eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔برخی شبهه می کنند که مرگ بر آمریکا گفتن موجب سیل آمدن در ایران شده است ❗️نظر شما در این رابطه آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌مرگ بر آمریکا گفتن ، به خاطر عملكردهاى خصمانه آمریکا در قبال ملت مسلمان ايران از زمان قبل از انقلاب (نظير راه اندازى كودتاى 28 مرداد 1332 و حمايت از رژيم مستبد پهلوى و چپاول منابع اقتصادى، فرهنگى و انسانى كشورمان) و بعد از پيروزى انقلاب اسلامى و تهيه و تدارك انواع توطئه ها به منظور به شكست كشاندن اين نهضت عظيم اسلامى (از قبيل كودتاى نوژه، راه اندازى و مداخله در جنگ تحميلى، بلوكه نمودن دارايى هاى ايران، تحريم هاى متنوع اقتصادى، سياسى، تكنولوژيكى و كارشكنى وا خلال در روند سازندگى كشور و اقدام اخير آن تلاش براى متوقف نمودن پيشرفت هاى صلح آميز هسته اى ايران و تروريسم خواندن ايران و...) مى باشد. ❕خداوند نیز در آیاتی ، کسانی را که قدم در دشمنی با اسلام و مسلمین بر می دارند ، نفرین به کرده و می فرماید ؛ « و كسانى كه كافر شدند مرگ بر آنها و اعمالشان نابود باد » ( محمد 8) _ « يهود گفتند: عزير پسر خدا است! و نصارى گفتند مسيح پسر خدا است! اين سخنى است كه با زبان خود مى گويند كه همانند گفتار كافران پيشين است، خداوند آنان را بکشد چگونه دروغ مى گويند » ( توبه 30) _ « مرگ و عذاب بر شكنجه گران صاحب گودال (آتش) باد » ( بروج 4) _ « او (براى مبارزه با قرآن) انديشه كرد و مطلب را آماده ساخت._ مرگ بر او باد چگونه (براى مبارزه با حق) مطلب را آماده كرد. باز هم مرگ بر او چگونه مطلب (و نقشه شيطانى خود را) آماده نمود.» ( مدثر 18_20)_ « كشته شوند دروغگويان (و مرگ بر آنها!).همانها كه در جهل و غفلت فرو رفته اند. » (ذاریات 10_11) _ « هنگامى كه آنها را مى بينى جسم و قيافه آنان تو را در شگفتى فرو مى برد، و اگر سخن بگويند به سخنانشان گوش فرا مى دهى، اما گويى چوبهاى خشكى هستند كه بر ديوار تكيه داده شده، هر فريادى از هر جا بلند شود بر ضد خود مى پندارند، آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بكشد چگونه از حق منحرف مى شوند » ( منافقون 4 ) 👌پیامبران و امامان علیهم السلام نیز ، در برابر دشمن و معاندان ، نفرین به مرگ می کرده اند . خداوند در جریان قوم می فرماید ؛ « پيش از آنها قوم نوح تكذيب كردند (آرى) بنده ما (نوح) را تكذيب كرده و گفتند: او ديوانه است و (با انواع آزارها) او را (از ادامه رسالتش) بازداشتند.- او به درگاه پروردگار عرضه داشت: من مغلوب (اين قوم طغيانگر) شده ام، انتقام مرا از آنها بگير ( و آنان را نابود کن )- در اين هنگام درهاى آسمان را گشوديم و آبى فراوان و پى در پى فرو باريد » ( قمر 9_11) 👌نوح نبی قومش را چنین نفرین کرد ؛ « پرودگارا هیچ کس از کافران را بر روی زمین مگذار چرا که اگر تو آنان را باقی بگذاری بندگانت را می کنند و جز پلید کار ناسپاس نزایند » 🔶نوح 26-27 ❕این نفرین سبب گزفتاری قوم او در طوفان و سیل شد . 👌حضرت موسی و هارون فرعونیان را چنین نفرین کردند ؛ « خدایا را نابود کن و آنان را سخت دل گردان که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند ، ( خداوند ) فرمود دعای هر دوی شما پذیرفته شد » 🔶یونس88 👌خداوند از سایر پیامبران نیز نقل می کند که در برابر قوم ستمگر و دشمنان معاند ، نفرین به مرگ و هلاکت آنان می کرده اند ؛ 🔸یونس 88 _ 89 _ مومنون 23_26_27_ 31_32_39_41_ عنکبوت 28_30_31_ دخان 22_24_ و ... ❕ابن مسعود می گوید پیامبر ، ابوجهل و عتبه و شیبه و ولید و امیه و عقبه بن ابی معیط را ( به نابودی و مرگ ) کرد .چیزی نگذشت که کشته همه آنان را در چاه بدر دیدیم» 📚بحار الانوار ج18 ص57 ❕ ❕پیامبر گرامی حسین علیه السلام را چنین نفرین می کند ؛ « بار خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواستش را بر آورده مکن » 📚کامل الزیارات ص61 _ بحار الانوار ج44 ص236 ❕حسین علیه السلام نیز بارها مسببان حادثه عاشورا را نفرین کرد . 👌در مورد قاتلین علی اکبر فرمود ؛ « خداوند بکشد کسانی را که تو را » 📚لهوف ص166 🔸 👇 @Rahnamye_Behesht
🔸 👇 ❕از سوی دیگر ، دشمنی کردن با ظالمین و دشمنان اسلام و مسلمین و عدم سکوت در برابر آنان به قدری است که خداوند می فرماید ؛ 🗯«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل » 🔷 120 «هیچ حرکت دسته جمعی که کفار ( و دشمنان اسلام ) را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل نوشته میشود» 🔷 و در ایه 113 می فرماید: « تکیه بر ظالمان ( وسکوت در برابر آنان ) نکنید که آتش را نیز فرا می گیرد » 🔷حضرت علیه السلام نیز فرمود: «همواره دشمن و یاور مظلومان باشید» 📓 البلاغه نامه 47 ❕همینطور حمایت از مظلومین و یاری آنان نیز مساله ای است که در روایات متعددی به آن شده است ؛ 🔷امام فرمود: « هر کس که توان یاری برادر مسلمانش را دارد اما این کار را نمی کند ، او را در دنیا و اخرت خوار وذلیل می کند» 📚امالی ،ص486 🔶پیامبر فرمود: « هر کس ببیند انسانی دارد از مسلمانی یاری می طلبد اما مسلمان یاریش نکند چنین کسی نیست» 📚 الانوار ج72 ص21 📚 ج6 ص175 🔷امام علیه السلام فرمود: « کمک کردن ضعیف و مظلوم از برترین صدقات است» 📚 ج5 ص55 🔴بنابراین از این آیات و روایات دو وظیفه مهمی که بر عهده است به دست می آید ؛ 1⃣دشمنی کردن با 2⃣حمایت از 🗯دشمنی کردن با ظالمین و حمایت از مظلومین می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مصادیق آن برگزاری راهپیمایی ها و سر دادن در جهت حمایت از مظلومین و دشمنی با ظالمین است که نمونه و مصداق بارز آن ، گفتن جمله مرگ بر آمریکای جنایتکار است که جنایات این کشور و سردمداران آن تنها به ایران اسلام و ملت مظلوم ما خلاصه نمی شود ، بلکه مسلمین و مظلومین ، یمن ، فلسطین ، سوریه ، عراق ، افغانستان ، و ... زیر چنگال ستم های این دولت و حکومت پلید بوده و می باشند . 👌از آنچه گذشت روشن می شود که تقاضای مرگ بر دشمن معاند و منحرف برگرفته از آیات قرآن و سنت پیامبران و امامان علیهم السلام بوده است و اگر قرار است در این رابطه عذابی نازل شود ،حقا باید بگوییم که ترک کننده جمله « مرگ بر آمریکا » شایسته عذاب است ، نه گوینده آن . 🔸در رابطه با فلسفه ایجاد سیل و سیلاب در گذشته مفصلا توضیح داده ایم و روشن کرده ایم که سیل آمدن ربطی به گفتن جمله « مرگ بر آمریکا » ندارد . پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 👇 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1039 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔امام‌زاده را آب می‌برد و شیعه از پاسخ به این پرسش است که «ما هذه التماثیل التی انتم لها عاکفون؟». ❕فکر کنید، هزاران سال پس از ابراهیم هنوز از شیعیان باید پرسید که این امامزاده‌ای که از خودش نمی‌تواند مراقبت کند از تو چطور مراقبت می‌کند؟ ✍امام زاده به داد خودت برس بقیه پیشکش ..... 💠💠 👌جواز توسل به اولیاء الهی و پاکان درگاه خداوندی مساله ای است قطعی که ریشه در آیات متعدد قرآن و سنت نبوی و علوی دارد و قابل شک و تردید نیست که ما در گذشته پیرامون آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6580 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9423 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7241 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7011 👌و همینطور توضیح دادیم که مفهوم توسل به اولیاء الهی به آن معناست که خداوند به آبرو و قرب آنان ، انسان را برطرف کند ، در هر صورت ، آن که حوائج و مشکلات را برطرف می کند خداوند است و اولیاء الهی از نزد خود چیزی ندارند ، هر چه است خداوند است و اولیاء واسطه میان بنده و خداوند هستند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9458 ❕بر این اساس ، شیخ می گوید: « بدان مشاهدی که منتسب به ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان » 📚 الانوار ج99 ص273 👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت چنین بگو: « ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)» 📚 الزائر ص260 👌بنابراین توسل به امازادگان مساله ای است که رجحان آن بر گرفته از ادله محکم و است ، اما چنان که گذشت ، امامزادگان فعال لما یشاء نیستند که هر چه بخواهند ، محقق شود ، آنان تنها واسطه میان بندگان و خداوند هستند و بدون اذن الهی هیچ کس را بر آورده نمی سازند ، در جایی که اراده امامان ، وابسته به اراده خداوندی است ، اراده امامزادگان روشن می شود . 🔸امام علیه السلام فرمود ؛ «خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است ، زمانی که خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند ، امامان هم آن را انجام می دهند و آنها بدون الهی کاری نمی کنند » 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌بنابراین اصل و اساس اراده خداوندی است . اراده خداوند در دنیا بر این تعلق گرفته است که در این عالم همه چیز به طور خود پیش برود و وقتی علت های یک پدیده حاصل شد معلول آن نیز محقق شود تا اسباب رشد و ترقی و امتحان و ابتلاء در دنیا نشود . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خدا خواسته است که همه کارها از طریق آن جاری باشد» 📚الکافی ج1ص357 👌آسیب رسیدن به حرم امامزادگان به خاطر سیل و زلزله و آتش و ... منافاتی با تقدس و توسل به آن بزرگواران ندارد چرا که این دگرگونی ها طبق قوانین حاکم بر جهان است که یکی از این تاثیر گذاری علت ها و محقق شدن معلول هاست، و گفتیم اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در دنیا امور از طریق اسباب خود جریان یابد . ❕وقتی اراده خداوندی چنین بوده است ، امامزادگان نمی توانند اراده ای بر خلاف اراده خداوندی داشته باشند و با قدرت غیبی خود مثلا از حرمشان دفاع کنند . 👌آن بزرگواران اگر واسطه در برآورده شدن حاجتی هم می شوند ، به اذن خداوند بوده است و به هیچ عنوان ندارند . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔اثبات مشرک بودن ابوطالب تنها با یک دلیل. 🖌همانطور که می دانید شیعیان و روافض میگویند ابوطالب ایمان اورد و ایمانش را مخفی نگه داشت! 🖍همانطور که می دانید ابوطالب اسم اصلی خودش نیست بلکه کینه است. در واقع اسم اصلی ابوطالب عبد مناف است. مجلسی می‌گوید:بيان : أبوطالب اسمه عبد مناف والصحيح أن اسمه عبد مناف ❇️صحیح ان است که ابوطالب اسمش عبد مناف است عبد مناف یعنی بنده ی مناف و مناف یکی از بزرگ ترین بت های مشرکین بوده. ♻️حالا سوال اینجاست اگر ابوطالب ایمان اورده بود چرا نام خودش را عوض نکرد؟ حتی چرا‌ مخفیانه نام خودش را عوض نکرد؟ چنانکه‌ می دانید این اسم درست نیست و جایز نیست! چرا اسمش را حتی مخفیانه عوض نکرد؟ چنانکه ابوهریره قبل از اسلام اوردنش نامش عبدالشمس بود ولی وقتی که مسلمان شد نامش را عوض کرد. 🖌چرا ابوطالب چنین نکرد؟ از اینجا ثابت می شود که ابوطالب ایمان نیاورده بود به اسلام وگرنه هرطوری شده بود نام خودش را عوض می کرد. 💠💠 👌در رابطه با این که نام مبارک حضرت ابوطالب علیه السلام چه بوده است ، نقل های است . 1⃣در برخی از نقل ها آمده است که نام مبارک ایشان « » بوده است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « به خداوند سوگند ، ابوطالب ، عبد مناف بن عبد المطلب مومن و مسلمان بود » 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 231 👌حضرت عبد المطلب هم زمانی که ، پیامبر اسلام را به ابوطالب علیهما السلام سپرد ، از او تعبیر به « عبد مناف » کرد . 🔸أوصيك يا عبد بعدي بموحد بعد أبيه فرد 🔸وصّيت من كنّيته بطالب عبد و هو ذو تجارب‏ 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 34 _ سیره ابن اسحاق ج 1 ص 47 _ بحار الانوار ج 35 ص 85 ❕علی علیه السلام می فرمود ؛ « اسم پدرم عبد بوده که کنیه ( ابوطالب ) بر اسم ایشان غلبه پیدا کرد ( و ایشان به ابوطالب مشهور شدند ) » 📚امالی صدوق ص 603 2⃣در برخی دیگر از نقل ها ، آمده است که نام مبارکش ، بوده است ، چنان که در زیارت پیامبر گرامی می خوانیم ؛ « سلام بر عموی تو عمران ، ابی طالب » 📚بحار الانوار ج 97 ص 189 _ مستدرک سفینه البحار ج 6 ص 555 3⃣قول دیگر آن است که اسم ایشان همان ، ایشان است ، یعنی ابوطالب و ایشان در کنار این کنیه اسم دیگری ندارند . 🔸حاکم نیشابوری می نویسد ؛ « اکثر متقدمین بر این عقیده بودند که اسم ( پدر حضرت علی ) همان ایشان بوده است ( یعنی ابوطالب )» 📚معرفه علوم الحدیث ، حاکم نیشابوری ، ص 184 _ تاریخ مدینه دمشق ج 66 ص 310 4⃣قول دیگر آن است که نام ایشان ، بوده است ؛ 📚اعلام الوری ج 1 ص 43 _ عمده القاری ج 16 ص 301 💠ما بنا را بر این می گذاریم که نام مبارک ایشان ؛ « » بوده است . اما سوال می کنیم چه کسی با سند صحیح گفته است که « » نام یک بت بوده است ؟ البته انکار نمی کنیم که برخی گفته اند « مناف » نام بتی در نزد عرب بوده اما هیچ گونه سند صحیحی بر ادعای خود اقامه نکرده اند . ❕شما می توانید به کتاب « اسلام و عقائد و آراء بشری » ، ص 259 به بعد مراجعه کنید ، و ببینید که مولف کتاب به صورت تفصیلی از اسامی بت های عرب بحث کرده است ، هیچ گونه بتی در شبه جزیره عربستان به نام « » را نقل نمی کند . 👌به فرض هم که مناف نام یک بت بوده باشد ، اما باید توجه کرد که، مناف از ریشه نوف و نوفا به معنای شیء مرتفع و و والا مقام است ‌. 📚لسان العرب ج 9 ص 342 👌بنابراین مناف به معنای مشرف و والا مقام می باشد ، که این وصف یکی از خداوند است ، لذا در دعاها از جمله صفات خداوند ، صفت « » به معنای والا مقام و عظیم الشان ، بیان شده است ؛ « سُبحانَ ذِى الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنيفِ » 📚بحار الانوار ج 86 ص 319 ، ج 83 ص 66 👌بنابراین عبد مناف یعنی عبد الله و مناف یکی از اوصاف است . اسم حضرت ابوطالب هم « عبد مناف » بوده یعنی عبد و بنده خداوند والا مقام و الشان . ❕حال ممکن است مثلا ، بت پرستان از این نام سوء استفاده کرده باشند ، و وصف مناف را که از اوصاف خداوند است را بر روی بت گذاشته باشند ، این عمل آنان موجب نمی شود که وصف مذکور ، از صفات خداوندی خارج شود ، یا کسی که خود را به اسم عبد مناف خوانده است ، بگوییم قصدش بت پرستی بوده است ، چنان که امروزه نیز اوصافی چون ، رحمان و رحیم که از وصف های خداوندی است ، بر روی افراد بشر گذاشته می شود ، اما این نامگذاری اوصاف مذکور را از انتساب به خداوند خارج نمی کند و نمی توان گفت کسی که نامش عبدالرحمان با عبد الرحیم است ، قصد بندگی رحمان و رحیم از افراد انسان را داشته است . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا در تشیع چنین حکمی است که ما می توانیم به خود تهمت بزنیم ❗️اگر است لطفا در این رابطه توضیح دهید ❕❕ 💠💠 🔸محل بحث ، جواز تهمت زدن به مطلق مخالف نیست ، زیرا روشن است که تهمت زدن به بى گناه از زشت ترين كارهايى است كه اسلام آن را به شدت ساخته است، آيات قرآن و روايات متعدد اسلامى كه در باره اين موضوع وارد شده نظر اسلام را در اين زمينه روشن مى سازد، امام صادق علیه السلام از حكيمى چنين نقل مى كند ؛ « تهمت زدن به بى گناه از كوههاى عظيم نيز است » 📚سفینه البحار ج 1 ماده بهت 👌تهمت زدن به افراد بى گناه با روح ايمان سازگار نيست چنان كه از امام صادق علیه السلام نقل شده است ؛ « كسى كه برادر مسلمانش را متهم كند، ايمان در قلب او ذوب مى شود همانند ذوب شدن در آب » 📚الکافی ج 2 ص 269 👌در حقيقت بهتان و تهمت، بدترين انواع دروغ و كذب است، زيرا هم مفاسد عظيم كذب را دارد، و هم زيانهاى غيبت، و هم بدترين نوع ظلم و ستم است، و لذا از پيامبر اسلام نقل شده كه فرمود ؛ « كسى كه به مرد يا زن با ايمان تهمت بزند و يا در باره او چيزى بگويد كه در او نيست، خداوند در روز قيامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئوليت آنچه گفته است در آيد » 📚سفینه البحار ج 1 ص 111 ❕در حقيقت رواج اين كار در يك محيط، سبب به هم ريختن نظام و عدالت اجتماعى و آلوده شدن حق به باطل و گرفتار شدن بى گناه و تبرئه گنهكار و از ميان رفتن اعتماد عمومى مى شود. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 120 👌برخی معتقدند که بر اساس روایتی که در ادامه می آید ، جایز است که فرد به انسان های بدعت گذار تهمت بزند ، و اموری زشتی را که در انسان بدعت گذار نیست ، به او نسبت دهد ، تا جایگاهش در نزد مردم از بین برود و مردم از اطراف او پراکنده شوند ، تا مبادا به واسطه آن بدعت گذار ، دچار گمراهی و شوند . ❕روایت مورد استناد است که از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛ « إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ » « « زمانی که اهل بدعت و تردید را دیدید ، از آنها برائت بجویید و زیاد از آنها بد بگویید و دشنامشان دهید ، و آنان را در مجادله مبهوت کنید ، تا طمع ایجاد فساد در اسلام را نکنند ، و مردم از آنها دوری جویند و از بدعت های آنان چیزی نیاموزند ، خداوند به خاطر این عمل به شما حسنات داده و درجات شما را در آخرت ترفیع می بخشد » 📚الکافی ج2 ص375 👌می گویند ، تعبیر « » در روایت فوق به معنای « تهمت و بهتان » است که می توان به بدعت گذاران تهمت زد ، تا مردم از اطراف آنان پراکنده شوند. ❕شهید مطهری به اینان چنین می دهد ؛ « در زمينه اهل بدعت حديثى داريم كه در ضمن آن آمده است كه هر گاه اهل بدعت را ديديد «فَباهِتوهُمْ» . «باهِتوهُمْ» از مادّه «بَهَتَ» است و اين مادّه در دو مورد به كار برده مىشود ؛ 1⃣يكى در مورد مبهوت كردن، محكوم كردن و متحيّر ساختن (كه در خود قرآن آمده است كه حضرت ابراهيم با آن جبّار زمان خودش كه مباحثه كرد، در نهايت امر «فَبُهِتَ الَّذى كَفَرَ» ( بقره 258) یعنی او در مقابل ابراهيم درماند، مبهوت شد، محكوم شد، مفتضح شد) 2⃣و ديگر در مورد بهتان يعنى دروغ جعل كردن كه مى دانيم در آيه «سُبحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظيمٌ» ( نور 16) بهتان عظيم يعنى دروغ بزرگ. ❕معناى اينكه اگر با اهل بدعت روبرو شديد «باهِتوهُمْ» يعنى با منطقى قوى با آنها روبرو شويد، كنيد آنچنانكه ابراهيم با جبّار زمان خودش نمرود مباحثه كرد و مبهوتش نمود (فَبُهِتَ الَّذى كَفَرَ). بر اهل بدعت با منطق وارد بشويد تا مردم بفهمند اينها اهل بدعت هستند و دروغ مى گويند. با آنها مباحثه كنيد و محكومشان نماييد. 📚مجموعه آثار ج 16 ص 103 🔸ادامه 👇 @Rahnamye_Behesht
🔸ادامه 👇 ❕در جای دیگر می گوید ؛ « افرادى پيدا مى شوند كه در دين بدعت ايجاد مى كنند. يك كسى مى آيد مى گويد من نايب خاص امام زمان هستم، مثل على محمد باب. اين را «اهل بدعت» مى گويند. در حديث است اگر اهل بدعت پيدا شدند، با اهل بدعت مبارزه كنيد و عالِم بايد مبارزه كند و ندارد ساكت باشد، و در يك حديث تعبير چنين است: وَ باهِتوهُمْ يعنى مبهوتشان كنيد، بيچاره شان كنيد؛ يعنى با آنها مباحثه كنيد و دليلهايشان را بشكنيد. فَبُهِتَ الَّذى كَفَرَ چنان كه ابراهيم آن كافر زمان خودش را مبهوت كرد، شما هم مبهوتش كنيد.» 📚همان ، ج 26 ص 416 👌محدثین و شارحین کتاب شریف کافی نیز ، تصرح کرده اند که منظور از « » یعنی « مبهوت ساختن و متحیر کردن و شکست دادن بدعت گذاران و مجادله کردن با آنان نه زدن به آنان » 📚شرح الکافی ، مولی صالح مازندرانی ج 10 ص 35 _ الوافی ، فیض کاشانی ، ج 1 ص 245 _ مراه العقول ، علامه مجلسی ، ج 11 ص 80 ❕با این وجود ، برخی از علما چون شیخ ، از تعبیر « باهتوهم » جواز « تهمت زدن به بدعت گذاران » را استنباط کرده اند ؛ 📚کتاب المکاسب ج 2 ص 118 👌این دسته از علما استدلال می کنند که اگر چه دروغگویی و تهمت زدن زشت و قبیح است ، اما مورد دارد و آن هم تهمت زدن به بدعت گذاران برای دفع شر آنان است ، تا مردم از اطرافشان پراکنده شوند ، و گمراه نشوند ، در این صورت قبح دروغگویی و تهمت زدن از بین می رود که مطلب را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8436 ❕اما چنان که گذشت ، تفسیر اول از روایت و نزد علما است . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا این قضیه شرف الشمس در روز نوزدهم واقعیت دارد ❗️چقدر مستند است ❕آیا از اهل بیت وارد شده است ❕ 💠💠 ❕شرف الشمس عبارت است از نوعی حکاکی بر روی نگین انگشتری زرد رنگ در روز فروردین با این اعتقاد که این عمل موجب گشایش کارها و سبب افزایش رزق و روزی و درمان بیماری ها و در امان ماندن از شرور و .‌‌‌‌..می شود 👌معتقدین به قضیه در روز نوزدهم فروردین می نویسند ؛ « شرف شمس در نوزده درجه حمل ( فروردین ) است و اين حروف عاليات را كه هفت و سيزده اند و به همين اسم شريف شرف شمس شهرت دارد برنگين انگشترى كنند. و در شرح و خواص آن به نظم و نثر بياناتى دارند » 📚هزار و یک نکته ص 797 ❕برخی دیگر از اعتبار روز نوزدهم فروردین برای شرف الشمس را منتسب به ستاره شناسی و توهم و کهانت و ... می دانند و می نویسند ؛ « شَرَف اصطلاحی هيوى و نجومى است ، اهل احكام نجوم از حلول در هر يك از بروج و اجزاى آن ادراك تأثيرات سعد و نحس كرده اند و از اين جهت اعتباراتى نموده اند از آن جمله شرف، هبوط. ❕مثلا هر كوكبى را در برجى و درجه در نوعى قوت و تأثير يافته اند و آن را شرف آن كوكب گفته اند و يا ضعفى و آن را هبوط آن كوكب گفته اند پس بر اساس تجربه و يا توهم و يا كهانت و غير اين گونه اعتبارات كرده اند و گفته اند شرف آفتاب هنگامى است كه در 19 حمل ( فروردین) باشد» 📚فرهنگ معارف اسلامی ج 2 ص 1054 ❕بنابراین اعتبار روز نوزدهم فروردین برای اعمال شرف الشمس مستند به روایتی نیست ، بلکه برگرفته از ستاره شناسی و و تخیل و وهم است که به هیچ عنوان اعتبار و رجحان شرعی ندارد . 🔰معتقدین به شرف الشمس ، شکلی که بر روی نگین انگشتر در روز نوزدهم فروردین می شود را منتسب و برگرفته از این اشعار امیر مومنان علیه السلام می دانند که فرمود ؛ « ثَلَاثُ عِصِيٍّ صُفِّفَتْ بَعْدَ خَاتَمٍ عَلَى رَأْسِهَا مِثْلُ السِّنَانِ الْمُقَوَّمِ وَ مِيمٌ طَمِيسٌ أَبْتَرٌ ثُمَّ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ مَأْمُولٍ وَ لَيْسَ بِسُلَّمٍ وَ أَرْبَعَةٌ مِثْلُ الْأَصَابِعِ صُفِّفَتْ تُشِيرُ إِلَى الْخَيْرَاتِ مِنْ غَيْرِ مِعْصَمٍ وَ هَاءٌ شَقِيقٌ ثُمَّ وَاوٌ مُقَوَّسٌ عَلَيْهَا إِذَا يَبْدُو كَأُنْبُوبِ مِحْجَمٍ فَيَا حَامِلَ الِاسْمِ الَّذِي لَيْسَ مِثْلَهُ تَوَقَّ مِنَ الْأَسْوَاءِ تَنْجُ وَ تَسْلَمِ فَذَاكَ اسْمُ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَى كُلِّ مَخْلُوقٍ فَصِيحٍ وَ أَعْجَم 📚دیوان امیر المومنین ص 393 ❕آنگاه ترجمه این اشعار و شرف الشمس به ظن آنان را چنین به شعر در آورده اند ؛ « اولى خاتمى همى بايد كه بود پنج گوشه آن خاتم ليك شرط نوشتنش اين است كه نراند بر آن دوباره قلم بنويسد عقيب آن سه الف كه صد و يازده بود برقم بر سر هر سه چون سنان مدى بكشد آنچنان كه نبود خم بعد از آن ميم بيد مىباشد كه بود كور و چشم او بر هم پس بود نردبان سه پايه كه نباشد از آن زياد و نه كم بعد از آن چار الف بود همسر چو انامل ستاده پهلوی هم هست آنگاه ها و پس واوى كه بود كج به هيأت محجم سيزده حرف باشد اينصورت هر يكى در صفا چو باغ ارم چار حرف وى است از تورات چار ز انجيل عيسى مريم پنج حرف دگر ز قرآنست اسم اعظم همين بود فافهم اى تويى حامل چنين اسما ايمنى از همه بلا و سقم نگزد مار و عقربت هرگز نشوى تا تويى غمين و دژم از وبا و علل تو آزادى و ز تب و درد و جملگى الم 📚هزار و یک نکته ص 799 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 🔰حال در مورد منسوب به امیر مومنان که شکل حکاکی شده بر روی انگشتر شرف الشمس برگرفته از آن است توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣اشعار مذکور در کتاب دیوان منسوب به علی علیه السلام آمده است که علامه در مورد آن می گوید ؛ « حکم به صحت تمام آن مشکل است » 📚بحار الانوار ج 1 ص 42 2⃣آن اشعار در برخی کتب دیگر چون زاد المعاد علامه مجلسی ص 567 (به نقل از علی علیه السلام ) آمده است . 3⃣در ابتدای آن اشعار شده است که از آن در جهت طلسم و برای مقابله با سردرد شدن استفاده می شود ( طلسم للصداع ) . 4⃣به هیچ عنوان استفاده از آن تحت عنوان شرف الشمس در روز نوزدهم نیامده است . ❕بنابراین هم انتساب آن اشعار به امیر مومنان مشکوک است زیرا بدون سند نقل شده است و کتابی هم که آن را نقل کرده ، انتساب محتوای آن به علی علیه السلام است ، و هم اساسا آن اشعار در جهت مقابله با سردرد است نه شرف الشمس و اساسا اعتبار دادن به روز نوزدهم فروردین و سعادت آن برگرفته از علوم ستاره و کوکب شناسی و مانند آن است که آن در اسلام بدیهی است. 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « اى مردم ، از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بپرهيزيد ، جز به آن مقدار كه در خشكى، يا دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود، چرا كه نجوم به ( و پیش گویی ) دعوت مى كند و منجّم همچون كاهن است و كاهن همچون ساحر و ساحر همچون كافر است و كافر در آتش دوزخ است » 📚نهج البلاغه خطبه 79 👌این مضمون در روایات دیگری نیز آمده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 141 باب 24 باب عدم جواز تعلم النجوم و العمل بها https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔 ❔وهابیون و اهل سنت به ما می گویند معنای این کلمه چیست ❗️نظر اهل بیت در مورد استعمال این کلمه در مورد شیعیان چیست ❕ 💠💠 👌رافضه یا رافضی از ریشه رفض به معنای ترک و کردن فرد یا چیزی است . 📚لسان العرب ج 7 ص 157 ماده رفض ❕و در اصطلاح به معتقدان به نصّ در نصب امام و منصب امامت و منكران مشروعيت خلافت خلفاى قبل از امام على عليه السلام می شود چنان كه شیخ اشعرى، رهبر کلامی اهل سنت ، رافضى را معادل اصطلاح اماميه دانسته، و در راستاى اعتقاد به نصّ بر خلافت حضرت على عليه السلام تفسير كرده است. 📚مقالات الاسلامیین ج 1 ص 88 👌مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام این لفظ را در مقام بیان عداوت و با شیعیان به کار می برند ، اما در روایات ما رافضی بودن به معنایی که گذشت مدح شده است . ❕راوی می گوید به امام صادق علیه السلام گفتم که به من می گویند بپرهیز از این که باشی . 👌امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « چه خوب اسمی است که خداوند به شما داشته است تا زمانی که سخن ما را بگیرید و بر ما اهل بیت دروغ نبندید » 📚بحار الانوار ج 65 ص 96 ❕در نقل دیگر آمده است که راوی به امام باقر علیه السلام عرضه داشت ؛ « فلانی به ما می گوید رافضی ، امام باقر علیه السلام در حالی که دست به سینه داشت فرمود من هستم و رافضی هم از من است و این جمله را سه بار تکرار کرد » 📚همان مدرک ص 97 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « ابو بصیر می گوید به امام صادق عليه السلام عرض كردم مردم ما را «رافضه» مى نامند. ❕حضرت عليه السلام فرمود: به خدا سوگند ، آنان شما را رافضه نناميدند، بلكه خداوند شما را به اين لقب ناميده است. همانا هفتاد نفر از بهترينهاى بنى اسرائيل به حضرت موسى و برادرش ايمان آوردند، و فرعون را ترک کردند و از اين جهت قوم موسی آنان را «رافضه» ناميدند ، خداوند نیز به موسی وحی کرد که این نام را برای آنان در تورات ثبت کن و من این اسم را به می دهم » 👌و در نقل دیگر فرمود ؛ « مردم خير را ترك كرده و شرّ را گرفتند، ولى شما شرّ را رها و كرده و خير را برگزيديد » 📚بحار الانوار ج 65 ص 97 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❓آیا داستان توسل ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕ 💠💠 👌شیخ روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود : «چون امام حسين متولد شد حق تعالي جبرئيل را امر فرمود که نازل شود با هزار ملک براي آن که تهنيت گويد حضرت رسول را از جانب خداوند و از جانب خود چون جبرئيل نازل مي شد گذشت در جزيره اي از جزيره هاي دريا به ملکي که او را فطرس مي گفتند و از حاملان عرش الهي بود وقتي حق تعالي او را امري فرمود و او كندي کرده بود پس تعالي بالش را در هم شکسته و او را در آن جزيره انداخته بود پس فطرس هفتصد سال در آن جا عبادت حق تعالي کرد تا روزي که حضرت امام حسين (ع) متولد شد... چون ديد که جبرئيل با ملائکه فرود مي آيند از جبرئيل پرسيد که اراده کجا داريد؟ 🔶 گفت: حق تعالي نعمتي به محمد کرامت فرموده است مرا فرستاده است که او را مبارک باد بگويم. ملک گفت اي جبرئيل مرا نيز با خود ببر شايد که آن حضرت براي من دعا کند تا حق تعالي از من بگذرد پس جبرئيل او را با خود برداشت و چون به خدمت حضرت رسيد تهنيت و تحيت گفت و شرح حال فطرس را به عرض رسانيد. 🔶حضرت پيامبر فرمود که به او بگو که خود را به اين مولود مبارک بمالد و به مکان خود برگردد. 🔷فطرس خويشتن را به امام حسين ماليد بال برآورد و اين کلمات را گفت و بالا رفت عرض کرد يا رسول الله همانا زود باشد که اين مولود را امت تو شهيد کنند او را بر من جهت اين نعمتي که از او به من رسيد مکافاتي است که هر که او را زيارت کند من او را به حضرت برسانم. هر که بر او سلام کند من سلام او را برسانم و هرکه بر او صلوات بفرستد من صلوات او را به او مي رسانم . 📚امالی صدوق ص138 📚کامل الزیارات ص66 📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص74 🔶و در دیگر آمده است که : « چون فطرس به آسمان بالا رفت می گفت کیست من و حال آنکه من آزاده شده حسین بن علی و فاطمه و محمد هستم» 📚بحار الانوار ج43 ص245 ❕باید توجه داشت که فرشتگان از گناه و معصیت هستند. 🔷خداوند می فرماید؛ « آنها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند» 📓انبیاء 26 و 27 ❗️و می فرماید: « هرگز مخالفت او نمی کنند» 📓تحریم6 ❗️ علی علیه السلام فرمود: « هر گز در میان فرشتگان خداوند وجود ندارد» 📚بحار الانوار ج56 ص175 👌اما گفتنی است که درست است که انگیزه های گناه مانند شهوت و غضب در نیست یا بسیار ضعیف است ولی نباید فراموش کرد که آنها فاعل هستند و قدرت بر مخالفت دارند و حتی از ایات قران استفاده می شود که آنها از بیم مجازات خداوند در وحشت هستند 📓انبیائ 28 🔶این تعبیرات همه نشان می دهد که آنها در عین قدرت بر معصیت ، معصوم و پاک از گناهند. 👌از این جا روشن می شود که اگر در بعضی از روایات مانند داستان مذکور در مورد ، درباره کندی بعضی از فرشتگان در اطاعت فرمان حق و تنبیه انان به خاطر این مطالبی آمده است همانند « ترک اولی هایی» است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و می دانیم ترک اولی هرگز به معنی نیست . 👌فطرس معصیت و عصیان خداوند را نکرد اما در اجرای دستور الهی با کندی پیش رفت و چون این کردن با شان و مقامش مناسبت نداشت خداوند به سبب آن او را مورد مواخذه قرار داد. 📚پیام امام امیر المومنین ،ج1 ص169 @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این جریان که میگویند پیامبر اسلام فرزندش ابراهیم را فدای امام حسین کرد تا حسین زنده بماند چقدر دارد ❗️ 💠💠 👌مرحوم ابن آشوب از ابن عباس نقل می کند که می گوید ؛ « من در حضور پيامبر بودم، ابراهيم فرزند آن حضرت روى ران چپ و امام حسين روى ران راست آن بزرگوار بودند. پيامبر خدا گاهى حسين و گاهى ابراهيم را مي بوسيد در همين اثناء نازل شد و براى آن حضرت وحى آورد. ❕هنگامى كه جبرئيل مراجعت نمود پيامبر اعظم فرمود ، جبرئيل نزد من آمد و گفت خدا ميفرمايد من اين دو فرزند را براى تو باقى نميگذارم ( مقدر است که یکی از این دو از دنیا برود ) يكى از ايشان را فداى بكن. 👌 پیامبر يك نظر به ابراهيم كرد و گريه نمود و يك نگاه به امام حسين كرد و گريه كرد آنگاه فرمود ... چنانچه ابراهيم بميرد غير از من كسى محزون نميشود. ولى مادر حسين فاطمه و پدرش على است كه پسر عموى من و گوشت وى گوشت من و خون او خون من است اگر بميرد فاطمه دخترم و پسر عمويم و من محزون خواهيم شد. لذا من محزون بودن خود را به ايشان مقدم ميدارم. ❕ اى جبرئيل من ابراهيم را فداى حسينم مينمايم. راوى ميگويد بعد از سه روز بود كه ابراهيم عليه السّلام از دنيا رفت. هر وقت پيغمبر خدا امام حسين را ميديد كه نزد آن حضرت مى آمد او را به سينه خود مى چسبانيد و ميبوسيد و دندانهاى ثناياى آن حضرت را و می گفت فدای کسی شوم که ابراهیم را فدای او کردم » 📚مناقب آل ابی طالب ج 4 ص 81 _ بحار الانوار ج 43 ص 261 👌از علمای اهل سنت هم خطیب در ج 2 ص 204 از کتاب تاریخ بغداد ، این جریان را نقل می کند . @Rahnamye_Behesht https://sapp.ir/poorseman
💠فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ 🌸پرسش و پاسخهای مرتبط با میلاد امام حسین علیه السلام ؛ 1⃣آیا داستان توسل ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8861 2⃣خرافات تو کتابهای شیعه است از جمله اینکه می گویید امام حسین از پیامبر شیر می خورد و از فاطمه شیر نمی خورد آیا چنین چیزی قابل قبول است❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8863 3⃣❔این جریان که میگویند پیامبر اسلام فرزندش ابراهیم را فدای امام حسین کرد تا حسین زنده بماند چقدر دارد ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8865 4⃣برخی می گویند خلیفه دوم به امام حسین می گفتند موی سر ما به برکت شما اهل بیت شده است ❕آیا چنین حرفهایی در کتب اهل سنت سندیت دارد ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8869 5⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8871