💠ادامه 👇
❕امام باقر ع فرمود :
" خانمى خدمت جدم رسول خدا رسيد و گفت: يا رسول الله. مرا شوهر بده. رسول خدا گفت. چه كسى خواهان اين خانم است؟ مردى برخاست و گفت: يا رسول الله من. مرا با اين خانم تزويج كن، رسول خدا گفت: به عنوان مهریه و صداق، به او چه خواهى داد؟ آن مرد گفت: من چيزى ندارم..... رسول خدا به آن مرد گفت: آيا از قرآن مجيد، چيزى آموختهاى؟ آن مرد گفت: آرى. رسول خدا فرمود:
👈اين خانم را با تو جفت و همسر كردم در برابر اين صداق كه «آموخته خودت را به او بياموزى». 👉برو و آموختهات را به او بياموز. "
"قَالَ مَا تُعْطِيهَا قَالَ مَا لِي شَيْءٌ إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ أَ تُحْسِنُ شَيْئاً مِنَ الْقُرْآنِ قَالَ نَعَمْ 👈قَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ👉 فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ. "
📚الکافی ج ٥ ص ٣٨٠
❕می بینیم که پیامبر گرامی اسلام با خواندن صیغه " قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ " آنان را به عقد ازدواج یکدیگر در آورد .
👌در روایتی مفصل طولانی دیگری آمده است که امیر مومنان خطاب به زنی که شرح حالش در روایت مذکور آمده است , فرمود :
" آیا ولیّ داری؟ گفت: آری. اینان برادرانم هستند. حضرت به برادران او گفت: آیا فرمان من در مورد شما و خواهرتان تأیید و عملی میشود؟ گفتند: آری، ای پسر عموی رسول خدا؛ دستور تو درباره ما و خواهرمان اجرا خواهد شد. حضرت فرمود: 👈خدا و همه مسلمانان حاضر را گواه میگیرم و این پسر را به ازدواج با این دختر در برابر چهارصد درهم در آوردم 👉 و پول آن را از مال خودم پرداخت میکنم. "
"فَقَالَ عَلِيٌّ ع أُشْهِدُ اللَّهَ وَ أُشْهِدُ مَنْ حَضَرَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ👈 أَنِّي قَدْ زَوَّجْتُ هَذِهِ الْجَارِيَةَ مِنْ هَذَا الْغُلَامِ بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ👉 وَ النَّقْدُ مِنْ مَالِي. "
📚الکافی ج ٧ ص ٤٢٤ _ تهذیب الاحکام ج ٦ ص ٣٠٦
👌می بینیم که امیر مومنان ع هم با خواندن صیغه و گفتن عبارت " أَنِّي قَدْ زَوَّجْتُ هَذِهِ الْجَارِيَةَ مِنْ هَذَا الْغُلَامِ بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ " آنان را به عقد ازدواج هم در آورد .
❕حضرت خدیجه س نیز با گفتن عبارت و الفاظی خود را به عقد ازدواج پیامبر گرامی اسلام در آورد : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يَتَزَوَّجَ خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ- أَقْبَلَ أَبُوطَالِبٍ ثُمَّ ذَكَرَ خِطْبَتَهُ إِلَى أَنْ قَالَ👈 فَقَالَتْ خَدِيجَةُ قَدْ زَوَّجْتُكَ يَا مُحَمَّدُ نَفْسِي 👉 "
📚الکافی ج ٥ ص ٣٧٥ _ وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٦٤
❕امام صادق علیه السلام می فرمود هر عقد ازدواجی با گفتن صیغه نامه و جملات مخصوصی است و وقتی صیغه مخصوص خوانده شود , ما آن نکاح را به رسمیت می شناسیم :
" نَقُولُ يَا فُلَانُ زَوِّجْ فُلَاناً فُلَانَةَ فَيَقُولُ نَعَمْ قَدْ فَعَلْت "
📚الکافی ج ٥ ص ٣٦٨
❕خداوند نیز وقتی می خواست که آدم ع را به ازدواج حواء س در آورد , برای آنان صیغه عقد ازدواج خواند : " فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ شِئْتُ ذَلِكَ وَ👈 قَدْ زَوَّجْتُكَهَا👉 فَضُمَّهَا إِلَيْكَ. "
📚الفقیه ج ٣ ص ٣٨٠
❕همینطور خداوند خودش جداگانه برای تمام مومنین و مومنات که به طریق شرعی به عقد هم در می آیند , صیغه عقد را می خواند :
"عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ يَجْتَمِعَانِ بِنِكَاحٍ حَلَالٍ حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ 👈أَنَّ اللَّهَ قَدْ زَوَّجَ فُلَاناً فُلَانَة 👉 "
📚دعائم الاسلام ج ٢ ص ١٩١ _ وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٦٢
❕امام جواد علیه السلام نیز وقتی داشت دختر مامون را به ازدواج خود در می آورد , صیغه عقد را خواند : "لَمَّا تَزَوَّجَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الرِّضَا ع ابْنَةَ الْمَأْمُونِ- خَطَبَ لِنَفْسِهِ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مُتَمِّمِ النِّعَمِ إِلَى أَن ْ قَالَ وَ هَذَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ زَوَّجَنِي ابْنَتَهُ عَلَى مَا فَرَضَ اللَّهُ ثُمَّ ذَكَرَ قَدْرَ الْمَهْرِ وَ قَالَ زَوَّجْتَنِي يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ بَلَى قَالَ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ. "
📚الفقیه ج ٣ ص ٣٩٨ _ وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٦١
👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع شود :
📚وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٦١ باب ١ _ مستدرک الوسائل ج ١٤ ص ٣١١ باب ١
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❓چرا اهل سنت پس از قرائت قرآن " صدق الله العلی العظیم نمی گویند " ❕❕
👌امام جمعه زاهدان , آیت الله محامی در خطبه های دو نماز جمعه اخیر زاهدان از اهلسنت این پرسش را کرده است که چرا شما پس از قرائت قرآن " صدق الله العلی العظیم " نمی گویید , در حالی که " العلی " در جمله مذکور صفت خداوند است , نه صفت علی علیه السلام .
❕عبدالفتاح خدمتی , مدیر شبکه وهابی کلمه در مورد چنین اشکالی که شیعه به اهلسنت می گیرد , در یک فرار به جلو و طفره رفتن از پاسخگویی می گوید چرا شما فقط تاکید بر جمله مذکور دارید , چرا از سایر اوصاف الهی یاد نمی کنید و مثلا بگویید " صدق الله الرحیم الغفور " , چرا بر روی نام " العلی " تاکید دارید :
▫️https://youtu.be/W39iUBNNgY8
👌ما اگر بخواهیم در این رابطه نکاتی را بگوییم , گفتنی است :
🔸١ _ روشن است که " العلی " در تعبیر مذکور , صفت خداوند است , چنان که در دو آیه قرآن از خداوند با تعبیر " وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ " " و او است بلند مرتبه و با عظمت " یاد شده است . ( شوری ٤ _ بقره ٢٥٥ )
🔸٢ _ این که ما بر روی جمله " صدق الله العلی العظیم " تاکید داریم که پس از قرائت قرآن بگوییم , از این جهت است که در روایتی , پیامبر گرامی اسلام تاکید کردند که باید خاتمه تلاوت قرآن جمله مذکور باشد : " فَأَخْبِرْنِي مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ يَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيم "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج57، ص: 243
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٣ _ اما چرا اهلسنت جمله " صدق الله العلی العظیم " را نمی گویند و به گفتن جمله " صدق الله العظیم " اکتفا می کنند !!!!
❕چنان که در کلام امام جمعه زاهدان هم اشاره شده است , برخی احتمال داده اند که اهلسنت گمان می کنند که میان " العلی " در جمله مذکور با علی علیه السلام ارتباطی است , لذا از گفتن آن امتناع می کنند , چنان که برخی می نویسند :
" اهل تسنن با اصل امامت و ولايت آن حضرت مخالفت كرده و همچنان بر مخالفت خود اصرار مىورزند و هرگز حاضر نيستند «اشهد ان علياً ولى اللَّه» را به زبان بياورند بلكه عدّهاى از آنان از گفتن اين جمله و هر كلام ديگرى كه دالّ بر فضيلت حضرت امير عليه السلام باشد ابا دارند و سعى مىكنند به هيچوجه ناممقدس حضرتامير عليه السلام را نياورند حتى در مواردى كه «علىّ» به عنوان صفت خداى سبحان مطرح است و در قرآن مجيد هم آمده است: «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» ، كه شيعه در پايان تلاوت قرآن مىگويد: «صدق اللَّه العلىّ العظيم» [راست گفت خداى والاى بزرگ] آنها از گفتن لفظ «على» امتناع كرده و مىگويند: «صدق اللَّه العظيم» [راست گفت خداى بزرگ]. "
📚پاسخهاى ما، ص: 41
❕اما به نظر می رسد که اهلسنت این قدر نادان نباشند که متوجه نشوند که " العلی " در جمله مذکور , ارتباطی با علی علیه السلام ندارند , بنابراین علت امتناع آنان از گفتن جمله مذکور چیست ?
❕این قضیه اگر واکاوی شود , عناد و دشمنی اهلسنت افراطی با شیعه بیشتر روشن می شود که گویی آنان اندک اعتقادی به ارتباطی و نزدیکی با شیعه ندارند , لذا به جهت آنکه خود را شبیه به شیعه نکنند , جمله مذکور را نمی گویند , چنان که آنان از بسیاری از مستحبات و واجبات به جهت مخالفت با شیعه چشم پوشیده اند !!!!
👌مثلا در كيفيّت قبور، سنّت آن است روى قبر مسطّح باشد، و حتى بزرگان اهلسنت به ورود احاديث در اين معنا و عمل مسلمانان تصريح مىكنند. براى مثال شافعى در كتاب الام مىنويسد:
"... ويسطح القبر وكذلك بلغنا عن النبي صلّى اللَّه عليه وآله أنّه سطح قبر إبراهيم ابنه ... وقد بلغني عن القاسم بن محمّد قال: رأيت قبر النبي صلّى اللَّه عليه وآله وأبي بكر وعمر مسطحة .... "
📚كتاب الام: ص 311.
👌امّا ملاحظه مىكنيد كه امروزه اهلسنت قبور خود را مسطح نمی کنند , چون می گویند که مسطح کردن قبور شعار شیعه است : " «التسنيم أفضل من التسطيح، مخالفة لشعار الروافض».
📚فتح العزيز في شرح الوجيز ج 5/ ص 229، مع المجموع للنووي ج 5/ ص 295- 297.
❕در كيفيت پيچيدن عمامه حديث دارند كه پيامبر اكرم اين گونه كه ما الآن عمامه مىپيچيم، عمامه مىپيچيدند، نه مانند اهل سنّت اما اهلسنت به خاطر ترک مشابهت با شیعه , به سنت پیامبر در عمامه بستن عمل نمی کنند :
" «وصار اليوم شعاراً لفقهاء الإمامية، فينبغي تجنّبه لترك التشبّه بهم»
📚شرح المواهب اللدنية ج 5/ ص 13
❕یا می گویند که سنت پیامبر آن بوده است که انگشتر به دست راست شود , اما چون شیعه انگشتر به دست راست می کند , ما اهلسنت انگشتر به دست چپ می کنیم تا با شیعه مخالفت کنیم :
"المشروع التختم في اليمين، لكن لما اتّخذته الرافضة عادةً جعلنا التختم في اليسار! "
📚الصراط المستقیم , البیاضی , ج ٣ ص ٢٠٦
❕ابن تیمیه نیز تصریح می کند که فقهای اهلسنت مستحبات را ترک می کنند تا با شیعه مخالفت کنند , زیرا مخالفت با شیعه از انجام مستحبات مهمتر است :
" «ذهب من ذهب من الفقهاء إلى ترك بعض المستحبّات إذا صارت شعاراً لهم، فإنه وإن لم يكن الترك واجباً لذلك، لكن في إظهار ذلك مشابهة لهم، فلا يتميّز السنّي من الرافضي، ومصلحة التميّز عنهم لأجل هجرانهم ومخالفتهم أعظم من مصلحة هذا المستحب» "
📚منهاج السنّة ج 4/ ص 154.
👌البته برخی از وهابیون افراطی خیال خود را راحت کرده اند و فتوا داده اند که اصلا حرام است که پس از تلاوت قرآن بگوییم صدق الله , چه به " العلی " یا به غیر آن , زیرا این عمل بدعت است : " ختم التلاوه به ای بقول صدق الله العظیم غیر مشروع و لا مسنون "
📚فتاوی اسلامیه , ابن عثیمین , ج ٤ ص ١٧
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امام کاظم علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
👌برخی از پرسش و پاسخهای کانال پیرامون امام کاظم علیه السلام ؛
1⃣می گویند امام کاظم در 37 سالگی از دنیا رفت و 24 سال از عمرش را در زندان بود و از او 18 پسر و 19 دختر باقی ماند که امامزادگان ایران نیز به امام کاظم بر می گردند چگونه امام #توانست این قدر فرزند تولید کند با این که بیشتر عمرش را در زندان بود ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1771
2⃣این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از #کجا می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1772
3⃣جایگاه امام کاظم علیه السلام و فضائل و مناقب ایشان در نزد بزرگان اهل سنت ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1773
4⃣آیا حقیقت دارد که امام کاظم دخترش را به نام #عایشه نامگذاری کرده اند ❗️❗️مگر عایشه دشمن اهل بیت نبوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1774
5⃣آیا حقیقت دارد که مادر امام کاظم کنیز بوده است ❗️این که مادران برخی امامان کنیز بودند این واسه امامان بد نبود که مادرانشان کنیز هستند ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1776
6⃣شیعه همان عقائد مسیحیت مانند عقیده به فداء و فدا شدن عیسی جهت آمرزش گناهان مسیحیان را دارند.در روایتی از امام کاظم در کتب شیعه آمده است که من با دادن جان خودم شیعیان را حفظ کردم زمانی که خدا بر شیعیان غضب کرده بود ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1777
7⃣ترس و وحشت امام موسى كاظم از احضارش توسط هارون الرشيد
"عجب امامى كه براى جانش اينقدر ميترسد و به گريه مى افتد
مگر نه اينكه اينها عاشق شهادت بودند؟
تا كى بايد دروغ اخوندها را باور كرد؟ ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1542
8⃣به چه دلیل می گویید میلاد امام کاظم علیه السلام هفتم صفر است و در ماه ذی الحجه نمی باشد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1455
9⃣توهين و بى ادبى امام هفتم شيعيان به پدر يكى از يارانش
معمر بن خلاد روايت مىكند كه: ابا الحسن(امام كاظم) خانهاى خريدارى كرده و به يكى از دوستان خود امر فرمودند تا بدانجا منتقل شود و فرمودند: «خانهات تنگ است.» پس آن دوست گفت: اين خانه را پدرم ساخته است، امام كاظم فرمودند:«اگر پدرت احمق بود تو نيز مىبايست مانند او باشى؟»
#منبع: بحارالانوار ج ٧٣، ص ١٥٢
لينك صفحه كتاب
وضعيت حديث: الحديث الثاني : صحيح.
#منبع: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي ج: ٢٢ ص ٤٣٦ ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3612
🔟توضیحی در مورد داروی امام کاظم ع در درمان کرونا ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2043
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3354
1⃣1⃣پاسخ به شبهه وهابی در مورد گنهکار بودن امام کاظم ع ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2926
2⃣1⃣امام كاظم: آيه غير المغضوب عليهم در سوره حمد در مورد شيعيان ميباشد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2835
3⃣1⃣راوى و فقيه بزرگ شیعه جناب زراره از نام دوازده امام اطلاعى نداشت و قبل از وفات قرآن را روى سر گرفت و گفت امام من قرآن است يا دروايتى : امام من همان امامى است كه در قران به آن اشاره شده و ایشان امامت امام کاظم را قبول نداشت ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2617
4⃣1⃣طبق گفته علماى شيعه ائمه شيعه در خوشگذرانى و برده دارى بوده
و تنها شغلشان گرفتن پول از خلفا و توليد فرزند از زنان و كنيزانشان بوده است
- تاكى بايد دروغ آخوندهاى فاسد را در مورد ائمه قبول كرد؟
❕امام کاظم ۵۰۰ غلام و خدمتکار داشت
❕امام کاظم ۳۰ فرزند داشت
❕هارون الرشید امام کاظم را عموزاده خطاب می کرد
❕هارون الرشید مال فراوانی به امام کاظم بخشید
❕امام کاظم هارون الرشید را امیر المومنین خطاب می کند
( ترجمه عیون الاخبار ج 1 ص 180)
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
5⃣1⃣بنابر منابع اسلامى، امام کاظم، برای درمان بیماری پیسی یا برص(بیماری لک و پیس)و از بین بردن آن، آبگوشت گوشت گاو را پیشنهاد داده اند و این درحالیست که هیچ تاثیری در از بین بردن "بیماری پیسی" ندارد. ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/452
6⃣1⃣اخیرا یکی از مراجع تقلید اعلام کردند که اگر حکومت گمراه ایران روز شهادت امام کاظم را تعطیل نکند ما دیگر مالیات نمی دهیم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3384
7⃣1⃣مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438
١٨ _ گاف علمی امام کاظم در مورد منشاء بیماری جذام !!!
امام کاظم که بنا به ادعای شیعیان به خزانهی علوم الهی وصل است میگوید خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار موجب تحریک جذام میشود!
در حالی که جذام یک بیماری باکتریایی است که کوچکترین ارتباطی با خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار ندارد!
—————————————————
▪️[الکافي- ج۶- ص۳۷۷] ← عن أبي الحسن عليه السلام قال: لا تخللوا بعود الريحان ولا بقضيب الرمان فإنهما يهيجان عرق الجذام
◾️#ترجمه: امام كاظم فرمود: با ساقۀ گل و شاخه درخت انار خلال نكنيد؛ زيرا كه آن دو رگ جذام را تحريك مىكنند.
◼️#حکم_حدیث: حسن أو موثق [مرآة العقول- ج۲۲- ص۲۲۴ ) ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4838
١٩ _ امام رضا : پدرم امام کاظم، شهید نشده است.
⚠️ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَرِيرٍ الْقُمِّيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ.. وَ سَأَلْتُهُ عَنْ أَبِيهِ أَ حَيٌّ هُوَ أَوْ مَيِّتٌ؟ فَقَالَ قَدْ وَاللَّهِ مَاتَ.
✍🏻 ابوجریر قمي میگوید : از امام رضا درباره پدرش امام کاظم پرسیدم که آیا ایشان زنده است یا میّت [مُرده]؟
امام فرمود : بخدا او مُرده است.
📚 اصول کافی ٣٨٠/١
خداوند میفرماید : ﴿وَلَا تَقُولُوا۟ لِمَن یُقۡتَلُ فِي سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَ ٰتُۢۚ بَلۡ أَحۡیَاۤءࣱ وَلَـٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ﴾
📖 هرگز به کسیکه در راه خدا کشته میشود، نگویید «اموات : مُردگان»!
بلکه آنان زنده هستند، اما شما متوجه نمیشوید. [بقره/١٥٤]
امام رضا، پدرش را «میّت:مُرده» میخوانَد.
اگر بگوییم که امام، این آیهی قرآنی را بلد بوده است، دلالت بر این دارد که پدرش را شهید و مقتول نمیدانست.
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4727
٢٠ _ رابطهی حسنه میان امام موسی کاظم {رحمهالله} و امیرالمؤمنین هارون الرشید {رحمهالله}
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
🕌 امام کاظم، امیرالمؤمنین هارون را «جانشین پیغمبر» میدانست و مردم را تشویق مینمود که مطیع فرامین امیرالمؤمنین هارونالرشید باشند. و نافرمانی ایشان را موجب عذاب دردناک الهی میشمارد.
🔷🔹 امام کاظم، هارون را فردی بسیار مهربان و دلسوز برای مؤمنان میدانست، و به درگاه پروردگار دعا میکرد که هارون را پایدار و زنده بدارد و سایهاش را مستدام گردانَد.
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4559
٢١ _ شیخ کلینی : امام کاظم از همسرِ پدرش، صاحب فرزند بود ‼️ [والعياذ بالله]
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4493
٢٢ _ آیا میتوان افراد عادی را بیش از امامان معصوم، دوست داشت؟
👈🏻 بله. امام صادق، سایر فرزندانش را بیش از امام کاظم دوست میداشت !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4432
٢٣ _ آگاهی امام کاظم ع از علم جفر !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4419
٢٤ _ امام کاظم ع و گناهکار دانستن ائمه ع !!!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4073
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی در مورد نماز خواندن در لباس نجس !!!!
🤔#پرسش :
❓ اگر کسی لباسش نجس شد و نتوانست تطهیر کند، باید چگونه نماز بخواند؟
🔺 امام کاظم : باید با همان لباس، نماز بخواند. و نباید لخت شود.
🔺 امام صادق : نباید با همان لباس، نماز بخواند. و باید لخت شود.
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
1⃣ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عُرْيَانٍ وَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَأَصَابَ ثَوْباً نِصْفُهُ دَمٌ أَوْ كُلُّهُ أَ يُصَلِّي فِيهِ أَوْ يُصَلِّي عُرْيَاناً؟ فَقَالَ : «إِنْ وَجَدَ مَاءً غَسَلَهُ وَإِنْ لَمْ يَجِدْ مَاءً صَلَّى فِيهِ وَلَمْ يُصَلِّ عُرْيَاناً».
📚 تهذيب الأحکام 224/2
✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٢٢٧/٤]
2⃣ جَمَاعَةٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ لَيْسَ عَلَيْهِ إِلَّا ثَوْبٌ وَاحِدٌ وَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ عِنْدَهُ مَاءٌ كَيْفَ يَصْنَعُ؟ قَالَ : يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَاعِداً يُومِئُ إِيمَاءً.
📚 کافی 396/3
✅ موثّق [مرآة العقول ٣٠٦/١٥]
قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي.
3⃣ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ فَأَجْنَبَ وَلَيْسَ عَلَيْهِ إِلاَّ ثَوْبٌ فَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ يَجِدُ الْمَاءَ! قَالَ «يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَائِماً يُومِئُ إِيمَاءً».
📚 تهذيب الأحکام 405/1
✅ موثّق [ملاذ الأخیار ١٦٣/٣]
قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما تقریبا تمام پست هایی که وهابی منتشر کرده و مدعی بوده است که در روایات شیعه تناقض است را پاسخ گفته ایم و نشان داده ایم که تمام مواردی که وهابی مدعی تناقض در آنها است , توهمات وهابی متوهم بوده و الا در واقع تناقضی در کار نبوده است که مورد فوق نیز از همین قرار است .
❕اگر لباس انسان نجس باشد و امکان تطهیر یا تعویض لباس هم نیست , نباید با لباس نجس نماز خواند , بلکه باید به صورت عریان و به گونه ای که مثلا عورت را با دست پوشانده و به صورت نشسته با ایماء و اشاره , نماز را بخواند تا عورتش در برابر دیگران ظاهر نشود , اما اگر در آوردن لباس نجس معذوریت دارد , مثلا هوا خیلی سرد است و امکان در آوردن لباس نجس نیست , با همان لباس نجس باید نماز خواند و نماز صحیح است .
❕بنابراین روایاتی که می گوید باید با همان لباس نجس نماز بخواند و عریان نشود , ناظر است به زمانی که امکان در آوردن لباس نجس نیست و مثلا به خاطر سرمای هوا اضطرار است , چنان که روایتی , خود امام صادق علیه السلام تصریح می کند که نماز خواندن در لباس نجس تنها در صورت اضطرار است .
👌محمد حلبی می گوید :
" از امام صادق ع سوال کردم در مورد مردی که لباسش آلوده به منی یا بول می شود و لباس دیگری هم ندارد که لباس نجس را تعویض کند ?
❕امام ع پاسخ داد :
" در صورتی که اضطرار به پوشیدن لباس نجس دارد , در همان لباس نجس نماز بخواند " "عَنْ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يُجْنِبُ فِي الثَّوْبِ أَوْ يُصِيبُهُ بَوْلٌ وَ لَيْسَ مَعَهُ ثَوْبٌ غَيْرُهُ قَالَ يُصَلِّي فِيهِ إِذَا اضْطُرَّ إِلَيْهِ. "
📚تهذیب الاحکام ج ٢ ص ٢٢٤ _ الاستبصار ج ١ ص ١٦٩
👌بر همین اساس , امام خمینی فتوا می دهد :
" چنانچه طورى است كه اگر لباس را آب بكشد يا عوض كند، نماز به هم مىخورد و به واسطه سرما و مانند آن نمىتواند لباس را بيرون آورد، بايد با همان حال نماز را تمام كند و نمازش صحيح است. "
📚توضيح المسائل امام خمينى ص: 129
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی پیرامون تضاد در روایات حدث بودن " ودی "
🤔#پرسش :
❓ اگر کسی باوجود استبراء از بول؛ باز هم رطوبتی از آلتش خارج شد؛ چه کند؟ باید دوباره وضو بگیرد؟
🔺 امام صادق : خير. نباید مجدّداً وضو بگیرد.
🔺 امام جواد : بله. واجب است مجدّداً وضو بگیرد.
1⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَأَبِي دَاوُدَ جَمِيعاً عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلاَءِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنْ رَجُلٍ بَالَ ثُمَّ تَوَضَّأَ وَقَامَ إِلَى الصَّلاَةِ فَوَجَدَ بَلَلاً. قَالَ : لاَ يَتَوَضَّأُ إِنَّمَا ذَلِكَ مِنَ الْحَبَائِلِ.
📚 کافی 19/3
✅ صحيح [مرآة العقول ٦٢/١٣]
2⃣ مَا رَوَاهُ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ : كَتَبَ إِلَيْهِ رَجُلٌ هَلْ يَجِبُ الْوُضُوءُ مِمَّا خَرَجَ مِنَ الذَّكَرِ بَعْدَ الاِسْتِبْرَاءِ؟ فَكَتَبَ «نَعَمْ».
📚 تهذيب الأحکام 28/1
✅ صحيح [ملاذ الأخیار ١٣٤/١] ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق آنچه در روایات شیعه و فتاوای فقهای شیعه آمده است :
"رطوبتهايى كه از انسان خارج مىشود غير از بول و منى بر چند قسم است:
🔸اوّل : آبى كه گاه بعد از بول بيرون مىآيد و كمى سفيد و چسبنده است و به آن «وَدْى» مىگويند.
🔸دوم : آبى كه هنگام ملاعبه و بازى كردن با همسر بيرون مىآيد و به آن «مَذْى» مىگويند.
🔸سوم : آبى كه گاه بعد از منى بيرون مىآيد و به آن «وَذْى» گويند.
👌همه اين آبها در صورتى كه مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاك است، و وضو و غسل را هم باطل نمىكند. "
📚رسالة توضيح المسائل مکارم شیرازی، ص: 28
👌بر این اساس در روایت اولی که وهابی به آن استناد کرد , از امام علیه السلام در مورد حکم " ودی " سوال شد , یعنی آبی که پس از بول خارج می شود که آیا این آب وضو را باطل می کند یا خیر که امام علیه السلام پاسخ داد : وضو را باطل نمی کند و نیازی به اعاده وضو نیست .
❕در روایت دوم امام علیه السلام بر خلاف روایت اول می گوید که در صورت خروج " ودی " وضو گرفتن واجب است , یعنی " ودی " موجب بطلان وضو می گردد .
👌میان این دو روایت تنافی است و راه حل رفع تنافی آن است که بگوییم روایت دوم از روی تقیه و موافق با عقیده اهل سنت صادر شده است , زیرا اهل سنت معتقدند آبی که پس از بول خارج می شود یعنی " ودی " , موجب بطلان وضو می گردد " فأما الذي ينقض الوضوء، و لا يوجب الغسل، فهو البول، و المذي، و الودي "
📚الفقه على المذاهب الأربعة ، ج1، ص: 157
❕شیخ طوسی نیز تصریح می کند که تمام فقهای اهلسنت معتقدند که " ودی " موجب بطلان وضو می گردد و لباس را هم نجس می کند :
" المذي و الودي «و الوذي» لا ينقضان الوضوء، و لا يغسل منهما الثوب و خالف جميع الفقهاء في ذلك، و أوجبوا منهما الوضوء، و غسل الثوب "
📚الخلاف ج ١ ص ١١٨
👌در پاورقی کتاب " الخلاف " , مطلب مذکور از کتابهای اهلسنت آدرس داده شده است :
📚المدونة الكبرى 1: 12، و الام 1: 39، و المبسوط 1: 67، و شرح معاني الآثار 1: 45- 48، و موطإ مالك 1: 41، و المحلى 1: 232، و مجمع الزوائد 1: 284، و عمدة القاري 3: 217، و فتح الباري 1: 380، و سنن الترمذي 1: 197 و نيل الأوطار 1: 274.
👌اهلبیت علیهم السلام به ما فرموده اند که اگر دو روایت متضاد با هم از ما نقل شد , روایتی را که بر خلاف اهلسنت است را بگیرید و به آن عمل کنید , زیرا روایت موافق با آنان از روی تقیه و فشار صادر شده است و حجت نیست :
❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی : ج 1 ص 68
❕بنابراین روایتی که می گوید پس از خروج " ودی " باید وضو گرفت , تقیه ای بوده و موافق با اهلسنت صادر شده است , در ذیل پیرامون چرایی روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام را تسلیت می گوییم .
✔️چند پرسش و پاسخ پیرامون ایشان ؛
1⃣مقام ایشان در روایات شیعه و اینکه ایشان از اوصیاء حضرت عیسی علیهما السلام بوده اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1058
2⃣ادله ای که برای ایمان ابوطالب از کتب اهل سنت ارائه دادید قانع کننده نیست ❗️برای دوستان #سنی ام ارائه دادم اما قبول نکردند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1059
3⃣همانطور که می دانید ابوطالب اسم اصلی خودش نیست بلکه کینه است. در واقع اسم اصلی ابوطالب عبد مناف است.
عبد مناف یعنی بنده ی مناف و مناف یکی از بزرگ ترین بت های مشرکین بوده.
حالا سوال اینجاست اگر ابوطالب ایمان اورده بود چرا نام خودش را عوض نکرد؟ حتی چرا مخفیانه نام خودش را عوض نکرد؟ چنانکه می دانید این اسم درست نیست و جایز نیست! چرا اسمش را حتی مخفیانه عوض نکرد ‼️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1069
4⃣آيا ابوطالب، پدر امام على و عموى محمد، به اسلام ايمان آورد ؟ در یکی از معتبرترین کتابهای تفسیری شیعه در این خصوص آمده ... امامباقر گفت: اسلام جز به عزت ما نمىافزايد، از اين رو ما از غيرمسلمانان ارث مىبريم و آنان از ما ارث نمىبرند، ميراث ابوطالب در دست ماست(چون او کافر بود و ما مسلمانیم).
ما معتقد به ارث بردن مسلمان از كافر فقط ميان فرزند و پدر هستيم نه ميان زن و شوهر ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2026
5⃣اسلامگرایان که به اعتراف خودشان نُه دهم دینشان تقیه است در توجیه این مسئله میگویند ابوطالب تظاهر به کفر میکرد تا بتواند از محمد حمایت و محافظت کند!
سوال اینجاست: چگونه حمزه عموی پیامبر، علیرغم اینکه اظهار اسلام میکرد باز هم میتوانست از محمد حمایت کند؟!
از طرفی میدانیم خود ابولهب (عموی دیگر محمد) نیز علیرغم اینکه از سران کفر در مکه بود، باز هم حامی محمد بوده و حتی یکبار جان محمد را از مرگ حتمی نجات داده بود .
بنابراین این مالهکشی شیعیان وجهی ندارد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3648
#سایت_ما
ipasookh.ir
متلاشی شدن نظم جهان در صورت چند خدایی !!!!
🤔#پرسش :
❓با نگاهی عمیق به مفهوم آیات قرآن میشود حدس زد آیا این کلام فوق بشری است یا خیر! در آیه ی ۹۱ سوره مومنون الله خودش را یگانه میداند، و علت آن را چنین عنوان میکند !!!!
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۹۱﴾
خدا فرزندى اختيار نكرده و با او معبودى [ديگر] نيست و اگر جز اين بودقطعا هر خدايى آنچه را آفريده [بود] باخود مى برد و حتما بعضى از آنان بر بعضى ديگر تفوق مى جستند منزه است خدا از آنچه وصف مى كنند (۹۱)
واقعا انسان از دلایل و قرائن قرآن شگفت زده میشود! دقت کنید اگر ما دوتا خدا داشتیم هرکس مال خودش و مخلوق های خودش رو برمیداشت و میبرد ،!!! خب حال کجا میبرُد؟ لابد به نیستی؟ یا شاید بین خدایان جنگ رخ میداد در عرش کبریایی!!!!! قرآن تا این حد من باب مفهوم کلامی لرزان و ضعیف است !!!!
💠#پاسخ💠
👌این که آیه شریفه می فرماید : اگر دو خدا در عالم هستی بودند , هر خدا مخلوقات خود را با خود می برد , یعنی هر خدا اداره و تدبیر مخلوقات خود را به سلطه خود می گرفت و عهده دار شوونش می گردید , یعنی مقصود از " بردن " در جمله " لذهب " , " بردن اداره و تدبیر شوونات مخلوقات " است , لذا می بینیم که مفسرین در شرح آیه مذکور می نویسند :
" آیه به بيان دليل بر نفى شرك پرداخته چنين مىگويد: " اگر خداوند شريكى مىداشت و آلهه متعدد در جهان هستى حكومت مىكرد هر يك از اين خدايان مخلوقات خاص خود را در پنجه تدبير و اداره خويش قرار مىداد" (و طبعا هر بخشى از عالم با نظام خاصى اداره مىشد و اين با وحدت نظامى كه بر آن حاكم مىبينيم سازگار نيست) (إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ).
❕" بعلاوه هر يك از اين خدايان براى گسترش قلمرو حكومت خود سعى داشتند بر ديگرى تفوق جويند" و اين خود سبب ديگرى براى از هم گسيختگى نظام جهان مىشد (وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ).
👌و در پايان آيه به عنوان يك نتيجهگيرى كلى مىفرمايد:" منزه است خدا از توصيفى كه آنها مىكنند" (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ).
❕عصاره اين سخن اين است كه ما به خوبى مشاهده مىكنيم كه نظام واحدى بر پهنه هستى حكومت مىكند، قوانين حاكم بر اين جهان در زمين و آسمان همه يكسان است، نواميسى كه بر يك ذره فوق العاده كوچك اتم حكمفرما است بر منظومه شمسى و منظومههاى عظيم ديگر نيز حاكم است، و به گفته دانشمندان اگر يك اتم را بزرگ كنيم شكل منظومه شمسى را به خود مىگيرد، و اگر به عكس منظومه شمسى را كوچك كنيم به صورت يك اتم در مىآيد.
👌مطالعاتى كه صاحبنظران در علوم مختلف با وسائل جديد درباره جهانهاى دور دست كردهاند نيز همه حاكى از وحدت نظام كلى جهان است، اين از يك سو.
❗️از سوى ديگر لازمه" تعدد" هميشه نوعى" تباين" است، چرا كه اگر دو چيز از هر نظر واحد باشند يك چيز مىشوند و دوگانگى معنى نخواهد داشت.
👌بنا بر اين اگر براى اين جهان خدايان متعدد فرض كنيم، اين چندگانگى بر مخلوقات جهان و نظام حاكم بر آنها اثر مىگذارد، و نتيجه آن عدم وحدت نظام آفرينش خواهد بود.
❕و از اين گذشته هر موجودى خواهان تكامل خويش است، مگر آن وجودى كه از هر نظر كامل بوده باشد كه تكامل در او مفهوم ندارد، و در مورد بحث ما كه براى خدايان قلمروهاى جداگانه فرض كرديم و طبعا هيچكدام داراى كمال مطلق نيستند طبيعى است كه هر كدام در صدد تكامل خويش است، و مىخواهد عالم هستى را در بست در قلمرو خود قرار دهد، و لازمه آن برترىطلبى هر يك بر ديگرى است، و نتيجه آن از هم پاشيدن نظام هستى است. "
📚تفسیر نمونه ج ١٤ ص ٣٠١
❕لذا در تفسیر قمی پیرامون آیه مذکور می خوانیم :
" سپس خدا ادّعاى دوگانهپرستان را كه به دو خدا معتقدند، رد كرد و فرمود: «خدا، فرزندى نگرفته و هيچ خدايى با او نبوده است؛ چرا كه اگر بود، هر خدايى آفريدههاى خود را مىبُرد و آن گاه، يكى بر ديگرى برترى مىجست». يعنى اگر آن چنان كه ادّعا مىكنيد، دو خدا بودند، با هم درگير مىشدند. اين، مىآفريد و آن، نمىآفريد، اين، اراده مىكرد و آن، اراده نمىكرد و هر يك به دنبال چيره شدن بر ديگرى بود و چون يكى اراده آفريدن انسان مىكرد، ديگرى اراده آفرينش حيوان مىكرد و اين نمىشود كه موجودى در يك حال، هم انسان و هم حيوان باشد، و چون اين باطل است، ثابت مىشود كه تدبير و كار، از آنِ يكى است و تدبير و استوارى و تكيه هر يك به ديگرى، وحدت صانع را نيز اثبات مىكند "
📚تفسير القمّي: ج 2 ص 93، بحار الأنوار: ج 3 ص 219 ح 6.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
استدلال به عدم طلاق فاطمه بنت اسد از ابوطالب علیهما السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓یکی از دلایل ایمان حضرت عدم طلاق همسرش ( فاطمه بنت اسد) است
که در روایات هم اشاره شده است
اما رحلت حضرت ابو طالب ٣ سال قبل هجرت بود
ونزول این حکم كه باید مومن از مشرک جدا شود آیه 10 سورهی ممتحنه در صلح حدیبیه که ششم هجری بوده نازل شده پس این نیتواند دلیل باشد چون این آ یه در زمان حضرت ابوطالب نازل نشده ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایتی که در موضوع ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام مورد اشکال قرار گرفته است , نقلی از امام سجاد علیه السلام است که از ایشان در مورد ایمان ابوطالب ع سوال کردند که امام ع پاسخ دادند که ابوطالب ع مومن بوده اند , خطاب به امام ع گفتند که گروهی گمان می کنند که ابوطالب ع کافر بوده است , امام سجاد علیه السلام در این هنگام فرمود :
" راستى در شگفتم كه چرا برخى مىپندارند كه ابو طالب كافر بوده است! آيا نمىدانند كه با اين عقيده بر پيامبر و ابو طالب طعنه مىزنند؟ مگر نه اين است كه در چندين آيه از آيات قرآن از اين موضوع منع شده است كه زن بعد از اسلام آوردن در قيد زوجيت كافر خود نماند و اين مسلم است كه فاطمه بنت اسد از پيشگامان در اسلام است و تا پايان عمر ابو طالب همسرش بود "
" عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَبِي طَالِبٍ أَ كَانَ مُؤْمِناً فَقَالَ نَعَمْ فَقِيلَ لَهُ إِنَّ هَاهُنَا قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّهُ كَافِرٌ فَقَالَ وَا عَجَبَاهْ أَ يَطْعَنُونَ عَلَى أَبِي طَالِبٍ أَوْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَدْ نَهَاهُ اللَّهُ أَنْ يُقِرَّ مُؤْمِنَةً مَعَ كَافِرٍ فِي غَيْرِ آيَةٍ مِنَ الْقُرْآنِ وَ لَا يَشُكُّ أَحَدٌ أَنَّ بِنْتَ أَسَدٍ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ السَّابِقَاتِ وَ أَنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَحْتَ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ "
📚کتاب ایمان ابی طالب ( الحجه علی الذاهب الی کفر ابی طالب ) ص ١٢٤ _ بحار الانوار ج ٣٥ ص ١١٥
❕در تفسیر نمونه نیز به این روایت در اثبات ایمان ابوطالب ع استدلال شده است و می نویسد :
" در احاديثى كه از طرق اهل بيت رسيده است نيز مدارك فراوانى بر ايمان و اخلاص ابو طالب ديده مىشود كه نقل آنها در اينجا بطول مىانجامد 👈اين احاديث آميخته با استدلالات منطقى و عقلى است مانند روايتى كه از امام چهارم ع نقل گرديده است "👉
📚تفسیر نمونه ج ٥ ص ١٩٧
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در این روایت , امام سجاد علیه السلام استدلال می کند که موضوع ممنوعیت زوجیت با کافر در چند جای قرآن آمده است , یعنی این موضوع اختصاص به آیه سوره ممتحنه ندارد , تا کسی بخواهد اشکالی مذکور در پرسش را مطرح کند .
👌از مواردی که در قرآن موضوع ممنوعیت زوجیت با کافر آمده است , می توان به موارد ذیل اشاره کرد .
❕خداوند می فرماید :
" و با زنان مشرك و بتپرست، تا ايمان نياوردهاند، ازدواج نكنيد! (اگر چه جز به ازدواج با كنيزان، دسترسى نداشته باشيد، زيرا) كنيز با ايمان، از زن آزاد بتپرست، بهتر است، هر چند (زيبايى، يا ثروت، يا موقعيت او) شما را به شگفتى آورد. و زنان خود را به ازدواج مردان بتپرست، تا ايمان نياوردهاند، در نياوريد! (اگر چه ناچار شويد آنها را به همسرى غلامان با ايمان در آوريد، زيرا) يك غلام با ايمان، از يك مرد آزاد بتپرست، بهتر است، هر چند (مال و موقعيت و زيبايى او،) شما را به شگفتى آورد. آنها دعوت به سوى آتش مىكنند، و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مىنمايد، و آيات خويش را براى مردم روشن مىسازد، شايد متذكر شوند " " وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون " ( بقره ٢٢١ )
❕و می فرماید :
" و آنها كه توانايى ازدواج با زنان (آزاد) پاكدامن با ايمان ندارند مىتوانند با زنان پاكدامن از بردگانى 👈 با ايمان كه در اختيار داريد ازدواج كنند 👉 "
" وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ " ( نساء ٢٥ )
❕و می فرماید :
" مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمىكند، و زن زناكار را جز مرد زناكار يا مشرك به ازدواج خود در نمىآورد، و اين كار بر مؤمنان تحريم شده است. "
" الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلاَّ زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ " ( نور ٢ )
❕و می فرماید :
" زنان خبيث و ناپاك از آن مردان خبيث و ناپاكند! و مردان ناپاك نيز تعلق به زنان ناپاك دارند، اين ان از نسبتهاى ناروايى كه به آنها داده مىشود مبرا هستند، و براى آنها آمرزش (الهى) و روزى پر ارزش است. "
" الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيم " ( نور ٢٦ )
👌البته توجه به این نکته لازم است که دلائل ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اختصاص به این دلیل و روایت مذکور ندارد , تا اگر کسی استدلال دلیل مذکور را به هر علتی موجه نداند و یا روایت را ضعیف بشمارد , ایمان ابوطالب ع زیر سوال برود , دلائل فراوانی در مورد ایمان ابوطالب علیه السلام در منابع شیعه و سنی در دسترس است که ما در ویژه نامه ای که در این رابطه منتشر کردیم , مفصلا این دلائل را بررسی کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4852
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir