگاهی قدرتمند می گردند. ⭕️ بر اساس آنچه ما در اندیشه فلسفه اسلامی و اندیشه قرآنی خود داریم، حقیقت وجودی انسان هرگز نمی تواند جای پای محکمی در هیچ یک از عوالم مخصوصا عالم ماده پیدا کند، انسان متعلق به عالم ماده انسانی رها و متزلزل و بی قرار است و آرام ندارد. حقیقت انسان اما تعلق به حیقیتی فراتر از همه حقایق دارد، نکته فقط معرفت است. انسان باید آن تعلق حقیقی را درک کند، این معرفت گاهی با تکانه های شدید اجتماعی رخ می دهد. اگر به این تکانه ی اخیر این گونه نگاه کنیم شاید بررسی مساله خیر و شر نیز سرنوشت دیگری پیدا کند. @ofoqemobin
☀️ دعای مخصوص روز سوم ، روز میلاد سید الشهداء به نقل از کتاب سید بن که مشتمل بر دعای خود حضرت در روز عاشوراست: ⭕️ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذا الْمَوْلُودِ فِي هذا الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلالِهِ وَ ولادَتِهِ، بَكَتْهُ مَلائِكَةُ السَّماءِ وَ مَنْ فِيها وَ الارْضُ وَ مَنْ عَلَيْها، وَ لَمّا يَطَأُ لابَتَيْها. قَتِيلِ الْعَبْرَةِ وَ سَيِّدِ الاسْرَةِ، الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ، الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ، وَ الشِّفاءَ فِي تُرْبَتِهِ، وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِي اوْبَتِهِ، وَ الأَوْصِياءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قائِمِهِمْ وَ غَيْبَتِهِ، حَتّى‏ يُدْرِكُوا الأَوْتارَ، وَ يَثْأَرُوا الثَّأرَ وَ يُرْضُوا الْجَبَّارَ، وَ يَكُونُوا خَيْرَ أَنْصارٍ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَعَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ. ⭕️ اللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ الَيْكَ أَتَوَسَّلُ، وَ اسْأَلُ سُؤَالَ مُعْتَرِفٍ مُقْتَرِفٍ مُسِي‏ء الى‏ نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فِي يَوْمِهِ وَ امْسِهِ، يَسْأَلُكَ الْعِصْمَةَ الى‏ مَحَلِّ رَمْسِهِ، اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ وَ احْشُرْنا فِي زُمْرَتِهِ وَ بَوِّئْنا مَعَهُ دارَ الْكَرامَةِ وَ مَحَلِّ الإِقامَةِ. ⭕️ اللَّهُمَّ وَ كَما أَكْرَمْتَنا بِمَعْرِفَتِهِ، فَاكْرِمْنا بِزُلْفَتِهِ، وَ ارْزُقْنا مُرافَقَتِهِ وَ سابِقَتِهِ، وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ يُسَلِّمُ لِأَمْرِهِ، وَ يَكْثُرُ الصَّلاةَ عَلَيْهِ عِنْدَ ذِكْرِهِ، وَ عَلى‏ جَمِيعِ أَوْصِيائِهِ وَ اهْلِ اصْطِفائِهِ، الْمَعْدُودِينَ مِنْكَ بِالْعَدَدِ الاثْنى عَشَرَ، النُّجُومِ الزُّهَرِ وَ الْحُجَجِ عَلى‏ جَمِيعِ الْبَشَرِ. ⭕️ اللَّهُمَّ وَ هَبْ لَنا فِي هذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ، وَ انْجِحْ لَنا فِيهِ كُلَّ طَلِبَةٍ، كَما وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ عاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ، فَنَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ اوْبَتَهُ آمِينَ رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔰 سپس دعا کن به این عبارات، که آخرین دعایی است که امام حسین علیه السلام در روز آن را قرائت فرمود: ⭕️ اللَّهُمَّ انْتَ مُتَعالِي الْمَكانِ، عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ، شَدِيدُ الْمُحالِ، غَنِيٌّ عَنِ الْخَلائِقِ، عَرِيضُ الْكِبْرِياءِ، قادِرٌ عَلى‏ ما يَشاءُ، قَرِيبُ الرَّحْمَةِ، صادِقُ الْوَعْدِ، سابِغُ النِّعْمَةِ، حَسَنُ الْبَلاءِ، قَرِيبٌ إِذا دُعِيتَ، مُحِيطٌ بِما خَلَقْتَ. قابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تابَ الَيْكَ، قادِرٌ عَلى‏ ما أَرَدْتَ، وَ مُدْرِكٌ ما طَلَبْتَ، وَ شَكُورٌ إِذا شُكِرْتَ، وَ ذاكِرٌ إِذا ذُكِرْتَ، ادْعُوكَ مُحْتاجاً، وَ ارْغَبُ الَيْكَ فَقِيراً، وَ افْزَعُ الَيْكَ خائِفاً، وَ أَبْكِي الَيْكَ مَكْرُوباً، وَ اسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كافِياً. احْكُمْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا، فَانَّهُمْ غَرُّونا وَ خَذَلُونا وَ غَدَرُوا بِنا وَ قَتَلُونا، وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وُلْدِ حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، الَّذِي اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ‏ عَلى‏ وَحْيِكَ، فَاجْعَلْ لَنا مِنْ أَمْرِنا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‏3، ص: 305 @ofoqemobin
🔺 نموداری از اسماء و صفات الهی و تفرع آنها بر یکدیگر در رساله الاسماء مرحوم #علامه_طباطبایی @ofoqemobin
🔰 رشک همه شهدا در محشر به حضرت عباس (ع) ⭕️ حضرت (ع) در بهشت چه وضعی دارد؟ (روایت ملاقات امام (ع) و فرزند حضرت عباس) 👇👇👇
🔰 رشک همه شهدا در محشر به حضرت عباس (ع) ⭕️ حضرت (ع) در بهشت چه وضعی دارد؟ (روایت ملاقات امام (ع) و فرزند حضرت عباس از شیخ صدوق) ☀️ عنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ قَالَ: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِلَى عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ ع وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ ع ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امالی شیخ صدوق ص 462 ترجمه (کوه کمره ای): ☀️ امام چهارم به عبيد اللَّه بن عباس بن على نگاهى كرد و اشك چشمش را گرفت و فرمود روزى برسول خدا سخت‏تر از روز احد نگذشت كه عمويش حمزه در آن كشته شد و بعد از آن موته است كه عموزاده‏اش جعفر بن ابى طالب كشته شد سپس فرمود روزى چون روز تو نباشد اى حسين سى هزار مرد كه گمان ميكردند از اين امتند دور او را گرفتند و هر كدام بكشتن او بخدا تقرب ميجست و او خدا را بآنها يادآور ميشد و پند نميگرفتند تا او را بستم و ظلم و عدوان كشتند. سپس فرمود خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض باو دو بال داد كه بدانها با فرشتگان در بهشت ميپرد چنانچه بجعفر بن ابى طالب عطا كرد و براى عباس نزد خداى تبارك و تعالى مقامى است كه در قيامت همه شهداء و اولين و آخرين بدان رشك برند. میلاد حضرت عباس (ع) بر همه شما مبارک باد. @ofoqemobin
🎙مجموعه جلسات تدریس (بخش چهارم) 📌 تدریس شهید مطهری ✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394) ⭕️ تعداد جلسات: 9 🔰 تدریس این جلسات با عنوان درس های تفسیر قرآن صورت گرفته و جلسات ابتدایی به شناخت قرآن بر اساس کتاب قرآن در اسلام علامه طباطبایی و کتاب آشنایی با قرآن شهید مطهری اختصاص دارد. ✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی 🎙 دانلود صوت جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/304 @ofoqemobin
🌙 مرحوم معتقد است قرآن پیرامون هفت آسمان سخن گفته است ولی «السماء الدنیا» همین آسمانی است که خورشید و ستارگانِ قابل رویتِ مادی در آن نمایانند و این همان آسمانِ اول است. 🔰 رساله الوسائط (فی معنی السماوات و الارض) @ofoqemobin
⭕️ یادداشت های منتشر شده در کانال پیرامون شیوع ویروس و نسبت آن با الهیات: 🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 🖌 ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 🖌 کرونا و معنویت در خلوت: https://eitaa.com/Ofoqemobin/233 🖌 اخباریگری نمرده است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/240 🖌 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا: https://eitaa.com/Ofoqemobin/258 🖌 ایمان در تعلیق و تنگنا؛ آیا دین داری پس از کرونا افزایش می یابد؟: https://eitaa.com/Ofoqemobin/274 @ofoqemobin
🔰 معرفی صحیفه سجادیه از جانب حضرت صاحب (عج) به مرحوم از زبان خود ایشان ☀️ (به مناسبت میلاد سید الساجدین و امام العابدین علیه السلام) ⭕️ مرحوم مجلسی در اثر بسیار نفیس خود که شرح «من لا یحضر الفقیه» شیخ صدوق است ذیل احوال «متوکل بن عمیر» که راوی است مکاشفه ای نقل می فرماید. ایشان انتشار و احیای صحیفه سجادیه به دست خودش را حاصل برکت این ملاقات می داند: ⭕️ «و أما ما انكشف لهذا الضعيف و هو سندي و تواتر عني أني كنت في أوائل البلوغ طالبا لمرضاة الله تعالى ساعيا في طلب رضاه و لم يكن لي قرار إلا بذكر الله تعالى إلى أن رأيت بين النوم و اليقظة أن صاحب الزمان صلوات الله عليه كان واقفا في الجامع القديم في أصبهان قريبا من باب الطنبي الذي الآن مدرسي‏ ...» روضه المتقین، ج 14، ص 421 ترجمه این متن و ادامه آن از مقدمه کتاب لوامع صاحبقرانی در ادامه می آید: ⭕️ «من در اوايل بلوغ طالب بودم مرضات خداوندى را و ساعى بودم در طلب رضاى او و مرا از ذكر جنابش قرارى نبود تا آن كه ديدم در ميان بيدارى و خواب كه صاحب الزمان صلوات اللَّه عليه ايستاده در مسجد جامع قديم كه در است قريب بدر طنابى است كه الآن مدرس من است پس سلام كردم بر آن جناب و قصد كردم كه پاى مباركش را ببوسم پس نگذاشت مرا و گرفت مرا پس بوسيدم دست مباركش را و پرسيدم از آن جناب مسائلى كه مشكل شده بود بر من ... آن‏گاه گفتم اى مولاى من ميسر نمى‏شود براى من كه برسم به خدمت تو در هر وقتى پس عطا كن بمن كتابى كه هميشه عمل كنم بر آن پس فرمود كه من عطا كردم به جهت تو كتابى به مولى محمد تاج و من در خواب او را مى‏شناختم پس فرمود برو و بگير آن كتاب را از او پس بيرون رفتم از در مسجدى كه مقابل روى آن جناب بود به سمت دار بطيخ كه محله‏ايست در اصفهان پس چون رسيدم به آن شخص و مرا ديد گفت ترا صاحب الامر فرستاده نزد من گفتم آرى پس بيرون آورد از بغل خود كتاب كهنه چون باز كردم آن را و ظاهر شد براى من كه آن كتاب دعا است پس بوسيدم آن را و بر چشم خود گذاشتم و برگشتم از نزد او و متوجه شدم بسوى صاحب الأمر عليه السلام كه بيدار شدم و آن كتاب با من نبود پس شروع كردم در تضرع و گريه و ناله به جهت فوت آن كتاب تا طلوع فجر پس چون فارغ شدم از نماز و تعقيب و در دلم چنين افتاده بود كه مولانا محمد همان شيخ بهائى است و ناميدن حضرت او را به تاج به جهت اشتهار اوست در ميان علماء پس چون رفتم به مدرس او كه در جوار مسجد جامع بود ديدم او را كه مشغول است به مقابله صحيفه كامله و خواننده سيد صالح أمير ذو الفقار گلپايگانى پس ساعتى نشستم تا فارغ شد از آن كار و ظاهر آن بود كه كلام ايشان در سند صحيفه بود لكن به جهت غمى كه بر من مستولى بود نفهميدم سخن او و سخن ايشان را و من كريه مى‏كردم پس رفتم نزد شيخ و خواب خود را به او گفتم‏ و گريه مى‏كردم به جهت فوات كتاب پس شيخ گفت بشارت باد ترا به علوم الهيه و معارف يقينه و تمام آن چه هميشه مى‏خواستى تا آن كه گفته پس قلبم ساكن نشد و بيرون رفتم با گريه و تفكر تا آن كه در دلم افتاد كه بروم به آن سمتى كه در خواب به آن جا رفتم پس چون رسيدم به محله دار بطيخ پس ديدم مرد صالحى را كه اسمش آقا حسن بود و ملقب به تاج پس چون رسيدم به او و سلام كردم بر او گفت يا فلان كتب وقفيه نزد من است كه هر طلبه كه از آن مى‏كرد عمل نمى‏كند به شروط وقف و تو عمل مى‏كنى به آن بيا و نظر كن باين كتب و هر چه را كه محتاجى به آن بگير پس با او رفتم در كتابخانه او پس اول كتابى كه بمن داد كتابى بود كه در خواب ديده بودم پس شروع كردم در گريه و ناله و گفتم مرا كفايت مى‏كند و در خاطر ندارم كه خواب را براى او گفتم يا نه و آمدم در نزد شيخ و شروع كردم در مقابله با نسخه او كه جد پدر او نوشته بود از نسخه شهيد ره و شهيد ره نسخه خود را نوشته بود از نسخه عميد الرؤساء و ابن سكون و مقابله كرده بود با نسخه ابن ادريس بدون واسطه يا به يك واسطه و نسخه كه حضرت صاحب الأمر عليه السّلام بمن عطا فرمود از خط شهيد ره نوشته شده بود و نهايت موافقت داشت با آن نسخه حتى در نسخها كه در حاشيه آن نوشته شده بود و بعد از آن كه فارغ شدم از مقابله شروع كردند مردم در مقابله نزد من و به بركت عطاى حجت عليه السّلام گرديد در بلاد مانند آفتاب طالع در هر خانه و سيما در اصفهان زيرا كه براى اكثر مردم صحيفه‏هاى متعدده است و اكثر ايشان صلحاء و اهل دعا شدند و بسيارى از ايشان مستجاب الدعوة و اين آثار معجزه‏ايست از حضرت صاحب عليه السّلام و آن چه خداوند عطا فرمود بمن از بركت صحيفه احصاى آن را نمى‏توانم بكنم.» لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، مقدمه، ص: 4 ⚡️ 1 حمد نثار روح ایشان ... @ofoqemobin
🔆 مکاشفه جابر بن یزید جعفی ⭕️ مرحوم در رساله الوسائط مکاشفه ای از جابر بن یزید جعفی به هدایت تکوینی امام صادق (ع) نقل میکند‌. متن این روایت در کتاب شریف بصائرالدرجات آمده است. در این روایت او از حضرت پیرامون کیفیت نمایش ملکوت سماوات و ارض به ابراهیمِ خلیل (ع) می پرسد و امام حقیقت آن را به صورت مکاشفه برای او روشن می سازد: وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قَالَ فَكُنْتُ مُطْرِقاً إِلَى الْأَرْضِ فَرَفَعَ يَدَهُ إِلَى فَوْقَ ثُمَّ قَالَ لِيَ ارْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَنَظَرْتُ‏ إِلَى السَّقْفِ قَدِ انْفَجَرَ حَتَّى خَلَصَ بَصَرِي إِلَى نُورٍ سَاطِعٍ حَارَ بَصَرِي دُونَهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ لِي رَأَى إِبْرَاهِيمُ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ هَكَذَا ثُمَّ قَالَ لِي أَطْرِقْ فَأَطْرَقْتُ ثُمَّ قَالَ لِيَ ارْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا السَّقْفُ عَلَى حَالِه‏» بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 405 ⭕️ جابر بن یزید از اجلاء اصحاب و اهل سر بوده است و مرحوم علامه ایشان را در رساله الولایه در ردیف اصحابی که شاگرد علوم باطنی اهل بیت (ع) نیز بوده اند ذکر میکند. ⭕️ کتاب بصائر نیز از اقدم کتب شیعه و از مآخذ کافی است. @ofoqemobin