eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
716 دنبال‌کننده
973 عکس
173 ویدیو
13 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. مرابطه ✍نرگس سلیمانی مادر با دل نگرانی از علاقه پسرش به مرزبانی در شمال غرب با من حرف می‌زد، از عشق زیادش به شهدای شمال غرب کشور، از سفرهای پیاپی پسرش به راهیان نور در غرب و شروع این علاقه؛اما از درون دل نگرانی‌هایش می‌توانستم حس رضایت برداشت کنم. رضایت از اینکه این حسش می‌توانست به سمت و سوی دیگری برود. می‌توانست نگرانی باشد از جنس نگرانی رفتن پسرش به مهمانی به ناکجا آبادهای زندگی بعضی از جوانان امروزی؛ اما حالا نگران بود که پسرش می‌خواهد مرزبان این وطن بشود! از آن روز به بعد با شنیدن واژه‌ی مرزبانی، داستان آن مادر دل نگران و پسرش، به ذهنم می‌آمد و حس غبطه به حال آن مادر و آرزوی داشتن چنین فرزند شجاعی در آينده! حتی وقتی در گروه درسی فقه به‌طور همزمان ده نفر استیکر گریه می‌فرستادند که مرابطه کجای جزوه بوده که در امتحان آمده؟! من داشتم به معنای مرابطه و مرزبانی آن پسر فکر می‌کردم و به" انتخابش"! چندساعتی است که دوباره این واژه، در ذهنم می‌چرخد و مطمئن هستم تا آن را به رشته تحریر درنیاورم و تا قطار این واژه ها در ذهنم را به ایستگاه امروزش نرسانم، باید همه واژه‌های مانده تارسیدن به ایستگاه نوشتن را در ذهنم متوقف کنم و خواب به چشم‌هایم نمی‌آید! نمی‌دانم از چه زمانی این قدر اسیر"جبر نوشتن" شده‌ام و نمی‌دانم این جبر خوب است یا بد و کجایش منیت است و کجایش رشد؟! استاد را همیشه به حرف‌های تازه می‌شناسم به حرف‌هایی که مرا رشد می‌دهند و این بار شنیدن روایتی ناشنیده و برای اولین بار، دوباره با آن پسرک هم ذات پنداری کردم! امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: "عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ ...۱" نمی‌دانستم همه‌ی شب بیداری‌ها، درس خواندن‌های در حوزه، در حکم شب‌زنده‌داری‌های آن جوانان شجاع در دفاع از مرز جغرافیای تنها حکومت شیعی جهان است! همیشه رشد، دل نگرانی با خود دارد و این بار من دل نگران‌تر شده‌ام، دل نگرانی از جنس گریه‌های هنگام گفتن" الهی بجعفر بن محمد" در شب‌های قدر! رفیق طلبه‌مان، وقتی که می‌گفت تمام گریه‌های قرآن به سرگرفتن من در همان عبارت بالصادق است و بیان ترس و دل نگرانی‌هایش به آقاجان و خواهشش از او که خلاصه آقاجان ما همه طلبه‌های حوزه علمیه شماییم قبل از حوزه علمیه فلان و فلان امروزی! ____ ۱_احتجاج ج۱ص۱۷ @AFKAREHOWZAVI
. 🔻زیست تمدنی واژه‌ها ✍ نسا خلیلی زیست واژه‌ها در حیات تمدنی انقلاب اسلامی، جدی‌تر از آن است که امری حاشیه‌ای تلقی شود؛ چراکه، مفاهیم تمدنی در قامت واژه‌ها از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل می‌شود و تضادها را عیان می‌کند. در عمر جمهوری اسلامی این دوگانه‌ها مانند دموکراسی/ مردم سالاری دینی، توسعه/ پیشرفت، عدالت/ برابری و... بارها به مصاف تمدنی رفتند. رهبر انقلاب نیز با تاکید بسیار در نظام بیانات خود از جایگزین‌های مطابق با تمدن اسلامی- ایرانی استفاده می کند. به عنوان مثال: «کلمه‌ «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن می‌فهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم.»(نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی، ۱۰ آذرماه ۱۳۸۹) از آنجا که، ایشان الگوی انقلابیون برای سنجش سیرۀ مسئولین است؛ نسبت به استفادۀ کلمات دارای بار مفهومی از نظام بین‌المللی در دولت انقلابی حساس‌تر هستند و استفاده از واژه «بانوی اول» را در سنخیت هویتی با جمهوری اسلامی نمی‌بینند. ماهیت انقلاب اسلامی استفاده از مفاهیمی مانند ژن خوب، بانوی اول را برنمی‌تابد. مفهومی که در غرب نماینگر ترجیح روابط به ضوابط است و بانویی به واسطۀ ارتباط خویشاوندی، قدرت ملکه‌گری سیاسی می‌یابد و به واسطۀ فعالیت خود در امور سیاسی، اجتماعی و خیریه‌ها برای همسر خود اعتبار انتخاباتی کسب می‌کند. البته فراموش نمی‌کنیم که برخی به دنبال زنده‌کردن این مفهوم در کارناوال‌های تبلیغاتی کاندیدای ریاست جمهوری یا در خبرهایی که به دنبال احیای بانوی اول در دهه‌های گذشته بودند. @AFKAREHOWZAVI
. چالش مادر «ایکیو سان» و نسل نو دانش‌آموزی ✍فاطمه میری‌طایفه‌فرد بچه که بودم، چقدر برای مادر «ایکیو سان» غصه می‌خوردم، مادری که تنها یک پسر داشت و آن را هم نمی‌دانم چی شده بود که به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده بود. در مدرسه‌ای که نمی‌توانست و یا نمی‌خواست پسرش را ببیند، زیرا این نگرانی را داشت که عزم جزم پسر را با مادرانگی‌هایش، سست کند! پس تنها به گوشه‌ای می‌رفت و خودش با درد تنهایی کنار می‌آمد، ولی در مقابل چشمان پسرش، چون کوه استوار بود. بعدها که بزرگ‌تر شدم، فهمیدم این داستان یک راهب بودایی‌ بوده‌ است و در واقع این کارتون، نمایش تلاش و سختی‌هایی که او و مادرش برای دین‌شان و اعتقادشان بوده است. «ایکیو سان» و چالش آن برای کودکان ما پسر باهوشی که در شهر و دیار خود زبانزد بود و این هوش را برای آیین بودا به خدمت می‌گرفت. جادوی رسانه یعنی اینکه از پس سالیان طولانی باز هم یک کارتون می‌تواند کشش و جذبه داشته باشد و درون مایه و محتوای خود را با پوششی زیبا در کام مخاطب بریزد. حال چه این «بن مایه» حق باشد یا ناحق. به تعبیری دیگر، حق و باطل همان است که آن‌ها نشان می‌دهند. ▫️چقدر دنیای مادرانه مقتدر و پویا را نشان دادیم؟ در آستانه سال تحصیلی جدید، چه مادرهایی بار و بنه فرزندشان را بستند و با تمام تعلق و دل‌دادگی مادرانه، فرزند را راهی حوزه‌های علمیه کردند، فرزندانی به ظاهر کوچک، اما در درون کوهی از عزم و اراده و توانمندی برای درس آموزی پای مکتب امام صادق (ع). مادرانی که دلشان برای حضور فیزیکی فرزند لک می‌زند، اما نگاهشان به آینده روشن تمدن اسلامی است. چقدر کودکانمان را مطابق با فرهنگ و فقه شیعی تربیت کرده‌ایم مادرانی واقعی، بسیار واقعی‌تر از مادر ایکیو سان. مادرانی خود ساخته از نیش و کنایه اطرافیان و صبور از راه طولانی که قرار است همراه فرزند طی کنند. چقدر از مادرانگی‌ها گفتیم و از آنانی که درون خانه‌ها کار خدایی می‌کنند؟ چقدر دنیای مادرانه مقتدر و پویا را نشان دادیم؟ چقدر برای مادران آینده الگوسازی کردیم؟  چند بار این داستان را برای دخترانمان بخوانیم  در عصر تمدن و تفکر، چقدر کلام و سخن و ایجاب و انگیزه لازم است که جبهه حق و باطل را شناساند؟ اصلاً چقدر خودمان به لزوم این آگاهی‌بخشی معتقدیم؟ شیخ مفید که به زبان دشمنش مفید نام گرفت، قطعاً دست‌پرورده مادری غیور و صبور بوده‌ است. مادر «سیدرضی» و «سیدمرتضی» چه کار کرده که فرزندانی این چنین تربیت کرده است؟ ▫️چند بار داستان این مادر را برای دخترانمان خواندیم؟ «حوزه علمیه» بستری برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه چرا زمان دور برویم مادران شهدا چه شیری به کام فرزندشان ریختند که تا این حد مقام آدمیت را بالا بردند؟ طالبان علوم دینی، در دامن مادرانی هستند که عشق و ولایت پذیری را هم‌زمان به کودکشان مشق کرده‌اند و از سهم مادری خود گذشتند تا اسلام فرزندانی از جنس اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا داشته باشد. برای یک حقیقت زنده و پویا به نام فقه شیعی و جعفری. طول تاریخ مادرانی بودند که از پشت پرده کار خدایی کردند. بدون شک برای داشتن آینده روشن و پیشران و مقتدر، نیازمند پرورش مادرانی خود ساخته و پرورش یافته در دامان اهل‌ بیت (ع) هستیم. مادرانی که نه مثل مادر خیالی ایکیو سان، بلکه هزار مقابل واقعی، هدفمند، پویا و امیدوار تا فرزندانی مفید، پرورش دهند. مفید در هر زمینه‌ای که حکومت الهی و اسلامی را به قلل عزت و آبرو برساند. متن در خبرگزاری فارس 👇 http://fna.ir/3f9t05 @AFKAREHOWZAVI
. ✍ نظیفه سادات مؤذّن یه اتفاق خیلی مهم افتاده. توی یکی از کشورها، فرزندان یه مقام خیلی بالا، تخلف کردن، رئیس کل اون مجموعه، فوری دستور داده بدون هیچ ملاحظه‌ای این تخلف پیگیری بشه. پدر اون فرزندان متخلف هم بدون هیچ دخالتی، اجازه داده همه چیز طبق قانون پیش بره و فرزندانش بازداشت و بازجویی بشن. چه کشوری!؟ چه مسئولینی!؟ خوش به حال مردمی که توی همچین کشور فشادستیزی زندگی می‌کنن! بله اون کشور، هست. جناب آقای محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، دستور رسیدگی به تخلف فرزندان معاون اول خودشون رو دادن و این اتفاق افتاده. چه خوبه بین این همه انتقاد و اعتراض و غرغر، این خوبی‌ها و قشنگی‌ها رو هم ببینیم. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. کنیز تواَم یا رسول‌الله! ✍فاطمه مهدوی من یک زنِ مسلمانِ شیعه‌ی علی‌بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) هستم و این نشان افتخار را مدیون مهربانی بی‌اندازه‌‌ی رسولی مهربان‌تر از پدرم، یعنی نبی مکرم اسلام می‌باشم. آری از نگاه پرمهر رحمه للعالمین است که من، بانوی محترم خانه‌ام گشته‌ام‌ و بهشت برین، زیر پایم مهیای تفرّجم شده‌است. در خانه‌ای ساده و گرم، در کنار همسر و فرزندان، روزی خدای متعال را می‌خورم و غرق در لذت خانه‌داری‌ام، در حالی که همین نعمات بی‌شمار را، ایزد مهربان برایم حسنه برمی‌شمارد. در کدام آیین و مذهب این‌همه رحمت و شفقت سراغ دارید جز در دین مبین اسلام که رسولش خاتم‌است بر خط مهربانی ؟ در کدام مسلک این‌قدر ارزش و احترام و تقدس برای زن دیده‌اید؟ من با افتخار از اسلام ناب محمدی می‌گویم زیرا که رسولش این‌گونه فرموده‌است: ((هنگامی‌که زن باردار می‌شود، در تمام طول مدت حمل به منزله روزه‌دار و شب‌زنده‌دار و مجاهد در راه خدا با جان‌ومال است و هنگامی‌که وضع حمل می‌کند آن‌قدر خدا به او پاداش می‌دهد که هیچ‌کس حد آن‌را از عظمت نمی‌داند و هنگامی که فرزندش را شیر می‌دهد، در برابر هر مکیدنی از سوی کودک، خداوند پاداش آزادکردن برده‌ای از فرزندان اسماعیل را به او می‌دهد و هنگامی‌که دوران شیرخوارگی کودک تمام شد، یکی از فرشتگان بزرگوار بر پهلوی او می‌زند و می‌گوید: برنامه‌ی اعمال خود را از نو آغاز‌کن چرا که خداوند همه گناهان تو را بخشید)).الأمالی(للصدوق)، ص: 411 یا رسول‌الله!من با تمام عشق به شما پیامبر نور و رحمت،زین‌پس خودم را در همه حال و لحظات کنیزتان می‌دانم وتمام کارهای ساده‌ی روزمره‌ام را به عشق شما و به نیت کنیزی شما انجام می‌دهم و کنیز و مامور شمایم در رسیدگی به امور بچه‌شیعه‌های امیرالمومنین در خانه‌ام که همان عطیه‌های الهی هستند به دعای شما که بر من منت نهاده‌اید. آری دنیا فقط این‌گونه زیباست. @AFKAREHOWZAVI
. ✍سید حمیدرضا برقعی ✨عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم نمی‌دانم شد آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شاعر این سیب حکایات فراوان دارد چتر بردار که این رایحه باران دارد...   ✨ پ.ن:نگاره " میلاد حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) "، مجمع التواریخ، قرن ۱۵م @AFKAREHOWZAVI
. 🔖حضرت رحمة للعالمین ✍آمنه عسکری منفرد از آن‌جا که وجود مقدس حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) تجلی اوصاف الهی است، صفات رحمان و رحیمیت الهی در ایشان به منصه‌ی ظهور رسیده است. «و ما أرسَلناکَ إلّا رَحمةً للعالمین» (انبیا ۱۰۷). «این ولادت برای تاریخ بشریت، طلیعه‌ی رحمت الهی بود. در قرآن از وجود پیغمبر به عنوان (رحمةً للعالمین) تعبیر شده است. این رحمت، محدود نیست؛ شامل تربیت، تزکیه، تعلیم و هدایت انسانها به صراط مستقیم و پیشرفت انسانها در زمینه‌ی زندگی مادّی و معنویشان هم هست. مخصوص مردم آن زمان هم نیست؛ متعلّق به طول تاریخ است: «و آخَرینَ مِنْهُم لَمّا یَلْحَقوا بِهم» (جمعه/۳). راه رسیدن به آن هدف، عمل کردن به معارف و قوانین اسلام است که برای بشر مشخّص شده است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸۲/۲/۲۹) پیامبر خدا در وهله‌ی اول رحمتی است برای هدایت‌گری تمام بشریت و در مرحله بعد واسطه فیض برای کل عالم هستی است. در تفسیر مجمع‌البیان ذیل این آیه، از خطاب به مردم سخن رفته، نه تنها به مؤمنین یا قوم پیامبر. همچنین بخشی از رحمت پیغمبر در آخرت نسبت‌ به انسان‌هایی است که در محشر حاضر می‌شوند و حضرت آن‌ها را شفاعت می‌کند و رحمت و بزرگی او تجلی رحمت و رأفت خدا و پرتوی از رحمت پروردگار است. درحديثى در مجمع البیان آمده كه جبرئيل به پيامبر (صلى الله عليه و آله) اظهار داشت كه رحمت تو مرا نيز شامل شد. (تفسير نور، ذیل آیه ۱۰۷/انبیا). به راستی که «وجود مقدس نبی مکرم و رسول اعظم اسلام، مهمترین نقطه‌ی ایجاد وحدت است... دنیای اسلامی می‌تواند در این نقطه به هم پیوند بخورد.اینجا، جایی است که عواطف همه‌ی مسلمانها در آنجا متمرکز می‌شود. این، کانون عشق و محبت و دنیای اسلام است. همین کانون را مورد توجه قرار می‌دهند و به آن اهانت می‌کنند؛ برای اینکه اهمیت اهانت به امت اسلامی و تحقیر دنیای اسلام، کم‌کم از بین برود. این، نقطه‌ی اصلی است؛ سیاستمداران، نخبگان علمی و فرهنگی، نویسندگان، شعرا و هنرمندان ما روی این نقطه تکیه کنند و همه‌ی مسلمانها با این شعار به هم نزدیک شوند. موارد مورد اختلاف را در نظر نگیرند، یکدیگر را متهم نکنند، یکدیگر را تکفیر نکنند و یکدیگر را از حوزه‌ی دین خارج نکنند. دلها در سراسر امت اسلامی، به یاد پیامبر و به عشق پیغمبر طراوت پیدا می‌کند؛ همه‌ی ما دلباخته و عاشق آن بزرگواریم.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸۵/۱/۲۷) @AFKAREHOWZAVI
. طلوع آفتاب وحدت و دوستی ✍خ. محمدجانی یا محمد (ص) ! آنگاه که زمین و زمان در گوشه ای از جهالت و غرور فرو رفته بود و انسان ها در مقابل چوب ها و سنگ ها میخ کوب شده بودند و «لَايؤْمِنُونَ بالْآخِرَةِلَيسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَتَسْمِيةَالْأُنْثَى ؛ به آخرت ايمان ندارند،فرشتگان رادختر (خدا) نامگذاري مي‌کنند! » و در بی ایمانی غوطه ور و همچنان بر جهالت و نادانی خود می افزودند جهان در انتظار شکفته شدن گل وجودت زمان را به نظاره نشسته بود تا اینکه قطار زمان به حرکت آمد ، مسافر جاده عطوفت ، مهربانی و صداقت را بر روی ریل انتظار پیاده کرد ، گلی از گلستان بوستان احمدی شکوفا شد ، آنگاه که آفتاب مهربانی ات طلوع نمود با نور وجودت آسمان تیره و تاریک قلبمان نور افشان شد آنگاه ندایی گوشم را نوازش داد «أ شهدُ أنَّ لا إلهَ إ لا الله و أشهَدُ أنَّ مُحمَدا عَبدُهُ و رَسُولُه ؛ شهادت می دهم خدایی جز خدای یکتا نیست ؛ شهادت می دهم که محمد ( ص) بنده و فرستاده اوست » نه لات ، عزی ، قیصر و کسری ها آنگاه آتشکده ها به خاموشی گراییدند و قلب ها ی فرو رفته در وادی حیرانی و سرگردانی به لرزه در آمدند و فرو ریختند و بدنهای به اسارت کشیده شده از جهالت زمانه در کنج ویران خانه ای از خاطرات جهالت گونه عرب سپرده شد ، بلبلان و چکاوک ها آواز و حدت و دوستی سر دادند ، آسمانیان به هلهله و پایکوبی پرداختند از آسمان باران صلوات باریدن گرفت عِطر خوش وجودت در فضا طنین انداز شد و آنگاه ترنم باران مهر و عطو فتت سرزمین قلب ها را بهاری نمود و گردن آویز وحدت و دوستی گردن آویز زمین شد . ای قبای پادشاهی راست بر بالای تو زینت تاج و نگین از گوهر والای تو (ص) @AFKAREHOWZAVI
. و عشــــــــــــــــــــــق... ✍زهرا نجاتی 🌸و او از مشرق زمین ظهور کرد و مهربانی، عزت و احترام بندگان خدا، پاکی و عدالت و نجات مستضعفان و زنان و طبقات فرودست جامعه را برای نسلی دردمند و ظلمت دیده و ظلم کشیده، فراهم آورد. 🌸از مشرق زمین بعد عمری، شهرت به امانت و صداقت ظهور کرد و دست دخترکان در گور خوابیده را گرفت و به آسمان کرامت انسانی کشاند. 🌸ظهور کرد و به دنیا آمد و خدا دوباره به روی عالم لبخند زد و وجودش تلالو نور خدا شد و جذبه‌اش تجلی «انی جاعل فی الارض خلیفه» محمد، بر دنیا قدم‌رنجه کرد و دوستی و مودت، حسن و دلبری از حضرت حق را سرمشق عالم کرد. 🌸او قدم روی مژه‌های خاک گرفته زمین گذاشت و چشم خلقت به وجودش روشن شد و خلقت معنا گرفت و تمام جهان در برابر عظمتش، سر تعظیم فرو آورد و بهترین خلایق عالم از آدم تا خاتم نام گرفت و نامش و نام اهل بیتش تا ابد، برتارک جهان درخشش گرفت. 🌸او آمد و کرامت انسانی را سرمشق جهانیان کرد و به زنان و ستمدیدگان ارج و قرب بخشید و پایه‌های انسانیت و مدنیت رل بنیان گذاشت و نواده‌اش جعفر صادق، قریب یک سده بعد او پایه‌های این تمدن را محکم کرد با علم و فقه و کلام و تربیت شاگردانی چون هشام، تا ابد، اسلام محمدی را با دانش جعفری آبیاری کرد و این چنین امانت پر عظمت اسلام، در دست من و تو قرار گرفت. 👈امروز این من و تو و ما و فرزندانمان هستیم که باید چنان محمدی و جعفری(علیهماالسلام) بدرخشیم و نام اسلام را برتارک جهان و پایه‌های تمدن نوین اسلامی را در سراسر آن، محکم و ماندگار بنا کنیم تا فرزندش بیاید و تمام این تمدن به هدف نهایی خلقت و عظمت عدالت برسد. 👈آری این راه تا جهانی شدن عدالت الهی بر سراسر جهان ادامه دارد و اگر سخن از انسانیت می‌رود، این انسانیت است که نه تنها بر دامنه‌ قله بلند دین‌مداری و انسان کامل بودن، قدم می‌گذارد و این انسان کامل و خلیفه‌اللهی است که جایی فراسوی زمین و فراتر از تمام انسانیت‌ها و آیین‌ها، برآسمان عظمت و زیبایی می‌درخشد. @AFKAREHOWZAVI
. «مصلح تربیت و‌ پرورش شیعیان» ✍فاطمه شکیب رخ صاحب مکتب اسلام، حضرت محمد مصطفی ختمی مرتبت، صلی الله علیه و آله، فرموده بود که جعفر بن محمد(علیهماالسلام) راصادق را بنامند تا در برابر جعفر کذاب، حقانیت‌ او بر همگان محرز شود! منصور عباسی خلیفه ستمگر نیز ایشان را استخوان در گلو نامیده بود؛ زیرا که نه می‌توانست آن را فرو برد و نه می‌توانست از گلو خارج کند! و این گرفتاری حاصل برای خلیفه، از باب تثبیت برتری جایگاه علمی و‌ معنوی پیشوای ششم حتی در منظر آن مدعیان صاحب مکاتب بود! پرورش شیعه اعتقادی از مهمترین تلاش‌های صادق آل محمد (علیه‌السلام)، برای زودون زنگار از شیعیان بود، زیرا گذران سال‌ها، میان شیعیان و کاهش ارتباط آن‌ها با امامان خویش، سبب دگرگونی فرهنگ اجتماعی شیعیان از اصل و ریشه خویش گشته بود! از این رو، برخی نام شیعه داشتن و صرف اظهار محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) را مایه نجات خویش در آخرت می دانستند! همین امر سبب گردید که امام صادق(علیه‌السلام)، در تربیت و‌ پرورش شیعیان همت مضاعف گمارد. چنانچه از ایشان نقل شده است:«به خدا سوگند، کسی بدون طاعت، به خدا نزدیک نمی شود. هرکس فرمانبردار خدا باشد، دوست ماست و هرکس خدا را معصیت کند، دشمن ما خواهد بود. همانا بدانید کسی به ولایت ما نمی رسد، مگر با دوری از کارهای حرام». امروز نیز در برخی محافل منتسب به اهل بیت (علیهم‌السلام)، گاه آن‌قدر بر صرف حب و علاقه ی شیعیان به امامان، در دست یازی به رستگاری، تأکید می‌شود که این تصور برای مستمع پیش می‌آید که تو هر چه خواهی کن، اما در نهایت حب این خاندان تو را به فور عظیم خواهد رساند! شاید اگر امروز فرزند خلف رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، در حیات بود، تربیت و اصلاح جامعه‌ی مداحان و شعرا را نیز در صدر اولویت‌های خویش قرار می‌داد! 🌹ولادت باسعادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام مبارک و فرخنده باد🌹 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
IMG_4545.jpeg
80K
هفت درس در سیره آداب اجتماعی پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ✍فاطمه شکیب رخ فاطمه شکیب رخ، پژوهشگر و عضو انجمن تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: حیات اجتماعی خاتم‌الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، مبین درس‌ها و آداب اجتماعی بوده که می‌توان آن تعلیمات گران‌قدر را در زندگانی امروز مسلمانان نهادینه ساخت؛ چنانچه خداوند متعال نیز با تعبیر «وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیم؛ و همانا تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری»، صاحب امت اسلام را به اخلاق نیک، کلام دلپذیر و پرجاذبه معرفی نموده است. متن کامل خبر را از اینجا بخوانید👇 https://hawzahnews.com/xcsH8 @AFKAREHOWZAVI
. مولود آمنه ✍فاطمه وجگانی سال عام الفیل است. همان سالی که ابرهه با سپاه فیل برای خراب کردن خانه ی خدا آمده است. سپاه ابرهه همچون برگهای جویده شده مثل پر کاه درهم پیچیدند، تا خانه ی خدا در امان باشد. همان سال ماه ربیع الاولش راز بزرگی را در نوردید. شبهای پرستاره ی جزیرة العرب، شبی که ماه نور می پاشید. سکوت همه جا را فرا گرفته بود. ناگهان لرزه ی مهیبی و صدای هولناکی همه جا پیچید. تاج و تخت خسرو پرویز در هم شکسته شد. نفس در سینه ها حبس شده بود. همه سراسیمه از کاخ بیرون دویدند. چهارده کنگره از دیوارها فرو ریخته بود. آتشکده ی فارس حال و روز خوبی نداشت و در حال خاموش شدن بود. هرچه هیزم برایش آوردند ولی با آتش قهر کرده بود و درنمی گرفت. موبدان انگشت به دهان ماندند. چه بر سر آتش مقدس آمد! دریاچه ی ساوه را چه شده است! سالیان سال ماهیگیران به ساحل آن آمده و با قایق ها، امواج را شکسته و به پهنه ی آن رفته اند. قلب ماهیگیران تند تند می زند چرا دریاچه خشکیده است! موجهای نقره گون کجاست! کو ماهیانش! بت پرستان که لابلای سنگ و چوبها می لولیدند نگران شدند! چطور بت ها به زمین خورده اند! چه کسی آنها را به زیر افکنده است! چه شده است. اما خانه ی عبدالمطلب نور باران است. فوج ملائک به آنجا می روند. بوی عود و اسپند میاید. همه در خانه ی سید قریشی همدیگر را می بوسند و در آغوش می کشند. وعده الهی محقق شده است. «جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» مولودی به دنیا آمده است. پسری روی دستان آمنه و آمنه مادر شده است. محمد صلی الله علیه و آله یتیم عبدالله و نوه ی عبدالمطلب است. یهودیان فریاد کشیدند! چون ادعایی داشتند که پیراهن یحیای پیغمبر در معابد آنهاست، روزی که پیراهن غرق به خون شود پیغمبر ختمی مرتبت به دنیا میاید. روز هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل او ظهور کرده است. به گفته آنها پیرهن یحیی خونی شده است. پیرمرد یهودیِ پوست به صورت خشکیده با دندانهای بلند بیرون زده، سراسیمه در کوچه ها می دود، شیون می کند که چرا او به دنیا آمده است.! با اینکه راهبان و بزرگان مسیح و یهود پیشگویی کرده بودند و آمدن احمد را خبر دادند ولی اینها باور نمی کنند. تلألو رو ماه مولود مکه، شب را روز کرده است. جنس نورش آرامش و محبت است. خلقش عظیم است. امین است و مورد اعتماد. حریص است به هدایت عیال الله، دلسوز است تا جایی که به او گفته شد «لعلک باخع نفسک». خودت را به زحمت نینداز. او برحق و دینش جهانی است. «لیظهره علی الدین کله». پرچمش بالاست و اولادش مُنجیانند. فرزندش مهدی عج الله ظهور خواهد کرد. پرچم و عصا، نگین خاتم، پیراهن و... همه میراث محمد رسول الله را به همراه می‌آورد. @AFKAREHOWZAVI
. ستاره درخشان رحمت ✍پروین صادقی منش پیامبر رحمت (ص) در یکی از تاریک‌ترین اعصار بشریت،عصر جاهلی عصری که آدمیان جز شرک و بت‌پرستی، ستم به زیردستان و بردگان نمی‌شناختند ؛ به دنیا آمدند. امام علی (ع) درباره اوضاع اعراب در عصر جاهلیت،در خطبه ۲۶ نهج البلاغه چنین می‌فرماید: خداوند پيغمبر (ص) را به رسالت مبعوث ساخت، كه جهانيان را بيم دهد، و امين آيات وى باشد، در حالى كه شما ملّت عرب بدترين دین و آیین را داشتيد، و در بدترين سرزمين‌ها زندگى مى‌نموديد، در ميان سنگ‌هاى خشن و مارهايى كه فاقد شنوايى بودند (و به همين جهت از هيچ چيز نمى‌ترسيدند!) آب‌هاى آلوده را مى‌نوشيديد، و غذاهاى ناگوار را مى‌خورديد، خون يكديگر را مى‌ريختيد، و پيوند خويشاوندى را قطع مى‌نموديد، بت‌ها در ميان شما برپا بود (و پرستش بت شيوه و آيين شما) و گناهان سراسر وجود شما را فرا گرفته بود. 🔹آن حضرت در روز جمعه ۱۷ ربیع الاول «عام الفیل» یعنی سالی که قوم فیل برای تخریب خانه کعبه و اشغال مکه به حجاز آمدند، در شهر مکه پس از طلوع فجر، در میان چنین قومی به دنیا آمدند و حامل رسالتی شدند که عصاره تمام ادیان الهی قبل از خود و خاتم تمامی انبیا و رسولان الهی گردیدند. خداوند متعال در آیاتی از سوره شعرا می‌فرماید: «وَ تَوَکَّلْ عَلَی الْعَزیزِ الرَّحیمِ• الَّذی یَراکَ حینَ تَقُومُ• وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدینَ• اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیم‌؛ (شعراء/ ۲۱۷تا۲۱۹) و بر خداوند عزیز و رحیم توکّل کن . همان کسی که تو را به هنگامی که (برای عبادت) برمی‌خیزی می‌بیند . و (نیز) حرکت تو را در میان سجده‌کنندگان. اوست خدای شنوا و دانا.» 🔹عالی‌ترین و بارزترین خصوصیت پیامبر (ص) بعد اخلاقی ایشان بوده است. در وصف رفتار و صفات پیامبر (ص) گفته‌اند که اغلب خاموش بود و جز در حد نیاز سخن نمی‌گفت. بیشتر تبسم داشت و هیچ‌گاه به صدای بلند نمی‌خندید، چون به کسی می‌خواست روی کند، با تمام تن خویش برمی‌گشت. به پاکیزگی و خوشبویی بسیار علاقه‌مند بود، چندان‌که، چون از جایی گذر می‌کرد، رهگذران پس از او، از اثر بوی خوش، حضورش را درمی‌یافتند. در کمال سادگی می‌زیست، بر زمین می‌نشست و بر زمین خوراک می‌خورد و هرگز تکبر نداشت. هیچ‌گاه تا حد سیری غذا نمی‌خورد ؛ رفتار او با مسلمانان و حتی با متدینان به دیگر ادیان، روشی مبتنی بر شفقت و بزرگواری و گذشت و مهربانی بود. سیرت و زندگی او مطبوعِ دلِ مسلمانان بود که تا امروز هم سرمشق زندگی و دینِ همه مسلمانان است. "ولادت پیغمبر اکرم (ص) و همچنین بعثت آن بزرگوار، روحی بود که در کالبد دنیای مرده‌ی آن روز دمیده شد. آن دنیا بظاهر زنده بود؛ حکومتها، سلطنت‌ها، تلاشها، فعّالیّتها برقرار بود، امّا در آن دنیا مرگ انسانیّت بود، مرگ فضیلت بود. آنچه بود جفا بود، ظلم بود، تبعیض بود، قساوت بود؛ فضیلت‌ها مرده بود و رسول اکرم، خودش و دعوتش در آن دنیا روحی دمیدند. اینکه عرض می‌کنیم دعوتش و خودش، چون خود پیغمبر هم تجسّم اسلام بود. از همسر مکرّم پیغمبر نقل شده است که گفت «کانَ خُلقُهُ القُرآن»؛ قرآن مجسّم بود. پیغمبر و دینش در آن دنیای مرده روحی دمیدند. اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ حیات بود آنچه او آورد برای آن مردم و دنیای ظلمانی و مرگ‌زده و آفت‌زده." (۸/دی/۱۳۹۴) (بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌) 🔹اخـلاق اسـلامـی سـرمـایـه گـرانـبـها و جاودانه زندگى دنیا و آخرت است ، ضرورى است بـراى شـکـوفـایـى نـهـال اخـلاقـى و رشـد بـذر فـضـایـل انـسـانـى از سـیـره و دسـتور العـمـل اسـوه هـاى جـامـع و کـامـل پـیـروى کـرد، پـیـامـبـر اعـظـم (ص ) اول شـخـصـیـت مـعـنـوى و اخـلاقـى جـهـان هـسـتـى اسـت کـه مـدارج و مـراحـل عـالى انـسانیت را پیموده و بهترین الگو براى انسان است . علاوه بر آن، قرآن کریم، رسول گرامی خدا (ص) را به عنوان اسوه‌ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسّی نمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ (احزاب/۲۱)به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است". همچنین خداوند درباره آن رسول گرامی می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم(قلم/۴ )به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری." همچنین در آیه‌ای دیگر، خداوند مؤمنان را امر کرده است که از دستورات نبی اکرم (ص) پیروی کرده، فرامین او را به جای آورند و آنچه را از آن باز داشته است، رها سازند: "وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا"(حشر/۷) در آیه دیگری اشاره نموده است: "وَ أَطِیعُواْ اللّهَ و َالرَّسُولَ‌‌ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ:"(آل عمران/۱۳۲)و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید. @AFKAREHOWZAVI
. 🔅 لبخند بزننجمه صالحی امام صادق عليه السلام می‌فرمایند : هر كه به چهره برادر خود لبخند زند، آن لبخند براى او حسنه‌اى باشد.(الكافي : 2/206/1 .) امروز که میلاد پیشوای ششم ما، صادق آل محمد (علیهماالسلام) است، چه خوب خواهد بود که حداقل به یک حدیث امام علیه‌السلام عمل کنیم. گاهی انسان به یک مکان جدید یا موقعیت جدید وارد می‌شود، بخاطر ناآشنایی با محیط نگران است، اما به محض ورود و دیدن لبخند یک نفر، تمام یا حجمی از آن نگرانی‌ها کاسته می‌شود. تصور کنید این لبخند در موقعیت نگرانی حال عزیزان در مطب دکتر یا بیمارستان یا ...باشد! بارها شنیده‌ایم که روی گشاده، خاطره‌ی خوب در ذهن‌ها ثبت می‌کند، هر چند شاید این لبخند چند ثانیه طول نکشد؛ اما خاطره آن جاودان است. هدیه دادن یا سخاوتمندی همیشه به بخشش مال و مادیات نیست، گاهی بذل یک لبخند اثرگذارتر است! در بذل لبخند سخاوتمند باشیم تا یک تیرو دو نشان شود، هم دوستی‌ها زیادتر گردد و هم حسنه‌ای، ذخیره آخرت! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. عرصه‌ی تبلور ارزش‌ها ✍پروین صادقی منش از عرصه هایی که از نظر قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم‌السَّلام)، ارزش های اخلاقی در آن تأثیر ویژه دارد، عرصه جهاد و دفاع است.خداوند دراین آیه با معرفی روحیّات دشمنان ،‌ با همه مومنان اتمام حجت کرده است. "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا يَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفي‏ صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَکُمُ الْآياتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/۱۱۸) اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! از غیر خودتان همراز نگیرید. آنان در تباهى شما كوتاهى نمى‏كنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كینه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پیداست و آنچه دلهایشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقیق ما آیات (روشنگر و افشاگر توطئه‏ هاى دشمن) را براى شما بیان كردیم اگر تعقّل كنید." همچنین در آیه دیگر دستور جنگ وجهاد می‌دهد چرا؟؛" قَاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنْ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً.(توبه/۱۲۳) با کافران که نزدیک شما هستند کارزار کنید و باید که در شما شدت را بیابند".تا دشمن با دیدن اقتدار و شدت شما فکر تجاوز را از سر بیرون کنند. در آیه بعد به عنوان تاکید و توضیح مى‏فرماید" کسانى که ایمان آوردند، و هجرت نمودند، و در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، اینها در پیشگاه خداوند مقامى برتر و بزرگ‏تر دارند" الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ‏"(توبه/۲۰) حال به نمونه‌ هایی از دستاوردهای ارزشمندِ جهاد و دفاع مقدس اشاره کنیم: آموزه های دینی علاوه بر این که جهاد و دفاع مقدس را از کارهای بسیار ارزشمند و مهم بر می‌شمارد و با تشویق و ترغیب، شوق واشتیاق دفاع در برابر بیگانگان مهاجم را در جان مؤمنان بر می‌انگیزد، از ارزش‌های اخلاقی متعددی یاد می‌کند که اگر مؤمنان به آن ها پایبند باشند از آزمون جهاد و دفاع، سرافراز بیرون می‌آیند و علاوه بر این که رشد معنوی و کمال آن ها تسریع می‌یابد؛ دشمن نیز ناکام می ماند؛ به تعبیر دیگر قرآن کریم برای رزمندگان اسلامی صفات اخلاقی و ویژگی هایی را بیان می‌کند تا مردم با دانستن آن ها کیان خویش را در برابر بیگانگان حفظ کنند و خود نیز از این رهگذر به رشد معنوی برسند.دفاع مقدس بهترین فرصت را برای حاکمیت ارزش های مطلوب و ارائه‌ی معیارهای متعالی جهت راهنمایی و هدایت رفتار و کردار آحاد جامعه فراهم ساخت و هم چون نیرویی قوی، تکامل بخش‌ِ ارزش‌های معنوی بود؛ ارزش هایی که به واسطه‌ی اعتقادی شمردن امر دفاع، بروز یافت و بالنده شد وموجبات سامان بخشیدن زندگی فردی و اجتماعی و وحدت همگانی را به وجود آورد. ارزش‌های دفاع مقدس بخشی از ارزش‌های اجتماعی در جامعه‌ی اسلامی ایران هستند که در مقطع زمانی خاصی به عنوان ارزش مطرح شده و حال با گذشت زمان، اهمیت و حفظ آن ها بر همه‌ی گروه‌ها واجب می‌گردد. جنگ تحمیلی تنها یک نبرد سیاسی و منطقه ای نبود، دفاع مقدس از مرز یک رخداد تاریخی عبور کرده و اکنون به عنوان یک نهاد پویا مطرح است که با گذشت زمان وقایع تازه‌ای از دل آن به نمایش گذاشته می‌شود. در آسیب شناسی برخی مشکلات کنونیِ جامعه، با مشکلاتی مواجه می شویم که بازشناسیِ فرهنگِ آن دوران، می‌تواند در کاهش آن موثر باشد؛ در هشت سال دفاع مقدس موضوعات متنوع از جمله چگونگی زندگی مردم در شرایط دشوار، نبود شکاف و روزنه های فرهنگی و اجتماعی، افزایش مهرورزی و فداکاری، روحیه کار جمعی، آرمان‌گرایی و همیاری اجتماعی هر کدام قابل تحلیل و موشکافیِ رفتار اجتماعی است. امام خمینی "رحمة الله عليه" ، شکوه، حماسه‌ی حضور هماهنگ و هم گرایی مردم در جنگ را چنین وصف می کنند: «ما مواجه هستیم با یک ملتی که همه چیز خودش را در طبق اخلاص گذاشته است و برای اسلام دارد صرف می کند. جوان ها را می دهد. جوان ها جان خودشان را می دهند. زن ها، جوان های عزیز خودشان را می دهند و با آن شور و شعف، آن ‎ها به میدان می روند و مردم با آن شور و شعف، در جبهه و خارج جبهه، دارند فداکاری می‌کنند» (صحیفه ی نور، ج۲۰، ص۴) 🍃ادامه دارد @AFKAREHOWZAVI
. عرصه‌ی تبلور ارزش‌ها ✍پروین صادقی منش یکی از ثمرات در دفاع مقدس فرهنگ شهادت است؛ جوانان و رزمندگان اسلام در دفاع از کیان وآیینِ خود، با از خودگذشتی‌ها و ایثارگری‌های خود، آیین و مرامی را بنیان نهادند که ایثار و شهادت به عنوان فرهنگی ارزشی و ارزشی فرهنگی، همه جریان‌ها و مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار داد؛ و زمینه ساز فرهنگ مقدسّی شد که راه اتّصال به ملکوت را هموار کرد. از نتایج مهم دیگرِ این رویداد مهم، نقش آن در توسعه سیاسی بود؛ به سبب آن‌که، ضرورت اجتناب ناپذیر هر توسعه‌ای، عبور از بحران‌ها است و جنگ، با شرایط دشوارش، یکی از بحران هایی بود که نظام ما با عبورِ دشوار از آن، زمینه توسعه همه گیر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را فراهم آورد. دفاع مقدس روح اسلام انقلابی را زنده کرد و با حرکتی انقلابی، اسلام انقلابی و اصیل تحقق یافت. رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس را برهه‌ای مهم و برجسته از تاریخ ایران خواندند و افزودند: "اگر جوانب مختلف و معنادار آن مقطع اساسی و عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسل‌های پی در پی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور به پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده اما برای تبیین ظرافت‌ها و جزئیات حیرت‌آور دفاع مقدس، کارها باید صد برابرشود." بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت(۲۹/شهریور/۱۴۰۲)." 🍃پایان @AFKAREHOWZAVI
. مسجد، بستری برای تربیت نسل تمدن‌ساز ✍صغری راضی مسجد در اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است. اولین اقدام پیامبر پس از هجرت از مکه به مدینه، ساخت مسجد بود؛ این اقدام پیامبر خود گویای این مطلب است که، مسجد بستری تمدن‌ساز و انسان‌ساز است. بستری که قرار است تجمع و تجلی‌گاه قدرت مسلمانان باشد. پیامبر با این اقدام خود، فرهنگ مسجد‌محوری را پایه‌گذاری کردند؛ مسجد به عنوان کانون و محلی قرار داشت که همهٔ ابعاد زندگی مسلمانان در شرایط های مختلف، اعم از جنگ و صلح، پیمان بستن، گردهمایی‌ها پیرامون این مکان مقدس جریان داشت. مسجد تنها محلی برای به پاداشتن نماز نبوده؛ بلکه از آنجاکه فعالیت­‌های بسیاری در آن متمرکز می­‌شد، نقشی به‌ غایت مهم داشت. مسجد محل گردهمایی مردم، استقبال از فرستادگان دیگر بلاد، دیدار اصحاب، محل برگزاری حلقه­ های عبادت و علم آموزی و به طور کلی کانونی برای انجام امور بسیار مهم بوده است. از دیرباز ائمه نسبت به ارزش این مکان اهمیت به‌سزایی قائل بودند؛ تا آنجا که به ذهن این گمان می‌رود که مسجد همواره محل قدرت گرفتن تشیع بوده؛ البته در واقعیت هم همین است. چرا‌که خود ائمه مهم‌ترین نشست‌های خود را در این مکان قرار می‌دادند. امام صادق (علیه‌السلام) و امام باقر(علیه‌السلام) جلسه‌های علمی و عقیدتی خود را در مسجد و نیز امام‌ رضا (علیه‌السلام) مناظرات علمی خود را در آنجا انجام ‌می‌دادند. فعل امام معصوم حکایتگر این مطلب است که، مکان‌ها در تربیت چند بعدی انسان‌ها نقش مهمی دارند. البته روایات در فضیلت و اهمیت مسجد بسیار است مانند این روایت از پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِكُلِ خُطْوَةٍ خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ.» «هركس به سوی مسجد گام بردارد در برابر هر گامی ده حسنه برایش ثبت و ده گناهش پاك و ده درجه و منزلت او (در بهشت) بالا می‌رود». (وسائل، ج ٣، ص ٤٨٣). و امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ».«کسی‌که اهل مسجد باشد حداقل یکی از این سه بهره نصیب او می‌‌شود: دعائی که خدا او را سزاوار بهشت کرده، بلائی که از او دفع شده یا یک برادر دینی قسمت او شده که برای رضای خدا از او بهره‌‌مند می‌شود». (وسائل الشیعه، ج 3، ص477) طبق روایات امامان معصوم (علیه السلام) پایان دوران ظلم و کفر از مسجد و آغاز دوران ظهور تمدن عظیم الهی از کنار مسجد خواهد بود، به این‌صورت‌که پایان حیات ابلیس از کنار قبةالصخره واقع در مسجدالاقصی و اعلام ظهور منجی عالم، امام زمان (عجل الله فرجه) از کنار بیت‎الحرام خواهد بود. در صفحه 331 کتاب کمال‎الدین و اتمام‎النعة شیخ صدوق از امام باقر(علیه السلام) روایت شده است: «فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى الْکَعْبَةِ وَ اجْتَمَعَ إِلَیْهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا وَ أَوَّلُ مَا یَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ الْآیَةُ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ‏( هود: 88) ثُمَّ یَقُولُ أَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیْکُم؛ «هنگامی که (قائم ما) خروج کند، پشت به دیوار کعبه می‎زنند در حالی‌ که 313 تن از مردان دورشان را می‎گیرند و اول چیزی که می‎گوید این آیه است: ‏ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ. سپس می‎گوید من بقیت‌الله در زمین خداوند و خلیفه و حجت او بر شما هستم». پس به عبارتی، ابتدای اعلام ظهور امام زمان(عج) در کنار مسجدالحرام، به عنوان پرفضلیت‎ترین مسجد رقم خواهد خورد.۴_اما چه شد که این مکان از آن منزلت الهی، به عبارتی با عملکرد ناقص انسان‌های عصر حاضر قوس نزولی رو در پیش گرفته؛ و از مسجد به نمازخانه تغییر ماهیت داده است؟ در اکثر مساجد برنامه‌ای برای تربیت نسلی که قرار است تمدن اسلامی با پرورش آنان صورت بگیرد، وجود ندارد.چرا کودکان مظلوم‌ترین افراد در مساجد هستند؟ معمولاً در برنامه‌ریزی‌های کلان مساجد از سوی روحانیت و هیئت امنا، برنامهٔ ویژه‌ای برای این قشر وجود ندارد؛ و بالعکس شاهد رفتارهای نا‌ملایم از سوی برخی نمازگزاران نسبت به فعالیت و حضور کودکان در مسجد هستیم. در بحث تربیت دینی که بخش مهمی از حوزهٔ تربیت است، محیط غنی یکی از راهگشا‌ترین راهبردهای تربیتی است. در محیط غنی اصطلاحاً افراد نیاز به آموزش مستقیم ندارند؛ و خود محیط غنی سرشار از آموزه‌های تربیتی است. 🍃ادامه دارد @AFKAREHOWZAVI
. مسجد، بستری برای تربیت نسل تمدن‌ساز ✍صغری راضی در این محیط افراد و کودکان که [عقبهٔ] مسجد هستند از طریق بصری و تجربی، بخش مهمی از ارزش‌های دینی به آنان منتقل می‌شود. تک تک افراد هستهٔ حزب‌الله جامعهٔ اسلامی در رونق دادن مسجد و برگرداندن آن به عنوان اجتماعی‌ترین لایهٔ حضور اقشار مختلف با سن‌های متفاوت، نقش پررنگی دارند؛ علی‌الخصوص روحانیت. سبک‌انگاری نقش تربیتی مسجد، از سوی روحانیت که از افراد اثرگذار در مسجد است؛ باعث گسستگی اهداف عالیهٔ آن که شامل زمینه‌سازی تربیت انسان در همهٔ ابعاد دینی و تربیت نسل اثرگذار برای تمدن‌سازی است، می‌شود. چراکه «مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است؛ نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه‌] مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد». (۳۱/مرداد/۱۳۹۵) «پیامبر عظیم‌الشأن اسلام محور اساسی‌ترین فعالیت‌های آن زمان را مسجد قرار دادند. در مسجد، پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله وسلم) نمی‌رفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش می‌آمد و مهم بود، صدا می‌زدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات.» (۳۱/مرداد/۱۳۹۵)۵_آیت الله خامنه‌ای هم نسبت به حضور پر رنگ جوانان در مسجد تعابیر زیبایی دارند، ایشان می‌فرمایند: «بایستی برای جوانها جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد. اینکه جوان مسجد را خانه‌ی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد».(۳۱/مرداد/۱۳۹۵) حضور جوانان در مسجد به عنوان نیروی پیشران انقلاب ملزم به مقدماتی است، که این مقدمات شامل حضور او به طور مستمر در مسجد، و داشتن خاطرهٔ خوب از دوران کودکی او در این محیط است. دائما فریاد بر سر جوانان می‌کشیم که چرا در مساجد حضور ندارند، اما خود برای عدم حضور آنان از یکدیگر سبقت گرفته‌ایم. اجتماع نقیضین هستیم. از طرفی مانع حضور کودکان در مسجد هستیم و هیچ برنامه‌ای برای حضور آنان نداریم و از طرفی نالهٔ هجرت نسل جوان از مسجد سر می‌دهیم. واضح است کودک امروز، جوان فرداست؛ و جوان امروز همان کودک دیروز است که مدام برای عدم حضور او در مسجد به دنبال توجیهات دینی بوده‌ایم. زمانی که کودک بود و نهال ایمان او آماده آبیاری بود مسبب انزجار او از مسجد شده‌ایم، اما امروز طلبکار عدم حضور او در مسجد هستیم. 🍃ادامه دارد @AFKAREHOWZAVI
. مسجد، بستری برای تربیت نسل تمدن‌ساز ✍صغری راضی اکنون باید به این باور برسیم که عدم حضور شادی‌آفرین این مخلوقات معصوم در مساجد برای تربیت جوان انقلابی در آینده خطرناک است. به عبارتی مسجدی که در آن کودک نباشد، آن مسجد عقبه ندارد. راهکارهایی برای آشتی دادن و ایجاد پیوند بین نسل‌های جدید و مسجد وجود دارد و می‌توان تدابیری اندیشید. به عنوان مثال می‌توان مسجد در هستهٔ مرکزی هیئت امنای خود افرادی را داشته باشد که دارای نظریه در جهت آشتی بین نسل کودک و نسل جوان، با مسجد باشند. از بهترین کارها در راستای این هدف می‌توان به برگزاری برنامه‌های مستمر اردویی، زیارتی اهتمام ویژه‌ای داشت. اثرگذاری روی این نسل از طریق اردوهای زیارتی و سیاحتی که مسجد بنیان‌گذار آن است، بسیار تاثیرات مثبتی در جهت ایجاد خاطره نسبت به این مکان دارد. بهتر است بخش اعظم برنامه‌های فرهنگی و معنوی مساجد در راستای پرورش نسل انقلابی و مومن و با بصیرت برای آینده انقلاب باشد. بسیار خوب است که مسجد برای ارتقا کیفیت برنامه‌های خود در جهت ایجاد فضای مناسب تربیتی از متخصصان و روانشناسان در این حوزه کمک بگیرد؛ و جلسات ماهانه با این افراد داشته باشد. به راحتی دو واژهٔ ایجاد محل آرامش برای نمازگزار در جهت حضور قلب و ذهن در نماز؛ و حضور کودکان در این محل قابل جمع است و هیچ دوگانگی بین این دو عبارت وجود ندارد. برای این کار بهتر است مساجد دارای اتاق‌بازی کودک باشند. این اقدام از بزرگ‌ترین اقدام‌ها در جهت جذب کودکان به مساجد است. از دیگر برنامه‌هایی که برای تربیت جوان بصیر و انقلابی می‌توان پیشنهاد داد، این است که جلسات رفع شبهه و جلسات آزاد گفتگو را مهیا کرد. و بهترین زمان اجرای این برنامه‌ها، مراسمات مخصوص اهل‌ بیت است. چراکه این مراسمات است که به خاطر متصل به اهل‌بیت دارای ظرفیت‌های عظیم است. ۷_نباید بگذاریم ماشین زمان خاطرهٔ روز‌های اول انقلاب را که در آن دوران، جوان اول مسجدی می‌شد و بعد هیئتی می‌شد و بعد مقاومتی می‌شد، از یاد ما ببرد. آری مسجد پل عروج جوانان اول انقلاب و محل سرازیر‌شدن آنان به سوی جبهه‌های دفاع مقدس بود. ما خواهان برگشتن ماهیت مسجد به عنوان مرکز مقاومت و هستهٔ مرکزی آموزه‌های دینی هستیم. ما مطالبهٔ انقلاب مساجد را در جامعه داریم. نباید گذاشت یکی از بهترین محیط‌های انتقال ارزش‌ها در جهت تربیت کودک به راحتی دچار غفلت شود. که اگر این چنین شود، و حضور آنان در مساجد محو شود، مسجد دیگر عقبه‌ای نخواهد داشت. بیایید مساجد را دریابیم، و برای رونق گرفتن آن هم‌اندیشی کنیم. 🍃پایان @AFKAREHOWZAVI
به استاد حسن طاهری، مدرس یادداشت نویسی مجلس فاتحه مادر شهید محسن طاهری و استاد حسن طاهری در قم برگزار می‌شود. 🔸مراسم هفتین روز: جمعه چهاردهم مهر از ساعت 15:30 تا 17 بر سر مزار این مادر شهید، باغ بهشت قم @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. سلام حاج نادر! فاطمه میری‌طایفه‌فرد مهر که به نیمه می‌رسد حال و هوای شنیدن رشادت شما به سراغم می‌آید. مگر می‌توانم فراموش کنم مردانگی‌ات را؟! این استفهام تا ابد برایم انکاری‌است. هرگز فراموش نمی‌شوی، تا وقتی خلیج‌فارس هست، تا وقتی جزیره‌های کوچک و بزرگ ایرانی هست، هستی و می‌مانی در اندیشه ما، تو و دوستانت. دوستانی که بسان تو، شیر مردان پیکار با خودِ شیطان بودند، دوستانی همانند بیژن‌گُرد، انگار بیژن از دل شاهنامه بیرون جسته و رخشِ رستم را زین کرده و پا در رکاب گذاشته و آمده هم‌پای تو به مصاف برود، مصاف کسی که حرف اول را می‌زند در خباثت و پلیدی. حاج نادر نمی‌دانم مکه رفته‌ای یا نه، اما دوست دارم حاج نادر صدایت کنم، من مکه نرفته‌ام، ولی بوشهر آمده‌ام، خلیج‌فارس را دیده‌ام، شرجی هوای ساحل را حس کرده‌ام، معنی نیلگون را در کنار ساحل خلیج‌فارس فهمیده‌ام، قایق موتوری هم سوار شدم، عجب ابهتی دارد این دریا، عجب شکوهی و عجب غروبی. چه غروبی می‌شود که مثلاً کنار ساحل جزیره فارسی باشی بعد از کلی جدال با عین جنایت، بروی تا برای نماز آماده شوی، آن‌وقت وقت رسیدن به آرزو‌هاست... حاج نادر می‌دانم اگر الآن اسم خلیج همیشه‌فارس می‌آید و دلمان غنج می‌رود، به‌خاطر دلاوری پهلوانانی از جنس توست. پهلوانانی که آن‌قدر درست جنگیدند، آن‌قدر خوب جنگیدند که دشمن را بی‌تاب انتقام کردند. میخ‌های دستت، حجت مظلومیت توست، میخ‌های دستت، حجت خباثت دشمن توست، من به مظلومیت و اقتدار تو مؤمنم. حاج نادر! کاش حیات زمینی داشتی و شکوه ایران‌مان را می‌دیدی، الآن هم تحریم می‌شویم، ولی می‌جنگیم، با ادوات جنگی ساخت ایران‌مان و ایمان فرزندانی از جنس تو. تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم، این را امام یادمان داده. راستش را بخواهی از تحریمِ ما خسته شده‌اند، یا شاید دیگر چیزی برای تحریم پیدا نمی‌کنند. حاج نادر حال دلمان خوب است اما غصه داریم، برای فرزندانی از این سرزمین که با شما آشنا نکردیم، از جنگ نگفتیم، از خوب‌ها و خوبی‌های‌شان نگفتیم. حاجی نگران این روز‌های ما نباش، یاد گرفته‌ایم صبور باشیم و شجاع. یاد گرفته‌ایم که هیچ دستی جز دستان زنان و مردان این سرزمین نمی‌تواند گره‌گشا باشد. حاجیِ دهه چهلی، دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها از جنس خودتان هستند، ایران شیربچه زیاد دارد. حاجی خیال‌تان راحت! مواظب وطن هستیم. حاجی به لحظه مظلومانه شهادت شما در جزیره فارسی قسم، ما ایستاده‌ایم، ایستاده‌ایم به پای هرآن‌چه شما خون دادید. حاجی می‌دانیم دریغ است ایران که ویران شود. مطمئن باش نمی‌گذاریم ایران‌مان، کنام پلنگان و شیران شود. حاجی حاجی بگوشی؟! ما گوش‌مان به لبان نایب حضرت روح‌‌الله‌است. ما دل‌مان گرم است به تدابیر ایشان. حاج نادر ما هم مثل شما حرص دشمن را درمی‌آوریم، خسته‌اش می‌کنیم. حاجی داریم برای خواندن نماز در مسجدالاقصی آماده می‌شویم. چقدر جای شما خالی‌است! حاجی می‌دانم روزی‌خور خوان اباعبدالله هستید، برای ما هم دعا کن، دعا کن پاسدار خون شما باشیم. مرگی بسان مرگ شما آرزوی ماست. دعا کن در دنیای بی‌رحم بی‌خبری‌ها، تلف نشویم. دعا کن برای ما، قرار گذاشته‌ایم، زمینه ساز ظهور مهدی موعود باشیم. متن در خبرگزاری رسمی حوزه 👇 https://hawzahnews.com/xcsKQ @AFKAREHOWZAVI