eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
485 دنبال‌کننده
751 عکس
296 ویدیو
7 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نه هر که چهره برافروخت دلبری داند ▪️ گذری بر تفاوت‌های «مهدی نصیری» با «شهید آوینی» در «نقد تجدد» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔸 چندی پیش مقاله‌ای با عنوانِ «آوینی و افسانه بی‌طرفی تکنولوژی مدرن» به قلم جناب آقای نصیری منتشر شد؛ مقاله‌ای که نویسنده در آن، ابتداء به بیان نظرات خود دربارۀ ماهیت تکنولوژی مدرن و نسبت آن با اسلام و آموزه‌های دینی پرداخته و سپس اندیشه‌های سلالۀ سلسلۀ سادات و دودۀ شجرۀ طوبای شهادت، یعنی شهید سعید سید مرتضی آوینی رحمة الله علیه در این حوزه را بر نظرات خویش منطبق می‌داند. غافل از آن‌که هر دو بخش مقالۀ مذکور، محل اشکال است. 🔹 مطالبی که جناب آقای نصیری، به‌شکل مختصر در این مقاله بیان می‌کند را پیش از این، مفصلا در کتاب «اسلام و تجدد» تشریح کرده است؛ کتابی که در کنار دیگر آثار و سخنان مخدوش نویسنده دربارۀ موضوعاتی هم‌چون «فلسفه و عرفان اسلامی»، نیازمند فصل مشبعی از نقادی است. حتی می‌توان گفت که ریشۀ نگاه تار و بی‌هویت او به «حکمت و معنویت ناب شیعی» را باید در زاویۀ غلط دید او نسبت به «هویت دین» و «حقیقت هستی» جست‌وجو کرد؛ زاویۀ دیدی که با دقت در ابعاد کتاب «اسلام و تجدد»، به‌خوبی می‌توان مختصات آن را به‌دست آورد. 🔸 به‌عنوان مقدمۀ بحث، باید توجه داشت که: افراد صاحب‌نظر در حوزۀ نسبت «دین» و «تکنولوژی» یا «دین» و «رسانه» (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق تکنولوژی‌های مدرن) را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: قائلان به «تعامل»، «تناسب» و «تقارب» این دو پدیده و قائلان به «تعارض»، «تناقض» و «تضاد» آن‌ها. قائلان به «تعارض دین و تکنولوژی» یا «ذات‌گرایان»، با درنظرگرفتن ذات و هویتی مستقل برای هر یک از دو پدیدۀ «دین» و «تکنولوژی» یا «رسانه»، آن‌ها را دارای اقتضائاتی مختص به خود و متعارض با دیگری دانسته و ترکیب یا تعامل آن‌ها را زمینه‌ساز تغییر و تخریب هویت هر یک از این دو می‌پندارند. اما قائلان به «تعامل دین و تکنولوژی»، در سه دستۀ «ابزارگرایان»، «کارکردگرایان» و «فرهنگ‌گرایان»، هر یک به‌نحوی، تعامل این دو پدیده را ممکن و بلکه لازم می‌دانند. 🔹 به‌طور طبیعی و بر اساس روند منطقی بحث، برای فهم و تبیین نسبت «دین» با «تکنولوژی» یا «رسانه»، ابتداء باید فهم واقعی و تبیین صحیحی از هویت هر یک از این پدیده‌ها داشت. چرا که فهم و تبیین یک نسبت، بدون فهم و تبیین طرفین آن نسبت، ممکن نیست. از همین رو «دین‌شناسی» از یک سو و «تکنولوژی‌شناسی» از سوی دیگر، برای نسبت‌سنجی میان «دین» و «تکنولوژی» امری ضروری است؛ و به همین خاطر با ضعف در مرحلۀ «دین‌شناسی» یا نقص در فضای «تکنولوژی‌شناسی»، نتیجه بحث در نسبت‌سنجی میان این دو پدیده نیز تابع اخس مقدمتین بوده و محکوم به حکم بطلان است. بسیار دیده‌ایم رسانه‌شناسانی را که به‌جهت قصور در شناخت دین، سر از ویرانه‌های تجدد غربی درآورده و یا دین‌شناسانی را که به‌خاطر خطای در فهم رسانه، پا در بیابان تحجر و جمود نهاده‌اند. در این میان، طبیعی است که حال بی‌خبران از دو سوی ماجرا، از همه وخیم‌تر باشد. 🔸 سخن جناب آقای نصیری در یادداشت مورد بحث نیز اگر چه عموما ناظر به بحث «تکنولوژی‌شناسی» است، اما به‌انضمام مطالب ایشان در کتاب «اسلام و تجدد» که حوزۀ «دین‌شناسی» را نیز پوشش می‌دهد، ظاهرا مصداق همین دسته سوم است. توضیح مطلب آن‌که: ... 📌 متن کامل یادداشت در: yun.ir/ien0a8 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 نه هر که چهره برافروخت دلبری داند ▪️ گذری بر تفاوت‌های «مهدی نصیری» با «شهید آوینی» در «نقد تجدد»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شهید آوینی: 🔸 با انقلاب اسلامی ما به یک نحو به خودمان بازگشتیم. بنده اعتقاد دارم که دوران غرب‌زدگی سپری شده و با پیروزی انقلاب اسلامی، ما وارد عصر تازه‌ای شدیم که تسلط و سیطرۀ غرب بر عالم هم به‌تدریج از بین خواهد رفت. در واقع ما از آن نقطۀ عطفی که در تاریخ باید از آن گذشت، گذشتیم و هرچه بگذرد از این پس، در واقع به‌سمت فروپاشی تمدن غرب داریم می‌رویم جلو. 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 نه هر که چهره برافروخت دلبری داند ▪️ گذری بر تفاوت‌های «مهدی نصیری» با «شهید آوینی» در «نقد تجدد»
16.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نگاه عمیق شهید آوینی به معنای قدرت در منطق انقلاب و پیش‌بینی شگفت‌انگیز او در سال ۶۶ دربارۀ دستیابی جمهوری اسلامی به دانش هسته‌ای: 🔸 آیا به‌راستی در این دنیای وارونه كه منطق دیوانگان حكم‌فرماست، ما نیز با همین معیارها پای به میدان نهاده‌ایم؟ آیا به‌راستی قدرت و شجاعت ما بر موشك‌های استینگر و سلاح‌های پیشرفته‌ی دیگری كه در اختیار داریم متكی است؟ 🔹 جواب این است: خیر؛ ما به حول و قوه‌ی خدا بر قوه‌ی اتم نیز دست خواهیم یافت، اما هرگز بر آن تكیه نخواهیم كرد. 🔸 و اگر راستش را بخواهید، اصلا موشك استینگر، برازنده‌ی دستان ماست. چرا كه ما علمدار استمرار نهضت انبیاء هستیم و برای تحقق حاكمیت احكام خدا در كره‌ی زمین قیام كرده‌ایم. آن‌گاه كه موشك استینگر بر شانه‌ی یك پاسدار مؤمن قرار گیرد، ابزار درست در خدمت آن‌چه كه باید، یعنی در خدمت اشاعه‌ی توحید بر سراسر سیاره‌ی زمین، به كار رفته است. 🔹 ولكن ما هرگز بر قدرت ابزار تكیه نخواهیم كرد. قدرت حقیقی در جایی دیگر است. 🆔 @Smh_Doaei
◾️ اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین علیه السلام 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی زهرا سخت بود این سالا 💔 واویلا واویلا جون به لبهام بود تا حالا 💔 واویلا واویلا 🆔 @Smh_Doaei
🏴 اینک شما و وحشت دنیای بی علی ... 🆔 @Smh_Doaei
🔰 وصیت‌نامۀ پدر 🆔 @Smh_Doaei
میرزا حاجب بروجردی، معروف به افصح الشعراء، از شاعران قرن چهاردهم، روزی در ضمن یکی از اشعار خود برای امیرالمؤمنین علیه السلام چنین سرود: حاجب اگر محاسبۀ حشر با علی است من ضامنم که هرچه بخواهی گناه کن! شب‌هنگام حضرت به خواب او آمده و فرمودند: شعرت را این‌گونه اصلاح کن: حاجب یقین محاسبۀ حشر با علی است شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 حدود دو سال قبل، به توفیق الهی، ترجمۀ دعای شریفِ «جوشن کبیر» را شروع کرده و تقریبا همزمان با اولین
﴿۱۷﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا مُؤْمِنُ، يَا مُهَيْمِنُ، يَا مُكَوِّنُ، يَا مُلَقِّنُ، يَا مُبَيِّنُ، يَا مُهَوِّنُ، يَا مُمَكِّنُ، يَا مُزَيِّنُ، يَا مُعْلِنُ، يَا مُقَسِّمُ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (١٧) بارالها! چقدر نام‌های تو زیباست! همان نام‌هایی که هنگام دعا و در وقت عرض حاجت، تو را به آن نام‌ها خوانده و می‌کوشم تا از این رهگذر، خود را در معرض نگاه تو قرار دهم، ای دل‌آرام دل‌رمیدگان پریشان‌حال! ای همای هیمنه‌ات همایون‌بال! ای خداوند جان‌آفرین! ای حکیم سخن در زبان آفرین! ای پرده‌برانداز پرچم‌افراز! ای کارساز چاره‌پرداز! ای قدرت‌فزای میدان رزم! ای زینت‌فزای مجلس بزم! ای آگاهی‌بخش رازگستر! و ای کارگزار روزی‌گستر! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
﴿۱۷﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا مُؤْمِنُ، يَا مُهَيْمِنُ، يَا مُكَوِّنُ، يَا مُلَقِّ
🔰 در این شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که شب زیارت مخصوص حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه و مصادف با شب جمعه است، یاد می‌کنیم همۀ خوبان و اولیاء الهی، خصوصا «شهیدان» را و از خداوند مهربان می‌خواهیم که به برکت این شب عزیز، روح همۀ آنان را مهمان سفرۀ خاص آن حضرت قرار داده و به ما نیز توفیق همراهی با ایشان را عنایت بفرماید. 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 در این شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که شب زیارت مخصوص حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه و مصادف با ش
🔰 بخشی از دعای شب‌های دهۀ آخر ماه مبارک رمضان: أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِى فِى هٰذِهِ اللَّيْلَةِ فِى السُّعَداءِ وَ رُوحِى مَعَ الشُّهَداءِ ... خدایا! از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و در این شب مبارک، نام مرا در زمرۀ سعادتمندان ثبت کرده و روحم را همراه با شهیدان به پرواز درآوری ... 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 مثل همۀ رزق‌ها، رزقِ «شهادت» را هم در «شب قدر» مقدر می‌کنند ... 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این شب‌ها و روزها، متعلق است به مولا و مقتدای همۀ شهادت‌طلبان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام. 🤲 خدایا! به حق آن امام شهید و به حق همۀ آنان که در مسیر جهاد و شهادت، به او اقتداء کردند، به ما هم توفیقِ «جهاد مخلصانه» و «شهادت» در راه خودت را مرحمت بفرما ... 🆔 @Smh_Doaei
💔 خداوندا! به حق خوبان درگاهت، همۀ ما را پاکیزه بپذیر ... 🆔 @Smh_Doaei
🤲 اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً. 🆔 @Smh_Doaei
چه می‌دانیم؟ شاید آزادی قدس و نابودی اسرائیل را دیشب نوشته باشند ... 🆔 @Smh_Doaei
خلاصه پیروزی از آن چیزی که فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است ... ☺️ 🆔 @Smh_Doaei
و این امیدی است که «فرماندۀ سپاه قدس» برایمان به ارمغان آورد. همان «مرد»؛ مردی که دست فلسطینی‌ها را پُر کرد تا بتوانند در مقابل اسرائیل بایستند ... 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یک نکتۀ مهم: رونق آرمان قدس شریف و پیروزی‌های چشمگیر جبهۀ جهانی مقاومت، یکی از مهم‌ترین نتائج «گفتمان وحدت اسلامی» است؛ همان گفتمانی که دشمنان به اهمیت و تأثیر آن پی بردند، اما برخی از دوستان، هنوز که هنوز است، قادر به فهم درست آن و حاضر به همراهی با آن نیستند: 🔹 عاموس گلعاد، ژنرال‌ برجسته رژیم صهیونیستی: امروز ما شاهد شکل‌گیری وحدت بین اهل تسنن و شیعیان در راستای تحقق هدف از بین بردن اسرائیل هستیم. اهل تسنن حماس و شیعیان حزب الله، در چارچوب نگاه دینی و ناسیونالیستی، برای از بین بردن اسرائیل، با یکدیگر متحد شده‌اند. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 یک نکتۀ مهم: رونق آرمان قدس شریف و پیروزی‌های چشمگیر جبهۀ جهانی مقاومت، یکی از مهم‌ترین نتائج «گفت
📣 چند نکتۀ مهم دیگر: 🔸 با تأمل در پدیدۀ «روز قدس»، هم می‌توان به عیارِ «بصیرت معنوی و سیاسی» در وجودِ «امام خمینی قدّس سرّه» پی بُرد و هم می‌توان کم و کیفِ «صدور انقلاب اسلامی» را به تماشا نشست. 🔹 «راهپیمایی روز قدس» ـ آن هم در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان ـ یکی از مهم‌ترین نقاط پیوندِ «دیانت» و «معنویت» با «سیاست» است. به عبارت دیگر، این «آیین عبادی، سیاسی» یعنی: نجوای «الهی العفو»، با فریادِ «مرگ بر اسرائیل» است که انسان را به حقیقتِ «دین» و «عبودیت» متحقق می‌کند. 🔸 بدون شک، اگر نبود انرژی معنوی متراکم در جان مؤمنان شب‌زنده‌دار، شعارهای آنان در راهپیمایی روز قدس، این‌گونه بُرد جهانی پیدا نمی‌کرد. هم‌چنان‌که اگر نبود نگاه توحیدی و انگیزۀ ایمانی نهادینه‌شده در وجود مجاهدان جبهۀ جهانی مقاومت، آنان نیز توان رویارویی با دشمنان تا بُن دندان مسلح را نداشتند. آری؛ در «جنگ اراده‌ها»، این «عابدان شب» و «شیران روز»ند که به پیروزی نهایی خواهند رسید. 🏷 🆔 @Smh_Doaei