فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۵۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٥٤﴾
ای اهل ایمان! هر کس از شما از دینش برگردد [زیانی به خدا نمیرساند] خدا به زودی گروهی را می آورد که آنان را دوست دارد، و آنان هم خدا را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان فروتن اند، و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند، همواره در راه خدا جهاد میکنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد می دهد؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست. ﴿۵۴﴾
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٥٤)
-پس از بحث در بارۀ منافقان، سخن از مرتدانى كه طبق پيش بينى قرآن بعدها از اين آيين مقدس روى برمىگرداندند به ميان مىآورد و به عنوان يك قانون كلى به همۀ مسلمانان اخطار مىكند: «اگر كسانى از شما از دين خود بيرون روند (زيانى به خدا و آيين او و جامعۀ مسلمين و آهنگ سريع پيشرفت آنها نمىرسانند) زيرا خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت از اين آيين برمىانگيزد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ) .
سپس صفات كسانى كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مىدهد:
١-آنها به خدا عشق مىورزند و جز به خشنودى او نمىانديشند «هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند» (يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ) .
٢ و ٣- «در برابر مؤمنان خاضع و مهربان و در برابر دشمنان و ستمكاران، سرسخت و خشن و پرقدرتند» (أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ) .
٤- «جهاد در راه خدا بطور مستمر از برنامههاى آنهاست» (يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ) .
٥-آخرين امتيازى كه براى آنان ذكر مىكند اين است كه: «در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق، از ملامت هيچ ملامت كنندهاى نمىهراسند» (وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ) .
و در پايان مىگويد: «به دست آوردن اين امتيازات (علاوه بر كوشش انسان) مرهون فضل الهى است كه هر كس بخواهد و شايسته ببيند مىدهد» (ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ) .
«و خداوند دايرۀ فضل و كرمش، وسيع و به آنها كه شايستگى دارند آگاه است» (وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 525
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_682
🌹 #آیه_۵۴ #سوره_مائده
🌸 یا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَا ئِمٍ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! هر كسی از شما كه از دین خود برگردد، خداوند در آینده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قدرتمندند و همواره در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هیچ سرزنش كننده اى نمى ترسند. این فضل خداست كه به هر كه بخواهد مى دهد و خداوند وسعت بخش بسیار داناست.
🌷 #يَرْتَدَّ: از رد به معنای برگرداندن می آید یرتد یعنی کسی که برگردد
🌷 #فَسَوْفَ: پس به زودی
🌷 #يُحِبُّهُمْ: آنها را دوست می دارد
🌷 #أَذِلَّة: در اینجا یعنی متواضعان
🌷 #أَعِزَّة: عزتمندان ، قدرتمندان
🌷 #لَوْمَة: سرزنش
🌷 #لَآئِم: سرزنش کننده
🌷 #وَاسِع: وسعت بخش
🌷 #علیم: دانا
🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در روایت است: وقتی این آیه نازل شد، #پیامبر_اسلام صلى الله علیه وآله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق این آیه اند. در آیات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اینجا سخن از ارتداد است. شاید اشاره به این باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذیرش سلطه آنان، به ارتداد مى انجامد. مرتد یعنی مسلمانی که از دین اسلام رویگردان و خارج شود.
🌸 در این آیه سخن از مرتدانى است كه طبق پيش بينى #قرآن بعدها از آيين اسلام روى بر مى گرداندند. به عنوان يک قانون كلّى به همه #مسلمانان هشدار مى دهد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ: ای کسانی که ایمان آورده اید! هر کسی از شما که از دین خود برگردد خداوند در آینده قومی را خواهد آورد.» یعنی اگر کسانی از شما از دین خود بیرون روند زیانی به خدا و دین خدا و جامعه مسلمین نمی رسد زیرا #خداوند در آینده جمعیتی را برای حمایت از این دین بر می انگیزد. سپس صفات این قوم كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مى دهد:
1⃣ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ: #خداوند آنها را دوست می دارد و آنها خداوند را دوست می دارند. امام باقر علیه السلام منظور از این افراد ، امام علی علیه السلام و شیعیان او هستند.
2⃣ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِين:َ آنان نسبت به مؤمنان متواضع اند.
3⃣ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ: آنان نسبت به کافران سرسخت و قدرتمندند.
4⃣ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ: و آنها همواره در راه خدا #جهاد می کنند.
5⃣ آخرين امتيازى كه براى آنان ذكر مىكند اين است كه: در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق «از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند:لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»
🌸 و در پايان آیه اشاره به این دارد که به دست آوردن اين امتيازات علاوه بر كوشش #انسان مرهون فضل الهى است «ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ: این فضل خداست که به هر که بخواهد می دهد و خداوند وسعت بخش و بسیار داناست.
🔹 پيام های آیه ۵۴ سوره مائده 🔹
✅ #مؤمن باید به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى كه مرتدّ شوند.
✅ در راه #ایمان و شكستن سنّت ها و عادات جاهلى نباید از سرزنش ها و تبلیغات سوء دشمن ترسى داشت و تسلیم محیط نباید شد.
✅ #فضل_خدا تنها مال و مقام نیست، محبّت خدا و جهاد در راه او و قاطعیّت در دین هم از مظاهر لطف و فضل الهى است.
✅ دوستى متقابل میان بنده و خدا، از كمالات #انسان است.
✅ #مؤمن_واقعى كسى است كه هم عاشق و هم محبوب خدا باشد.
✅ كسى كه ایمان واقعى دارد، هرگز در برابر #كافران احساس حقارت نمى كند.
✅ دلى كه از محبّت #خدا خالى شد بیمار و وابسته به كافران مى شود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته به کافران نمى شود.
✅ پرچم #اسلام را در آینده كسانى به دست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند.
✅ فضل #خداوند، محدود نیست و به هركسی به قدر لیاقتش عالمانه عطا مى كند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_عیدی_شعبان
📖 سوره مبارکه حمد
📖 سوره مبارکه بقره آیه ۱ و ۲
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜ #سبک_زندگی_قرآنی
🍂 به سختی ها هم نگاه مثبت داشته باشید. 🍂
🔸إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
(#انشراح/۶)
⚡️ترجمه :
قطعا همراه با هر دشوارى، آسانى است.
🔴 سنّت و برنامه الهى آن است كه در کنار هر سختى، آسانى است.
🍁 هر سختی و رنجی، حتما به همراه خود یک رشد و موفقیت برای انسان دارد.
⭐️چنین دیدگاهی باعث می شود که انسان در مشکلات نیز خود را نباخته و به یُسری که به او می رسد توجه کرده و حتی بخاطر آن سختی، خدا را شکر کند.
🍃زیرا:
نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#بزرگ انصار ⚠️
(#نور /6-7) 📖
🏵ابن عباس می گویند سعد بن عباده (بزرگ انصار) خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله در حضور جمعی از اصحاب چنین عرض کرد :
🍃 ای پیامبر خدا هر گاه شخصی انجام اعمال منافی عفت را به کسی نسبت دهد و نتواند آن را ثابت کند ، باید هشتاد تازیانه بخورد ؟ پس من چه کنم که وارد خانه خود شدم و با چشم خود دیدم مرد فاسقی با همسرم در حال عمل خلافی است که اگر بگذارم تا چهار نفر شاهد بیایند و ببینند و شهادت دهند ، او کار خود را کرده است و اگر بخواهم او را به قتل برسانم ، از من بدون شاهد نمی پذیرند و به عنوان شکایت بگویم ، باید هشتاد تازیانه بر پشت من قرار گیرد
🏵پیامبر صلی الله علیه و آله گویا از این سخن احساس یک نوع اعتراض به این حکم الهی کرد ، رو به سوی جمعیت انصار نمود و به زبانی گله آمیز فرمود : آیا آن چه را که بزرگ شما گفت ، چنین شنیدید ؟
🍃آنها در مقام عذر خواهی بر آمدند و عرض کردند که ای رسول خدا او را سرزنش نفرما ، او مرد غیوری است و آن چه را که می گوید به خاطر شدت غیرت او است .
🏵سعد بن عباده به سخن درآمد و عرض کرد : ای رسول خدا 1 پدر و مادرم فدایت باد ، به خدا سوگند می دانم که این امر ، حکم الهی و حق است ، ولی با این حال از اصل این داستان در شگفتم (و نتوانستم در ذهنم این مشکل را حل کنم ) پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود :
🍃 حکم خدا همین است . او نیز عرض کرد : صدق الله و رسوله .
ادامه...👇👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه از قبل
🏵 چیزی نگذشت که پسر عمویش به نام هلال بن امیه از در وارد شد؛ رحالی که مرد فاسقی را شب هنگام با همسر خود دیده بود و برای طرح شکایت خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد .
🍃 او با صراحت گفت : من با چشم خودم این موضوع را دیدم و با گوش خورم صدای آنها را شنیدم
🏵پیامبر صلی الله علیه و آله به قدری ناراحت شد که آثار ناراحتی در چهره مبارکش نمایان گشت .
هلال عرض کرد ، من آثار ناراحتی را در چهره شما می بینم ولی به خدا قسم ، من راست می گویم و دروغ در کارم نیست ، من امیدوارم که خدا خودش این مشکل را بگشاید .
🍃به هر حال پروردگار پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت که حد قذف را درباره هلال اجرا کند؛ چرا که او شاهدی برای ادعای خود نداشت .
🏵در این هنگام ، انصار به یکدیگر می گفتند : دیدید همان داستان سعد بن عباده تحقق یافت ، آیا به راستی پیامبر صلی الله علیه و آله هلال را تازیانه خواهد زد و شهادت او را مردود می شمرد ؟
در این موقع ، وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و آثار آن در چهره او نمایان گشت ، همگی خاموش شدند تا ببینند چه پیام تازه ای از سوی خدا آمده است و راه حل دقیقی به مسلمانان ارائه داد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅محبوب خدا شدن
✍انسانی که گناه نمیکند محبوب خداوند میشود و چه چیز بهتر از محبوب خداوند بودن.
از امیرالمؤمنین امام على علیه السّلام نقل شده است: اگر از گناهان دورى کنید خدا شما را دوست خواهد داشت.(۱)
« بَلَی مَن أَوفی بِعَدِهِ وَ اتَّقی فَإنَّ اللهَ یحِبُّ المُتِّقِینَ» (۲) آری هر که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری نماید، بیتردید خداوند پرهیزگاران را دوست دارد. «... إِنَّ اللهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ المُتَطَّهِّرِینَ (۳)خداوند توبه کاران و پاکیزگان را دوست دارد.
📖 ۱- امام علی علیه السّلام،غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص ۲۷۹
۲- #آل_عمران ،۷۶
۳- #بقره ،۲۲۲
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اتفاق عجیب دربرنامه قرآنی سیما!
#چشم_برزخی . اگر این، مصداق چشم برزخی نیست پس چیست ؟
انقد مانوس با قرآن شدن این مواهب داره
اتفاق عجیب در برنامه محفل...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شصت_هفتم
🦋ماجراى غدير خم و تعيين جانشين🦋
🌱پس از مراسم حج، مسلمانان آماده حركت به بلاد و شهرهاى خود شدند و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عازم مدينه گرديد. وقتى كه كارمان پيامبر به سرزمين غدير خُم (پنج كيلومترى جُحفه) رسيد، جبرئيل از طرف خدا فرود آمد و آيه 67 سوره مائده را بر پيامبر نازل كرد:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛
🌱اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به طور كامل به مردم برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام ندادهاى، خداوند تو را از (خطرات احتمالى مردم) حفظ مىكند.
بيابان غدير در حقيقت چهارراهى بود كه مردم حجاز را از هم جدا مىكرد، راهى به سوى مدينه و راهى به عراق و راهى به مصر و راهى به يمن.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور توقف داد، اعلام كرد آنها كه جلوتر رفتهاند برگردند و آنها كه نرسيدهاند، برسند. جمعيتى بالغ بر 90 هزار و به قول بعضى 114 هزار و به قول بعضى ديگر 120 هزار يا 124 هزار نفر در آن بيابان سوزان، همه در انتظار بودند، تا ببينند پيامبر مىخواهد چه امر مهمى را ابلاغ كند.
🌱روز پنجشنبه 18 ذيحجه بود كه به دستور پيامبر منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر فراز آن رفت و پس از حمد و ثنا و مطالب ديگر...، ناگهان خم شد دست على عليهالسلام را گرفت و بلند و فرمود:
فَمَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِىٌّ مَولاهُ؛
هر كس كه من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر او است.
🌱اين جمله را سه بار و به گفته بعضى چهار بار تكرار كرد، آن گاه در حق دوستان على عليهالسلام دعا و در حق دشمنانش نفرين نمود، سپس اعلام كرد كه اين موضوع را حاضران به غايبان برسانند.
🌱پس از آن، مسلمانان به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با شور و هيجان به حضرت على عليهالسلام رسيده و مقام امامت و رهبرى آن حضرت را پس از پيامبر به او تبريك و تهنيت مىگفتند.
🌱به اين ترتيب، آيين اسلام، توسط پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از تعيين جانشين، به طور كامل به پايان رسيد، و آن چه بر عهده پيامبر اسلام گذاشته شده بود، انجام پذيرفت.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در خطبه غدير به خصوص درباره دو چيز وصيت كرد، فرمود:
🌱من از ميان شما مىروم و دو چيز گرانقدر را در ميان شما مىگذارم اگر به آن دو عمل كنيد هرگز گمراه نخواهيد شد: اولى كتاب خدا، قرآن كه به ريسمان وحى متصل است و دومى عترت من( ائمه اطهار عليهم السلام).
اين وصيت با عنوان حديث ثقلين معروف است كه شيعه و سنى آن را نقل كردهاند و از مسلمات تاريخ اسلام مىباشد.
آن گاه آيه 3 سوره مائده نازل گرديد:
📖الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا؛
امروز، آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و خشنود گشتم كه اسلام دين شما باشد.
🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تكبير گفت:، در اين هنگام مردم با شور و هيجان نزد على عليهالسلام آمده و او را به اين مقام (رهبرى پس از پيامبر) تبريك گفتند، از جمله افراد سرشناس يعنى ابوبكر و عمر به محضر على عليهالسلام آمدند و هر كدام جداگانه گفتند:
بخٍّ بخٍّ لَك يابنَ ابىطالِبٍ اَصبَحتَ وَ امسَيتَ مَولاى وَ مَولا كُلُّ مُؤمِنٍ وَ مؤمنةٍ؛
👏آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد اى فرزند ابوطالب كه صبح و شام كردى در حالى كه رهبر من و تمام مردان و زنان مسلمان شدى.
🦋ادامه داستان در پیام بعدی………
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه داستان👇
عذاب فورى اعتراضكننده به رهبريت على عليهالسلام
📖قرآن در سوره معارج (هفتادمين سوره قرآن) در سه آيه آغاز آن، به ماجراى عذاب فورى اعتراض كننده به ماجراى غدير و رهبريت حضرت على عليهالسلام اشاره كرده و مىفرمايد:
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ - لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ - مِّنَ اللَّهِ ذِى الْمَعَارِجِ؛
🌱 تقاضاكنندهاى تقاضاى عذابى (براى خود) كرد كه آن عذاب رخ داد، اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمىتواند آن را دفع كند، از سوى خداوندى كه فرشتگانش به سوى آسمان صعود مىكنند.
بسيارى از مفسران و محدثان در ذيل اين آيه چنين نقل كردهاند:
🥀پس از ماجراى غدير، و نصب رهبريت على عليهالسلام از جانب پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم، مردم از اطراف و اكناف، از آن با خبر شدند، يكى از كينهتوزان لجوج به نام نعمان بن حارث فهرى به حضور پيامبر آمد و گستاخانه چنين گفت: تو به ما دستور به گواهى به يكتايى خدا و رسالتت دادى. ما گواهى داديم، سپس دستور به نماز و روزه و حج و جهاد و زكات دادى، همه اين دستورها را پذيرفتيم، با اين همه، راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت على عليهالسلام) را جانشين خود و رهبر ما پس از خود نمودى، آيا اين دستور از ناحيه خودت است يا از ناحيه خدا؟
🌱 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: سوگند به خدايى كه معبودى جز او نيست، اين دستور از ناحيه خدا است.
🥀نعمان كه بسيار خشمگين بود، از پيامبر روى برگردانيد و گفت:
اَلّلهُمَّ اءنْ كانَ هذَا هُوَ الحقّ مِن عندكَ فَامطِر عَلَينا حِجارةً مِنَ السماءِ؛؛
خدايا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است، سنگى از آسمان بر ما بباران.
🌱بىدرنگ سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و بر زمين در غلتيد و كشته شد. اين جا بود كه سه آيه بالا نازل شد.
🔚پايان داستانهاى زندگى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
دو سوره از #قرآن با کلمه ویل شروع می شود:
ویل یکی از شدیدترین تهدیدهای خداوند است
وای بر کم فروشان
وای بر عیبجویان طعنه زننده
اولی در مورد مال مردم💸
دومی در مورد آبروی مردم🤐
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎به نظرم یکی از قشنگترین
عبارتهای قرآن جایی هست
که خدا میگه:
«وَاصْبرْ لِحُکْمِ رَبّکَ فَإِنَّکَ بأَعْیُنِنَا»
و در برابر حکم پروردگارت شکیبایی کن
که تو تحت نظر و مراقبت ما هستی.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📘#دائره_المعارف_قرآن_کریم📘
🌺#ابرا>
👈#مصادیق_ابرا>
1. ابرا مهر
..... ادامه
⚖ابوحنیفه می گوید :
مقصود #شوهر ، و عفو او پرداخت تمام مهریه به زن است و اگر در ابتدای #عقد ، مهر او را پرداخته ، عفو به معنای باز پس نگرفتن #نصف مهر است .
🔸دلیل این #قول این است که اولًا ظاهر * الّی بیده عقده النّکاح * کسی استکه اختیار #نکاح خود را دارد ، نه نکاح دیگران را ، و او کسی جز شوهر نیست ؛
⚖ثانیا کسی جز #زن ، حق بخشش مهرش را ندارد ؛ پس آیه را باید طوری معنا کنیم که با این حکم قطعی #مخالف نباشد .
🔸امامیه و شافعیه گفته اند :
مقصود از کسی که #گره زناشویی در دست او قرار دارد ، ولی زوجه است که در صورت وجود #مصلحت ، نصف مهر را ابراء می کند .
⚖دلیل آنان این است که اولا از #شوهر در ابتدای آیه ( لا جناح علیکم ..... ) به صورت #مخاطب سخن به میان آمده و در این قسمت ، آیه به صورت فعل #غایب است و اگر مقصود ، شوهر بود ، آیه به صورت خطاب با او #سخن می گفت ؛ پس منظور ؛ ولیّ زوجه است ؛
🔸ثانیا گره #زناشویی به دست شوهر نیست ؛ زیرا او پیش از ازدواج با زن ، بیگانه است و هیچ #ولایتی بر همسر آینده اش ندارد و پس از ازدواج همنکاح حاصل شده و #تحصیل حاصل ممتنع است؛ پس متظور از * الّذی بیده عقده النّکاح * ولیّ #زوجه خواهد بود .
⚖در این که مصادیق #ولیّ کیانند ، برخی گفته اند : #پدر و جدّ پدری است .
🔸ابن ادریس می گوید : #ولایت بر ابراء مهر برای #جدّپدری در صورت مرگ.پدر است .
برخی #برادر را نیز افزوده اند .
⚖بر پایه روایاتی در تفسیر #قول خداوند ( او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح ..... ) چنین آمده است: ولیّ عبارت از #پدر ، برادر ، موصی الیه و کسی است که در #اموال زن نفوذ دارد .
👈 #شرایط_ابرا_مهر
⚖ #شرایط زن براى داشتن حقّ ابراء؛ عقل، بلوغ، حریّت و #رشید بودن است ؛ چه ولىّ او راضى به ابراء باشد یا نباشد؛ امّا در اینکه حق #ولىّ در ابراء با نبود شرایط پیش گفته در زن است یا این حق براى ولىّ #ثابت است ، چه زن شرایط را داشته باشد یا نداشته باشد و چه راضی به #ابراء باشد یا نه ، اختلاف است .
ادامه دارد.....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۵۵
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی [مانند علی بن ابی طالب اند] که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوعند [به تهیدستان] زکات می دهند. (۵۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٥٥)
شأن نزول
آيۀ ولايت: در مورد نزول اين آيه از «عبد اللّه بن عباس» نقل شده كه: روزى در كنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پيامبر صلّى اللّه عليه و آله حديث نقل مىكرد، ناگهان مردى كه عمامهاى بر سر داشت و صورت خود را پوشانيده بود نزديك آمد و هر مرتبه كه ابن عباس از پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله حديث نقل مىكرد او نيز با جملۀ «قال رسول اللّه» حديث ديگرى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نقل مىنمود. ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفى كند، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم! هر كس مرا نمىشناسد بداند من أبو ذر غفارى هستم با اين گوشهاى خودم از رسولخدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم، و اگر دروغ مىگويم هر دو گوشم كر باد، و با چشمان خود اين جريان را ديدم و اگر دروغ مىگويم هر دو چشمم كور باد، كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: علىّ قائد البررة و قاتل الكفرة منصور من نصره مخذول من خذله «على عليه السّلام پيشواى نيكان است، و كشندۀ كافران، هر كس او را يارى كند، خدا ياريش خواهد كرد، و هر كس دست از ياريش بردارد، خدا دست از يارى او برخواهد داشت» .
سپس أبو ذر اضافه كرد: اى مردم! روزى از روزها با رسولخدا صلّى اللّه عليه و آله در مسجد نماز مىخواندم، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى كمك كرد، ولى كسى چيزى به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند كرد و گفت: خدايا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو تقاضاى كمك كردم ولى كسى جواب مساعد به من نداد، در همين حال على عليه السّلام كه در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خود اشاره كرد.
سائل نزديك آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بيرون آورد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه در حال نماز بود جريان را مشاهده كرد، هنگامى كه از نماز فارغ شد، سر به سوى آسمان بلند كرد و چنين گفت: «خداوندا! برادرم موسى از تو تقاضا كرد كه روح او را وسيع گردانى و كارها را بر او آسان سازى و گره از زبان او بگشايى تا مردم گفتارش را درك كنند، و نيز موسى درخواست كرد هارون را كه برادرش بود وزير و ياورش قرار دهى و بوسيلۀ او نيرويش را زياد كنى و در كارهايش شريك سازى.
خداوندا! من محمد پيامبر و برگزيدۀ توام، سينۀ مرا گشاده كن و كارها را بر من آسان ساز، از خاندانم على عليه السّلام را وزير من گردان تا بوسيلۀ او، پشتم قوى و محكم گردد» .
أبو ذر مىگويد: هنوز دعاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پايان نيافته بود كه جبرئيل نازل شد و به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: بخوان!
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان انّما وليّكم اللّه و رسوله و الّذين آمنوا. . .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 527
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
اين آيه با كلمۀ «انّما» كه در لغت عرب به معنى انحصار مىآيد شروع شده و مىگويد: «ولىّ و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس است: خدا و پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند، و نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند» (إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ) .
منظور از «ولىّ» در آيۀ فوق ولايت به معنى، سرپرستى و تصرف و رهبرى مادى و معنوى است. بخصوص اين كه اين ولايت در رديف ولايت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ولايت خدا قرار گرفته و هر سه با يك جمله ادا شده است.
و به اين ترتيب، آيه از آياتى است كه به عنوان يك نصّ قرآنى دلالت بر ولايت و امامت على عليه السّلام مىكند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 527
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_683
🌹 #آیه_۵۵ #سوره_مائده
بخش۱
🌸 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
🍀 ترجمه: همانا ولی و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانی هستند كه همواره نماز را برپا می دارند و در حالی كه در ركوع هستند زكات میدهند.
🔴 #شأن_نزول_آیه_ولایت:
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در مورد نزول اين آيه از «عبد اللّه بن عباس» نقل شده كه: روزى در كنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» حديث نقل مى كرد، ناگهان مردى كه عمّامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانيده بود نزديک آمد و هر مرتبه كه ابن عباس از پيغمبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» حديث نقل مى كرد او نيز با جمله «قال رسول اللّه» حديث ديگرى از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» نقل مى نمود. ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفى كند، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم! هر كسی مرا نمى شناسد بداند من «ابوذر غفارى» هستم با اين گوش هاى خودم از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» شنيدم، و اگر دروغ مى گويم هر دو گوشم كر باد، و با چشمان خود اين جريان را ديدم و اگر دروغ مى گويم هر دو چشمم كور باد.
🌸 كه #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: (علىّ قائد البررة و قاتل الكفرة منصور من نصره مخذول من خذله) «على «عليه السّلام» پيشواى نيكان است، و كشنده كافران، هر كسی او را يارى كند، خدا ياريش خواهد كرد، و هر كسی دست از ياريش بردارد، #خدا دست از يارى او برخواهد داشت» . سپس أبوذر اضافه كرد: اى مردم! روزى از روزها با رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» در مسجد نماز مى خواندم، نیازمندی وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى كمک كرد، ولى كسى چيزى به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند كرد و گفت: خدايا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو تقاضاى كمک كردم ولى كسى جواب مساعد به من نداد، در همين حال على «عليه السّلام» كه در حال ركوع نماز بود با انگشت كوچک دست راست خود اشاره كرد. سائل نزديك آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بيرون آورد.
🌸 #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» هنگامى كه از نماز فارغ شد، سر به سوى آسمان بلند كرد و چنين گفت: «خداوندا! برادرم موسى از تو تقاضا كرد كه روح او را وسيع گردانى و كارها را بر او آسان سازى و گره از زبان او بگشايى تا مردم گفتارش را درک كنند، و نيز موسى درخواست كرد هارون را كه برادرش بود وزير و ياورش قرار دهى و بوسيله او نيرويش را زياد كنى و در كارهايش شريک سازى. خداوندا! من محمّد پيامبر و برگزيده توام، سينه مرا بگشای و كارها را بر من آسان ساز، از خاندانم على «عليه السّلام» را وزير من گردان تا بوسيله او، پشتم قوى و محكم گردد» ابوذر مىگويد: هنوز دعاى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» پايان نيافته بود كه جبرئيل نازل شد و این آیه ۵۵ سوره مائده را بر پیامبر « صلی الله علیه و آله» نازل نمود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_684
🌹 #آیه_۵۵ #سوره_مائده
بخش۲
🌸 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ راکِعُون
َ
🍀 ترجمه: همانا ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند كه همواره نماز را برپا مى دارند و در حالی که در ركوع هستند زكات مى دهند.
🌸 در جلسه قبلی به شأن نزول آیه پرداختیم و در اینجلسه به شرح و پیام های آیه می پردازیم. اين آيه با كلمه «انّما» كه در لغت عرب به معنى انحصار مى آيد شروع شده و مى گويد: ولىّ و سرپرست شما سه كس است: « إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ ءامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ: همانا ولی و سرپرست شما، تنها #خداوند و پیامبرش و مؤمنانی هستند که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوع هستند زکات می دهند. »
🌸 منظور از #ولىّ در این آيه ولايت به معنى، سرپرستى و تصرّف و رهبرى مادّى و معنوى است. به خصوص اين كه اين #ولايت در رديف ولايت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و ولايت خدا قرار گرفته و هر سه با يک جمله ادا شده است و به اين ترتيب، آيه از آياتى است كه دلالت بر ولايت و امامت #على_عليه_السّلام مىكند.
🔹 پيام های آیه ۵۵ سوره مائده 🔹
✅ آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهى كرد، این آیه مى فرماید: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید.
✅ كسانى كه اهل #نماز و #زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند.
✅ براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. آرى، #فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.
✅ #ولایت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه ى نماز و پرداخت زكات پایدار باشد.
✅ هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستى كه از طریق #خدا و رسول و امام نباشد، باطل است.
✅ توجّه به خلق براى #خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.
✅ كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر در نماز) #نماز را باطل نمى كند.
✅ در فرهنگ #قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زكات» گفته مى شود.
✅ ولایت ها در طول یکدیگرند، نه در برابر یكدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام
✅ حضرت #على_علیه_السلام در زمان خود پیامبرصلى الله علیه وآله نیز ولایت داشته است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh