eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
«وَلا تَجْعَلْ یدَکَ مَغْلُولَةً إلی عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ» در انفاق نه دستانت را ببند و زیادی دست باز هم نباش 📜( اسراء، 29) ✴️این آیه همونه که میگه: «اندازه نگه دار که اندازه نکوست» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ۖ وَقَالَ يَا أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي ۚ إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (یوسف/۱۰۰) ⚡️ترجمه: و پدر ومادر خود را بر تخت نشاند، و همگی برای او به سجده افتادند، و یوسف گفت: «ای پدرجان، این تعبیرخوابم است، که از پیش دیده بودم، پروردگارم آن را محقق ساخت، یقیناً به من نیکی کرد هنگامی که مرا از زندان بیرون آورد، و شما را از آن بیابان به اینجا آورد، بعد از آنکه شیطان میان من و برادرانم فتنه و فساد کرد، بی‌گمان پروردگارم به آنچه که میخواهد (تدبیر کند) باریک بین است، همان او دانای حکیم است. 🔹 اگر خداوند درهای نعمتش را بر انسانی گشود شایسته نیست که او مشکلات گذشته را فراموش کند، 🔹 بلکه باید با بازگو نمودن آن مشکلات، فضلی را که خداوند شامل حال وی گردانیده را، شکرگزار باشد. 🔹 اگر خداوند حضرت یوسف علیه السلام را در همان آغاز، از بلاها و گرفتاریها می‌رهانید، گنجینه‌های مصر به کنترل ایشان در نمی‌آمد و به چنین شکوه و جایگاهی نمیرسید 👈 گاهی خداوند گرفتاری و بلاها را طولانی میگرداند تا پاداش بزرگتری را نصیب بنده‌اش گرداند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
❓❓آیا می‌دانید برای اوقاتی که انسان دلتنگ می‌شود چه دارویی تجویز کرده است؟! ❓ تا حالا شده که غم و ناراحتی وجودتون رو در بر بگیره و بغض گلوتون رو فشار بده؟! 💢👌👌از دارویی که خداوند برای محبوبش ، رسول الله ﷺ تجویز نموده است استفاده کنید؛ 🕋وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ * 🕋فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُن مِّنَ السَّاجِدِينَ* 🕋 وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ 💯و به راستی ما می‌دانیم که سینه تو ای پیامبراز آنچه آنها می‌گویند تنگ می‌شود و تو را آزرده و ناراحت می کنند . 💯پس به ستایش پروردگارت تسبیح گوی و از سجده‌کنندگان باش. 💯و پروردگارت را عبادت کن تا هنگامی که یقین (مرگ) به سراغت آید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بعضیا میگن: ما چون گرفتار فلان شدیم، دیگر هم نمیخوانیم چون سودی ندارد! اینطور نیست... در قرآن آمده اگر گناه ڪردی حتما بخوان نماز پاڪ ڪن گناهِ است. کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻 ✍ بعضی از مثل «نفت» هستند، و بعضی‌ها هم مثل «بنزین»❗️ قرآن درباره نفتی، میگه: ☜ «انجامش ندین»☹️👇 🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱) 💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید. 🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱) 💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید. 🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲) 💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید. 🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲) 💢 غیبت همدیگه رو نکنید. امّا درباره بنزینی میگه: ☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱 چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش می‌گیره.🔥👇 🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) 💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) 💢 به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد. 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- ظلم فرهنگى، بدترين ظلم‌هاست كه لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «يَكْتُمُونَ ... يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» كتمان حقّ، بزرگترين گناهان است. چون مانع هدايت مردم و باقى ماندن نسل‌ها در گمراهى است. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ» كتمان حقّ، ظلم به دين خدا و حقّ مردم نسبت به هدايت يافتن است. لذا كتمان كنندگان حقّ را، خدا و مردم لعنت مى‌كنند. «يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» نفرين و لعنت مردم، مؤثر است و بايد از اهرم نفرت مردم براى نهى از منكر استفاده نمود. «يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» درسهای_قرآنی صفحه24 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
يَوْمُ اَلتَّغابُن چه روزی است؟! برای آن روز سخت آماده ای؟ ✅حضرت محمد(ص): در روز ، برای هر روز از ايام عُمر انسان، بيست و چهار خزانه موجود است که در روز قيامت، درهاى آن بیست‌وچهار خزانه باز مى‌شود. آنگاه شخص حاضر، يك خزانه را پُر از نور و مى‌بيند كه به هنگام ديدنش شاد می‌شود و آن ساعت، ساعتى است كه در آن، طاعت پروردگار را به‌جاى آورده. سپس ديگرى را باز مى‌كنند و آن را تاريك و ترسناك مى‌بيند که به هنگام آن، اندوهگین می‌شود و آن ساعتى است كه در آن، نافرمانى خدا كرده است. سپس ديگرى را می‌گشايند و آن را خالى مى‌بیند و آن ساعتى است كه در آن، خوابيده و يا به حلالهاى دنيا داشته، پس به او احساس خسارت و تأسف بابت هدر دادن آن ساعت دست می‌دهد زيرا کافی برای پُر كردن آن ساعت از نیکی‌ها را داشته است. و این معنای گفتار حق تعالى در سوره تغابن است: {ذلِكَ يَوْمُ اَلتَّغابُنِ} [آن روز، روز و خسران است.] 📚عده الداعی‌ونجاح‌الساعی، صفحه ۱۴۱ کانال 👇 @Targomeh ‎‌‌‌‎‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️💠 🔸🔶 و قَضي‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَريماً / آیه 23 و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هر گاه یکی از آن دو ، یا هر دوی آنها ، نزد تو به سن پیری رسند ، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو! 🔸🔶 و اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّياني‏ صَغيراً / آیه 24 و بالهای تواضع خویش را از محبّت و لطف ، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند ، مشمول رحمتشان قرار ده!» 💎امام على عليه السلام: سخت‏ترين غصّه‏ ها، از دست دادن فرصت‏هاست أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ غررالحكم حدیث3215 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️خدا بچه نیست ...!🎙 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ " أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه " آیا برای اهل ایمان وقت آن نرسیده که دل هایشان برای یاد خدا و قرآنی که نازل شده نرم و فروتن شود؟  📙سوره مبارکه حدید ، آیه ۱۶ . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 (ع) رحمت وسيع خدا در مقايسه با مهمان خواهى ابراهيم عليه‏السلام‏ روايت شده: تا مهمان به خانه ابراهيم عليه‏السلام نمى‏آمد، او در خانه غذا نمى‏خورد، وقتى فرا رسيد كه يك شبانه روز مهمان بر او وارد نشد، او از خانه بيرون آمد و در صحرا به جستجوى مهمان پرداخت، پيرمردى را ديد، جوياى حال او شد، وقتى خوب به جستجو پرداخت فهميد آن پيرمرد، بت پرست است، ابراهيم گفت: افسوس، اگر تو مسلمان بودى، مهمان من مى‏شدى و از غذاى من مى‏خوردى. پيرمرد از كنار ابراهيم عليه‏السلام گذشت. در اين هنگام جبرئيل بر ابراهيم عليه‏السلام نازل شد و گفت: خداوند سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد اين پيرمرد هفتاد سال مشرك و بت پرست بود، و ما رزق او را كم نكرديم، اينك چاشت يك روز او را به تو حواله نموديم، ولى تو به خاطر بت‏پرستى او، به او غذا ندادى. ابراهيم عليه‏السلام از كرده خود پشيمان شد و به عقب بازگشت و به جستجوى آن پيرمرد پرداخت، تا او را پيدا كرد و به خانه خود دعوت نمود، پيرمرد گفت: چرا بار اول مرا رد كردى، و اينك پذيرفتى؟ ابراهيم عليه‏السلام پيام و هشدار خداوند را به او خبر داد. پيرمرد در فكر فرو رفت و سپس گفت: نافرمانى از چنين خداوند بزرگوارى، دور از مروت و جوانمردى است. آن گاه به آيين ابراهيم عليه‏السلام گرويده شد و آن را پذيرفت و بر اثر خلوص و كوشش در راه خدا پرستى، از بزرگان دين شد. ┄┅─✵💝✵─┅┄ کانال 👇 @Targomeh
🌹 💫 خداوند در آیه 278 سوره بقره فرموده است: 🍃«یا ایهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوْا ما بَقِی مِنَ الرِّبا انْ کنْتُمْ مُؤمِنِینَ»🍃 ای کسانی که ایمان آورده اید! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهیزید، و آنچه از [مطالبات] ربا باقی مانده است، رها کنید؛ اگر ایمان دارید.🌷 🔶آغاز این آیه، خطاب به مؤمنان است و پایانش نیز مشروط به ایمان شده است. 🔺معنای این حُسن مطلع و حُسن ختام، این است که رباخواری با روح ایمان ناسازگار است و فرد رباخوار مؤمن نیست.🔷 📚 مجمع البيان، جلد 2 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️چرا به حرکت دادن در بستر خواب به پهلوی راست و چپ اشاره فرموده ؟؟!! « و می پنداری که ایشان بیدارند در حالی که خفته اند و آنها را به پهلوی راست و چب می گردانیم... .»( سوره کهف آیۀ – 18 ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ 157اعراف الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات وتقوا،) از و درس نخوانده‌اى مى‌كنند •••••••••••••••••••••••••••• 💢كلمه‌ى «»، منسوب به «»، به معناى مادر، به كسى گفته مى‌شود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از متولّد شده است. بعضى گفته‌اند: امّى، يعنى برخاسته از و توده‌ى مردم، نه اشراف. برخى هم آن را به « الْقُرى‌» دانسته‌اند كه نام مكّه است، پس يعنى . 💢پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله امّى و درس نخوانده بود، «الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» چنانكه در آيه‌ى 48 سوره‌ى عنكبوت نيز مى‌خوانيم: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ» تو هرگز پيش از اين كتابى و با دست خود . ❌✨البتّه آن حضرت و هر دو را داشت. 💢در تمام در عصر بعثت، 17 مرد و يك زن با سواد بيشتر وجود نداشت و اگر پيامبر صلى الله عليه و آله حتّى كلمه‌اى از يك نفر آموخته بود، نمى‌توانست خود را در ميان مردم، بنامد. صفحه170 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
✨أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا ✨مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ ✨لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۴۱﴾ ✨آيا نديده‏ اند كه ما همواره مى ‏آييم ✨و از اطراف اين زمين مى ‏كاهيم ✨و خداست كه حكم مى ‏كند ✨براى حكم او باز دارنده‏ اى نيست ✨و او به سرعت‏ حسابرسى مى ‏كند (۴۱) 📚سوره مبارکه الرعد✍آیه ۴۱ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓📓 ..... ادامه 🅰 👈۳. بنا به نقل شیعه و سنی هنگامی که آیه ۱۳۳ نساء نازل شد : * ان یشا یذهبکم ایّها النّاس و یات بآخرین و کان الله علی ذالک قدیرا = ای مردم اگر او شما را از می‌برد و افراد دیگری را به جای شما می آورد و خدا بر این کار * . ℹ️پیامبر صلی الله علیه و آله دست بر سلمان زد و فرمود : آنها عجم و فارس ، قوم هستند . 👈۴ . در آیه * یا ایّها الّذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه اذلّه علی المومنین اعزّه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم ..... * 🅰 ای کسانی که ایمان آورده اید هرکسی که از شما از خود بازگردد [ به خدا زیانی نمی رساند و ] خداوند در آینده را می‌آورد که آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند . در برابر ، فروتن و در برابر کافران ، آنها راه خدا جهاد می کنند و از ملامت سرزنش کنندگان ندارند ....... * ( مائده ۵۴ ) ، ℹ️روی سخن با است که طبق پیش بینی قرآن از آیین اسلام روی برمی‌گردانند . 🅰 خداوند در این آیه به عرب هشدار می‌دهد که اگر شما از دین بازگردید خدا به جای شما گروهی را می‌آورد که دارای ممتاز بوده ، دین خدا را یاری خواهند کرد . ℹ️ برخی مفسران اهل سنت و تشیع مقصود از آن قوم را دانسته و نوشته اند : چون این آیه نازل شد ، رسول خدا از آن حضرت پرسیدند : آنها چه کسانی هستند که اگر ما بازگردیم خدا آنان را جایگزین ما می‌کند ؟ 🅰در آن هنگام ، فارسی نزد رسول خدا بود . پیامبر صلی الله علیه و آله دست خود را بر او نهاد و فرمود : ℹ️ این و کسان او ( هذا و ذووه ) یا که این از آنان است . 🅰سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت : اگر در ستاره ثریا باشد ، هر آینه مردانی از به آن دست خواهند یافت . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«152» فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌ پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد. ....................................... کانال 👇 @Targomeh
نور (محسن قرائتی)✨✨✨ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌ پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد.( بقره آیه ۱۵۲) نکته ها خداوند در برخى آيات مى‌فرمايد: «اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ» «1» نعمت‌هاى مرا ياد كنيد. ولى در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاذْكُرُونِي» ياد خود من باشيد. و اين بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذريم كه ياد خداوند، زمينه‌ساز شكر است و لذا بر شكر مقدّم شده است. اين آيه، نشانگر نهايت لطف خداوند به بنده است. انسانى كه جهل، فقر، فنا و حقارت، از ويژگى‌هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته كه خداوندِ عليم، غنى، باقى و عزيز به او مى‌گويد: مرا «1». بقره، 40. جلد 1 - صفحه 234 ياد كن تا ترا ياد كنم. مگر ياد كردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه اين است كه ياد كردن ما نيز خود توفيقى از سوى اوست؟ ياد كردن خدا تنها با زبان نيست، با دل و جان بايد خدا را ياد كرد. ياد خدا هنگام گناه و دست كشيدن از آن، ياد واقعى است. و شايد بهترين نوع ياد كردن خداوند، نماز است كه فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1» با اينكه شكر، يكى از مصاديق ذكر خداست، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و اين نشانه‌ى اهميّت شكر، به عنوان مصداق بارز ذكر است. خداوند، با انسان داد وستد مى‌كند و هيچ‌كارى از انسان را بى‌بهره نمى‌گذارد: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»، «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «2»، «فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ» «3» امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه، يكى از مصاديق ذكر خدا را، تسبيحات حضرت زهرا شمردند كه 34 مرتبه الله اكبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان‌الله مى‌باشد. «4» موانع ذكر خداوند: الف: شيطان. «فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ» «5» شيطان، آنها را از ياد خدا غافل كرد. ب: تكاثر و رقابت‌ها. «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» «6» شما را افزون‌خواهى، سرگرم ساخت. ج: آرزوها و خيال. «وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» «7» آرزو، آنها را سرگرم نمود. اثرات ياد خدا: ياد نعمت‌هاى او، رمز معرفت و شكر اوست. ياد قدرت بى پايان او، رمز توكّل به اوست. ياد علم و آگاهى او، رمز حيا و تقواى ماست. ياد الطاف او، رمز محبّت به اوست. ياد عدالت او، رمز خوف از اوست. ياد امدادهاى او، رمز اميد و رجاست. «1». طه، 14. «2». بقره، 40. «3». مجادله، 11. «4». تفسير نورالثقلين، ج 1 ص 140. «5». مجادله، 19. «6». تكاثر، 1. «7». حجر، 3. جلد 1 - صفحه 235 پیام ها 1- خداوند، به انسان شخصيّت مى‌بخشد ومقام انسان را تا جايى بالا مى‌برد كه مى‌فرمايد: تو ياد من باش، تا من هم ياد تو باشم. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» 2- ذكر خدا و نعمت‌هاى او، زمينه‌ى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه‌ى كفران است. «فَاذْكُرُونِي، اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ» کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٢) اين آيه به مردم اعلام مى‌كند كه جا دارد شكر اين نعمتهاى بزرگ را بجا آورند و با بهره‌گيرى صحيح از اين نعمتها، حق شكر او را ادا كنند، مى‌فرمايد: «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم و شكر مرا به جا آوريد و كفران نكنيد» (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ) . جملۀ «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم» اشاره به يك اصل تربيتى است يعنى به ياد من باشيد، به ياد ذات پاكى كه سر چشمۀ تمام خوبيها و نيكيها است، توجه شما به اين ذات پاك شما را در فعاليتها مخلصتر، مصمم‌تر، نيرومندتر، و متحدتر مى‌سازد. همان گونه كه منظور از «شكرگزارى و عدم كفران» آن است كه هر نعمتى را درست به جاى خود مصرف كنيد و در راه همان هدفى كه براى آن آفريده شده‌ايد به كار گيريد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 136 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه حجرات آیه 11  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! مبادا گروهى (از شما) گروهى ديگر را مسخره كند، چه بسا كه مسخره شدگان بهتر از مسخره كنندگان باشند و زنان نيز، زنان ديگر را مسخره نكنند، شايد كه آنان بهتر از اينان باشند و در ميان خودتان عيب جويى نكنيد و يكديگر را با لقب هاى بد نخوانيد. (زيرا) فسق(و بدنام بودن) پس از ايمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نيست.) و هركس (از اين اعمال) توبه نكند، پس آنان همان ستمگرانند . کانال 👇 @Targomeh
124بقره «وَاِذِ ابْتَلَي اِبْرَاهيمَ رَبُّه بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهنَّ قَالَ اِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ اِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيتِي قَالَ لاَ ينَالُ عَهدِي الظَّالِمِينَ (124) » - امام صادق عليه السلام پيرامون تفسير آيه «اِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ اِمَامًا» فرمود: اگر خداوند نامي را برتر از نام امام مي دانست، ما را به آن مي ناميد. تفسير عياشي، ج1، ص 77، ح 90 کانال 👇 @Targomeh